Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
13 серпня 2020 р. Справа№200/1886/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючої судді Буряк І.В.,
секретаря судового засідання Соколової С.О.,
за участю:
представник позивача: Сологуб А.О.
представник відповідача не з`явився
представник третьої особи не з`явився
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Слов`янського хіміко-механічного технікуму, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні відповідача, Міністерство освіти і науки України про застосування заходів реагування, -
УСТАНОВИВ:
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (далі - позивач, ГУ ДСНС у Донецькій області), звернулось до Донецького окружного адміністративного суду із позовною заявою до Слов`янського хіміко-механічного технікуму (далі - відповідач, Технікум) про: застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Технікуму, розташованого за адресою: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41, до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта.
Позовні вимоги мотивовані таким.
Згідно висновків Акта перевірки від 23.12.2019 № 176, складеного за результатами проведення позапланової перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, виявлено численні порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.04.2014 № 1417, а тому подальша експлуатація об`єкта створює загрозу життю та здоров`ю людей. Зауважень або заперечень до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб`єкта господарювання не надходило.
У зв`язку із виявленими у Акті перевірки від 23.12.2019 № 176 порушеннями, керуючись положеннями абз. 1 ч. 5 ст. 4, ч. 7 ст. 7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , ч. 2 ст. 64, ст. 67, ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, позивач має право звернутись із позовом до адміністративного суду про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи суб`єкта господарювання.
Відповідачем надано відзив на позовну заяву, за змістом якого висловлено прохання у позові відмовити, з огляду на таке.
Технікумом проведено ряд заходів щодо усунення порушень та деякі усунуто. Проте, Технікум є бюджетною неприбутковою організацією, а тому немає власних коштів для оснащення приміщень системою протипожежного захисту відповідно вимог ДБН В.2.5-56:2014. При цьому Технікум неодноразово звертався до Департаменту освіти і науки Донецької обласної державної адміністрації з проханням виділити відповідне фінансування, однак належного фінансування не отримав.
Ухвалою суду від 28.04.2020 подальший розгляд справи вирішено здійснювати за правилами загального позовного провадження.
Розгляд справи неодноразово відкладався за клопотанням відповідача, у зв`язку із введеними карантинними обмеженнями для запобігання розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19.
Ухвалою суду від 01.07.2020 закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
До судового засідання призначеного на 13.08.2020 відповідачем подано чергове клопотання про відкладення розгляду справи мотиви якого - аналогічні попереднім.
Відповідач та третя особа до судового засідання, призначеного на 13.08.2020 не з`явились, про час та дату судового засідання повідомлені належним чином.
Представник позивача проти задоволення вказаного клопотання заперечував, зазначив, що наявні карантинні обмеження жодним чином на можливість прибуття до суду не впливають, ураховуючи місцезнаходження відповідача. Крім того, вирішення справи судом набирає критичного характеру, з огляду на близькість початку навчального року.
Суд розглянувши вказане клопотання дійшов висновку про відсутність підстав для його задоволення, з огляду на таке.
Відповідач, посилаючись на наявні обмеження пов`язані із запобіганням розповсюдження коронавірусного захворювання Сovid-19, жодним чином не зазначає, як відповідні обмеження унеможливили його явку до суду, чи неможливість подання певних доказів, які мають значення для вирішення справи.
Станом на момент судового розгляду справи, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 22.07.2020 № 641 Про встановлення карантину та запровадження посилених протиепідемічних заходів на території із значним поширенням гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 м. Слов`янськ віднесено до зеленого рівня епідемічної небезпеки поширення COVID-19.
Наведене свідчить про усунення перешкод у реалізації учасниками справи своїх процесуальних прав, а тому суд вважає доводи відповідача безпідставними. Крім того, явка сторін до суду обов`язковою не визнавалась.
При постановленні даних висновків судом узято до уваги у відповідній частині постанову Верховного Суду від 16.07.2020 справа № 924/369/19.
Отже, керуючись викладеним та на підставі ч. 1 ст. 205 КАС України, суд дійшов висновку щодо можливості розгляду справи за відсутності належним чином повідомлених відповідача та третьої особи.
Фактичні обставини встановлені судом у справі такі.
Відповідач, Слов`янський хіміко-механічний технікум є юридичною особою, ідентифікаційний код 00208775, місцезнаходження: Донецька область, м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41 є держаним закладом, код КВЕД 85.42 Вища освіта (основний) (відповідно даних Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань).
З 21.12.2019 по 23.12.2019 інспектором відділення запобігання надзвичайним ситуаціям Олександрівського 6-ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області старшим лейтенантом служби цивільного захисту Семерхановою Е. О. відповідно до листа Першого заступника голови ДСНС України від 11.12.2019 № 02-17767/261, доручення Прем`єр-міністра України від 11.12.2019 № 44205/1/-19, наказу 6-ДПРЗ ГУ ДСНС України у Донецькій області від 11.12.2019 № 315 Про проведення позапланових перевірок на виконання доручення Прем`єр-міністра України на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 21.12.2019 № 194, проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Технікуму за результатами якого складено акт від 23.12.2019 № 176 (далі - акт перевірки від 23.12.2019 № 176).
Згідно висновків вказаного акта перевірки встановлені порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрований Міністерством юстиції України від 05.03.2015 за №252/26697, а саме:
- не розроблені організаційно-розпорядчі документи щодо забезпечення техногенної безпеки.
Корпус №1 за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- не забезпечено кран комплекти пожежними рукавами і пожежними стволами одного з ними діаметру та утримування їх приєднаними до кранів та стволів;
- не демонтоване горюче оздоблення стін в актовому залі, не надані документи що підтверджують відповідність показникам пожежної небезпеки не вище: Г2, В2, Д2. Т2;
- корпус не забезпечено відповідними знаками безпеки у повному обсязі;
- не проведено технічне обслуговування вогнегасників;
- електрощити, групові електрощитки не оснащенні схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
- електророзетки та вимикачі не встановлено на не горючій основі або з підкладенням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0.01 метра (каб. №32);
- дозволяється улаштування та експлуатація тимчасових електромереж (каб. №35);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (у розподільчих коробках, каб. № 30);
- дозволяється експлуатація кабелів і проводів з пошкодженою або такою, що в процесі експлуатації втратила захисні властивості, ізоляцією (каб. № 40, № 43).
- дозволяється користування пошкодженою розеткою (каб. № 45А);
- дозволяється використання в пожежонебезпечних зонах світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) (книгосховище);
Корпус №2 за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- електрощити, групові електрощитки не оснащенні схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
- дозволяється улаштування та експлуатація тимчасових електромереж (каб. №112);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у розподільчих коробках;
- дозволяється застосування саморобних подовжувачів, які не відповідають вимогам, що пред`являються до переносних (пересувних) електропроводок (коридор).
Гуртожиток за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації гуртожитку не забезпечені евакуаційним освітленням;
- приміщення гуртожитку не забезпечено відповідними знаками безпеки у повному обсязі, що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння та затискачів в усіх приміщеннях у розподільчих коробках;
- дозволяються улаштування та експлуатація тимчасових електромереж (кім. № 64, № 81, № 82);
- дозволяється улаштування виступу на шляхах евакуації;
- дозволяється користування пошкодженою розеткою (кім. № 100);
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (у розподільчих коробках, кім. № 75);
- дозволяється влаштування дверей на шляху евакуації (вихід на 1-му поверсі);
Споруда цивільного захисту:
- відсутні таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту;
- захисна споруда цивільного захисту не забезпечена первинними засобами пожежогасіння;
- захисна споруда цивільного захисту не обладнана системами пожежної автоматики і сигналізацією;
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання.
- технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання;
- захисна споруда не захищена від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами;
- експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;
- комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані;
- інженерні комунікацій захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення;
- ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів не забезпечено;
- формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд) не визначено;
- формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені.
- захисна споруда не забезпечена необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;
- не забезпечена лікарськими засобами та медичними виробами.
- герметичність та дотримання в сховищі температурно-вологісного режиму, який запобігає утворенню в захисній споруді конденсату не забезпечено.
- перевірка стану утримання і експлуатації ДЕС та іншого електрообладнання сховища не проводиться;
- відсутні баки (ємності) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди) не проводиться;
- захисна споруда (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку і оповіщення не забезпечена;
- не проводиться технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
Крім того, за змістом вказаного акта встановлено, що за результатами планового заходу проведеного з 15.05.2017 по 17.05.2017, складено акт перевірки № 22 та припис про усунення порушень, вимоги якого не виконано, за результатами позапланового заходу проведеного з 24.07.2019 по 25.07.2019, складено акт перевірки № 4 та припис про усунення порушень, вимоги якого не виконано.
Також у акті від 23.12.2019. № 176 зазначено, що зауважень до перевірки немає. Вказаний акт підписаний директором ОСОБА_1 примірник акта отримано 23.12.2019.
28 травня 2020 року за участю представників сторін складено акт перевірки виявлених порушень, викладених у акті від 23.12.2019, за змістом якого неусунутими залишилися такі порушення:
Корпус № 1 за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- не забезпечено кран комплекти пожежними рукавами і пожежними стволами одного з ними діаметру та утримування їх приєднаними до кранів та стволів;
- корпус не забезпечено відповідними знаками безпеки у повному обсязі;
- не проведено технічне обслуговування вогнегасників;
Корпус №2 за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів у розподільчих коробках;
Гуртожиток за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації гуртожитку не забезпечені евакуаційним освітленням;
- приміщення гуртожитку не забезпечено відповідними знаками безпеки у повному обсязі, що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння та затискачів в усіх приміщеннях у розподільчих коробках;
- дозволяється улаштування виступу на шляхах евакуації;
- дозволяється улаштування дверей на шляху евакуації (вихід на 1-му поверсі);
Споруда цивільного захисту:
- відсутні таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту;
- захисна споруда цивільного захисту не забезпечена первинними засобами пожежогасіння;
- захисна споруда цивільного захисту не обладнана системою внутрішнього протипожежного водопостачання;
- захисна споруда цивільного захисту не обладнана системами пожежної автоматики і сигналізації;
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема, - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання;
- технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання;
- захисна споруда не захищена від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами;
- експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;
- комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані;
- інженерні комунікацій захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення;
- ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів не забезпечено;
- формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд) не визначено;
- формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені.
- захисна споруда не забезпечена необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;
- не забезпечена лікарськими засобами та медичними виробами.
- герметичність та дотримання в сховищі температурно-вологісного режиму, який запобігає утворенню в захисній споруді конденсату не забезпечено.
- перевірка стану утримання і експлуатації ДЕС та іншого електрообладнання сховища не проводиться;
- відсутні баки (ємності) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди) не проводиться;
- захисна споруда (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку і оповіщення не забезпечена;
- не проводиться технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
Відповідачем до матеріалів справи надано:
Лист Департаменту освіти і науки Донецької ОДА від 01.03.2018 № 01/25-0180 Щодо призупинення використання коштів , яким кошти виділені з бюджету у 2018 році на фінансування заходів з пожежної та техногенної безпеки призупиняється до особливих розпоряджень.
Лист від 03.01.2020 № 01-18/003 на ім`я Департаменту освіти і науки Донецької ОДА щодо сприяння у виділенні коштів для оснащення корпусів № 1, 2 та гуртожитку Технікуму з метою недопущення застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи технікуму.
Лист від 20.02.2020 № 01-18/062 на ім`я Департаменту освіти і науки Донецької ОДА аналогічного змісту та проханням виділити у найкоротші строки 911 тис. грн. для проведення робіт з оснащення навчальних корпусів та гуртожитку системою протипожежного захисту.
Акт від 15.07.2020 № 01-18/224 щодо перевірки виправлених порушень, викладених в акті від 23.12.2019 № 176, за змістом якого встановлено, що не усунутими залишаються такі порушення:
Корпус № 1 за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
- не забезпечено кран комплекти пожежними рукавами і пожежними стволами одного з ними діаметру та утримування їх приєднаними до кранів та стволів;
- корпус не забезпечено відповідними знаками безпеки у повному обсязі;
Корпус №2 за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;
Гуртожиток за адресою: м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41:
- приміщення корпусу не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014;
- сходові клітини, коридори, проходи та інші шляхи евакуації гуртожитку не забезпечені евакуаційним освітленням;
- приміщення гуртожитку не забезпечено відповідними знаками безпеки у повному обсязі, що може призвести до перешкоджання знаходження шляхів евакуації та місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння;
- з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснені за допомогою опресування, зварювання, паяння та затискачів в усіх приміщеннях у розподільчих коробках;
- дозволяється улаштування виступу на шляхах евакуації;
- дозволяється улаштування дверей на шляху евакуації (вихід на 1-му поверсі);
Споруда цивільного захисту:
- відсутні таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту;
- захисна споруда цивільного захисту не забезпечена первинними засобами пожежогасіння;
- захисна споруда цивільного захисту не обладнана системою внутрішнього протипожежного водопостачання;
- захисна споруда цивільного захисту не обладнана системами пожежної автоматики і сигналізації;
- стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема, - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення не відповідає вимогам з утримання;
- технічний стан захисної споруди цивільного захисту не відповідає вимогам з утримання;
- захисна споруда не захищена від підтоплення і затоплення ґрунтовими, поверхневими, технологічними та стічними водами;
- експлуатація та утримання електрообладнання захисної споруди не відповідає вимогам чинного законодавства у сфері улаштування електроустановок;
- комунікації, інженерні мережі, інженерне та спеціальне обладнання, системи життєзабезпечення захисної споруди не утримуються в належному технічному стані;
- інженерні комунікацій захисної споруди цивільного захисту не пофарбовані відповідно до їх призначення;
- ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів не забезпечено;
- формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд) не визначено;
- формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку не забезпечені.
- захисна споруда не забезпечена необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;
- не забезпечена лікарськими засобами та медичними виробами.
- герметичність та дотримання в сховищі температурно-вологісного режиму, який запобігає утворенню в захисній споруді конденсату не забезпечено.
- перевірка стану утримання і експлуатації ДЕС та іншого електрообладнання сховища не проводиться;
- відсутні баки (ємності) для питної води (записи у журналі перевірки сховища (протирадіаційного укриття), журналі перевірки стану захисної споруди) не проводиться;
- захисна споруда (у разі розміщення в ній пункту управління) системами зв`язку і оповіщення не забезпечена;
- не проводиться технічний стан приміщень захисних споруд і їх ремонт відповідно до чинних положень про проведення планово-попереджувальних ремонтів будівель і споруд залежно від їх основного функціонального призначення.
Акт підписано представниками сторін.
Технікумом у підтвердження здійснення заходів щодо усунення виявлених недоліків у стані протипожежної та техногенної безпеки до суду надано:
лист ТОВ Безпека 2000 від 14.07.2020 про те, що розробка проектно-кошторисної документації з монтажу системи пожежної сигналізації, систем оповіщення про пожежу і управління евакуюванням людей на об`єкті: Слов`янський хіміко-механічний технікум знаходиться на етапі виготовлення та буде надано у термін до 30.07.2020;
видаткова накладна від 29.07.2020 № 195;
наказ Слов`янського хіміко-механічного технікуму від 29.07.2020 № 007-АГ Про проведення робіт з відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів .
лист ТОВ Безпека 2000 від 10.08.2020 № 29/08 про те, що на даний момент проектно-кошторисна документація з монтажу системи пожежної сигналізації, систем оповіщення про пожежу і управління евакуюванням людей на об`єкті Слов`янський хіміко-механічний технікум знаходиться на погодженні в експертизі.
Наявні у справі письмові докази досліджені судом у порядку ст. 211 КАС України.
Правова позиція суду обґрунтована таким.
Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 № 877-V (далі -закон № 877).
Стаття 4. Загальні вимоги до здійснення державного нагляду (контролю)
5. Виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.
Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Стаття 7. Розпорядчі документи органів державного нагляду (контролю)
7. На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Кодекс цивільного захисту України від 02.10.2012 №5403-VI. (далі - КЦЗ України)
Частина 2 ст. 64 КЦЗ України. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону. (ст. 66 КЦЗ України).
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. (п.12 ч. ст. 67 Кодексу цивільного захисту України).
Стаття 68 Кодексу цивільного захисту України.
2. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом
Стаття 70 Кодексу цивільного захисту України.
1. Підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
2. Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Пунктом 6 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого указом Президента України від 16 січня 2013 року №20/2013 Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій передбачено, що ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Пунктом 4 Положення Про Державну службу України з надзвичайних ситуацій затвердженого постановою КМУ від 16 січня 2015 року №1052 передбачено, що ДСНС виконує покладенні на неї завдання, у тому числі складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту (підпункт 48 п. 4 Положення).
Пунктом 7 вказаного положення передбачено, що ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно п.п. 27 п. 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 № 3 (у редакції Наказу ДСНС України від 21.09.2017 №507) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання;
Правила пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України затверджені наказом Міністерства освіти і науки України від 15.08.2016 № 974 року (зареєстровані в Міністерстві юстиції України 08.09.2016 року за №1229/29359) і є обов`язковими для виконання вихованцями, учнями, студентами, курсантами, слухачами, стажистами, аспірантами, докторантами, керівниками, педагогічними, науковими, науково-педагогічними, технічними працівниками, спеціалістами і обслуговувальним персоналом цих закладів та установ (далі - учасники навчально-виховного процесу).
Розділ VІ. Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту
6. Приміщення закладів та установ обладнуються СПЗ відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 "Системи протипожежного захисту" та пункту 1 розділу V Правил пожежної безпеки.
Пункт 2 розділу І Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених Наказ Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014р. № 1417, зареєстровано в Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - Правила пожежної безпеки): Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
ІІІ. Загальні вимоги пожежної безпеки до утримання територій, будинків, приміщень, споруд, евакуаційних шляхів і виходів
2.27. Двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу з будівель (приміщень).
2.31. Сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
IV. Загальні вимоги пожежної безпеки до інженерного обладнання
1.2. Електричні машини, апарати, обладнання, електропроводи та кабелі за виконанням та ступенем захисту повинні відповідати класу зони згідно з ПУЕ, мати апаратуру захисту від струмів короткого замикання та інших аварійних режимів.
1.6. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів мають здійснюватися за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
Місця з`єднання жил проводів і кабелів, а також з`єднувальні та відгалужувальні затискачі повинні мати мінімальний перехідний опір, щоб уникнути їх перегрівання і пошкодження ізоляції стиків. Втрати опору ізоляції на стиках повинні бути не більше втрат опору ізоляції на цілих жилах цих проводів і кабелів.
V. Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту
1. Системи протипожежного захисту, засоби зв`язку
1.1. Усі системи протипожежного захисту (далі - СПЗ) мають бути справними і утримуватися в постійній готовності до виконання роботи. Несправності, які впливають на їх працездатність, повинні усуватися негайно, інші несправності усуваються в передбачені регламентом терміни, при цьому необхідно робити записи у відповідних журналах.
1.2. Будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
При цьому КЦЗ України, а саме нормативним приписом ч. 2 ст. 51 та ч. 3 ст. 55, покладено забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання на керівників та власників останніх.
З наявних у справі доказів установлено, що у відповідача наявний ряд порушень вимог Правил пожежної безпеки, у тому числі й такі, що можуть призвести до пожежі, а саме відсутня система протипожежного захисту, порушення вимог щодо з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів, у споруді цивільного захисту, окрім названих, відсутні первинні засоби пожежогасіння, відсутність системи внутрішнього протипожежного водопостачання та ін.
Суд зі свого боку зазначає таке.
Виходячи з суті виявлених позивачем під час перевірки порушень, суд погоджується, що вказані порушення є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Пожежі відносяться до надзвичайних ситуацій, а загроза життю та здоров`ю людей виникає не лише при наявності порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що безпосередньо можуть до неї призвести, а й при наявності інших порушень по нездійсненню заходів щодо захисту людей від впливу небезпечних чинників при вже виниклій пожежі.
Відповідно до пункту 26 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
Так, відсутність системи пожежної сигналізації та системи оповіщення призводить до пізнього виявлення пожежі та оповіщення людей, які перебувають у будівлі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, продукти горіння та чадний газ унеможливлять своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
Порушення правил з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів призводить до аварійної експлуатації освітлювальної та силової електромережі та зниження її технічних характеристик, наслідком чого є виникнення пожежі та впливу небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур) на людей та створить загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Встановлені у цій справі порушення за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.
Відповідна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 27.06.2019 справа № 814/2356/17, від 07.08.2019 справа № 810/1820/18, від 23.12.2019 справа № 804/8378/17, від 31.03.2020 справа №160/998/19.
Щодо доводів відповідача про часткове усунення виявлених порушень та неможливість усунути такі, що потребують значних фінансових витрат.
Верховним Судом у постанові 26.03.2020 справа № 520/6694/19 констатовано, що відсутність бюджетних коштів та належного фінансування не звільняє відповідача від виконання ним імперативних норм протипожежного законодавства. Чинне законодавство не ставить в залежність необхідність в застосуванні заходів реагування від наявності чи відсутності бюджетних коштів (фінансової спроможності) відповідача. Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, в тому числі й у зв`язку з відсутністю відповідного бюджетного асигнування не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян.
Крім того, Верховним судом зазначено, що усунення частини виявлених порушень не свідчить про відсутність загрози життю та здоров`ю людей та, як наслідок, відсутності підстав для застосування відповідних заходів реагування.
Враховуючи те, що на час розгляду справи порушення вимог законодавства у сферах пожежної безпеки відповідачем не усунуто, суд вважає обґрунтованим твердження позивача про існування обставин, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, відповідно, є обґрунтованими вимоги позивача про застосування до відповідача заходів реагування, оскільки виявлені перевіркою порушення, у разі виникнення пожежної небезпеки, будуть нести реальні, а не вірогідні негативні наслідки.
Разом з тим, суд звертає увагу на те, що ст.70 Кодексу цивільного захисту України визначений вичерпний перелік заходів реагування, про застосування яких може просити позивач, і які можуть бути застосовані судом, а саме - повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів.
У той же час, ГУ ДСНС в своїй позовній заяві просить застосувати до відповідача заходи реагування у вигляді у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Технікуму, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкта, до повного усунення порушень, які ст. 70 Кодексу цивільного захисту України не передбачені.
Заходи, які просить застосувати позивач, тягнуть за собою значно більші наслідки, ніж просто зупинення роботи Технікуму, оскільки повністю виключають (блокують) доступ до приміщень належного об`єкту та можливість його технічної підтримки і обслуговування, у тому числі і з метою усунення виявлених актом порушень.
Таким чином, суд дійшов висновку що у даному випадку достатнім та співмірним буде застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень Технікуму заявлених у справі на час навчально-виховного процесу до усунення порушень, які зазначені в Акті від 23.12.2020 № 176.
Вказані висновки постановлені з урахуванням правової позиції Верховного Суду викладеної у постанові від 07.10.2019 справа № 815/140/18.
Крім того, суд звертає увагу на таке.
Застосування заходів реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень.
Водночас, застосований до скаржника захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Також такий захід реагування не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При постановленні перелічених висновків судом взято до уваги правову позицію Верховного Суду, викладену у постанові від 19 грудня 2019 року справа №815/6465/17, від 23 січня 2020 року справа № 814/1272/18, 05 лютого 2020 року справа №160/1739/19.
Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись пп. 15.5 Розділу VII Перехідних положень, статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області (87547, Донецька область, м. Маріуполь, вул. Митрополитська, 175, ЄДРПОУ 38652962) до Слов`янського хіміко-механічного технікуму (84122, Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Центральна, буд. 41, ЄДРПОУ 00208775), третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору, на стороні відповідача, Міністерство освіти і науки України (01135, м. Київ, Шевченківський район, проспект Перемоги, будинок 10, ЄДРПОУ 00027677) про застосування заходів реагування - задовольнити частково.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації корпусів №1, №2 Слов`янського хіміко-механічного технікуму розташовані за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41 на час навчально-виховного процесу до усунення усіх порушень, які зазначені в Акті від 23.12.2019 № 176.
Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщення гуртожитку та споруди цивільного захисту Слов`янського хіміко-механічного технікуму, що розташовані за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Центральна, 41, до усунення усіх порушень, які зазначені в Акті від 23.12.2019 № 176.
У задоволені решти позовних вимог відмовити.
Рішення прийнято у нарадчій кімнаті, вступну та резолютивну частини рішення проголошено у судовому засіданні 13 серпня 2020 року, повний текст рішення виготовлений 17 серпня 2020 року..
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Суддя І.В. Буряк
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.08.2020 |
Оприлюднено | 19.08.2020 |
Номер документу | 91027270 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Міронова Галина Михайлівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні