П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
22 липня 2020 р.м.ОдесаСправа № 815/1200/18 Головуючий в 1 інстанції: Іванов Е.А.
П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого судді - Осіпова Ю.В.,
суддів - Косцової І.П., Скрипченка В.О.,
при секретарі Ішханяні Р.А.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Одесі апеляційну скаргу Одеської митниці ДФС на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року (м.Одеса, дата складання повного тексту рішення - 26.09.2019р.) по справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Торговий дім БКП до Одеської митниці ДФС (правонаступник Одеська митниця Держмитслужби ) про визнання протиправним та скасування рішення, -
В С Т А Н О В И В:
20.08.2018 року ТОВ Торговий дім БКП звернулось до Одеського окружного адміністративного суду із адміністративним позовом до Одеської митниці ДФС (правонаступник Одеська митниця Держмитслужби) в якому просило суд визнати протиправним та скасувати рішення про передачу на зберігання ТОВ Торино тимчасово вилученого товару відповідно до Протоколу про тимчасове вилучення товарів,транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017 року.
Свої позовні вимоги позивач обґрунтовував тим, що відповідачем було протиправно та без дотримання відповідної процедури передано ТОВу Торино вилучений у нього товар (тканину ) на зберігання.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року адміністративний позов ТОВ Торговий дім БКП - задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення Одеської митниці ДФС про передачу на зберігання ТОВ Торино тимчасово вилученого товару відповідно до Протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017 року.
Не погоджуючись з вищезазначеним рішенням суду 1-ї інстанції, представник Одеської митниці ДФС 28.10.2019 року подав апеляційну скаргу, в якій зазначив, що судом, при винесенні оскаржуваного рішення порушено норми матеріального та процесуального права, просив скасувати рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18.09.2019 року та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Ухвалою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 18.12.2019 року замінено відповідача у справі №815/1200/18 - Одеську митницю ДФС на її правонаступника - Одеську митницю Держмитслужби.
Представник відповідача (апелянта) в судове засідання суду апеляційної інстанції не прибув з невідомих причин, про день, час та місце розгляду справи був своєчасно та належним чином повідомлений.
Представник позивача в судове засідання суду 2-ї інстанції 22.07.2020 року з`явився, але, у зв`язку з неприбуттям без поважних причин представника відповідача, подав заяву з проханням розглянути справу за його відсутності.
В зв`язку з вказаними вище обставинами, апеляційний суд розглянув справу у відкритому судовому засіданні без участі сторін та за наявними у справі матеріалами (доказами ).
Заслухавши суддю-доповідача, та перевіривши матеріали справи і доводи апеляційної скарги, колегія суддів приходить до висновку про відсутність належних підстав для її задоволення.
Судом першої інстанції встановлені наступні обставини справи.
09.06.2017 року Київська міська митниця ДФС склала протокол про порушення митних правил №0476/10000/17, на підставі якого було відкрито провадження у справі про порушення митних правил відносно директора ТОВ Торговий дім БКП ОСОБА_1 за ознаками порушення митних правил, передбаченого ч.1 ст.483 Митного кодексу України.
09.06.2017 року заступником начальника митниці - начальника управління протидії митним правопорушенням Катамадзе І.Г . Київської міської митниці ДФС направлено на адресу Одеської митниці ДФС доручення №2231/7/26-70-20-01 про проведення вилучення предметів ПМП. З даного доручення вбачається, що Київська міська митниця ДФС просить відповідача дати розпорядження підлеглому особового складу щодо проведення у відповідності до ст.511 МК України за окремим процесуальним документом вилучення відповідних предметів ПМП у позивача.
14.06.2017 року в.о. заступника начальника митниці - начальника управління протидії митним правопорушенням Одеської митниці ДФС Р.В. Фірсовим було складено службову записку №6083/15-70-20-02, в якій останній просив в.о. начальника управління матеріального забезпечення та розвитку інфраструктури Одеської митниці ДФС Еміржанову О.В. визначити склад митниці, до якого буде передано вилучений товар на відповідне зберігання на виконання доручення Київської міської митниці ДФС.
16.06.2017 року Одеська митниця ДФС, на підставі вищенаведеного доручення Київської міської митниці ДФС від 09.06.2017р. №2231/7/26-70-20-01, в особі інспектора другого відділу оперативного реагування управління протидії митним правопорушенням Одеської митниці ДФС Охоти О.М. склала протокол про тимчасове вилучення у ТОВ Торговий дім БКП транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17.
Відповідно до вказаного вище протоколу, Одеська митниця ДФС, за дорученням відповідача, тимчасово вилучила у позивача товар, який ним декларувався, а саме: тканину змішану (р/с) з вмістом штапельних волокон поліефіру 52% та бавовни 48% полотняного переплетення, вибивну, з поверхневою щільністю 115±5 г/м2, завширшки 220 см, без покриття, без просочення, сток; та тканину змішану (р/с) з вмістом штапельних волокон поліефіру 52% та бавовни 48% полотняного переплетення, відбілену, з поверхневою щільністю 116±5 г/м2, завширшки 220 см без покриття, без просочення, сток, у кількості 442 місця, вагою 28581 кг брутто.
16.06.2017 року в.о. начальника управління матеріального забезпечення та розвитку інфраструктури Одеської митниці ДФС Еміржанова О.В. звернулась до начальника Одеської митниці Власової О.С. зі службовою запискою №735/15-70-03-06, в якій, з урахуванням властивостей товару, місця їх знаходження, запропонувала прийняти рішення щодо визначення складського приміщення ТОВ Торино , розташованого за адресою: мОдеса, вул.Генерала Цветаєва,3/5 для зберігання тимчасово вилученого товару у ТОВ Торговий дім БКП .
Відповідно до прибуткової накладної №4/17 від 16.06.2017 року та опису предметів по справі про ПМП №0476/10000/17 від 09.06.2017 року, відповідачем 16.06.2017 року прийнято на склад Одеської митниці ДФС від керівника підприємства позивача через державного інспектора другого відділу УБМП Одеської митниці ДФС Охоти О.М. предмети по справі про ПМП №0476/10000/17 від 09.06.2017 року, а саме тканину код УКТЗЕД 5513 в кількості місць 442, вагою брутто 28581, вартістю за кг 114,38 грн., загальною вартістю 3 269 094,78 грн. та, в подальшому, відповідно до акту передачі від 16.06.2017 року затвердженого начальником Одеської митниці ДФС Власовим О.С., посадовою особою управління матеріального забезпечення та розвитку інфраструктури Одеської митниці ДФС Андрущенко В.А. передано вищезазначені товари для розміщення їх на склад митниці ТОВ Торино відповідно до договору відповідального зберігання від 29.02.2016 року за №42 та інших відповідних документів, як такі, що були затримані по справі про ПМП №0476/10000/17 від 09.06.2017 року, за адресою: м. Одеса, вул. Г. Цветаєва, 3/5.
08.09.2017 року постановою Солом`янського районного суду м. Києва, залишеною без змін постановою Апеляційного суду м. Києва від 12.10.2017 року, провадження у справі про порушення митних правил №0476/10000/17, порушеної відносно керівника ТОВ Торговий дім БКП ОСОБА_1 за ч.1 ст.483 МК України, закрито за відсутності складу адміністративного правопорушення .
31.10.2017 року позивачем отримано лист Київської міської митниці ДФС №9690/10/26-70-20-02 від 27.10.2017р., у якому відповідач повідомив товариство позивача про те, що не заперечує щодо повернення товарів тканина у кількості 442 місць загальною вагою брутто - 28581 кг, тимчасово вилучених за дорученням Київської міської митниці ДФС Одеською митницею ДФС протоколом про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017 року.
У подальшому, позивачем отримано лист Одеської митниці ДФС № 4967/10/15-70-03-06 від 14.12.2017 року, зі змісту якого, товариству стало відомо, що відповідач передав тимчасово вилучений товар на відповідальне зберігання ТОВ Торино , із яким у Одеської митниці ДФС укладено договір відповідального зберігання.
Не погоджуючись з такими діями та рішенням відповідача, позивач звернувся до суду із даним позовом.
Вирішуючи справу по суті та задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з обґрунтованості та доведеності вимог та, відповідно, з неправомірності дій та спірного рішення відповідача.
Колегія суддів апеляційного суду, уважно дослідивши матеріали справи та наявні в них докази, погоджується з такими висновками суду 1-ї інстанції і вважає їх обгрунтованими, з огляду на наступне.
Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах та у спосіб визначений Конституцією та законами України.
Відповідно до п.1 ст.201 МК України, товари з моменту пред`явлення їх органу доходів і зборів до поміщення їх у відповідний митний режим можуть перебувати на тимчасовому зберіганні під митним контролем. Тимчасове зберігання товарів під митним контролем здійснюється на складах тимчасового зберігання.
Як передбачено ч.5 ст.238, ч.ч.3,4 ст.239 МК України, крім товарів, зазначених у частині першій цієї статті, на складах органів доходів і зборів можуть зберігатися:
1) товари, що знаходяться на тимчасовому зберіганні під митним контролем відповідно до глави 29 цього Кодексу;
2) товари, транспортні засоби комерційного призначення, що переміщуються через митний кордон України, якщо їх митне оформлення не може бути завершено у день пред`явлення органу доходів і зборів, а також в інших випадках на прохання власників таких товарів, транспортних засобів або уповноважених ними осіб;
3) товари, що вивозяться за межі митної території України та після закінчення митного оформлення зберігаються під митним контролем до фактичного їх вивезення;
4) товари, які перебувають у митному режимі транзиту відповідно до ст.90 цього Кодексу;
5) товари, які перебувають у митному режимі митного складу відповідно до статті 121цього Кодексу;
6) товари, транспортні засоби комерційного призначення, вилучені відповідно до статті 511цього Кодексу;
7) товари, доставлені перевізником до органу доходів і зборів призначення відповідно до пункту 4 частини першої ст.191 цього Кодексу;
8) товари, митне оформлення яких призупинено відповідно до ст.ст.399 і 400 цього Кодексу.
Порядок роботи складу митного органу визначається центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Товари, які через свої властивості не можуть зберігатися на складі органу доходів і зборів, за рішенням керівника органу доходів і зборів або особи, яка виконує його обов`язки, можуть передаватися органами доходів і зборів на зберігання підприємствам, на складах яких створено необхідні умови для належного зберігання таких товарів. Для цілей цього Кодексу таке зберігання вважається зберіганням на складі органу доходів і зборів.
На виконання вищезазначеної законодавчої вимоги щодо організації порядку роботи складу органів доходів і зборів Міністерством фінансів України був затверджений Порядок роботи складу митниці ДФС (наказ №627 від 30.05.2012р. ).
Відповідно до п.п.4,3 цього Порядку №627, товари, які через свої властивості не можуть зберігатися на складі Митниці, можуть передаватися підприємствам, на складах яких створено необхідні умови для належного зберігання таких товарів. Для цілей цього Порядку таке зберігання вважається зберіганням на складі Митниці. Договори відповідального зберігання з такими підприємствами готуються підрозділом інфраструктури за погодженням з керівниками юридичного підрозділу та підрозділу фінансово-економічної роботи та бухгалтерського обліку Митниці та укладаються в установленому порядку. Про укладення договору відповідального зберігання у триденний строк інформується підрозділ власної безпеки Головного управління ДФС відповідної області чи міста Києва.
Службова записка з висновком щодо неможливості зберігання товарів на складі Митниці надається керівником підрозділу інфраструктури за результатами їх огляду завідувачем складу та/або вивчення наявних товаросупровідних та інших документів у письмовій формі на ім`я керівника Митниці. За результатами розгляду цієї службової записки та пропозицій щодо місця розміщення таких товарів керівником Митниці приймається рішення щодо місця зберігання товарів.
Обов`язок щодо підготовки договорів зберігання між митницею і відповідним підприємством та підготовки акта приймання-передавання товарів покладається на уповноважену посадову особу підрозділу інфраструктури Митниці.
У відповідності до приписів ч.ч.1,2 ст.511 МК України, товари - безпосередні предмети порушення митних правил та відповідні документи, необхідні як докази у справі про порушення митних правил, можуть тимчасово вилучатися. Документи, які перебувають в електронному вигляді, вилучаються разом з відповідними носіями.
У разі виявлення порушень митних правил, передбачених ст.ст.471-473, 476, 482-484 цього Кодексу, вилучення товарів, транспортних засобів комерційного призначення, які підлягають конфіскації відповідно до цих статей, а також відповідних документів є обов`язковим.
Відповідно ж до ст.490 МК України, посадові особи, уповноважені складати протоколи про порушення митних правил. Протокол про порушення митних правил мають право складати:
1) посадові особи, які відповідно до посадових інструкцій уповноважені здійснювати митний контроль, митне оформлення і пропуск товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України і які безпосередньо виявили порушення митних правил;
2) посадові особи органів доходів і зборів, які згідно з посадовими обов`язками мають таке право;
3) інші посадові особи, уповноважені керівником центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, або керівником митниці.
Водночас, згідно з ч.1 ст.493 МК України, провадження у справі про порушення митних правил здійснюють, крім випадків, передбачених частинами другою і третьою цієї статті, посадові особи митниці, в зоні діяльності якої було вчинено або виявлено таке порушення. Окремі процесуальні дії у справі про порушення митних правил можуть вчинятися посадовими особами, уповноваженими складати протоколи про порушення митних правил відповідно до ст.490 цього Кодексу, а у випадку, передбаченому ст.518 цього Кодексу, - також посадовими особами іншого органу доходів і зборів.
Приписами ч.ч.1,9 ст.494 МК України, передбачено, що про кожний випадок виявлення порушення митних правил уповноважена посадова особа органу доходів і зборів, яка виявила таке порушення, невідкладно складає протокол за формою, установленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Протокол, а також вилучені товари, транспортні засоби комерційного призначення та документи, зазначені в протоколі, передаються до митниці, в зоні якої виявлено порушення митних правил.
Так, як встановлено судами обох інстанцій з матеріалів справи та вже зазначалось вище, 16.06.2017 року відповідач, за дорученням Київської міської митниці ДФС, в особі інспектора другого відділу оперативного реагування управління протидії митним правопорушенням Одеської митниці ДФС Охоти О.М. склала протокол про тимчасове вилучення транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил № 0476/10000/17.
Відповідно до вказаного вище протоколу, відповідач, за дорученням Київської міської митниці ДФС, тимчасово вилучив у позивача товар, який ним декларувався, а саме синтетичну тканину.
Разом з тим, оскільки протокол про порушення фактично був складений посадовою особою Київської міської митниці ДФС, яка безпосередньо виявила (за власним переконанням ) порушення митних правил директором ТОВ Торговий дім БКП , й само провадження у справі про порушення митних правил безпосередньо здійснювалось Київською міською митницею ДФС, то в силу ч.9 ст.494 МК України, товар повинен був бути переданий саме Київській міській митниці ДФС, адже відповідач, тимчасово вилучив товар саме за дорученням Київської міської митниці ДФС, яка, як митниця, в зоні діяльності якої виявлено порушення митних правил, повинна була приймати подальші рішення щодо зберігання тимчасово вилученого товару позивача.
Крім того, аналогічні висновки з даного спірного питання були викладений і Верховним Судом у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в постанові від 23.07.2019 року по справі №826/6479/18.
До того ж, судова колегія також зазначає, що відсутні будь-які докази на підтвердження властивостей через які тимчасово вилученого товару на виконання доручення Київської міської митниці ДФС не можливо зберігати на складах органів доходів і зборів, також не зазначено які саме умови створено на складах ТОВ Торино для належного зберігання зазначеного товару позивача.
При цьому, зі службових записок керівництва Одеської митниці ДФС висновку щодо неможливості зберігання товарів позивача на складі митниці також не вбачається, оскільки твердження в.о. начальника управління матеріального забезпечення та розвитку інфраструктури Еміржанової О.В. з урахуванням властивостей товару не дають можливості оцінити, які ж саме властивості товару не дозволяють відповідачу розмістити на складах доходів і зборів тимчасово вилучений товар позивача.
Також, необхідно звернути увагу й на те, що у Одеської митниці ДФС є відповідні склади для зберігання тимчасово вилученого товару, як вбачається з службової записки від 24.05.2018 року №700/15-70-03-06 заступника начальника управління - начальника ВОД і РД УИМЗ та РІ Одеської митниці ДФС Е.В. Масленко, а одним з найбільш придатним складським приміщенням для розміщення товару, вилученого за протоколом про ПМП від 16.06.2017 року №0476/1000/17 товару тканина у кількості 442 місця, вагою 28581 кг. являвся склад митниці (Промбаза) - 67700, Одеська область, м. Білгород-Дністровський, вул. Шабська 104А (складське приміщення загального типу (ангар), площею - 708,6 кв.м, відкритий майданчик для зберігання транспортних засобів - 862,8 кв.м. ) (т.1 а.с.163-165).
Також ще необхідно зазначити й про той факт, що рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.12.2018 року по справі №826/6479/18, яке, в свою чергу, було залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 12.12.2019 року, т.б. набрало законної сили, було визнано протиправною бездіяльність Київської міської митниці ДФС України, яка полягала в незберіганні на складі Київської міської митниці ДФС товару, тимчасово вилученого Одеською митницею ДФС за дорученням Київської міської митниці ДФС відповідно до протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017 року, складеного державним інспектором другого відділу оперативного реагування управління протидії митним правопорушенням Одеської митниці ДФС Охотою О.М. Визнано протиправною бездіяльність Київської міської митниці ДФС, яка полягала в невидачі ТОВ Торговий дім БКП товару, тимчасово вилученого Одеською митницею ДФС за дорученням Київської міської митниці ДФС відповідно до протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017 року, складеного державним інспектором другого відділу оперативного реагування управління протидії митним правопорушенням Одеської митниці ДФС Охотою О.М. Зобов`язано Київську міську митницю ДФС видати ТОВ Торговий дім БКП товар, тимчасово вилучений Одеською митницею ДФС за дорученням Київської міської митниці ДФС відповідно до протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил № 0476/10000/17 від 16.06.2017 року.
Таким чином, як встановлено судовою колегією з матеріалів справи, зазначені справи №815/1200/18 та №826/6479/18 тісно пов`язані, оскільки предметом розгляду даної справи є правомірність (неправомірність) рішення відповідача про передачу на зберігання ТОВу Торино вилученого у позивача товару відповідно до Протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/1000 від 16.06.2017 року, складеного державним інспектором 2-го відділу оперативного реагування Управління протидії митним правопорушенням Одеської митниці ДФС Охотою О.М.
В свою чергу, предметом розгляду справи №826/6479/18 є визнання протиправною бездіяльності Київської митниці ДФС, яка полягала в не зберіганні на складі Київської митниці ДФС, а в подальшому не видачі ТОВу Торговий дім БКП товару, тимчасово вилученого Одеською митницею ДФС (за дорученням Київської митниці ДФС) відповідно до того ж самого Протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017р. та зобов`язання Київську митницю ДФС видати цей товар ТОВу Торговий дім БКП .
Таким чином, оскільки рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 27.12.2018 року по справі №826/6479/18, яке набрало законної сили, визнано таку бездіяльність, яка передувала та за умов якої було прийнято спірне рішення по даній справі про передачу на зберігання ТОВ Торино тимчасово вилученого товару, протиправною, то, відповідно, останнє також підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
З огляду на вищенаведене, судова колегія приходить до аналогічного, що і суд 1-ї інстанції висновку, що Одеською митницею ДФС рішення про передачу на зберігання ТОВ Торино тимчасово вилученого товару відповідно до протоколу про тимчасове вилучення товарів, транспортних засобів і документів у справі про порушення митних правил №0476/10000/17 від 16.06.2017 року, необґрунтоване, безпідставне та прийняте в порушення норм чинного законодавства, у в`язку з чим, відповідно, підлягає скасуванню.
До того ж, ще слід зазначити й про те, що відповідно до приписів ст.ст.9,77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, а суд, згідно ст.90 цього ж Кодексу, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
А відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи вищевикладене, судова колегія приходить до висновку, що суд першої інстанції порушень норм матеріального і процесуального права при вирішенні даної справи не допустив, вірно встановив фактичні обставини справи та надав їм належної правової оцінки. Наведені ж у апеляційній скарзі доводи, правильність висновків суду не спростовують, оскільки ґрунтуються на припущеннях та невірному трактуванні норм матеріального права.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.315 КАС України, суд апеляційної інстанції за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Отже, за таких обставин, колегія суддів апеляційного суду, діючи виключно в межах доводів апеляційної скарги, відповідно до ст.316 КАС України, залишає цю апеляційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду 1-ї інстанції - без змін.
Керуючись ст.ст.308,310,315,316,321,322,325,329 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Одеської митниці ДФС (правонаступник Одеська митниця Держмитслужби ) - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 18 вересня 2019 року - без змін.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття, але може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст постанови виготовлено 27.07.2020р.
Головуючий у справі
суддя-доповідач: Ю.В. Осіпов
Судді: І.П. Косцова
В.О. Скрипченко
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 22.07.2020 |
Оприлюднено | 28.07.2020 |
Номер документу | 90603492 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Осіпов Ю.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні