Рішення
від 03.08.2020 по справі 280/2292/19
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

03 серпня 2020 року Справа № 280/2292/19 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за позовною заявою Приватного акціонерного товариства Український графіт (69600, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 20, код ЄДРПОУ 00196204)

до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 72а, код ЄДРПОУ 38025388)

про визнання протиправним та скасування припису,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного акціонерного товариства Український графіт (далі - позивач) до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (далі - відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Запорізькій області №013/066/100/05 від 19.03.2019.

Ухвалою суду від 20.05.2019 відкрито провадження у справі та призначено підготовче засідання на 19.06.2019.

05.06.2019 до канцелярії суду надійшла апеляційна скарга Приватного акціонерного товариства Український графіт на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження від 20.05.2019.

Ухвалою суду від 19.06.2019 зупинено провадження у справі №280/2292/19 до перегляду Третім апеляційним адміністративним судом апеляційної скарги Приватного акціонерного товариства Український графіт на ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду про прийняття позовної заяви до розгляду та відкриття провадження від 20.05.2019 по справі №280/2292/19.

Ухвалою Третього апеляційного адміністративного суду від 04.09.2019 апеляційну скаргу Приватного акціонерного товариства Український графіт залишено без задоволення. Ухвалу Запорізького окружного адміністративного суду від 20.05.2019 залишено без змін.

Ухвалою суду від 02.10.2019 поновлено провадження у справі та призначено підготовче засідання на 22.10.2019.

Протокольною ухвалою суду від 22.10.2019 відкладено підготовче засідання на 11.11.2019.

Ухвалою суду від 11.11.2019 залучено до участі у справі, в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Приватне акціонерне товариство Український науково-дослідний інститут по промисловому та санітарному очищенню газів . Продовжено строк проведення підготовчого провадження у справі № 280/2292/19 строком на 30 днів. відкладено підготовче засідання на 03.12.2019.

Протокольною ухвалою суду від 03.12.2019 відкладено підготовче засідання на 19.12.2019.

Ухвалою суду від 19.12.2019 зупинено провадження у справі № 280/2292/19 для надання сторонам часу для примирення до 04.02.2020.

Ухвалою суд від 04.02.2020 поновлено провадження у справі.

Протокольною ухвалою суду від 04.02.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду на 25.02.2020.

Ухвалою суду від 25.02.2020 зупинено провадження у справі для надання сторонам часу для примирення до 14.04.2020.

Ухвалою суду від 14.04.2020 поновлено провадження у справі.

Ухвалою суду від 14.04.2020 відкладено розгляд справи на 14.05.2020.

Протокольною ухвалою суду від14.05.2020 відкладено розгляд справи на 26.05.2020.

Протокольною ухвалою суду від 26.05.2020 відкладено розгляд справи на 21.07.2020.

Представник позивача 21.07.2020 подав до суду заяву про розгляд справи без його участі в порядку письмового провадження.

Представник відповідача проти розгляду справи в порядку письмового провадження не заперечив, що підтверджується особистим підписом на клопотання представника позивача.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але прибули не всі особи, які беруть участь у справі, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

За таких обставин суд дійшов висновку щодо можливості розгляду справи за відсутності представників сторін в порядку письмового провадження на підставі наявних в матеріалах справи доказів, зміст та обсяг яких достатній для вирішення спору по суті.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.

В період з 05.03.2019 по 13.03.2019 відповідачем - Державною екологічною інспекцією у Запорізькій області проведено позапланову перевірку ПрАТ Укрграфіт на предмет виконання припису № 030/116/478/05 від 23.11.2018.

За результатами позапланової перевірки відповідачем було складено Акт без дати №066/100/05, в якому зазначено, що позивач не виконав пункти 7, 8 та 13 припису № 030/116/478/05 від 23.11.2018, чим порушено частину восьму статті 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .

На підставі Акту без дати № 066/100/05 відповідачем 19.03.2019 внесено припис №013/066/100/05.

Пунктом 1 припису зобов`язано позивача у строк до 15.05.2019 забезпечити відведення димових газів від печей поздовжньої графітації під час процесу графітації та охолодження відповідно до технологічної схеми передбаченої звітом з інвентаризації викидів та діючим дозволом на викиди цеху повздовжньої графітації Цех №4 дільниця 6/1 ПрАТ Укрграфіт за адресою: 69600, м. Запоріжжя, Орджонікідзевский район, Шосе Північне, 31а. Обґрунтування припису - ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , умови та вимоги дозволу № 2310137200-16 б від 28.11.2016.

Пунктом 2 припису зобов`язано позивача у строк до 15.05.2019 отримати новий дозвіл (або дозвіл про внесення змін до дозволу) на викиди забруднюючих речовин у зв`язку зі змінами у технологічному обладнанні пов`язаному з утворенням забруднюючих речовин розташованому у цеху №1 на промисловому майданчику ПрАТ Укрграфіт за адресою: 69600, м. Запоріжжя, Північне Шосе, 20. Обґрунтування припису - ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , умови та вимоги дозволу № 2310137200-16 від 16.06.2014.

Пунктом 3 припису зобов`язано позивача у строк до 15.05.2019 Оснастити автоматичними пробовідбірниками та стаціонарними приладами постійного контролю за кількісним та якісним складом забруднюючих речовин установку очистки газу (ГОУ) рукавний фільтр ФРІР - 1200 (№ 1, 2, 3) за котлами-утилізаторами димових газів від прокалювальних печей № 1, 2, 3, 4, 5 цеху № 2 джерело викиду № 205. Обґрунтування припису - ст.ст. 10, 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , п.п. 2.2.1; 3.3.2 Правил технічної експлуатації установок очистки газу , затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52.

Листом від 28.03.2019 № 29/1387 ПрАТ Укрграфіт повідомило ДЕІ у Запорізькій області про свою незгоду із вимогами припису № 013/066/100/05 від 19.03.2019, зокрема, в зв`язку із тим, що підприємством не було допущено порушень вимог природоохоронного законодавства, а виконання вимог припису у встановлений владним органом термін - до 15.05.2019 є об`єктивно неможливим, про що відповідачу, як компетентному органу, є відомо та зрозуміло, та звернувся до суду із позовом до відповідача про визнання протиправним та скасування припису.

Здійснення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря юридичними особами при здійсненні їх діяльності врегульовано спеціальним законодавством, яке вимагає наявність відповідного дозволу на такі викиди.

Відповідно до статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися на підставі дозволу, виданого суб`єкту господарювання уповноваженим органом.

Позивач здійснює господарську діяльність на підставі чинних дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, зокрема:

- дозвіл № 2310137200-16 від 16.06.2014 терміном дії з 16.06.2014 по 16.06.2021 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами промислового майданчика ПАТ Укрграфіт за адресою: 69600, м. Запоріжжя, Орджонікідзевський район, Шосе Північне, 20;

- дозвіл № 2310137200-16 б від 28.11.2016 терміном дії з 28.11.2016 по 28.11.2023 на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами промислового майданчика ПАТ Укрграфіт за адресою: 69600, м. Запоріжжя, Орджонікідзевський район, Шосе Північне, 31 а.

З вимог пунктів 1 і 2 оскаржуваного припису вбачається, що ці обидві вимоги стосуються питання дотримання підприємством діючих дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами № 2310137200-16 б від 28.11.2016 та № 2310137200-16 від 16.06.2014.

Пунктами 2 та 3 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України N 302 від 13.03.2002, передбачено, що дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди. Дозвіл видається безоплатно на строк не менш як п`ять років: суб`єкту господарювання, об`єкт якого відповідно до законодавства належить до першої групи, - Мінприроди за погодженням з Держсанепідслужбою.

Зазначення в дозволі на викиди переліку основного та допоміжного обладнання не означає, що суб`єкт господарювання позбавлений в майбутньому права його змінити, модернізувати, замінити на нове, або взагалі відмовитись від його використання в своїй діяльності, якщо внаслідок цього не буде завдано шкоди навколишньому середовищу.

З метою покращення стану довкілля м. Запоріжжя, між Запорізькою міською радою та промисловими підприємствами м. Запоріжжя, в тому числі, ПАТ Укрграфіт , 09.06.2016 укладено Меморандум про спільні дії Запорізької міської ради та промислових підприємств у сфері покращення стану довкілля м. Запоріжжя. 01.06.2017 було укладено Доповнення до Меморандуму з Додатком, яким передбачено здійснення нових, додаткових заходів.

Додатком до Меморандуму та Додатком до Доповнення до Меморандуму визначені переліки заходів щодо покращення стану довкілля м. Запоріжжя. В тому числі, пунктом 10 Додатку до Доповнення від 01.06.2017 до Меморандуму передбачено для ПрАТ Укрграфіт в 2017-2018 рр. здійснити наступний природоохоронний захід: Реконструкція існуючого цеху № 6 корпус 1 з встановленням печей поздовжньої графітації. Будівництво 8 печей поздовжньої графітації. Виведення з експлуатації 8 існуючих печей графітації в цеху № 4 .

ПрАТ Укрграфіт було здійснено на виконання Меморандуму першу чергу реконструкції існуючого цеху № 6 корпус 1, внаслідок якої відбулась заміна існуючих печей графітації цеху № 4, що працювали по технології графітації Ачесона, на нові інноваційні технології за рахунок будівництва 8 нових печей графітації, які працюють за методом Кастнера.

Під час реалізації вказаного проекту, а саме при розробленні проекту ОВНС (оцінка впливу на навколишнє середовище), в зв`язку із відсутністю на території України аналогів цього обладнання - печей поздовжньої графітації, які працюють за сучасним методом Кастнера, була використана технологія, реалізована на задіяних у виробництві печах графітації, що працюють за методом Ачесона, який передбачає відведення газів від печей в певний проміжок часу через газовловлюючі зонти, які не є газоочисними спорудами та лише виконуються функцію часткового виведення газів від печей з приміщення цеху.

За результатами проведеної інвентаризації джерел викидів утвореної нової виробничої ділянки № 6-1 цеха № 4, Міністерством екології та природних ресурсів України 28.11.2016р. було видано Дозвіл № 2310137200-16 б на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами з терміном дії 7 років (з 28.11.2016 по 28.11.2023), в якому затверджені гранично допустимі викиди для стаціонарних джерел викидів ділянки № 6-1 цеха № 4 ПрАТ Укрграфіт (загалом дозволом передбачено 42 джерела викидів).

Виданим діючим дозволом № 231037200-16 б, передбачена можливість часткового відведення димових газів від печей під час процесу графітації (16 годин) та охолодження (16 годин) за допомогою зонта в атмосферу через стаціонарні джерела викидів №№ 610,611 (димові труби d = 1,25м, h = 23м).

Під час проведення розвантажувальних-завантажувальних, ремонтних робіт та від гарячих печей, коли від них відключено витяжні зонти, забруднюючі речовини виділяються безпосередньо в приміщення цеху. Витяжка з цеху при відключенні зонтів здійснюється: 2-ма дефлекторами - джерела №№ 612, 613; 30-ма стіновими вентиляторами - джерела №№ 614-643; 8-ма даховими вентиляторами - джерела №№ 644-651. В такому разі, величини викидів розподіляються лише на 40 джерел (дозволом передбачено 42 джерела викидів).

Таким чином, діючим дозволом на викиди № 231037200-16 б передбачено застосування (як одночасне, так і по окремо) двох можливих варіантів газовиділення від печей графітації:

- частково за допомогою передбачених дозволом 40 джерел викидів №№ 612-651(дефлектори, стінові та дахові вентилятори) та через зонти на джерела викидів №№ 610,611 (димові труби);

- за допомогою тільки передбачених дозволом 40 джерел викидів №№ 612-651 (дефлектори, стінові та дахові вентилятори).

Враховуючи те, що газовловлюючі зонти не виконують функцій газоочисного обладнання, в будь-якому варіанті газовиділення склад та кількість викидів не змінюється.

Оскільки вплив на повітряне середовище не перевищує санітарно-гігієнічні нормативи і гранично допустимі викиди та не порушує природоохоронне законодавство, необхідність встановлення газоочисних установок для стаціонарних джерел викидів ділянки № 6-1 цеха №4 дозвільною документацією не передбачена.

В подальшому позивачем було з`ясовано, що зонти для відведення димових газів є технологічно, економічно та екологічно недоцільним та зокрема призводить до збільшення кількості виділення забруднюючих речовин в повітря.

Звітом Научно-техническое сопровождение внедрения рациональных регламентові графитирования в печи прямой графитации , складеним Національним технічним університетом України Київський політехнічний інститут ім. Ігоря Сікорського за результатами проведеного аналізу кампаній графітації в 2018 року, підтверджено, що розрахунки утворення забруднюючих речовин при переході від графітації по методу Ачесона на виконання графітації по методу Кастнера свідчать про суттєве скорочення утворення забруднюючих речовин. Однак, були також виявлены негативны впливів на виробничий процес. В зв?язку із чим, підприємству було рекомендовано здійснити дослідну кампанію графітації без використання аспіраційних зонтів.

Результатами інструментальних вимірювань, проведених ТОВ Вертон-Сервіс в період роботи печей поздовжньої графітації ділянки № 6-1 цеха № 4 без витяжних зонтів, встановлено, що вміст забруднюючих речовин від 40 джерел викидів №№ 612,613,614-643;644-651 (дефлектори, вентилятори стінові та дахові), за всіма інгредієнтами не перевищує нормативи встановлені дозволом № 231037200-16 б.

З метою виключення можливості виникнення негативних впливів на виробничий процес та навколишнє середовище від використання газовловлюючих зонтів, ПрАТ Укрграфіт було прийнято рішення (протокол від 06.06.2018р.) про відмову від експлуатації системи видалення газів через пересувні зонти для відведення газів від 8-ми печей поздовжньої графітації ділянки № 6-1 цеха № 4 через джерело викидів № 61, що не вплинуло на кількість стаціонарних джерел (працюючого технологічного обладнання) даної виробничої ділянки, а також кількість та склад викидів в атмосферне повітря від стаціонарних джерел.

Відповідність вмісту забруднюючих речовин від 40 джерел викидів №№ 612,613,614-643;644-651 нормативам, встановленим дозволом № 231037200-16 б підтверджена результатами інструментальних вимірювань, які було проведено ТОВ Вертон-Сервіс в квітні 2019 року за замовленням ПрАТ Укрграфіт в різні періоди роботи печей графітації.

Відповідачем в Акті планової перевірки № 116/478/05 перевищення граничнодопустимих викидів також не зафіксовано.

Наведеним підтверджується, що відмова ПрАТ Укрграфіт від використання витяжних зонтів, які не є газоочисним обладнанням, викликана виробничою необхідністю та необхідністю запобігання утворенню додаткових викидів забруднюючих речовин і не призводить до утворення нових джерел викидів, на які відсутні дозвільні документи, не призводить до настання негативних наслідків для навколишнього середовища, що підтверджується інструментальними замірами та складеним ДЕІ у Запорізькій області Актом планової перевірки без дати № 116/478/05, в якому не зазначено про факт перевищення встановлених дозволом нормативів викидів.

Враховуючи зазначене, вимога пункту 1 припису відповідача щодо забезпечення відведення димових газів від печей поздовжньої графітації під час процесу графітації та охолодження відповідно до технологічної схеми, передбаченої звітом з інвентаризації викидів та діючим дозволом є необґрунтованою, а її виконання позивачем повністю знівелює усі позитивні результати, здобуті за результатами запровадження новітньої технології виконання графітації.

Також, враховуючи фізичний та моральний знос млинів тонкого помолу вуглецевої продукції цеху № 1 (кульових млинів ШБМ-1 та ШБМ-2), позивачем було здійснено заміну кульових млинів ШБМ-1 та ШБМ-2 (джерела викидів № 125 та № 126) в цеху №1 на промисловому майданчику ПрАТ Укрграфіт за адресою: 69600, м. Запоріжжя, Північне Шосе, 20 на нові роликові млини типу MTW-138, які є сучасним технологічним обладнанням та при роботі яких досягається суттєве зменшення залишкової запиленості після рукавних фільтрів.

Заміна обладнання рекомендована також у Звіті Оцінка екологічних показників ПрАТ Укрграфіт та їх відповідність вимогам нормативно-правових документів Європейського Союзу регламентуючих вплив на навколишнє середовище (BAT assessment) , виконаному Центр ресурсоефективного та чистого виробництва , в якому зазначено, що для досягнення рівню НДТ по пилу на всіх джерелах викидів позивачу необхідно додатково виконати ряд заходів, в тому числі: - встановити замість наявних млин тонкого помелу вуглецевої продукції (кульовий млин) роликовий млин мельницы в комплекті з пилоочисним обладнанням .

Згідно результатів інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, яка проводилась в ході отримання діючого дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря №231037200-16 (термін дії дозволу з 16.06.2014 по 16.06.2021), залишкова запиленість після рукавних фільтрів ФРКІ-90, встановлених за кульовими млинами ШБМ -1 та ШБМ-2 складала відповідно 114 мг/м3 і 87мг/м3.

Залишкова запиленість після рукавних фільтрів, встановлених за новими сучасними роликовими млинами MTW-138 складає не більше 10 мг/м3 (менше в 11 разів), в зв`язку із чим, для даного обладнання не передбачається наявність багатоступеневої системи очищення та необхідність використання джерел викидів № 125 та № 126.

Згідно ст. 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря , підприємства, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно-господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо; вживати заходів щодо зменшення обсягів викидів забруднюючих речовин і зменшення впливу фізичних факторів; забезпечувати безперебійну ефективну роботу і підтримання у справному стані споруд, устаткування та апаратури для очищення викидів і зменшення рівнів впливу фізичних та біологічних факторів.

Згідно із статтею 153 Господарського кодексу України, суб`єкт господарювання, здійснюючи господарську діяльність, зобов`язаний, в тому числі, ефективно і економно використовувати природні ресурси на основі застосування новітніх технологій у виробничій діяльності.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем була здійснена викликана екологічною необхідністю модернізація виробничого обладнання, внаслідок якої викиди забруднюючих речовин зменшуються в кілька разів у порівняні із об`ємами, що передбачені діючими дозволами, що повністю відповідає вимогам вітчизняного та міжнародного законодавства.

Відсутність перевищення гранично допустимих викидів забруднюючих речовин від 40 джерел викидів №№ 612,613,614-643;644-651 цеху повздовжньої графітації №4 дільниця 6/1, затверджених дозволом на викиди № 231037200-16 , підтверджена результатами інструментальних вимірювань, які було проведено ТОВ Вертон-Сервіс в квітні 2019 року на замовлення ПрАТ Укрграфіт в різні періоди роботи печей графітації.

Відсутність перевищення гранично допустимих викидів забруднюючих речовин від роликових млинів MTW-138 в цеху № 1, затверджених дозволом на викиди № 231037200-16, підтверджена результатами інструментальних вимірювань, проведених в квітні 2019 року лабораторію ПрАТ Укрграфіт , технічна компетентність якої підтверджена відповідно до законодавства.

Актом без дати № 116/478/05, складеним відповідачем за результатами планової перевірки, проведеної відповідачем в період з 05.11.2018 по 16.11.2018 та Актом без дати № 066/100/05, складеним відповідачем за результатами позапланової перевірки, проведеної в період з 05.03.2019 по 13.03.2019, також підтверджують відсутність перевищення гранично допустимих викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів позивача.

Враховуючи зазначене, позивачем дотримуються встановлені діючими дозволами на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря нормативи граничнодопустимих викидів та вимоги до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин.

Разом із цим, відповідно до статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря , у разі зміни параметрів джерел викидів, їх кількості, кількісного та якісного складу забруднюючих речовин, заходів із зниження їх кількості до зазначених дозволів вносяться зміни.

Аналогічна вимога зазначена в п. 1.4 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців , затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 № 108 - у разі зміни якісних та кількісних показників викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря Документи, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, підлягають корегуванню.

Отже, відповідно до вимог статті 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря та пункту 1.4 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів... , у позивача виник обов`язок внести зміни до дозвільних документів в передбаченому законодавством порядку.

Відповідно до Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів… , внесення змін до дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря передбачає проведення повторної інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря згідно з результатами прямих інструментальних замірів та отримання нового дозволу на викиди.

Виконання всього комплексу робіт, необхідних для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів, в якому буде передбачена робота печей поздовжньої графітації ділянки № 6-1 цеха № 4 без газовловлюючих зонтів та джерел викидів №№ 610, 611, а також врахована заміна обладнання (кульових млинів на роликові) в цеху № 1 ПрАТ Укрграфіт , було розпочато позивачем ще в березні 2018 року. З цією метою позивач уклав договір № 804/1880243/29 від 12.03.2018 про виконання робіт з інвентаризації викидів, розробки документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів, отримання дозволу на викиди з Приватним акціонерним товариством Український науково дослідний інститут по промисловому та санітарному очищенню газів (ПрАТ УкрНДІОГаз ).

Завершення робіт по Договору № 804/1880243/29 від 12.03.2018 встановлено на квітень 2019 року (згідно Додатку № 2 до договору Календарний план робіт ).

Термін виконання робіт було продовжено в зв`язку із необхідністю врахування в інвентаризації такого викиду як сублімати смолистих речовин, що вимагається для виведення виробництва на міжнародний рівень та виконання екологічних стандартів Європейського Союзу в питаннях ресурсозбереження та впливу на навколишнє середовище.

З метою створення найкращого можливого варіанту охорони навколишнього середовища, на замовлення позивача ТОВ Центр ресурсоефективного та чистого виробництва (ТОВ ЦРЕЧП ) було проведено дослідницькі роботи та складено звіт Оцінка екологічних показників ПрАТ Укрграфіт та їх відповідність вимогам нормативно-правових документів Європейського Союзу регламентуючих вплив на навколишнє середовище (BAT assessment) , складовою частиною якого є звіт про оцінку по критеріям НДТ (найкращі доступні технології) відповідно до Директиви Європейського парламенту та Ради Європейського Союзу 2010/75ЄС від 24.11.2010р. Про промислові викиди (про комплексне попередження забруднення та контроль над ним) . При цьому було встановлено, що для подальшої модернізації технологічного обладнання та досягнення повної відповідності методам НДТ згідно з п. 3.8 Додатку 3 Директиви 2010/75 ЄС необхідно виконати ряд заходів, в тому числі: Виконати інвентаризацію стаціонарних джерел викидів та виявити наявність та вміст вуглеводню (летучих та конденсуючих), загального летучого органічного вуглецю .

Оскільки в Україні не визначені методи контролю і гранично - допустимі концентрації (ГДК) для субліматів смолистих речовин в атмосфері населених місць і не встановлені методи контролю для даного викиду, на замовлення позивача Державною Установою Інститут громадського здоров`я ім. О.М. Марзєєва НАМН України були розроблені Матеріали з обґрунтування ОБРВ субліматів смолистих речовин (ПрАТ Укрграфіт , м. Запоріжжя) в атмосферному повітрі населених місць .

Згідно витягу з Протоколу від 15 лютого 2019 року розгляду матеріалів обґрунтування гігієнічних нормативів Комісією з питань гігієнічного нормування хімічних речовин в атмосферному повітрі населених місць, Комісією з питань гігієнічної регламентації канцерогенних факторів було постановлено узгодити рекомендоване значення гігієнічного нормативу: орієнтовного безпечного рівня впливу (ОБРВ) субліматів смолистих речовин (ПрАТ Укрграфіт , м. Запоріжжя) з вмістом бенз(а)пірену 0,0014% - 0,07 мг/м3, пари.

Після чого, позивачем та ПрАТ УкрНДІОГаз було підписано Додаткову угоду до Договору № 804/1880243/29 від 12.03.2018 про зміну до лютого 2020 року строків виконання робіт, які включають проведення додаткових інструментальних вимірювань по всім джерелам викидів підприємства (у разі потреби оновлення попередньо отриманих даних) та проведення додаткових вимірів кількісного та якісного складу забруднюючих речовин від конкретних організованих стаціонарних джерел викидів, викиди яких містять смолисті речовини.

Також, в зв`язку із врахуванням у викидах субліматів смолистих речовин, після отримання звіту про інвентаризацію викидів забруднюючих речовин та документів, в яких обґрунтовуються обсяги викидів забруднюючих речовин, позивач мав розробити і затвердити в Державній службі України з питань безпечності харчових продуктів проект Санітарно захисної зони, що передбачено Наказом Мінприроди України № 108 від 09.03.2006, Державними санітарними правилами планування та забудови населених пунктів, затвердженими Наказом Міністерства охорони здоров`я України від 19.06.1996 № 173.

Також, для отримання Дозволу на викиди, після проведення робіт з інвентаризації джерел викидів згідно Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів… , затвердженої Наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 09.03.2006 №108, позивач має виконати також роботи згідно Постанови Кабінету Міністрів України № 302 від 13.03.2002, якою затверджено Порядок проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачею дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян - підприємців, які отримали такі дозволи .

В листі № 04/294 від 16.04.2019р. ПрАТ УкрНДІОГаз , яке є провідним підприємством України щодо супроводження отримання Дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, на запит позивача зазначило, що мінімальний строк отримання Дозволу на викиди в випадку позивача, враховуючи специфіку виробництва та кількість джерел викидів, складає 14 (чотирнадцять) календарних місяців.

Відповідач зобов`язав ПрАТ Укрграфіт отримати новий дозвіл до 15.05.2019р. (тобто, менш, ніж за два місяці), що не можна вважати співмірним з обсягом та реальним строком виконання цих робіт.

Як вже згадувалось вище, внесення змін в дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря фактично передбачає отримання нового дозволу в цілому по підприємству та, відповідно, виконання всіх робіт, передбачених для отримання нового дозволу (інвентаризація, розроблення обґрунтовуючи документів тощо), на що потрібен тривалий час.

Також слід відмітити, що діючим законодавством не визначені терміни внесення змін до дозвільних документів, що регламентують викид забруднюючих речовин через стаціонарні джерела викидів, та не встановлено конкретного строку для отримання нового дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами викидів, в тому числі, на виконання вимог припису контролюючого органу.

Матеріалами справи підтверджується, що позивачем ще в 2019 році завершено всі роботи, передбачені діючим законодавством для отримання нового дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а підготовлений відповідний комплект документів направлено до Міністерства енергетики та захисту довкілля України з листом від 16.12.2019 вих. № 29/5186.

Листом від 19.02.2020 вих. № 543-20 Міністерство повідомило позивача про наявність зауважень до документів, що стосуються отримання нового дозволу для промислового майданчика, та необхідність їх доопрацювання.

12.03.2020 доопрацьований пакет документів на отримання нового дозволу було повторно подано позивачем до Міністерство з листом вих. № 29/997 (вхід. №1/16/14769-20 від 17.03.2020).

Постановою Кабінету Міністрів України від 13 березня 2002 р. № 302 встановлено строк 30 календарних днів для розгляду документів на отримання дозволу.

Однак, станом на дату розгляду справи результат розгляду поданих позивачем документів не відомий, інформація від Міністерства щодо цього питання на адресу позивача не надходила.

Листом від 13.04.2020 вих. № 1233-20 Департамент з питань управління відходами, екологічної безпеки та переходу до кругової економіки повідомив позивача, що документи, що стосуються видачі дозволу, будуть розглянуті після припинення карантину, оголошеного у зв`язку із коронавірусною хворобою (COVID-19).

Таким чином, видача позивачу дозволу на викиди відкладена Міністерством на невизначений строк з незалежних від позивача причин.

З огляду на викладене, доводи позивача щодо встановлення відповідачем в оскарженому приписі необґрунтовано коротких термінів виконання припису, в тому числі, для отримання нового дозволу на викиди, знаходять своє підтвердження, оскільки фактично провести необхідні дослідження, здійснити повну інвентаризацію виробничих процесів позивача та вжити інші заходи, що є обов`язковими для оформлення нової дозвільної документації протягом встановленого відповідачем терміну - 2 місяці - є об`єктивно неможливим.

Щодо вимог пункту 3 оскарженого припису, яким позивача зобов`язано позивача у строк до 15.05.2019 оснастити автоматичними пробовідбірниками та стаціонарними приладами постійного контролю за кількісним та якісним складом забруднюючих речовин установку очистки газу (ГОУ) рукавний фільтр ФРІР - 1200 (№ 1, 2, 3) за котлами-утилізаторами димових газів від прокалювальних печей № 1, 2, 3, 4, 5 цеху № 2 джерело викиду № 205, позивач вказує на їх необґрунтованість з огляду на не визначеність діючим законодавством такого обов`язку для позивача.

Відповідно до п. 2.2.1 Правил технічної експлуатації установок очистки газу , затверджених наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України від 06.02.2009 № 52, суб`єкт господарювання зобов`язаний забезпечувати безперебійну ефективну роботу і безпечну експлуатацію ГОУ, підтримувати у справному стані споруди, устаткування та апаратуру для очищення викидів відповідно до вимог цих Правил.

Згідно п. 3.3.2 Правил технічної експлуатації установок очистки газу , ГОУ повинні бути оснащені Автоматичними пробовідбірниками, стаціонарними приладами контролю за кількісним і якісним складом забруднюючих речовин та сигнальними пристроями, якщо це передбачено проектною документацією.

Проектною документацією ПрАТ Укрграфіт на будівництво утилізаційної котельної не передбачено оснащення установок очистки газу (ГОУ) рукавних фільтрів ФРІР - 1200 (№ 1, 2, 3) за котлами-утилізаторами димових газів від прокалювальних печей № 1, 2, 3, 4, 5 цеху № 2 (джерело викиду № 205) автоматичними пробовідбірниками та стаціонарними приладами постійного контролю за кількісним та якісним складом забруднюючих речовин, що свідчить про необґрунтованість зазначеної в п. 3 оскарженого припису вимоги відповідача.

З огляду на викладене вище, враховуючи, що під час розгляду справи порушення зазначені в приписі були спростовані позивачем, проти отримання дозволу позивач не заперечує, однак суд враховує той факт, що виконати припис в частині отримання дозволу протяг 2 місяців, не виявляється можливим, крім того, суд зазначає, що припис складається з метою надання можливості усунення виявлених правопорушень, що в даному випадку є не можливим, тому суд погоджується з доводами позивача та вважає позовні вимоги обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.

Відповідно до ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням з`ясованих обставин, досліджених матеріалів справи суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат у справі, суд враховує, що, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.9, 77, 132, 143, 243-246 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позовну заяву Приватного акціонерного товариства Український графіт (69600, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 20, код ЄДРПОУ 00196204) до Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 72а, код ЄДРПОУ 38025388) -задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати припис Державної екологічної інспекції у Запорізькій області № 013/066/100/05 від 19.03.2019.

Присудити на користь Приватного акціонерного товариства Український графіт (69600, м. Запоріжжя, вул. Північне шосе, 20, код ЄДРПОУ 00196204) судовий збір в сумі 1921 (одну тисячу дев`ятсот двадцять одну грн. 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Державної екологічної інспекції у Запорізькій області (69035, м. Запоріжжя, вул. Незалежної України, 72а, код ЄДРПОУ 38025388).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення у повному обсязі складено та підписано 03.08.2020.

Суддя О.В. Конишева

Дата ухвалення рішення03.08.2020
Оприлюднено04.08.2020
Номер документу90723984
СудочинствоАдміністративне
Сутьвизнання протиправним та скасування припису

Судовий реєстр по справі —280/2292/19

Ухвала від 01.11.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 14.08.2023

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Постанова від 18.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 10.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 03.08.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 25.02.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

Ухвала від 04.02.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Конишева Олена Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні