ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД Справа № 640/21688/18 Суддя (судді) першої інстанції: Вєкуа Н.Г.
ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 липня 2020 року м. Київ
Шостий апеляційний адміністративний суд в складі: головуючого - судді Мєзєнцева Є.І., суддів - Земляної Г.В., Файдюка В.В., при секретарі Войтковській Ю.В., розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 січня 2020 року у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Голденвей" до Державної фіскальної служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ :
Товариства з обмеженою відповідальністю "Голденвей" звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Державної фіскальної служби України про:
- визнання протиправними та скасування рішення Комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації № 681753/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 23.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №681762/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 02.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №681763/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №31 від 09.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язання Державної фіскальної служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Голденвей" №68 від 23.10.2017 датою її фактичного отримання ДФС України 11.11.2017, №4 від 02.10.2017 датою її фактичного отримання ДФС України 25.10.2017, №31 від 09.10.2017 датою її фактичного отримання ДФС України 30.10.2017 року.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 січня 2020 року адміністративний позов задоволено повністю.
В апеляційній скарзі Державна фіскальна служба Україна, посилаючись на неповне з`ясування обставин, що мають значення для справи, неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, що призвело до неправильного вирішення питання, просить скасувати оскаржуване рішення та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.
Представник відповідача у судовому засіданні підтримав вимоги апеляційної скарги, просив скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове, яким відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
Представник позивача до судового засідання не з`явився, про дату, час і місце розгляду справи був повідомлений належним чином.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування ним норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла наступного висновку.
Судом першої інстанції встановлено, що 23 жовтня 2017 року між Товариством з обмеженою відповідальністю "Ронавида" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ГОЛДЕНВЕЙ" (Постачальник) було укладено договір №2310/01 постачання продукції лісового господарства, у відповідності до пункту 1.1 статті 1 якого Постачальник зобов`язався виготовити і передати у власність покупцю продукцію лісового господарства, а Покупець зобов`язався прийняти і оплатити вказану продукцію. Предметом договору визначено постачання дерев`яного брусу в кількості, передбаченій у Специфікації. Постачання здійснюється на умовах: франко-склад. Загальна вартість продукції, що підлягає оплаті, визначається у Специфікації до Договору. Порядок оплати: безготівкова 100% передоплата.
Згідно Договору поставки № 2310/01 від 23.10.2017 р. та видаткової накладної № 66 від 23.10.2017 р. ТОВ "ГОЛДЕНВЕЙ" поставило товар (брус 50*200 дов.4,5м - 1,35м3, брус 25*100 дов.4,5м - 7,15мЗ, брус 25*50 дов.2,0м -0,925мЗ, брус 50*150 дов.4,5м - 0,77мЗ, коди УКТ ЗЕД 4407) до ТОВ "РОНАВИДА", код ЄДРПОУ 31891396, та подало на реєстрацію податкову накладну № 68 від 23.10.2017 р.
Згідно квитанції № 9237044210 від 11.11.2017 p., податкову накладну № 68 від 23.10.2017 р. прийнято, але реєстрацію зупинено.
В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної № 68 від 23.10.2017 р. відповідачем вказані наступні виявлені помилки: "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 № 567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 4407. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК".
ТОВ "Голденвей" було надіслано відповідачу повідомлення № 8 від 27.04.2018 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинена стосовно податкової накладної № 68, разом з поясненнями щодо здійснення господарських операцій по яким було складено спірну податкову накладну.
До вищевказаного повідомлення № 8 від 27.04.2018 позивачем були додані 16 документів довільного формату, що підтверджують реальність здійснення операцій, а саме: договір купівлі-продажу № 8 від 01.08.2017; видаткова накладна № РН-0000103 від 23.10.2017; податкова накладна № 55 від 23.10.2017; банківська виписка на оплату продавцю від 23.10.2017; договір про суборенду складських приміщень № 42 від 01.05.2017; договір поставки № 2310/01 від 23.10.2017; видаткова накладна № 66 від 23.10.2017; податкова накладна № 68 від 23.10.2017; довіреність на отримання ТМЦ № 20 від 24.10.2017; банківська виписка на оплату покупцем від 23.10.2017; оборотно-сальдова відомість по pax. 281.м
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів було прийнято рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації №681753/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної № 68.
В якості підстави прийняття такого рішення зазначено про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарі в/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Також, матеріали справи свідчать, що 12 вересня 2017 року між Приватним акціонерним товариством "ДТЕК Добропіллявугілля" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ГОЛДЕНВЕЙ" (Постачальник) було укладено договір постачання № 2230-ДУ, у відповідності до пунктів 1.1 та 1.2 статті 1 якого Постачальник зобов`язався в порядку та на умовах, передбачених Договором, поставити у власність Покупця продукцію та/або обладнання виробничо-технічного призначення в асортименті, кількості, в строки, по ціні та з якісними характеристиками, погодженими Сторонами у цьому договорі та Специфікаціях, а Покупець зобов`язується прийняти та оплатити Продукцію, що постачається.
На виконання умов зазначеного вище договору поставки №2230-ДУ від 12.09.2017 року, відповідно до видаткової накладної № 4 від 02.10.2017 р. ТОВ "ГОЛДЕНВЕЙ" поставило товар (брус кріпильний т. 100мм ш.11-18см дов.4м -44,90мЗ, коди КТ ЗЕД 4407) до ТОВ "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ", код ЄДРПОУ 37014600, та подало на реєстрацію податкову накладну № 4 від 02.10.2017 р. Оплата товару була здійснена 18.01.2018 р.
Після надіслання 25.10.2017 податкової накладної від 02.10.2017 №4 до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивачем 05.05.2018 була отримана квитанція №9221979022, в якій зазначено про зупинення реєстрації податкової накладної від 02.10.2017 № 4.
В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної від 02.10.2017 № 4 відповідачем вказані наступні виявлені помилки: "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 4407. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
ТОВ "Голденвей" було надіслано повідомлення №5 від 29.04.2018 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої зупинено стосовно податкової накладної №4, разом з поясненнями щодо здійснення господарських операцій по яким було складено спірну податкову накладну.
До вищевказаного повідомлення №5 від 29.04.2018 позивачем були додані 12 документів довільного формату, що підтверджують реальність здійснення операцій, а саме: договір купівлі-продажу № 37 від 15.03.2017; видаткова накладна № РН- 0000060 від 02.10.2017; податкова накладна № 4 від 02.10.2017; банківська виписка на оплату продавцю від 04.10.2017; договір про суборенду складських приміщень № 42 від 01.05.2017; договір поставки № 2230-ДУ від 12.09.2017; видаткова накладна № 4 від 02.10.2017; податкова накладна № 4 від 02.10.2017; банківська виписка на оплату покупцем від 18.01.2018; оборотно-сальдова відомість по pax. 281.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів було прийнято рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.05.2018 №681762/40397169 про відмову у реєстрації податкової накладної від 02.10.2017 №4.
В якості підстави прийняття такого рішення зазначено про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
Також, на виконання умов договору поставки №2230-ДУ від 12.09.2017 року, відповідно до видаткової накладної №34 від 09.10.2017 р. ТОВ "ГОЛДЕНВЕЙ" поставило товар (брус кріпильний т. 100мм ш.11-18см дов.4м - 43,40м3, коди КТЗЕД 4407) до ТОВ "ДТЕК ДОБРОПІЛЛЯВУГІЛЛЯ", код ЄДРПОУ 37014600, та подало на реєстрацію податкову накладну № 31 від 09.10.2017 р. на загальну суму 114 576,00 гривень. Оплата товару була здійснена 18.01.2018 р.
Після надіслання 30.10.2017 податкової накладної від 09.10.2017 № 31 до ДФС України для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних позивачем була отримана квитанція №9225522527, в якій зазначено про зупинення реєстрації податкової накладної від 09.10.2017 №31.
В якості підстави для зупинення реєстрації податкової накладної від 09.10.17 №31 відповідачем вказані наступні виявлені помилки: "Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПКУ реєстрація ПН/РК зупинена. ПН/РК відповідає критеріям оцінки ступеня ризиків, визначеним пунктом 6 Критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затверджених наказом МФУ від 13.06.2017 №567. За результатами опрацювання СМКОР виявлено невідповідність обсягів постачання обсягам придбання по товарах згідно з УКТ ЗЕД: 4407. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК.
ТОВ "Голденвей" було надіслано повідомлення №6 від 29.04.2018 щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК, реєстрація якої/го зупинена стосовно податкової накладної №31 від 09.10.2017.
До вищевказаного повідомлення №6 від 29.04.2018 позивачем були додані (прикріплені) документи у кількості 12 документів, зокрема: договір купівлі-продажу № 8 від 01.08.2017; видаткова накладна № РН- 0000077 від 09.10.2017; податкова накладна № 22 від 09.10.2017; банківська виписка на оплату продавцю від 23.10.2017; договір про суборенду складських приміщень № 42 від 01.05.2017; договір купівлі-продажу товарів № 2230-ДУ від 12.09.2017; видаткова накладна № 34 від 09.10.2017; податкова накладна № 31 від 09.10.2017; ТТН № 5 від 09.10.2017; наряд на отримання ТМЦ № 854 від 02.10.2017; банківська виписка на оплату покупцем від 18.01.2018; оборотно-сальдова відомість по pax. 281; виписка з ЄДР, довідка з Держстату, наказ на призначення директора; бухгалтерська довідка № 31 /04-П від 29.04.2018 р.
За результатом розгляду наданих позивачем пояснень та документів було прийнято рішення комісії Державної фіскальної служби України, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації від 05.05.2018 №681763/40397169 про відмову у реєстрації податкової накладної від 09.10.2017 №31.
В якості підстави прийняття такого рішення зазначено про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні.
При цьому, в усіх вище зазначених оскаржуваних рішеннях вказано про необхідність підкреслення документів, яких саме не надано, чого відповідачем зроблено не було.
За результатами адміністративного оскарження рішень контролюючого органу щодо відмови у реєстрації податкових накладних, рішення №681753/40397169 від 05.05.2018, №681762/40397169 від 05.05.2018 та №681763/40397169 від 05.05.2018 залишені без змін.
Вважаючи свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з адміністративним позовом до суду.
Відповідно до пп.пп. 16.1.2, 16.1.3, п. 16.1 ст. 16 Податкового кодексу України (далі - ПК України) платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з п. 201.1 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п. 187.1 ПК України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.10 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У разі, якщо реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування у Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена в порядку, визначеному в пункті 201.16 цієї статті, реєстрація таких податкових накладних/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у підпункті 201.16.4 пункту 201.16 цієї статті.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.п. 14.1.60 ПК України єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Відповідно до п. 201.16 ПК України (в редакції на час зупинення реєстрації податкової накладної позивача) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
Згідно з п.п. 201.16.1 ПК у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; б) визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Вичерпний перелік таких документів у розрізі критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відповідно до п. 6 Критеріїв ризиковості платника податку достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 13.06.2017 року №567, який був чинним на час зупинення реєстрації податкової накладної позивача, моніторинг податкової накладної / розрахунку коригування здійснюється ДФС за такими критеріями:
1) обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, у 1,5 рази більший за величину, що дорівнює залишку різниці обсягу постачання такого товару/послуг, зазначеного у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року в Реєстрі, та обсягу придбання на митній території України та/або ввезення на митну територію України відповідного товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих в Реєстрі, та митних деклараціях, і переважання в такому залишку товарів з кодами згідно з УКТ ЗЕД, які визначаються ДФС, більше 75 % загального такого залишку та відсутність товару/послуги, зазначеної в податковій накладній, яка подана на реєстрацію в Реєстрі, в інформації, поданій платником податку за встановленою формою, як товару/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється);
2) відсутність (анулювання, призупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право суб`єкта господарювання на виробництво, експорт, імпорт, оптову і роздрібну торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 та 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 розділу VI Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, які зазначені платником податку у податковій накладній, поданій на реєстрацію в Реєстрі.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає вимогам підпункту 1 цього пункту та сума податку на додану вартість, зазначена в податкових накладних, зареєстрованих платником податку в Реєстрі у звітному (податковому) періоді з урахуванням податкової накладної / розрахунку коригування, поданої на реєстрацію в Реєстрі, які відповідають вимогам підпункту 1 цього пункту, більша за середньомісячну суму сплачених за останні 12 місяців єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої при ввезенні товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
У разі якщо за результатами Моніторингу визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідає одній з умов, зазначених у підпункті 2 цього пункту, - реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється відповідно до вимог пункту 201.16 статті 201 розділу V Кодексу.
Відповідно до підпункту 2 пункту 31 Закону України від 07 грудня 2017 року №2245-VIII "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" змінено редакцію пункту 201.16 статті 201 Кодексу. Згідно з такими змінами реєстрація ПН / РК в ЄРПН може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Підпунктом 1 пункту 56 Закону №2245 розділ XX "Перехідні положення" Кодексу доповнено пунктом 57 1, згідно з яким ПН / РК, реєстрацію яких у ЄРПН зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу, реєструються з урахуванням вимог пунктів 200-1.3 та 200-1.9 статті 200-1 та пункту 201.10 статті 201 Кодексу, крім:
ПН / РК, щодо яких станом на 1 грудня 2017 року не подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Кодексу;
ПН / РК, щодо яких прийнято рішення про відмову у реєстрації ПН/РК у ЄРПН, по яких станом на 1 грудня 2017 року не розпочинали процедуру оскарження в адміністративному або судовому порядку.
ПН / РК, реєстрацію яких у ЄРПН зупинено відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу з 1 грудня 2017 року до дня набрання чинності Законом №2245-VIII та щодо яких платником податку після 1 грудня 2017 року подані пояснення і копії документів відповідно до підпункту 201.16.2 пункту 201.16 статті 201 Кодексу, реєструються у ЄРПН у порядку, що діяв до набрання чинності Законом №2245 щодо зупинення реєстрації ПН / РК у ЄРПН. У разі якщо протягом п`яти робочих днів з дня подання пояснень і копій документів не прийнято та/або не надіслано платнику податку рішення про реєстрацію або про відмову у реєстрації ПН / РК, реєстрація таких ПН / РК здійснюється на наступний робочий день за днем закінчення строку розгляду пояснень і копій документів платника податку.
Згідно з положеннями п.п. 201.16.2 ПК України письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1 цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Письмові пояснення та/або копії документів, подані платником податків до контролюючого органу відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту, розглядаються комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Зазначена комісія приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підстави для прийняття комісією центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або про відмову в такій реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних приймається та надсилається платнику податку протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та документів, поданих відповідно до підпункту 201.16.2 цього пункту.
Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Відповідно до п. 21 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" №117 від 21.02.2018 року, яка була чинна на момент прийняття спірного рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;
- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;
- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстав для висновку, що як рішення про зупинення реєстрації податкової накладної, так і рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, повинні містити чіткі підстави для їх прийняття.
Суд звертає увагу, що рішеннями комісії Державної фіскальної служби України про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 681753/40397169 від 05.05.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №68 від 23.10.2017, №681762/40397169 від 05.05.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 02.10.2017 та №681763/40397169 від 05.05.2018 відмовлено у реєстрації податкової накладної №31 від 09.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме: первинних документів щодо постачання/придбання товарові/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів, банківських виписок з особових рахунків.
Разом з тим, для підтвердження реальності господарських операцій по податковим накладним №68, №4 та №31 позивачем було надано контролюючому органу документи, перелік яких наведено вище по тексту даного рішення, а також надано вичерпні пояснення з приводу здійснення господарських операцій за спірними податковими накладними, що підтверджується матеріалами справи.
Поряд з цим, форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН визначена Порядком № 117 (додаток 2 до Порядку).
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Проте, в порушення наведених вимог законодавства, в оскаржуваних рішеннях від 05.05.2018 року, хоч і вказано, втім не зазначено, які саме із наданих документів складено з порушенням законодавства та норми якого саме закону порушено.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень не містять чіткої підстави їх прийняття, що свідчить про їх необґрунтованість.
У той же час, в Квитанціях також відсутній конкретний перелік копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН, що призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, а не будь-яких на власний розсуд.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем було надіслано по вказаній господарській операції до контролюючого органу копії первинних документів, що підтверджують реальність господарських операцій, за результатом яких і були виписані спірні податкові накладні.
За наведеного, суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідач обмежився лише загальною оцінкою наданих позивачем документів, не зазначивши які саме документи не подані і що вони мали б підтвердити або спростувати, у зв`язку з чим контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних №68 від 23.10.2017, №4 від 02.10.2017 та №31 від 09.10.2017.
Згідно ч. 2 ст. 77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Втім, відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття рішень № 681753/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №68 від 23.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, №681762/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №4 від 02.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних та №681763/40397169 від 05.05.2018 про відмову у реєстрації податкової накладної №31 від 09.10.2017 в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з чим такі рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до абз. 1 ч. 4 статті 245 КАС України у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
При цьому, відповідно до п. 19, п. 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструються у день:
1) прийняття комісією рішення про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
2) набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення суду).
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку № 1246).
З огляду на викладене, суд першої інстанції дійшов вірного висновку про необхідність зобов`язання ДФС України зареєструвати податкові накладні, подані Товариством з обмеженою відповідальністю "Голденвей" №68 від 23.10.2017 датою її фактичного отримання ДФС України 11.11.2017, №4 від 02.10.2017 датою її фактичного отримання ДФС України 25.10.2017, №31 від 09.10.2017 датою її фактичного отримання ДФС України 30.10.2017 року.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що позовні вимоги є обґрунтованими, та такими, що підлягають задоволенню в повному обсязі.
Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.
Решта тверджень та посилань сторін судовою колегією апеляційного суду не приймається до уваги через їх неналежність до предмету позову або непідтвердженість матеріалами справи.
За правилами ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Керуючись статтями 308, 311, 315, 316, 321, 322, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ :
Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у місті Києві залишити без задоволення, а рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 січня 2020 року - без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, та може бути оскаржена безпосередньо до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного суду у тридцятиденний строк в порядку, встановленому статтями 329-331 КАС України.
Головуючий суддя Є.І.Мєзєнцев
cуддя Г.В.Земляна
суддя В.В.Файдюк
Суд | Шостий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.07.2020 |
Оприлюднено | 30.07.2020 |
Номер документу | 90626800 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Мєзєнцев Євген Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні