Рішення
від 22.07.2020 по справі 200/2274/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22 липня 2020 р. Справа№200/2274/20

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Голуб В.А. за участі секретаря судового засідання Гуменної В.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження матеріали адміністративної справи за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачки Сіверський професійний ліцей про зобов`язання вчинити певні дії, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулась до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, Комунального некомерційного підприємства Сіверська багатопрофільна лікарня планового лікування Бахмутської районної ради про зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги з урахуванням уточненої позовної заяви позивачка обґрунтовує тим, що перебуваючи у трудових відносинах з Сіверським професійним ліцеєм на посаді заступника директора з навчально-виробничої роботи, вона отримала закритий сколковий перелом правого плеча зі зміщенням. 23.01.2019 року позивачку прооперовано в комунальному закладі Міська клінічна лікарня м. Слов`янськ та виписано з лікарні 05.02.2019 року. Видано листок непрацездатності з позначкою продовжує хворіти за місцем проживання. З 06.02.2019 року позивачці відкрито листок непрацездатності в Комунальному закладі Сіверська міська лікарня та закрито 25.03.2019 року з позначкою продовжує хворіти .

Проте, як вказує позивачка, зазначений листок непрацездатності не був прийнятий роботодавцем у зв`язку із тим, що він був виданий з порушенням чинного законодавства. На звернення роботодавця позивачки до відповідача з вимогою призначити ОСОБА_1 матеріальне забезпечення за рахунок Фонду, останнім було відмовлено в призначенні грошового забезпечення з тих підстав, що Комунальний заклад Сіверська міська лікарня втратив право на видачу листів непрацездатності у зв`язку з закінченням 19.02.2019 року строку дії акредитаційного сертифікату.

На особисте звернення позивачки відповідач повідомив про те, що станом на 12.04.2019 року до Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області не надходила заява-розрахунок з метою отримання фінансування для надання їй матеріального забезпечення за листком непрацездатності, що виданий Комунальним закладом Сіверська міська лікарня за період з 06.02.2019 року по 25.03.2019 року.

Однак, як зазначає позивачка, станом на дату її звернення до суду із цим позовом, частина коштів на оплату її листка непрацездатності від відповідача нею була отримана, а саме за період з 06.02.2019 року по 19.02.2019 року. Але решту коштів позивачка так і не отримала.

Вважаючи, що закінчення строку дії акредитаційного сертифіката Комунального закладу Сіверська міська лікарня не повинні впливати на оплату її листка непрацездатності, позивачка просить суд зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області перерахувати кошти в розмірі 12 904, 70 грн на її користь як допомогу по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року.

Відповідачем надано письмовий відзив на позовну заяву. В обґрунтування незгоди з позовними вимогами з урахуванням додаткових пояснень, представник Управління виконавчої дирекції Фонд соціального страхування України в Донецькій області зазначив, що за даними Єдиної інформаційно-аналітичної системи Фонду заява-розрахунок страхувальника, тобто Сіверського професійного ліцею, яка містить суми нарахованої матеріальної допомоги по листку непрацездатності № 213305, подана останнім 03.05.2019 року та профінансована Фондом 24.06.2019 року на загальну суму 5 313, 70 грн. Листом від 03.05.2019 року Сіверський професійний ліцей повідомив, що комісією прийнято рішення призначити ОСОБА_1 матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду з 06.02.2019 року по 19.02.2019 року, тобто чотирнадцять календарних днів, оскільки з 19.02.2019 року Комунальний заклад Сіверська міська лікарня втратив право на видачу листків непрацездатності у зв`язку із закінченням строків дії акредитаційного сертифікату.

Відповідач звертає увагу суду на те, що позивачкою самостійно визначено той факт, що комісія із соціального страхування підприємства відмовила їй в призначенні матеріального забезпечення, оскільки 15.07.2019 року Сіверський професійний ліцей звернувся до Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з коригуючою заявою-розрахунком на отримання матеріального забезпечення за листком непрацездатності № 213305 (період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року). Дана заява була повернута Сіверському професійному ліцею без виконання.

Також відповідач вважає хибними доводи позивачки щодо відмови її в призначенні або ненаданні матеріального забезпечення саме Бахмутським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, оскільки жодного рішення про відмову у призначенні, нарахуванні, виплаті тощо стосовно ОСОБА_1 відділення не приймало, а виключно надавало роз`яснення страхувальнику.

Вважаючи, що дані правовідносини склалися виключно між страхувальником та відділенням, відповідач просить суд відмовити ОСОБА_1 у задоволенні її позовних вимог в повному обсязі.

Від третьої особи письмові пояснення щодо позову або відзиву на адресу суду не надходили.

Ухвалою від 04.03.2020 року Донецький окружний адміністративний суд залишив без руху адміністративний позов ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в особі Бахмутського міського відділення Фонду соціального страхування України, Комунального некомерційного підприємства "Сіверська багатопрофільна лікарня планового лікування Бахмутської районної ради" про зобов`язання вчинити певні дії. Суд надав позивачці десять днів для усунення недоліків позовної заяви шляхом надання суду уточненої позовної заяви із визначенням учасників справи - відповідачів, а також із зазначенням позовних вимог щодо кожного із відповідачів.

Суд виніс ухвалу 06.04.2020 року, якою прийняв до розгляду позовну заяву ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про зобов`язання вчинити певні дії та відкрив провадження по цій справі. Розгляд справи суд вирішив проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

11.06.2020 року суд залучив до участі у справі Сіверський професійний ліцей в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивачки ОСОБА_1 . Суд витребував у відповідача супровідний лист із зазначенням підстав повернення коригуючої заяви-розрахунку щодо оплати листка непрацездатності серії АДГ № 213305 без виконання, надісланої страхувальником на адресу Бахмутського міського відділення Фонду соціального страхування України Донецької області 15.07.2019 року. Також суд витребував у Комунального некомерційного підприємства Сіверська багатопрофільна лікарня планового лікування Бахмутської районної ради (правонаступника КЗ "Сіверська міська лікарня") пояснення з приводу правомірності виданого листка непрацездатності серії НОМЕР_1 у період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року на ім`я ОСОБА_1 , наявності у вказаних період права лікарні на видачу листків непрацездатності у зв`язку із закінченням строків дії акредитаційного сертифікату, а також письмові докази на підтвердження вказаної обставини. Подальший розгляд адміністративної справи суд вирішив проводити за правилами загального позовного провадження та призначив підготовче засідання за правилами загального позовного провадження на 11 год 00 хв 01.07.2020 року. Суд продовжив строк підготовчого провадження по адміністративній справі на тридцять днів з власної ініціативи.

Суд виніс ухвалу від 01.07.2020 року про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 09 год 30 хв 22.07.2020 року.

Позивачка, представник відповідача та представник третьої особи на судове засідання не з`явились, про місце, дату та час проведення судового засідання повідомлялись судом належним чином.

Згідно з частиною четвертою статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , є громадянкою України та зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджено копією паспорта серії НОМЕР_2 (а.с. 8-12).

Як встановлено судом на підставі матеріалів справи ОСОБА_1 перебуває у трудових відносинах з Сіверським професійним ліцеєм з 01.02.2007 року та станом на 28.02.2020 року продовжує працювати в зазначеному закладі, що не заперечується сторонами по справі та підтверджується копією трудової книжки серії НОМЕР_3 від 21.08.1989 року (а.с. 21-25).

Як вбачається із листка непрацездатності серії НОМЕР_1 , що виданий на ім`я ОСОБА_1 , позивачка з 06.02.2019 року по 25.03.2019 року не працювала зв`язку із встановленим їй діагнозом закритий сколковий перелом діафізу с/3 правого плеча (а.с. 14 - зв. бік а.с. 14).

15.03.2019 року на підписом начальника відділення ОСОБА_2 надіслано на адресу Сіверського професійного ліцею лист за вих. № 03-03/911 Щодо експертизи тимчасової непрацездатності та одночасно повідомлено адресата про втрату Комунальним закладом Сіверська міська лікарня права на видачу листків непрацездатності в зв`язку з закінченням строку дії акредитаційного сертифіката 19.02.2019 року та не проходженням наступної акредитації. Також у вказаному листі міститься прохання врахувати цю інформацію при прийнятті рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення застрахованим особам за рахунок коштів Фонду (а.с. 20).

У відповідь на заяву ОСОБА_1 від 21.03.2019 року № 42 Комунальний заклад Сіверська міська лікарня повідомив 01.04.2019 року листом № 42 позивачку про те, що листок непрацездатності був виданий згідно з вимогами чинного законодавства у період коли дія акредитації не була припиненою (а.с. 107).

Комісією з соціального страхування Сіверського професійного ліцею надіслано на адресу Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області лист від 29.03.2020 року за вих. № 100, в якому повідомлено про розгляд листка непрацездатності серії АДГ НОМЕР_4 , що виданий Сіверською міською лікарнею на ім`я ОСОБА_1 . У вказаному листі висловлено думку про необхідність призначення ОСОБА_1 матеріальне забезпечення за рахунок коштів Фонду, так як акредитація лікарняної установи не повинна впливати на оплату листка непрацездатності застрахованої особи, яка продовжує перебувати на довготривалому лікарняному (а.с. 16).

У відповіді від 15.04.2019 року за № 13.03.2/1338 на вказаний лист третьої особи, Бахмутським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області з посиланням на норми Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування та Положення про експертизу тимчасової непрацездатності зроблено висновок наступного змісту. Так, листки непрацездатності, видані закладами охорони здоров`я, які не мають ліценцію МОЗ на право провадження господарської діяльності з медичної практики та/або сертифіката державної акредитації закладу охорони здоров`я, не можуть засвідчувати тимчасову непрацездатність та бути підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності (а.с.15).

09.04.2019 року за вих. № 13.06/1294 Бахмутським міським відділенням управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області надіслано на адресу позивачки та Головного управління Держпраці у Донецькій області лист Щодо оплати листка непрацездатності ОСОБА_1 , виданого Комунальним закладом Сіверська міська лікарня . У вказаному листі міститься інформація про те, що листом від 15.03.2019 року за № 62 Комунальний заклад Сіверська міська лікарня повідомив відділення про не проходження лікувальним закладом акредитації та не отримання ним відповідного сертифікату, внаслідок чого з 22.02.2019 року останній не має права видавати листки непрацездатності (а.с. 27-28).

В результаті звернення позивачки на урядову гарячу лінію відповідач листом від 12.04.2019 року за вих. № С-01-15/19-153 повідомив ОСОБА_1 про не надходження станом на 12.04.2019 року до Бахмутського міського відділення управління заяви-розрахунку з метою отримання фінансування для надання їй матеріального забезпечення за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 06.02.2019 року по 25.03.2019 року, виданого Комунальним закладом Сіверська міська лікарня (а.с. 17-19).

Сіверським професійним ліцеєм за вих. № 127 надіслано 03.05.2019 року на адресу Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області повідомлення про прийняте рішення (протокол № 8 від 24.04.20019 року) про призначення позивачці матеріального забезпечення за рахунок коштів Фонду з 06.02.2019 року по 19.02.2019 року, оскільки з 19.02.2019 року Комунальний заклад Сіверська міська лікарня втратив право на видачу листків непрацездатності в зв`язку з закінченням строку дії акредитаційного сертифікату (а.с. 116-120).

Комунальним некомерційним підприємством Сіверська багатопрофільна лікарня планового лікування Бахмутської районної ради на запит суду за вих. № 132 від 01.07.2020 року повідомлено суд про те, що ОСОБА_1 знаходилась на лікуванні в лікаря-хірурга з 06.02.2019 року з діагнозом: закритий сколків перелом діафазу с/З правого плеча . 21.02.2019 року лікарня не пройшла акредитацію та не може видавати, а не продовжувати листки непрацездатності. Одночасно зазначено, що листок непрацездатності позивачки був виданий 06.02.2019 року під час дії сертифікату. Оскільки хвора не вилікувалась, її виписати лікар не міг, тому листок непрацездатності продовжувався (а.с. 98).

15.07.2019 року Сіверський професійний ліцей листом за вих. № 197 повідомив Бахмутське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про те, що у заяві-розрахунку від 15.07.2019 року був включений листок непрацездатності на ім`я ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 з 06.02.2019 року по 25.03.2019 року. Цей лікарняний складав 48 календарних днів на суму 18 218, 40 грн, з яких:

- 03.05.2019 року Сіверським професійним ліцеєм була надана заява-розрахунок на отримання фінансування для надання матеріального забезпечення з 06.02.2019 року по 19.02.2019 року (14 календарних днів, 5 313, 70 грн) та виплачена застрахованій особі 25.06.2019 року;

- 15.07.2019 року надається коригуюча на отримання фінансування для надання матеріального забезпечення на частину з 20.02.2019 року до 25.03.2019 року (34 календарні дні, 12 904, 70 грн) (а.с.108-112).

Бахмутське міське відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області повернуло без виконання вищевказану заяву-розрахунок з підстав втрати права видачі листків непрацездатності Комунальним закладом Сіверська міська лікарня з 20.02.2019 року у зв`язку із закінченням строку дії акредитації (а.с. 113).

Невиплата позивачці допомоги по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року в сумі 12 904, 70 грн підтверджується заявою-розрахунком № 198 від 15.07.2019 року (а.с. 109-112) та не є спірним питанням даного адміністративного спору і не заперечується сторонами.

Будучи незгодною із невиплатою їй допомоги по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року в сумі 12 904, 70 грн, позивачка звернулась до суду із цим позовом.

Проаналізувавши встановлені обставини справи та норми законодавства України, яке регулює спірні правовідносини, суд вважає позовну заяву такою, що підлягає задоволенню у повному обсязі, з наступних підстав.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Так, частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до статті 1 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 23 вересня 1999 року № 1105-ХІV (далі - Закон України № 1105), загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - соціальне страхування) - система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення, страхові виплати та надання соціальних послуг застрахованим особам за рахунок коштів Фонду соціального страхування України.

Статтею 4 Закону України № 1105 визначено, що Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом.

Як встановлено судом під час розгляду справи позивачка (застрахована особа) є найманим працівником Сіверського професійного ліцею (Страхувальник).

Частиною 2 статті 15 Закону України № 1105 закріплений обов`язок страхувальника надавати та оплачувати застрахованим особам у разі настання страхового випадку відповідний вид матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг згідно із цим Законом.

Відповідно до статті 19 Закону України № 1105 право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.

Це право виникає з настанням страхового випадку в період роботи (включаючи час випробування та день звільнення), зайняття підприємницькою та іншою діяльністю, якщо інше не передбачено законом .

Відповідно до частини 2 статті 22 Закону України № 1105 допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі по тексту - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.

Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Статтею 30 Закону України № 1105 імперативно визначено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).

Крім того, статтею 32 Закону України № 1105 визначені строки розгляду документів, призначення та виплати матеріального забезпечення за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, а саме: документи для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах розглядаються не пізніше десяти днів з дня їх надходження. Повідомлення про відмову в призначенні допомоги із зазначенням причин відмови та порядку оскарження видається або надсилається заявникові не пізніше п`яти днів після винесення відповідного рішення.

Допомога по тимчасовій непрацездатності виплачується застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту) - у найближчий після дня призначення допомоги строк, установлений для виплати заробітної плати.

Пунктом 2.2 Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року № 13 (далі - Положення № 13), закріплений обов`язок комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства:

приймати рішення про призначення матеріального забезпечення;

приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та Інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення;

здійснювати контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення застрахованим особам роботодавцем за рахунок коштів Фонду як за власною ініціативою, так і у зв`язку із зверненням застрахованих осіб;

вживати заходів по своєчасному наданню на підприємстві застрахованим особам матеріального забезпечення за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності;

брати участь у перевірках, що здійснюються на підприємстві робочими органами виконавчої дирекції Фонду з питань правильності використання страхових коштів, надавати контролюючим органам необхідні документи та пояснення з питань, що виникають під час перевірок; - здійснювати заходи по усуненню виявлених комісією (уповноваженим) із соціального страхування підприємства та контролюючими органами порушень з питань надання матеріального забезпечення, використання страхових коштів.

У відповідності до п.п. 3.1.1. Положення № 13 комісія із соціального страхування підприємства приймає рішення про призначення або відмову в призначенні матеріального забезпечення (допомоги по тимчасовій непрацездатності (включаючи догляд за хворою дитиною), вагітності та пологах, на поховання) і передає його роботодавцю для проведення виплат, здійснення розрахунків тощо. Приймає рішення про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково). Перевіряє правильність видачі та заповнення документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.

Рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства оформлюються протоколом в день їх прийняття згідно з додатком до цього Положення (п. 4.3. Положення № 13).

Тобто, прийняття розпорядчого рішення щодо призначення матеріального забезпечення або відмову в його призначенні належить виключно до компетенції комісії із соціального страхування підприємства.

Після отримання роботодавцем рішення про призначення матеріального забезпечення, роботодавець зобов`язаний здійснити нарахування даного матеріального забезпечення, виплатити перші 5 днів за власні кошти (у разі необхідності), підготувати та надати відповідно до статті 34 Закону України № 1105, Порядку фінансування страхувальників для надання матеріального забезпечення застрахованим особам у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та окремих виплат потерпілим на виробництві за рахунок коштів Фонду соціального страхування України, затвердженого постановою правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 року № 12 (далі - Порядок № 12) до відповідного відділення Фонду заяву-розрахунок, що містить інформацію про нараховані застрахованим особам суми матеріального забезпечення за їх видами.

Крім того, пунктом 2 Порядку № 12 визначено, що у разі настання у застрахованої особи страхового випадку, пов`язаного з тимчасовою втратою працездатності, комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства, з урахуванням вимог Положення про комісію (уповноваженого) із страхування з тимчасової втрати працездатності, на підставі поданих документів, передбачених статтею 31 Закону України № 1105, приймає рішення про призначення матеріального забезпечення застрахованій особі.

На підставі рішення комісії (уповноваженого) із соціального страхування підприємства про призначення матеріального забезпечення (далі - комісія) страхувальник нараховує суми матеріального забезпечення та оформлює заяву-розрахунок, яка повинна бути передана до робочих органів виконавчої дирекції Фонду не пізніше 5 робочих днів з дати прийняття комісією такого рішення.

Порядком № 12 також передбачено, що страхувальник подає заяву-розрахунок до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення за своїм місцезнаходженням чи місцем проживання.

Заява-розрахунок надається страхувальником в паперовому вигляді особисто до робочого органу виконавчої дирекції Фонду або його відділення, або надсилається в електронному вигляді із застосуванням електронного цифрового підпису.

Із вищенаведеного вбачається, що питання щодо оплати листків непрацездатності належать виключно до компетенції страхувальника та Фонду соціального страхування України.

Судом встановлено, що страхувальником ОСОБА_1 було надіслано на адресу Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області відповідну заяву-розрахунок, яка містила суми нарахованої матеріальної допомоги по листку непрацездатності серія НОМЕР_1 , подана 03.05.2019 року на отримання фінансування для надання матеріального забезпечення з 06.02.2019 року по 19.02.2019 року та коригуюча на отримання фінансування для надання матеріального забезпечення на частину з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року.

Вимогами ч. 1 ст. 23 Закону України № 1105 передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається: у разі одержання застрахованою особою травм або її захворювання при вчиненні нею злочину; у разі навмисного заподіяння шкоди своєму здоров`ю з метою ухилення від роботи чи інших обов`язків або симуляції хвороби; за час перебування під арештом і за час проведення судово-медичної експертизи; за час примусового лікування, призначеного за постановою суду; у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням; за період перебування застрахованої особи у відпустці без збереження заробітної плати, творчій відпустці, додатковій відпустці у зв`язку з навчанням.

Застраховані особи, які в період отримання допомоги по тимчасовій непрацездатності порушують режим, встановлений для них лікарем, або не з`являються без поважних причин у призначений строк на медичний огляд, у тому числі на лікарсько-консультативну комісію (ЛКК) чи медико-соціальну експертну комісію (МСЕК), втрачають право на цю допомогу з дня допущення порушення на строк, що встановлюється рішенням органу, який призначає допомогу по тимчасовій непрацездатності.

Отже суд зазначає, що вищевказані норми Закону України № 1105 містять вичерпний перелік підстав для відмови застрахованій особі в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності і такої підстави як закінчення строку дії акредитації Комунальним закладом, що видав такий листок непрацездатності, не передбачено.

Також суд зазначає, що обставини, які склались у зв`язку з закінченням строку дії акредитаційного сертифіката Комунального закладу Сіверська міська лікарня не повинні впливати на право позивачки для отримання нею допомоги, оскільки листок непрацездатності був виданий без порушень, та засвідчує дійсний факт непрацездатності ОСОБА_1 .

Таким чином, суд доходить висновку щодо протиправної бездіяльності відповідача, яка полягає у невиплаті грошового забезпечення Сіверському професійному ліцею на користь ОСОБА_1 за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року у розмірі 12 904, 70 грн.

Відповідно до вимог пункту 4 частини першої статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідно до положень статті 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до вимог частин першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Нормами частини другої зазначеної статті встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Якщо учасник справи без поважних причин не надає докази на пропозицію суду для підтвердження обставин, на які він посилається, суд, відповідно до положень частини п`ятої статті 77 КАС України, вирішує справу на підставі наявних доказів.

Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно ч.ч. 2-3 ст. 9 КАС України кожна особа, яка звернулася за судовим захистом, розпоряджається своїми вимогами на свій розсуд, крім випадків, встановлених цим Кодексом. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Враховуючи, що позивачка звернулась до суду із позовними вимогами про зобов`язання відповідача перерахувати кошти в розмірі 12 904, 70 грн на її користь як допомогу по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року, беручи до уваги встановлені судом обставини щодо протиправної бездіяльності відповідача, суд вважає за для належного захисту прав позивачки вийти за межі позовних вимог ОСОБА_1 та визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, яка полягає у нездійсненні фінансування для надання матеріального забезпечення позивачці на підставі листка непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року у розмірі 12 904, 70 грн.

Порушене право позивачки підлягає відновленню шляхом зобов`язання Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області перерахувати кошти в розмірі 12 904, 70 грн Сіверському професійному ліцею на користь ОСОБА_1 як допомогу по тимчасовій непрацездатності за період з 20.02.2019 року по 25.03.2019 року.

Стосовно дотримання позивачкою строку звернення до суду, слід зазначити наступне.

Нормами КАС України встановлений загальний строк звернення до суду, який складає шість місяців, якщо не встановлено інше, та обчислюється з дня, коли особа дізналася або повинна була дізнатися про порушення своїх прав, свобод чи інтересів (ч. 2 ст. 122 КАС України).

Зі змісту позовної заяви вбачається, що позивачка дізналась про порушення свого права, отримавши лист Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області від 15.04.2019 року за № 13.03.2/1338, яким останній відмовив їй в призначенні матеріального забезпечення з посиланням на те, що Комунальний заклад Сіверська міська лікарня не пройшов акредитацію та не отримав сертифікат, у зв`язку з чим з 22.02.2019 року не має права видавати листки непрацездатності.

Вперше за захистом свого порушеного права позивачка із позовом до Комунального закладу Сіверська міська лікарня , Бахмутського міського відділення Фонду соціального страхування України про відшкодування матеріальної шкоди в розмірі 12 904,70 грн. звернулась до Артемівського міськрайонного суду Донецької області.

Суд першої інстанції ухвалою від 21.11.2019 року у справі № 219/13320/19 прийняв до розгляду вищевказану позовну заяву ОСОБА_1 та відкрив провадження по цивільній справі за її позовом до Комунального закладу Сіверська міська лікарня , Бахмутського міського відділення Фонду соціального страхування України про відшкодування матеріальної шкоди. Розгляд справи суд вирішив проводити в порядку спрощеного позовного провадження, призначив судове засідання для розгляду справи по суті на 11.00 год. 21.12.2019 року (http://www.reyestr.court.gov.ua/Review/85818820).

Проте ухвалою від 11.02.2020 року Артемівський міськрайонний суд Донецької області провадження у цій справі закрив у зв`язку з тим, що справа не підлягає розгляду в порядку цивільного судочинства (а.с.26).

До Донецького окружного адміністративного суду з вказаним позовом ОСОБА_1 звернулась 28.02.2020 року.

Отже, на переконання суду, позивачкою строк звернення до суду із вказаною позовною заявою порушено не було.

Щодо розподілу судових витрат, суд зазначає наступне.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Позивачкою при звернення до суду було сплачено судовий збір у розмірі 840, 80 грн, що підтверджується квитанцією № 208 від 24.02.2020 року (а.с.7).

З огляду на те, що позовні вимоги підлягають задоволенню, суд приходить висновку про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивачки судового збору в розмірі 840,80 грн.

Згідно з ч. 3 ст. 243 КАС України у виняткових випадках залежно від складності справи складення рішення, постанови у повному обсязі може бути відкладено на строк не більш як десять, а якщо справа розглянута у порядку спрощеного провадження - п`ять днів з дня закінчення розгляду справи.

Керуючись ст.ст. 2, 6, 12, 72-77, 94, 139, 192-193, 242-246, 257-258, 293, 295, 297 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_5 , зареєстрована за адресою: АДРЕСА_1 ) до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області (код ЄДРПОУ 41325231, місцезнаходження: 84122, Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Свободи, буд. 5), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивачки Сіверський професійний ліцей (код ЄДРПОУ 02542426, зареєстрований за адресою: 84523, Донецька обл., Бахмутський район, місто Сіверськ, вул. Суворова, буд. 32) - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо не перерахунку Сіверському професійному ліцею на користь ОСОБА_1 коштів у розмірі 12 904, 10 грн як допомогу по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.20019 року по 25.03.2019 року.

Зобов`язати Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області перерахувати Сіверському професійному ліцею на користь ОСОБА_1 кошти у розмірі 12 904, 10 грн як допомогу по тимчасовій непрацездатності за листком непрацездатності серії НОМЕР_1 за період з 20.02.20019 року по 25.03.2019 року.

Стягнути з Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень на користь ОСОБА_1 витрати позивачки, пов`язані зі сплатою судового збору, в розмірі 840, 80 грн.

Повний текст рішення складено та підписано 03.08.2020 року.

Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Копія апеляційної скарги одночасно надсилається особою, яка її подає, до суду апеляційної інстанції.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Голуб

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення22.07.2020
Оприлюднено05.08.2020
Номер документу90744528
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/2274/20-а

Ухвала від 20.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єзеров А.А.

Ухвала від 27.10.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Постанова від 29.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 08.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 22.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Голуб В.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні