ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
19 вересня 2019 року м. Дніпросправа № 310/4097/18(ЗП/808/153/18)
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Сафронової С.В. (доповідач),
суддів: Мельника В.В., Чепурнова Д.В.,
за участю секретаря судового засідання Царьової Н.П.
розглянувши у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Міськрайонного управління у Бердянському районні та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року
у адміністративній справі №310/4097/18(ЗП/808/153/18) за позовом ОСОБА_1 до Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області і третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і ОСОБА_5 про визнання протиправними дій та зобовязання вчинити певні дії, -
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково, а саме: визнано протиправними дії Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо державної реєстрації від 29.05.2015 земельної ділянки площею 0,0463 га з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, місце розташування: АДРЕСА_1; і зобов`язано Міжрайонне управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області скасувати державну реєстрацію земельної ділянки площею 0,0463 га з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, місце розташування: АДРЕСА_1. В іншій частині адміністративного позову ОСОБА_1 судом відмовлено та стягнуто на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області судові витрати в сумі 704,80 грн.
Зазначене рішення суду першої інстанції оскаржено до апеляційного суду відповідачем по справі з підстав порушення норм матеріального права, а саме, вимог: абз.12 ч.1 ст.1, ч.6 ст.16, ч.9 ч.10 ст.24, ч.4 ст.25, Закону України Про Державний земельний кадастр ; пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про Державний земельний кадастр ; п.6, п.114 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 р.№ 1051; а також норм процесуального права: частини 1-3 статті 123, підпункту 9 частини 4, частин 5 і 6 статті 169, підпункту 8 частини 1 статті 240 КАС України, що у сукупності апелянт вважає підставою для скасування рішення Запорізького окружного адміністративного суду у цій справі і для ухвалення нового рішення про залишення позовної заяви ОСОБА_1 без розгляду
Сторони у справі належним чином повідомлялися про дату, час та місце розгляду справи, проте в судове засідання не прибули, своих представників в судове засідання не направили, клопотань про розгляд справи за їх участю та заяв про відкладення розгляду справи учасники справи не подавали, що відповідно до вимог ст.311 КАСУ надає судовій колегії можливості здійснити перегляд рішення суду за відсутності сторін та за наявними у справі матеріалами.
Обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши за матеріалами справи повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин та правильність їх юридичної кваліфікації, судова колегія дійшла висновку про обґрунтованість доводів апеляційної скарги та наявність підстав для скасування рішення суду першої інстанції у цій справі, виходячи з нижченаведеного.
Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що ініційований позивачем у цій справі спір стосується питання правомірності дій Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області стосовно державної реєстрації земельної ділянки площею 0,0463 га з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, розташованої по АДРЕСА_1 , до якої увійшла частина земельної ділянки, розташованої за адресою: АДРЕСА_2 , яку ОСОБА_1 в цілому має намір приватизувати, але позбавлена такої можливості, оскільки земельна ділянка з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214 є вже зареєстрованою 29.05.2015 за іншою особою на підставі заяви власника домоволодіння по АДРЕСА_3 та технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості).
Вирішуючи позов ОСОБА_1 у цій справі по суті, суд першої інстанції вдавшись до обговорення та оцінки усіх прийнятих в період 2003-2009 рр. судових рішень, які виносилися судами в порядку цивільного судочинства за результатом вирішення спору між ОСОБА_1 та ОСОБА_4 і ОСОБА_5 , які є є суміжними землекористувачами по АДРЕСА_2 , на яких розташовані домоволодіння АДРЕСА_3 , АДРЕСА_1 і АДРЕСА_2 , встановив, що При цьому, суд встановив, що за заявою власника домоволодіння по АДРЕСА_1 на підставі виконаної ПП "Азовгеопроект" в 2015 році технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), Управлінням Держземагенства у Бердянському районі Запорізької області земельна ділянка за адресою: АДРЕСА_1 була зареєстрована 29.05.2015 в Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, що підтверджено сформованим 02.01.2019 витягом з Державного земельного кадастру про земельну ділянку (т.1, а.с.221). Проте, ОСОБА_1 вважає, що державною реєстрацією земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 порушено її права, а звернення ОСОБА_1 до Управління Держземагенства у Бердянському районі Запорізької області та до його правонаступника - Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області і до міського голови м. Бердянська - не призвело о відновлення її прав.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд спершої інстанції спирався на положення: ч.1 ст.81, ч.ч.1-5 ст.79-1, ч.1 ст.107, ст.198 Земельного кодексу України; ст.1, п."б" ч.1 ст. 22, ст.55 Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 N 858-IV; ч.1 і 4 ст.9, ст.21, ст.22 Закону України "Про Державний земельний кадастр" від 07.07.2011 № 3613-VI; п.2.1, п.2.3, п.2.8, п.3.12 розділу II Інструкції про встановлення (відновлення) меж земельних ділянок в натурі (на місцевості) та їх закріплення межовими знаками, затвердженою наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 18.05.2010 N 376 (далі - Інструкція №376), з урахуванням змісту яких суд надав оцінку долученій до матеріалів справи Технічній документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості), виконаної ПП "Азовгеопроект" у 2015 році для ОСОБА_5 для будівництва та обслуговування жилого будинку господарських будівель і споруд в АДРЕСА_1 , та акцентував увагу на відсутності підпису власника земельної ділянки АДРЕСА_2 , тобто ОСОБА_1 в акті визначення та погодження земельної ділянки в натурі в графі "Опис меж" (т.2, а.с.53), в акті прийомки-передачі межових знаків на зберігання в графі "Суміжні землевласники (користувачі) (т.2, а.с.54), а також на тому, що матеріали справи не містять повідомлення позивача, як суміжного землекористувача, про проведення землевпорядних робіт на суміжній земельній ділянці за адресою: АДРЕСА_1 , що на думку суду першої інстанції свідчить про виготовлення ПП "Азовгеопроект" у 2015 році технічної документації з порушенням ст. 22 Закону України "Про державний земельний кадастр" та п. 2.8 Інструкції №386, а відповідно, і державну реєстрацію земельної ділянки за адресою: АДРЕСА_1 Управлінням Держземагенства у Бердянському районі Запорізької області (правонаступником якого є відповідач) було проведено на підставі документів, які не відповідають вимогам законодавства, що свідчить про протиправність дій органу Держгеокадастру щодо державної реєстрації від 29.05.2015 земельної ділянки площею 0,0463 га з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, та необхідність її скасування, і факт того, що ОСОБА_1 не є землекористувачем і за нею не зареєстровано ані право власності, ані право користування земельною ділянкою по АДРЕСА_2 , на думку суду не має значення.
При цьому, звертаючи увагу на те, що у даному спірному випадку, захист прав ОСОБА_1 у позасудовому порядку неможливий, суд першої інстанції визнав, що право позивача на захист своїх законних інтересів не може бути обмежено встановленим чинним законодавством правом державного реєстратора на скасування державної реєстрації земельної ділянки виключно у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок, або якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника, а тому суд дійшов висновку про можливість захисту прав позивача у цій справі шляхом зобов`язання відповідача скасувати державну реєстрацію спірної земельної ділянки, оскільки передбачений законодавством порядок скасування державної реєстрації земельних ділянок передбачає вчинення відповідних дій саме державним кадастровим реєстратором, що виключає можливість скасування такої реєстрації безпосередньо судом.
Судова колегія не може погодитися з висновками суду першої інстанції, оскільки перш за все предметом перевірки адміністративним судом у цій справі є дії Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо державної реєстрації від 29.05.2015 земельної ділянки площею 0,0463 га з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, і в разі не доведення позивачем та не встановлення судом факту протиправності таких дій, правові підстави для захисту прав позивача, за яким вона звернулася до адміністративного суду, - відсутні, незалежно від того, чи встановлено чинним законодавством можливість позивача захистити свої права у позасудовому порядку.
З огляду на предмет спору у цій справі, судова колегія звертає увагу на те, що правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру чітко установлені спеціальним Законом - Законом України Про Державний земельний кадастр , відповідано до ст.1 якого визначено, що державною реєстрацією земельної ділянки - вважається внесення до Державного земельного кадастру передбачених цим Законом відомостей про формування земельної ділянки та присвоєння їй кадастрового номера.
Оскільки відповідно до ст.6 цього Закону ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються саме державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (ст.9 Закону), і втручання будь-яких органів, посадових і службових осіб, громадян чи їх об`єднань у діяльність Державного кадастрового реєстратора, пов`язану із здійсненням державної реєстрації земельних ділянок, забороняється (частина 7 статті 9 Закону).
Державна реєстрація земельних ділянок, обмежень у їх використанні, ведення поземельних книг, внесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельні ділянки здійснюються Державними кадастровими реєстраторами, які здійснюють свою діяльність за місцем розташування земельної ділянки відповідно до норм, встановлених частиною 8 статті 9 та частиною 2 статті 24 Закону.
Процедуру та вимоги щодо ведення Державного земельного кадастру визначає Порядок ведення Державного земельного кадастру, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.
При цьому, частиною 6 статті 16 Закону чітко встановлено, що кадастровий номер скасовується лише у разі скасування державної реєстрації земельної ділянки, а згідно частини 10 статті 24 цього Закону визначено, що державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію: - у разі поділу чи об`єднання земельних ділянок; - якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника (даний функціонал досі не реалізовано у програмному забезпеченні Державного земельного кадастру). Аналогічні підстави для скасування державної реєстрації земельних ділянок містить пункт 114 Поряду ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 № 1051.
Виходячи з вищенаведеного, для скасування державної реєстрації земельних ділянок необхідні правові підстави, які у даному спірному випадку відсутні. Відповідно, у адміністративного суду відсутні правові підстави визнавати протиправними дії Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо державної реєстрації від 29.05.2015 земельної ділянки площею 0,0463 га з кадастровим номером 2310400000:09:015:0214, місце розташування: АДРЕСА_1, та зобов`язувати відповідача у спосіб визначений позивачем скасовувати державну реєстрацію вказаної земельної ділянки.
Підсумовуючи вищевикладене, судова колегія визнає за необхідне задовольнити апеляційну скаргу відповідача та скасувати рішення суду першої інстанції з підстав його незаконості та необгрунтованості.
Керуючись ст.ст. 242, 315, 317, 322, 325, 328 КАС України, суд, -
П о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Міськрайонного управління у Бердянському районні та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області - задовольнити.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 08 травня 2019 року - скасувати.
У задоволені адмінісративного позову ОСОБА_1 до Міжрайонного управління у Бердянському районі та м. Бердянську Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області і третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру і ОСОБА_5 - відмовити у повному обсязі.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена шляхом подачі касаційної скарги безпосередньо до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення
Головуючий - суддя С.В. Сафронова
суддя В.В. Мельник
суддя Д.В. Чепурнов
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.09.2019 |
Оприлюднено | 30.07.2020 |
Номер документу | 90673345 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Сафронова С.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні