Рішення
від 29.07.2020 по справі 520/2192/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

29 липня 2020 р. № 520/2192/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Панченко О.В.

за участю:

секретаря судового засідання - Василенко А.А.,

представника позивача - Воробйової Ю.В.,

представника відповідача - Щербини С.А.,

представник третьої особи - Рибачка А.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відоеконференції в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" (м-н Конституції,буд.1, Палац праці, 5 під.,2 пов.,м. Харків,61003, код ЄДРПОУ2554040) до Міністерства молоді та спорту України (вул. Еспланадна, буд. 42,м. Київ, Центральна частина Києва, Київ,01601, код ЄДРПОУ38649881) , третя особа - Громадська організація "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" (бул.Лесі України, буд.17, м.Київ, 01133, код ЄДРПОУ 37044808) про визнання протиправними та скасування рішення і наказу, -

В С Т А Н О В И В:

Позивач - Громадська організація "Федерація тхеквондо (ВТФ) України", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом, в якому просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, оформлене протоколом №3 від 25 листопада 2019 року щодо задоволення заяви Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" та оголошення конкурсу про надання спортивній федерації статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)";

- визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства культури, молоді та спорту України №5967 від 04.12.2019 про позбавлення Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)";

- судові витрати покласти на відповідача.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що на підставі рішення Комісії для надання спортивній федерації статусу національного та позбавлення такого статусу, оформленого протоколом №3 від 25.11.2019, Міністерством молоді та спорту України видано наказ №5967 від 04.12.2019 про позбавлення Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)". Вказані рішення відповідача позивач вважає незаконними, такими, які прийняті з грубим порушенням норм чинного законодавства України, у зв`язку з чим підлягають скасуванню.

Ухвалою суду від 25.02.2020 року відкрито загальне позовне провадження у справі та призначено справу у підготовче судове засідання.

Ухвалою суду від 18.03.2020 року залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Громадську організацію "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва".

Ухвалою суду від 19.05.2020 року замінено неналежного відповідача на належного - Міністерство молоді та спорту України.

Відповідач - Міністерство молоді та спорту України, надіслав на адресу суду відзив на позовну заяву, в якому представник відповідача зазначає, що наказ Мінмолодьспорту №5967 від 04.12.2019 прийнятий у межах повноважень, у порядку та у спосіб, що визначені законодавством України, у зв`язку з чим відсутні підстави для задоволення адміністративного позову.

Третьою особою - Громадською організацією "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва", надіслані на адресу суду письмові пояснення, в яких представник третьої особи вказав, що заперечує проти заявлених позовних вимог, посилаючись на те, що ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" звернулась до Міністерства молоді та спорту України з заявою про позбавлення позивача статусу національної спортивної федерації із олімпійського виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" у зв`язку з набранням законної сили рішень суду щодо відсутності повноважень у президії та президента ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) України". На засіданні Комісії для надання спортивній федерації статусу національного та позбавлення такого статусу прийнято рішення про позбавлення Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" та в подальшому прийнято наказ Мінмолодьспорту №5967 від 04.12.2019. На думку третьої особи, оскаржувані рішення відповідача, прийняті у повній відповідності до вимог п.8 Положення про Міністерство молоді та спорту України та Закону України "Про центральні органи виконавчої влади" та з метою захисту конституційного права громадян на зайняття олімпійським спортом.

Ухвалою суду від 19.05.2020 призначено розгляд справи в режимі відеоконференції.

Протокольною ухвалою суду від 07.07.2020 року закрито підготовче провадження у справі та призначено розгляд справи по суті.

В судовому засіданні представник позивача - Воробйова Ю.В., підтримав заявлені позовні вимоги та просив суд прийняти рішення про задоволення позову у повному обсязі.

Представник відповідача - Щербина С.А., в судовому засіданні заперечував проти позовних вимог, просив суд прийняти рішення про відмову в позові.

Представник третьої особи - Рибачок А.О., підтримав доводи письмових пояснень. заперечував проти задоволення позову.

Суд, заслухавши доводи представників позивача, відповідача та третьої особи, дослідивши наявні в матеріалах справи докази, встановив наступне.

Судовим розглядом встановлено, що наказом Державної служби молоді та спорту України №5262 від 29.12.2012 року "Про надання статусу національної спортивним федераціям" Громадській організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" надано статус національної федерації.

На підставі даного наказу, між позивачем та державною службою молоді та спорту України (правонаступником якої є Міністерство молоді та спорту України) укладено договір про співпрацю №10/5 від 27.02.2014 року та додаткову угоду №1 від 23.03.2018 року.

Не погоджуючись з укладанням такого договору, ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" звернулась до Господарського суду міста Києва з позовом до ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) України", Міністерства молоді та спорту України про визнання недійсним договору №10/5 від 27.02.2014 про співпрацю та додаткової угоди №1 до нього.

Рішенням Господарського суду м.Києва від 20.06.2019, залишеного без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.09.2019, у справі №910/4414/19 позовні вимоги ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" задоволено у повному обсязі. Визнано недійсним договір №10/5 від 27.02.2014 року про співпрацю, укладений між Державною службою молоді та спорту України та Всеукраїнською громадською організацією "Федерація тхеквондо (ВТФ) України". Визнано недійсною додаткову угоду №1 від 23.03.2018 до договору №10/5 від 28.02.2014 року про співпрацю, укладену між Міністерством молоді та спорту України та ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) України". Крім того, вказаним рішенням суду встановлено, що повноваження керівника, в тому числі і президента ГО ФТУ, обраного в 2001 році, закінчилися ще в 2005 році і були відсутні у ОСОБА_1 .

Також, рішеннями Господарського суду Харківської області від 15.07.2014 у справі №922/1724/14 та від 15.11.2016 у справі №922/3255/16 визнано такими, що прийняті з порушенням встановлено статутом та законодавством процедури рішення, прийняті на позачерговій конференції делегатів Федерації тхеквондо (ВТФ) України, а тому недійсними з моменту їх прийняття, зокрема:

- рішення Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 08.04.2009 року щодо виборів Президента, ревізійної комісії, Президії, прийняття змін та доповнень до статуту, затвердження звіту Президента;

- рішення Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 28.04.2013 року щодо виборів Президента, ревізійної комісії, Президії, Віце-президентів, прийняття змін до Статуту, затвердження звітів Ревізійної комісії;

- рішення позачергової конференції делегатів Громадської організації Федерації тхеквондо (ВТФ) України від 03.07.2015, оформлене протоколом від 03.05.2015 та визнано повністю недійсним статут та зміни у складі керівних органів ФТУ (нову редакцію), оформлені протоколом від 03.07.2015 року.

Відповідно до ч.4 ст.78 Кодексу адміністративного судочинства України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Посилаючись на викладені вище рішення господарських судів, 08.10.2019 року Громадська організація "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" звернулась з заявою до Міністерства молоді та спорту України з заявою (вих.№01-10/19) про позбавлення Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної, посилаючись на те, що ГО ФТУ при поданні документів для набуття статусу національної зазначила недостовірну інформацію та здійснила порушення умов договору про співпрацю, що є порушенням п.15 Положення про надання на конкурсних засадах спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого постановою Кабінету міністрів України від 18.01.2012 №22.

22.10.2019 року відбулося засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, за результатами якого прийнято рішення у формі протоколу №2 від 22.10.2019 про залишення без розгляду заяви Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 №01-10/19 та ухвалено укласти договір про співпрацю з ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" з терміном дії до 01.11.2020 року (том 1 а.с.32-33).

29.11.2019 року відбулося засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу з метою розгляду заяви Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 №01-10/19 про позбавлення Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної.

Протоколом Комісії №3 від 29.11.2019 року вирішено задовольнити заяву Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 №01-10/19, громадську організацію "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" позбавити статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" та оголошено конкурс про надання спортивній федерації статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" (том 2 а.с.13-17).

Наказом Міністерства молоді та спорту України №5967 від 04.12.2019 Громадську організацію "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" позбавлено статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" (том 2 а.с.18).

Не погоджуючись зі спірними рішеннями відповідача, вважаючи їх незаконним та такими, що прийняті з порушенням процедури, зокрема, за відсутності кворуму комісії, позивач звернувся з вказаним позовом до суду.

Вирішуючи спір по суті заявлених позовних вимог, суд зазначає, що загальні правові, організаційні, соціальні та економічні основи діяльності у сфері фізичної культури і спорту та регулює суспільні відносини у створенні умов для розвитку фізичної культури і спорту визначає Закон України "Про фізичну культуру і спорт" №3808-ХІІ від 24 грудня 1993 року (далі - Закон №3808-ХІІ, в редакції станом на момент звернення позивача із заявою).

Відповідно до статті 5 Закону №3808-ХІІ, державне управління фізичною культурою і спортом здійснюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, за сприяння відповідно інших органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

Згідно вимог статті 6 Закону №3808-ХІІ, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту приймає рішення про надання громадській організації фізкультурно-спортивної спрямованості статусу національної або відмову в його наданні.

Статтею 20 Закону №3808-ХІІ передбачено, що спортивні федерації діють на підставі статуту. Спортивні федерації можуть мати всеукраїнський або місцевий статус. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, може надати спортивній федерації статус національної спортивної федерації.

Статус національної спортивної федерації надається лише одній спортивній федерації з відповідного виду спорту, яка має всеукраїнський статус.

Спортивні федерації із статусом національної спортивної федерації відповідно до договору з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту:

забезпечують розвиток відповідного виду спорту;

представляють вид спорту у відповідних міжнародних спортивних федераціях, перелік яких затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері фізичної культури та спорту, з урахуванням пропозицій Національного олімпійського комітету України, Національного комітету спорту інвалідів України, Спортивного комітету України, та на міжнародних спортивних змаганнях;

здійснюють у визначеному порядку організацію та проведення офіційних міжнародних спортивних змагань на території України та всеукраїнських спортивних змагань;

інформують центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері фізичної культури та спорту, про проведення всіх спортивних заходів та про рейтинг спортсменів за підсумками змагань.

При цьому, умови, порядок надання на конкурсних засадах спортивній федерації, яка має всеукраїнський статус (далі - спортивна федерація), статусу національної та позбавлення такого статусу визначає Положення про надання на конкурсних засадах спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2012 року №22 (далі - Положення №22, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Право на подання спортивною федерацією заяви про ініціювання позбавлення статусу національної передбачено Положенням про надання на конкурсних засадах спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу №22 (далі - Положення №22), а також Положенням про комісію для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого наказом Міністерства молоді та спорту України від 21 січня 2014 року №102 (далі - Положення №102).

Згідно пункту 4 Положення №22, для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу утворюється комісія, що діє як постійний консультативно-дорадчий орган Мінмолодьспорту (далі - Комісія). Рішення про утворення комісії приймається Мінмолодьспортом, що затверджує її кількісний і персональний склад, положення про неї.

В Розділі II Положення №102 зазначено, що основними завданнями комісії є прийняття рішення про надання, відмову у наданні спортивним федераціям статусу національної або позбавлення їх такого статусу; розгляд випадків порушення спортивними федераціями, яким надано статус національної спортивної федерації, умов договору про співпрацю.

Комісія проводить відкритий конкурс про надання спортивній федерації статусу національної, переможцем якого визначається учасник, що відповідає кваліфікаційним вимогам і подав усі необхідні документи. В порядку пункту 13 Положення №22, з переможцем конкурсу Мінмолодьспорт укладає протягом 10 днів після видання наказу договір про співпрацю.

В пункті 15 Положення №22 встановлюється наступне: спортивна федерація може бути позбавлена статусу національної у разі: порушення (невиконання) умов договору про співпрацю; виявлення недостовірної інформації в документах після надання статусу національної; скасування рішення про визнання виду спорту.

Відповідно до пункту 17 Положення №22 та пункту 7 Розділу IV Положення №102, розгляд питання про позбавлення спортивної федерації статусу національної може бути ініційовано Мінмолодьспортом, МОН України, Міноборони України, МВС України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, спортивними федераціями та громадськими організаціями фізкультурно-спортивної спрямованості.

У пункті 1 Розділу V Положення №102 зазначено, що формою роботи Комісії є засідання, що проводяться за рішенням її голови, а в разі його відсутності - заступником.

Пунктом 16 Положення №22 визначається, що рішення про позбавлення спортивної федерації статусу національної може бути оскаржене в судовому порядку, а відповідно до пункту 20 даного Положення рішення про позбавлення спортивної федерації статусу національної оголошується на відкритому засіданні комісії, на яке запрошуються уповноважені учасниками конкурсу особи.

Аналіз наведених норм свідчить, що Комісія приймає рішення за результатами розгляду питання про позбавлення спортивної федерації статусу національної на відкритому засіданні, доступ до якого повинні мати особи, які наділені правом ініціювання такого питання про позбавлення спортивної федерації статусу національної.

Згідно Розділу І та Розділу III Положення про комісію, Комісія для надання спортивній федерації статусу національної спортивної федерації та позбавлення такого статусу створюється Мінмолодьспортом як постійний консультаційно-дорадчий орган для розгляду документів спортивних федерацій та прийняття рішень щодо надання спортивній федерації, яка має всеукраїнський статус, статусу національної спортивної федерації та позбавлення такого статусу. На підставі розгляду поданих документів Комісія приймає рішення про: надання спортивній федерації статусу національної; відмову в наданні спортивній федерації статусу національної; позбавлення спортивної федерації статусу національної.

Вимогами пунктів 18, 19 Положення №22 передбачено, що оголошення про позбавлення спортивної федерації статусу національної оприлюднюється комісією в засобах масової інформації і містить: дату проведення засідання комісії; найменування суб`єкта, який ініціює розгляд питання щодо позбавлення спортивної федерації статусу національної; вид спорту, який розвиває спортивна федерація, що позбавляється статусу національної; підстави позбавлення спортивної федерації статусу національної; адресу комісії; номер телефону для довідок.

На засідання комісії, під час якого розглядається питання щодо позбавлення спортивної федерації статусу національної, може запрошуватися керівник спортивної федерації або уповноважена ним особа. За їх відсутності на засіданні комісії питання щодо позбавлення спортивної федерації статусу національної розглядається без їх участі.

Аналогічні за змістом положення містяться у пунктах 8, 9 Положення №102, відповідно до яких структурний підрозділ Мінмолодьспорту, до повноважень якого належить інформаційне забезпечення діяльності сфери фізичної культури і спорту, у п`ятиденний строк оприлюднює у засобах масової інформації та на веб-сайті Мінмолодьспорту оголошення про позбавлення спортивної федерації статусу національної, яке містить: дату проведення засідання комісії; найменування суб`єкта, який ініціює розгляд питання щодо позбавлення спортивної федерації статусу національної; вид спорту, який розвиває спортивна федерація, що позбавляється статусу національної; підстави позбавлення спортивної федерації статусу національної; адресу комісії; номер телефону для довідок.

На засідання Комісії, під час якого розглядається питання щодо позбавлення спортивної федерації статусу національної, може запрошуватися керівник спортивної федерації або уповноважена ним особа. За їх відсутності на засіданні Комісії питання щодо позбавлення спортивної федерації статусу національної розглядається без їх участі.

Представник відповідача у письмовому відзиві на позов вказує, що листом Мінмолодьспорту від 22.11.2019 №8552/4.3 був запрошений керівник спортивної федерації щодо якої вирішувалось питання про позбавлення її статусу національної, чим відповідач виконав приписи Положення.

Разом з тим, допустимих в порядку ст.77 КАС України доказів належного виконання вимог пунктів 18 Положення №22 та пунктів 8 Положення №102 в частині оприлюднення оголошення про позбавлення спортивної федерації статусу національної та завчасного повідомлення представника ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" відповідачем суду не надано, а судом під час розгляду справи на виконання приписів статті 2 КАС України не встановлено.

Суд також бере до уваги, що заява ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 року вже розглядалась Комісією для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу на засіданні від 22.10.2019 року, та протоколом №2 приймалось рішення про залишення без розгляду заяви Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 №01-10/19 та ухвалено укласти договір про співпрацю з ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" з терміном дії до 01.11.2020 року.

Поряд з тим, на порядку денному засідання Комісії, яке відбулося 25.11.2019 року, повторно розглядалась заява ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 №01-10/19.

В якості підстав повторного розгляду заяви відповідачем у письмовому відзиві вказано набуття законної сили рішення Господарського суду м.Києва від 20.06.2019 року по справі №910/4414/19.

Суд підкреслює, що вказане рішення суду набуло законної сили 18.09.2019 року, тому вказані представником відповідача обставини були відомі на момент розгляду заяви третьої особи від 08.10.2019 року Комісією для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу на засіданні 22.10.2019 року. Інших суттєвих підстав для перегляду рішення Комісії, оформленого протоколом №2 від 22.10.2019 року представником відповідача не вказано та належних, допустимих доказів не надано.

Положення про надання на конкурсних засадах спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 18 січня 2012 року №22 та Положення про комісію для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого наказом Міністерства молоді та спорту України від 21 січня 2014 року №102, жодних підстав для перегляду рішення Комісії не містять, в результаті чого суд доходить висновку про безпідставність перегляду заяви ГО "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" від 08.10.2019 №01-10/19.

Стосовно доводів представника позивача про відсутність кворуму для прийняття рішення Комісією для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, оформленого протоколом №3 від 25.11.2019 року, суд зазначає наступне.

Розділом ІV Положення про комісію для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого наказом Міністерства молоді та спорту України від 21 січня 2014 року №102 визначено, що формою роботи Комісії є засідання, що проводяться за рішенням її голови, а в разі його відсутності - заступником.

До складу Комісії входять 10 представників від Мінмолодьспорту і 10 представників від всеукраїнських громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості (за згодою), що не є учасниками Конкурсу.

Персональний склад Комісії затверджується наказом Мінмолодьспорту з урахуванням пропозицій структурних підрозділів Мінмолодьспорту, до повноважень яких належить координація розвитку видів спорту.

Засідання Комісії є правоможним, якщо на ньому присутні не менше половини представників від Мінмолодьспорту та не менше половини представників від всеукраїнських громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості.

Рішення Комісії приймається простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів Комісії.

За рівності голосів вирішальним є голос головуючого на засіданні.

Пропозиції Комісії оформлюються протоколом засідання, який підписується головою та секретарем Комісії.

Наказом Міністерства молоді та спорту №1306 від 24.04.2014 утворено Комісію для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, до якого входять 20 осіб, з яких 1 голова комісії, 1 заступник голови комісії, 1 секретар комісії та 17 членів комісії.

Наказом Міністерства молоді та спорту України №5829 від 22.11.2019 року внесено у додаток до наказу Міністерства молоді та спорту України від 24.04.2014 №1306 "Про утворення комісії" (зі змінами) такі зміни: пункт 1 викладено у такій редакції: "Ярема Олександр ОСОБА_2 - заступник Міністерства солоді та спорту України, співголова комісії"; пункт 2 викласти у такій редакції: "Шумілін Володимир Олександрович - заступник Міністра культури, молоді та спорту України, співголова комісії (за згодою)"; пункт 8 виключити: " ОСОБА_3 - завідувач сектору ігрових олімпійських видів спорту департаменту олімпійського спорту Мінмолодьспорту".

Як встановлено з матеріалів адміністративної справи у засіданні Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, яке відбулося 25.11.2019 прийняло участь 13 учасників, з яких 9 представників Міністерства молоді та спорту України (у складі двох співголів та двох секретарів) і 4 представника від всеукраїнських громадських організацій фізкультурно-спортивної спрямованості.

Згідно протоколу №3 від 25.11.2019 року, засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу при вирішенні питання щодо позбавлення ГО "Федерація (ВТФ) тхеквондо України" "ЗА" проголосувало 8 чоловік; "ПРОТИ" - 3 чоловіки, "УТРИМАЛИСЯ" - 2 чоловіки.

Враховуючи приписи Положення про комісію для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, затвердженого наказом Міністерства молоді та спорту України від 21 січня 2014 року №102, суд доходить висновку про те, що засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, яке відбулося 25.11.2019 було неправоможним, а рішення прийняті за відсутності кворуму правоможного складу комісії.

Таким чином наказ Міністерства молоді та спорту України №5967 від 04.12.2019 року "Про позбавлення статусу національної спортивної федерації", прийнятий відповідно до протоколу №3 засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу від 25.11.2019, прийнятий з хибних та незаконних підстав, у зв`язку з чим підлягає скасуванню, а позовні вимоги в цій частині - задоволенню.

Щодо позовних вимог про визнання протиправним та скасування рішення засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, оформлене протоколом №3 від 25 листопада 2019 року щодо задоволення заяви Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)" та оголошення конкурсу про надання спортивній федерації статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)", суд зазначає наступне.

Частиною 1 статті 19 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема, спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

При цьому, під рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень вважається таке владне рішення, дія чи бездіяльність, які спрямовані на врегулювання тих чи інших суспільних відносин у публічно-правовій сфері, мають обов`язковий характер і породжують певні правові наслідки.

Суд зазначає, що протокол, яким оформлено результати голосування учасників засідання Комісії для надання спортивній федерації статусу національної та позбавлення такого статусу не є правовим актом індивідуальної дії, оскільки не є актом для застосування норм права, такий протокол не встановлює конкретних приписів, звернених до окремої особи.

Згаданий документ не має ознак рішення суб`єкта владних повноважень, адже не змінює стану суб`єктивних прав позивача, не породжує для нього ніяких обов`язків, не містить жодних владних приписів, які б імперативно визначали поведінку позивача.

Вказане унеможливлює розгляд позовної вимоги про скасування протоколу Комісії №3 від 25.11.2019 в порядку адміністративного судочинства, у зв`язку з чим у задоволенні позову в цій частині належить відмовити.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" від 23 лютого 2006 року №3477-ІV встановлено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.

Згідно зі ст.13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі за текстом - Конвенція) кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

При цьому, у рішенні Європейського суду з прав людини від 29.06.2006р. по справі "Пантелеєнко проти України" зазначено, що засіб юридичного захисту має бути ефективним, як на практиці, так і за законом.

Зміст ефективності розкрито рішенні Європейського суду з прав людини від 31.07.2003р. по справі "Дорани проти Ірландії", де указано, що поняття "ефективний засіб" передбачає запобігання порушенню або припиненню порушення, а так само встановлення механізму відновлення, поновлення порушеного права.

Також зміст ефективності розкрито і у рішенні Європейського суду з прав людини у справі "Салах Шейх проти Нідерландів", у якому зазначено, що ефективний засіб - це запобігання тому, щоб відбулося виконання заходів, які суперечать Конвенції, або настала подія, наслідки якої будуть незворотними.

Відповідно до правової позиції, викладеної у рішенні Європейського суду з прав людини від 17.07.2008р. по справі "Каіч та інші проти Хорватії" для Конвенції було б неприйнятно, якби стаття 13 декларувала право на ефективний засіб захисту але без його практичного застосування. Таким чином, обов`язковим є практичне застосування ефективного механізму захисту. Протилежний підхід суперечитиме принципу верховенства права.

Отже, обраний судом спосіб захисту має бути ефективним та повинен забезпечити реальне відновлення порушеного суб`єктивного права чи захист ущемленого інтересу.

Згідно з рішенням Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 по справі "Рисовський проти України" (Rysovskyy v. Ukraine; заява № 29979/04) принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд дійшов висновку, що відповідач діяв не у спосіб, визначений законодавством, оскільки дії членів комісії для надання спортивної федерації статусу національної та позбавлення такого статусу, що відбулося 25 листопада 2019 року, є протиправними, а наказ Міністерства молоді та спорту України №5967 від 04.12.2019, з порушенням порядку прийняття, підлягає скасуванню як таке, що не відповідає критеріям, визначеним частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України.

Згідно з вимогами частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Закону, що і було зроблено позивачем.

Відповідно до вимог частини 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

В ході розгляду справи відповідач належними та допустимими доказами не підтвердив правомірність прийнятого рішення, а відтак суд доходить висновку про часткове задоволення адміністративного позову.

Керуючись ст.ст. 13, 14, 241, 243, 246, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" до Міністерство молоді та спорту України, третя особа - Громадська організацію "Федерація тхеквондо (ВТФ) міста Києва" про визнання протиправними та скасування рішення і наказу, - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства молоді та спорту України №5967 від 04.12.2019 про позбавлення Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" статусу національної спортивної федерації з виду спорту "тхеквондо (ВТФ)".

У задоволенні решти позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Громадської організації "Федерація тхеквондо (ВТФ) України" (61003, м.Харків, м-н Конституції, буд.1, Палац Праці, 5 під`їзд, 2 поверх, код ЄДРПОУ 25540401) витрати зі сплати судового збору у розмірі 1051 (одна тисяча п`ятдесят одна) грн. 00 коп. за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства молоді та спорту України (01601, м.Київ, вул.Еспланадна, 42, код ЄДРПОУ 38649881).

Роз`яснити, що судове рішення буде виготовлено у повному обсязі у порядку ч.3 ст.243 КАС України; набирає законної сили відповідно до ст.255 КАС України (після закінчення строку подання скарги усіма учасниками справи або за наслідками процедури апеляційного перегляду; підлягає оскарженню шляхом подання апеляційної скарги до Другого апеляційного адміністративного суду у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України та у строк згідно з ч.1 ст.295 КАС України (протягом 30 днів з дати складення повного судового рішення).

Повний текст рішення виготовлений 07 серпня 2020 року.

Суддя О.В. Панченко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.07.2020
Оприлюднено10.08.2020
Номер документу90837050
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/2192/2020

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 03.12.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 24.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 17.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 16.09.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Любчич Л.В.

Рішення від 29.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

Рішення від 29.07.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Панченко О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні