Рішення
від 27.07.2020 по справі 200/4069/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 липня 2020 р. Справа№200/4069/20

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Суддя Донецького окружного адміністративного суду Троянова О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 (ЄДРПОУ 334532842; 84182, Донецька обл., м. Миколаївка, вул. Миру, буд. 8) до Миколаївської міської ради (ЄДРПОУ 26480670; 84182, Донецька обл., м. Миколаївка, пл. Енергетиків, буд. 2/14), третя особа на стороні відповідача Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 33913374; адреса: 84301, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Василя Стуса, буд. 47) про визнання протиправним та скасування рішення,-

ВСТАНОВИВ:

Позивач, Миколаївський заклад загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Миколаївської міської ради про визнання протиправним та скасування рішення від 26.02.2020 № 40-ХХХІХ-8 «Про створення комунального опорного закладу освіти «Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області» .

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 21 квітня 2020 року позовну заяву залишено без руху з наданням строку для усунення недоліків, шляхом надання обґрунтованого клопотання про залучення третьої особи, належним чином засвідчені копії документів для відповідача, рішення Миколаївської міської ради від 26.02.2020 № 40-ХХХІХ-8 «Про створення комунального опорного закладу освіти «Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області» для суду, відповідачу та третій особі.

28 квітня 2020 року позивач частково усунув недоліки позовної заяви, надавши клопотання про залучення третьої особи, та належним чином засвідчені копії документів для відповідача.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 04 травня 2020 року продовжено Миколаївському закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 строк для усунення недоліків адміністративного позову.

В установлений судом строк позивач усунув недоліки позовної заяви в повному обсязі.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13 травня 2020 року прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні). Клопотання позивача про залучення третьої особи на стороні відповідача - задоволено, залучено в якості третьої особи на стороні відповідача Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації.

За правилами частини 1 статті 258 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі КАС України) суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Сторони про відкриття провадження у справі були повідомлені судом належним чином, що підтверджується наявними в матеріалах справи рекомендованими повідомленнями про вручення поштового відправлення.

Так, в обґрунтування своїх позовних вимог позивач зазначив, що 26.02.2020 року відповідачем прийнято рішення № 40-ХХХІХ-8 «Про створення комунального опорного закладу освіти «Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області» з порушенням вимог, встановлених законодавством. Крім того, зазначив, що спірне рішення базується на рішеннях відповідача, які скасовані в судовому порядку. Крім того, при прийнятті спірного рішення відповідач не врахував результати громадського обговорення, яким не підтримано необхідною кількістю учасників резолюцію головуючого. Враховуючи наведене, відповідачем порушено порядок створення опорної школи, та спірне рішення підлягає скасуванню.

В установлений судом строк відповідач надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому заперечив проти задоволення заявлених вимог позивача та просив суд відмовити у їх задоволенні в повному обсязі, посилаючись на те, що рішення про утворення закладу загальної середньої освіти приймають органи місцевого самоврядування. Рішенням Миколаївської міської ради від 30.10.2018 року створено робочу групу для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти, до якої увійшли всі керівники закладів середньої освіти. На засіданні 26.09.2019 року робоча група проголосувала щодо рекомендації Миколаївській міській раді про визначення опорної школи без проведення конкурсу. 18.12.2019 року проведено громадське обговорення, на якому більшістю голосів проголосовано за збереження мережі закладів освіти. Відповідно до Положення про громадські обговорення рішення, прийняті на громадських обговореннях, мають інформаційний характер, а не обов`язковий. 28.01.2020 року на офіційному сайті Миколаївської міської ради було опубліковано проект рішення щодо створення опорного закладу освіти, розроблений на основі рішення Миколаївської міської ради від 29.01.2019 року. Згідно проекту рішення передбачалось створення двох філій закладів загальної середньої освіти. Проте до проекту рішення було внесено зміни щодо створення тільки однієї філії закладу середньої освіти.

Третя особа про відкриття справи повідомлена належним чином, станом на дату розгляду справи не подала пояснення до позову або відзиву, клопотань не надала.

Суд, розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив.

Позивач - Миколаївський заклад загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3, ЄДРПОУ 33453842, є комунальним закладом, утвореним Миколаївською міською радою, відповідно до Витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним видом діяльності за кодом КВЕД є 85.31 Загальна середня освіта, директором є ОСОБА_1 .

Відповідач - Миколаївська міська рада (код ЄДРПОУ 26480670) є суб`єктом владних повноважень в розумінні ст. 46 КАС України.

Третя особа - Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 33913374).

Постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 30 листопада 2017 року по справі №243/7995/17 визнано протиправним та скасовано рішення Миколаївської міської ради Донецької області від 25.07.2017 року №19-ІХ-8 Про визнання опорного загальноосвітнього навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади . (а.с. 16-25)

Постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 01 березня 2018 року по справі №243/7995/17 рішення Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 30 листопада 2017 року залишення без змін.

Відповідно до протоколу №4 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 27.02.2018 року робочою групою вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді прийняти рішення щодо створення опорного закладу та філій, а саме: опорний заклад - Миколаївський ЗЗСО №1 з двома філіями - Миколаївський ЗЗСО №2 (з пониженням ступеню) та Рай-Олександрівський ЗЗСО (з пониженням ступеню) та Миколаївський ЗЗСО №3 та Малинівський ЗЗСО зберігають всі ступені та статус юридичної особи, без проведення конкурсу, шляхом злиття - ліквідацією трьох юридичних осіб і створенням нової юридичної особи. (а.с. 46-51)

30 жовтня 2018 року Миколаївською міською радою прийнято рішення Про створення робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради , відповідно до якого створено робочу групу та визначено її склад. (а.с. 39)

Відповідно до протоколу №3 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 21.11.2018 року робочою групою вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді затвердити модель освітнього осередку №1, а саме 1 опорний заклад загальної середньої освіти, 2 філії І-ІІ ступенів, 2 заклади загальної середньої освіти зі збереженням статусу юридичної особи І-ІІІ ступенів; заклади загальної середньої освіти починають свою роботу за моделлю №1 з 1 вересня 2020 року. (а.с. 44)

Миколаївською міською радою прийнято рішення від 29.01.2019 року №15-ХХІХ-8 Про затвердження моделі освітнього осередку Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області . Зазначеним рішення затверджено модель освітнього осередку Миколаївської міської ради: 1 опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів; 2 філії опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів; 2 заклади загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів зі збереженням статусу юридичної особи. Визначено термін початку роботи моделі освітнього осередку не пізніше 01 вересня 2020 року. Вирішено призупинити діяльність Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 4 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області. (а.с. 33)

Відповідно до протоколу №5 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 26.09.2019 року робочою групою вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді провести громадські обговорення щодо створення освітнього округу та створення опорного закладу в Миколаївській міській об`єднаній територіальній громаді без проведення конкурсу; розробити проект рішення про порядок проведення громадських обговорень. (а.с. 52-55)

23 жовтня 2019 року Миколаївською міською радою прийнято рішення №06-ХХХVI-8 Про затвердження Положення про громадські обговорення Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади , відповідно до Указу Президента України від 31.07.2004 року №854/2004 Про забезпечення умов для більш широкої участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики .

Відповідно до п. 3 розділу VI зазначеного положення громадське обговорення щодо створення опорного закладу в Миколаївській міській об`єднаній територіальній громаді проводиться на місцевому рівні як додатковий інформаційний захід в рамках громадського слухання щодо врахування громадських інтересів, відповідно до постанови Кабінету Міністрів Про затвердження Положення про освітній округ і опорний заклад освіти №532 від 19 червня 2019 року.

Відповідно до протоколу громадських обговорень Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади від 18 грудня 2019 року на голосування запропоновано наступні питання:

1. Рекомендувати Миколаївській міській раді розглянути питання щодо створення опорного закладу, шляхом ліквідації трьох юридичних осіб та створення окремої юридичної особи з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора;

2. Рекомендувати Миколаївській міській раді розглянути питання щодо створення опорного закладу, шляхом ліквідації двох юридичних осіб та створення окремої юридичної особи з проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора;

3. Рекомендувати Миколаївській міській раді залишити існуючу мережу закладів освіти без змін.

По першому питанню проголосували ЗА - 8 осіб; по другому питанню проголосували ЗА - 15 осіб; по третьому питанню проголосували ЗА - 62 особи. (а.с. 35-37)

Відповідно до витягу з Протоколу №36 постійної депутатської комісії з питань освіти, культури, охорони здоров`я, молодіжної політики соціального захисту, фізичної культури і спорту від 19 лютого 2020 року вирішено рекомендувати до розгляду Миколаївській міській раді проект рішення Про внесення змін до рішення Миколаївської міської ради від 19.12.2019 року №02-ХХХVІІІ-8 Про затвердження програми економічного та соціального розвитку Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади на 2020 рік , з висновком про прийняття рішення в редакції проекту рішення , яким викладено пункт 1 та 2 в наступній редакції: Створити комунальний опорний заклад освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області шляхом реорганізації (приєднання) до Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 33453821, Рай-Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступені Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 30378176 (з ліквідацією юридичної особи) зі створенням Рай-Олександрівської філії закладу освіти І-ІІ ступенів Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області . (а.с. 61-64)

Відповідно до витягу з Протоколу №41 постійної комісії з питань комунальної власності, приватизації, житлово-комунального господарства, транспорту і зв`язку, побутового та торгівельного обслуговування малого та середнього бізнесу від 19 лютого 2020 року вирішено рекомендувати до розгляду Миколаївській міській раді проект рішення Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янської району Донецької області , яким викладено пункт 1 та 2 в наступній редакції: Створити комунальний опорний заклад освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області шляхом реорганізації (приєднання) до Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 33453821, Рай-Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступені Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 30378176 (з ліквідацією юридичної особи) зі створенням Рай-Олександрівської філії закладу освіти І-ІІ ступенів Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області . (а.с. 68-71)

Відповідно до витягу з Протоколу №48 постійної комісії з питань соціально-економічного розвитку, інвестицій, планування бюджету і фінансів від 24 лютого 2020 року вирішено рекомендувати до розгляду Миколаївській міській раді проект рішення Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янської району Донецької області , яким викладено пункт 1 та 2 в наступній редакції: Створити комунальний опорний заклад освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області шляхом реорганізації (приєднання) до Миколаївського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №1 Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 33453821, Рай-Олександрівського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступені Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області - код ЄДРПОУ 30378176 (з ліквідацією юридичної особи) зі створенням Рай-Олександрівської філії закладу освіти І-ІІ ступенів Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області . (а.с. 65-67)

Відповідно до витягу з Протоколу №44 постійної комісії з питань містобудування, будівництва, регулювання земельних відносин, охорони навколишнього природного середовища та раціонального використання природних ресурсів від 24 лютого 2020 року рекомендовано до розгляду Миколаївської міської ради проект рішення Про створення комунального опорного закладу освіти Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області , з висновком про прийняття рішення з вказаними змінами до проекту рішення. (а.с. 58-60)

Відповідно до витягу з Протоколу №1 ІІІ пленарного засідання ХХХІХ сесії 8 скликання Миколаївської міської ради прийнято рішення від 26.02.2020 № 40-ХХХІХ-8 «Про створення комунального опорного закладу освіти «Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області» . (а.с. 12-15)

Отже, як вбачається зі змісту позовної заяви та відзиву, спірними питанням у справі є правомірність прийняття відповідачем рішення Миколаївської міської ради від 26.02.2020 № 40-ХХХІХ-8 «Про створення комунального опорного закладу освіти «Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області» .

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 13 Закону України Про освіту для забезпечення територіальної доступності повної загальної середньої освіти органи місцевого самоврядування створюють і утримують мережу закладів освіти та їхніх філій. Кожна особа має право здобувати початкову та базову середню освіту в закладі освіти (його філії), що найбільш доступний та наближений до місця проживання особи. Право особи здобувати початкову та базову середню освіту у державному або комунальному закладі освіти (його філії), за яким закріплена територія обслуговування, на якій проживає ця особа, гарантується, що не обмежує право особи обрати інший заклад освіти.

Відповідно до ч. 3 ст. 8 Закону України Про освіту неформальна освіта - це освіта, яка здобувається, як правило, за освітніми програмами та не передбачає присудження визнаних державою освітніх кваліфікацій за рівнями освіти, але може завершуватися присвоєнням професійних та/або присудженням часткових освітніх кваліфікацій.

Відповідно до ч. 2 ст. 66 Закону України Про освіту районні, міські ради та ради об`єднаних територіальних громад: відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; планують та забезпечують розвиток мережі закладів дошкільної, початкової та базової середньої освіти, позашкільної освіти; мають право засновувати заклади освіти, реорганізовувати і ліквідовувати їх.

Згідно статті 11 Закону України Про загальну середню освіту визначено, що рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію чи перепрофілювання (зміну типу) закладу загальної середньої освіти незалежно від підпорядкування, типу і форми власності приймає його засновник (засновники).

Засновником закладу загальної середньої освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад загальної середньої освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Аналогічні норма міститься в п.5 Положення про порядок створення, реорганізації і ліквідації навчально-виховних закладів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №228 від 05 квітня 1994 року, а саме, що рішення про створення/реорганізацію навчально-виховних закладів приймається їх засновником (засновниками).

Судом встановлено, що Миколаївський заклад загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 є навчальним закладом, який належить до комунальної власності територіальної громади Волноваського району, їх засновником є відповідач.

Відповідно до абз.2 п.30 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.

При цьому суд звертає увагу, що, хоча за змістом ст.43 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні окремо не визначено в переліку виключних повноважень районної ради питання про утворення чи ліквідацію навчальних закладів комунальної форми власності, проте частиною 2 цієї статті визначено, що районні і обласні ради можуть розглядати і вирішувати на пленарних засіданнях й інші питання, віднесені до їх відання цим та іншими законами.

Суд також зазначає, що Закон України Про місцеве самоврядування в Україні не містить визначення такого поняття як місцеві ради.

Водночас за змістом ч.1 ст.5 Закону Про місцеве самоврядування в Україні система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.

В цьому зв`язку слід зазначити, що за змістом Закону України Про місцеві вибори від 14 липня 2015 року №595-VІІ, законодавець використовує таке поняття, як місцеві ради, при цьому маючи на увазі сільські, селищні, міські, районні в місті, районні, обласні ради.

Суд також звертає увагу, що в Законі України Про статус депутатів місцевих рад чітко регламентовано, що депутат сільської, селищної, міської, районної у місті, районної, обласної ради (далі - депутат місцевої ради) є представником інтересів територіальної громади села, селища, міста чи їх громад, який відповідно до Конституції України і закону про місцеві вибори обирається на основі загального, рівного, прямого виборчого права шляхом таємного голосування на строк, встановлений Конституцією України.

Таким чином, законодавець чітко та послідовно використовує поняття місцеві ради, яке об`єднує такі органи місцевого самоврядування як: сільські, селищні, міські, районні у місті, районні, обласні ради.

Отже, вищенаведені положення абз.2 п.30 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні жодним чином не обмежують та не позбавляють Миколаївську міську раду Слов`янського району Донецької області повноважень щодо вирішення питань щодо реорганізації закладу освіти засновником та власником якого вона являється.

Постановою Кабінету Міністрів України від 19.06.2019 №532 затверджено Положення про освітній округ та опорний заклад освіти (далі - Положення).

Відповідно до п. 5 зазначеного положення засновник для прийняття рішення про утворення опорного закладу освіти та його філій:

проводить аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону;

вивчають стан впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг;

прогнозують витрати на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами;

організовують проведення інформаційно-роз`яснювальної роботи серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.

Відповідно до п. 6 зазначеного положення засновник визначає опорні заклади освіти серед закладів загальної середньої освіти, що належать до сфери його управління, на конкурсній основі відповідно до затверджених ним умов.

Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються:

освітні потреби здобувачів освіти у забезпеченні певних напрямів спеціалізації;

здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання;

рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами;

наявність сучасної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів природничо-математичного та іншого спрямування, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету тощо);

укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою;

наявність та зручність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.

Відповідно до п. 9 вищезазначеного положення засновник утворює, ліквідовує, реорганізовує чи перепрофільовує (змінює тип) опорний заклад освіти та його філії (у тому числі шляхом реорганізації закладів освіти, що належать до сфери його управління) відповідно до вимог законодавства.

Судом встановлено, що відповідно до протоколу №4 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 27.02.2018 року на розгляд робочої групи було поставлено питання щодо визначення опорного закладу шляхом проведення конкурсу, проти якого члени робочої групи, серед яких була представник, директор Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 Краснопєєва О.В ОСОБА_2 проголосували одноголосно. Водночас, членами робочої групи проголосовано за створення опорного закладу без проведення конкурсу.

За наслідками голосування вирішено рекомендувати Миколаївській міській раді прийняти рішення щодо створення опорного закладу та філій, а саме: опорний заклад - Миколаївський ЗЗСО №1 з двома філіями - Миколаївський ЗЗСО №2 (з пониженням ступеню) та Рай-Олександрівський ЗЗСО (з пониженням ступеню) та Миколаївський ЗЗСО №3 та Малинівський ЗЗСО зберігають всі ступені та статус юридичної особи, без проведення конкурсу, шляхом злиття - ліквідацією трьох юридичних осіб і створенням нової юридичної особи.

Крім того, судом встановлено, що відповідно до протоколу №5 засідання робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради від 26.09.2019 року на розгляд робочої групи було поставлено питання щодо визначення опорного закладу шляхом проведення конкурсу, за який проголосувала 1 особа, 6 - проти, 1 - утрималась. Водночас, членами робочої групи проголосувало за створення опорного закладу без проведення конкурсу наступним чином: за - 6 осіб, проти - 1, утримались - 1.

За наслідками голосування вирішено провести громадські обговорення щодо створення освітнього округу та створення опорного закладу в Миколаївській міській об`єднаній територіальній громаді без проведення конкурсу.

Враховуючи вимоги п. 6 зазначеного Положення визначення засновником опорних закладів серед підпорядкованих йому загальноосвітніх навчальних закладів здійснюється лише на конкурсній основі. Під час проведення конкурсу обов`язково враховуються: освітні потреби учнів (вихованців) у забезпеченні певних напрямів спеціалізації; здатність забезпечити на належному рівні організацію допрофільної підготовки і профільного навчання; рівень забезпечення кваліфікованими педагогічними кадрами; наявність належної матеріально-технічної бази (належним чином обладнаних спортивних об`єктів, кабінетів фізики, хімії, біології, географії та інших, лабораторій, навчальних майстерень, комп`ютерного і мультимедійного обладнання, швидкісного доступу до Інтернету); укомплектування бібліотечного фонду підручниками, науково-методичною, художньою та довідковою літературою; зручність та наявність автомобільних доріг з твердим покриттям для забезпечення безпечного підвезення учнів (вихованців) і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та місця проживання.

Затвердивши модель освітнього осередку без проведення конкурсу, відповідач грубо порушив вимоги п.6 зазначеного Положення. Альтернативи визначенню опорного закладу, окрім проведення конкурсу, законодавець не визначає.

Крім того, відповідачем не надано доказів того, що ним проведено аналіз рівня матеріально-технічного забезпечення та кадрового потенціалу закладів освіти, культури, фізичної культури і спорту, що належать до сфери його управління, з урахуванням методичних рекомендацій МОН та Мінрегіону; вивчення стану впровадження профільної середньої освіти у закладах освіти та якість надання освітніх послуг; прогнозування витрат на зміцнення матеріально-технічної бази опорних закладів освіти та їх філій, створення в них нового освітнього простору, придбання шкільних автобусів з метою організації підвезення здобувачів освіти і педагогічних працівників до місця навчання, роботи та до місця проживання, введення у разі потреби додаткових посад педагогічних працівників, створення безперешкодного (безбар`єрного) середовища для осіб з особливими освітніми потребами; проведено інформаційно-роз`яснювальну роботу серед громадськості щодо утворення опорних закладів освіти та їх філій.

Доводи позивача про те, що відповідач при прийнятті рішення посилався на результати конкурсної комісії 2017 року, закріплені рішеннями Миколаївської міської ради від 25.07.2017 року №19-ХІ-8 Про визначення опорного загальноосвітнього навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади та від 08.07.2017 року №03-VІІІ-8 Про внесення змін до рішення Миколаївської міської ради №18-ІV-8 від 23.03.2017 року Про проведення конкурсу на визначення опорного навчального закладу Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади , які скасовані постановою Слов`янського міськрайонного суду Донецької області від 30.11.2017 року та постановою Донецького апеляційного адміністративного суду від 01.03.2018 року по справі №243/7995/17, не знаходять свого підтвердження в матеріалах справи, оскільки при затвердженні моделі освітнього осередку Миколаївської міської ради рішенням №15-ХХІХ-8 від 29.01.2019 року відповідач ґрунтувався на рішенні Миколаївської міської ради від 29.08.2017 року №11-Х-8 Про затвердження Програми розвитку освіти Миколаївської міської об`єднаної територіальної громади на 2017-2020 роки , та від 30.10.2018 року №13-ХХVI-8 Про створення робочої групи для опрацювання заходів щодо діяльності закладів освіти Миколаївської міської ради .

В свою чергу, спірне рішення від 26.02.2020 року №40-ХХХІХ-8 відповідач прийняв на підставі рішення від 29.01.2019 року №15-ХХІХ-8 Про затвердження моделі освітнього осередку Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області , враховуючи висновки та рекомендації постійної комісії з питань освіти, культури, охорони здоров`я, молодіжної політики, соціального захисту, фізичної культури та спорту від 19.02.2020 року.

Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 29 Закону України "Про загальну середню освіту" №651-XIV батьки або особи, які їх замінюють, мають право вибирати навчальні заклади та форми навчання для неповнолітніх дітей; приймати рішення щодо участі дитини в інноваційній діяльності загальноосвітнього навчального закладу; обирати і бути обраними до органів громадського самоврядування загальноосвітніх навчальних закладів; звертатися до відповідних органів управління освітою з питань навчання і виховання дітей; захищати законні інтереси дітей.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року № 996 затверджено Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики (далі - Порядок).

Пунктом 5 вказаної постанови рекомендовано органам місцевого самоврядування під час проведення консультацій з громадськістю та утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими цією постановою Порядком і Типовим положенням.

Згідно пунктів 2-3 Порядку консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів виконавчої влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів.

Консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів.

Відповідно до п.5 Порядку консультації з громадськістю організовує і проводить орган виконавчої влади, який є головним розробником проекту нормативно-правового акта або готує пропозиції щодо реалізації державної політики у відповідній сфері державного і суспільного життя.

Інформація, пов`язана з організацією та проведенням консультацій з громадськістю, оприлюднюється у спеціально створеній рубриці "Консультації з громадськістю" офіційного веб-сайту органу виконавчої влади.

Згідно з п.11 Порядку консультації з громадськістю проводяться у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю (безпосередні форми) та вивчення громадської думки (опосередкована форма).

Консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення, електронних консультацій з громадськістю та вивчення громадської думки з одних і тих самих питань можуть проводитись одночасно.

Відповідно до п.12 Порядку в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які, зокрема: стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами.

Строк проведення таких консультацій з громадськістю визначається органом виконавчої влади і повинен становити не менш як 15 календарних днів.

Отже, згідно наведених норм консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку. Питання щодо доцільності функціонування навчального-виховного комплексу є питанням, що становить суспільний інтерес, тому оскаржуване рішення впливає на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.

Аналогічний правовий висновок висловлено в постановах Верховного Суду від 14 серпня 2018 року у справі №359/6814/17 та від 06 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Прийняттю оскаржуваного рішення передували консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення з метою урахування думки батьків учнів та інтересів самих учнів, проте не враховано думку громадськості про залишення існуючої мережі закладів освіти при прийнятті рішення, що відповідачем не заперечується.

При цьому, суд враховує, що згідно ст. 3 Конвенції Про права дитини , схваленої резолюцією 44 сесії Генеральної Асамблей ООН від 20 листопада 1989 року № 44/25, ратифікованої постановою Верховної Ради України від 27 лютого 1991 року № 789-XII, в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага приділяється якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Таким чином, у випадку наявності будь-яких правових колізій, неповноти, нечіткості або суперечливості законодавства, що регулює спірні правовідносини, що стосуються інтересів дітей, з урахуванням положень ст. 3 Конвенції Про права дитини , пріоритети повинні надаватися якнайкращому забезпеченню інтересів дітей.

Оскільки ліквідація навчального закладу має безпосередній вплив на учасників навчально-виховного процесу вказаного закладу та інтереси територіальної громади, то оскаржуване рішення впливає на конституційні права жителів громади, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті такого рішення.

Дійсно, виходячи з наявних у справі матеріалах, та відповідачем інших доказів суду не надано, Миколаївською міською радою не враховано думку територіальної громади з приводу залишення існуючої мережі закладів освіти без змін.

Водночас, суд звертає увагу позивача на те, що стаття 11 Закону України "Про загальну середню освіту" не передбачає необхідності отримання згоди територіальної громади стосовно реорганізації загальноосвітніх навчальних закладів, так само як і необхідності обговорення вказаного питання з громадськістю. Крім того, виключно рекомендаційний характер містить п.5 Постанови Кабінету Міністрів України №996 від 03 листопада 2010 року, що зокрема рекомендує, а не зобов`язує органи місцевого самоврядування, під час проведення консультацій з громадськістю на утворення громадських рад при органах місцевого самоврядування керуватися затвердженими даною Постановою Порядком та Типовим Положенням.

В той же час, відповідачем допущено порушення процедури затвердження освітнього осередку, що є підставою для скасування спірного рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з нормами частини другої статті 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог частин першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Якщо учасник справи без поважних причин не надасть докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд, відповідно до положень частини п`ятої статті 77 КАС України, вирішує справу на підставі наявних доказів.

Відповідно до п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають задоволенню.

Відповідно до положень ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Таким чином, судовий збір у розмірі 840,80 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

У зв`язку з перебуванням судді Троянової О.В. на лікарняному, розгляд справи проводиться у перший робочий день.

На підставі вищевикладеного та керуючись статями 2-15, 19-21, 72-79, 90, 94, 122, 123, 132, 159-161, 164, 192-194, 224-228, 241-247, 255, 253-263, 293-295 КАС України, суд,-

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 (ЄДРПОУ 334532842; 84182, Донецька обл., м. Миколаївка, вул. Миру, буд. 8) до Миколаївської міської ради (ЄДРПОУ 26480670; 84182, Донецька обл., м.Миколаївка, пл. Енергетиків, буд. 2/14), третя особа на стороні відповідача Департамент освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації (ЄДРПОУ 33913374; адреса: 84301, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Василя Стуса, буд. 47) про визнання протиправним та скасування рішення - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Миколаївської міської ради від 26.02.2020 № 40-ХХХІХ-8 «Про створення комунального опорного закладу освіти «Миколаївський заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Миколаївської міської ради Слов`янського району Донецької області» .

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Миколаївської міської ради (ЄДРПОУ 26480670; 84182, Донецька обл., м.Миколаївка, пл. Енергетиків, буд. 2/14) на користь Миколаївського закладу загальної середньої освіти І - ІІІ ступенів № 3 (ЄДРПОУ 334532842; 84182, Донецька обл., м. Миколаївка, вул. Миру, буд. 8) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Рішення прийнято, складено в повному обсязі та підписано 27 липня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: 1) на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Апеляційна скарга згідно положень статті 297 КАС України подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через Донецький окружний адміністративний суд.

Суддя О.В. Троянова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.07.2020
Оприлюднено30.07.2020
Номер документу90670815
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/4069/20-а

Постанова від 19.10.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Геращенко Ігор Володимирович

Рішення від 27.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Троянова О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні