ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
про відмову у відкритті провадження
"06" серпня 2020 р. справа № 300/1873/20
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Біньковська Н.В., розглянувши матеріали адміністративного позову приватного підприємства Науково-технічна фірма Білекс до Івано-Франківської міської ради про визнання протиправними та скасування рішень,-
В С Т А Н О В И В:
ПП Науково-технічна фірма Білекс звернулося до суду з адміністративним позовом до Івано-Франківської міської ради, відповідно до змісту якого просить: визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення № 91-25 від 25.04.2019 в частині надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що знаходиться по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,3000 га для ведення особистого селянського господарства; визнати протиправним та скасувати пункт 5 рішення № 197-41 від 19.06.2020 в частині затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою та передання у власність земельної ділянки, що знаходиться по АДРЕСА_1, площею 0,3000 га, кадастровий номер 2610100000:20:006:0237, для ведення особистого селянського господарства.
Згідно пункту 4 частини 1 статті 171 Кодексу адміністративного судочинства України суддя після одержання позовної заяви з`ясовує, чи належить позовну заяву розглядати за правилами адміністративного судочинства і чи подано позовну заяву з дотриманням правил підсудності.
Вирішуючи питання щодо наявності підстав для відкриття провадження у справі суд виходить з наступного.
Положенням ч.1 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до ч.1 ст.19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.
При визначенні судової юрисдикції щодо вирішення справи суд виходить з характеру спірних правовідносин, прав та інтересів, за захистом яких звернувся позивач, суб`єктного складу сторін, предмета спірних правовідносин.
Із вищенаведених правових норм слідує, що Кодекс адміністративного судочинства України регламентує порядок розгляду не всіх публічно-правових спорів, а лише тих, які виникають у результаті здійснення суб`єктом владних повноважень управлінських функцій і розгляд яких безпосередньо не віднесено до підсудності інших судів.
Відповідно до норм Цивільного кодексу України земля та земельні ділянки є об`єктами цивільних прав, а держава і територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах із метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок.
Земельні відносини, суб`єктами яких є фізичні чи юридичні особи, органи місцевого самоврядування, органи державної влади, а об`єктами - землі у межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї), регулюються земельним і цивільним законодавством на принципах забезпечення юридичної рівності прав їх учасників, забезпечення гарантій прав на землю. Захист судом прав на землю у цих відносинах здійснюється способами, визначеними статтями Цивільним кодексом України та Земельним кодексом України.
При цьому, поняття "земельні відносини" включає і захист права (власності чи користування) на земельну ділянку.
Держава і територіальні громади через свої органи беруть участь у земельних відносинах із метою реалізації цивільних та інших прав у приватноправових відносинах, тобто прав власників земельних ділянок. У випадках коли існує спір про право володіння, користування чи розпорядження земельною ділянкою, це виключає його розгляд у порядку адміністративного судочинства.
Згідно пункту 6 частини 1 статті 20 ГПК України, Господарські суди розглядають, зокрема, справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на майно (рухоме та нерухоме, в тому числі землю), реєстрації або обліку прав на майно, яке (права на яке) є предметом спору, визнання недійсними актів, що порушують такі права, крім спорів, стороною яких є фізична особа, яка не є підприємцем, та спорів щодо вилучення майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності, а також справи у спорах щодо майна, що є предметом забезпечення виконання зобов`язання, сторонами якого є юридичні особи та (або) фізичні особи - підприємці.
Як слідує із матеріалів адміністративного позову, ПП Науково-технічна фірма Білекс просить суд визнати протиправним та скасувати пункт 2 рішення Івано-Франківської міської ради № 91-25 від 25.04.2019 в частині надання ОСОБА_1 дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що знаходиться по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,3000 га для ведення особистого селянського господарства, а також визнати протиправним та скасувати пункт 5 рішення Івано-Франківської мівської ради № 197-41 від 19.06.2020 в частині затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою та передання у власність земельної ділянки, що знаходиться по АДРЕСА_1 , площею 0,3000 га, кадастровий номер 2610100000:20:006:0237, для ведення особистого селянського господарства.
При цьому позивач у позові зазначає, що вищевказані пункти рішень в оскаржуваних частинах є протиправними та такими, що підлягають скасуванню, оскільки земельна ділянка, яка на підставі цих рішень передана у власність ОСОБА_1 , обтяжена об`єктами нерухомості та їх складовими частинами, які на праві приватної власності належать ПП Науково-технічна фірма Білекс . Наголошує, що позивач з 2001 року є законним користувачем земельної ділянки, має першочергове право перед іншими особами на її використання, оскільки на ній знаходиться нерухоме майно, що належить на праві приватної власності саме позивачу. Зазначає, що земельна ділянка, право на користування якої набуто позивачем, обнесена огорожею, яка внесена у технічний паспорт, як невід`ємна складова частина об`єктів нерухомості, які належать позивачу. Стверджує, що прийнявши оскаржувані рішення відповідач грубо порушив право позивача на користування земельною ділянкою.
Відтак, предметом спору у цій справі є захист порушеного права позивача, зокрема, права користування земельною ділянкою, порушеного на думку позивача відповідачем, яким прийнято оскаржувані рішення в їх частині.
Суд зазначає, що по своїй суті, доведення позивачем протиправності рішень відповідача в частині надання третій особі ( ОСОБА_1 ) дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки за адресою по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,3000 га для ведення особистого селянського господарства, затвердження ОСОБА_1 проекту землеустрою та передання у власність земельної ділянки, є спором про доведення права на земельну ділянку. Щоб вирішити спір про протиправність чи правомірність рішень відповідача, має бути розв`язана перш за все, конкуренція підстав виникнення такого права (власності чи права користування) на спірну земельну ділянку.
Суд також зазначає, що відповідач в даному випадку не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Надання дозволу на складання проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки, затвердження проекту землеустрою стосувалось прав іншої особи, а не позивача.
З огляду на наведене, суд дійшов висновку, що цей спір носить приватно - правовий характер, під час вирішення якого підлягають з`ясуванню обставини щодо підстав набуття права власності, права користування на спірну земельну ділянку, у зв`язку з чим, зазначені вимоги втрачають ознаки публічно-правового спору, оскільки по суті, позивач доводить своє переважне право на землю, про яке і зазначає у позові, та вимагає усунути обставини, що перешкоджають реалізації цього права.
При цьому, приватно-правові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватно-правовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу.
Отже, в даному випадку має місце спір про право на землю, що в свою чергу виключає можливість його розгляду у порядку адміністративного судочинства.
Враховуючи вищенаведені правові норми та вказані обставини, суд прийшов до переконання, що спір підлягає розгляду в порядку господарського судочинства, оскільки стосується та пов`язаний з вирішенням питання щодо перш за все, речового права, а відтак розгляд заявлених позовних вимог не належить до юрисдикції адміністративних судів, що виключає можливість їх розгляду Івано-Франківським окружним адміністративним судом.
Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 170 Кодексу адміністративного судочинства України суддя відмовляє у відкритті провадження у справі якщо позов не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи наведене, керуючись статтями 170, 243, 248 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
У Х В А Л И В:
Відмовити приватному підприємству Науково-технічна фірма Білекс у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом до Івано-Франківської міської ради про визнання протиправними та скасування рішень.
Роз`яснити приватному підприємству Науково-технічна фірма Білекс , що повторне звернення тієї самої особи до адміністративного суду з адміністративним позовом з тих самих предмета і підстав та до того самого відповідача, як той, щодо якого постановлено ухвалу про відмову у відкритті провадження, не допускається.
Ухвала може бути оскарженою в апеляційному порядку. Відповідно до статей 256, 295, 297, підпункту 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на ухвалу суду подається до суду апеляційної інстанції через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом п`ятнадцяти днів з дня її складення.
Ухвала суду набирає законної сили з моменту підписання суддею.
Суддя /підпис/ Біньковська Н.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 06.08.2020 |
Оприлюднено | 10.08.2020 |
Номер документу | 90835906 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Біньковська Н.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні