П О С Т А Н О В А
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
Справа № 560/1684/20
Головуючий у 1-й інстанції: Фелонюк Д.Л.
Суддя-доповідач: Совгира Д. І.
11 серпня 2020 року
м. Вінниця
Сьомий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді: Совгири Д. І.
суддів: Кузьменко Л.В. Франовської К.С.
за участю:
секретаря судового засідання: Шпикуляк Ю.В.,
позивача: ОСОБА_1 ,
представника позивача: Баженова А.І.,
представника відповідача: Урода О.В.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року (повний текст якої складено в м. Хмельницькому) у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В :
Позивач звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області в якому просить:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області щодо відмови у призначенні ОСОБА_1 пенсії за віком;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області призначити та виплачувати ОСОБА_1 пенсію за віком з 16.05.2019, зарахувавши до стажу період роботи з 30.09.1993 по 30.06.2000 та з 25.07.2000 по 20.12.2003 в ПМП "Авангард ДВА".
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року адміністративний позов задоволено у повному обсязі.
Не погоджуючись з даним рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій посилаючись на порушення судом норм матеріального права просить скасувати рішення суду першої інстанції та ухвалити нове рішення, яким у задоволені позовних вимог відмовити. Також зазначив, що згідно з вимогами статті 26 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років та за наявності страхового стажу у разі звернення в період з 01.01.2019 по 31.12.2019 не менше 26 років. До страхового стажу позивача не враховано періоди роботи в ПМП "Авангард Два" з 30.09.1993 по 30.06.2000 та з 25.07.2000 по 20.12.2003, оскільки немає можливості підтвердити зазначені періоди первинними документами. Вказує, що в Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування немає відомостей про роботу позивача з 01.01.1999 по 31.12.2003. Звертає увагу на те, що копії наказів про прийняття та звільнення, які долучені до позовної заяви, не відповідають вимогам до оформлення документів, встановленим ДСТУ 4163-2003. Крім того, позивач не надав жодних інших первинних документів, які б підтверджували періоди роботи в ПМП "Авангард Два" з 30.09.1993 по 30.06.2000 та з 25.07.2000 по 20.12.2003, зокрема, відомості про заробітну плату, особові картки, табель обліку робочого часу.
В судовому засіданні позивач та представник позивача заперечували проти задоволення апеляційної скарги відповідача та просили суд залишити її без задоволення, а рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року - без змін.
Представник відповідача підтримав доводи апеляційної скарги та просив суд задовольнити її.
Заслухавши доповідь судді, пояснення представників сторін, які прибули в судове засідання, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню з огляду на наступне.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджується матеріалами справи, що ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області з заявою №6337 від 25.06.2019 про призначення пенсії за віком.
Згідно з розпискою-повідомленням до заяви було додано: довідку про присвоєння ідентифікаційного номеру, паспорт, трудову книжку, військовий квиток, довідку про заробітну плату за період страхового стажу до 01.07.2000, довідку про зміну назви організації.
Відповідно до записів трудової книжки ОСОБА_1 НОМЕР_1 , його:
- наказом від 30.09.1993 №5 прийнято у ПМП "Авангард ДВА" на посаду товарознавця;
- наказом від 30.06.2000 №2/6 звільнено за власним бажанням;
- наказом від 25.07.2000 №7 прийнято на посаду менеджера ПМП "Авангард ДВА" ;
- наказом від 20.12.2003 №15/3 звільнено за власним бажанням.
Рішенням головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області від 24.09.2019 №222030003740 відмовлено ОСОБА_1 у призначенні пенсії за віком згідно з Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутністю необхідного страхового стажу (16 років 6 місяців 11 днів, при необхідному - 26 років).
Про відсутність підстав для задоволення заяви про призначення пенсії за віком відповідач повідомив позивача листом від 01.10.2019 №32080/03.
Позивач, вважаючи порушеним його право на пенсійне забезпечення, звернувся з позовом до суду.
Розглядаючи даний позов суд першої інстанції дійшов висновку про те, що враховуючи підтвердження періодів роботи позивача з 30.09.1993 по 30.06.2000 та з 25.07.2000 по 20.12.2003 в ПМП "Авангард ДВА" відомостями з його трудової книжки, врахування даних з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування не є обов`язковим. З врахуванням наведених обставин, позивачу необхідно зарахувати до його страхового стажу період роботи з 30.09.1993 по 30.06.2000 та з 25.07.2000 по 20.12.2003 в ПМП "Авангард ДВА" і, як наслідок, страховий стаж ОСОБА_1 становитиме понад 26 років, що дає йому право на призначення пенсії за віком. Колегія суддів не погоджується з таким висновком суду першої інстанції виходячи з наступного.
Умови і порядок призначення, перерахунку і виплати пенсій встановлюється законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058-IV, який набрав чинності 01.01.2004 (далі Закон №1058-IV).
Відповідно до статті 26 Закон №1058-IV, особи мають право на призначення пенсії за віком після досягнення 60 років та за наявності страхового стажу у період з 01.01.2019 по 31.12.2019 не менше 26 років.
Процедура подання документів для оформлення пенсій визначається, Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України 25.11.2005 № 22-1 (далі - Порядок №22-1).
Відповідно до пункту 1 Порядку 22-1, заява про призначення пенсії непрацюючим особам, а також членам сім`ї у зв`язку з втратою годувальника подається заявником особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально, безпосередньо до управління Пенсійного фонду України у районі, місті, районі у місті, об`єднаного управління (далі - орган, що призначає пенсію) за місцем проживання (реєстрації).
Згідно пункту 2.1 Порядку 22-1, до заяви про призначення пенсії за віком додаються, серед іншого, такі документи: документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування та документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (далі - Порядок підтвердження наявного трудового стажу). За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку, надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - реєстр застрахованих осіб) за формою згідно з додатком 1 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого Постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (далі - Положення), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.
Положеннями пунктів 4.1, 4.2, 4.3 Порядку №22-1 визначено, що орган, який призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою (додаток 2).
Заяви осіб про призначення, перерахунок, поновлення, переведення з одного виду пенсії на інший реєструються в журналі реєстрації рішень органу, що призначає пенсію. Особі або посадовій особі органом, що призначає пенсію, видається розписка із зазначенням дати прийняття заяви, а також переліку одержаних і відсутніх документів, які необхідно подати у тримісячний строк з дня прийняття заяви. Копія розписки зберігається в пенсійній справі.
При прийманні документів орган, що призначає пенсію: 1) перевіряє правильність оформлення заяви, відповідність викладених у ній відомостей про особу даним паспорта та документам про стаж; 2) перевіряє зміст і належне оформлення наданих документів; 3) перевіряє копії відповідних документів, фіксує й засвідчує виявлені розбіжності (невідповідності). 4) видає пам`ятку пенсіонеру (додаток 3), копія якої зберігається у пенсійній справі.
Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України.
За приписами п.4.7 Порядку №22-1 право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.
Пунктами 1, 3 Порядку підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 р. № 637 (далі - Порядок №637), визначено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.
За відсутності трудової книжки, а також у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні необхідні записи або містяться неправильні чи неточні записи про періоди роботи, для підтвердження трудового стажу приймаються дані, наявні в реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, довідки, виписки із наказів, особові рахунки і відомості на видачу заробітної плати, посвідчення, характеристики, письмові трудові договори і угоди з відмітками про їх виконання та інші документи, які містять відомості про періоди роботи.
Як встановлено судом апеляційної інстанції, у трудовій книжці ОСОБА_1 НОМЕР_1 містяться записи про періоди його роботи з 30.09.1993 року по 30.06.2000 року та з 25.07.2000 року по 20.12.2003 року в ПМП "Авангард ДВА".
На підтвердження записів копії трудової книжки до заяви про призначення пенсії позивач надав довідки по запиту №2 від 09.08.2019 та по запиту №1 від 09.08.2019, видані ПМП "Авангард ДВА", відповідно до яких ОСОБА_1 працював на цьому підприємстві з 30.09.1993 (наказ №5 від 30.09.1993) по 30.06.2000 (наказ №2/6 від 30.06.2000) та з 25.07.2000 (наказ №7 від 25.07.2000) по 20.12.2003 (наказ №15/3 від 20.12.2003).
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб.
Інформація, яка знаходиться у реєстрі застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр), формується на основі інформаційної бази системи персоніфікованого обліку відомостей.
Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України № 794 від 04.06.1998 року, про затвердження Положення "Про організацію персоніфікованого обліку відомостей у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування", страховий стаж з 01.01.1999 року обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду за даними, що містяться в систем персоніфікованого обліку.
Однак, суд апеляційної інстанції звертає увагу на те, що в матеріалах справи відсутні відомості з Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування про роботу позивача з 01.01.1999 року по 31.12.2003 року.
Також в матеріалах справи міститься акт від 20.09.2019 року № 19, відповідно до якого за зареєстрованою адресою (м. Хмельницький, вул. Сковороди, 11) зазначене підприємство відсутнє.
Також, колегія суддів апеляційної інстанції зазначає, що копії наказів про прийняття та звільнення, які долучені до позовної заяви, не відповідають вимогам до оформлення документів, встановленим ДСТУ 4163-2003 (наказ Держспоживстрандарту України від 07.04.2003 року № 55), зокрема відповідно до зазначеного стандарту має бути зазначена назва наказу, прізвище, ім`я та по батькові працівника на якого поширюється дія наказу, підстави видачі наказу, посада на яку приймається працівник, відмітка про ознайомлення з наказом, назви посади особи, яка погоджує документ (разом з назвою організації), особистого підпису, ініціалу і прізвища, дати підписання керівником. При цьому, до зави про призначення пенсії за віком зазначених документів позивачем надано не було.
Більше того, позивачем не було надано жодних інших первинних документів, які б підтверджували періоди роботи в ПМП Авангард ДВА з 30.09.1993 року по 30.06.2000 року та з 25.07.2000 року по 20.12.2003 року (відомості про заробітну плату, особові картки, табель обліку робочого часу тощо).
Крім того, на запитання суду апеляційної інстанції на якій посаді працював позивач, яку саме роботу виконував, як отримував заробітну плату та скільки чоловік з ним працювало, позивач не міг відповісти посилався на те, що уже багато років пройшло з моменту звільнення.
Відповідно до пункту 1 статті 8 Закону №1058-IV право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають, зокрема, громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Згідно із пунктом 1 статті 15 Закону №1058-IV платниками страхових внесків до солідарної системи є страхувальники, зазначені в статті 14 цього Закону, і застраховані особи, зазначені в частині першій статті 12 цього Закону.
Відповідно до пункту 1 статті 41 Закону №1058-IV до заробітної плати (доходу) для обчислення пенсії враховуються суми виплат (доходу), отримуваних застрахованою особою після набрання чинності цим Законом, з яких згідно з цим Законом були фактично нараховані (обчислені) та сплачені страхові внески в межах встановленої законодавством максимальної величини заробітної плати (доходу), з якої сплачуються страхові внески, а після набрання чинності Законом України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" - максимальної величини бази нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, визначеної відповідно до закону.
За приписами статті 66 Закону №1788-XII до заробітку для обчислення пенсії включаються всі види оплати праці (виплат, доходу), на які відповідно до Закону України "Про збір на обов`язкове державне пенсійне страхування" нараховується збір на обов`язкове державне пенсійне страхування, в межах максимальної величини фактичних витрат на оплату праці найманих працівників, оподатковуваного доходу (прибутку), сукупного оподатковуваного доходу (граничної суми заробітної плати (доходу), з яких справляються страхові внески (збори) до соціальних фондів, що діяла на день одержання зазначеного заробітку (виплат, доходу).
Враховуючи вищезазначене, та норми чинного законодавства України, колегія суддів апеляційної інстанції приходить до висновку про правомірність дій ГУ ПФУ в Хмельницькій області щодо відмови позивачу у призначені пенсії за віком згідно Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" у зв`язку з відсутності необхідного страхового стажу.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що висновки суду першої інстанції не відповідають встановленим обставинам по справі, доводи апеляційної скарги спростовують висновки рішення суду, допущені судом першої інстанції порушення норм процесуального та матеріального права призвели до неправильного вирішення справи, а тому оскаржуване рішення підлягає скасуванню з прийняттям нового рішення.
У силу п.2 ч.1 ст.315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право скасувати судове рішення повністю або частково і ухвалити нове судове рішення у відповідній частині або змінити судове рішення.
Згідно зі ст.317 КАС України підставами для скасування судового рішення суду першої інстанції повністю або частково та ухвалення нового рішення у відповідній частині або зміни рішення є:
1) неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи;
2) недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими;
3) невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи;
4) неправильне застосування норм матеріального права або порушення норм процесуального права.
З огляду на викладені обставини справи, суд апеляційної інстанції дійшов висновку про те, що судом першої інстанції ухвалено рішення з порушенням норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи і є підставою для скасування рішення суду першої інстанції з прийняттям нової постанови про відмову у задоволенні позову.
Керуючись ст.ст. 243, 250, 308, 310, 315, 317, 321, 322, 325, 329 КАС України, суд
П О С Т А Н О В И В:
апеляційну скаргу Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області задовольнити повністю.
Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 27 квітня 2020 року у справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Хмельницькій області про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії скасувати.
Прийняти нову постанову, якою у задоволені позову відмовити.
Постанова суду набирає законної сили з моменту проголошення та оскарженню не підлягає.
Постанова суду складена в повному обсязі 12 серпня 2020 року.
Головуючий Совгира Д. І. Судді Кузьменко Л.В. Франовська К.С.
Суд | Сьомий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2020 |
Оприлюднено | 14.08.2020 |
Номер документу | 90950718 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Сьомий апеляційний адміністративний суд
Совгира Д. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні