ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 серпня 2020 р. Справа№200/1825/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Зеленова А.С.

секретаря Сєдих В.В.,

за участю:

представника позивача Лупола С.В.,

представника відповідача Бондара А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу №200/1825/20-а за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

17 лютого 2020 року Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області звернулося до суду з адміністративним позовом до Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю до повного усунення порушень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що в період з 11 грудня 2019 року по 12 грудня 2019 року проведено позапланову перевірку приміщень та території Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33.

Актом перевірки суб`єкту господарювання - приміщень та території та території Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 від 12 грудня 2019 року №31 (далі - Акт) встановлені численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ).

Порушення, встановлені актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31 створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Подальша експлуатація Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 із вищезазначеними порушеннями пожежної безпеки створює загрозу жптпо та/або здоров`ю людей.

Просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту /а.с.2-12/.

Представник відповідача позовні вимоги не визнав з підстав наведених у відзиві на позовну заяву, в якому зазначив, що Східним центром комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради вжито ряд заходів по усуненню недоліків встановлених під час перевірки /а.с.105-107/.

Ухвалою суду від 21 лютого 2020 року відкрито провадження по справі та призначено підготовче засідання/а.с.69/.

16 березня 2020 року за клопотанням представника позивача відкладено підготовче засідання у звязку із неявкою представника відповідача до 06 квітня 2020 року.

06 квітня 2020 року відповідачем через відділ діловодства та документообігу суду надано документи на підитвердження усунення недоліків встановлених під час проведення перевірки /а.с.83-95/.

06 квітня 2020 року за клопотанням представника відповідача судом продовжено строк проведення підготовчого провадження та оголошено переву до 27 квітня 2020 року.

27 квітня 2020 року судом відкладено підготовче засідання у звязку із неявкою представника відповідача до 18 травня 2020 року.

18 травня 2020 року на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву/а.с.105-125/.

18 травня 2020 року за клопотанням представників сторін оголошено перерву до 15 червня 2020 року.

18 травня 2020 року на адресу суду надійшла заява представника позивача про залучення доказів/а.с.130-134/.

Ухвалою суду, постановленною без видалення до нарадчої кімнати 16 червня 2020 року закрито підготовче провадження по справі №200/1825/20-а та призначено справу до розгляду на 22 червня 2020 року/а.с.101-102/.

06 липня 2020 року судом по справі оголошено переву до 03 серпня 2020 року.

03 серпня 2020 року представником відповідача надано суду документи на підтвердження усунення виявлених порушень /а.с.170-185/.

Прдеставник позивача у судовому засіданні надав суду пояснення аналогічні викладеним у позовній заяві, зазначив, що відповідачем усунуто всі порушення виявлені під час проведення перевірки приміщень та території та території Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33. Просив суд задовольнити позов.

Представник відповідача у судовому засіданні зазначив, що ними усунуто всі порушення виявлені під час проведення перевірки приміщень та території та території Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33. Неусунутими залишились порушення, що були виявлені за адресою Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, які будуть усунуті до кінця 2020 року.

Заслухавши пояснення учасників справи, розглянувши подані сторонами заяви по суті справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується вимоги та заперечення, дослідивши докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, судом встановлено наступне.

Позивач - Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно- рятувальних служб. Згідно пунктів 39-48 глави 4 положення ДСНС відповідно до покладених на неї завдань організовує і здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту. Є суб`єктом владних повноважень у відповідності до приписів п. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України.

Відповідач - Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради зареєстровано в якості юридичної особи за адресою: вул. Тверська, 6, м. Дружківка, 84201 /а.с.92/.

Відповідно до наказу ДПРЧ-45 Головного управління ДСНС України у Донецькій області від 11 грудня 2019 року №174 в період з 11 грудня 2019 року по 12 грудня 2019 року проведено позапланову перевірку приміщень та території Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33/а.с.45-56/.

Актом перевірки суб`єкту господарювання - приміщень та території Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 від 12 грудня 2019 року №31 (далі - Акт) встановлені численні порушення Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:

- не проведено навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально-методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області, що призведе до паніки та невірним діям персоналу при виникненні надзвичайної ситуації, що в свою чергу сприяє розвитку надзвичайної ситуації, перешкоджає евакуації людей;

- допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання, інструктажі і перевірку знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки;

- не призначено посадову особу з питань цивільного захисту;

- не призначена особа, яка відповідає за планування евакуації на об`єктовому рівні згідно вимог Порядку проведення евакуації у разі загрози виникнення або виникнення надзвичайних ситуацій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 30 жовтня 2013 року №841;

- не забезпечений працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів, що призведе до ураження органів дихання працюючого персоналу, що може збільшити кількість летальних випадків.

Будівля та територія за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Тверська, 6:

не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, без якої забороняється провадження господарської діяльності суб`єктом господарювання;

керівником не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначено відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, приміщень, інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту;

не встановлено на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим;

не розроблені та не затверджені керівником або уповноваженою ним посадовою особою, для кожного приміщення об`єкта, інструкції про заходи пожежної безпеки;

не розроблені і не вивішені на видимих місцях плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі, у відповідності до ДСТУ 7313:2013 Знаки безпеки та системи. Евакуаційні фотолюмінісцентні. Загальні вимоги та методи контролювання , що призводить до затримки або невірного напрямку евакуації, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

не забезпечено територію, а також будівлі, приміщення відповідними знаками безпеки у відповідності до ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ТОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;

працівниками не пройдено інструктажі з питань пожежної безпеки, без яких працівники до робіт не допускаються;

не обладнані приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;

не виконано технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги , що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

відсутній журнал обліку вогнегасників, який передбачений пунктом 3 розділу III Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677;

не здійснюється огляд вогнегасників, що передбачено пунктом 10 розділу III Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677;

не всі електрощити, групові електрощитки оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написам, що унеможливлює у разі виникнення пожежі відключення від електроживлення окреме приміщення;

не оброблено дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) будівель засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, у разі чого вплив небезпечних факторів пожежі призводить до їх руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі;

з`єднання та відгалуження жил проводів в приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей:

не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, внаслідок чого унеможливлюється визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

на вікнах приміщень першого поверху встановлені глухі (незнімні) грати, що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

двері перед центральним (евакуаційним) виходом з будівлі відчиняються не в напрямку виходу, що унеможливить їх використання як евакуаційного виходу при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

не підтверджено клас вогнестійкості вхідних дверей до приміщення електр о щитової, внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

не забезпечено об`єкт первинними засобами пожежогасіння: покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку, що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

допущено захаращення приямків віконних прорізів підвального поверху, що призведе до ускладнення видалення продуктів горіння під час пожежі з підвального поверху та збільшує ймовірність розповсюдження небезпечних факторів пожежі по всім поверхах, в тому числі по шляхам евакуації ускладнивши евакуацію людей з будівлі, що загрожуватиме життю та/або здоров`ю людей;

допущено захаращення сходової клітини, що може призвести до перешкоджання евакуації людей, затору людського потоку та збільшення часу евакуації, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

Приміщення за адресою: м. Дружківка, вул. Соборна, 33:

не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки, без якої забороняється провадження господарської діяльності суб`єктом господарювання;

керівником не визначено обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, не призначено відповідальних за пожежну безпеку приміщень, інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту;

не встановлено на об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) протипожежний режим;

не розроблені та не затверджені керівником або уповноваженою ним посадовою особою, для кожного приміщення об`єкта, інструкції про заходи пожежної безпеки;

не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, внаслідок чого унеможливлюється визначення можливості застосування освітлювальної та силової електромережі для безаварійної роботи або роботи в режимі короткого замкнення, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

з`єднання та відгалуження жил проводів в приміщеннях, виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, що призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, яке призводить до виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не виконано технічне обслуговування наявних вогнегасників відповідно до Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги , що унеможливить гасіння пожежі на ранній стадії розвитку, сприяє беззахисності людини перед факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не підтверджено клас вогнестійкості вхідних дверей до приміщень електрощитової, внаслідок чого можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності даної перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей;

- не обладнані приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , що призведе до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння;

- не забезпечено приміщення відповідними знаками безпеки у відповідності до ДСТУ ISO 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір (ISO 6309:1987, IDT) та ТОСТ 12.4.026-76 ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности , що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;

- відсутній журнал обліку вогнегасників, який передбачений пунктом 3 розділу III Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677;

- не здійснюється огляд вогнегасників, що передбачено пунктом 10 розділу III Правил експлуатації та типових норм належності вогнегасників, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 15 січня 2018 року № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23 лютого 2018 року за № 225/31677/а.с.13-44/.

Порушення, встановлені актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31 створюють безпосередню загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації (пожежі, аварії та ін.), ускладнюють гасіння пожежі.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає наступне.

Відповідно до статті 1 Кодексу Цивільного захисту України встановлено, що Кодекс регулює відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності.

Згідно ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить:складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей;

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877)державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Частиною 1 ст. 4 Закону № 877 передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.

Абзацом 7 ч. 1 ст. 6 Закону України №877 підставою для здійснення позапланових заходів визначено доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави.

Згідно із ст. 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ч. 7 ст. 7 Закону України №877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Згідно з п. 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 "Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій", та пунктом 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Відповідно до п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04 лютого 2013 року № 3 (у редакції наказу ДСНС України від 21 вересня 2017 року № 507), Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Частиною 2 ст. 64 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Київ та Севастополь, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. Таким територіальним органом на території Донецької області є позивач.

Згідно ст. 66 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у ст. 65 цього Кодексу; складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ч.ч. 1,2 та 3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Приписи, постанови, розпорядження центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, щодо усунення порушень встановлених законодавством вимог з питань техногенної та пожежної безпеки можуть бути оскаржені до суду в установлений законом строк.

Статтею 70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Відповідно до ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55 Кодексу цивільного захисту України, забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на керівників та власників таких суб`єктів господарювання.

Згідно із п.п. 1, 3, 8, 13, 19, 21, 22, 23 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, на суб`єкта господарювання покладається обов`язок: забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Отже, державний нагляд (контроль) здійснюється уповноваженим органом щодо суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів.

Разом з цим, суд звертає увагу на наступне.

Так, в період з 15 травня 2020 року позивачем проведено обстеження приміщень будівлі Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 з метою перевірки усунення виявлених порушень вимог правил пожежної і техногенної безпеки, відображених в акті ГУ ДСНС України в Донецькій області від 12 грудня 2019 року №31, за результатами якої складено Акт №б/н від 15 травня 2020 року.

Актом №б/н від 15 травня 2020 року встановлено часткове усунення порушень, виявлених актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31, що створювали загрозу життю та здоро`ю людей/а.с.131-134/.

Так, із 38 порушень, що були виявлені актом перевірки від 1 від 12 грудня 2019 року №31, усунуто 24 порушень.

Неусуненим залишилися наступні порушення:

- не проведено навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально- методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області (п. 8 ч.1 ст. 20 КЦЗУ);

- не забезпечений працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів, (п.2 ч.1 ст. 20 КЦЗУ, пункт І глави 4 розділу V ПТБ);

за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Тверська,6:

- не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази суб`єкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

- не обладнені приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- не оброблено дерев`яні елементи горищних покритів (крокви, лати) будівель засобами вогнезахисту, які зебезпечують І группу вогнезахисної ефективності;

- з`єднання та відгалудження жил проводів в приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не підтверджено класс вогнестійкості вхідних дверей до приміщення електрощитової;

- не забезпеченено обєкт первинними засобами пожежегасіння: покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початкові стадії розвитку;

за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна,33:

- не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази субєкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- з`єднання та відгалуження жил проводів в приміщеннях, виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів,;

- не підтверджено клас вогнестійкості вхідних дверей до приміщень електрощитової;

- не обладнані приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБП В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Вказані порушення створюють негативні наслідки, такі як загроза життю та здоров`ю людей.

Крім того, 03 липня 2020 року позивачем проведено обстеження приміщень будівлі Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 з метою перевірки усунення виявлених порушень вимог правил пожежної і техногенної безпеки, відображених в акті ГУ ДСНС України в Донецькій області від 12 грудня 2019 року №31 та в Акті від 15 травня 2020 року №б/н, за результатами якої складено Акт №б/н від 03 липня 2020 року.

Актом №б/н від 03 липня 2020 року встановлено часткове усунення порушень, виявлених актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31 та в Акті від 15 травня 2020 року №б/н, за результатами якої складено Акт №б/н від 03 липня 2020 року, що створювали загрозу життю та здоро`ю людей/а.с.145-148/.

Так, із 14 неусунених порушень, що були виявлені актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31 та в Акті від 15 травня 2020 року №б/н усунуто 1 порушення.

Неусуненим залишилися наступні 13 порушень:

- Неусуненим залишилися наступні порушення:

- не проведено навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально- методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області (п. 8 ч.1 ст. 20 КЦЗУ);

- не забезпечений працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання згідно діючих нормативних актів, (п.2 ч.1 ст. 20 КЦЗУ, пункт І глави 4 розділу V ПТБ);

за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Тверська,6:

- не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази субєкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

- не обладнені приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- не оброблено дерев`яні елементи горищних покритів (крокви, лати) будівель засобами вогнезахисту, які зебезпечують І группу вогнезахисної ефективності;

- з`єднання та відгалудження жил проводів в приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не підтверджено класс вогнестійкості вхідних дверей до приміщення електрощитової;

- не забезпеченено об`єкт первинними засобами пожежегасіння: покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їхпочаткові стадії розвитку;

за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна,33:

- не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази субєкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- з`єднання та відгалуження жил проводів в приміщеннях, виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів,;

- не обладнані приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБП В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту".

Вказані порушення створюють негативні наслідки, такі як загроза життю та здоров`ю людей.

Крім того, 31 липня 2020 року позивачем проведено обстеження приміщень будівлі Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради, розташованого за адресою: Донецька обл., м. Дружківка, вул. Тверська, 6, Донецька обл., м. Дружківка, вул. Соборна, 33 з метою перевірки усунення виявлених порушень вимог правил пожежної і техногенної безпеки, відображених в акті ГУ ДСНС України в Донецькій області від 12 грудня 2019 року №31 та в Акті від 15 травня 2020 року №б/н, Акт від 03 липня 2020 року №б/н за, результатами якої складено Акт №б/н від 31 липня 2020 року.

Актом №б/н від 31 липня 2020 року встановлено часткове усунення порушень, виявлених актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31, в Акті від 15 травня 2020 року №б/н та Акті від 03 липня 2020 року №б/н, за результатами якої складено Акт №б/н від 31 липня 2020 року, що створювали загрозу життю та здоро`ю людей/а.с.183-184/.

Так, із 13 неусунених порушень, що були виявлені актом перевірки від 12 грудня 2019 року №31 та в Акті від 15 травня 2020 року №б/н, в Акті від 03 липня 2020 року №б/н усунуто 5 порушення.

Неусуненим залишилися наступні 8 порушень:

- не проведено навчання керівного складу і фахівців, діяльність яких пов`язана з організацією і здійсненням заходів з питань цивільного захисту на територіальних курсах підвищення кваліфікації керівних кадрів Навчально- методичного центру цивільного захисту та безпеки життєдіяльності Донецької області (п. 8 ч.1 ст. 20 КЦЗУ);

за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Тверська,6:

- не зареєстровано декларацію відповідності матеріально-технічної бази субєкта господарювання вимогам законодавства з питань пожежної безпеки;

- не обладнані приміщення системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;

- не оброблено дерев`яні елементи горищних покритів (крокви, лати) будівель засобами вогнезахисту, які забезпечують І группу вогнезахисної ефективності;

- з`єднання та відгалудження жил проводів в приміщеннях виконано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не підтверджено класс вогнестійкості вхідних дверей до приміщення електрощитової;

- не забезпеченено об`єкт первинними засобами пожежегасіння: покривалом з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початкові стадії розвитку;

за адресою: Донецька область, м. Дружківка, вул. Соборна,33 виявлені раніше порушення усунуті.

Вказані порушення створюють негативні наслідки, такі як загроза життю та здоров`ю людей.

Тобто, станом на момент розгляду справи наяні 8 порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Відсутність доказів усунення відповідачем у повному обсязі порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради розташованого за адресою: вул. Тверська, 6, м. Дружківка до повного усунення порушень.

Застосовання такого заходу є цілком співрозмірним з характером неусунених на час розгляду цієї справи відповідачем порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.

Позиція суду узгоджується із позицією викладеною в постановах Верховного суду у складі Касаційного адміністративного суду по справах: №520/6694/19 від 26 березня 2020 року, №814/2356/17 від 27 червня 2019 року, №812/1262/18 від 23 квітня 2019 року, №806/77/18 від 03 квітня 2020 року, №805/4256/17 від 08 лютого 2019 року.

Згідно з частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Приймаючи до уваги наведене в сукупності, та враховуючи, що відповідачем не в повній мірі усунуто порушення, що створювали небезпеку для життя та здоров`я людей, суд частково задовольняє позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради» про застосування заходів реагування.

Враховуючи приписи статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати не підлягають відшкодуванню.

Керуючись Конституцією України, статтями 2,5-14,19-22,72-78,94,132-143,159-165,192-205,241-247,255,295-297, п.п.15.5 ч.1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

В И Р І Ш И В:

Позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (вул. Митрополитська, 175, м. Маріуполь, 87547, ЄДРПОУ 38652962) до Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради (адреса: вул. Тверська, 6, м. Дружківка, 84201, ЄДРПОУ 26553191) про застосування заходів реагування - задовольнити частково.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи), Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради розташованого за адресою: вул. Тверська, 6, м. Дружківка до повного усунення порушень.

У задоволенні позовних вимог щодо застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи), Східного центру комплексної реабілітації для осіб з інвалідністю Дружківської міської ради розташованого за адресою: вул. Соборна, 33, м. Дружківка до повного усунення порушень - відмовити.

Рішення прийнято в нарадчій кімнаті та проголошено його вступну та резолютивну частини у судовому засіданні 03 серпня 2020 року.

Повний текст рішення виготовлено та пдіписано 07 серпня 2020 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.

Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуально

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Суддя А.С. Зеленов

Дата ухвалення рішення 03.08.2020
Зареєстровано 09.08.2020
Оприлюднено 10.08.2020

Судовий реєстр по справі 200/1825/20-а

Проскрольте таблицю вліво →
Рішення Суд Форма
Ухвала від 06.07.2021 Перший апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Постанова від 06.07.2021 Перший апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 01.12.2020 Перший апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 12.10.2020 Перший апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 12.10.2020 Перший апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 18.09.2020 Перший апеляційний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 03.08.2020 Донецький окружний адміністративний суд Адміністративне
Рішення від 03.08.2020 Донецький окружний адміністративний суд Адміністративне
Ухвала від 21.02.2020 Донецький окружний адміністративний суд Адміністративне

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Відстежувати судові рішення та засідання

Додайте Опендатабот до улюбленного месенджеру

Вайбер Телеграм

Опендатабот для телефону