Рішення
від 27.07.2020 по справі 260/1921/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

27 липня 2020 рокум. Ужгород№ 260/1921/20

Закарпатський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Плеханова З.Б.

при секретарі Поп Н.В.

за участю:

позивача: ПП "Формула" - представники Молнар О..І, Кривич О.А.

відповідача: Державна служба геології та надр України - представник не зявився

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ПП "Формула" до Державної служби геології та надр України про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії,

В С Т А Н О В И В:

ПП "Формула" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Державної служби геології та надр України ,яким просить:

1.Визнати протиправним рішення Державної служби геології та надр України, щодо повернення Позивачу листом від 28.02.2020р. № 3233/01/11-20 заяви з доданими до неї документами на отримання спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 с. Сімерки Перечинського району Закарпатської області без проведення аукціону реєстраційний номер Держгеонадра №4698/02/11-20 від 24.02.2020р., у зв`язку з відсутністю підстав розгляду відповідно до пункту 8 Порядку (в редакції постанови КМУ № 124, яка набула чинності 25.02.2020р.).

2.Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання ПП Формула спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 с. Сімерки Перечинського району Закарпатської області без проведенім аукціону згідно заяви з доданими документами реєстраційний номер Держгеонадра №4698/02/11-20 від 24.02.2020р.,

3.Зобов`язати Державну службу геології та надр України надати ПП Формула спеціальний дозвіл на користування надрами з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 с.Сімерки Перечинського району Закарпатської області без проведення аукціону на підставі п.п.1 п. 8 Постанови №615 (діючого на момент виникнення спірних правовідносин) строком на 20 років.

4.Судові витрати покласти на відповідача.

5. Просимо розглядати справу в порядку загального позовного провадження за участі представника Позивача та повідомити про дату, час та місце проведення судового засідання.

Позиції сторін.

Позовні вимоги обгрунтовані тим, що ПП Формула отримало право звернутись до відповідача із заявою від 27.12.2020р. та 24.02.2020р. для отримання спеціального дозволу відповідно до пп.1.п. 8 Порядку №615 без проведення аукціону для видобування мінеральних лікувально- столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 у зв`язку з апробацію станом на 01.09.2019р. балансових запасів мінеральних лікувально-столових вод загальнодержавного значення родовища Сімерки . 27.12.2019р., на виконання вимог пп. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615.

ПП Формула звернулось до відповідача із заявою від 23.12.2019р. № 23- 12/2019, до якої був доданий відповідний пакет документів на отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою, видобування мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5, що знаходиться в Закарпатській області.

Листом від 10.01.2020р. №324/01/11-20 Державна служба геології та надр України повернула позивачу пакет документів на отримання спеціального дозволу у зв`язку з невідповідністю документів, поданих заявником вимогам Порядку 615.

24.02.2020р., Позивач звертаючись повторно до Відповідача для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону із заявою від 27.12.2019р. №27-12/2019 з пакетом необхідних документів (реєстраційний номер Держгеонадра №4698/02/11-20 від 24.02.2020р.) відповідно до додатку 1 Постанови №615 (в редакції, діючої на момент подання заяви) - виконав всі необхідні дії, що передбачені Порядком №615 (в редакції діючим на момент подання заяви) для отримання спеціального дозволу на користування надрами. 15.04.2020 р. з відповідачем нарочно, був наданий Позивачу Лист від 28.02.2020р. № 3233/01/11-20 щодо повернення заяви з доданими до неї документами на отримання спеціального дозволу на користування надрами від 24.02.2020р. , у зв`язку з відсутністю підстав розгляду відповідно до пункту 8 Порядку (в редакції постанови КМУ від 19.02.2020р. № 124).

Позивач зазначає, що відповідно до положень пп. 1 п. 8 Порядку № 615, які діяли на момент подачі ним документів 24.02.2020р., він має право на отримання спеціального дозволу на користування надрами без проведення аукціону. Враховуючи постійність відмов відповідача позивачеві у наданні спеціального дозволу на користування надрами, вважає обґрунтованими твердження про протиправну бездіяльність Держгеослужби щодо ненадання ПП Формула спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 с. Сімерки Перечинського району Закарпатської області без проведення аукціону, у зв`язку з чим просить позовні вимоги задовольнити.

24 червня 2020 року на адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на даний адміністративний позов відповідно до якого, відповідач заперечує наведені Позивачем обставини та всі правові підстави позову, вважає позов безпідставним, необгрунтованим та таким, що не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Державна служба геології та надр України розглянула дану заяву та повернула листом 0.01.2020 р. № 324/01/11-20 ПП Формула. у ззв`язку із невідповідністю вимогам Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами від 30.05.2011 р. № 615.

Приватне підприємство Формула листом від 18.02.2020 р. № 18-02/2020 знову звернулось до Державної служби геології та надр України, (вх. Держгеонадр № 4698/02/11-20). Відповідно до абзацу 19 пункту 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами від 30.05.2011 р. № 615, документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Тобто в межах строків встановлених Порядком Державною службою геології та надр було розглянуто вищезазначену заяву та повернуто її, у зв`язку із не відповідністю вищезазначеній постанові. Відтак, перша вимога апріорі не може підлягати задоволенню через те, що Держгеонадрами було розглянуто заяву ПП Формула .

Стосовно визнання протиправною бездіяльність, зазначено, що позивачем не доведено обставин, на яких ґрунтуються його вимоги, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України доказів, наявних у матеріалах справи, адміністративний позов ПП Формула задоволенню не підлягає. Таким чином, в рамках даної справи Держгеонадра України вважає, що рішення про зобов`язання Держгеонадр видати спеціальний дозвіл на користування надрами є таким, що виходять за межі повноважень Суду.

14 липня 2020 року від відповідача до суду надійшли письмові заперечення , відповідно до яких зазначено, що твердження Позивача стосовно того, що пакет документів відповідає редакції чинного на сьогоднішній момент Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджений постановою Кабінету Міністрів України від ЗО травня 2011 р. № 615 - не законне.

16 липня від позивача на адресу суду надійшла відповідь на відзив, відповідно до якої зазначено, що протиправна бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо ненадання ПП Формула спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 с. Сімерки Перечинського району Закарпатської області без проведення аукціону, у зв`язку з відсутністю підстав розгляду відповідно до пункту 8 Порядку (в редакції постанови КМУ від 19.02.2020р. № 124 - якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку) порушує конституційні принципи ч.1 ст.58 Конституції України.

В судовому засіданні представники позивача просили суд задовольнити позов з мотивів наведених вище. Представник позивача Молнар О.І., який є одним із засновників ПП "Формула" в судовому засіданні також пояснив, що не державою, а саме підприємством за свій рахунок проведено апробацію для отримання спеціального дозволу . Він особисто у січні 2020 року був на прийомі у Голови Держгеонадра, який зазначив, що питання буде вирішено позитивно, однак з незрозумілих формальних причин заява з доданими документами не була розглянута.. Крім того, спеціальний дозвіл на користування надрами надасть можливість розпочати виробництво, раціонально використовувати природні ресурси, створити нові робочі місця та наповнити місцевий бюджет кошами від сплачених податків та залучити інвестиції. Також представник зауважив, що з метою сприяння початку робіт по видобутку мінеральних вод та отримання спеціалльного дозволу до голови Держгеонадра зверталися і голова Перечинської районної ради і Перечинський міський голова.

Представник відповідача в судове засідання не зявився, про дату час та місце судового розгляду повідомлявся належним чином.

Заслухавши представників позивача, розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.

Обставини встановлені судом.

ПП Формула" (код ЄДРПОУ 25433869, місцезнаходження: 89214, Закарпатська область, Перечинський район, с. Сімерки, вул. Центральна, буд. 155) зареєстроване як юридична особа 03.03.1998, що підтверджується відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.Одним із видів діяльності зазначено: 11.07. Виробництво мінеральних вод та інших вод. розлитих у пляшки. (а.с.21-26).

ПП Формула з 1998 року до 08.10.2003 року була власником ліцензії (спеціального дозволу на користування надрами) № 1103 від 08.10.1998 року ділянки родовища Сімерки , де розташована свердловина №5, корисна копалина - мінеральна лікувальна - столова вода. (а.с.20).

19.02.2019р., відповідно до законодавства України ПП Формула була проведена державна реєстрація робіт з геологічноговивізення надр родовища Сімерки за номером У-19-65/1 (форма 3-ГР). На підставі проведених робіт ПП Формула було складено звіт, який подано до Державної комісії України по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України.

31 жовтня 2019 р . Державною комісією по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України, протоколом № 4951 були розглянуті та затверджені матеріали попередньої геолого-економічної оцінки експлуатаційних запасів мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки в Перечинському районі Закарпатської області, поданих ПП Формула.(а.с.42-46).

Відповідно до п.2.2. Статуту ПП "Формула", затвердженого Загальними зборами 11.09.2019 року підприємство може здійснювати окремі види (економічної) діяльності, перелік яких визначається законодавством України, виключно після одержання ним спеціального дозволу.(а.с. 28)

31 жовтня 2019р., відповідно до рішення Державної комісії по запасах корисних копалин при Державній службі геології та надр України -Протоколу № 4951 , ПП Формула за власні кошти здійснило апробацію станом на 01.09.2019р. балансових запасів мінеральних лікувально-столових вод загальнодержавного значення родовища Сімерки у відкладах бачавської світи верхньої крейди, придатних для використання в лікувальній практиці при внутрішньому застосуванни та для промислового фасування як мінеральні природні лікувально-столовіза умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку.

Протоколи ДКЗ є результатами проведення експертизи та оцінки запасів корисних копалин розвіданих родовищ, а також запасів корисних копалин, додатково розвіданих у процесі розробки родовищ здійсненої установою, що діє при Держгеонадрах.

Відповідно до пункту 3.2. протоколу ДКЗ № 4951 від 31.10.2019р . ( далі - Протокол) - Апробовані станом на 01.09.2019р. балансові запаси мінеральних лікувально- столових вод загальнодержавного значення родовища Сімерки у відкладах бачавської світи верхньої крейди, придатних для використання в лікувальній практиці при внутрішньому застосуванни та для промислового фасування як мінеральні природні лікувально-столові, за авторським підрахунком, у кількості:№ свердловини, що обґрунтовує запаси - 5 , запаси за кодом класу (категорією), м3/добу - 122 (СІ), 100.

Згідно пункту 3.5. Протоколу , Відповідно до пункту 25 Класифікації запасів і ресурсів корисних копалин державного фонду надр, затвердженої Постановою КМУ від 05.05.197 № 432, а також технічного завдання ПП Формула щодо попередньої геолого- економічної оцінки експлуатаційних запасів мінеральних підземних вод (категорія СІ) родовище Сімерки , визнано за доцільне подальше геологічне вивчення і передача для промислового освоєння на умовах економічного ризику ПП Формула попередньо оцінених експлуатаційних запасів мінеральних підземних вод, за умови виконання і затвердження в установленому порядку детальної геолого-економічної оцінки родовища Сімерки мінеральних підземних вод.

Пунктом 3.6. Протоколу, Рекомендовано ПП Формула протягом 3 років з часу отримання спеціального дозволу на користування надрами провести детальну геолого- економічну оцінку родовища Сімерки мінеральних підземних вод, що апробовані.

Позивач 31.10.2019р. набув право/підставу для отримання спеціального дозволу відповідно до ПП.1.П. 8 Порядку №615 без проведення аукціону для видобування мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 на підставі Протоколу ДКЗ від 31.10.2019р. N 4951.

27.12.2019р., на виконання вимог пп. 1 п. 8 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615, ПП Формула звернулось до відповідача із заявою від 23.12.2019р. № 23- 12/2019 , до якої був доданий відповідний пакет документів, (реєстраційний номер в Держгеонадра від 27.12.2019р. № 24091/02/11-19) на отримання дозволу на користування надрами без проведення аукціону з метою, видобування мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5, що знаходиться в Закарпатській області (а.с.37-39).

Листом від 10.01.2020р. №324/01/11-20 Державна служба геології та надр України повернула позивачу пакет документів на отримання спеціального дозволу у зв`язку з невідповідністю документів, поданих заявником вимогам Порядку №615. (а.с.47).

У своєму листі від 10.01.2020р. №324/01/11-20 Державна служба геології та надр України зазначила, що за результатами розгляду наданої товариством заяви та додатків до неї виявлено наступні зауваження, а саме:

1).У наданій ПП Формула заяві не зазначено вихідна дата та вхідний номер. Назва корисної копалини, зазначена у заяві, не кореспондується з назвою відповідно до протоколу ДКЗ України від 3 1.10.201 9р. № 4951.

2).Відсутній опис доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи . 'Претендента.

3).Відсутні оригінали результатів хімічного та бактеріологічного аналізу води строком давності не більш як шість місяців (надано копії).

4).У наданій Програмі робіт не відповідність по Видам робіт відповідно до примірної Угоди про умови користування надрами.

5).У плані підрахунку запасів корисної копалини не нанесено лінії геологічних розрізів та гірничого відводу.

6).Відсутні завірені заявником копії результатів оцінки впливу на довкілля.

24.02.2020р. Позивачем були усунуті всі зауваження Відповідача щодо повернення заяви на отримання спецдозволу від 23.12.2019 р. (реєстраційний номер Держгеонадра 27.12.2019р. № 24091/02/11-19) та Позивач повторно звернувся до відповідача для отримання спеціального дозволу без проведення аукціону із заявою від 27.12.2019р. №27- 12/2019 (реєстраційний номер Держгеонадра №4698/02/11-20 від 24.02.2020р. ) (а.с.34-36).

До заяви ПП Формула для отримання спеціального дозволу на отримання дозволу без проведення аукціону для видобування мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища Сімерки свердловина №5 координати (реєстраційний номер Держгеонадра №4698/02/11-20 від 24.02.2020р.) було додано повний пакет документів у паперовій та електронній формі, відповідно до додатку 1 Постанови №615 (в редакції, діючої на момент подання заяви), а саме:

1.Пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства.

2.Результати хімічного та бактеріологічного аналізу води строком давності не більш як шість місяців (для родовиш; підземних вод).

3.Копії протоколів, завірені заявником. Державної комісії України по запасах корисних копалин комісії по запасах (Української територіальної комісії по запасах корисних копалин, центральної комісії по запасах корисних копалин, науково- технічних/технічних рад) про затвердження (апробацію) запасів.

4.Каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі, а для видобування підземних вод - каталог географічних координат водозабірних споруд.

5.Оглядова карта (масштаб не менш як 1:200000).

6.Ситуаційний план з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами.

7.План підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами (похибка - менш як 1 секунда), а також з лініями геологічних розрізів.

8.Гідрогеологічна карта.

9.Характерні геологічні розрізи з межами категорій запасів та умовними позначками - Геолого-гідрологічний розріз по лінії А-Б.

10. Завірена заявником копія висновку з оцінки впливу на довкілля відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".

11. Для підприємств, які розпочинають розробку родовища, - програма робіт із введення родовища в експлуатацію із зазначенням окремих етапів та строку їх проведення, джерел фінансування до досягнення підприємством проектної потужності.

Заява Позивача від 27.12.2019р. №27-12/2019 отримана Держгеонадрами - 24.02.2020р. (реєстраційний номер Держгеонадра №4698/02/11-20 від 24.02.2020р. ).

Відповідач, Листом від 28.02.2020р. № 3233/01/11-20 повернув позивачу заяву з доданими до неї документами на отримання спеціального дозволу на користування надрами від 24.02.2020р.(а.с.40-41).

Листом від 28.02.2020р. № 3233/01/11-20 Державна служба геології та надр України зазначила, що згідно з пунктом 3.2. протоколу Державної комісії по запасах корисних копалин від 31.10.2019р. № 4951 апробовано станом на 01.09.2019р. балансові експлуатаційні запаси мінеральних лікувально-столових підземних вод загальнодержавного значення родовища Сімерки . Враховуючи зазначене, Держгеонадра повертає Позивачу заяву з доданими до неї документами щодо отримання дозволу, у зв`язку з відсутністю підстав розгляду відповідно до пункту 8 Порядку (в редакції постанови КМУ від 19.02.2020р. № 124).

У листі Держгеонадра України від 28.02.2020р. № 3233/01/11-20 суб`єктом владних повноважень не відображено жодних зауважень щодо повноти наданих документів чи виявлених у них недостовірностей

3. Мотиви суду та норми права, застосовані судом.

Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, у межах повноважень та способом, передбаченими Конституцією та законами України.

Згідно із статтею 2 Кодексу України про надра його завданням є регулювання гірничих відносин з метою забезпечення раціонального, комплексного використання надр для задоволення потреб у мінеральній сировині та інших потреб суспільного виробництва, охорони надр, гарантування при користуванні надрами безпеки людей, майна та навколишнього природного середовища, а також охорона прав і законних інтересів підприємств, установ, організацій та громадян.

Відповідно до статті 3 Кодексу України про надра гірничі відносини в Україні регулюються Конституцією України, Законом України "Про охорону навколишнього природного середовища", цим Кодексом та іншими актами законодавства України, що видаються відповідно до них.

Згідно із статтею 13 Кодексу України про надра користувачами надр (далі - надрокористувачі) можуть бути: підприємства, установи, організації, громадяни України, а також іноземці та особи без громадянства, іноземні юридичні особи.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр . Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року №1174 затверджено Положення про Державну службу геології та надр України (далі - Положення №1174) .

Згідно з пунктом 1 Положення №1174 Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра енергетики та захисту довкілля і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Відповідно до пункту 3 Положення №1174 основними завданнями Держгеонадра є, у тому числі, реалізація державної політики у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно із підпунктом 9 пункту 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами).

Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджено Постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (далі - Порядок № 615).

Згідно з пунктом 1 Порядку № 615 цей нормативно-правовий акт регулює питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін. Дія цього Порядку поширюється на всі види користування надрами.

Відповідно до пункту 2 Порядку № 615 дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, органом з питань надання дозволу, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно із пунктом 8 Порядку №616 надання дозволів у випадках, передбачених підпунктами 1-14 цього пункту, здійснюється за рішенням органу з питань надання дозволу.

З аналізу норм Положення № 1174 та Порядку № 615 вбачається, що до повноважень Державної службу геології та надр України відноситься прийняття рішення про надання суб`єктам господарювання спеціальних дозволів на користування надрами.

Судом встановлено, що пп. 1 п.8 Порядку № 615 (в редакції станом на час отримання відповідачем заяви щодо отримання спеціального дозволу - 27.12.2019 та 24.02.2020) містив наступну редакцію: Без проведення аукціону дозвіл надається у разі: 1) видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів; видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку ; геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробка родовищ, з подальшим видобуванням нафти, газу (промислова розробка родовищ), якщо заявник за власні кошти виключно в результаті геологічного вивчення ділянки надр на підставі відповідного спеціального дозволу на користування надрами здійснив апробацію за умови затвердження в установленому порядку підрахунку запасів корисних копалин після отримання спеціального дозволу .

Постановою КМ України від 19.02.2020 № 124 були внесені зміни до Постанови КМ України від 30.11.2011, відповідно до якої пп. 1 п.8 Порядку № 615 було викладено в наступній редакції: Без проведення аукціону дозвіл надається у разі: 1) видобування корисних копалин, якщо заявник на підставі спеціального дозволу на користування надрами за власні кошти здійснив геологічне вивчення ділянки надр та підрахунок запасів корисних копалин, який затверджено в установленому порядку, та подав документи на отримання спеціального дозволу на видобування корисних копалин відповідного родовища не пізніше ніж протягом трьох років після затвердження запасів .

Кабінет Міністрів зазначив, що ця постанова набирає чинності з дня її опублікування, крім другого і третього речення абзацу п`ятнадцятого пункту 8 та другого речення абзацу шостого пункту 14 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615, - в редакції цієї постанови, які набирають чинності одночасно з Порядком функціонування електронного кабінету надрокористувача

Постанова КМ України від 19.02.2020 № 124 була опублікована 25 лютого 2020 року в Урядовому курєрі № 36.

Отже, цим Законом встановлено дату набрання чинності нормативно-правовим актом, зокрема щодо змін до пп. 1 п.8 Порядку № 615 - з дня його офіційного опублікування. Іншої дати, такої як дата, з якої змінюються правовідносини, що регулюються нормативно-правовим актом , законодавством не передбачено.

Таким чином, на думку суду, дія постанов Кабінету Міністрів України не може поширюватись на правовідносини, що існували або виникли до набрання ними чинності.

Відповідно до статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Таким чином, до спірних правовідносин має застосовуватися саме той нормативний акт, який був чинним на момент їх виникнення.

Аналогічна позиція щодо застосування нормативно-правових актів у часі неодноразово висловлювалася Верховним Судом України, зокрема, у постановах від 24.03.2015 у справі №21-83а15, від 31.03.2015 у справі №21-55а15, від 21.04.2015 у справі №21-154а15, від 03.11.2015 у справі №808/2503/14.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

У Рішенні Конституційного Суду України від 9 лютого 1999 року N 1-рп/99 (справа про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів) зазначено, що дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється з втратою ним чинності, тобто до події, факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце. Положення частини першої статті 58 Конституції України про зворотну дію в часі законів та інших нормативно-правових актів у випадках, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, стосується фізичних осіб і не поширюється на юридичних осіб.

Таким чином, положення редакції пп. 1 п.8 Порядку № 615, в редакції Постанови КМ України від 19.02.2020 № 124, застосовуються виключно до правовідносин, що виникли з 25.02.2020.

Як зазначалось вище, на момент подання заяви про видачу спеціального дозволу на користування надрами (27.12.2019 року та 24.02.2020 року .) чинним законодавством було передбачено можливість отримати дозвіл без проведення аукціону у разі якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку, що і було зроблено позивачем, а підтверджуючі документи були надані разом із заявкою на отримання дозволу.

Водночас, підпункт 1 п. 8 Порядку №615 у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19.02.2020 № 124 не може застосовуватись до спірних правовідносин, які виникли до набрання чинності вказаними змінами до Порядку №615.

Крім того, суд враховує також, що вказане звернення позивача від 27.12.2019 вже було другим.

Щодо відповідності поданого ПП "Формула" пакету документів положенням Порядку № 615 в редакції станом на 27.12.2019 року, суд зазначає наступне.

Згідно п. 2 Порядку № 615 (в редакції станом на 27.12.2019), дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно абз. 1 п. 4 Порядку № 615 (в редакції станом на 27.12.2019) дозвіл на видобування корисних копалин (промислову розробку їх родовищ) надається після проведення експертизи та оцінки розвіданих запасів корисних копалин в установленому порядку чи апробації прогнозних (перспективних) ресурсів корисних копалин ДКЗ за умови подальшого затвердження нею таких запасів.

Як вже зазначалося вище, ПП "Формула" при подачі заяви посилався на пп. 1 п. 8 Порядку № 615, а саме, на випадок видобування корисних копалин (крім нафти і газу), якщо заявник за власні кошти здійснив апробацію за умови затвердження підрахунку запасів корисних копалин в установленому порядку, а тому мав право звертатися за отриманням дозволу без проведення аукціону.

Як зазначено у п. 8 Порядку № 615 (в редакції станом на 27.12.2019), для отримання дозволу без проведення аукціону заявник подає органові з питань надання дозволу заяву разом з документами, зазначеними у додатку 1, у паперовій та електронній формі. Разом із заявою подаються дві копії заяви та доданих до неї документів. У заяві зазначаються назва ділянки надр, її місцезнаходження відповідно до адміністративно-територіального устрою України (область, район, населений пункт, прив`язка на місцевості), географічні координати ділянки надр, вид корисних копалин, вид користування надрами, строк дії дозволу, відомості про заявника (найменування, місцезнаходження, код згідно з ЄДРПОУ юридичної особи або прізвище, ім`я, по батькові, місце проживання, реєстраційний номер облікової картки платника податків фізичної особи - підприємця чи серія та номер паспорта такої особи (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний контролюючий орган і мають відмітку в паспорті), інформація для здійснення зв`язку із заявником (номер телефону, адреса електронної пошти), а також підстава для надання дозволу згідно з пунктом 8 цього Порядку.

Заява та додані до неї документи подаються органові з питань надання дозволу з прошитими і пронумерованими сторінками та з описом доданих документів, засвідченим підписом уповноваженої особи претендента. Заява засвідчується підписом уповноваженої особи претендента із зазначенням дати та вихідного номера.

Заява реєструється організатором аукціону в журналі обліку з присвоєнням їй номера і зазначенням дати і часу подання. Підтвердженням реєстрації є відмітка організатора, що проставляється на копії заяви та повертається заявнику, або відмітка на описі вкладення у цінний лист про прийняття заяви на відправлення поштовим зв`язком.

При цьому, у Додатку 1 визначено наступний перелік документів, які повинні додаватися до заяви:

- пояснювальна записка з характеристикою об`єкта, стану його геологічного вивчення, методу розробки, обґрунтуванням необхідності використання надр, із зазначенням потужності підприємства;

- копії протоколів, завірені заявником, Державної комісії по запасах (Української територіальної комісії по запасах корисних копалин, центральної комісії по запасах корисних копалин, науково-технічних/технічних рад) про затвердження (апробацію) запасів у повному обсязі;

- каталог географічних координат кутових точок ділянки надр (похибка - менш як 1 секунда) із зазначенням її площі, а для видобування підземних вод - каталог географічних координат водозабірних споруд;

- оглядова карта (масштаб не менш як 1:200000);

- ситуаційний план з нанесеними межами площі видобування та географічними координатами її кутових точок (похибка - менш як 1 секунда) у масштабі, який дає змогу перевірити правильність визначення координат, а для підземних вод - ситуаційний план з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами;

- план підрахунку запасів корисної копалини на топографічній основі з нанесеними межами категорії запасів, межами земельного та гірничого відводів (за наявності), контуром ліцензійної площі з географічними координатами кутових точок ділянки надр, а для підземних вод з нанесеними водозабірними спорудами та їх географічними координатами (похибка - менш як 1 секунда), а також з лініями геологічних розрізів;

- характерні геологічні розрізи з межами категорій запасів та умовними позначками; завірені заявником копії результатів оцінки впливу на довкілля (звіт з оцінки впливу на довкілля, звіт про громадське обговорення та висновок з оцінки впливу на довкілля) відповідно до Закону України "Про оцінку впливу на довкілля".

Також додатково позивачем були усунуті недоліки і надано повторно документи зазначені у листі відповідача

Отже зазначені умови були позивачем дотримані, усі документи, передбачені Порядком та Додатком до нього, були подані у повному обсязі.

У відповідності із п. 8 Порядку № 615 , документи, що не відповідають вимогам цього Порядку, повертаються заявникові не пізніше семи робочих днів з дня їх реєстрації. Інформація про повернення документів розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом трьох робочих днів з дня їх повернення заявникові.

При повторному поверненні документів відповідач не вказав які саме документи не відповідають та яки саме вимогам не відповідають.Більш того , відповідач 28.02.2020 року зазначив у супровідному листі, яким повернув подані документи, що при опрацюванні документів встановлено що апробацію проведено згідно Протоколу № 4951 від 31.10.2019 року.

Оскільки відповідач не встановив недоліків поданих повторно документів та заяви, то він повинен був здійснити дії , встановлені п.8 Порядку № 615, яким встановлено, що :

-Рішення про надання дозволу без проведення аукціону приймається органом з питань надання дозволу відповідно до даних, зазначених у заяві, протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку, та пропозицій Мінекоенерго, передбачених пунктом 24 цього Порядку. Зазначене рішення розміщується на офіційному веб-сайті органу з питань надання дозволу протягом п`яти робочих днів з дня його прийняття.

-Дії щодо погодження видачі дозволу вчиняються органом з питань надання дозволу без залучення особи, що звернулася за одержанням дозволу, відповідно до географічних координат ділянки надр, зазначених у заяві, в межах строку, встановленого для видачі дозволу.

- Для здійснення погодження орган з питань надання дозволу не пізніше ніж протягом семи робочих днів з дати реєстрації заяви надсилає її копію у паперовому або електронному вигляді органам, зазначеним в абзацах другому та третьому цього пункту, та встановлює строк розгляду зазначених документів.

-За результатами розгляду документів, надісланих на погодження, органи, зазначені в абзацах другому та третьому цього пункту, надають погодження, які у паперовому або електронному вигляді надсилають органу, який видає дозвіл.

-У разі ненадання органами, зазначеними в абзацах другому та третьому цього пункту, позитивної або негативної відповіді щодо погодження за результатами розгляду на найближчій сесії (але не пізніше ніж через 45 календарних днів з дати отримання документів від органу з питань надання дозволу) вважається, що надання дозволу ними погоджено.

Суд звертає увагу на те, що виходячи із положень ч. 3 ст. 2 КАС України, одним із критеріїв оцінювання судами рішень, дій та бездіяльності суб`єктів владних повноважень є прийняття ними рішень обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії).

Цей критерій відображає принцип обґрунтованості рішення або дії. Він вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, висновки експертів тощо. Суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.

Аналогічної позиції дотримується Касаційний адміністративний суд у складі ВС у постанові від 14.05.20 р. по справі № 826/64/17.

Отже, відповідач не вчинив дій , встановлених пунктом 8 Порядку № 615, а отже має місце протиправна бездіяльність.

Оскільки, на час спірних правовідносин було чинне положення пункту 8 Порядку № 615, то вимога позивача про зобовязання відповідача надати позивачу спеціальний дозвіл задоволенню не підлягає як передчасна, оскільки відповідачем спочатку повинні бути проведені всі дії згідно п. 8 Порядку № 615 щодо здійснення погоджень.

За таких обставин, у суду наявні підстави для висновку, що при розгляді заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами ПП "Формула" (вул. Центральна, буд. 155,с. Сімерки,Перечинський район, Закарпатська область,89213, код ЄДРПОУ25433869) на підставі пп. 1 п.8 Порядку № 615, відповідач діяв не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.............................

Суд в даній справі керується ст.17 ЗУ "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини " , якою встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

На державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення ЄСПЛ у справах Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), заява № 55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і Тошкуце та інші проти Румунії (Toscuta and Others v. Romania), заява № 36900/03, п. 37, від 25 листопада 2008 року)

У справі Рисовський проти України (Заява № 29979/04) від 20 жовтня 2011 року (ОСТАТОЧНЕ 20/01/2012 п. 71 ЄСПЛ зауважив:

Принцип належного урядування , як правило, не повинен перешкоджати державним органамнам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість (див. зазначене вище рішення у справі Москаль проти Польщі (Moskal v. Poland), n. 73). Будь-яка інша позиція була б рівнозначною, inter alia, санкціонуванню неналежного розподілу обмежених державних ресурсів, що саме по собі суперечило б загальним інтересам (див. там само). З іншого боку, потреба виправити минулу помилку не повинна непропорційним чином втручатися в нове право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу (див., mutatis mutandis, рішення у справі Пінкова та Пінк проти Чеської Республіки (Pincova and Pine v. the Czech Republic), заява № 36548/97, п. 58, ECHR 2002-VIII). Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (див. зазначене вище рішення у справі Лелас проти Хорватії (Lelas v. Croatia), п. 74).

Згідно з вимогами частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Закону, що і було зроблено позивачем.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням наведеного, суд приходить до висновку , що відповідачем не доведено правомірність своїх дій , а тому позов підлягає до часткового задоволення із застосуванням ч.2 ст. 9 КАСУ , якою суду надано повноваження : Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись статтями 242,246 КАС України, суд

В И Р І Ш И В:

1. Позов ПП "Формула" (вул. Центральна, буд. 155,с. Сімерки,Перечинський район, Закарпатська область,89213, код ЄДРПОУ25433869) до Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, буд. 16,м. Київ,Південна Частина Києва, Київ,03057, код ЄДРПОУ 37536031) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.

2.Визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України (вул. Антона Цедіка, буд. 16,м. Київ,Південна Частина Києва, Київ,03057, код ЄДРПОУ 37536031) при розгляді заяви на отримання спеціального дозволу на користування надрами ПП "Формула" (вул. Центральна, буд. 155,с. Сімерки,Перечинський район, Закарпатська область,89213, код ЄДРПОУ25433869) від 24.02.2020 року.

3. Зобовязати Державну службу геології та надр України ( код ЄДРПОУ 37536031) м. Київ, вул. Антона Цедіфка,16 для здійснення погодження щодо надання дозволу надіслати негайно після набрання рішенням законної сили копії документів поданих ПП "Формула" від 24.02.2020 року у паперовому або електронному (шляхом сканування) вигляді органам, зазначеним в абзацах другому - четвертому пункту 9 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30 травня 2011 р. № 615 ( в редакції від 21.11.2019 року).

4.Зобовязати Державну службу геології та надр України ( код ЄДРПОУ 37536031) м. Київ, вул. Антона Цедіфка,16 прийняти рішення про надання ПП "Формула" (вул. Центральна, буд. 155,с. Сімерки,Перечинський район, Закарпатська область,89213, код ЄДРПОУ25433869) спеціального дозволу на користування надрами з метою видобування підземних мінеральних лікувально-столових підземних вод родовища "Сімерки" свердловина № 5 с. Сімерки Перечинського району Закарпатської області без проведення аукціону відповідно до даних, зазначених у заяві від 24.02.2020 року про отримання дозволу та доданих документів протягом 30 календарних днів після отримання всіх погоджень, передбачених пунктом 9 цього Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого Постановою КМУ від 30 травня 2011 р. № 615 ( в редакції від 21.11.2019 року).

5. В решті позовних вимог -відмовити.

6.Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби геології та надр України ( код ЄДРПОУ 37536031) м. Київ, вул. Антона Цедіфка,16 на користь Приватного підприємства "Формула" ( код ЄДРПОУ 25433869)с. Сімерки, вул. Центральна,155 судові витрати у вигляді сплаченого судового збору в розмірі 6306,00 ( шість тисяч триста шість грн. 00 коп. ) гривень.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення через Закарпатський окружний адмінсуд до Восьмого апеляційного адмінсуду.

СуддяЗ.Б.Плеханова

Повний текст рішення виготовлено та підписано 29 липня 2020 року.

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2020
Оприлюднено30.07.2020
Номер документу90646218
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1921/20

Постанова від 10.02.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 27.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 28.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 06.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Бруновська Надія Володимирівна

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Рішення від 27.07.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 23.06.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 29.05.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні