Постанова
від 21.07.2020 по справі 904/3263/19
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21.07.2020 року м.Дніпро Справа № 904/3263/19

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Чус О.В. (доповідач),

суддів Кузнецової І.Л., Широбокової Л.П.,

секретар судового засідання Охота В.В.,

Представники сторін:

від позивача: Московська О.Г., довіреність №01/1-13/0/639 від 25.05.2020 р., представник;

представник відповідача в судове засідання не з`явився, про дату та місце судового засідання повідомлений належним чином.

Розглянувши у відкритому судовому засіданні, в приміщенні Центрального апеляційного господарського суду, апеляційну скаргу Акціонерного товариства ДТЕК Дніпровські електромережі на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 23.12.2019 (повне рішення складено 24.12.2019; суддя Ярошенко В.І) у справі № 904/3263/19

за позовом Кам`янської міської ради, м. Каменське, Дніпропетровської області

до Акціонерного товариства ДТЕК Дніпровські електромережі , м. Дніпро

про внесення змін до договору оренди земельної ділянки, -

ВСТАНОВИВ:

1. Короткий зміст позовних вимог і рішення суду першої інстанції.

Кам`янська міська Рада Дніпропетровської області звернулася до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом до Акціонерного товариства ДТЕК Дніпровські електромережі , в якому, з урахуванням уточнень, просить суд внести зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 18.05.2012 № 12331, виклавши їх в редакції позивача.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 23.12.2019 у справі № 904/3262/19 позов задоволено.

Внесені зміни до пунктів 2.2 та 4.1 договору № 12331 від 18.05.2012 оренди земельної ділянки несільськогосподарського призначення площею 1,4932 га (кадастровий номер 1210400000:01:022:0111), що знаходиться по вул. Рєпіна, 18Н, у м. Кам`янське, шляхом викладення їх у наступ редакції:

- пункт 2.2 договору: Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 15.11.2018 становить 3505197, 34 грн ;

- пункт 4.1 договору: Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 140207,89 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішень міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ Про затвердження нормативи грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , від 29.09.2017 № 816-19/VІІ Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земель ділянки у межах міста та від 22.06.2018 № 1105-25/VП Про ставки земельного податку розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста .

Рішення місцевого господарського суду мотивовано наявністю визначених законодавством підстав для зміни розміру орендної плати за користування земельною ділянкою за відсутності взаємної згоди сторін договору.

Оскільки умовами укладеного сторонами договору передбачено можливість зміни розміру орендної плати внаслідок зміни розміру орендної ставки, а також факт ухвалення орендодавцем рішення про зміну розміру орендної плати за землю, місцевий господарський суд дійшов висновку про обґрунтованість вимог щодо внесення змін до пунктів договору, які встановлюють розмір плати за оренду землі.

2. Короткий зміст вимог та узагальнені доводи апеляційної скарги.

Акціонерне товариство ДТЕК Дніпровські електромережі звернулося до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 23.12.2019 у справі № 904/3263/19.

Апеляційна скарга, з урахуванням доповнень до неї, мотивована неповним з`ясуванням обставин справи, порушенням норм процесуального права та неправильним застосуванням норм матеріального права, у зв`язку з чим місцевий господарський суд ухвалив неправомірне рішення.

Скаржник зазначає, що він не заперечував проти пропозиції позивача щодо укладення додаткової угоди про внесення змін до умов пунктів 2.2 і 4.1 договору № 12331 від 18.05.2012 в редакції позивача, однак через зміну найменування з Публічного акціонерного товариства ДТЕК Дніпрообленерго на Акціонерне товариство ДТЕК Дніпровські електромережі пропонував внести до договору зміни в частині найменування орендаря.

Оскільки сторонами досягнуто згоди щодо зміни суттєвих умов договору № 12331 від 18.05.2012, скаржник вважає, що на момент пред`явлення позову спору між сторонами не було, чого не взяв до уваги місцевий господарський суд і безпідставно задовольнив позовні вимоги.

Також скаржник звертає увагу на дискримінаційні умови пункту 9.6.14 укладеної сторонами 01.08.2014 додаткової угоди № 6287, якою доповнено пункт 9.6.14 зобов`язанням орендаря протягом місяці з моменту прийняття рішення орендодавцем про зміну нормативної грошової оцінки звернутися до останнього із заявою про внесення змін до договору щодо зміни розміру орендної плати.

Внесення даного обов`язку орендодавцем до умов договору скаржник вважає порушенням законодавства про захист економічної конкуренції, оскільки орендодавець як власник комунальних земель, є монополістом на ринку надання в оренду земель комунальної власності територіальної громади міста Кам`янська, а відповідач під час укладення договору оренди з позивачем не мав альтернативи у виборі орендодавців таких земель.

3. Узагальнені доводи та заперечення інших учасників справи.

У відзиві на апеляційну скаргу Кам`янська міська рада заперечує проти її доводів, просить залишити без задоволення, а оскаржуване рішення без змін.

Позивач зазначає, що на виконання рішень Кам`янської міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VІІ та від 22.06.2018 № 1105-25/VІІ, якими змінено розмір орендної плати за землю, відповідачу направлено проект додаткової угоди щодо внесення змін до договору оренди землі № 12331 від 18.05.2012 в частині зміни розміру процентної ставки від нормативно-грошової оцінки земель, яку відповідач не підписав, що і стало підставою пред`явлення позову до господарського суду.

На думку скаржника, місцевий господарський суд правомірно задовольнив позовні вимоги, що узгоджується з нормами діючого законодавства, що регулюють умови внесення змін до договорів оренди землі.

4. Рух справи в суді апеляційної інстанції.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 10.02.2020 колегією суддів у складі головуючого судді Чус О.В. (доповідач), суддів Кузнецової І.Л., Широбокової Л.П. відкрито провадження за апеляційною скаргою Акціонерного товариства ДТЕК Дніпровські електромережі на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 23.12.2019 у справі № 904/3263/19.

Призначене на 19.03.2020 судове засідання з розгляду апеляційної скарги у справі № 904/3263/19 не відбулося, у зв`язку з встановленим постановою Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 на території країни карантину.

З огляду на необхідність забезпечення права осіб на доступ до правосуддя, передбаченого Конституцією України і гарантованого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (право на справедливий суд), та з метою забезпечення стабільного здійснення судочинства ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 21.05.2020 розгляд справи призначений у судовому засіданні на 16.06.2020 року.

Представник відповідача надіслав 15.06.2020 на електронну адресу суду заяву від 15.06.2020 про відкладення судового засідання, обґрунтовану посиланнями на Постанову Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 щодо введення карантину.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 16.06.2020 року розгляд апеляційної скарги Акціонерного товариства ДТЕК Дніпровські електромережі було відкладено на 21.07.2020 року.

21.07.2020 року на електрону адресу суду надійшла заява підписана представником апелянта Ластіною Ю.С. про відкладення розгляду справи з посиланнями на Постанову Кабінету Міністрів України № 211 від 11.03.2020 Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19 щодо введення карантину.

Відповідно до п.7 ч.1 ст.129 Конституції України однією із засад здійснення судочинства встановлено розумні строки розгляду справи судом.

Пунктом1 ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, учасником якої є Україна встановлено, що кожен має право на справедливий і публічний розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов`язків цивільного характеру або встановить обґрунтованість будь-якого висунутого проти нього кримінального обвинувачення.

Згідно з до ч.1 ст.43 Господарського процесуального кодексу України учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.

Ч.4 ст.197 Кодексу передбачено, що під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) учасники справи можуть брати участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів.

Таким чином, позивач не був позбавлений можливості взяти участь у судовому засіданні в режимі відеоконференції поза межами приміщення суду з використанням власних технічних засобів. При цьому апеляційний суд звертає увагу на те, що саме по собі оголошення карантину не зупиняє роботи судів, а учасники справи повинні добросовісно користуватися своїми процесуальними правами, зокрема, шляхом своєї участі в судовому засіданні в режимі відеоконференції як в приміщенні суду, так і поза ним. З наведеного вбачається, що позивач мав достатньо часу для забезпечення належного представництва своїх інтересів в суді апеляційної інстанції. Суд апеляційної інстанції зазначає, що явка учасників судового процесу в судове засідання обов`язковою не визнавалася, вказане клопотання позивача про відкладення розгляду справи є повторним та він не повідомляє про намір взяти участь у судовому засіданні та не зазначає причин, які безпосередньо перешкоджають цьому.

У судовому засіданні 21.07.2020 оголошено вступну та резолютивну частини постанови.

5. Встановлені судом першої та апеляційної інстанції обставини справи.

Дніпродзержинська (Кам`янська) міська рада (орендодавець) 18.05.2012 уклало з Публічним акціонерним товариством Енергопостачальна компанія Дніпрообленерго (змінено тип товариства і назву на Акціонерне товариство ДТЕК Дніпровські електромережі ; орендар) договір оренди земельної ділянки № 12331 (далі - Договір), відповідно до пункту 1.1 якого орендодавець надає, а орендар приймає у строкове, платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення, що знаходиться по вул. Рєпіна, 18Н, у м. Дніпродзержинськ, згідно з планом земельної ділянки, що додається.

Відповідно до пункту 1.2 Договору, підставою для надання земельної ділянки в оренду є рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.01.2012 № 339-18/VІ.

Пунктом 2.1 (5.1) Договору визначено, що в оренду передається земельна ділянка загальною площею 1, 4932 га для розміщення цілісного комплексу цеху № 1.

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 27.02.2012 становить 3472167,82 грн (пункт 2.2 Договору).

Згідно з пунктом 3.1 договору, договір укладається строком до 27.01.2022. Після закінчення строку договору орендар має переважне право на поновлення його на новий строк.

Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 104165, 04 грн/рік без ПДВ, а з урахуванням пільги - у розмірі 72915,54 грн/рік без ПДВ, яка застосовується відповідно до рішення Дніпродзержинської міської ради від 27.05.2011 № 116-08/УІ Про плату за землю (пункт 4.1 Договору).

Відповідно до пункту 4.2 договору, обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням її цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством, за затвердженими Кабінетом Міністрів України формами, що заповнюються під час укладення або зміни умов договору оренди чи продовження його дії.

Пунктом 4.4 Договору встановлено, що розмір орендної плати щорічно переглядається у випадках і з моменту: зміни умов господарювання, передбачених договором; зміни розмірів ставки земельного податку, підвищення цін і тарифів, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами; в інших випадках, передбачених законодавчими актами України.

Згідно з пунктом 9.2.3 договору, орендодавець має право вимагати від орендаря збільшення розмірів орендної плати у різі збільшення відповідно до законодавства розмірів земельного податку та з інших мотивів, визначених умовами цього договору.

Зміна умов договору оренди здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку (пункт 12.1 Договору).

Орендодавець 18.05.2012 передав в оренду орендарю земельну ділянку площею 1,4932 га, що підтверджується актом приймання-передачі земельної ділянки.

Орендодавець та орендар уклали 01.08.2014 додаткову угоду № 6287, відповідно до умов якої сторони, зокрема, внесли зміни у пункти 2.2 та 4.1 договору, а саме виклали їх у такій редакції:

2.2. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на 28.02.2014 становить 1847685,68 грн ;

4.1 Орендна плата вноситься орендарем виключно у грошовій формі на рахунок місцевого бюджету у розмірі 55430,57 грн/рік без ПДВ, яка визначається відповідно до рішення міської ради від 12.07.2013 № 842-38/VІ Про затвердження нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , ст. 288 Податкового кодексу України .

Крім того, зазначеною додатковою угодою, сторони виклали пункт 4.4 договору у наступній редакції:

4.4 Розмір орендної плати переглядається у разі:

4.4.1 Зміни умов господарювання, передбачених договором.

4.4.2 Зміни розмірів земельного податку.

4.4.3 Підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

4.4.4 Погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини Орендаря , що підтверджено документами.

4.4.5 Прийняття Орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати відповідності до чинного законодавства.

4.4.6 Затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

4.4.7 В інших випадках, передбачених законом .

Також, додатковою угодою № 6287 від 01.08.2014 сторони доповнили договір оренди земельної ділянки пунктом 9.6.14 наступного змісту: 9.6.14 У випадку зміни нормативної грошової оцінки землі, розміру ставок (ставки) земельного податку, орендної плати орендар протягом місяця з моменту прийняття такого рішення орендодавцем або вступу в дію відповідного нормативно-правового акта зобов`язаний звернутись до орендодавця із заявою про внесення змін до пункту 4.1 договору оренди землі щодо зміни розміру орендної плати за цим договором, а також здійснити всі необхідні дії для виготовлення, укладення та державної реєстрації додаткової угоди про зміну розміру орендної плати за договором оренди землі, та подати цю додаткову угоду до податкових органів .

Дніпродзержинська міська рада 12.07.2013 прийняла рішення № 842-38/VI Про затвердження нормативно грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ , яким зокрема, затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель міста Дніпродзержинськ із застосуванням базової вартості 1 м 2 в розмірі 199,64 грн та введено в дію з 01.01.2014. Пунктом 3.1 рішення ради передбачена необхідність одержання землекористувачами у відділі Держземагенства у м. Дніпродзержинську Дніпропетровської області витяги з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельних ділянок, які знаходяться в їх користуванні (власності) та надання їх до департаменту комунальної власності та земельних відносин міської ради для підготовки документів щодо перегляду річної орендної плати в чинних договорах оренди земельних ділянок.

Кам`янською міською радою Дніпропетровської області прийнято рішення № 816-19/VII від 29.09.2017 Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста . Умовами пункту 2 рішення ради передбачено, що воно набирає чинності з 01 жовтня 2017 року.

Пунктом 5 положення Про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста визначено розмір орендної плати за земельні ділянки у відсотках від нормативної грошової оцінки. Пунктом 5.1 положення визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд у розмірі 3% від нормативної грошової оцінки. Пунктом 5.2 положення визначено ставки орендної плати за земельні ділянки, які не зазначені в пунктах 5.1, 5.3 у розмірі 4% від нормативної грошової оцінки. Пунктом 5.3 положення визначено, що ставки орендної плати за земельні ділянки, які використовуються для розміщення об`єктів торгівлі (посередництво в торгівлі) пальним та паливом і за земельні ділянки, які використовуються для розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності встановлюються у розмірі 12% від нормативної грошової оцінки.

Відповідно до рішення Кам`янської міської ради від 22.06.2018 № 1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста встановлено на території міста ставки земельного податку та розмір орендної плати за землю (пункт 1.1), а також встановлено, що рішення міської ради від 27.07.2017 № 790-18/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати земельного податку та рішення міської ради від 29.09.2017 № 816-19/VII Про затвердження Положення про порядок обчислення та сплати орендної плати за земельні ділянки у межах міста зі змінами або доповненнями, інші нормативно-правові акти міської ради стосовно плати за землю та пільг із земельного податку, які прийнято до набрання чинності цим рішенням, діють у частинах, що не суперечать нормам цього рішення.

Відділом у м. Кам`янське міськрайонного управління у Петриківському районі та у місті Кам`янське головного управління Держгеокадастру у Дніпропетровській області надано витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки розташованої у м. Кам`янська, вул. Рєпіна, 18Н (кадастровий номер 1210400000:01:022:0111), відповідно до якого станом на 15.11.2018 нормативна грошова оцінка відповідної земельної ділянки становить 3505197,34 грн.

За розрахунком позивача, розмір орендної плати при ставці 4% від нормативно грошової оцінки за оренду зазначеної земельної ділянки становить 140207,89 грн (3505197, 34 грн х 4%).

Позивач листом № 09-02/3199 від 22.12.2018 направив відповідачу проект додаткової угоди до договору № 12331 від 18.05.2012, в якій просив погодити внесення змін до пунктів 2.2 та 4.1 Договору.

Відповідач 05.04.2019 направив позивачу лист від 29.03.2019 № 13937/1001, в якому повідомив, що проект додаткової угоди, направлений позивачем, не відповідає типовій формі договору оренди землі, яка затверджена постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження типового договору оренди землі № 220 від 03.03.2004. У зв`язку з чим відповідач направив позивачу для підписання проект додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 12331 від 18.05.2012.

Позивач 06.05.2019 надіслав відповідачу лист № 2вих-09/10, в якому просив погодити проект додаткової угоди про внесення змін до пунктів 2.2, 4.1 договору оренди земельної ділянки від 18.05.2012 № 12331, за редакцією Кам`янської міської ради, оскільки внесення змін до договору зумовлено зміною розміру орендної плати за земельну ділянку у відсотках від нормативної грошової оцінки, а саме відносно користування земельними ділянками, що знаходиться за адресою: м. Кам`янське, вулиця Рєпіна, 18-Н за ставкою 4% від нормативної грошової оцінки (землі енергетики, цільове призначення 14.02 - для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об`єктів передачі електричної та теплової енергії).

Станом на час розгляду спору, сторонами не було внесено відповідних змін в умови пунктів 2.2 та 4.1 договору оренди земельної ділянки від 18.05.2012 № 12331.

6. Оцінка доводів учасників справи і висновків суду першої інстанції.

Предметом спору у даній справі є вимоги про внесення змін до Договору оренди земельної ділянки в частині розміру нормативно-грошової оцінки земельної ділянки та орендної плати за користування нею.

Частиною 1 статті 632 Цивільного кодексу України визначено, що ціна в договорі встановлюється за домовленістю сторін. У випадках, встановлених законом, застосовуються ціни (тарифи, ставки, тощо), які встановлюються або регулюються уповноваженими органами державної влади або органами місцевого самоврядування.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди, крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України (частини 1 та 2 статті 21 Закону України Про оренду землі ).

Відповідно до пункту 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території; не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.

За змістом пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України Про оренду землі істотною умовою договору оренди землі є орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення, перегляду та відповідальності за її несплату.

Таким чином, основою для визначення розміру орендної плати є нормативна грошова оцінка земель.

Частиною 2 статті 651 Цивільного кодексу України встановлено, що договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.

Відповідно до частини 2 статті 632 Цивільного кодексу України зміна ціни після укладення договору допускається лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Статтею 30 Закону України Про оренду землі визначено, що зміна умов договору оренди землі здійснюється за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору оренди землі спір вирішується в судовому порядку.

Враховуючи зазначені положення чинного законодавства, апеляційний господарський суд доходить висновку, що зміна умов договору, в тому числі в частині розміру орендної плати, здійснюється за взаємною згодою сторін. За відсутності такої згоди, договір може бути змінений за рішенням суду лише у випадках і на умовах, встановлених договором або законом.

Апеляційний господарський суд зазначає, що у Договорі сторони погодили випадки, коли розмір орендної плати переглядається, зокрема, такою підставою є прийняття орендодавцем рішення про збільшення або зменшення орендної плати у відповідності до чинного законодавства (підпункт 4.4.5 пункту 4.4 договору в редакції додаткової угоди від 01.08.2014).

Таким чином, сторони Договору визначили безпосередньо в самому договорі підстави для внесення до нього змін, а наявність відповідного договірного обґрунтування внесення відповідних змін у судовому порядку є тим фактичним складом, який може слугувати підставою для внесення змін до договору оренди землі .

Аналогічної правової позиції дотримується Верховний Суд у постанові від 23.10.2018 у справі № 922/201/18, у постанові від 16.04.2018 у справі № 910/7905/17 та у постанові від 03.06.2020 у справі 904/3262/19.

Враховуючи прийняття Кам`янською міською радою рішення від 22.06.18 № 1105-25/VII Про ставки земельного податку, розмір орендної плати за землю, пільги зі сплати земельного податку на території міста про зміну розміру орендної плати за землю і визначення сторонами в умовах Договору такого випадку як підставу для перегляду орендної плати, апеляційний господарський суд доходить висновку про обґрунтованість позовних вимог і їх правомірне задоволення місцевим господарським судом.

Апеляційний господарський суд відхиляє доводи апелянта про досягнення сторонами згоди щодо істотних умов договору у проекті додаткової угоди, направленої на адресу позивача 05.04.2019 листом № 13937/1001 від 29.03.2019 з огляду на наступне.

Відповідно до частини 3 статті 653 Цивільного кодексу України у разі зміни або розірвання договору зобов`язання змінюється або припиняється з моменту досягнення домовленості про зміну або розірвання договору, якщо інше не встановлено договором чи не обумовлено характером його зміни.

Зміна або розірвання договору вчиняється в такій самій формі, що й договір, що змінюється або розривається, якщо інше не встановлено договором або законом чи не випливає із звичаїв ділового обороту (стаття 654 Цивільного кодексу України).

Таким чином, додаткова угода до договору оренди земельної ділянки підлягає обов`язковій державній реєстрації, як і Договір оренди земельної ділянки.

Сторони Договору не провели державну реєстрацію додаткової угоди до Договору оренди земельної ділянки, а тому у сторін й не виникли права та обов`язки, які нею визначені.

Отже, погодження відповідачем з внесенням змін до пунктів 2.2 і 4.1 Договору не є доказом укладання додаткової угоди до договору оренди земельної ділянки № 12331 від 18.05.2012 у встановленому законом порядку.

Щодо посилань відповідача на те, що позивачем у проекті додаткової угоди вказано нове найменування відповідача, проте не внесено у договір відповідних змін, апеляційний господарський суд зазначає, що відповідно до частини 4 статті 16 Закону України Про оренду землі зміна найменування сторін договору оренди землі, зокрема внаслідок реорганізації юридичної особи або зміни типу акціонерного товариства, не є підставою для внесення змін до договору оренди землі та/або його переоформлення.

7. Висновки за результатами розгляду апеляційної скарги.

Відповідно до частини 1 статті 269 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Відповідно до статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

За таких обставин апеляційна скарга не підлягає задоволенню, а рішення місцевого господарського суду зміні або скасуванню.

Відповідно до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на скаржника.

Керуючись статтями 129, 269, 275, 276, 281-283 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства ДТЕК Дніпровські електромережі на рішення господарського суду Дніпропетровської області від 23.12.2019 у справі №904/3263/19 залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 23.12.2019 у справі №904/3263/19 залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дня її прийняття та може бути оскаржена до Верховного Суду протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст постанови складено 04.08.2020.

Головуючий суддя О.В. Чус

Суддя І.Л. Кузнецова

Суддя Л.П. Широбокова

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення21.07.2020
Оприлюднено05.08.2020
Номер документу90741719
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —904/3263/19

Судовий наказ від 07.08.2020

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Постанова від 21.07.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 16.06.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 21.05.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 10.02.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Ухвала від 20.01.2020

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чус Оксана Володимирівна

Рішення від 23.12.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 27.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 25.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

Ухвала від 11.11.2019

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Ярошенко Вікторія Ігорівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні