Рішення
від 04.08.2020 по справі 360/1982/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

04 серпня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1982/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Петросян К.Є., розглянувши в порядку спрощеного письмового провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

18.05.2020 до Луганського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області (далі ГУ ДСНС України у Луганській області або позивач) до Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області (далі відповідач) про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), в обґрунтування якого зазначено наступне.

У період з 22.01.2020 по 21.01.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та наказу Головного управління від 13.12.2019 № 405-НО "Про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю)", на підставі посвідчення на проведення перевірки від 20.01.2020 № 264 здійснено позапланову перевірку Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, розташованої за адресою: 92742, Луганська область, Старобільський район, с.Вишеве, вул.Новобудівельна, 11, з метою перевірки виконання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

За результатами перевірки складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 22.01.2020 № 9. Актом перевірки виявлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697, та інших діючих нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки.

Будь-яких скарг до проведеного позапланового заходу та до складеного акта перевірки з боку відповідача не надходило.

Подальша експлуатація будівель та приміщень Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей, їх невиконання та неусунення прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на: забезпечення безпеки при використанні та експлуатації приміщень Вишневської філії, її учнів, відвідувачів, співробітників відповідно до вимог протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; ліквідацію пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації; забезпечення всіх осіб, що знаходяться в будівлі індивідуальними засобами захисту органів дихання і шкіри, тощо.

Учні, співробітники та відвідувачі Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки.

Відповідач усвідомлює наслідки можливих аварій, пожеж чи інших надзвичайних ситуацій, що можуть виникнути в приміщеннях, які він експлуатує та здійснює там діяльність. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки у будівлях та приміщеннях Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, розташованих за адресою: 92742, Луганська область, Старобільський район, с.Вишневе, вул.Новобудівельна, буд. 11, питання виникнення аварії, пожежі чи надзвичайної ситуації постає досить гостро, а у випадку їх настання - людські втрати, шкода здоров`ю людей та чисельні травми будуть просто неминучі.

З урахуванням викладеного, позивач просить суд застосувати до Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення експлуатації будівель та приміщень, розташованих за адресою: 92742, Луганська область, Старобільський район, с.Вишневе, вул.Новобудівельна, буд. 11, до повного усунення всіх порушень вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки в зазначеній будівлі, вказаних в акті перевірки.

Від представника відповідача через канцелярію суду 03.08.2020 надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач не визнає позовних вимог та просить відмовити у їх задоволенні з огляду на наступне (а.с.48-50).

Відповідачем протягом лютого-липня 2020 року проводилась значна робота по усуненню виявлених порушень, а саме:

- встановлена табличка з адресою, яка освітлюється у темний час доби;

- придбано 21 респіратор РУ 60 М для індивідуального захисту органів дихання на випадок надзвичайної ситуації;

- наявні в закладі вогнегасники розміщенні в містах потенційної небезпеки шляхом вертикального навішування на стіни на висоті та 1,5 м від рівня підлоги. У місцях близьких до дверей - на відстані повного їх відчинення;

- в наявності документ про ідентифікацію котельні. Ідентифікацію проведено головним інспектором Старобільського РВ ГУ ДСНС України у Луганській області Носаль Д.Г.;

- вогнегасники пройшли технічне обслуговуваній квітні 2020 року;

- на двох виходах будівлі замінено освітлення для освітлення території об`єкта в темний період доби; проведено освітлення на евакуаційному виході;

- на дверях будівлі обладнано внутрішні запори, які відкриваються з середини без ключа;

- не допускається замикання евакуаційних дверей під час освітнього процесу. Встановлено внутрішні запори;

- вогнегасники дообладнанні раструбами;

- поріг демонтовано;

- встановлені розпізнавальні таблички щодо місця розміщення розміщення та зберігання ключів;

- сходова клітина звільнена від сторонніх речей, приведена в належний експлуатаційний стан;

- захаращеність усунена, двері легко відчиняються;

- горючі матеріали прибрані з топочної та складені в безпечному місці;

- замінено пошкоджені розетки на нові;

- з`єднання кабелів у столярці, топочній, на світильнику біля входу проведено за допомогою затискачів;

- визначено категорію для приміщення котельної. Встановлена табличка Вибухонебезпечний об`єкт ;

- пошкоджену розподільну коробку замінено на нову;

- збільшено розміри дверей на евакуаційному виході до проектної потужності.

Також, зауважив, що протягом липня 2020 року здійснено наступні заходи:

- завідувач пройшла навчання на курсах цивільного захисту;

- пожежні щити укомплектовано відповідно до комплекту;

- біля місця розташування пожежної водойми встановлені плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів покажчики;

- пожежне водоймище приведене в непрацездатний стан, проводяться роботи по заповненню водоймища водою, по укладанню угоди зі Старобільським відділом ДСНС на проведення робіт із сезонного обстеження пожежного водоймища та випробувальних заходів з використання водоймища;

- 16.07.2020 оголошено процедуру публічних закупівель Монтаж автоматичної установки системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу об`єктів Бутівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів, Вишневська філія Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІII ступенів Чмирівський ліцей , Опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, за кодом ДК 021:2015: 45310000-3 Електромонтажні роботи. Сума: 494 000 грн. Ідентифікатор закупівлі: UА-2020-06-30-005942-а. На теперішній час визначається переможець тендеру;

- засновником закладу освіти виділені кошти на проведення робіт з обробки дерев`яних елементів горищних покриттів засобами вогнезахисту, готуэться документацыя для проведення процедури публычних закупывель на загальну суму 230 000 грн.

Доводи позивача про те, що вихованці, співробітники та відвідувачі Вишневської філілї постійно перебувають під реальною загрозою втрати життя та отримання травм чи шкоди своєму здоров`ю через невиконання чи ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, на думку представника відповідача, спростовуються тим, що у зв`язку з тим, що Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 Про запобігання поширенню на території України корона вірусу СОVІD-19 на усій території України запроваджено карантин з 12 березня до 22 червня 2020 року, який продовжено постановою КМУ від 22 липня 2020 року № 641 до 31 серпня 2020 року.

Навчання у Вишневській філії в період дії карантину відбувалося дистанційно. Протягом червня-серпня 2020 року встановлені літні канікули, вчителі знаходяться у відпустках, а тому відсутня реальна загроза втрати життя та отримання травм чи шкоди здоров`ю вихованців, співробітників та відвідувачів ліцею.

Оскільки більшість порушень вже відповідачем виправлена, а також здійснюються заходи щодо виправлення порушень, вважає, що підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) відсутні.

Ухвалою від 25.05.2020 відкрито провадження у справі, за результатами розгляду клопотання позивача справу призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження (а.с. 24-25).

У судове засідання сторони не прибули, надали заяви про розгляд справи за відсутності їх представників.

Відповідно до частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності. Якщо таке клопотання заявили всі учасники справи, судовий розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження на підставі наявних у суду матеріалів.

Враховуючи положення статті 194 КАС України, суд вважає за можливе розглянути дану справу в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у справі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.

Опорний заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області (ідентифікаційний код 23256937, місцезнаходження: 92740, Луганська область, Старобільський район, с.Чмирівка, вул.Запорізька, буд. 15А) у встановленому законом порядку зареєстровано юридичною особою, основним видом діяльності якого є 85.31 Загальна середня освіта, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань від 04.08.2020 за № 1006983605 (а.с.54-56).

Відповідно до пункту 1.2 Положення про Вишневську філію Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, затвердженого рішенням Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області від 15.11.2018 № 28/04, Вишневська філія Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області - це територіально відокремлений структурний підрозділ Опорного закладу загальної середньої світи І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, що не має статусу юридичної освіти і діє на підставі Положення, затвердженого Чмирівською сільською радою Старобільського району Луганської області та Статуту Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області (а.с.59-62).

Вишневська філія Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області утворена шляхом реорганізації Вишневської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області відповідно до рішення сесії Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області від 15.11.2018 № 28/04; місцезнаходження: 92742, Луганська область, Старобільський район, с.Вишневе, вул.Новобудівельна, 11 (пункти 1.3 та 1.7 Положення).

На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, статті 6 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказом Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 за № 405-НО наказано провести позапланові заходи державного нагляду (контролю) стосовно об`єктів, установ, організацій щодо дотримання вимог законодавства у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту згідно з графіком проведення позапланових перевірок, що додається (а.с. 7-10).

На виконання вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", наказу Головного управління ДСНС України у Луганській області від 13.12.2019 за № 405-НО, головному інспектору Старобільського РВ ГУ ДСНС України у Луганській області капітану служби цивільного захисту Носаль Д.Г. видано посвідчення від 20.01.2020 № 264 на проведення у період з 21.01.2020 по 22.01.2020 позапланової перевірки Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області (а.с.11).

Посвідчення від 20.01.2020 за № 264 на проведення заходу державного нагляду (контролю) вручено завідувачу Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області - Сировій Н.І. під особистий підпис (а.с.11 зворотній бік).

За наслідками проведеної позапланової перевірки Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області складений акт від 22.01.2020 № 9, яким виявлено такі порушення (а.с. 12-20):

1) будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт централізованого спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт, що є порушенням пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417 та зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки в Україні), пункту 4 ДБН В.2.5-56:2014 додаток Б;

2) дерев`яні елементи горищних покриттів (кровки, лати) будівлі школи та котельні не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням пункту 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

3) не забезпечено фасад будівлі або інше видиме місце адресним вказівником (назва вулиці, номер будинку) освітлювальним у темний час доби, що є порушенням пункту 2.22 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

4) персонал не забезпечено засобами індивідуального захисту, що є порушенням пункту 2 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України;

5) будівлю не обладнано захистом від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, що є порушенням пункту 1.21 розділу ІV ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

6) завідувач, оператори котелень не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населенням діям у надзвичайних ситуаціях , що є порушенням пункту 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

7) завідувач не пройшла навчання на обласних курсах цивільного захисту, що є порушенням пункту 4.5.2 Правил техногенної безпеки у сфері Цивільного захисту на підприємствах, установах та на небезпечних територіях;

8) переносні вогнегасники не розміщені шляхом: навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника і на відстані від дверей, достатній для її повного відчинення, що є порушенням пункту 3.10 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

9) первинні засоби пожежогасіння (вогнегасники), які розміщено в бібліотеці не пройшли технічне обслуговування, що є порушенням пункту 3.17 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

10) територію об`єкта не забезпечено освітлення входів до будівлі, що є порушенням пункту 1.10 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

11) двері, які виходять на зовні не обладнано внутрішніми запорами, які відкриваються зсередини без ключа, що є порушенням пункту 2.27 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

12) пожежні щити не укомплектовано відповідно до комплекту: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., що є порушенням пункту 3.11 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

13) не проведено ідентифікацію котельні навчального закладу на визначеність потенційної небезпеки, що є порушенням наказу МНС України від 23.02.2006 № 98;

14) не створено об`єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Не визначено місце його зберігання, що є порушенням частини першої пункту 18 Кодексу цивільного захисту України;

15) біля місця розташування пожежної водойми не встановлені покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесенням на них: літерного індексу ПВ, цифрового значення запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми, що є порушенням пункту 2.1.9 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

16) пожежне водоймище знаходиться в непрацездатному стані, що є порушенням пункту 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

17) на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) не встановлений протипожежний режим, що є порушенням пункту 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

18) для кожного приміщення об`єкта не розроблені та не затверджені керівником об`єкта, що є порушенням пункту 4 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

19) допущено замикання на замок запасних евакуаційних дверей, що є порушенням пункту 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

20) двері, які виходять з вчительської відчиняються не в напрямку виходу з приміщення, що є порушенням пункту 2.27 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

21) в бібліотеці та котельні вогнегасники не обладнані раструбом, що є порушенням пункту 3.10 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

22) допущено влаштування порогу при виході з коридору на сходову клітину, яка розташована ліворуч від основного виходу, що є порушенням пункту 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

23) на дверях горищ не вказано місце зберігання ключів, що є порушенням пункту 2.12 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

24) сходову клітину, яка розташована в лівому крилі школи допущено захаращення сходового маршу різними матеріалами, що є порушенням пункту 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

25) двері, які виходять з лабораторії до топічної, захаращені різними матеріалами та зачинені на запору, що важко відчиняються, що є порушенням пункту 2.37 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

26) в приміщенні топічної та столярці допущено влаштування та експлуатацію тимчасової електричної мережі, що є порушенням пункту 1.8 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

27) в приміщенні топічної допущено користування електрочайників , що є порушенням пункту 1.4 розділу VІ Правил пожежної безпеки в Україні;

28) в приміщенні топічної допущено користування електронагрівального опалення, що є порушенням пункту 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

29) в приміщенні топічної допущено складання горючих матеріалів на відстані менше 1 м під електрощитом, що є порушенням пункту 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

30) в приміщенні столярки допущено користування пошкодженого розеткою, що є порушенням пункту 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

31) в приміщенні столярки ліворуч від входу в приміщення, перед входом в топкову на світильнику, на світильнику в котельні з`єднання кабелів здійснено не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що є порушенням пункту 1.6 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

32) для приміщення котельні не визначені категорія щодо вибухо-пожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухо-пожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок , що є порушенням пункту 2.9 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

33) в приміщенні котельні допускається користування пошкодженими розподільчими коробками, що є порушенням пункту 1.18 розділу ІV Правил пожежної безпеки в Україні;

34) з приміщення топкової допущено зменшення евакуаційного виходу, що є порушенням пункту 2.23 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні.

Також, 12.06.2020 ГУ ДСНС у Луганській області на підставі листа відповідача була проведена перевірка будівель та приміщень Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області, за результатами якої складено акт проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.06.2020 № 31, яким встановлено, що неусуненими залишились 8 порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:

1) будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме системою оповіщення про пожежу та управління евакуюванням людей 1-го типу та системою пожежної сигналізації, яку необхідно вивести на пульт централізованого спостереження та укласти договір на постійне обслуговування з організацією, яка має ліцензію на проведення таких робіт, що є порушенням пункту 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, пункту 4 ДБН В.2.5-56:2014 додаток Б;

2) дерев`яні елементи горищних покриттів (кровки, лати) будівлі школи та котельні не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, що є порушенням пункту 2.5 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

3) будівлю не обладнано захистом від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, що є порушенням пункту 1.21 розділу ІV ІІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

4) завідувач, оператори котелень не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки в порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населенням діям у надзвичайних ситуаціях , що є порушенням пункту 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні;

5) завідувач не пройшла навчання на обласних курсах цивільного захисту, що є порушенням пункту 4.5.2 Правил техногенної безпеки у сфері Цивільного захисту на підприємствах, установах та на небезпечних територіях;

6) не створено об`єктовий матеріальний резерв для запобігання та ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій. Не визначено місце його зберігання, що є порушенням частини першої пункту 18 Кодексу цивільного захисту України;

7) біля місця розташування пожежної водойми не встановлені покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесенням на них: літерного індексу ПВ, цифрового значення запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми, що є порушенням пункту 2.1.9 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

8) пожежне водоймище знаходиться в непрацездатному стані, що є порушенням пункту 2.1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні;

Акт за наслідками проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 12.06.2020 № 31 підписано завідувачем Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської Сировою Н.І. без зауважень (а.с.163-77).

Таким чином, судом встановлено, що згідно акта від 12.06.2020 № 31, на час розгляду справи, Вишневською філією Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області не усунуто 8 порушень чинного законодавства.

Вирішуючи адміністративний позов по суті заявлених вимог, надаючи оцінку обставинам (фактам), якими обґрунтовано вимоги і заперечення учасників справи, суд виходить з такого.

Згідно з частиною першою статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

В силу статті 47 Кодексу цивільного захисту України державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності", цього Кодексу та інших законодавчих актів.

Приписами статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" встановлено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Планові та позапланові заходи здійснюються в робочий час суб`єкта господарювання, встановлений його правилами внутрішнього трудового розпорядку.

Відповідно до частин першої та другої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Згідно зі статтею 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Відповідно до пункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Підстави для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів передбачені частиною першою статті 70 Кодексу цивільного захисту України та полягають у:

1) недотриманні вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушенні вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуску і реалізації вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійсненні заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутності на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідності кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушенні правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутності або непридатності до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутності на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовності до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовності до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведенні робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина друга статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Приписами пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ "Організаційні заходи щодо забезпечення пожежної безпеки" Правил пожежної безпеки в Україні визначено, що діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів. Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту. Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ. На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що правовою підставою для застосування адміністративним судом заходів реагування є одночасна наявність таких умов: 1) факт порушення правил та норм пожежної і техногенної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей; 2) звернення компетентного органу, який здійснює державний нагляд у сфері пожежної і техногенної безпеки, із відповідним адміністративним позовом до суду; 3) наявність обов`язку у підконтрольного суб`єкта, зупинення експлуатації приміщень якого вимагає відповідний орган Державної служби України з надзвичайних ситуацій, забезпечувати дотримання вимог пожежної безпеки у відповідному приміщенні. Забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.

Пунктом 1.2 глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в України, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417 передбачено, що будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .

Захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В .2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд (пункт 1.21 глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні).

У відповідності до пункту 2.23 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в України заборонено зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою.

Згідно пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил пожежної безпеки в України у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (пункт 16 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні).

Відповідно до пункту 4.5.2 Правил техногенної безпеки у сфері цивільного захисту на підприємствах, в організаціях, установах та на небезпечних територіях, затверджених наказом МНС від 15.08.2007 № 557, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 03.09.2007 за № 1006/14273, навчання персоналу діям та способам захисту на випадок

виникнення аварійних ситуацій та аварій на підприємствах, в установах та організаціях проводиться у формі інструктажів та навчань, які проводяться в системі охорони праці, з включенням питань техногенної безпеки, відповідно до Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці, затвердженого наказом Держнаглядохоронпраці від 26.01.2005 №15, зареєстрованого у Мін`юсті 15.02.2005 за № 231/10511.

Згідно із підпунктом 9 пункту 2.1 глави 2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам, зокрема, біля місць розташування пожежних гідрантів і водойм повинні бути встановлені (відповідальні за встановлення - згідно з підпунктом 8 цього пункту) покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них: для пожежної водойми - літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми..

Визначення небезпечного чинника міститься у пункті 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Також згідно з визначенням ДСТУ 2272-06 "Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять" небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опіків, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) до заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.

Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.

Суд зауважує, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації будівель, споруд, приміщень є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. При цьому, поняття "загроза життю та/або здоров`ю людини" є оціночним поняттям, яке лежить у сфері захисту населення, територій, навколишнього природного середовища та майна, функція контролю (нагляду) за чим, зокрема, покладена на позивача, посадові особи якого володіють спеціальними знаннями у цій сфері.

Суд вважає, що встановлені позивачем порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 12.06.2020 за № 31, складеному за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі. Тобто, вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, під час якого виникають чинники, небезпечні для людей та навколишнього природного середовища. Отже, виявленні порушення можуть створювати і небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Частиною третьою статті 55 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

З огляду на наведене, враховуючи встановлені судом під час розгляду справи порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки, а також не надання відповідачем доказів усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, суд дійшов висновку про застосування до Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, розташованих за адресою: 92742, Луганська область, Старобільський район, в.Вишневе, вул.Новобудівельна, 11, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 22.01.2020 № 9.

Посилання відповідача на недоцільність застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) з підстав того, що філія не працює внаслідок встановленого Постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 року № 211 Про запобігання поширенню на території України корона вірусу СОVІD-19 на усій території України карантину з 12 березня до 22 червня 2020 року, який продовжено постановою КМУ від 22 липня 2020 року № 641 до 31 серпня 2020 року, на увагу не заслуговують, оскільки це є тимчасовим заходом, тоді як в межах даної справи розглядається наявність підстав для вжиття визначених законом заходів реагування з метою запобігання настанню негативних наслідків для життя та здоров`я людей, зокрема, як для вихованців так і для вихователів та спіробітників закладу, які можуть бути спричинені внаслідок експлуатації приміщень та будівель, що не в повній мірі відповідають встановленим нормам та правилам пожежної безпеки.

Таким чином, позовні вимоги належить задовольнити повністю.

При вирішенні питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.

Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).

З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.

Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.

Оскільки Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.

Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 77, 90, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Луганській області до Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю),- задовольнити.

Застосувати до Вишневської філії Опорного закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів Чмирівський ліцей Чмирівської сільської ради Старобільського району Луганської області заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення експлуатації будівлі та приміщень, розташованих за адресою: 92742, Луганська область, Старобільський район, с.Вишневе, вул.Новобудівельна, 11, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, зазначених в акті перевірки від 22.01.2020 № 9.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Суддя К.Є. Петросян

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2020
Оприлюднено05.08.2020
Номер документу90748786
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1982/20

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Ухвала від 25.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Ястребова Любов Вікторівна

Рішення від 04.08.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

Ухвала від 25.05.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

К.Є. Петросян

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні