Рішення
від 13.08.2020 по справі 923/602/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРСОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХЕРCОНСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул.Театральна,18, м. Херсон, 73000,

тел./0552/26-47-84, 49-31-78, факс 49-31-78, веб сторінка: ks.arbitr.gov.ua/sud5024/


Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

13 серпня 2020 року, м. Херсон, справа № 923/602/20

Господарський суд Херсонської області у складі судді Закуріна М. К., розглянувши справу

за позовом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області

до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Херсона

про стягнення 179 915 грн,

у с т а н о в и в:

Дії та аргументи Позивача

22.06.2020 Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області звернулось з позовом до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Херсона про стягнення 179 915 грн заборгованості з відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

У якості обґрунтування власної позиції Позивач вказав, що наказом Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області від 07.06.2018 № 2069-СГ Квартирно-експлуатаційному відділу міста Херсона затверджено проект землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок загальною площею 12,4315 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення, а саме переведено із категорії земель сільськогосподарського призначення (угіддя пасовища) в категорію - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони, іншого призначення (угіддя - землі під військовими базами, об`єктами, фортецями, фортами укріплення).

У зв`язку зі зміною цільового призначення земельної ділянки Відповідач мав сплатити 179 915 грн втрат сільськогосподарського виробництва, але цього не зробив, що і стало підставою для звернення до суду для їх примусового стягнення.

Дії та аргументи Відповідача

Відповідач заявлені до нього вимоги не визнав, пославшись на статтю 4 Закону України Про використання земель оборони , якою передбачено, що військові частини (установи), за погодженням з органами місцевого самоврядування або місцевими органами виконавчої влади і в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, можуть дозволяти фізичним і юридичним особам вирощувати сільськогосподарські культури, випасати худобу та заготовляти сіно на землях, наданих їм у постійне користування, та просив відмовити у задоволенні позову.

Процесуальні дії та рішення суду

Ухвалою від 06.07.2020 відкрите провадження у справі за правилами спрощеного провадження без повідомлення та виклику учасників справи. Цією ж ухвалою сторонам встановлені строки для подачі процесуальних заяв.

При вирішенні питання порядку подачі доказів з метою їх подальшої оцінки при винесенні даного рішення, суд зазначає, що Позивачем дотримані вимоги частини 2 статті 80 Господарського процесуального кодексу України щодо подачі доказів разом із позовною заявою, а тому названі вище письмові докази прийняті судом до розгляду.

Позивачем заявлено клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з викликом сторін. Вирішуючи це клопотання суд зазначає, що у відповідності до частини 6 статті 252 Господарського процесуального кодексу України суд може відмовити у задоволенні клопотання за одночасного існування таких умов: 1) предметом позову є стягнення грошової суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб; 2) характер спірних відносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання з повідомленням сторін для повного та всебічного встановлення обставин справи. У даному випадку предметом спору є стягнення суми, розмір якої не перевищує ста розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб, а характер спірних правовідносин та предмет доказування у справі не вимагають проведення судового засідання. За таких обставин, враховуючи малозначність справи, судом клопотання відхилене.

Установлені судом обставини

07.06.2018 Головним управлінням Держгеокадастру у Херсонській області видано наказ № 2069-СГ Про затвердження документації із землеустрою зі зміною цільового призначення за змістом якого Квартирно-експлуатаційному відділу міста Херсона затверджено проект землеустрою щодо відведення у постійне користування земельних ділянок загальною площею 12,4315 га, в тому числі ділянку № 1 площею 6,6315 га, ділянку № 2 площею 5,8000 га, із земель сільськогосподарського призначення державної власності зі зміною цільового призначення, розташованих на території Олександрівської (Краснознам`янської) сільської ради Голопристанського району Херсонської області. Відповідно до пункту 2 наказу земельні ділянки площею 6,6315 га з кадастровим номером 6522383400:04:001:1118 та площею 5,8000 га з кадастровим номером 6522383400:04:001:1119 переведено із категорії земель сільськогосподарського призначення (угіддя пасовища) в категорію - землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони, іншого призначення (угіддя - землі під військовими базами, об`єктами, фортецями, фортами укріплення).

29.12.2017 за вих. № 1/593 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру здійснено Розрахунок розміру втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських угідь (пасовища) із земель, що надаються в постійне користування для створення державного випробувального полігону, площею 5,8000 га, на території Краснознам`янської (Олександрівської) сільської ради Голопристанського району, який становить 83 944 грн.

29.12.2017 за вих. № 1/594 Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру здійснено Розрахунок розміру втрат сільськогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських угідь (пасовища) із земель, що надаються в постійне користування для створення державного випробувального полігону, площею 6,6315 га, на території Краснознам`янської (Олександрівської) сільської ради Голопристанського району, який становить 95 971 грн.

22.11.2018 (вих. № 11-21-0.12-859/90-18) та 23.05.2019 (вих. № 19-21-0.42-2537/2-19) Головне управління Держгеокадастру у Херсонській області зверталось до Квартирно-експлуатаційного відділу міста Херсона щодо стану сплати втрат сільськогосподарського виробництва.

З матеріалів справи слідує, що Квартирно-експлуатаційним відділом міста Херсона відповіді на зазначені запити не надавались.

Оцінка суду установлених обставин та норм діючого законодавства

За змістом статей 18 та 19 Земельного кодексу України до земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим. Землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії, як, зокрема, землі сільськогосподарського призначення.

Згідно зі статтею 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей. До земель сільськогосподарського призначення належать: а) сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги); б) несільськогосподарські угіддя (господарські шляхи і прогони, полезахисні лісові смуги та інші захисні насадження, крім тих, що віднесені до земель інших категорій, землі під господарськими будівлями і дворами, землі під інфраструктурою оптових ринків сільськогосподарської продукції, землі тимчасової консервації тощо).

Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.

Відповідно до частини 1 статті 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.

Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Частиною 2 статті 20 ЗК України передбачено, що зміна цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності провадиться Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Так, частиною 4 статті 122 цього Кодексу передбачено, що центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186 1 ЗК України

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 186 1 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Поняття, умови, розміри відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва та напрями використання коштів від відшкодування втрат регламентуються главою 36 ЗК України та Порядком визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, який затверджений постановою Кабінету міністрів України від 17.11.1997 № 1279.

Згідно з пунктом 4 Порядку визначення втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, які підлягають відшкодуванню, відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, спричинених вилученням сільськогосподарських і лісогосподарських угідь для цілей, не пов`язаних із веденням сільського і лісового господарства, проводиться юридичними і фізичними особами в двомісячний термін після затвердження в установленому порядку проекту відведення їм земельних ділянок, а у випадках поетапного освоєння відведених угідь для добування корисних копалин відкритим способом - у міру їх фактичного надання.

Вказані вище розрахунки розміру втрат здійснені в період розроблення та затвердження документації із землеустрою, що відповідає наведеним правовим положенням.

Відповідно до статті 207 ЗК України, втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва включають втрати сільськогосподарських угідь, лісових земель та чагарників, а також втрати, завдані обмеженням у землекористуванні та погіршенням якості земель. Відшкодуванню підлягають втрати сільськогосподарських угідь (ріллі, багаторічних насаджень, перелогів, сінокосів, пасовищ), лісових земель та чагарників як основного засобу виробництва в сільському і лісовому господарстві внаслідок вилучення (викупу) їх для потреб, не пов`язаних із сільськогосподарським і лісогосподарським виробництвом. Втрати сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва компенсуються незалежно від відшкодування збитків власникам землі та землекористувачам. Під втратами сільськогосподарського й лісогосподарського виробництва слід розуміти зміну цільового призначення сільськогосподарських угідь, лісових земель та ділянок під чагарниками в зв`язку з необхідністю їх використання для несільськогосподарських потреб, а також неможливість використання земельної ділянки в повному обсязі у зв`язку із встановленням обмежень у землекористуванні та погіршенням якості земель.

Зі змісту зазначеної норми випливає, що відшкодування втрат передбачає компенсацію суспільству негативних наслідків соціально-економічного, екологічного характеру, що наступають внаслідок переведення особливо цінних земель сільськогосподарського призначення та лісового фонду в інші категорії земель, а також у разі обмеження землекористування чи погіршення якості земель як національного надбання, що перебуває під особливою охороною держави.

Висновки суду з предмету судового розгляду

У зв`язку зі зміною цільового призначення земельної ділянки втрати сільськогосподарського виробництва підлягають відшкодуванню відповідно до здійсненого розрахунку. Разом з тим, Відповідач у визначений строк зазначені кошти не сплатив, що є порушенням порядку відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

Суд також зазначає, що посилання Відповідача на статтю 4 Закону України Про використання земель оборони в частині можливості використання земельних ділянок в якості земель сільськогосподарського призначення стосуються порядку використання відповідачем земельних ділянок, а не його обов`язку сплатити втрати сільськогосподарського виробництва у разі зміни цільового призначення сільськогосподарських угідь.

На підставі викладеного, за результатами оцінки доказів, з урахуванням факту несплати Відповідачем 179 915 грн заборгованості з відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва, доведеністю Позивачем власних вимог, не спростування їх Відповідачем, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню.

Розподіл судових витрат

Судовими витратами у даній справі є витрати Позивача на сплату судового збору відповідно до платіжного доручення № 459 від 02.04.2020 у сумі 2 698,72 грн, які згідно з приписами статті 129 ГПК України підлягають стягненню з Відповідача.

На підставі вказаних правових норм та керуючись статтями 238, 240 ГПК України,

в и р і ш и в :

1. Позовні вимоги задовольнити.

2. Стягнути з Квартирно-експлуатаційного відділу міста Херсона (73008, м. Херсон, Дніпровський район, селище Чкалова, 37; ідентифікаційний код 08294952) на користь держави в особі Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області на рахунок № UA 718999980334199848000021143, МФО 852010, код ЄДРПОУ 37953845, ККДБ 21110000 - надходження коштів від відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва - 179 915 грн заборгованості з відшкодування втрат сільськогосподарського виробництва.

3. Стягнути з Квартирно-експлуатаційного відділу міста Херсона (73008, м. Херсон, Дніпровський район, селище Чкалова, 37; ідентифікаційний код 08294952) на користь Головного управління Держгеокадастру у Херсонській області (73036, м. Херсон, вул. Університетська, 136-а; ідентифікаційний код 39766281) - 2 698,72 грн компенсації по сплаті судового збору.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо її не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя М.К. Закурін

СудГосподарський суд Херсонської області
Дата ухвалення рішення13.08.2020
Оприлюднено14.08.2020
Номер документу90936004
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —923/602/20

Постанова від 02.11.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 30.09.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Ухвала від 09.09.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Діброва Г.І.

Рішення від 13.08.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

Ухвала від 06.07.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

Ухвала від 24.06.2020

Господарське

Господарський суд Херсонської області

Закурін М. К.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні