ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
29 липня 2020 року м.Дніпросправа № 160/11682/19
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Баранник Н.П. (доповідач),
суддів: Малиш Н.І., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2020 року у справі № 160/11682/19 (суддя Тулянцева І.В.) за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг про скасування постанови,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ (далі - позивач) звернулося до суду з позовом про визнання протиправним та скасування постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (далі - відповідач) про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг №706/1252/16-2/13-П від 28.08.2019р.
В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що відповідачем винесено у відношенні позивача постанову 706/1252/16-2/13-П від 28.08.2019 року, виходячи і того, що на думку відповідача, позивачем не надано звітні дані за ІІ квартал 2019 року. ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ своєчасно, а саме: 23.07.2019р. подано до Нацкомфінпослуг фінансову звітність за ІІ квартал 2019 року, з обов`язковим накладенням електронного цифрового підпису уповноваженої особи на ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ , у зв`язку із чим, застосування штрафних санкцій з боку відповідача є протиправним.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2020 року позовні вимоги задоволено, судом скасовано оскаржену позивачем постанову.
Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу. В скарзі, посилаючись на не повне з`ясування судом обставин, що мають істотне значення для правильного вирішення спору, неналежну оцінку доказів, невідповідність висновків суду фактичним обставинам справи, порушення судом норм матеріального права, відповідач просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2020 року та прийняти нове рішення, яким в задоволенні позову відмовити.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, що подана 23.07.2019 р. звітність не була прийнята, оскільки не була підписана електронним підписом головного бухгалтера товариства, що є порушенням вимог п.1 Розділу 5 Порядку надання звітності.
Позивач своїм правом на подання до суду апеляційної інстанції відзиву на апеляційну скаргу відповідача не скористався.
Колегія суддів, перевіривши доводи апеляційної скарги, матеріали справи, приходить до висновку, що апеляційна скарга задоволенню не підлягає з наступних підстав.
З матеріалів справи встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ є юридичною особою, зареєстрованою в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 17.12.2008 року (номер запису 1 224 102 0000 045113).
Позивач, як платник податків перебуває на обліку в Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області.
Відповідно до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ є: Код КВЕД 64.19 Інші види грошового посередництва; Код КВЕД 64.91 Фінансовий лізинг; Код КВЕД 64.92 Інші види кредитування; Код КВЕД 64.99 Надання інших фінансових послуг (крім страхування та пенсійного забезпечення), н. в. і. у. (основний).
28.08.2019 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг на підставі акту перевірки ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ від 07.08.2019 року № 1252/16-2/13 було винесено постанову №706/1252/16-2/13-П про застосування штрафної санкції за правопорушення, вчинені на ринках фінансових послуг якою до ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ застосовано штраф у розмірі 3 400 грн.
У вказаній постанові зазначено, що позивачем не надано звітні дані за ІІ квартал 2019 року, що свідчить про порушення ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ вимог чинного законодавства, а саме: пп. 1 п. 2. пп.2 п. 4 розділу II Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослут або Нацкомфінпослуг можливість надати послуги з фінансового лізингу, затвердженого розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26.09.2017 №3840, затвердженим в Міністерстві юстиції України 24.10.201 7 року за №1294/31162 (далі- Порядок), в частині неподання звітних даних за II квартал 2019 року до Нацкомфінпослуг.
Не погодившись з постановою 10 вересня 2019 року ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ направило скаргу до Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, щодо скасування постанови № 706/1252/16-2/13-П від 28.08.2019 року.
Розпорядженням від 03.10.2019 року № 1956 скаргу позивача залишено без задоволення, а постанову № 706/1252/16-2/13-П від 28.08.2019 року про застосування штрафних санкцій залишено без змін.
Вважаючи рішення про застосування штрафних санкцій протиправним, позивач звернувся до суду із вказаним позовом.
Суд першої інстанції, задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що звітність, подана позивачем в строки, передбачені законодавством, та підписана уповноваженою особою (електронним підписом головного бухгалтера ТОВ "МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ"), оскільки позивачем укладено з ТОВ "Фондовий консалтинг" договір про надання бухгалтерських послуг № 03/5-БО, у відповідності до якого саме ТОВ "Фондовий консалтинг" здійснює ведення бухгалтерського обліку позивача за плату. У свою чергу ТОВ "Фондовий консалтинг" уповноважило свого працівника ОСОБА_1 відповідальною за ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності позивача.
Колегія суддів не погоджується з висновками суду першої інстанції, враховуючи наступне.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлює Закон України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .
Згідно ч.1 ст.14 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , фінансова установа зобов`язана вести облік своїх операцій та надавати звітність відповідно до вимог законів та нормативно-правових актів державних органів з питань регулювання діяльності фінансових установ та ринків фінансових послуг.
Відповідно до ч.1 ст.11 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначено, що підприємства зобов`язані складати фінансову звітність на підставі даних бухгалтерського обліку.
Фінансова звітність підписується керівником (власником) підприємства або уповноваженою особою у визначеному законодавством порядку та бухгалтером або особою, яка забезпечує ведення бухгалтерського обліку підприємства. У разі якщо бухгалтерський облік підприємства ведеться підприємством, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, фінансову звітність підписують керівник підприємства або уповноважена особа, а також керівник підприємства, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, або уповноважена ним особа. При цьому відповідальність підприємства, що провадить діяльність у сфері бухгалтерського обліку та/або аудиторської діяльності, визначається законом та договором про надання бухгалтерськихпослуг.
Порядок надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу, затверджено розпорядженням Нацкомфінпослуг від 26.09.2017 №3840, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 24.10.2017 за №1294/31162 (далі - Порядок надання звітності).
Відповідно до пп.1 п. 2, пп. 2 п. 4 розділу II Порядку, фінансові компанії (крім фінансових компаній - управителів та фінансових компаній - адміністраторів), фінансові установи - юридичні особи публічного права та довірчі товариства подають до Нацкомфінпослуг такі види звітності:
1) квартальна;
2) річна.
Звітність, що складається відповідно до цього Порядку (крім звітності лізингодавців), подається до Нацкомфінпослуг у такі терміни:
1) за місяць - до 25 числа включно місяця, наступного за звітним;
2) квартальну та річну - у терміни, визначені пунктом 5 Порядку подання фінансової звітності, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 року № 419.
Згідно п.5. Постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2000 р. № 419 Про затвердження Порядку подання фінансової звітності , проміжна фінансова звітність (І квартал, перше півріччя, дев`ять місяців), крім консолідованої, подається підприємствами органам, зазначеним у пункті 2 (крім органів Казначейства), не пізніше 25 числа місяця, що настає за звітним кварталом, а річна - не пізніше 28 лютого наступного за звітним року.
Відповідно до пункту 10 частини першої статті 28 Закон України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг , Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, у межах своєї компетенції у разі порушення законодавства про фінансові послуги, нормативно-правових актів національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу та накладає адміністративні стягнення.
Аналогічні повноваження Нацкомфінпослуг визначені також частиною першою статті 39 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання у сфері фінансових послуг , якою передбачено, що у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання фінансових послуг, національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг, застосовує заходи впливу відповідно до закону.
З матеріалів справи підтверджується, що позивачем до Комплексної інформаційної системи Нацкомфінпослуг 23.07.2019 року подано фінансову звітність за ІІ квартал 2019 року.
З пояснень сторін викладених у позовній заяві та відзиву на позовну заяву, а також наданого позивачем скріншоту зробленого з Комплексної інформаційної системи Нацкомфінпослуг вбачається, що подана 23.07.2019 звітність не була прийнята, оскільки не була підписана електронним підписом головного бухгалтера ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ , що на думку відповідача є порушенням вимог п.1 Розділу 5 Порядку надання звітності.
Колегія суддів зазначає, що позивач є фінансовою компанією і має право надавати послуги з факторингу, надавати кошти у позику, в т.ч. на умовах фінансового кредиту, надання послуги з фінансового лізингу, на надання гарантій та поручительств, в зв`язку з чим повинен дотримуватися законодавства про фінансові послуги, в тому числі Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з надання фінансових послуг (крім професійної діяльності на ринку цінних паперів), затверджених постановою КМУ від 07.12.2016р. № 913 (далі - Ліцензійні умови).
Пунктом 2 Ліцензійних умов встановлено, що ліцензіат зобов`язаний виконувати вимоги цих Ліцензійних умов, а здобувач ліцензії - їм відповідати.
Відповідно до Ліцензійних умов, головний бухгалтер фінансової установи - головний бухгалтер, який очолює утворену бухгалтерську службу у фінансовій установі, штатний бухгалтер фінансової установи, якщо у фінансовій установі не утворено бухгалтерської служби на чолі з головним бухгалтером, особа, яка його заміщує, або особа, на яку покладено ведення на договірних засадах бухгалтерського обліку (позаштатний спеціаліст з бухгалтерського обліку, зареєстрований як фізична особа - підприємець, який провадить підприємницьку діяльність без створення юридичної особи, та спеціаліст з бухгалтерського обліку централізованої бухгалтерії або аудиторської фірми).
Згідно п.18 Ліцензійних умов, встановлено, що "До заяви про отримання ліцензії здобувачем ліцензії додаються такі документи, зокрема: …анкета керівника/головного бухгалтера здобувача ліцензії (подається окремо керівником та головним бухгалтером здобувача ліцензії)…".
Згідно Положення про Державний реєстр фінансових установ , затвердженого розпорядженням Державної комісії з регулювання ринків фінансових послуг України" N 41, 28.08.2003 "Державний реєстр фінансових установ - система одержання, накопичення, зберігання, захисту, використання та поширення адміністративної інформації (даних) про фінансову установу;… .3. Дія цього Положення поширюється на всіх юридичних осіб (крім банків, професійних учасників фондового ринку, інститутів спільного інвестування, фінансових установ, що здійснюють діяльність з переказу коштів, фінансових установ, які мають статус міжурядових міжнародних організацій, Державної казначейської служби України та державних цільових фондів) незалежно від їх організаційно-правової форми та форми власності, які відповідно до Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" надають одну чи декілька фінансових послуг, державне регулювання діяльності з надання яких належить до компетенції Нацкомфінпослуг….6. Юридична особа набуває статусу фінансової установи з дати внесення відповідного запису про неї до Реєстру. Датою внесення відповідного запису до Реєстру для набуття юридичною особою статусу фінансової установи є дата прийняття Нацкомфінпослуг рішення про внесення фінансової установи до Реєстру. 7. Документом, що підтверджує статус фінансової установи, є Свідоцтво (додаток 1). 8. Фінансова установа має право надавати фінансові послуги після внесення її до Реєстру та отримання Свідоцтва. Якщо відповідно до нормативно-правових актів для надання певної фінансової послуги необхідно мати ліцензію та/або дозвіл, фінансова установа має право на надання такої послуги лише після отримання відповідної ліцензії та/або дозволу….14. Вимоги, установлені законодавством України щодо діяльності, пов`язаної з наданням відповідних видів фінансових послуг, повинні виконуватися фінансовою установою протягом усього строку перебування в Реєстрі".
Згідно розділу III Положення "1. До Реєстру вноситься інформація, перелік якої встановлюється цим Положенням.3. До Реєстру вносяться:1) загальна інформація про заявника, яка включає інформацію: про керівника юридичної особи (прізвище, ім`я та по батькові (далі - П.І.Б.), найменування посади); про головного бухгалтера (П.І.Б.) або особу, на яку покладено ведення бухгалтерського обліку (П.І.Б. для фізичної особи або повне найменування та код за ЄДРПОУ для юридичної особи);…".
Відповідно розділу XVIII Положення "1. Фінансова установа зобов`язана надати до Нацкомфінпослуг протягом п`ятнадцяти робочих днів після: 1) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься у документах, передбачених підпунктами 6 та 11 пункту 1 розділу VIІ, підпунктами 1 та 2 пункту 2 розділу IX, підпунктом 3 пункту 4 розділу XIІ цього Положення: письмове повідомлення із зазначенням переліку змін згідно з додатком 12 до цього Положення; копії документів, передбачених підпунктами 6 та 11 пункту 1 розділу VIІ, підпунктами 1 та 2 пункту 2 розділу IX, підпунктом 3 пункту 4 розділу XIІ цього Положення, в які внесені зміни;
2) виникнення змін та/або доповнень до інформації, яка міститься у реєстраційній картці юридичної особи: письмове повідомлення із зазначенням переліку змін згідно з додатком 12 до цього Положення, крім змін, визначених у пункті 1 розділу XIV цього Положення; копії документів, які підтверджують такі зміни та/або доповнення; відповідну(і) реєстраційну(і) картку(и) (у паперовому та електронному вигляді).
Датою надання документів є дата відбитка календарного штемпеля поштового відділення зв`язку (кур`єрської служби), що обслуговує відправника, а в разі подання документів безпосередньо до Нацкомфінпослуг - дата реєстрації документів у Нацкомфінпослуг.
2. Повідомлення та всі документи, що додаються до повідомлення, повинні бути засвідчені підписом керівника заявника, подаватися з внутрішнім описом, із зазначенням кількості аркушів кожного документа.
3. Документи на двох і більше аркушах мають бути пронумеровані, прошиті та містити напис "Усього в цьому документі пронумеровано, прошито, скріплено підписом
4. У разі якщо повідомлення та документи, що додаються до нього, подані в повному обсязі та відповідають вимогам цього розділу, Нацкомфінпослуг не пізніше 15 робочих днів з дати надходження повідомлення вносить відповідні зміни до Реєстру.".
Відповідно розділу 5 Порядку надання звітності фінансовими компаніями, фінансовими установами - юридичними особами публічного права, довірчими товариствами, а також юридичними особами - суб`єктами господарювання, які за своїм правовим статусом не є фінансовими установами, але мають визначену законами та нормативно-правовими актами Держфінпослуг або Нацкомфінпослуг можливість надавати послуги з фінансового лізингу " 1. Фінансові компанії (у тому числі фінансові компанії - управителі, фінансові компанії - адміністратори, фінансові компанії групи А і групи Б), фінансові установи - юридичні особи публічного права, довірчі товариства та лізингодавці подають звітність, передбачену цим Порядком, в електронній формі з дотриманням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги".
Обов`язковим реквізитом звітності, яка надається до Нацкомфінпослуг, є кваліфікований електронний підпис відповідно до законодавства у сфері електронних довірчих послуг:
для фінансових компаній (у тому числі фінансових компаній - управителів, фінансових компаній - адміністраторів, фінансових компаній групи А і групи Б), фінансових установ - юридичних осіб публічного права, довірчих товариств - підписи керівника та головного бухгалтера фінансової установи;
для лізингодавців - підписи керівника та головного бухгалтера юридичної особи, у разі відсутності у штаті підприємства головного бухгалтера - два підписи керівника юридичної особи.
Факт подання звітності підтверджується відправленням пакету звітності із наявними кваліфікованими електронними підписами керівника та головного бухгалтера з додаванням кваліфікованої електронної позначки часу в автоматичному режимі програмно-технічними засобами веб-інтерфейсу на веб-сайті Нацкомфінпослуг.
У разі подання звітності з порушенням строків, визначених пунктами 4, 5 розділу II цього Порядку, така звітність вважається поданою несвоєчасно".
В складі звітних даних за II квартал 2019 року поданих 23.07.2019 року в електронній формі до Нацкомфінпослуг, було надано наказ ТОВ "Фондовий консалтинг" від 10.07.2019 № 04-ОК "Про прийняття ОСОБА_1 на посаду головного бухгалтера ТОВ "Фондовий консалтинг" з 11.07.2019 р., який не підтверджує повноваження ОСОБА_1 підписувати звітні дані ТОВ МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ , оскільки вказану особу не було внесено в перелік осіб уповноважених підписувати звітні дані згідно п. 4 Розділу ХУ111 Положення про Державний реєстр фінансових установ.
Крім того, судом встановлено, що згідно реєстраційної справи позивача, внесення останніх змін відбулася 13.05.2015р., в зв`язку з чим накладений особистий Електронний цифровий підпис ОСОБА_1 на звітні дані позивача не відповідає Порядку надання звітності.
Враховуючи наведене позивачем порушено строк подання звітності за ІІ квартал 2019 року.
Відповідальність за несвоєчасне подання інформації передбачена п.2 ч.1 ст.41 Закону України Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг .
Отже, факт несвоєчасного подання звітності встановлено судом та не спростовано позивачем, а отже відсутні підстави для скасування оскарженої постанови відповідача.
За таких обставин, колегія суддів не погоджується з висновком суду першої інстанції про задоволення позовних вимог, оскільки відповідачем по справі згідно статті 77 КАС України повністю доведено правомірність прийнятого рішення, в зв`язку з чим апеляційна скарга підлягає задоволенню, а рішення суду - скасуванню з ухваленням нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Керуючись ст.311, п.2 ч.1 ст.315, 317, ст.ст.322, 325, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг - задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 24 січня 2020 року у справі № 160/11682/19 - скасувати та ухвалити нове судове рішення.
В задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю МЕНЕДЖМЕНТ ІНВЕСТИЦІЙ - відмовити.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, відповідно до п.2 ч.5 ст.328 КАС України.
Головуючий - суддя Н.П. Баранник
суддя Н.І. Малиш
суддя А.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.07.2020 |
Оприлюднено | 10.08.2020 |
Номер документу | 90844784 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Баранник Н.П.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Тулянцева Інна Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні