Рішення
від 12.08.2020 по справі 560/2527/20
ХМЕЛЬНИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 560/2527/20

РІШЕННЯ

іменем України

12 серпня 2020 рокум. Хмельницький

Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Михайлова О.О.

розглянувши адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області , третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Колективне підприємство СПМК-40 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області, в якій просить суд:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 24.10.2019 №36391/03 щодо відмови позивачеві у зарахуванні стажу роботи на посаді муляра (камінщика) Старокостянтинівського ПМК-221 з 01.04.1983 року по 20.09.1983 року, майстра Старокостянтинівської дільниці Хмельницького СПМК-40 з 21.05.1190 року по 27.12.1999 року, на посаді виконроба Старокостянтинівської дільниці Хмельницької СПМК - 40 з 25.12.2001 року по 20.12.2011 року до стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію за вислугу років відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування".

2. Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області зарахувати стаж роботи на посаді муляра (камінщика) Старокостянтинівського ПМК-221 з 01.04.1983 року по 20.09.1983 року, майстра Старокостянтинівської дільниці Хмельницького СПМК-40 з 21.05.1190 року по 27.12.1999 року, на посаді виконроба Старокостянтинівської дільниці Хмельницької СПМК - 40 з 25.12.2001 року по 20.12.2011 року до стажу роботи, що дає право на пільгову пенсію за вислугу років відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування", та призначити позивачеві пенсію за віком на пільгових умовах з дня виникнення права на пенсію.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що позивач має необхідний стаж роботи на посаді, що дає право на пільгову пенсію відповідно до статті 13 Закону № 1788-XII, у призначенні якої відповідач йому протиправно відмовив, посилаючись на відсутність необхідного пільгового стажу. Зокрема, до стажу роботи позивача, що дає право на пільгову пенсію, не зараховано періоди роботи на посаді муляра (камінщика) Старокостянтинівського ПМК-221 з 01.04.1983 року по 20.09.1983 року, майстра Старокостянтинівської дільниці Хмельницького СПМК-40 з 21.05.1190 року по 27.12.1999 року, на посаді виконроба Старокостянтинівської дільниці Хмельницької СПМК - 40 з 25.12.2001 року по 20.12.2011 року.

Ухвалою суду від 25.05.2020 суд відкрив провадження в адміністративній справі, розгляд справи призначено в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та залучено до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача колективне підприємство СПМК-40.

11.06.2020 відповідачем подано відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача зазначає, що позивачеві правомірно відмовлено у призначенні пенсії на пільгових умовах, оскільки документів підтверджуючих пільговий стаж, як цього вимагають положення Порядку №637 позивачем із заявою про призначення пенсії до головного управління надано не було, що підтверджується заявою позивача від 21.10.2019, відповідно до якої останній ознайомлений про відсутність підстав зарахування до пільгового стажу період роботи у зв`язку з відсутністю довідки уточнюючої характер роботи на посаді майстра будівельно-монтажних робіт.

Відповідно до інформації щодо надання довідки про уточнюючий характер роботи СПМК-40 від 13.07.2019 №16 позивач наказом №29-к від 21.05.1990 переведений на посаду майстра на Старокостянтинівський участок СПМК-40, перша атестація робочих місць за умовами праці відповідно вимог "Методичні рекомендації для проведення атестації робочих місць за умовами праці" затверджених постановою Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України від 01.09.1992 року №41 проведена згідно наказу №86 від 18.07.2007 року. Роботодавцем повідомлено, що критерій оцінки шкідливих факторів майстрів санітарно технічних робіт не є шкідливі та небезпечні згідно умов класифікатора. Вказано, що перебування майстрів сантехнічних робіт на будівельних майданчиках не перевищує 60% протягом робочого дня. Зазначено, що атестація робочого місця майстра санітарно-технічних робіт до 2013 року не проводилася.

У відзиві на позовну заяву представник відповідача також зазначає, що відповідно до поданих документів та індивідуальних відомостей про застраховану особу страховий стаж позивача становить 32 роки 5 місяців 10 днів, пільговий стаж роботи за Списком №2 - відсутній. Просить в задоволенні позову ОСОБА_1 відмовити в повному обсязі.

У відзиві заявлено клопотання про розгляд справи в судовому засіданні з викликом (повідомленням) сторін.

Враховуючи те, що дана справа є незначної складності, характер спірних правовідносин та предмет доказування не вимагають проведення судового засідання, в задоволенні клопотання слід відмовити.

Пояснення або відзив на підтримку або заперечення проти позову третьою особою не подано.

Справу розглянуто в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.

Судом встановлено такі обставини у справі.

ОСОБА_1 21.10.2019 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою щодо призначення пенсії за віком на пільгових умовах за Списком №2.

Рішенням від 24 жовтня 2019 року № 221350001144 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області відмовило позивачеві в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2.

Листом №36391/03 від 07.11.2019 Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області роз`яснило позивачеві в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах за Списком № 2 відмовлено, оскільки до заяви не додано довідок уточнюючих пільговий характер роботи та документів про атестацію робочого місця.

Вважаючи такі дії відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.

Україна є правовою державою і в подібних випадках виступає гарантом у захисті соціальних прав громадянина. За змістом ч. 3 ст. 23 Загальної Декларації прав людини, п. 4 ч. 1 Європейської Соціальної хартії та ч. 3 ст. 23 Конституції України кожна особа пенсійного віку має право на справедливу і задовільну винагороду, соціальний захист за роки важкої праці та шкідливих робіт, яка є основним джерелом існування для них самих та їхніх сімей.

Відповідно до ч. ч. 1, 3 ст. 46 Конституції України, громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Пенсії, інші види соціальних виплат та допомоги, що є основним джерелом існування, мають забезпечувати рівень життя, не нижчий від прожиткового мінімуму, встановленого законом.

Згідно ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України.

Конституційний Суд України неодноразово розглядав проблему, пов`язану з реалізацією права на соціальний захист, неприпустимістю обмеження конституційного права громадян на достатній життєвий рівень, і сформулював правову позицію, згідно з якою Конституція та закони України виокремлюють певні категорії громадян України, що потребують додаткових гарантій соціального захисту з боку держави.

Відповідно до п. 2 ч. 2 ст. 114 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" на пільгових умовах пенсія за віком призначається: працівникам, зайнятим повний робочий день на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 55 років і за наявності страхового стажу не менше 30 років у чоловіків, з них не менше 12 років 6 місяців на зазначених роботах, і не менше 25 років у жінок, з них не менше 10 років на зазначених роботах.

Працівникам, які не мають стажу роботи з шкідливими і важкими умовами праці, передбаченого абзацом першим цього пункту, але мають не менше половини стажу на зазначених роботах, за наявності передбаченого абзацами першим і п`ятнадцятим - двадцять третім цього пункту відповідного страхового стажу пенсії на пільгових умовах призначаються із зменшенням пенсійного віку, встановленого абзацом першим частини першої статті 26 цього Закону: чоловікам - на 1 рік за кожні 2 роки 6 місяців такої роботи.

Згідно з п. 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. N 637 (далі - Порядок №637), у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників.

У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, до якого включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Для підтвердження трудового стажу приймаються лише ті відомості про періоди роботи, які внесені в довідки на підставі документів (п. 24 Порядку №637).

Наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 18 листопада 2005 р. N 383 затверджено Порядок застосування Списків N 1 і N 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників при обчисленні стажу роботи, що дає право на пенсію за віком на пільгових умовах (далі - Порядок №383).

Відповідно до п. 3 Порядку №383 при визначенні права на пенсію за віком на пільгових умовах застосовуються Списки, що чинні на період роботи особи. До пільгового стажу зараховується весь період роботи на відповідних посадах або за професіями незалежно від дати їх внесення до Списків за умови підтвердження документами відповідних умов праці за час виконання роботи до 21.08.92 та за результатами проведення атестації робочих місць за умовами праці після 21.08.92 (приклади у додатках 1, 2).

Пунктом 10 Порядку №383 визначено, що для підтвердження стажу роботи зі шкідливими і важкими умовами праці необхідно подати трудову книжку із оформленими належним чином записами про займану посаду і період виконуваної роботи, виписку із наказу по підприємству про проведення атестації на відповідному робочому місці та, у разі відсутності в трудовій книжці відомостей, що визначають право на пенсію на пільгових умовах, уточнюючу довідку, передбачену пунктом 20 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12.08.93 N 637.

Відповідно до п. 4.2. Порядку №383 результати атестації (як вперше проведеної, так і чергової) застосовуються при обчисленні стажу, який дає право на пенсію за віком на пільгових умовах, впродовж 5 років після затвердження її результатів, за умови, якщо впродовж цього часу на даному підприємстві не змінювались докорінно умови і характер праці (виробництво, робота, робоче місце), що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. У разі докорінної зміни умов і характеру праці для підтвердження права на пенсію за віком на пільгових умовах має бути проведена позачергова атестація.

Такий же порядок застосовується у разі припинення діяльності підприємства, установи, організації із визначенням правонаступника.

Згідно з п. 4.5 Порядку №383 якщо атестація з 21.08.92 не проводилася чи за результатами атестації, вперше проведеної після 21.08.97, право не підтвердилось, до пільгового стажу зараховується лише період роботи із шкідливими умовами праці на даному підприємстві, в установі чи організації до 21.08.92 включно, тобто до набуття чинності Порядком проведення атестації робочих місць. У такому ж порядку зараховується пільговий стаж, якщо за результатами атестації, вперше проведеної до 21.08.97, право на пільгове пенсійне забезпечення не підтвердилось.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності і господарювання згідно з Порядком проведення атестації та розробленими на виконання постанови №442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України від 1 вересня 1992 року №41.

Суд встановив, що при зверненні позивача 21.10.2019 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області із заявою про призначення пенсії за віком на пільгових умовах відповідно до Списку №2, позивачем було надано:

- трудову книжку;

- копію військового квитка;

- копію диплому від 30.04.1984 року НОМЕР_1 ;

- копію наказу Пересувної механізованої колони №221 від 01.04.1983 №35-к про прийняття на проходження практики;

- інформацію щодо реорганізації Хмельницького КП СПМК-40 від 30.07.2019 №15;

- довідку ТОВ "АЛЬФА-ГАЗ" від 07.08.2019 №163 про період роботи з 19.09.2011 по 30.11.2011 року;

- інформацію КП СПМК-40 щодо надання довідки про уточнюючий характер роботи від 13.07.2019 №16.

Враховуючи викладене, документів, що підтверджують пільговий стаж, як це передбачено Порядком №637, позивачем із заявою про призначення пенсії до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області подано не було.

Відповідно до листа СПМК-40 вих. №16 від 13.07.2019, позивач наказом №29-к від 21.05.1990 переведений на посаду майстра на Старокостянтинівський участок СПМК-40, перша атестація робочих місць за умовами праці відповідно вимог "Методичні рекомендації для проведення атестації робочих місць за умовами праці" затверджених постановою Міністерства охорони здоров`я, Міністерства праці та соціальної політики України від 01.09.1992 року №41 проведена згідно наказу №86 від 18.07.2007 року. Критерій оцінки шкідливих факторів майстрів санітарно технічних робіт не є шкідливі та небезпечні згідно умов класифікатора. Вказано, що перебування майстрів сантехнічних робіт на будівельних майданчиках не перевищує 60% протягом робочого дня. Зазначено, що атестація робочого місця майстра санітарно-технічних робіт до 2013 року не проводилася. Згідно наказу №24 від 22.05.2013 по Хмельницькій СПМК-40 та Висновку №40 Державної експертизи умов праці Хмельницької області по проведенню атестації робочих місць, професій і посад, працівникам яким підтверджено право на пільгове пенсійне забезпечення за умовами праці у Хмельницькому КП СПМК-40 (код професії ДК 003:2010) 27 б 1223.2/23419/-/64 майстер будівельних і монтажних робіт право на пільгове пенсійне забезпечення матеріалами атестації робочих місць не підтверджено. Адміністрація КП СПМК-40 не може надати довідку ОСОБА_1 на пільгове пенсійне забезпечення.

Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Таким чином, перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності своїх дій та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що у задоволенні позову необхідно відмовити.

З врахуванням положень ст. 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат - відсутні.

Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

у задоволенні позову ОСОБА_1 - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Позивач:ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер - НОМЕР_2 ) Відповідач:Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області (вул. Герцена, 10, м. Хмельницький, Хмельницька область, 29000 , код ЄДРПОУ - 21318350)

Головуючий суддя О.О. Михайлов

СудХмельницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.08.2020
Оприлюднено13.08.2020
Номер документу90917769
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —560/2527/20

Ухвала від 11.01.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 09.12.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Чиркін С.М.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 13.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 06.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 18.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Ухвала від 15.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Драчук Т. О.

Рішення від 12.08.2020

Адміністративне

Хмельницький окружний адміністративний суд

Михайлов О.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні