Рішення
від 04.08.2020 по справі 440/2872/20
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/2872/20

Полтавський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Удовіченка С.О.,

за участю:

секретаря судового засідання - Сендецької В.О.,

представника позивача - Буглак В.В.,

представника відповідача - Бурби К.В.,

розглянув у відкритому судовому засіданні справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

В С Т А Н О В И В:

05 червня 2020 року ОСОБА_1 звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДФС у Полтавській області в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 10 жовтня 2019 року за № 48162-5333-1620 на суму 42 671,63 грн,

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 10 жовтня 2019 року за № 48163-5333-1620 на суму 86 298,10 грн,

- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 10 жовтня 2019 року за № 48164-5333-1620 на суму 67 916,23 грн.

В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що в грудні 2018 року, на підставі наказів ГУ Держгеокадастру у Полтавській області земельні ділянки, які були предметом договору оренди, припинили своє існування та були розподілені між фізичними особами - членами фермерського господарства та надані їм у приватну власність.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 червня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.

23 червня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшло клопотання ГУ ДПС у Полтавській області про заміну відповідача (а.с. 41).

Також до суду подано відзив ГУ ДФС у Полтавській області, у якому останнє проти задоволення позовних вимог заперечувало, зазначаючи, що орендна плата за землю нараховувалася на підставі договорів оренди укладених 18 березня 2016 року (а.с. 49-50).

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 07 липня 2020 року замінено у справі № 440/2872/20 Головне управління ДФС у Полтавській області на Головне управління ДПС у Полтавській області.

14 липня 2020 року до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив ГУ ДПС у Полтавській області на позов. У відзиві відповідач посилався на правомірність своїх дій та стверджував, що орендна плата нарахована згідно договорів (а.с. 76-77).

Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав.

Представник відповідача у судовому засіданні проти задоволення позову заперечував.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.

Судом встановлено, що між Головним управлінням Держгеокадастру у Полтавській області (орендодавець) та ОСОБА_1 (орендар) укладено договори оренди землі, а саме:

- договір оренди землі від 18 березня 2016 року за умовами якого орендодавець, згідно наказу від 17 березня 2016 року № 1856-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5323288900:00:010:0086) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області, строком на 7 років (а.с. 10-12);

- договір оренди землі від 18 березня 2016 року за умовами якого орендодавець, згідно наказу від 17 березня 2016 року № 1844-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5323288900:00:002:1042) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області, строком на 7 років (а.с. 15-17);

- договір оренди землі від 18 березня 2016 року за умовами якого орендодавець, згідно наказу від 17 березня 2016 року № 1845-СГ надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку (кадастровий номер 5323288900:00:011:1065) для ведення фермерського господарства, яка знаходиться за межами населених пунктів на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області, строком на 7 років (а.с. 20-22).

Вищевказані договори зареєстровані в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно у розділі "Актуальна інформація про державну реєстрацію іншого речового права" (а.с. 13, 18, 23)

Листом Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області № 53 від 28 січня 2019 року надано Миргородському управлінню ГУ ДФС у Полтавській області перелік орендарів (фізичних осіб) з якими укладено договори оренди землі державної форми власності станом на 01 лютого 2019 року (а.с. 51, 56-58).

На підставі вищевказаної інформації ГУ ДПС у Полтавській області сформовано податкові повідомлення рішення від 10 жовтня 2019 року:

- № 48162-5533-1620, яким ОСОБА_1 визначено розмір орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у сумі 42 671,63 грн,

- № 48163-5533-1620, яким ОСОБА_1 визначено розмір орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у сумі 86 298,10 грн,

- № 48164-5533-1620, яким ОСОБА_1 визначено розмір орендної плати з фізичних осіб за 2019 рік у сумі 67 916,23 грн (а.с. 51 зворотній бік - 52).

Позивач, не погоджуючись із нарахуванням Головним управлінням ДПС у Полтавській області орендної плати за 2019 рік, звернувся до суду.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

За приписами частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Надаючи правову оцінку оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням, судом встановлено наступне.

Відповідно до пункту 1.1 статті 1 Податкового кодексу України (в редакції на момент виникнення спірних правовідносин) Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно із підпунктом 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності.

Відповідно до підпункту 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 Податкового кодексу України контролюючий орган зобов`язаний самостійно визначити суму грошових зобов`язань, зменшення (збільшення) суми бюджетного відшкодування та/або зменшення (збільшення) від`ємного значення об`єкта оподаткування податком на прибуток або від`ємного значення суми податку на додану вартість платника податків, передбачених цим Кодексом або іншим законодавством, або зменшення суми податку на доходи фізичних осіб, задекларовану до повернення з бюджету у зв`язку із використанням платником податку права на податкову знижку, якщо: згідно з податковим та іншим законодавством особою, відповідальною за нарахування сум податкових зобов`язань з окремого податку або збору, та/або іншого зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, застосування штрафних (фінансових) санкцій та нарахування пені, у тому числі за порушення у сфері зовнішньоекономічної діяльності, є контролюючий орган.

Пунктом 54.5 статті 54 Податкового кодексу України встановлено, якщо згідно з нормами цієї статті сума грошового зобов`язання розраховується контролюючим органом, платник податків не несе відповідальності за своєчасність, достовірність і повноту нарахування такої суми, проте несе відповідальність за своєчасне та повне погашення нарахованого узгодженого грошового зобов`язання і має право оскаржити зазначену суму в порядку, встановленому цим Кодексом.

Згідно із підпунктом 269.1.2 пункту 269.1 статті 269 Податкового кодексу України платниками земельного податку є землекористувачі.

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.73 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України, землекористувачі - це юридичні та фізичні особи (резиденти і нерезиденти), яким відповідно до закону надані у користування земельні ділянки державної та комунальної власності, у тому числі на умовах оренди.

Відповідно до підпункту 270.1.1 пункту 270.1 статті 270 Податкового кодексу України, об`єктами оподаткування є земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Пунктом 285.1 статті 285 Податкового кодексу України передбачено, що базовим податковим (звітним) періодом для плати за землю є календарний рік.

Згідно із пунктом 286.2 статті 286 Податкового кодексу України платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму податку щороку станом на 1 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому статтею 46 цього Кодексу, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями. Подання такої декларації звільняє від обов`язку подання щомісячних декларацій. При поданні першої декларації (фактичного початку діяльності як платника плати за землю) разом з нею подається довідка (витяг) про розмір нормативної грошової оцінки земельної ділянки, а надалі така довідка подається у разі затвердження нової нормативної грошової оцінки землі.

Пунктом 287.1 статті 287 Податкового кодексу України передбачено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою. У разі припинення права власності або права користування земельною ділянкою плата за землю сплачується за фактичний період перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Відповідно до пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Підпунктами 288.2, 288.3 статті 288 Податкового кодексу України встановлено, що платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

Статтею 1 Закону України "Про оренду землі" визначено, що оренда землі - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі (частина перша статті 2 Закону України "Про оренду землі").

Згідно частини першої та другої статті 21 Закону України "Про оренду землі" орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Відповідно до положень пункту 286.5 статті 286 ПК України, у разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника до іншого протягом календарного року податок сплачується попереднім власником за період з 1 січня цього року до початку того місяця, в якому він втратив право власності на зазначену земельну ділянку, а новим власником - починаючи з місяця, в якому у нового власника виникло право власності.

У разі переходу права власності на земельну ділянку від одного власника - фізичної особи до іншого протягом календарного року контролюючий орган надсилає (вручає) податкове повідомлення-рішення новому власнику після отримання інформації про перехід права

Тобто, орендна плата сплачується орендарем за період фактичного перебування землі у власності або користуванні у поточному році.

Як випливає із матеріалів справи податковий період за який позивачу нараховано грошові зобов`язання з орендної плати контролюючий орган визначає - 2019 рік, а саме з 01 січня 2019 року по 08 серпня 2019 року (а.с. 81).

У свою чергу судом встановлено, що Головним управління Держгеокадастру у Полтавській області:

- 02 серпня 2018 року видано наказ № 5285-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_2 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га". Згідно проекту землеустрою ОСОБА_2 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5323288900:00:002:1042, що перебуває в користуванні (на умовах оренди) гр. ОСОБА_1 (а.с. 91-97);

- 02 серпня 2018 року видано наказ № 5316-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_3 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га". Згідно проекту землеустрою ОСОБА_3 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5323288900:00:002:1042, що перебуває в користуванні (на умовах оренди) гр. ОСОБА_1 (а.с. 101-107);

- 02 серпня 2018 року видано наказ №5302-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_4 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га" (а.с. 115);

- 02 серпня 2018 року видано наказ № 5296-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_5 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га". Згідно проекту землеустрою ОСОБА_5 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5323288900:00:010:0086, що перебуває в користуванні (на умовах оренди) гр. ОСОБА_1 (а.с. 118-124);

- 02 серпня 2018 року видано наказ № 5305-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_6 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га". Згідно проекту землеустрою ОСОБА_6 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5323288900:00:010:0086, що перебуває в користуванні (на умовах оренди) гр. ОСОБА_1 (а.с. 127-133);

- 02 серпня 2018 року видано наказ № 5301-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_7 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га". Згідно проекту землеустрою ОСОБА_6 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5323288900:00:011:1065, що перебуває в користуванні (на умовах оренди) гр. ОСОБА_1 (а.с. 141-145);

- 02 серпня 2018 року видано наказ № 5310-СГ "Про надання громадянинові ОСОБА_1 - члену ФГ "Господар-5" дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) площею 4,49 га". Згідно проекту землеустрою ОСОБА_6 надано дозвіл на розробку проекту землеустрою за рахунок земельної ділянки кадастровий номер 5323288900:00:011:1065, що перебуває в користуванні (на умовах оренди) гр. ОСОБА_1 (а.с. 150-156).

Відповідно до частини першої - шостої статті 79 1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв). Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок. Формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Як випливає із матеріалів справи Головним управління Держгеокадастру у Полтавській області наказами від 05 грудня 2018 року:

- № 8366-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_2 члену фермерського господарства "Господар-5" в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства. Надано у власність громадянці ОСОБА_2 земельну ділянку площею 4,3282 ріллі (кадастровий номер 5323288900:00:002:0028) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 98);

- № 8376-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_3 члену фермерського господарства "Господар-5" в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства. Надано у власність громадянину ОСОБА_3 земельну ділянку площею 4,3763 ріллі (кадастровий номер 5323288900:00:002:0032) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 112);

- № 8483-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_4 члену фермерського господарства "Господар-5" в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства. Надано у власність громадянці ОСОБА_4 земельну ділянку площею 4,4127 ріллі (кадастровий номер 5323288900:00:002:0033) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 116);

- № 8381-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_5 члену фермерського господарства "Господар-5" в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства. Надано у власність громадянину ОСОБА_5 земельну ділянку площею 4,1302 ріллі (кадастровий номер 5323288900:00:010:0071) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 125);

- № 8364-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_6 члену фермерського господарства "Господар-5" в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства. Надано у власність громадянину ОСОБА_6 земельну ділянку площею 3,8158 ріллі (кадастровий номер 5323288900:00:010:0068) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 138);

- № 8490-СГ затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність гр. ОСОБА_7 члену фермерського господарства "Господар-5" в розмірі земельної частки (паю) для ведення фермерського господарства. Надано у власність громадянину ОСОБА_7 земельну ділянку площею 4,2937 ріллі (кадастровий номер 5323288900:00:011:0096) із земель сільськогосподарського призначення державної власності для ведення фермерського господарства на території Черкащанської сільської ради Миргородського району Полтавської області за межами населених пунктів (а.с. 146).

Вищевказані земельні ділянки зареєстровані у Державному земельному кадастрі (а.с. 99, 113, 117, 126, 137, 147).

Згідно із частиною десятою статті 79 1 Земельного кодексу України державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до частини тринадцятої статті 79 1 Земельного кодексу України Земельна ділянка припиняє існування як об`єкт цивільних прав, а її державна реєстрація скасовується в разі: поділу або об`єднання земельних ділянок; скасування державної реєстрації земельної ділянки на підставі судового рішення внаслідок визнання незаконною такої державної реєстрації; якщо речове право на земельну ділянку, зареєстровану в Державному земельному кадастрі відповідно до Закону України "Про Державний земельний кадастр", не було зареєстровано протягом року з вини заявника.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі 11 грудня 2018 року проведено державну реєстрацію речових прав на земельні ділянки, що підтверджується Витягами із Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію прав власності (а.с. 100, 139, 148, 183-191).

Виходячи із вищевикладеного відведення земельних ділянок відбулося за рахунок земель із кадастровими номерами - 5323288900:00:002:1042, 5323288900:00:010:0086, 5323288900:00:011:1065, при цьому державну реєстрацію сформованих земельних ділянок проведено 11 грудня 2018 року.

Судом також враховано, що листом № 31-16-0.6-4696/2-19 від 26 липня 2019 року Головне управління Держгеокадастру у Полтавській області повідомило ОСОБА_1 , що в Державному земельному кадастрі інінформація про земельні ділянки з кадастровими номерами 5323288900:00:011:1065, 5323288900:00:010:0086, 5323288900:00:002:1042 відсутня. Таким чином, правові підстави для розірвання договорів оренди землі щодо земельних ділянок, які не є об`єктами цивільних прав - відсутні (а.с. 29).

Констатуючи вищевикладене суд приходить до висновку, що у спірному періоді відсутній об`єкт оподаткування визначений пунктом 288.3 статті 288 Податкового кодексу України.

Стосовно посилань відповідача, що відомості про державну реєстрацію договорів оренди внесено лише 08 серпня 2019 року, а тому позивач зобов`язаний був сплачувати орендну плату суд вважає не в повній мірі обгрунтованими, оскільки, хоча підставою для нарахування орендної плати на земельну ділянку є договір оренди, однак об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду.

При цьому, як зазначено судом вище, у спірному періоді відсутній об`єкт оподаткування.

Крім того, як випливає із Витягів з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно Розділ "Інформація про інше речове право" - право оренди припинено з 05 грудня 2018 року, внесено запис 08 серпня 2019 року (а.с. 25-27).

Виходячи із буквального трактування пункту 288.1 статті 288 Податкового кодексу України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки.

Таким чином підстава для нарахування орендної плати за землю припинила своє існування 05 грудня 2018 року, при цьому внесення до Державного реєстру речових прав відповідного запису лише посвідчує припинення іншого речового права, а не визначає факт припинення сплати оренди.

Отже контролюючий орган фактично визначає позивачу суму грошового зобов`язання на неіснуючу земельну ділянку та без підстави для нарахування орендної плати.

Європейський суд з прав людини неодноразово підкреслював особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (див. рішення у справах "Беєлер проти Італії" Онер`їлдіз проти Туреччини", "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" "Москаль проти Польщі").

Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії", "Тошкуце та інші проти Румунії") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини", "Беєлер проти Італії").

Водночас суд зазначає, що ЄСПЛ у справі "Рисовський проти України" зазначив, що принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість. З іншого боку, потреба виправити минулу "помилку" не повинна непропорційним чином втручатися в право, набуте особою, яка покладалася на легітимність добросовісних дій державного органу. Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються.

Відповідно до підпункту 21.1.1 пункту 21.1 статті 21 Податкового кодексу України посадові особи контролюючих органів зобов`язані дотримуватися Конституції України та діяти виключно у відповідності з цим Кодексом та іншими законами України, іншими нормативними актами.

Згідно із частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

У відповідності до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Отже, обов`язок доведення обставин, які стали підставою для прийняття спірних повідомлень-рішень покладено на контролюючий орган.

Однак, відповідачем суду таких доказів не надано.

Приймаючи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими врегульовано спірні відносини, суд дійшов висновку про задоволення позову ОСОБА_1 .

Відповідно до частини другої статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єкта владних повноважень.

Отже ефективним способом захисту прав ОСОБА_1 є визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 10 жовтня 2019 року № 48162-5533-1620, № 48163-5533-1620 та № 48164-5533-1620.

Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, враховуючи задоволення позову, на користь позивача підлягають відшкодуванню судові витрати, сплачені позивачем за подання цього позову.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України, -

В И Р І Ш И В:

Позов ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) до Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831, юридична адреса: вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 10 жовтня 2019 року за № 48162-5533-1620 на суму 42 671,63 грн,

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 10 жовтня 2019 року за № 48163-5533-1620 на суму 86 298,10 грн,

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Полтавській області від 10 жовтня 2019 року за № 48164-5533-1620 на суму 67 916,23 грн.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (код ЄДРПОУ 43142831, юридична адреса: вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 ) витрати по сплаті судового збору у сумі 1 968,90 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Другого апеляційного адміністративного суду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються у відповідності до пункту 15.5 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України (в редакції Закону України № 2147-VIII від 03 жовтня 2017 року).

Повне рішення складено 05 серпня 2020 року.

Суддя С.О. Удовіченко

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2020
Оприлюднено06.08.2020
Номер документу90781394
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —440/2872/20

Ухвала від 05.04.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Хохуляк В.В.

Постанова від 09.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Постанова від 09.02.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Ухвала від 12.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Ухвала від 28.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Григоров А.М.

Рішення від 04.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Рішення від 04.08.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.О. Удовіченко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні