ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЛУГАНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
просп. Науки, 5 м. Харків, 61022, тел./факс (057)702-10-79, inbox@lg.arbitr.gov.ua
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 липня 2020 року м. Харків Справа № 913/104/20
Провадження №34/913/104/20
Господарський суд Луганської області у складі:
суддя Іванов А.В.
при секретарі судового засідання Медуниці Р.І.,
розглянувши у судовому засіданні справу
за позовом Фермерського господарства Легас , с. Троїцьке Попаснянського району Луганської області,
до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області , с. Троїцьке Попаснянського району Луганської області
про скасування розпорядження та зобов`язання вчинити певні дії
У засіданні брали участь:
від позивача: представник не прибув;
від відповідача: представник не прибув.
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
Суть спору: Фермерське господарство Легас звернулося до Господарського суду Луганської області з позовною заявою до Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області, в якій просить розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік - визнати протиправним та скасувати.
Зобов`язати керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з Фермерським господарством Легас на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ, які відповідно до Проекту роздержавлення КСП Попаснянський знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський .
Стягнути з Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області на користь Фермерського господарства ЛЕГАС усі понесені по справі судові витрати.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Фермерське господарство Легас з метою укладання договорів оренди земельних ділянок звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. із клопотанням про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації не витребуваних часток (паїв) масиву земель сільськогосподарського призначення колишнього КСП Попаснянський у вигляді пасовищ за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
На підставі розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. №74 від 15.08.2019 Фермерському господарству Легас був наданий дозвіл на розробку технічної документації на вищезазначені земельні ділянки.
20.12.2019, після того як технічна документація була виготовлена, Фермерське господарство Легас звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. із клопотанням про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га строком на десять років.
Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. №112 від 21.12.2019 було затверджено технічну документацію на вищезазначені земельні ділянки загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ та передано їх в оренду Фермерському господарству Легас для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на один рік.
ФГ Легас не погодилось з вказаним розпорядженням в частині строків надання в оренду спірних земельних ділянок - на 1 рік, вважає, що воно порушує право позивача на правомірне в передбачений діючим законодавством України строк використання на правах оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Враховуючи вищевикладене, позивач просить визнати протиправним та скасувати розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік, а також зобов`язати шляхом видання відповідного розпорядження укласти з Фермерським господарством Легас на строк не менш семи років договори оренди семи земельних ділянок.
Згідно витягу з протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 21.02.2020 справу №913/104/20 передано на розгляд судді Іванову А.В.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 25.02.2020 позовну заяву залишено без руху та надано позивачу 10 днів з моменту отримання ухвали для усунення недоліків.
10.03.2020 на адресу господарського суду від позивача надійшла заява про усунення недоліків, у якій позивач зазначив, що оскаржуване розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області №112 від 21.12.2019 стосується надання в оренду ФГ Легас семи земельних ділянок у вигляді пасовищ загальною площею 355,9837 га, кадастрові номери яких зазначені в самому розпорядженні, а саме: земельна ділянка площею 103,7960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0050, земельна ділянка площею 9,6960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0049, земельна ділянка площею 31,7990 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0055, земельна ділянка площею 52,5425 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0054, земельна ділянка площею 52,8700 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0053, земельна ділянка площею 40,9802 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0052 та земельна ділянка площею 64,3000 га кадастровий номер 4423885200:09:10051. Також вказує, що сторонами у справі не ставиться під сумнів правильність виготовлення технічної документації та проведення державної реєстрації вказаних земельних ділянок, сторони визнають, що вони належать до числа нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський .
До заяви ФГ Легас додані витяги з Державного земельного кадастру про спірні земельні ділянки та витяги із технічної документації про нормативну грошову оцінку спірних земельних ділянок.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 11.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Підготовче засідання у справі призначено на 07.04.2020 о 15 год. 00 хв.
З 12.03.2020 на усій території України, у відповідності до Постанови Кабінету Міністрів України Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 від 11.03.2020 №211 (зі наступними змінами), було встановлено карантин.
В судове засідання 07.04.2020 представники сторін не прибули.
Разом з тим, 06.04.2020 відповідач надав відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнав повністю, оскільки позивач не ставить під сумнів підстави для передачі в оренду земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський , а лише строк передачі в оренду цих земельних ділянок. Відповідач зазначає, що відповідні розпорядження ВЦА не оскаржувались в адміністративному порядку. Відповідач вказав, що земельні ділянки колишнього КСП Попаснянський дійсно є землями сільськогосподарського призначення, однак строк оренди в 1 рік відповідач визначив в оскаржуваному розпорядженні з метою недопущення перевищення ним владних повноважень.
Також 06.04.2020 на адресу суду від відповідача надійшло клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку із запровадженням карантину на всій території України та неможливістю прибути в судове засідання.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 07.04.2020, враховуючи необхідність надання учасникам справи можливості скористатися своїми процесуальними правами та обов`язками, передбаченими статтями 42, 46 ГПК України, а також з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2, відкладено розгляд справи у підготовчому засіданні на іншу дату та час.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 30.04.2020 призначено підготовче засідання на 07.05.2020 об 11 год. 10 хв.
В судове засідання 07.05.2020 представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 07.05.2020 продовжено строк проведення підготовчого провадження. Відкладено підготовче засідання на іншу дату та час.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 27.05.2020 призначено підготовче засідання на 03.06.2020 об 11 год. 45 хв.
У судове засідання 03.06.2020 представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 03.06.2020 закрито підготовче провадження. Призначено справу до судового розгляду по суті на 01.07.2020 об 11 год. 30 хв.
26.06.2020 на адресу суду від позивача надійшла заява б/н від 16.06.2020 про розгляд справи без участі позивача, в якій позивач просив розглядати справу без участі його представника, в зв`язку із значною відстанню до суду.
01.07.2020 на адресу суду від відповідача надійшла заява №98 від 24.06.2020 про розгляд справи без його участі, в якій керівник відповідача Шевченко М. просив розглядати справу за його відсутності.
В судове засідання 01.07.2020 представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи був повідомлені належним чином.
Також 01.07.2020 до початку судового засідання від відповідача через канцелярію суду надійшла заява №99 від 24.06.2020, у якій керівник відповідача Шевченко М. просив долучити до матеріалів справи належним чином засвідчені копії документів.
Суд, розглянувши вказану заяву, дійшов до висновку про її задоволення та долучення поданих відповідачем документів до матеріалів справи.
Ухвалою господарського суду Луганської області від 01.07.2020, з урахуванням положень п. 4 розділу X "Прикінцеві положення" ГПК України щодо продовження строків розгляду справи по суті, відкладено судове засідання з розгляду справи по суті на 29.07.2020 о 12 год. 45 хв.
В судове засідання 29.07.2020 представники сторін не прибули, про дату, час та місце розгляду справи були повідомлені належним чином.
29.07.2020 судом постановлено вступну та резолютивну частини судового рішення.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, -
ВСТАНОВИВ:
14.08.2019 Фермерське господарство Легас з метою укладання договорів оренди земельних ділянок звернулось до керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. із клопотанням №6 про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації не витребуваних часток (паїв) масиву земель сільськогосподарського призначення колишнього КСП Попаснянський у вигляді пасовищ за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (а.с. 17).
Розпорядженням керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченко М.А. №74 від 15.08.2019 Фермерському господарству Легас був наданий дозвіл на розробку технічної документації на вищезазначені земельні ділянки (а.с. 18).
20.12.2019 ФГ "Легас" звернулося до керівника ВЦА сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням від №15, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельна ділянка площею 103,7960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0050 (ділянка №1 в контурі (масиві) №1 колишнього КСП Попаснянський ), земельна ділянка площею 9,6960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0049 (ділянка №2 в контурі (масиві) №2 колишнього КСП Попаснянський ), земельна ділянка площею 31,7990 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0055 (ділянка №3 в контурі (масиві) №3 колишнього КСП Попаснянський ), земельна ділянка площею 52,5425 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0054 (ділянка №5 в контурі (масиві) №5 колишнього КСП Попаснянський ), земельна ділянка площею 52,8700 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0053 (ділянка №12 в контурі (масиві) №12 колишнього КСП Попаснянський ), земельна ділянка площею 40,9802 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0052 (ділянка №21 в контурі (масиві) №21 колишнього КСП Попаснянський ) та земельна ділянка площею 64,3000 га кадастровий номер 4423885200:09:10051 (ділянка №125 в контурі (масиві) №125 колишнього КСП Попаснянський ), які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо невитребуваних часток (паїв) масиву земель сільськогосподарського призначення, які згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (а.с. 19).
21.12.2019 керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , згідно з яким вирішено затвердити технічну документацію та передати в оренду ФГ "Легас" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 355,9837 га - пасовища, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме: земельну ділянку площею 103,7960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0050 (ділянка №1 в контурі (масиві) №1 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку площею 9,6960 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0049 (ділянка №2 в контурі (масиві) №2 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку площею 31,7990 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0055 (ділянка №3 в контурі (масиві) №3 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку площею 52,5425 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0054 (ділянка №5 в контурі (масиві) №5 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку площею 52,8700 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0053 (ділянка №12 в контурі (масиві) №12 колишнього КСП Попаснянський ), земельну ділянку площею 40,9802 га кадастровий номер 4423885200:09:001:0052 (ділянка №21 в контурі (масиві) №21 колишнього КСП Попаснянський ) та земельну ділянку площею 64,3000 га кадастровий номер 4423885200:09:10051 (ділянка №125 в контурі (масиві) №125 колишнього КСП Попаснянський ), які згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області. Зобов`язано ФГ "Легас" у встановлений термін зареєструвати речове право нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок відповідно до порядку державної реєстрації прав на нерухоме майно та їх обтяжень (а.с. 20).
21.12.2019 на виконання вказаного розпорядження між Військово-цивільною адміністрацією сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області (орендодавець, відповідач) та ФГ "Легас" (орендар, позивач) укладено Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 (а.с. 22-24, 26-28, 30-32, 34-36, 38-40, 42-44, 46-48).
За умовами вказаних Договорів орендодавець згідно розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області від 21.12.2019 №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок надає, а орендар приймає у строкове платне користування земельні ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва за рахунок земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель - пасовища, які розташовані у масиві №1 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0050, у масиві №2 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0049, у масиві №3 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0055, у масиві №5 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0054, у масиві №12 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0053, у масиві №21 за кадастровим номером 4423885200:09:001:0052 та у масиві №125 за кадастровим номером 4423885200:09:10051 згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський знаходиться за межами населених пунктів на території, що за даними Державного земельного кадастру враховується в межах Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області (п. 1 Договорів оренди).
Відповідно до п. 2 Договорів в оренду передаються земельні ділянки загальною площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га із земель сільськогосподарського призначення - нерозподілених (невитребуваних) земель КСП Попаснянський (кадастрові номери 4423885200:09:001:0050, 4423885200:09:001:0049, 4423885200:09:001:0055, 4423885200:09:001:0054, 4423885200:09:001:0053, 4423885200:09:001:0052, 4423885200:09:10051 відповідно).
Нормативна грошова оцінка земельних ділянок вказана в п. 5 Договорів оренди та на дату їх укладення становить за Договором № 41 - 658 922 грн. 09 коп., за Договором №42 - 72 629 грн. 53 коп., за Договором № 43 - 191 855 грн. 73 коп., за Договором № 44 - 313 762 грн. 51 коп., за Договором № 45 - 326 321 грн. 46 коп., за Договором № 46 - 168 782 грн. 33 коп., за Договором № 47 - 327 247 грн. 06 коп., згідно Витягів із технічної документації про нормативно-грошову оцінку земельної ділянки від 14.11.2019 (а.с. 77, 81, 85, 90, 94, 98, 102).
Згідно з п. 8 Договорів вони укладаються на 1 рік, з 21.12.2019 по 21.12.2020. Після закінчення строку дії Договору орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Строк дії договору діє до моменту витребування громадянином-власником земельної ділянки частки (паю) або його спадкоємцем та його обов`язковій державній реєстрації.
В п. 9 Договорів оренди передбачено, що орендна плата вноситься орендарем у грошовій формі за рік, в сумі що складає 4% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, щомісячно рівними частками. Орендна плата перераховується орендарем у безготівковому розрахунку на розрахунковий рахунок військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Після укладення вказаних Договорів позивач звернувся до Відділу надання адміністративних послуг Попаснянської районної державної адміністрації з заявою про державну реєстрацію договорів оренди землі.
Рішеннями від 11.01.2020 №50611969, №50612050, №50612334, №50612094, №50611811, №50611174, №50611819 державний реєстратор відмовив у державній реєстрації прав та їх обтяжень, посилаючись на невідповідність наданих для державної реєстрації договорів оренди земельних ділянок вимогам ст. 19 Закону України "Про оренду землі" та ч. 11 ст. 93 Земельного кодексу України в частині строків дії договорів оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення (а.с. 37, 52-57).
Вказані обставини стали підставою для звернення позивача з даними позовом до суду.
Відповідач проти позову заперечив, зазначаючи про те, що позивач не ставить під сумнів підстави для передачі в оренду земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський , а лише строк передачі в оренду цих земельних ділянок. Відповідач зазначає, що відповідні розпорядження ВЦА не оскаржувались в адміністративному порядку. Відповідач вказав, що земельні ділянки колишнього КСП Попаснянський дійсно є землями сільськогосподарського призначення, однак строк оренди в 1 рік відповідач визначив в оскаржуваному розпорядженні з метою недопущення перевищення ним владних повноважень.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши докази у їх сукупності, суд дійшов до висновку про відмову в задоволенні позовних вимог, виходячи з наступних підстав.
Позивачем в даній справі було заявлено вимогу про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік, стосовно якої суд зазначає наступне.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності українського народу. Від імені українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Відповідно до ст. 14 Конституції України, ст. 1 ЗК України земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Статтею 792 ЦК України передбачено, що за договором найму (оренди) земельної ділянки наймодавець зобов`язується передати наймачеві земельну ділянку на встановлений договором строк у володіння та користування за плату. Земельна ділянка може передаватись у найм разом з насадженнями, будівлями, спорудами, водоймами, які знаходяться на ній, або без них. Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом.
Згідно з ч. 1 ст. 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
Частиною 3 ст. 22 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 124 ЗК України передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки. Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.
Абзацом 16 ч. 2 ст. 134 ЗК України передбачено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі поновлення договорів оренди землі, укладення договорів оренди землі на новий строк з використанням переважного права орендаря.
Як зазначав позивач, і не заперечував відповідач, ФГ "Легас" до 2019 використовувало земельні ділянки, які є предметом Договорів оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019, на підставі договорів оренди землі, і мало переважне право на укладення нових договорів оренди землі.
20.12.2019 ФГ "Легас" звернулося до керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області з клопотанням №15, у якому просило передати в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 10 років, до дня державної реєстрації права власності сім земельних ділянок, які сформовані за технічною документацією із землеустрою щодо невитребуваних часток (паїв) масиву земель сільськогосподарського призначення, які згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Згідно зі ст. 1 Закону України "Про оренду землі" оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Відповідно до ст. 2 Закону України "Про оренду землі" відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до цих Законів, а також договором оренди землі.
Проте, з Договорів оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 вбачається, що об`єктами оренди за зазначеними договорами є сім земельних ділянок, які відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та є землями сільськогосподарського призначення.
Суд зауважує, що організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками, особливості розпорядження землями та використання земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок між власниками земельних часток (паїв) визначено Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Частинами 1-5 ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" (у редакції, чинній на момент прийняття оскаржуваного розпорядження відповідача) передбачено, що нерозподіленою земельною ділянкою є земельна ділянка, яка відповідно до проекту землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) увійшла до площі земель, що підлягають розподілу, але відповідно до протоколу про розподіл земельних ділянок не була виділена власнику земельної частки (паю).
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості).
Нерозподілені земельні ділянки, невитребувані частки (паї) після формування їх у земельні ділянки за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради можуть передаватися в оренду для використання за цільовим призначенням на строк до дня державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку, про що зазначається у договорі оренди земельної ділянки, а власники земельних часток (паїв) чи їх спадкоємці, які не взяли участі у розподілі земельних ділянок, повідомляються про результати проведеного розподілу земельних ділянок у письмовій формі цінним листом з описом вкладення та повідомленням про вручення або шляхом вручення відповідного повідомлення особисто, якщо відоме їх місцезнаходження.
У разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Разом з тим, суд враховує, що за приписами ст. 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" військово-цивільні адміністрації утворюються у разі потреби за рішенням Президента України. У день набрання чинності актом Президента України про утворення військово-цивільної адміністрації припиняються згідно із цим Законом повноваження обласної ради, її виконавчого апарату, посадових та службових осіб місцевого самоврядування, які працюють у цих органах, - у разі утворення військово-цивільної адміністрації області.
Згідно з абз. 3 ст. 1 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" військово-цивільні адміністрації району, області - це тимчасові державні органи, що здійснюють на відповідній території повноваження районних, обласних рад, державних адміністрацій та інші повноваження, визначені цим Законом.
Відповідно до ч. 3 ст. 3 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" у разі прийняття рішення про утворення районних, обласних військово-цивільних адміністрацій їх статусу набувають відповідні районні, обласні державні адміністрації, а голови районних, обласних державних адміністрацій набувають статусу керівників відповідних військово-цивільних адміністрацій.
Указом Президента України №123/2015 від 05.03.2015 "Про утворення військово-цивільних адміністрацій", зокрема, утворено Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
Таким чином, наразі повноваження щодо розпорядження нерозподіленими та невитребуваними земельними ділянками на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області покладені на Військово-цивільну адміністрацію сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
21.12.2019 керівником військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області прийнято розпорядження №112 Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок , згідно з яким вирішено передати в оренду ФГ "Легас" нерозподілені (невитребувані) земельні ділянки загальною площею 355,9837 га - пасовища, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва строком на 1 рік, до дня державної реєстрації права власності на такі земельні ділянки, а саме сім земельних ділянок, які згідно проекту роздержавлення КСП Попаснянський , розташовані за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області.
Згідно із ч.ч. 1, 4 ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. У випадках, установлених актами цивільного законодавства, цивільні права та обов`язки виникають безпосередньо з актів органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим або органів місцевого самоврядування.
Цивільні права та інтереси суд може захистити в спосіб визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб (п. 10 ч. 2 ст. 16 ЦК України).
Частиною 2 ст. 20 ГК України передбачено, що кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом, зокрема, визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемлюють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів.
Таким чином, рішення суб`єкта владних повноважень у сфері земельних відносин може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства, якщо за результатами реалізації рішення у юридичної особи виникло право цивільне й спірні правовідносини, на яких ґрунтується позов, мають приватноправовий характер.
У такому випадку вимогу про визнання рішення незаконним можна розглядати як спосіб захисту порушеного цивільного права за ст. 16 ЦК України та пред`являти до суду для розгляду в порядку господарського судочинства, якщо фактично підґрунтям і метою пред`явлення такої позовної вимоги є оспорювання цивільного права особи (зокрема, права власності на землю), що виникло в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Прийняття органом державної влади або місцевого самоврядування ненормативного акта породжує виникнення правовідносин, пов`язаних з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів у сфері земельних правовідносин. Тобто таке рішення є підставою виникнення, зміни або припинення прав та обов`язків фізичних та юридичних осіб.
У такому разі вимога про визнання рішення незаконним може розглядатись як спосіб захисту порушеного цивільного права згідно зі ст. 16 ЦК України, якщо фактично підставою пред`явлення позовної вимоги є оспорювання прав особи, що виникли в результаті та після реалізації рішення суб`єкта владних повноважень.
Відтак рішення органу державної влади або місцевого самоврядування у сфері земельних відносин, яке має ознаки ненормативного акта, може оспорюватися з погляду його законності, а вимога про визнання рішення незаконним - розглядатися в порядку господарського судочинства.
Підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 05.12.2019 у справі №914/73/18, від 14.01.2020 у справі №910/21404/17, які в силу положень ч. 4 ст. 236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Особа, законний інтерес або право якої порушено, може скористатися способом захисту, прямо передбаченим нормою матеріального права.
Право на звернення до господарського суду в установленому порядку гарантується. Ніхто не може бути позбавлений права на розгляд його справи у господарському суді, до юрисдикції якого вона віднесена законом. Юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням (ч.ч. 1, 2 ст. 4 ГПК України).
Як захист права розуміють державно-примусову діяльність, спрямовану на відновлення порушеного права суб`єкта правовідносин і забезпечення виконання юридичного обов`язку зобов`язаною стороною. Спосіб захисту може бути визначений як концентрований вираз змісту (суті) міри державного примусу, за допомогою якого відбувається досягнення бажаного для особи, право чи інтерес якої порушені, правового результату. Спосіб захисту втілює безпосередню мету, якої прагне досягти суб`єкт захисту (позивач), вважаючи, що таким чином буде припинено порушення (чи оспорювання) його прав, він компенсує витрати, що виникли у зв`язку з порушенням його прав, або в інший спосіб нівелює негативні наслідки порушення його прав.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам необхідно зважати і на його ефективність з точки зору положень ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція). Так, у рішенні від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини наголосив, що зазначена норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, передбачених Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені у правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дали би змогу компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції та надавати відповідний судовий захист, хоча держави-учасниці Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, ЄСПЛ акцентував, що за деяких обставин вимоги ст. 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, передбачених національним правом.
Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згідно із цією статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, зокрема його застосування не повинно бути ускладнено діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення ЄСПЛ у справі "Афанасьєв проти України" від 05.04.2005).
Отже, зрештою ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається із двох елементів: предмета і підстави позову.
Предметом позову є певна матеріально-правова вимога позивача до відповідача, а підставою позову - факти, які обґрунтовують вимогу про захист права чи законного інтересу. При цьому особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов, та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права. У свою чергу, суд має перевірити доводи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, у тому числі щодо матеріально-правового інтересу у спірних відносинах, і у разі встановлення порушеного права з`ясувати, чи буде воно відновлено у заявлений спосіб.
Для визначення предмета позову як способу захисту права чи інтересу важливим є перелік способів захисту цивільного права та інтересу, наведений у ст. 16 ЦК України, за змістом якої способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання права, припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб, тощо. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам необхідно виходити із його ефективності, а це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечувати поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Викладене відповідає висновкам Верховного Суду, наведеним у постановах від 22.08.2018 у справі №925/1265/16, від 12.12.2018 у справі №570/3439/16-ц, від 27.11.2018 у справі №905/2260/17, які в силу положень ч. 4 ст. 236 ГПК України враховуються при виборі і застосуванні норм права.
Суд зауважує, що розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок №112 від 21.12.2019 було реалізовано позивачем, результаті чого були укладені Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок №112 від 21.12.2019 вичерпало свою дію після укладення вказаних договорів.
На даний час Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 є укладеними та недійсними не визнавались.
Таким чином, вимога позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік не є ефективним способом захисту прав та інтересів позивача у цій справі, оскільки задоволення такої вимоги не призведе до відновлення його прав та інтересів. До того ж, таке рішення, за умови його невідповідності закону, не тягне правових наслідків, на які воно спрямоване.
Крім того, як вже зазначалось судом, об`єктами оренди за Договорами оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 є сім земельних ділянок, які, як зазначав позивач, відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський та знаходяться за межами населених пунктів на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області та є землями сільськогосподарського призначення.
Відповідно до ст. 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.
Згідно з ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); дата укладення та строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.
З урахуванням приписів ст. 13 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", суд наголошує, що нерозподілені та невитребувані земельні ділянки є різними поняттями.
Відповідно до ч.ч. 1, 4 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Суд не може збирати докази, що стосуються предмета спору, з власної ініціативи, крім витребування доказів судом у випадку, коли він має сумніви у добросовісному здійсненні учасниками справи їхніх процесуальних прав або виконанні обов`язків щодо доказів.
Частиною 1 ст. 77 ГПК України передбачено, що обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування.
Однак, позивачем доказів на підтвердження належності семи земельних ділянок площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га, які надавалися в оренду ФГ "Легас" за Договорами оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019, до невитребуваних чи нерозподілених земельних ділянок не надано.
При цьому, з наявних в матеріалах справи доказів, зокрема: Протоколу №1 загальних зборів членів трудового колективу радгоспу Попаснянський від 05.12.1994 (а.с. 169), по контурних відомостей угідь (а.с. 170-171), Витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки з додатками (а.с. 74-76, 78-80, 82-84, 86-89, 91-93, 95-97, 99-101) неможливо достеменно встановити належність цих семи земельних ділянок саме до невитребуваних чи нерозподілених.
Як неможливо встановити, що саме ці сім земельних ділянок площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га належали до складу земель КСП Попаснянський . Доказів на підтвердження зворотного сторонами надано не було.
Надаючи оцінку доводам позивача щодо строку дії договорів оренди землі, суд зазначає наступне.
Частинами 4, 11 ст. 93 Земельного кодексу України передбачено, що строк оренди земельної ділянки не може перевищувати 50 років. Строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства не може бути меншим як 7 років.
Згідно з ч. 3 ст. 19 Закону України "Про оренду землі" при передачі в оренду земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства, особистого селянського господарства строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.
Відтак, строк оренди земельних ділянок сільськогосподарського призначення для ведення товарного сільськогосподарського виробництва не може бути меншим як 7 років.
Відносно посилань відповідача на приписи п. 27 ч. 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" та неможливість передачі земельних ділянок в оренду на строк понад один рік, суд зазначає наступне.
Згідно з п. 27 ч. 1 ст. 4 Закону України "Про військово-цивільні адміністрації" Військово-цивільні адміністрації населених пунктів на відповідній території здійснюють повноваження із вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин (крім вирішення питань відчуження з комунальної власності земельних ділянок та надання таких земельних ділянок в оренду на строк понад один рік).
Відповідно до витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки щодо семи земельних ділянок площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га, які надавалися в оренду ФГ "Легас" за Договорами оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019, в графі "Форма власності" вказано, що "Інформація про зареєстроване право в Державному кадастрі відсутня".
Отже, за оцінкою суду, відповідач помилково відносить зазначені земельні ділянки до земель комунальної власності та посилається на неможливість їх передачі в установленому законом порядку в оренду на строк понад один рік.
Суд відзначає, що на вказані сім земельних ділянок розповсюджується правовий режим, визначений спеціальним законом, а саме - Законом України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)".
Таким чином, доводи позивача в цій частині є обґрунтованими, але не впливають на висновок суду через недоведеність належності спірних земельних ділянок до складу земель колишнього КСП Попаснянський та обраний позивачем спосіб захисту свого порушеного права.
З огляду на вказане, суд приходить до висновку, що вимога позивача про визнання протиправним та скасування розпорядження керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Про затвердження технічної документації із землеустрою та надання в оренду нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок №112 від 21.12.2019 в частині визначення строку дії договорів оренди земельних ділянок строком на один рік є безпідставною, необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Відносно вимоги позивача про зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ "Легас" на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ, які відповідно до проекту роздержавлення КСП Попаснянський знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський , суд зазначає наступне.
Згідно з ст. 11 ЦК України підставою виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань) є, зокрема, договір.
Відповідно до ч. 1 ст. 638 ЦК України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору.
За приписами ч. 1 ст. 639 ЦК України договір може бути укладений у будь-якій формі, якщо вимоги щодо форми договору не встановлені законом.
Відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом (ч. 2 ст. 792 ЦК). Це положення кореспондується із ч. 8 ст. 93 ЗК України, яка передбачає, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються законом.
За умовами ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Суд наголошує, що Військово-цивільна адміністрація сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області вже розпорядилася земельними ділянками площею 103,7960 га, 9,6960 га, 31,7990 га, 52,5425 га, 52,8700 га, 40,9802 га та 64,3000 га, надавши їх в оренду ФГ "Легас".
В подальшому сторони уклали Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 щодо вказаних земельних ділянок.
Проте, в даній справі позивач не просить визнати недійсними Договори оренди землі №41, №42, №43, №44, №45, №46 та №47 від 21.12.2019 повністю чи частково, або внести до них будь-які зміни.
Зважаючи на викладене, суд вважає вимогу позивача про зобов`язання керівника Військово-цивільної адміністрації сіл Троїцьке та Новозванівка Попаснянського району Луганської області Шевченка М.А. шляхом видання відповідного розпорядження укласти з ФГ "Легас" на строк не менше семи років договори оренди семи земельних ділянок загальною площею 355,9837 га у вигляді пасовищ, які відповідно до проекту роздержавлення КСП Попаснянський знаходяться на території Троїцької сільської ради Попаснянського району Луганської області за межами населених пунктів та відносяться до нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок колишнього КСП Попаснянський також безпідставною, необґрунтованою та такою, що не підлягає задоволенню.
Дослідивши обставини справи, надані матеріали, оцінивши докази у їх сукупності, суд приходить до висновку про відмову у задоволенні позову повністю.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з наступного.
За приписами ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
З матеріалів справи вбачається, що судовими витратами в даній справі є сума сплаченого судового збору у розмірі 4 204 грн. 00 коп. та витрати на надання професійної правничої допомоги в сумі 5 000 грн. 00 коп.
Відповідно до ч. 1 ст. 129 ГПК України судовий збір покладається: 1) у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, - на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін; 2) у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи, що вимоги позивача не підлягають задоволенню повністю, судовий у розмірі 4 204 грн. 00 коп. збір слід покласти на позивача.
Стосовно витрат на надання професійної правничої допомоги в сумі 5 000 грн. 00 коп., суд зазначає наступне.
До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: 1) на професійну правничу допомогу; 2) пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертизи; 3) пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; 4) пов`язані з вчиненням інших процесуальних дій, необхідних для розгляду справи або підготовки до її розгляду.
Частиною 1 ст. 124 ГПК України передбачено, що разом з першою заявою по суті спору кожна сторона подає до суду попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат, які вона понесла і які очікує понести у зв`язку із розглядом справи.
До позовної заяви позивачем надані Договір №08-02/20 про надання правової допомоги від 07.02.2020 (а.с. 50-51), Додаток №1 до Договору №08-02/20 про надання правової допомоги від 07.02.2020 (а.с. 58), акт здачі-приймання наданих послуг №1 від 10.02.2020 (а.с. 59), рахунок-фактура від 10.02.2020 №5 на суму 5 000 грн. 00 коп. (а.с. 60) та платіжне доручення від 12.02.2020 №304 на суму 5 000 грн. 00 коп. (а.с. 61), які свідчать про понесення позивачем витрат на професійну правничу допомогу в сумі 5 000 грн. 00 коп.
Відповідно до ч. 8 ст. 129 ГПК України розмір судових витрат, які сторона сплатила або має сплатити у зв`язку з розглядом справи, встановлюється судом на підставі поданих сторонами доказів (договорів, рахунків тощо). Такі докази подаються до закінчення судових дебатів у справі або протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду, за умови, що до закінчення судових дебатів у справі сторона зробила про це відповідну заяву. У разі неподання відповідних доказів протягом встановленого строку така заява залишається без розгляду.
Згідно статті 126 ГПК України, витрати, пов`язані з правничою допомогою адвоката, несуть сторони, крім випадків надання правничої допомоги за рахунок держави.
За результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат: 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Обов`язок доведення неспівмірності витрат покладається на сторону, яка заявляє клопотання про зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката, які підлягають розподілу між сторонами.
Статтею 30 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" передбачено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Як свідчать матеріали справи, у зв`язку із зверненням позивача із позовом до відповідача, ФГ "Легас" звернулося до адвоката Закопайла В.А. з метою надання останнім правової допомоги, в т.ч. пов`язаної із захистом своїх прав та інтересів у даній справі.
Відповідно до умов Договору №08-02/20 про надання правової допомоги від 07.02.2020, який укладений між ФГ "Легас" (клієнт) та адвокатом Закопайлом Віталієм Анатолійовичем (адвокат), за цим договором адвокат зобов`язується надавати необхідну правничу допомогу клієнту та здійснити представництво клієнта, що вказане в цьому договорі на умовах і в порядку, що визначені цим договором, а клієнт зобов`язується оплатити надання правничої допомоги та фактичні витрати, необхідні для виконання цього договору. Безпосередній зміст правничої допомоги адвоката за цим договором полягає в тому, що клієнт доручає, а адвокат бере на себе зобов`язання, яке надалі іменується доручення, під час строку дії цього договору здійснити надання клієнту правової інформації, консультацій і роз`яснень з правових питань, правового супроводу захисту інтересів, а також складення заяв, скарг, заперечень, процесуальних та інших документів правового характеру, спрямованих на забезпечення реалізації прав, свобод і законних інтересів клієнта, недопущення їх порушень, а також сприяння їх відновленню в разі порушення, представництво інтересів клієнта в Господарському суді, в тому числі й в судах апеляційної та касаційної інстанцій, у справі щодо оскарження розпорядження №112 від 21.12.2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області.
У додатку №1 до вказаного договору сторони визначили вартість послуг, зокрема, зустріч та усна консультація клієнта для з`ясування обставин справи - 200 грн. 00 коп., правовий аналіз наданих клієнтом документів - 600 грн. 00 коп., складання позовної заяви до Господарського суду Луганської області щодо оскарження розпорядження №112 від 21.12.2019 керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського керівника військово-цивільної адміністрації сіл Троїцького та Новозванівка Попаснянського району Луганської області - 4 000 грн. 00 коп., підготовка додатків до позовної заяви - 200 грн. 00 коп., а всього 5 000 грн. 00 коп.
10.02.2020 між позивачем та адвокатом підписаний акт здачі-приймання наданих послуг №1, відповідно до якого загальна вартість виконаних робіт адвокатом становить 5 000 грн. 00 коп.
На підтвердження доказів оплати наданих послуг позивачем надана копія платіжного доручення №304 від 12.02.2020 на суму 5 000 грн. 00 коп.
Відтак позивачем у належний спосіб доведено, що ним сплачено адвокату у відповідності до акту здачі-приймання наданих послуг №1 від 10.02.2020 грошові кошти у сумі 5 000 грн. 00 коп.
Таким чином, суд вважає підтвердженими витрати позивача на професійну правничу допомогу, пов`язані зі усним консультуванням клієнта для з`ясування обставин справи, складанням позовної заяви та підготовкою додатків до позовної заяви в сумі 5 000 грн. 00 коп.
Такий розмір витрат позивача на професійну правничу допомогу адвоката з підготовки та подання позовної заяви до суду відповідає складності даної справи та виконаній адвокатом роботі, часу, витраченому ним на виконання відповідних робіт, обсягу наданих адвокатом послуг та виконаних робіт, а також значенню справи для позивача.
У відповідності до положень ч. 4 ст. 129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються: 1) у разі задоволення позову - на відповідача; 2) у разі відмови в позові - на позивача; 3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
З урахуванням викладеного, понесені позивачем витрати на професійну правничу допомогу адвоката в сумі 5 000 грн. 00 коп. слід покласти на позивача.
Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. 46, 73-74, 76-80, 86, 129, 232-233, 236-238, 240-242 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
ВИРІШИВ:
1. В позові відмовити повністю.
2. Витрати зі сплати судового збору у розмірі 4 204 грн. 00 коп. та витрати на професійну правничу допомогу адвоката в сумі 5 000 грн. 00 коп. покласти на позивача.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до ст. 256 Господарського процесуального кодексу України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів.
Повний текст рішення складено і підписано 03.08.2020.
Суддя А.В. Іванов
Суд | Господарський суд Луганської області |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2020 |
Оприлюднено | 04.08.2020 |
Номер документу | 90722512 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Луганської області
Іванов А.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні