ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 серпня 2020 р. м. Чернівці Справа № 600/659/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" до Головного управління ДПС у Чернівецькій області, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень та зобов`язання вчинити дії
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" звернулось до суду з позовом, у якому просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області: №1526146/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю «Фест сервіс» №4 від 18.03.2020р.; №1526149/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" №3 від 18.03.2020р.; №1526147/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" №5 від 18.03.2020р.;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну №3 від 18.03.2020р., датою її подання; податкову накладну №4 від 18.03.2020р., датою її подання; податкову накладну №5 від 18.03.2020р., датою її подання.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в результаті виконання господарської операції щодо поставки товару ТОВ "Бестком Дистриб`юшн" на виконання договору №БД/ФС 1301/20 від 13.01.2020р., підприємством було складено податкові накладні №3 від 18.03.2020р., №4 від 18.03.2020р., №5 від 18.03.2020р. Указані накладні направлені до Державної податкової служби України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних, однак, 30.03.2020р. на електронну адресу позивача надійшли квитанції, у яких зазначено, що реєстрація їх зупинена з підстав, що податкові накладні відповідають вимогам п.7 Критеріїв ризиковості платника податку. Позивач вказує, що товариство, за пропозиціями податкового органу, викладеними в квитанціях, надало пояснення разом з копіями відповідних документів, що підтверджують реальність проведених операцій. Проте, за результатами розгляду поданих документів, Комісією центрального рівня ДПС України 15.03.2020р. прийняті рішення, якими відмовлено в реєстрації зазначених вище податкових накладних в ЄРПН з підстав - ненадання платником податку копій документів щодо постачання/придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм .
Реальність наданих послуг позивач підтверджує доданими до позовної заяви видатковими накладними, вантажно-митними деклараціями, інвойсами, контрактом, товарно-транспортними накладними.
Позивач вважає протиправними рішення відповідача щодо відмови в реєстрації податкових накладних, оскільки зазначає, що надані товариством пояснення та подані документи підтверджують реальність і законність здійснених господарських операцій, в свою чергу відповідачем, на думку позивача, не була дана оцінка всім наявним документам, а також було невірно застосовані норми матеріального права. Так, зокрема, вказує на те, що в квитанціях, якими зупинено реєстрацію спірних податкових накладних контролюючий орган не вказав інформацію, які саме документи необхідні для прийняття рішення про реєстрацію таких податкових накладних.
Крім того, позивач зазначає, що оскаржуваними рішеннями відмовлено у реєстрації податкових накладних з підстав неподання платником податку копій документів, при цьому, вказує, що не зазначено (підкреслено) які саме із наданих документів складені з порушенням законодавства та норми якого саме закону порушено, або які документи відсутні.
Також, звертає увагу на те, що разом із спірними податковими накладними того ж дня товариством на реєстрацію були подані ще дві накладні по аналогічним операціям, які були зареєстровані 22.04.2020р. та 25.04.2020р., що, на думку позивача, свідчить про те, що в однакових обставинах податковий орган застосовує різні підходи, чим порушено принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень.
Відповідач-1, у поданому до суду відзиві зазначає про необґрунтованість позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення. В обґрунтування своєї позиції наводить положення Податкового кодексу України, наказу Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 Про затвердження Порядку прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.10.2010 р. №1246, на підставі яких, зокрема, встановлено алгоритм дій ДПС України у разі зупинення реєстрації податкової накладної, проведення перевірок, проведення реєстрації. На підставі чого, вказує відповідач, оскаржуваними рішеннями було відмовлено у реєстрації податкових накладних у зв`язку із ненаданням платником копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм галузевої специфіки, накладні.
Таким чином, відповідач вважає, що оскільки позивачем не було надано всіх необхідних документів, що підтверджують господарську операцію, Комісією було правомірно прийняті рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. У зв`язку із вищевикладеним оскаржувані рішення, на думку відповідача, скасуванню не підлягають.
Відповідач-2 процесуальним правом на подання відзиву не скористався та не направив до суду виклад своєї позиції щодо заявленого позову.
Ухвалою суду від 29.05.2020р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомленням учасників справи.
Ухвалою суду від 23.07.2020р. залишено без задоволення клопотання представника відповідача-1 Драган О.В. в частині розгляду справи за правилами загального позовного провадження.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" (ідентифікаційний код 41919501) є юридичною особою, зареєстрованою 06.02.2018р., є платником податку на додану вартість (місцезнаходження вул.Винниченка, 20, м.Чернівці, 58000). Основними видами діяльності підприємства є: оптова торгівля текстильними товарами (код 46.41) (а.с.40-42).
Позивачем укладено договір поставки товару №БД/ФС 1301/20 від 13.01.2020р. з товариством з обмеженою відповідальністю "Бестком Дистриб`юшн", за умовами якого позивач прийняв на себе зобов`язання поставляти та передавати у власність вказаному контрагенту товар (а.с.83-85).
В межах цього договору позивач поставив ТОВ "Бестком Дистриб`юшн" консерви "Ризькі шпроти" в олії 190гр. за видатковими накладними №РН-0000021 від 18.03.2020р. на суму 549918,72грн., в т.ч. ПДВ 91653,12грн.; №РН-0000022 від 18.03.2020р. на суму 549918,72грн., в т.ч. ПДВ 91653,12грн.; №РН-0000023 від 18.03.2020р. на суму 549918,72грн., в т.ч. ПДВ 91653,12грн. (а.с.90, 94, 98).
У зв`язку із виконанням господарської операції щодо поставки товару за вказаним вище договором товариством було складено наступні податкові накладні (далі - ПН):
- ПН №3 від 18.03.2020р. на загальну суму 549918,72грн., в т.ч. ПДВ 91653,12грн.;
- ПН №4 від 18.03.2020р. на загальну суму 549918,72грн., в т.ч. ПДВ 91653,12грн.;
- ПН №5 від 18.03.2020р. на загальну суму 549918,72грн., в т.ч. ПДВ 91653,12грн. (а.с.15-16, 22-23, 31-32).
Зазначені вище податкові накладні товариство направило до Державної податкової служби України для реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних.
За результатами їх обробки, контролюючим органом було надіслано ТОВ "Фест сервіс" квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних від 30.03.2020р., у яких зазначено, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам п.7 "Критеріїв ризиковості платника податку". Також запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.15, 24, 33).
Позивач 09.04.2020р. надіслав контролюючому органу повідомлення №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків, реєстрацію яких зупинено. У пояснюючій записці довільної формі позивачем, зокрема, зазначено, що ТОВ "Фест сервіс" на підставі контракту №PSМFS/20-І від 03.01.2020р. згідно ВМД №019884 від 18.03.2020р., інвойс №6/SE/03/2020 від 16.03.2020р. ввезено на територію України рибні консерви "Ризькі шпроти в олії". Доставка товару від постачальника була здійснена за рахунок покупця. Митне оформлення товару здійснювало ТОВ "Дексервіс" згідно договору №11/01 від 11.01.2020р. Дану продукцію відвантажено покупцю - ТОВ "Бестком Дистриб`юшн", згідно договору №БД/ФС 1301/20 від 13.01.2020р. та видаткових накладних №РН-0000021 від 18 березня 2020 року на суму 549918,72грн., №РН-0000022 від 18 березня 2020 року на суму 549918,72грн.; №РН-0000023 від 18 березня 2020 року на суму 549918,72грн. Поставка товару здійснена на умовах самовивозу товару покупцем за його рахунок. До указаного повідомлення позивачем додано додатки (а.с.141-142).
Комісією, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації були прийняті рішення:
- №1526146/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН №4 від 18.03.2020р.;
- №1526149/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН №3 від 18.03.2020р.;
- №1526147/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних ПН №5 від 18.03.2020р. (а.с.145-147).
Підставою для відмови поданих позивачем податкових накладних у всіх рішеннях зазначено: не надання платником податку копій документів щодо постачання/придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документів, які не надано, підкреслити).
Вищезазначені рішення були оскаржені в адміністративному порядку до органу ДПС України (а.с.16-17, 19-21, 25-26, 28-30, 34-35, 37-39).
Рішеннями ДПС України №17874/41919501/2 від 06.05.2020р., №17873/41919501/2 від 06.05.2020р., №17875/41919501/2 від 06.05.2020р. скарги позивача залишені без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкових накладних №3 від 18.03.2020р., №4 від 18.03.2020р., №5 від 18.03.2020р. в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін (а.с.18, 27, 36).
Позивач вважає протиправними вказані вище рішення, оскільки вважає, що ним подано всі документи на підтвердження реальності здійснення господарських операцій, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення законодавства та робить висновки по суті спору.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК України).
Згідно з вимогами п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.7 ст.201 ПК України податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
За правилами пункту 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку-продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
За змістом п.2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" від 29.12.2010р. №1246 (далі - Порядок №1246) податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з п.12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п.13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі квитанція).
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019р. №1165 (набула чинності з 01.02.2020р.), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних; Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Згідно з вимогами п.4 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165) у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
В силу п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У відповідності до п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Згідно з п.7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, підставами для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є відповідність: 1) платника податку критеріям ризиковості платника податку; 2) податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
Відповідно до п.10 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2)критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 25 Порядку № 1165).
Так, судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації спірних податкових накладних слугувало те, що платник податку відповідає вимогам пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку.
Водночас, на момент формування квитанцій, якими зупинено реєстрацію податкових накладних, такі Критерії визначені додатком 1 до Порядку №1165.
Так, додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Отже, пункт 7 додатку 1 до Порядку №1165 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість містить одну із можливих ознак ризиковості здійснення операцій, якою є не подання контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
Відтак, аналіз пункту 7 Критеріїв ризиковості платника податку свідчить про те, що для того, аби встановити наявність у платника податку такої ознаки мають існувати визначені цим пунктом передумови, а також для підтвердження відповідності платника податку вказаному критерію слід навести розрахунок показника за цим критерієм, якому відповідає платник податку, чого вимагає пункт 11 Порядку №1165.
Водночас, пункт 11 Порядку №1165 передбачає зазначення у квитанції пропозиції щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації
Так, у квитанціях, якими зупинено спірні ПН не зазначено, які саме документи слід надати платнику податків та чого мають стосуватися пояснення такого платника податків для того, щоб реєстрація податкової накладної стала можливою, що свідчить про невідповідність сформованої квитанції вимогам пункту 11 Порядку №1165.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначено наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, яким затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 визначено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Відповідно до пунктів 3, 4 Порядку №520 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі. Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Разом із тим, пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, серед яких:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
При цьому, письмові пояснення та копії документів, зазначені у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та "Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами", затвердженого в установленому порядку (пункти 6, 7 Порядку №520).
Згідно з вимогами пунктів 9, 10 та 11 Порядку №520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Підставами для прийняття комісією регіонального рівня рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі; та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Судом встановлено, та не заперечувалось відповідачами в ході розгляду справи, що позивачем до контролюючого органу разом із поясненнями подано копії документів: контракт №PSМFS/20-І від 03.01.2020р., ВМД №019884 від 18.03.2020р., інвойс №6/SE/03/2020 від 16.03.2020р., договір №020120 від 02.01.2020р. про міжнародне перевезення вантажів автомобільним транспортом, договір №11/01 від 11.01.2020р. митно-брокерського обслуговування, договір №БД/ФС 1301/20 від 13.01.2020р., акт виконаних робіт №16/03/20 від 16.03.2020р.; видаткові накладні №РН-0000021 від 18 березня 2020 року, №РН-0000022 від 18 березня 2020 року, №РН-0000023 від 18 березня 2020 року, довіреності на отримання цінностей згідно указаних видаткових накладних, товарно-транспортні накладні №№21, Р22, Р23 від 18.03.2020р. (а.с.60-101).
Як свідчить зміст оскаржуваних рішень, підставою для їх прийняття слугувало те, що платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів, послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів, в т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документів, які не надано, підкреслити).
Водночас, надаючи оцінку прийнятим щодо позивача рішенням, суд зазначає, що контролюючим органом визначено загальні підстави прийняття рішення про відмову у реєстрації податкової накладної без конкретизації причин та підстав його прийняття. Крім того, не сформовано конкретних вимог щодо необхідності подання вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної, не зазначено яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних.
Натомість, на думку суду, надіслані позивачем письмові пояснення з копіями первинних та інших документів повністю відображають зміст господарських операцій позивача із його контрагентом та були достатніми для прийняття податковим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
На користь цього висновку служить і той факт, що ДПС України прийнято рішення про реєстрацію двох податкових накладних №1 від 18.03.2020р. та №2 від 18.03.2020р., які подані на реєстрацію в ЄРПН того ж дня та зупинені з цих самих підстав, що і ПН №3 від 18.03.2020р., ПН №4 від 18.03.2020р., ПН №5 від 18.03.2020р. (а.с.107-112).
При цьому, позивач звертав увагу на цю обставину в позові, натомість відповідачами не надано ґрунтованих пояснень застосування до аналогічних податкових накладних різного підходу у визначенні підстав для відмови у їх реєстрації.
Таким чином, зважаючи на наведені вище обставини, суд дійшов висновку, що рішення №1526146/41919501 від 15.04.2020р., №1526149/41919501 від 15.04.2020р.; №1526147/41919501 від 15.04.2020р., якими позивачу відмовлено у реєстрації податкових накладних, є протиправними та підлягають скасуванню.
З приводу позовної вимоги щодо зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати подану податкову накладну в Єдиному реєстрі податкових накладних, то варто звернути увагу на таке.
Відповідно до підпункту 201.16.4. пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію якої в Єдиному реєстрі податкових накладних було зупинено, реєструється у день настання однієї із таких подій:
а) прийнято рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
При цьому, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).
Відтак, оскільки рішення комісії про відмову у реєстрації податкових накладних №3 від 18.03.2020р., №4 від 18.03.2020р., №5 від 18.03.2020р. підлягають скасуванню, з урахуванням вище наведених положень Податкового кодексу України та Порядку №1246, суд приходить до висновку про наявність підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних спірні податкові накладні. За таких обставин, позов в цій частині також підлягає задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною 2 статті 2 КАС України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За змістом ч.1 та ч.2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
В ході судового розгляду справи відповідачами не доведено суду правомірності прийнятих щодо позивача рішень. Відтак позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до правил ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Таким чином, враховуючи те, що позов задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Чернівецькій області.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправними та скасувати рішення Головного управління ДПС в Чернівецькій області: №1526146/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" №4 від 18.03.2020р.; №1526149/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" №3 від 18.03.2020р.; №1526147/41919501 від 15.04.2020р. про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" №5 від 18.03.2020р.
3. Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних: податкову накладну №3 від 18.03.2020р., датою її подання; податкову накладну №4 від 18.03.2020р., датою її подання; податкову накладну №5 від 18.03.2020р., датою її подання.
4. Стягнути з Головного управління Державної податкової служби у Чернівецькій області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" судовий збір у розмірі 6306 (шість тисяч триста шість) грн.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Фест сервіс" (вул.Винниченка, 20, м.Чернівці, 58005; код ЄДРПОУ 41919501)
Відповідач-1 - Головне управління Державної податкової служби України в Чернівецькій області (вул. Героїв Майдану, 200-А, м.Чернівці, 58013; код ЄДРПОУ 43143196)
Відповідач-2 - Державна податкова служба України (Львівська площа, буд.8, м.Київ, 04053, код ЄДРПОУ 04053)
Суддя В.О. Кушнір
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.08.2020 |
Оприлюднено | 07.08.2020 |
Номер документу | 90802844 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Анісімов Олег Валерійович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Брезіна Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні