ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
31 липня 2020 року Справа № 280/3430/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Конишевої О.В., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, буд.7, код ЄДРПОУ 30543645)
до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 43143945)
Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393)
про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Приватного підприємства ДАМАС (далі - позивач) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач 1), Державної податкової служби України(далі - відповідач 2), в якому позивач просить суд:
визнати протиправним рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області про неприйняття 16.05.2020 року Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкової накладної № 9 від 17.05.2019 року, в реєстрації якої ПРИВАТНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ДАМАС було відмовлено в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.06.2019 року;
зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 17.05.2019 року, складену ПРИВАТНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ДАМАС .
Ухвалою суду від 01.06.2020 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження. Сторонам повідомлено про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику учасників справи (у письмовому провадженні) у судовому засіданні на 20.07.2020. Відповідачу запропоновано у 15-денний строк з дня отримання ухвали надати відзив на позовну заяву.
В обґрунтування позовних вимог позивач, зокрема зазначив, що позивач дотримався встановленого законом терміну, 365 днів, на подання письмових пояснень та копій документів на підтвердження реальності операції. Зазначає, що документально підтвердив реальність здійснення господарських операцій, які повністю відповідає меті господарської діяльності підприємства, просить позов задовольнити.
Представник Головного управління ДПС у Запорізькій області проти задоволення позовних вимог заперечив. В обґрунтування відзиву на позовну заяву від 10.07.2020 послався на те, що дотримання платниками податків строків є однією з умов дисциплінування учасників відносин у сфері нарахування та сплати податків. Тому, не прийняття 17.05.2020 до розгляду Повідомлення від 16.05.2019 №8 щодо надання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, у зв`язку з тим, що дата складання ПН/РК від 17.05.2019 більше 365 днів є цілком законною та обґрунтованою.
Відповідно до ч. 5 ст. 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Суд, оцінивши повідомлені позивачем обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, судом встановлено наступне.
ПРИВАТНЕ ПІДПРИЄМСТВО ДАМАС (код ЄДРПОУ 30543645) зареєстроване як юридична особа 29.09.1999, відомості про підприємство були включені до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 31.03.2006, номер запису 1 103 120 0000 012845, позивач перебуває на обліку в Запорізькій об`єднаній державній податковій інспекції Головного управління ДФС у Запорізькій області з 18.11.1999, основний вид діяльності ПП ДАМАС неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90), який включає в себе оптову торгівлю різним асортиментом товарів без будь-якої визначеної спеціалізації. Придбання здійснюється в інших підприємств оптової торгівлі.
07 лютого 2018 року між ПП ДАМАС та TOB Вінницький авіаційний завод (надалі TOB ВіАЗ ) був підписаний Договір №18/07-02 на поставку авіаційно-технічного майна (надалі іменується - Товар ). На підставі даного Договору була виписана і підписана Специфікація № 16 на поставку Товару на суму з ПДВ 6657600,00грн. В слід за Специфікацією 16 був виписаний рахунок-фактура №ДС-0000005 від 14.02.2019 на суму 6657600,00 грн. з ПДВ. Згідно договору Товар поставляється партіями, або окремими партіями в кількості і асортименті на протязі 90 днів з моменту отримання передплати. Передплата в обсязі 50% та залишок 50% протягом 5 банківських днів від дати підписання накладної (видаткової накладної) Замовником.
17 травня 2019 року ПП ДАМАС відвантажує частину Товару, вказаного в специфікації 16 та в рахунку-фактурі №ДС-0000005, на адресу TOB ВіАЗ по видатковій накладній №ДС-0000034.
На виконання вимог чинного законодавства України, позивачем за результатами здійснення господарської операції з поставки товару TOB ВіАЗ було складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 17.05.2019.
Згідно отриманої квитанції від 15.06.2019 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено з посиланням на п. 201.16 ст. 201 ПК України та пп. 1.6 п. 1 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.
16.05.2020 року ПП ДАМАС направляє до Головного управління ДПС у Запорізькій області Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено. Такий документ доставлено до центрального рівня Державної податкової служби України 16.05.2020 року в 23:33:46, про що отримана Квитанція № 1. Документ збережено на центральному рівні.
17.05.2020 в 00-05 годині отримана квитанція № 2 в якій зазначається, що Документ не прийнято. Виявлені помилки: Повідомлення від 15.04.2020 року № 7 щодо подання пояснень та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду: ПП/РК від 17.05.2020 року № 9 - Повідомлення № 7 від 15.04.2020 вже прийнято до розгляду. Запропоновано виправити помилку та надіслати знову.
17.05.2020 року ПП ДАМАС виправляє помилку - змінює порядковий номер та дату з 15.04.2020 № 7 на 16.05.2019 №8 та знову направляє до Державної податкової служби. Отримує квитанцію № 1 від 17.05.2020 року об 00-58 год. - Документ збережено на центральному рівні.
17.05.2020 року об 00-58 годині отримує квитанцію № 2 - Документ не прийнято. Виявлені помилки/зауваження: повідомлення від 16.05.2019 року № 8 щодо надання пояснення та копій документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних не прийнято до розгляду: ПН/РК від 17.05.2019 року № 9 - Порушено вимоги п. 15 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, а саме дата складання ПН/РК від 17.05.2019 року № 9 більше 365 днів.
Вважаючи дії відповідача щодо відмови у прийнятті 15.05.2020 документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПК, реєстрація якої зупинено протиправними, позивач звернувся до суду.
Надаючи оцінку спірними правовідносинам, суд зазначає, що відповідно до ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної / розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних платнику податку протягом операційного дня контролюючий орган в автоматичному режимі надсилає (в електронному вигляді у текстовому форматі) квитанцію про зупинення реєстрації такої податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Письмові пояснення та/або копії документів, зазначені у підпункті "в" підпункту 201.16.1. цього пункту, платник податку має право подати до контролюючого органу за основним місцем обліку такого платника податку протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у такій податковій накладній/розрахунку коригування. Такі документи передаються контролюючим органом за основним місцем обліку платника податку не пізніше наступного робочого дня з дня їх отримання до комісії центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику.
Судом встановлено, що податкова накладна № 9 була оформлена позивачем 17.05.2019, реєстрацію вказаної податкової накладної було зупинено 15.06.2019, повідомлення про надання пояснень та копій документів, що підтверджують реальність здійснення господарських операцій, подано позивачем 16.05.2020.
Враховуючи приписи ст. 201 ПК України в частині права платника податків на подання додаткових документів, позивач мав право реалізувати таке право протягом 365 днів, починаючи з 18 травня 2019 року. Такий строк закінчується 18 травня 2020 року.
Суд зазначає, що 17.05.2020 року - ПП ДАМАС виправляє помилку - змінює порядковий номер та дату з 15.04.2020 № 7 на 16.05.2019 №8 та знову направляє до Державної податкової служби.
З огляду на викладене, суд не погоджується із відповідачем, що позивач порушив вимоги пп. 201.16.2 п. 201.16. ст. 201 ПК України, а саме пропустив строк надання пояснень та копій документів.
Невірне обрахування відповідачем строку, протягом якого платник податків має право подати додаткові пояснення та документи, позбавило позивача реалізувати надане законом право, а тому позовна вимога про визнання протиправним рішення Головного управління ДФС у Запорізькій області про неприйняття 16.05.2020 року Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкової накладної № 9 від 17.05.2019 року, в реєстрації якої ПРИВАТНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ДАМАС було відмовлено в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.06.2019 року підлягає задоволенню.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Третього апеляційного адміністративного суду від 23.07.2019 по справі №160/9291/18.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 9 від 17.05.2019 року, складену ПРИВАТНИМ ПІДПРИЄМСТВОМ ДАМАС , суд зазначає наступне.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
21 лютого 2018 Кабінетом Міністрів України прийнято постанову № 117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 117), відповідно до якого у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній / розрахунку коригування.
За результатами розгляду відповідних пояснень та підтверджуючих документів відповідними комісіями контролюючих органів приймається рішення про реєстрацію податкової накладної або про відмову у такій реєстрації.
Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування є ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 27 вказаного Порядку рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку. Рішення комісії центрального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН може бути оскаржено у судовому порядку.
Суд зазначає, що законодавством передбачено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, що в правовідносинах, які розглядаються, визначений у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій.
Так, відповідно до пункту 61.1 статті 61 ПК України податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Способом здійснення такого контролю є, зокрема, здійснення інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів (підпункт 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України), що є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (пункт 71.1. статті 71 ПК України).
Так як документи які були подані позивачем відповідачем не розглядалися з підстав пропуску строку, відповідно жодного рішення про реєстрацію або про відмову відповідачем не приймалося, відповідно суд вважає, що позивач обрав не вірний спосіб захисту звернувшись до суду із вимогою щодо реєстрації податкової накладної №9 від 17.05.2020.
Так як на час прийняття рішення вже діє Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165 (набрав чинності 01.02.2020), відповідно документи будуть прийматися та розглядатися згідно зазначеного Порядка.
Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.08.2019 по справі №540/2077/18.
Згідно ч. 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатись на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних причин.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є частково обґрунтованими, а вимоги такими, що підлягають частковому задоволенню.
Відповідно до частини 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
З огляду на наведені норми законодавства, суд робить висновок про наявність підстав для стягнення з відповідача на користь позивача 2102,00 грн. судового збору, сплаченого за звернення до суду із позовом, оскільки за результатом розгляду справи суд частково задовольнив позовні вимоги позивача.
Керуючись ст.ст. 241-246, 250,255 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Позовну заяву Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, буд.7, код ЄДРПОУ 30543645) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 43143945), Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа,8, код ЄДРПОУ 43005393) - задовольнити частково.
Визнати протиправним рішення Головного управління ДПС у Запорізькій області про неприйняття 16.05.2020 року Повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкової накладної № 9 від 17.05.2019 року, в реєстрації якої ПРИВАТНОМУ ПІДПРИЄМСТВУ ДАМАС було відмовлено в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.06.2019 року.
Зобов`язати Головне управління ДПС у Запорізькій області прийняти та розглянути Повідомлення Приватного підприємства ДАМАС від 16.05.2020 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено щодо податкової накладної № 9 від 17.05.2019 року, та прийняти рішення, відповідно до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Приватного підприємства ДАМАС (69035, м. Запоріжжя, вул. Сєдова, буд.7, код ЄДРПОУ 30543645) понесені витрати по сплаті судового збору у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 166, код ЄДРПОУ 43143945).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Учасник справи, якому повне рішення або ухвала суду не були вручені у день його (її) проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Відповідно до п.п. 15.5 п. 15 ч. 1 Перехідних положень КАС України рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення виготовлено в повному обсязі 31.07.2020.
Суддя О.В. Конишева
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.07.2020 |
Оприлюднено | 05.08.2020 |
Номер документу | 90745230 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Татаринов Дмитро Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Конишева Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні