Рішення
від 11.08.2020 по справі 200/5422/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 серпня 2020 р. Справа№200/5422/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Арестової Л.В, розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження (в порядку письмового провадження) адміністративну справу за позовом Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (місце знаходження: вул. Серова, буд. 1а, м. Маріполь, Донецька області; код ЄДРПОУ: 13492430) до Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон (місце знаходження: вул. Радянська, буд. 55, м. Артемівськ Донецька область; код ЄДРПОУ: 31615238) про стягнення адміністративно-господарських санкцій,-

У С Т А Н О В И В :

09 червня 2020 року на адресу Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон на користь державного бюджету України адміністративно-господарські санкції за невиконання нормативу робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2019 році у розмірі 21 031,25 грн. та пеню у розмірі 277,64 грн.

Позивач в обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідно до звіту про зайнятість інвалідів за 2019 рік, що наданий відповідачем до відділення фонду, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу відповідача становила 8 осіб. Таким чином, згідно частини 1 ст. 19 Закону «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» у відповідача в 2019 році повинно було бути працевлаштовано 1 особа з інвалідністю, але фактично не була працевлаштована жодна особа.

Отже, відповідач не виконав норматив по створенню робочих місць по працевлаштуванню інвалідів.

Просило стягнути з відповідача суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів у 2019 році в сумі 21 031,25 грн. та нараховану за порушення термінів сплати таких санкцій пеню.

Відповідач надав до суду відзив на позовну заяву, в якому зазначив, зокрема, що ним дійсно було подано звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік, проте пізніше було виявлено у вказаному звіті арифметичну помилку щодо кількості працівників на підприємстві, яку було усунено шляхом подання уточнюючого звіту. Так позивач зазначає, що оскільки в нього протягом звітного періоду працювало менше 8 осіб, то згідно зі ст. 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні в підприємства відсутній обов`язок щодо працевлаштування інвалідів.

Просив в задоволенні позову відмовити.

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 11 червня 2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.

Товариство з обмеженою відповідальністю Дикон у поданому до Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіті про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік відобразило, що середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу становила 8 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, - 0 осіб, тоді як повинна працювати 1 особа (а.с. 5).

Тобто відповідач не виконав норматив по створенню 1 робочого місця по працевлаштуванню інвалідів.

У звіті про зайнятість та працевлаштування інвалідів товариство у 2019 році самостійно визначило суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів в розмірі 21 031,30 гривень, зазначило фонд оплати праці штатних працівників за рік - 336,50 грн., середньорічну заробітну плату штатного працівника за рік - 42 062,59 грн.

За проведеними позивачем підрахунками сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів становила 21 031,25 грн. (а.с. 6).

За порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій нарахована пеня в розмірі 277,64 грн. (а.с. 7).

Надалі, ТОВ Дикон для усунення арифметичної помилки у поданому звіті було подано 19.06.2020 року уточнюючий звіт про зайнятість працевлаштування інвалідів за 2019 рік.

Так, відповідно до уточнюючого звіту за 2019 рік, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу становила 7 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, - 0 осіб, тоді як повинна працювати 0 осіб, не визначило суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, зазначило фонд оплати праці штатних працівників за рік - 336,50 грн., середньорічну заробітну плату штатного працівника за рік - 48 047,94 грн. (а.с. 30)

На підтвердження уточнюючого звіту за 2019 рік чисельності штатних працівників ТОВ Дикон надає табелі використання робочого часу;

- за січень 2019 року - 5 одиниць штатних працівників;

- за лютий 2019 року - 5 одиниць штатних працівників;

- за березень 2019 року - 5 одиниць штатних працівників;

- за квітень 2019 року - 5 одиниць штатних працівників;

- за травень 2019 року - 5 одиниць штатних працівників;

- за червень 2019 року - 11 одиниць штатних працівників (відповідно до наказів від 27.06.2019 року № 27-01 та від 28.06.2019 року № 28-01 прийнято на роботу ТОВ Дикон 6 осіб (а.с. 50-51);

- за липень 2019 року - 11 одиниць штатних працівників;

- за серпень 2019 року - 11 одиниць штатних працівників;

- за вересень 2019 року - 10 одиниць штатних працівників (відповідно до наказу від 31.07.2019 року № У01-1 звільнено 1 особу (а.с. 59);

- за жовтень 2019 року - 9 одиниць штатних працівників (відповідно до наказу від 26.09.2019 року № 27-1 звільнено 1 особу (а.с. 64);

- за листопад 2019 року - 10 одиниць штатних працівників (відповідно до наказу від 15.11.2019 року № 11-11 прийнято на роботу 1 особу (а.с. 69);

- за грудень 2019 року - 9 одиниць штатних працівників (відповідно до наказу від 31.10.2019 року № 31-10 звільнено 1 особу (а.с. 73).

Також в матеріалах справи наявні щомісячні розрахунки середньооблікової кількості штатних працівників облікового складу (осіб) ТОВ Дикон та відомості про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особами ТОВ Дикон .

Надаючи оцінку доводам позивача в обґрунтування заявленого позову, а також запереченням відповідача щодо позовних вимог, суд зауважує таке.

Відповідно до ст. 18 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

На реалізацію Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 31 січня 2007 року №70, якою затверджено низку нормативно-правових актів, зокрема Порядок подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування

Пунктом 2 вказаного Порядку визначено, що звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31 травня 2013 року № 316 затверджено Форму звітності № 3-ПН „Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» , Порядок подання форми звітності № 3-ПН „Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» .

Згідно з п. 5 Порядку Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Відповідно до ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичних осіб, які використовують найману працю, встановлюється норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій інвалідів, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування інвалідів, неподання Фонду соціального захисту інвалідів звіту про зайнятість та працевлаштування інвалідів несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

Адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій інвалідів, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

У разі несплати адміністративно-господарських санкцій або пені чи неможливості їх сплати за рішенням суду їх стягнення в примусовому порядку може бути звернено на майно підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичної особи, яка використовує найману працю, в порядку, передбаченому законом.

Суми адміністративно-господарських санкцій і пені, що надійшли до державного бюджету, використовуються Фондом соціального захисту інвалідів.

Відповідно ст. 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Як встановлено судом, відповідачем було направлено позивачу уточнюючий звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік, яким було усунуто вказану у попередньому звіті арифметичну помилку.

Так, середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу становила 7 осіб, з них середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність, - 0 осіб, тоді як повинна працювати 0 осіб, не визначило суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів, зазначило фонд оплати праці штатних працівників за рік - 336,50 грн., середньорічну заробітну плату штатного працівника за рік - 48 047,94 грн.

Абзацом першим ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні»для роботодавців установлено норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів у таких розмірах:

4 % середньо облікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік;

у кількості одного робочого місця - якщо працюють від 8 до 25 осіб.

Наприклад, якщо середньооблікова чисельність штатних працівників за рік становить 7 (або менше ніж 7) осіб, то такий роботодавець не підпадає під норматив. У разі прийняття на роботу восьмого (і більше) працівника (до 25) для одного з восьми працівників роботодавець має створити одне робоче місце для інваліда.

Таким чином, матеріалами справи підтверджено що в ТОВ Дикон , відповідно до положень ст. 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні» , відсутній обов`язок щодо працевлаштування інвалідів.

З огляду на наведене правові підстави для застосування щодо відповідача адміністративно-господарських санкцій і, відповідно, стягнення їх в судовому порядку, - відсутні.

Керуючись ст. ст. 2, 5, 6, 90, 132, 139, 193, 242-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні позову Донецького обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (місце знаходження: вул. Серова, буд. 1а, м. Маріполь, Донецька області; код ЄДРПОУ: 13492430) до Товариства з обмеженою відповідальністю Дикон (місце знаходження: вул. Радянська, буд. 55, м. Артемівськ Донецька область; код ЄДРПОУ: 31615238) про стягнення адміністративно-господарських санкцій - відмовити.

Рішення складено у повному обсязі та підписано 11 серпня 2020 року.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Учасниками справи, які не були присутні в судовому засіданні, рішення суду першої інстанції може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня вручення судового рішення.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Суддя Л.В. Арестова

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.08.2020
Оприлюднено13.08.2020
Номер документу90882713
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/5422/20-а

Постанова від 03.11.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Ухвала від 30.09.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Блохін Анатолій Андрійович

Рішення від 11.08.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

Ухвала від 11.06.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Арестова Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні