РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
м. Вінниця
14 серпня 2020 р. Справа № 120/1339/20-а
Вінницький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дмитришеної Р.М., розглянувши письмово в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом: ОСОБА_1 (іден. номер НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до: Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 43142454, вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21036); Оратівської ДПІ Немирівського управління Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 43197791, вул. Шевченка, 14, м. Немирів, Вінницька область, 22800); Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ - 43005393, вул. Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) про: визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Вінницького окружного адміністративного суду надійшли матеріали позовної заяви ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Вінницькій області; Оратівської ДПІ Немирівського управління Головного управління ДПС у Вінницькій області; Державної податкової служби України про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити дії.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що 03.02.2020 ГУ ДПС у Вінницькій області повідомило про те, що ОСОБА_1 було присвоєно два номери платника податків, а саме 10.01.1997 ОСОБА_1 (прізвище без апострофа) - НОМЕР_1 та 28.01.1997 ОСОБА_1 (згідно паспортних даних) - НОМЕР_2 . Одночасно вказано, що Оратівською ДПІ 12.11.2009 було виявлено та усунуто факт подвійної реєстрації платника, а тому, на центральному рівні РНОКПП - НОМЕР_1 було видалено та залишено РНОКПП - НОМЕР_2 на якому відкрита підприємницька діяльність.
Позивач не погоджується із діями відповідача щодо закриття реєстраційного номеру облікової картки платника податків, в зв`язку із чим звернувся до суду із адміністративним позовом.
Ухвалою суду від 26.02.2020 відкрито провадження у даній справі та вирішено розгляд здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відповідно до положень ст. 262 КАС України.
Даною ухвалою також надано відповідачам строк на подання відзиву на позовну заяву.
15.04.2020 на адресу суду від представника Головного управління ДПС у Вінницькій області надійшов відзив на позовну заяву, з якого слідує, що відповідач заперечує щодо задоволення адміністративного позову з огляду на наступне.
З метою однозначної ідентифікації фізичних осіб - платників податків за дорученням Державної податкової служби України (далі - ДПС) територіальними органами ДПС періодично здійснюється аналіз та усунення фактів подвійної реєстрації фізичних осіб - платників податків, які здебільшого виникли у період масової реєстрації в Державному реєстрі (1996 - 2001 роки) у зв`язку із поданням податковими агентами неточної (помилкової) інформації про фізичних осіб - платників податків.
В ході проведення чергового аналізу Оратівською ДПІ 12.11.2009 року було виявлено та усунуто факт подвійної реєстрації у Державному реєстрі облікової картки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 шляхом закриття реєстраційного номера НОМЕР_1 , як подвійного на користь реєстраційного номера НОМЕР_2 .
Звертали увагу, що чинним законодавством не передбачено винесення контролюючим органом розпорядчих документів (рішень, розпоряджень, наказів) про закриття подвійного реєстраційного номера облікової картки (до 01.01.2011 року - ідентифікаційного номера).
21.04.2020 на адресу суду надійшов відзив на адміністративний позов від представника ДПС України, за змістом якого останній заперечує проти позову. Вказано, що відповідно до абз. З п. 70.9 ст.70 Податкового кодексу України, порядок формування реєстраційного номера облікової картки платника податків визначається та затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Порядок та процедура формування та ведення Державного реєстру визначені Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017р. №822, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 25,10.2017р. за № 1306/31174 (далі - Положення).
На думку відповідача, ні Порядком, ні Положенням винесення контролюючим органом розпорядчих документів (рішень, розпоряджень, наказів) про закриття подвійного реєстраційного номера облікової картки (до 01.01.2011 року - ідентифікаційного номера) та відповідне письмове інформування фізичної особи - платника податків шляхом направлення повідомлення за місцем проживання, отримання доходів, місцезнаходженням іншого об`єкта оподаткування, не передбачено.
Розділом ХІІІ визначено Порядок формування реєстраційного номера облікової картки платника податків вказаного вище наказу. Так, формування реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснюється ДФС на підставі відомостей, поданих фізичною особою в Обліковій картці № 1ДР. ДФС присвоює, Обліковій картці № 1ДР реєстраційний номер облікової картки платника податків, який є порядковим номером реєстрації облікової картки в Державному реєстрі.
Структура реєстраційного номера облікової картки платника податків: НОМЕР_3 ; де ХХХХХ - порядковий номер реєстрації дня народження фізичної особи (для однієї дати народження може бути надано два і більше порядкових номерів); NNN - порядковий номер Облікової картки № 1ДР; К - контрольний розряд.
Перевірку достовірності формування реєстраційного номера облікової картки платника податків здійснює виключно ДФС.
Проте, ні нормами Податкового кодексу, ні вказаного наказу не передбачено виключення одного реєстраційного номера облікової картки платника податків та реєстрації іншого номера ні за заявою платника, ні за рішенням суду.
27.05.2020 на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив із клопотанням про поновлення пропущеного процесуального строку на надання цієї відповіді.
Ухвалою суду від 04 червня 2020 р. клопотання представника позивача задоволено, визнано поважними причини пропуску процесуального строку для подання відповіді на відзив та поновлено його. Долучено до матеріалів справи відповідь на відзив із доказами. Продовжено та установлено відповідачам 5 - денний термін з дня отримання відповіді на відзив для подання заперечень на позов. Копію ухвали направлено учасникам справи.
Заперечень в установлений строк на адресу суду не надходило, процесуальний строк для їх подання закінчився, відтак справа розглядається в порядку письмового провадження відповідно до матеріалів справи.
Відповідно до ч. 4 ст. 243 КАС України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Згідно із ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.
Розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
ОСОБА_1 Державною податковою адміністрацією України 10.01.1997 року присвоєно ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , про що видана ДПА в Оратівському районі довідка від 07.05.1998 року про присвоєння ідентифікаційного номера.
Відповідно до листа ГУ ДПС у Вінницькій області від 03.02.2020 позивача повідомлено, що йому було присвоєно два номери платника податків, а саме 10.01.1997 року РНОКПП на ОСОБА_1 (прізвище без апострофа) - НОМЕР_1 та 28.01.1997 року РНОКПП на ОСОБА_1 (згідно паспортних даних) - НОМЕР_2 . Такі відомості було установлено при інвентаризації РНОКПП на центральному рівні Державного реєстру фізичних осіб, та виявлено два номери та видалено РНОКПП НОМЕР_1 , та залишено РНОКПП НОМЕР_2 , на якому відкрита підприємницька діяльність.
Відповідно до листа ГУ ДПС у Вінницькій області від 24.02.2020, який надано на адвокатський запит від 17.02.2020 №28/20 повідомлено, що Оратівською ДПІ 12.11.2009 року було виявлено та усунуто факт подвійної реєстрації у Державному реєстрі облікової картки фізичної особи-платника податків ОСОБА_1 шляхом закриття реєстраційного номера НОМЕР_1 , як подвійного на користь реєстраційного номера НОМЕР_2 відповідно до вимог п. 6 р. ІІІ Порядку формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов`язкових платежів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 24.11.2008 №722, який втратив чинність 07.12.2010.
Позивач стверджує, що розпорядчі документи про закриття подвійного реєстраційного номера облікової картки Відповідачами не виносились та відповідне письмове інформування фізичної особи-платника податків не здійснювалось.
На думку Відповідачів інформування фізичної особи-платника податків не передбачено Порядком формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів та внесення змін до деяких нормативно-правових актів ДПА України, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України №722 від 24.11.2008 та Положенням про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб-платників податків, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.09.2017 №822 (далі- Положення №822).
Позивач вважає вказані дії Відповідачів протиправними з огляду на те, що ід. номером НОМЕР_1 Позивач користувався упродовж усього життя, використовуючи його для отримання заробітної плати, з якої утримувались податки та інші обов`язкові платежі; для вчинення правочинів, здійснення реєстраційних дій тощо. Однак, в порушення вимог чинного законодавства, 12.11.2009 року прийнято незаконне рішення про закриття ідентифікаційного номера НОМЕР_1 , про яке позивач не повідомлявся, картку фізичної особи-платника податків, що відповідає переприсвоєному ідентифікаційному номеру та довідку про зміну ідентифікаційного номера позивачу не видавались.
Також позивач звертає увагу, про безпідставність 12.11.2009 року присвоєння йому остаточно іншого реєстраційного номеру облікової картки платника податків як фізичній особи-підприємця, що перебуває на податковому обліку в Оратівській ДПІ з 01.01.1999 року за №42, податкова адреса: Вінницька обл., Оратівський р-н, с. Якимівка, оскільки ОСОБА_1 ніколи не виявляв ініціативи щодо здійснення підприємницької діяльності, не реєструвався як суб`єкт підприємницької діяльності та не проводив таку діяльність.
Відтак, вважаючи свої права порушеними, позивач звернувся до суду з вимогами: визнати протиправними дії Оратівської ДПІ Немирівського управління ГУДПС у Вінницькій області та Державної податкової служби щодо закриття 12.11.2009 реєстраційного номеру облікової картки платника податків НОМЕР_1 , належного ОСОБА_1 , зареєстрованого за адресою: Оратівський район с. Якимівка та присвоєння ОСОБА_1 нового реєстраційного номера облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Зобов`язати Державну податкову службу України внести в Державний реєстр фізичних осіб-платників податків реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , присвоєний ОСОБА_1 10.01.1997 року, за адресою: Оратівський район с. Якимівка, закривши реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Порядок реєстрації фізичних осіб - платників податків та присвоєння їм ідентифікаційних номерів регулювався Законом України "Про Державний реєстр фізичних осіб-платників податків та інших обов`язкових платежів" від 22.12.1994 року №320/94, який втратив чинність на підставі Кодексу №2755-VI ( 2755-17 ) від 02.12.2010.
Відтак, на момент присвоєння позивачу ідентифікаційного номера, діяли положення Закону №320/94, відповідно до статті 3 якого, індивідуальні ідентифікаційні номери, що надаються фізичним особам - платникам податків та інших обов`язкових платежів і зберігаються за ними протягом усього їх життя.
Відповідно до ст.5 зазначеного Закону, реєстрація фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів проводиться державними податковими інспекціями по районах, районах у містах і містах без районного поділу за місцем постійного проживання платників, а для осіб, які не мають постійного місця проживання в Україні, - за місцем отримання доходів або за місцезнаходженням іншого об`єкта оподаткування.
Під час реєстрації до облікової картки фізичної особи - платника податків та інших обов`язкових платежів вносяться такі дані: прізвище, ім`я та по батькові; дата народження; місце народження (країна, область, район, населений пункт); місце проживання; місце основної роботи; види сплачуваних податків та інших обов`язкових платежів.
Зразок картки фізичної особи - платника податків та інших обов`язкових платежів, порядок її видачі встановлюються Головною державною податковою інспекцією України.
Зміни та уточнення щодо даних, занесених до Державного реєстру під час реєстрації, вносяться державними податковими інспекціями за місцем постійного проживання платників податків та інших обов`язкових платежів, а для осіб, які не мають постійного місця проживання в Україні, - за місцем отримання доходів або за місцезнаходженням іншого об`єкта оподаткування.
На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 6 листопада 1997 р. N1232 "Про заходи щодо запровадження ідентифікаційних номерів фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, наказом Державної податкової адміністрації України від 27.01.98 №43 затверджено Положення про картку фізичної особи - платника податків.
Відповідно до п. 1.3 Положення №43 (в редакцій, чинній на момент присвоєння Позивачу ідентифікаційного номера), виготовлення карток фізичної особи - платника податків здійснюється Державною податковою адміністрацією України на підставі відомостей, поданих підприємствами, установами, організаціями всіх форм власності, включаючи Національний банк України та його установи, комерційні банки, інші фінансово-кредитні установи, та фізичними особами - суб`єктами підприємницької діяльності, виконавчими комітетами місцевих рад, іншими органами згідно із заповненими обліковими картками за формою N1 ДР.
Фізичній особі - платнику податків та інших обов`язкових платежів надається ідентифікаційний номер, який надсилається до органу державної податкової служби за місцем проживання фізичної особи, а особам, які не мають постійного місця проживання, - за місцем отримання доходів чи за місцезнаходженням об`єкта оподаткування.
Про реєстрацію фізичної особи у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів (далі - Державний реєстр) видається картка фізичної особи - платника податків.
Порядок видачі Картки унормовано п. 2.1, згідно із яким для отримання Картки громадянин України пред`являє паспорт громадянина України або паспортний документ, що містить необхідні для реєстрації у Державному реєстрі реквізити, а саме: прізвище, ім`я, по батькові, дату народження, місце народження та місце проживання (країна, область, район, населений пункт).
Установлено та підтверджено матеріалами справи, що 10.01.1997 року Державною податковою адміністрацією України присвоєно ОСОБА_1 ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , про що видана ДПА в Оратівському районі Довідка про присвоєння ідентифікаційного номера від 07.05.1998 року.
12.11.2009 року в ході проведення чергового аналізу Оратівською ДПІ було виявлено та усунуто факт подвійної реєстрації у Державному реєстрі облікової картки фізичної особи - платника податків ОСОБА_1 шляхом закриття реєстраційного номера НОМЕР_1 , як подвійного на користь реєстраційного номера НОМЕР_2 . Відповідно до матеріалів справи, що не спростовано відповідачами, інвентаризація РНОКПП проводилась на центральному рівні Державного реєстру фізичних осіб.
Відповідно до п.2.12 Положення про картку фізичної особи - платника податків зі змінами та доповненнями згідно із наказом Державної податкової адміністрації №347 (в редакції, чинній на момент прийняття рішення про закриття первинного реєстраційного номера Позивача), якщо після видачі Картки встановлені порушення чи неточності при формуванні ідентифікаційного номера, які не можна усунути, можлива зміна ідентифікаційного номера. При цьому, громадянин отримує Картку, що відповідає вірному (переприсвоєному) ідентифікаційному номеру, та одночасно з Карткою - довідку про зміну ідентифікаційного номера на паперовому носії.
Відтак, з огляду на вищевказані норми, суд відхиляє твердження відповідачів, що інформування фізичної особи-платника податків не передбачено Порядком формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів.
Крім того, за змістом відзиву ГУ ДПС у Вінницькій області вказано, що 12.09.2009 Оратівською ДПІ виявлено подвійну реєстрацію та на центральному рівні закрито один номер РНОКПП, на користь іншого відповідно до п. 6 р. ІІІ Порядку формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків га інших обов`язкових платежів, затвердженого наказом Державної податкової адміністрації України від 24 листопада 2008 р. №722,
Надаючи оцінку таким діям суд керується наступним.
Так, відповідно до статті 6 Закону України "Про Державний реєстр фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів", статті 8 Закону України "Про державну податкову службу в Україні" та з метою приведення нормативно - правових актів Державної податкової адміністрації України у відповідність до законодавства, наказом Державної податкової адміністрації України від 24 листопада 2008 р. №722 затверджено Порядок формування та ведення Державного реєстру фізичних осіб - платників податків га інших обов`язкових платежів, що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 18 лютого 2009 р. за №154/16170, який втратив чинність 07.12.2010 року (далі - Порядок №722).
Відповідно до п. 6 Р.ІІІ Порядку №722, до Державного реєстру вноситься відмітка про закриття ідентифікаційного номера у разі: якщо проведена зміна ідентифікаційного номера та фізична особа - платник податків отримала картку фізичної особи - платника податків, що відповідає вірному (переприсвоєному) ідентифікаційному номеру, та довідку про зміну ідентифікаційного номера згідно з Положенням про картку фізичної особи - платника податків; якщо за результатами аналізу даних у виняткових ситуаціях установлено факт повторної реєстрації фізичної особи - платника податків; смерті фізичної особи - платника податків; якщо фізична особа через свої релігійні або інші переконання відмовилась в установленому законодавством порядку від ідентифікаційного номера.
Крім того, відповідно до п. 4 Р.У Порядку №722, якщо має місце факт повторної реєстрації фізичної особи - платника податків у Державному реєстрі, орган державної податкової служби зобов`язаний встановити, який ідентифікаційний номер використовувався, та спільно з фізичною особою - платником податків прийняти рішення, який з ідентифікаційних номерів закрити як подвійний.
Системне тлумачення вказаних приписів дозволяє дійти висновку, що податковий орган, в разі встановлення факту повторної реєстрації фізичної особи - платника податків зобов`язаний спільно з фізичною особою - платником податків прийняти рішення, який з ідентифікаційних номерів закрити.
Натомість у спірній ситуації, відповідачі Оратівська ДПІ та ДПС всупереч наведеним вище нормам, виявивши факт подвійної реєстрації у Державному реєстрі облікової картки фізичної особи платника податків ОСОБА_1 , не вжили заходів щодо встановлення фактичних обставин, не повідомили Позивача про наявність подвійної реєстрації, не отримали у нього інформацію про ідентифікаційний номер, який він фактично використовував, та закрили ідентифікаційний номер НОМЕР_1 як подвійний з власної ініціативи.
Щодо тверджень позивача про безпідставне присвоєння йому остаточно іншого реєстраційного номеру облікової картки платника податків як фізичній особи-підприємця, то суд зважає на таке.
Так, позивач вказує, що ніколи не виявляв ініціативи щодо здійснення підприємницької діяльності, не реєструвався як суб`єкт підприємницької діяльності та не проводив таку діяльність.
На противагу цьому, відповідач вказує, що згідно Реєстру самозайнятих осіб ОСОБА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків (далі - РНОКПП) НОМЕР_2 , перебуває на податковому обліку як фізична особа-підприємець в Оратівській ДПІ Немирівського управління ГУ ДПС у Вінницькій області, з 01.01.1999 р. за №42, додаткова адреса: Вінницька обл., Оратівський район, с. Якимівка. За інформацією, наданою Оратівською ДПІ Немирівського управління ГУ ДПС у Вінницькій області, ОСОБА_1 впродовж 2009-2019 років з приводу отримання довідки про зміну реєстраційного номера облікової картки до податкової інспекції не звертався.
Суд критично оцінює твердження відповідача, що позивач про зміну реєстраційного номера облікової картки до податкової інспекції не звертався з огляду на те, що матеріалами справи доводиться, що Позивач інформацією про наявність у нього другого ідентифікаційного номера до лютого 2020 року не володів, і як наслідок, ідентифікаційний номер НОМЕР_2 не використовував.
Крім того, суд звертає увагу на те, що до 01.01.2004 загальні правові, економічні та соціальні засади здійснення підприємницької діяльності (підприємництва) громадянами та юридичними особами на території України визначалися Законом України від 7 лютого 1991 року № 698-XII "Про підприємництво" (далі - Закон № 698-XII).
Вказаний Закон втратив чинність з 1 січня 2004 року на підставі пункту 2 Прикінцевих положень Господарського кодексу України, прийнятого Законом України від 16 січня 2003 року № 436-IV.
Згідно з ч. 1 ст. 8 Закону № 698-XII державна реєстрація суб`єктів підприємницької діяльності проводиться у виконавчому комітеті міської, районної в місті ради або в районній, районній міст Києва і Севастополя державній адміністрації (далі - органи державної реєстрації) за місцезнаходженням або місцем проживання даного суб`єкта, якщо інше не передбачено законом. Відомості про зареєстровані суб`єкти підприємницької діяльності вносяться до Реєстру суб`єктів підприємницької діяльності.
Водночас в силу вимог ст. 11 Закону № 698-XII діяльність підприємця припиняється: з власної ініціативи підприємця; на підставі рішення суду у випадках, передбачених законодавством України; у разі закінчення строку дії ліцензії або її анулювання; на інших підставах, передбачених законодавчими актами України.
Отже, змістовний аналіз вказаних положень Закону України "Про підприємництво" вказує на те, що громадяни, які виявили бажання здійснювати підприємницьку діяльність та пройшли процедуру державної реєстрації набували статусу суб`єктів підприємницької діяльності (підприємців) з отриманням відповідного свідоцтва про державну реєстрацію. Водночас закон передбачав можливість скасування державної реєстрації суб`єкта підприємницької діяльності, зокрема за особистою заявою громадянина, а також припинення підприємцем своєї діяльності з власної ініціативи. У першому випадку про факт скасування державної реєстрації суб`єкта підприємницької діяльності обов`язково повідомлялись відповідні органи державної податкової служби.
01.07.2004 набрав чинності Закон України від 15 травня 2003 року № 755-VI "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців" (далі - Закон № 755-VI). Згідно з преамбулою цей Закон регулює відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, а також фізичних осіб-підприємців.
Так, відповідно до ст. 3 Закону № 755-VI (тут і надалі - в редакції станом на 01.07.2004) дія цього Закону поширюється на державну реєстрацію всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності та підпорядкування, а також фізичних осіб-підприємців.
Статтею 4 Закону № 755-VI визначено, що державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - це засвідчення факту створення або припинення юридичної особи, засвідчення факту набуття або позбавлення статусу підприємця фізичною особою, а також вчинення інших реєстраційних дій, які передбачені цим Законом, здійснюється шляхом внесення відповідних записів до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців - автоматизованої системи збирання, накопичення, захисту, обліку та надання інформації про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців.
Відповідно до ст. 5 Закону № 755-VI державна реєстрація юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців проводиться державним реєстратором виключно у виконавчому комітеті міської ради міста обласного значення або у районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації за місцезнаходженням юридичної особи або за місцем проживання фізичної особи-підприємця.
Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення органів державної влади, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців з Єдиного державного реєстру (ст. 16 Закону № 755-VI).
Згідно з ч. 1 ст. 17 Закону № 755-VI відомості про юридичну особу або фізичну особу-підприємця включаються до Єдиного державного реєстру шляхом внесення записів на підставі відомостей з відповідних реєстраційних карток.
Частина перша статті 42 Закону № 755-VI передбачає, що для проведення державної реєстрації фізична особа, яка має намір стати підприємцем (далі - заявник), повинна подати особисто (надіслати рекомендованим листом з описом вкладення) державному реєстратору за місцем проживання такі документи: заповнену реєстраційну картку на проведення державної реєстрації фізичної особи-підприємця; копію довідки про включення заявника до Державного реєстру фізичних осіб-платників податків та інших обов`язкових платежів; документ, що підтверджує внесення реєстраційного збору за проведення державної реєстрації фізичної особи-підприємця. Відтак, після набрання 01.07.2004 чинності Законом № 755-VI позивач автоматично не набув статусу фізичної особи-підприємця в розумінні положень цього закону, оскільки не вчинив передбачених ним дій для проведення державної реєстрації в Єдиному державному реєстрі.
Також суд бере до уваги, що відповідно до Витягів з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань від 17.03.2020 року вбачається, що за реєстраційними номерами облікової картки платника податків НОМЕР_1 та 2197911993 записів про проведення державної реєстрації фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 не знайдено.
Відповідно до Виписки з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (індивідуальні відомості про застраховану особу), наданого Позивачу Іллінецьким об`єднаним управлінням Пенсійного фонду України Вінницької області, датою формування виписки якої є 15.02.2019, вбачається, що у період з 1999 року по 2018 рік із заробітної плати ОСОБА_1 (РНОК1ІП НОМЕР_1 ) здійснювались відрахування для нарахування йому пенсії.
З інформації відділу обслуговування громадян Головного управління Пенсійного фонду України у Вінницькій області від 16.10.2019 року №469/02-17-20 вбачається, що індивідуальні відомості щодо нарахованої заробітної плати та страховий стаж на ОСОБА_1 по реєстраційному номеру облікової картки НОМЕР_2 по даний період відсутні.
Згідно інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта від 31.01.2020 року за РНОКПП НОМЕР_1 зареєстровано об`єкти нерухомості (житловий будинок, земельні ділянки), власником яких є ОСОБА_1 .
Натомість для отримання заробітної плати, з якої утримуються податки та інші обов`язкові платежі, укладення цивільно-правових угод, відкриття рахунків в установах банків реєстраційний номер облікової картки НОМЕР_2 не використовував, інформацією про останній не володів.
Відтак, суд погоджується із мотивами позивача щодо протиправності дій відповідачів щодо закриття р/н 21979106 позивача як подвійного на користь р/н НОМЕР_2 , тому позов в цій частині підлягає задоволенню.
Щодо вимоги позивача про зобов`язання ДПС України внести в Державний реєстр фізичних осіб-платників податків реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , присвоєний ОСОБА_1 10.01.1997 року, за адресою: Оратівський район с. Якимівка, закривши реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
У зв`язку з набранням чинності Податковим кодексом України від 2 грудня 2010 року №2755-VI, Закон України Про Державний реєстр фізичних осіб-платників податків та інших обов`язкових платежів з 1 січня 2011 року втратив чинність.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обовязки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обовязки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (далі - ПК).
Пунктом 63.2 ст. 63 ПК передбачено, що взяттю на облік або реєстрації у контролюючих органах підлягають всі платники податків.
Відповідно до пункту 63.5 ст. 63 ПК, всі фізичні особи - платники податків та зборів реєструються у контролюючих органах шляхом включення відомостей про них до Державного реєстру фізичних осіб - платників податків у порядку, визначеному цим Кодексом.
Згідно пункту 63.6 ст. 63 ПК, облік платників податків у контролюючих органах ведеться за податковими номерами. Порядок визначення податкового номера встановлюється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
З метою визначення єдиної методики реєстрації фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр) розроблено Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків, яке затверджено наказом Міністерства фінансів України 29.09.2017 року №822 та зареєстровано в Міністерстві юстиції України 25.10.2017 р. за №1306/31174 (далі - Положення №822).
Пунктом 2 Розділу 1 Положення №822 визначено, що Державний реєстр створений для забезпечення єдиного державного обліку фізичних осіб, які зобов`язані сплачувати податки, збори у порядку та на у мовах, що визначаються ПК та іншими нормативно-правовими актами України, з метою створення умов для здійснення контролюючими органами контролю за правильністю нарахування, своєчасністю і повнотою сплати податків, нарахованих фінансових санкцій, дотриманням податкового та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Відповідно до п.70.17 ст. 70 ПК державний реєстр фізичних осіб - платників податків формується на основі Державного реєстру фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів. Обліковим карткам фізичних осіб, які на момент набрання чинності цим Кодексом зареєстровані у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, присвоюються номери, що відповідають ідентифікаційним номерам платників податків - фізичних осіб.
Документи про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків та інших обов`язкових платежів, видані контролюючими органами у порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Кодексом, вважаються дійсними для всіх випадків, передбачених для використання реєстраційних номерів облікових карток фізичних осіб, не підлягають обов`язковій заміні та є такими, що засвідчують реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків.
Згідно із ст. 63 та ст. 70 ПК та п. З р. IV Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків №822, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, формує та веде Державний реєстр фізичних осіб - платників податків (далі - Державний реєстр).
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну податкову службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06.03.2019 №227, Державна податкова служба України (ДПС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів і який реалізує державну податкову політику, державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
Наказом Мінфіну України від 24.02.2015 року за №210 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12.03.2015 року за №278/26723 було затверджено Порядок обробки персональних даних у базі персональних даних - Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (далі - Порядок № 210).
Пунктом 1 Розділу 1 Порядку №210 передбачено, що цей Порядок розроблено з метою встановлення загальних вимог до організаційних та технічних заходів захисту персональних даних під час їх обробки у базі персональних даних - Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків (далі - ДРФО), який формує та веде Державна фіскальна служба України (далі - ДФС).
Згідно пункту 6 Розділу 1 Порядку №210 володільцем бази персональних даних ДРФО є ДФС.
Відповідно до пункту 7 Розділу 1 Порядку №210 передбачено, що персональні дані у базі персональних даних - ДРФО обробляються за допомогою інформаційно- телекомунікаційної системи ДРФО (далі - ІТС ДРФО).
Пунктом 8 Розділу 1 Порядку №210 передбачено, що під обробкою персональних даних фізичної особи - платника податків розуміється будь-яка дія або сукупність дій, здійснюваних в ІТС ДРФО, які пов`язані із збиранням, реєстрацією, накопиченням, зберіганням, адаптуванням, зміною, відновленням, використанням та поширенням, знеособленням, знищенням відомостей про фізичну особу .
Згідно пункту 9 Розділу 1 Порядку №210 місцезнаходження бази персональних даних ДРФО: Україна, місто Київ. Львівська площа, будинок 8.
Крім того, пунктом 1 Розділу 3 Порядку №210 передбачено, що відповідно до мети обробки до складу персональних даних ДРФО включаються такі дані про фізичних осіб: реєстраційний номер облікової картки платника податків: прізвище, ім`я, по батькові: дата народження; місце народження (країна, область, район, населений пункт): місце проживання; для іноземців: громадянство та номер, що використовується під час оподаткування в країні громадянства; джерела отримання доходів; об`єкти оподаткування; суми нарахованих та/або отриманих доходів; суми нарахованих та/або сплачених податків; інформація про податкову знижку та податкові пільги платника податків; серія, номер свідоцтва про народження, паспорта (аналогічні дані іншого документа, що посвідчує особу), ким і коли виданий; інформація про фізичних осіб, які померли.
Згідно з п. 11 р. VII Положення про реєстрацію фізичних осіб у Державному реєстрі фізичних осіб платників податків №822, у разі виявлення помилок, порушень чи неточностей щодо внесення прізвища, імені, по батькові, дати чи місця народження, місця проживання тощо, допущених при реєстрації фізичної особи у Державному реєстрі, виправлення даних здійснюється шляхом внесення змін до Державного реєстру на підставі Заяви про внесення змін. Після виправлення помилок реєстраційний номер облікової картки платника податків не змінюється.
Контролюючий орган може змінити реєстраційний номер Облікової картки, якщо порушення чи неточності не можна усунути шляхом внесення змін відповідно до абзацу першого п. 13 р. VII Положення № 822. Така зміна проводиться після перевірки чи з`ясування обставин допущення помилки, виявленої контролюючим органом самостійно чи за результатами розгляду звернення фізичної особи - платника податків. Про виявлення такого факту або про результати розгляду звернення контролюючий орган інформує фізичну особу - платника податків.
Наведені вище норми права спростовують доводи відповідача з приводу того, що ні положеннями ПК, ні іншими нормами не передбачено виключення одного реєстраційного номера облікової картки платника податків та реєстрації іншого номера.
В постанові Верховного Суду від 12 листопада 2019 р. у справі №640/21330/18 висловлена правова позиція про те, що якщо одна позовна вимога є передумовою для застосування іншого способу судового захисту, то в такому випадку вони є пов`язаними і їх слід розглядати як єдиний спосіб судового захисту.
За таких обставин суд вважає, що належним способом захисту прав та інтересів позивача є зобов`язання ДПС України вчинити дії шляхом внесення змін в Державний реєстр фізичних осіб - платників податків реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , присвоєний ОСОБА_1 10.01.1997 року, за адресою: Оратівський район с. Якимівка, закривши реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Відповідно до частин першої - другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Перевіривши юридичну та фактичну обґрунтованість доводів сторін, оцінивши докази суб`єкта владних повноважень на підтвердження правомірності свого рішення та докази, надані позивачем, суд доходить висновку, що встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, а відтак, позов належить задовольнити повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до відомостей з ЄДРПОУ про юридичну особу, окремо зареєстровано юридичну особу ГУ ДПС у Вінницькій області, підстава постанова КМУ №537. Дані про відокремлені підрозділи юридичної особи: вказано як філія (інший відокремлений підрозділ), Немирівське управління Головного Управління ДПС у Вінницькій області, Код ЄДРПОУ ВП: 43197791.
Відповідно до Положення про Головне управління ДПС у Вінницькій області, затвердженого наказом ДПС України, в редакції наказу від 20.02.2020 №81, ГУ ДПС є юридичною особою публічного права, має рахунки у органах Казначейства і банках. У складі ГУ ДПС на правах відокремлених підрозділів утворюються управління, до складу яких входять державні податкові інспекції.
Відтак, Немирівське управління Головного Управління ДПС у Вінницькій області, до складу якого входить Оратівська ДПІ, є структурним підрозділом ГУ ДПС у Вінницькій області, без створення юридичної особи.
Відповідно доп. 7 ч. 1 ст. 4 КАС України, суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Отже, сплачений при зверненні до суду судовий збір в розмірі 1681,60 грн. належить стягнути на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Вінницькій області та ДПС України в рівних частинах.
Щодо стягнення витрат на професійну правничу допомогу, суд зазначає наступне.
Відповідно до прохальної частини позову, серед іншого позивач просить суд стягнути з відповідачів витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 10000грн.
Вказано, що в рамках Договору про надання професійної правничої допомоги №15/1/20-а від 31.01.2020 року виходячи із складності справи, витраченого часу на підготовку адміністративного позову, участь та представництво інтересів клієнта в судових засіданнях, розмір гонорару було встановлено та погоджено з Клієнтом Хом`ячуком Л.П. в розмірі 10 000,00 (десять тисяч ) грн.
Детальний опис про обсяг та перелік наданих послуг адвоката клієнтові ОСОБА_1 вказано, що буде надано в судовому засіданні по справі до закінчення судових дебатів у справі.
27.05.2020 на адресу суду від представника позивача надійшла відповідь на відзив із клопотанням про поновлення пропущеного процесуального строку на надання цієї відповіді. До вказаного було долучено детальний опис робіт за договором про надання професійної правничої допомоги №15/1/20-а від 31.01.2020. Зазначено, що до позову долучено квитанцію до прибуткового касового ордеру. Також долучено докази із описом вкладення направлення детального опису робіт за договором про надання професійної правничої допомоги ГУ ДПС у Вінницькій області.
Таким чином, відповідачу ДПС України при формуванні відзиву на позовну заяву, який надійшов на адресу суду 21.04.2020 не було відомо про їх існування.
Згідно із ч. 6 ст. 246 КАС України у разі необхідності у резолютивній частині рішення також вказується про призначення судового засідання для вирішення питання про судові витрати, дату, час і місце його проведення; строк для подання стороною, за клопотанням якої таке судове засідання проводиться, доказів щодо розміру понесених нею судових витрат.
Відповідно до ч. 3 ст. 252 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, що ухвалив рішення, ухвалює додаткове судове рішення в тому самому складі протягом десяти днів з дня надходження відповідної заяви. Додаткове судове рішення ухвалюється в тому самому порядку, що й судове рішення. У разі необхідності суд може розглянути питання ухвалення додаткового судового рішення в судовому засіданні з повідомленням учасників справи. Неприбуття у судове засідання осіб, які були належним чином повідомлені про дату, час та місце судового засідання, не перешкоджає розгляду заяви.
Враховуючи те, що розгляд справи здійснювався в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому проваджені), суд доходить висновку, що питання про розподіл судових витрат позивача на правничу допомогу необхідно вирішити шляхом постановлення додаткового судового рішення в порядку письмового провадження.
При цьому, суд вважає за необхідне надати відповідачам можливість подати до суду пояснення щодо клопотання позивача про вирішення питання розподілу судових витрат на правничу допомогу.
До такого висновку суд приходить з огляду на практику Європейського Суду по справі "Алексєєв проти України". Європейський суд у цій справі констатував порушення права заявника на справедливий суд, який на національному рівні був стороною письмового провадження в адміністративному судочинстві, з огляду на порушення принципу рівності сторін, неповідомлення сторони про скаргу, та у в зв`язку з цим неможливістю сторони висловити позицію.
Європейський суд зазначив, що принцип рівності сторін вимагає надання кожній стороні розумної можливості представляти свою справу за таких умов, які не ставлять її у явно гірше становище порівняно з протилежною стороною. Крім цього, кожній стороні має бути забезпечена можливість ознайомитись із зауваженнями або доказами, наданими іншою стороною, у тому числі із заявою іншої сторони, та надати власні зауваження з цього приводу.
За наведеного, суд вважає за необхідне надати відповідачам можливість сформувати свою правову позицію щодо піднятого заявником питання.
Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -
ВИРІШИВ:
Позовну заяву ОСОБА_1 - задовольнити.
Визнати протиправними дії Оратівської ДПІ Немирівського управління ГУДПС у Вінницькій області та Державної податкової служби щодо закриття 12.11.2009 реєстраційного номеру облікової картки платника податків НОМЕР_1 , належного ОСОБА_1 , зареєстрованого за адресою: Оратівський район с. Якимівка та присвоєння ОСОБА_1 нового реєстраційного номера облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Зобов`язати Державну податкову службу України вчинити дії шляхом внесення змін в Державний реєстр фізичних осіб-платників податків реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 , присвоєний ОСОБА_1 10.01.1997 року, за адресою: Оратівський район с. Якимівка, закривши реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ 43142454) судовий збір у розмірі 840,80грн, та за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393) судовий збір у розмірі 840,80грн.
Розгляд клопотання позивача про вирішення питання розподілу судових витрат на правничу допомогу здійснити в порядку письмового провадження, шляхом ухвалення додаткового судового рішення.
Установити відповідачам 5-денний строк з дня вручення рішення для подання до суду пояснень щодо клопотання позивача про вирішення питання розподілу судових витрат на правничу допомогу.
Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Реквізити: ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ); Головне управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 43142454, вул. Хмельницьке шосе, 7, м. Вінниця, 21036); Оратівська ДПІ Немирівського управління Головного управління ДПС у Вінницькій області (код ЄДРПОУ - 43197791, вул. Шевченка, 14, м. Немирів, Вінницька область, 22800); Державна податкова служба України (код ЄДРПОУ - 43005393, вул. Львівська площа, 8, м. Київ, 04053)
Копію рішення у повному обсязі сторони можуть одержати: (14.08.2020)
Суддя Дмитришена Руслана Миколаївна
Суд | Вінницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2020 |
Оприлюднено | 17.08.2020 |
Номер документу | 90976730 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Адміністративне
Вінницький окружний адміністративний суд
Дмитришена Руслана Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні