ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"10" серпня 2020 р.м. Одеса Справа № 916/813/20
Господарський суд Одеської області у складі судді Смелянець Г.Є.,
при секретарі судового засідання Серган А.П.
розглянувши у судовому засіданні справу №916/813/20
за позовом Управління капітального будівництва Одеської міської ради
до відповідача Товариство з обмеженою відповідальністю "СІГАЛ 2017"
про спонукання вчинити певні дії, -
за участю представників:
від позивача: Кравчук Р.Ю., довіреність від 06.05.2020р.
від відповідача: Безуглий А.А., ордер від 12.05.2020р.
В С Т А Н О В И В:
Управління капітального будівництва Одеської міської ради звернулося до господарського суду Одеської області з позовом про зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю "СІГАЛ 2017" звернутись до Управління капітального будівництва Одеської міської ради із заявою про визначення розміру пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси при реконструкції нежитлової будівлі під адміністративно-офісний центр за адресою: м. Одеса, вул.Артилерійська, 4/1 та надати документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта.
Позовні вимоги обґрунтовані невиконанням відповідачем зобов`язань щодо звернення до органів місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі, відповідно до вимог, які передбачені п. 3 ч. 2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні".
14.04.2020р. господарським судом постановлено ухвалу про відкриття провадження у справі та розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
У відзиві на позов за вх.№11939/20 від 13.05.2020р. відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову, з таких підстав:
- позивачем не доведено порушення його прав та інтересів, оскільки у відповідності до вимог п.3 ч.2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень ЗУ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні від 20.09.2019р. №132-ІХ замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва. Відповідним органом місцевого самоврядування є Одеська міська рада, а не позивач.
- позивач та орган місцевого самоврядування не мають підстав та повноважень для звернення до суду із позовом до будь-яких замовників будівництва в контексті їх можливої пайової участі у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури міста Одеси, оскілки питання визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеси повністю врегулюванні рішенням Одеської міської ради №5446-VІІ від 11.12.2019р. та затвердженим Положенням про Управління капітального будівництва.
- відповідач має обов`язок звернутися до Одеської міської ради протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта, а не з моменту подання повідомлення про початок будівництва такого об`єкта, та у разі ненадання відповідачем такої заяви спеціальна Комісія з визначення пайової участі по техніко-економічним показникам об`єкта відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування. Тобто, відповідач вважає, що між сторонами взагалі відсутній предмет спору.
Окрім того, у відзив на позов мітиться попередній (орієнтовний) розрахунок суми судових витрат у зв`язку із розглядом справи, які відповідач поніс або очікує понести, згідно з яким розмір витрат відповідача на правову допомогу становить 6000 грн.
У відповіді на відзив за вх.№12636/20 від 19.05.2020р. позивач спростовує твердження відповідача, посиланнями на наступне:
- для можливості виконання завдань, покладених на Управління пп. 2.2.27 п. 2.1. розділу 2 Положення про управління капітального будівництва Одеської міської ради, п. 7 Положення про комісію з визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеси та керуючись до пп. 2.2., 2.3., 2.4, 2.5., 3.5 Положення про відділ розвитку території та інфраструктури управління капітального будівництва Одеської міської ради, а саме для можливості надання Управлінням на розгляд Комісії документів для визначення розміру пайової участі ТОВ СІГАЛ 2017 , у зв`язку з встановлення факту реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт № ОД 061200030958 та ненадання замовником у 10-ти денний термін документів, Управлінням на адресу ТОВ СІГАЛ 2017 неодноразово були направлені листи з вимогою надати документи для визначення розміру пайової участі при реконструкції нежитлової будівлі під адміністративно-офісний центр за адресою: м. Одеса, вул. Артилерійська, 4/1 (листи від 27.01.2020 р. № 02-05/166-07, від 17.02.2020 р. № 02-04/284, від 13.03.2020 р. № 02-04/468).
Ненадання ТОВ СІГАЛ 2017 документів для розрахунку розміру пайової участі замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м.Одеси не тільки перешкоджає здійсненню Управлінням своїх обов`язків, а й в подальшому призведе до недоотримання бюджетом міста Одеси надходжень грошових коштів пайової участі, які ТОВ СІГАЛ 2017 має сплатити до прийняття об`єкта будівництва в експлуатацію.
- в Управлінні капітального будівництва Одеської міської ради відсутні будь-які документи та матеріали, в яких можуть бути зазначені техніко-економічні показники об`єкта, необхідні для визначення розміру пайової участі та відсутні будь-які джерела їх отримання, що унеможливлює виконання покладених на Управління завдань, передбачених п.7 Положення про комісію з визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеси. У зв`язку з цим, для можливості визначення розміру пайової участі ТОВ Сігал 2017 по техніко-економічним показникам Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради на адресу замовника неодноразово були направлені листи з вимогою надати до управління документи. До теперішнього часу запитувані документи не були надані ТОВ Сігал 2017
- відповідно до п.1 ч.1 ст.34 та п.1 ч.1 ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єкт будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (ССІ). Тому відразу після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідно до п.3 ч.2 р.ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні у відповідача виник обов`язок протягом 10 робочих днів звернутися із заявою про визначення розміру пайової участі щодо вказаного об`єкта будівництва та надати документи, які зазначають вартість будівництва об`єкта та /або зазначають техніко-економічні показники об`єкта. Поняття фактичний початок будівництва відсутнє в вищевказаному законі, а юридичним терміном початку будівництва об`єкта є дата реєстрації повідомлення про початок будівельних робіт відповідним органом державного архітектурно-будівельного контролю.
У заперечення на відповідь на відзив за вх.№13628/20 від 28.05.2020р. відповідач посилається на те, що позивачем у відповіді на відзив не спростовані посилання відповідача у відзиві на позов. Також відповідач посилається на те, що з наведених відповідачем нормативно-правових актів вбачається, що відповідач не ухиляється від сплати внеску на розвиток інфраструктури міста Одеси, оскільки, по-перше, термін звернення відповідача до ОМР ще не настав, по -друге, саме позивач ухиляється від організації розрахунку цього внеску небажаючи слідувати вимогам п.7, Положення ОМР Про комісію з визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеси , яке затверджено рішенням Одеської міської ради від 16 грудня 2015 року № 12-VІІ (зі змінами внесеними Рішенням ОМР №5446-VІІ від 11.12.2019р.), тобто ініціювати розрахунок внеску по техніко-економічним показникам об`єкта, відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування. Посилання позивача на той факт, що у нього не має техніко-економічних показників об`єкта є такими, що не відповідають дійсності, оскільки як вбачається з позовної заяви, то позивач ознайомлений із повідомленням про початок будівельних робіт відповідача, яке безпосередньо містить техніко-економічні показники об`єкта будівництва по справі. Щодо отримання опосередкованої вартості спорудження житла в Одеському регіоні, то за цією інформацією позивачу треба звернутись саме до центрального органу виконавчої влади, а не відповідача.
Окрім того, у підготовчому засіданні учасниками справи надано до суду клопотання про долучення доказів до матеріалів справи за вх.№14045/20 від 01.06.2020р., пояснення щодо клопотання позивача про долучення доказів до матеріалів справи за вх.№15485/20 від 16.06.2020р., та клопотання про продовження строку підготовчого провадження за вх.№14046/20 та за вх. №14065/20 від 01.06.2020р.
Ухвалою суду від 01.06.2020р. клопотання учасників справи про продовження строку підготовчого провадження задоволені.
Ухвалою суду від 17.06.2020р. закрито підготовче провадження та справу призначено до судового розгляду по суті.
У судовому засіданні щодо розгляду справи по суті оголошувалася перерва до 10.08.2020р., про що учасники справи повідомлені належним чином.
На підставі ст. 240 ГПК України у судовому засіданні 10.08.2020р. за участю представників сторін оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши законодавство, що стосується даного спору, господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог, з наступних мотивів:
Згідно наявних у справі відомостей з сайту Державної архітектурно-будівельної інспекції України, у січні 2020р. Замовником - ТОВ СІГАЛ 2017 подано повідомлення про початок будівельних робіт №ОД 061200030958, з найменування об`єкта будівництва - Реконструкція нежитлової будівлі під адміністративно-офісний центр за адресою: м. Одеса, вул. Артилерійська,4/1.
Обставини подання такого повідомлення про початок будівельних робіт відповідачем визнаються учасниками справи та в силу вимог ч.1 ст. 75 ГПК України не потребують доказуванню.
05.02.2020р. Управління капітального будівництва ОМР звернулося до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської області з листом щодо надання інформації про техніко-економічні показники об`єктів будівництва, зареєстрованих протягом 2020 року та 14.02.2020р. за вх.№02-04/325 одержало лист Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської області, в якому, серед іншого, зазначено, що повідомлення про початок будівельних робіт №ОД 061200030958 зареєстровано через електронний кабінет замовника, тому в Управлінні відсутня інформація щодо техніко-економічних показників зазначених дозвільних документів.
Окрім того, у листах від 27.01.20210р. №02-05/166-07, від 17.02.2020р. №02-04/284, від 13.02.2020р. №02-04/468 Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради заявлено вимогу до ТОВ СІГАЛ 2017 надати належним чином завірені копії документів для розгляду питання визначення розміру пайової участі замовників у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси при реконструкції нежитлової будівлі під адміністративно-офісний центр за адресою: м. Одеса, вул. Артилерійська, 4/1, в установленому порядку.
Відповідно до п.1 ч.1 ст.34 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності від 17.02.2011р. №3038-VІ, в редакції чинній станом на січень 2020р., замовник має право виконувати будівельні роботи після подання замовником повідомлення про початок виконання будівельних робіт відповідному органу державного архітектурно-будівельного контролю - щодо об`єктів будівництва, які за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), та щодо об`єктів, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта та які не потребують отримання дозволу на виконання будівельних робіт згідно з переліком об`єктів будівництва, затвердженим Кабінетом Міністрів України. Форма повідомлення про початок виконання будівельних робіт та порядок його подання визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), об`єктах, будівництво яких здійснюється на підставі будівельного паспорта, надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт. Виконувати будівельні роботи без подання повідомлення про початок виконання будівельних робіт забороняється. Отримання замовником інших документів дозвільного характеру для виконання будівельних робіт, крім направлення повідомлення про початок виконання будівельних робіт до відповідного органу державного архітектурно-будівельного контролю відповідно до частини першої цієї статті, не вимагається.
17.10.2019р. набрав чинності Закон України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019р. №132-ІХ, яким внесені зміни до Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", зокрема, виключено ст.40 Закону, якою був врегульований порядок пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту, та у ч.2 розділу ІІ Прикінцевих та перехідних положень встановлено, що договори про сплату пайової участі, укладені до 1 січня 2020 року, є дійсними та продовжують свою дію до моменту їх повного виконання. Установити, що протягом 2020 року замовники будівництва на земельній ділянці у населеному пункті перераховують до відповідного місцевого бюджету кошти для створення і розвитку інфраструктури населеного пункту (далі - пайова участь) у такому розмірі та порядку: 1) розмір пайової участі становить (якщо менший розмір не встановлено рішенням органу місцевого самоврядування, чинним на день набрання чинності цим Законом): для нежитлових будівель та споруд - 4 відсотки загальної кошторисної вартості будівництва об`єкта; для житлових будинків - 2 відсотки вартості будівництва об`єкта, що розраховується відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування; 2) пайова участь не сплачується у разі будівництва: об`єктів будь-якого призначення на замовлення державних органів або органів місцевого самоврядування за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів; будівель навчальних закладів, закладів культури, фізичної культури і спорту, медичного і оздоровчого призначення; будинків житлового фонду соціального призначення та доступного житла; індивідуальних (садибних) житлових будинків, садових, дачних будинків загальною площею до 300 квадратних метрів, господарських споруд, розташованих на відповідних земельних ділянках; об`єктів комплексної забудови територій, що здійснюється за результатами інвестиційних конкурсів або аукціонів; об`єктів будівництва за умови спорудження на цій земельній ділянці об`єктів соціальної інфраструктури; об`єктів, що споруджуються замість тих, що пошкоджені або зруйновані внаслідок надзвичайних ситуацій техногенного або природного характеру; об`єктів, передбачених Державною цільовою програмою підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року з футболу, за рахунок коштів інвесторів; об`єктів інженерної, транспортної інфраструктури, об`єктів енергетики, зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу); об`єктів у межах індустріальних парків на замовлення ініціаторів створення індустріальних парків, керуючих компаній індустріальних парків, учасників індустріальних парків; об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель сільськогосподарського призначення, лісництва та рибного господарства; об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до будівель промислових; об`єктів, які згідно з державним класифікатором будівель та споруд належать до силосів для зерна та складських майданчиків (для зберігання сільськогосподарської продукції); 3) замовник будівництва зобов`язаний протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта. Орган місцевого самоврядування протягом 15 робочих днів з дня отримання зазначених документів надає замовнику будівництва розрахунок пайової участі щодо об`єкта будівництва; 4) пайова участь сплачується виключно грошовими коштами до прийняття відповідного об`єкта будівництва в експлуатацію; 5) кошти, отримані як пайова участь, можуть використовуватися виключно для створення і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури відповідного населеного пункту; 6) інформація щодо сплати пайової участі зазначається у декларації про готовність об`єкта до експлуатації або в акті готовності об`єкта до експлуатації.
Тобто, з 17.10.2019р. змінений порядок врегулювання правовідносин щодо пайової участі у розвитку інфраструктури населеного пункту.
Водночас, враховуючи зміни у законодавстві, які внесені Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" від 20.09.2019р. №132-ІХ, Одеською міською радою прийнято рішення №5446-VІІ від 11.12.2019р. Про внесення змін до рішення Одеської міської ради від 16.12.2015р. №12-VІІ Про утворення комісії з визначення розміру пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеси та затвердження Положення про неї , яким, зокрема, Положення про комісію з визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеса затверджено у новій редакції.
Так відповідно до п.4 Положення про комісію з визначення пайової участі замовника у розвитку інфраструктури міста Одеса основним завданням Комісії є визначення розміру пайової участі замовників будівництва у розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси шляхом надання замовнику будівництва розрахунку пайової участі у порядку визначеному Законом та цим Положенням.
У п.7 цього Положення встановлено, що Замовник будівництва протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звертається до Одеської міської ради із заявою про визначення розміру пайової участі замовника у створенні і розвитку інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси, до якої додаються документи, що підтверджують вартість об`єкта будівництва.
Управління капітального будівництва Одеської міської ради готує матеріали для здійснення розрахунку та передає їх на розгляд та затвердження Комісії.
Крім того, управління капітального будівництва Одеської міської ради на підставі даних реєстру дозвільних документів Державної архітектурно-будівельної інспекції України щомісячно інформує Комісію про замовників, які отримали дозволи на проведення будівельних робіт, та надає на розгляд Комісії документи для визначення розміру пайової участі по кожному об`єкту.
У разі ненадання замовником протягом 10 робочих днів після початку будівництва необхідних документів для визначення розміру пайової участі Комісія встановлює розмір пайової участі по техніко-економічним показникам об`єкта, відповідно до основних показників опосередкованої вартості спорудження житла за регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну житлову політику і політику у сфері будівництва, архітектури, містобудування.
У п.2.2.37 Положення про Управління капітального будівництва Одеської міської ради (нова редакція) також встановлено, що Управління надає на розгляд комісії з визначення розміру залучення коштів замовників на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси матеріали розрахунку щодо визначення розміру пайової участі.
Згідно з ч.2 ст.4 ЦК України основним актом цивільного законодавства є Цивільний кодекс України. Актами цивільного законодавства є також інші закони України, які приймаються відповідно до Конституції України та цього Кодексу.
У ч.3 ст.11 ЦК України встановлено, що цивільні права та обов`язки можуть виникати безпосередньо з актів цивільного законодавства.
П.3 ч.2 р. ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" встановлений обов`язок замовника будівництва протягом 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта звернутися до відповідного органу місцевого самоврядування із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, до якої додаються документи, які підтверджують вартість будівництва об`єкта.
Відповідно до ч.1 ст.10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р. №280/97 сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Згідно з п.6 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішується питання щодо утворення за поданням сільського, селищного, міського голови інших виконавчих органів ради.
У Положенні про Управляння капітального будівництва Одеської міської ради (нова редакція), встановлено, що Управління є виконавчим органом Одеської міської ради і створюється відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . До компетенції Управління входять повноваження виконавчих органів ради в сфері капітального будівництва, житлової політки, залучення інвестицій у будівництво з джерел фінансування не заборонених законодавством, а також контроль за станом квартирного обліку та розподілом житла із державного та комунального фондів на території міста (п.1.1., п.1.2.)
Основними завданнями Управління є виконання завдань з будівництва будинків, об`єктів освіти, охорони, здоров`я, зв`язку, транспорту, торгівлі, громадського харчування, комунального господарства, культурно-побутового й іншого призначення та ефективного використання вкладень, спрямованих на цю мету (п.2.1.)
Управління відповідно до покладених на нього завдань, серед іншого, надає на розгляд комісії з визначення розміру залучення коштів замовників на розвиток інженерно-транспортної та соціальної інфраструктури м. Одеси матеріали розрахунку щодо визначення розміру пайової участі (п.2.2.37).
Статтею 31 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні також встановлені повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі будівництва, як власні (самоврядні) повноваження, а саме: 1) організація за рахунок власних коштів і на пайових засадах будівництва, реконструкції і ремонту об`єктів комунального господарства та соціально-культурного призначення, жилих будинків, шляхів місцевого значення, а також капітального та поточного ремонту вулиць і доріг населених пунктів та інших доріг, які є складовими автомобільних доріг державного значення (як співфінансування на договірних засадах); 2) виконання або делегування на конкурсній основі генеральній будівельній організації (підрядній організації) функцій замовника на будівництво, реконструкцію і ремонт житла, інших об`єктів соціальної та виробничої інфраструктури комунальної власності; 3) розгляд і внесення до відповідних органів виконавчої влади пропозицій до планів і програм будівництва та реконструкції об`єктів на відповідній території; 4) залучення на договірних засадах підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності до участі в розвитку потужностей будівельної індустрії і промисловості будівельних матеріалів, у створенні, розвитку та реконструкції об`єктів інженерного забезпечення і транспортного обслуговування; визначення у встановленому законодавством порядку відповідно до рішень ради території, вибір, вилучення (викуп) і надання землі для містобудівних потреб, визначених містобудівною документацією; підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; 7) встановлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність; 8) координація на відповідній території діяльності суб`єктів містобудування щодо комплексної забудови населених пунктів; 9) надання відповідно до закону містобудівних умов і обмежень забудови земельних ділянок; 10) проведення громадського обговорення містобудівної документації; 11) організація роботи, пов`язаної із завершенням будівництва багатоквартирних житлових будинків, що споруджувалися із залученням коштів фізичних осіб, у разі неспроможності забудовників продовжувати таке будівництво; 12) організація розвитку інфраструктури об`єктів будівництва, транспорту комунальної власності для розміщення технічних засобів телекомунікацій з метою задоволення потреб населення у телекомунікаційних послугах; так і делеговані повноваження , а саме: 1) надання (отримання, реєстрація) документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, здійснення державного архітектурно-будівельного контролю та прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів у випадках та відповідно до вимог, встановлених Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності"; 2) організація роботи, пов`язаної зі створенням і веденням містобудівного кадастру населених пунктів; 3) здійснення в установленому порядку державного контролю за дотриманням законодавства, затвердженої містобудівної документації при плануванні та забудові відповідних територій; зупинення у випадках, передбачених законом, будівництва, яке проводиться з порушенням містобудівної документації і проектів окремих об`єктів, а також може заподіяти шкоди навколишньому природному середовищу; 4) здійснення контролю за забезпеченням надійності та безпечності будинків і споруд незалежно від форм власності в районах, що зазнають впливу небезпечних природних і техногенних явищ та процесів; 5) організація охорони, реставрації та використання пам`яток історії і культури, архітектури та містобудування, палацово-паркових, паркових і садибних комплексів, природних заповідників; 6) вирішення відповідно до законодавства спорів з питань містобудування; 7) здійснення державного контролю за дотриманням договірних зобов`язань забудовниками, діяльність яких пов`язана із залученням коштів фізичних осіб у будівництво багатоквартирних житлових будинків.
З огляду на вищевикладене, господарський суд вважає, що в силу вимог п.3 ч.2 р. ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні" у відповідача, як замовника будівництва, відсутній обов`язок звертатися із заявою про визначення розміру пайової участі щодо об`єкта будівництва, із доданими документами які підтверджують вартість будівництва саме до Управління капітального будівництва Одеської міської ради, оскільки останнє не є ані органом місцевого самоврядування, ані виконавчим органом Одеської міської ради, із відповідними власними або делегованими повноваженнями.
Отже, в даному випадку, Управління капітального будівництва ОМР не є особою, чиї права порушуються у випадку невиконання відповідачем обов`язку встановленого вимогами п.3 ч.2 р. ІІ Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо стимулювання інвестиційної діяльності в Україні".
Відповідно до ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно з ч.1 ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
У ч.2 ст.4 ГПК України також встановлено, що юридичні особи та фізичні особи-підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.
Тобто, законодавством передбачено як процесуально-правовий аспект захисту цивільних прав і інтересів, так і матеріально-правовий аспект, який полягає в з`ясуванні, чи має особа таке право або інтерес та чи були вони порушені або було необхідним їх правове визначення, так і процесуально-правовий аспект.
Таким чином, виходячи з того, що в даному випадку Управління капітального будівництва ОМР не є особою, право або інтерес якої порушені, господарський суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.
Посилання позивача на те, що у зв`язку із відсутністю інформації про техніко-економічні показники об`єкту будівництва Управління капітального будівництва ОМР позбавлено можливості надати на розгляд комісії матеріали розрахунку щодо визначення розміру пайової участі, господарський суд до уваги не приймає, з огляду на предмет позову у даній справі, яким обмежуються підстави встановлення і доведення обставин у даній справі.
Також виходячи з того, що позов у даній справі подано неналежним позивачем, господарський суд не вбачає підстав для надання оцінки посиланням відповідача на те, що обов`язок останнього звернутися до органів місцевого самоврядування з відповідною заявою виникає 10 робочих днів після початку будівництва об`єкта, а не з моменту подання повідомлення про початок будівництва такого об`єкта, та у разі ненадання відповідачем такої заяви спеціальна Комісія встановлює розмір пайової участі по техніко-економічним показникам об`єкта, відповідно до основних показників вартості спорудження житла а регіонами України, затверджених центральним органом виконавчої влади.
Щодо розподілу судових витрат господарський суд виходить з наступного.
Згідно з орієнтовним розрахунком судових витрат, який наведений Управлінням капітального будівництва Одеської міської ради у позовній заяві, судові витрати останнього складаються із судового збору, розмір якого становить 2 102 грн., та який сплачено за подання до суду позовної заяви, згідно платіжного доручення № 65 від 19.03.2020р.
Відповідно до п.2 ч.1 ст.129 ГПК України судовий збір покладається у спорах, що виникають при виконані договорів та з інших підстав, - на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Отже, враховуючи, що судом відмовлено у задоволенні позову Управління, судовий збір в розмірі 2102 грн. покладається на позивача.
Водночас згідно з орієнтовним розрахунком судових витрат, який наведений ТОВ СІГАЛ 2017 у відзив на позов, судові витрат останнього складаються із витрат на правову допомогу в розмірі 6000 грн.
Відповідно до п.2 ч.4 ст.129 ГПК України інші судові витрати, пов`язані із розглядом справи, покладаються у разі відмови в позові - на позивача.
Згідно з п.1 ч.3 ст.123 ГПК України до витрат, пов`язаних із розглядом справи, належать витрати на професійну правничу допомогу.
У ч.ч. 2, 3, 4 ст.126 ГПК України встановлено, що за результатами розгляду справи витрати на професійну правничу допомогу адвоката підлягають розподілу між сторонами разом із іншими судовими витратами.
Для цілей розподілу судових витрат 1) розмір витрат на професійну правничу допомогу адвоката, в тому числі гонорару адвоката за представництво в суді та іншу професійну правничу допомогу, пов`язану зі справою, включаючи підготовку до її розгляду, збір доказів тощо, а також вартість послуг помічника адвоката, визначається згідно з умовами договору про надання правничої допомоги та на підставі відповідних доказів щодо обсягу наданих послуг і виконаних робіт та їх вартості, що сплачена або підлягає сплаті відповідною стороною або третьою особою; 2) розмір суми, що підлягає сплаті в порядку компенсації витрат адвоката, необхідних для надання правничої допомоги, встановлюється згідно з умовами договору про надання правничої допомоги на підставі відповідних доказів, які підтверджують здійснення відповідних витрат.
Для визначення розміру витрат на професійну правничу допомогу з метою розподілу судових витрат учасник справи подає детальний опис робіт (наданих послуг), виконаних адвокатом, та здійснених ним витрат, необхідних для надання правничої допомоги.
Розмір витрат на оплату послуг адвоката має бути співмірним із: 1) складністю справи та виконаних адвокатом робіт (наданих послуг); 2) часом, витраченим адвокатом на виконання відповідних робіт (надання послуг); 3) обсягом наданих адвокатом послуг та виконаних робіт; 4) ціною позову та (або) значенням справи для сторони, в тому числі впливом вирішення справи на репутацію сторони або публічним інтересом до справи.
Згідно з ч.5 ст.129 ГПК України під час вирішення питання про розподіл судових витрат суд враховує: 1) чи пов`язані ці витрати з розглядом справи; 2) чи є розмір таких витрат обґрунтованим та пропорційним до предмета спору, з урахуванням ціни позову, значення справи для сторін, у тому числі чи міг результат її вирішення вплинути на репутацію сторони або чи викликала справа публічний інтерес; 3) поведінку сторони під час розгляду справи, що призвела до затягування розгляду справи, зокрема, подання стороною явно необґрунтованих заяв і клопотань, безпідставне твердження або заперечення стороною певних обставин, які мають значення для справи, безпідставне завищення позивачем позовних вимог тощо; 4) дії сторони щодо досудового вирішення спору та щодо врегулювання спору мирним шляхом під час розгляду справи, стадію розгляду справи, на якій такі дії вчинялись.
В підтвердження розміру понесених судових витрат позивачем до суду надані:
1) договір про надання професійної (правничої) допомоги від 12.05.2020р., який укладено між АО Ліга незалежних адвокатів (Виконавець) і ТОВ Сігал 2017 (клієнт) та згідно з яким Виконавець бере на себе зобов`язання надавати необхідну професійну правову допомогу Клієнту силами адвокатів-партнерів Виконавця , а Клієнт зобов`язується сплатити грошові кошти Виконавцю за надання правової допомоги, передбаченої в п.1.2. цього договору.
Кількість наданих послуг, погодинний розрахунок, їх вартість узгоджується сторонами в Акті приймання-передачі наданих послуг (п.1.3.).
За надання правової допомоги Клієнт (або особа, якій доручено Клієнтом здійснити оплату правових послуг адвоката) зобов`язується виплатити Виконавцю гонорар у порядку та розрахунку (фінансовий розмір або погодинна оплата), що узгоджується Сторонами у акті приймання-передачі наданих правових послуг до цього Договору. (п.4.1. договору).
2) акт прийму-передачі наданих послуг №01/05 від 29.05.2020р., згідно з яким Виконавець надав, а Клієнт прийняв послуги згідно договору про надання правової допомоги від 12.05.2020р., загальною вартістю 6000 грн., в т.ч.
1000 грн. - консультація і роз`яснення положень законодавства щодо правовідносин між Клієнтом та Управлінням капітального будівництва ОМР,
500 грн. - консультація і роз`яснення положень ГПК, ГК щодо порядку звернення до Господарського кодексу з відзивом та запереченнями,
2500 грн. - складання відзиву на позов у справі №915/813/20,
1000 грн. - складання заперечень на відповідь позивача у справі №916/813/20,
1000 грн. - представництво Клієнта під час судового засідання 13.05.2020р. у справі №916/813/20.
3) платіжне доручення №69 від 14.07.2020р. про оплату Клієнтом Виконавцю 6 000 грн.
4) ордер про надання правничої правової допомоги серії ВЕ №1014365, який виданий 12.05.2020р. адвокатом Безуглим А.А., що здійснює адвокатську діяльність індивідуально, та місить посилання на договір про надання правової допомоги б/н від 16.04.2020р.;
В свою чергу позивач у судовому засіданні щодо розгляду справи по суті надав до суду клопотання про відмову у задоволенні вимог відповідача на компенсацію позивачем витрат на професійну правничу допомогу у повному обсязі, з посланням при цьому на те, що предмет спору у справі є нескладним, містить лише один епізод спірних правовідносин, не потребує вивчення великого обсягу фактичних даних та опрацювання великої кількості нормативно-правової бази, обсяг і складність складених процесуальних документів не є значним. Також позивач посилається на те, що адвокатом Безуглим А.А. не надано доказів в підтвердження договірних відносин з АО Ліга незалежних адвокатів , яке витупає Виконавцем про договору про надання професійної (правничої) допомоги від 12.05.2020р. В матеріалах справи наявний ордер про надання правничої (правової допомоги) ТОВ СІГАЛ 2017 на підставі договору про надання правової допомоги б/н від 16.04.2020р.
В свою чергу відповідач у судовому засіданні щодо розгляду справи по суті. До судових дебатів, надав клопотання, яке задоволено господарським судом і до справи долучено договір про залучення адвоката, який 02.01.2020р. укладений між АО Ліга незалежних адвокатів (Об`єднання) та адвокатом Безуглим А.А. (виконавець), та згідно з яким Виконавець бере на себе зобов`язання надавати необхідну професійну правову допомогу клієнтам Об`єднання за окремим завданням, а Об`єднання зобов`язується сплатити гонорар Виконавцю за надання правової допомоги, передбаченої в п.1.2 договору.
Відповідно до ст.15 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність від 05.07.2012р. №5076- VI, адвокатське об`єднання є юридичною особою, створеною шляхом об`єднання двох або більше адвокатів (учасників), і діє на підставі статуту. Державна реєстрація адвокатського об`єднання здійснюється в порядку, встановленому Законом України "Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців" , з урахуванням особливостей, передбачених цим Законом. Адвокатське об`єднання має самостійний баланс, може відкривати рахунки у банках, мати печатку, штампи і бланки із своїм найменуванням. Про створення, реорганізацію або ліквідацію адвокатського об`єднання, зміну складу його учасників адвокатське об`єднання протягом трьох днів з дня внесення відповідних відомостей до Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців письмово повідомляє відповідну раду адвокатів регіону. Стороною договору про надання правової допомоги є адвокатське об`єднання. Від імені адвокатського об`єднання договір про надання правової допомоги підписується учасником адвокатського об`єднання, уповноваженим на це довіреністю або статутом адвокатського об`єднання. Адвокатське об`єднання може залучати до виконання укладених об`єднанням договорів про надання правової допомоги інших адвокатів на договірних засадах. Адвокатське об`єднання зобов`язане забезпечити дотримання професійних прав адвокатів та гарантій адвокатської діяльності.
Згідно ст.26 Закону України Про адвокатуру та адвокатську діяльність адвокатська діяльність здійснюється на підставі договору про надання правової допомоги. Документами, що посвідчують повноваження адвоката на надання правової допомоги, можуть бути: 1) договір про надання правової допомоги; 2) довіреність; 3) ордер; 4) доручення органу (установи), уповноваженого законом на надання безоплатної правової допомоги. Ордер - письмовий документ, що у випадках, встановлених цим Законом та іншими законами України, посвідчує повноваження адвоката на надання правової допомоги. Ордер видається адвокатом, адвокатським бюро або адвокатським об`єднанням та повинен містити підпис адвоката. Рада адвокатів України затверджує типову форму ордера. . Повноваження адвоката як захисника або представника в господарському, цивільному, адміністративному судочинстві, кримінальному провадженні, розгляді справ про адміністративні правопорушення, а також як уповноваженого за дорученням у конституційному судочинстві підтверджуються в порядку, встановленому законом. Адвокат зобов`язаний діяти в межах повноважень, наданих йому клієнтом, у тому числі з урахуванням обмежень щодо вчинення окремих процесуальних дій.
У ст.30 Закону встановлено, що гонорар є формою винагороди адвоката за здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту. Порядок обчислення гонорару (фіксований розмір, погодинна оплата), підстави для зміни розміру гонорару, порядок його сплати, умови повернення тощо визначаються в договорі про надання правової допомоги. При встановленні розміру гонорару враховуються складність справи, кваліфікація і досвід адвоката, фінансовий стан клієнта та інші істотні обставини. Гонорар має бути розумним та враховувати витрачений адвокатом час.
Між тим, документи, які надані відповідачем в підтвердження понесених ним судових витрат на професій правничу допомогу свідчать, що професійну правничу допомогу відповідачу у даній справі надано адвокатом Безуглим А.А. згідно ордеру на підставі договору про надання правової допомоги від 16.04.2020р., який, в свою чергу, до суду не надано, як і не надано жодних інших документів, в підтвердження обсягу наданих цим адвокатом послуг та їх вартості згідно договору про надання правової допомоги від 16.04.2020р. Також до суду не надано доказів, які свідчать про внесення будь-яких виправлень в ордер, який виданий відповідачу адвокатом Безуглим А.А., та до закінчення судових дебатів відповідачем не надано суду заяви про надання будь-яких доказів, в підтвердження понесених судових витрат на професійну правничу допомогу протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду.
За таких обставин, господарський суд дійшов висновку про відсутність підстав для покладення на позивача судових витрат відповідача на професійну правничу допомогу.
Керуючись ст.ст. 129, 232, 233, 236-238, 240, 241, Господарського процесуального кодексу України,
В И Р І Ш И В:
1.Відмовити Управлінню капітального будівництва Одеської міської ради у задоволенні позову до Товариства з обмеженою відповідальністю "СІГАЛ 2017" про спонукання вчинити певні дії у справі №916/813/20.
2.Судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2102 грн. покладаються на Управління капітального будівництва Одеської міської ради.
3.Судові витрати на професійну правничу допомогу в розмірі 6 000 грн. покладаються на Товариство з обмеженою відповідальністю "СІГАЛ 2017".
Рішення господарського суду набирає законної сили в порядку ст.241 Господарського процесуального кодексу України і може бути оскаржено в апеляційному порядку до Південно-Західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом 20 днів з дня складання повного рішення.
Повне рішення складено 17 серпня 2020 р.
Суддя Г.Є. Смелянець
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 10.08.2020 |
Оприлюднено | 18.08.2020 |
Номер документу | 90989163 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Смелянець Г.Є.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні