Рішення
від 18.08.2020 по справі 485/570/20
СНІГУРІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МИКОЛАЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 485/570/20

Провадження № 2/485/305/20

ЗАОЧНЕ РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 серпня 2020 року м.Снігурівка

Снігурівський районний суд Миколаївської області у складі:

головуючого судді Квєтка І.А.,

секретар судового засідання Семенка А.Г.,

за участі прокурора - Притули М.М.,

представника позивача - Шангар Т.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду м.Снігурівка цивільну справу за позовом першого заступника керівника Баштанської місцевої прокуратури Миколаївської області Корженко С. в інтересах держави в особі управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги,

встановив:

У травні 2020 року до суду надійшла вказана позовна заява, в якій позивач зазначив таке.

На підставі заяви відповідача від 11.04.2017 року, у відповідності до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям" від 24.02.2003 № 250, рішенням УСЗН від 18.04.2017 їй була нарахована державна соціальна допомога як малозабезпеченій сім`ї, з розрахунку на сім`ю із п`яти осіб у розмірі: з 01.04.2017 по 30.04.2017 у розмірі 3989,85грн.; з 01.05.2017 по 30.09.2017 у розмірі 4256,07грн. щомісячно. В результаті проведеної перевірки достовірності даних про доходи відповідача та членів її сім`ї прокуратурою з`ясовано, що останньою, на момент звернення з заявою, надано недостовірну інформацію про перебування її чоловіка ОСОБА_2 на обліку у Снігурівському районному центрі зайнятості, де останній був знятий з обліку як безробітний за власною заявою 10.04.2017. Внаслідок надання відповідачем недостовірних даних під час звернення про отримання допомоги малозабезпеченій сім`ї їй було надміру виплачено 25 270,20грн. 16.01.2018 та 18.03.2019 управлінням направлено листи на адресу відповідача, з метою вирішення питання погашення переплати соціальної допомоги у добровільному порядку, на які остання не відреагувала. Посилаючись на те, що надмірна виплата мала місце внаслідок недобросовісності з боку набувача коштів, прокурор просив стягнути на користь управління надміру виплачені кошти та на користь прокурора понесені судові витрати.

У судовому засіданні прокурор просив про задоволення позовних вимог, підставою для представництва назвав бездіяльність управління щодо вжиття заходів до стягнення з відповідача безпідставного отриманих коштів, що обгрунтовано ним у позові.

Представник позивача позовні вимоги підтримала, не заперечувала проти ухвалення заочного рішення.

Відповідач про день та час розгляду справи повідомлялася належним чином шляхом направлення за місцем реєстрації судової повістки рекомендованим листом з повідомленням, яку вручено відповідачу особисто. Причини неявки суду невідомі. Відзив на позов не надійшов.

За наявності умов, визначених у ч. 1 ст. 280 ЦПК, суд ухвалив про проведення заочного розгляду справи.

Дослідивши матеріали справи, суд дійшов до таких висновків.

Згідно з копією заяви про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій, субсидій та пільг від 11.04.2017 ОСОБА_1 звернулася до Управління праці та соціального захисту населення Снігурівської райдержадміністрації та просила призначити державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям (а.с. 28-29).

При подачі вказаної заяви ОСОБА_1 подала: декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 11.04.2017 за період з 01.10.2016 по 31.03.2017, де в розділ ІІ "Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей)" внесла відомості про свої доходи: допомога по народженню дитину, про доходи чоловіка ОСОБА_2 : допомога по безробіттю РЦЗ (а.с. 30-31); довідку про склад сім`ї, видану Горохівським сільською головою від 10.04.2017 № 731 (а.с. 32); довідки з Снігурівського районного центру зайнятості від 06 квітня 2017 року про перебування на обліку як безробітного з 05 квітня 2016 року, дохід за період з 01 жовтня 2016 року по 31 грудня 2016 року, становить 3580,66 грн. та дохід з 01 січня 2017 року по 31 березня 2017 року становить 224,52 грн. Заявниця під особистий підпис попереджена, що в разі зміни обставин, які можуть вплинути на отримання нею соціальної допомоги, компенсації, субсидій та пільг, зобов`язується повідомити органи праці та соціального захисту населення, а також про відмову у призначенні або припиненні виплати призначеної соціальної допомоги та/або повернення нарахованих коштів у разі подання неповних чи недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї (а.с. 28 - зворот).

Згідно з копією рішення від 18.04.2017 про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї ОСОБА_1 призначена допомога з 01.04.2017 по 30.04.2017 включно в розмірі 3989,85грн., з 01.05.2017 по 30.09.2017 у розмірі 4256,07грн. щомісячно (а.с. 34).

При перевірці правильності та повноти інформації, наданої для призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 , в процесі перевірки встановлено, що заявник надала недостовірні дані про перебування на обліку у Снігурівському районному центрі зайнятості її чоловіка ОСОБА_2 з 01.04.2017 по 10.04.2017, у зв`язку з цим їй надміру нарахована та виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям за період з 01.04.2017 по 30.09.2017 у розмірі 25 270,20 грн.

Згідно з повідомленнями від 16.01.2018 та 18.03.2019 УСЗН повідомляв ОСОБА_1 про те, що їй надміру нарахована державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям у сумі 25 270,20грн. та пропонував добровільно внести виплачені суми переплати на його рахунок (а.с. 36-37).

Відповідно до ст. 2 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", законодавство про державну соціальну допомогу складається з Закону України "Про прожитковий мінімум", цього Закону, інших нормативно-правових актів, що регулюють правовідносини з надання державної соціальної допомоги.

Згідно з ст. 7 Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" державна соціальна допомога не призначається у випадках, коли: працездатні члени малозабезпеченої сім`ї не працюють, не служать, не вчаться за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти протягом трьох місяців, що передують місяцю звернення за призначенням державної соціальної допомоги (крім осіб, які в установленому порядку визнані безробітними та за інформацією центрів зайнятості не порушують законодавство про зайнятість щодо сприяння своєму працевлаштуванню; осіб, які доглядають за дітьми до досягнення ними трирічного віку або за дітьми, які потребують догляду протягом часу, визначеного у медичному висновку лікарсько-консультативної комісії, але не більше ніж до досягнення ними шестирічного віку; осіб, які доглядають за особами з інвалідністю I групи або дітьми з інвалідністю віком до 18 років, за особами з інвалідністю II групи внаслідок психічного розладу, а також за особами, які досягли 80-річного віку; фізичних осіб, які надають соціальні послуги).

Пунктом 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 250 від 24.02.2003 року (далі - Порядок) визначено, що виплата раніше призначеної соціальної допомоги припиняється у разі припинення реєстрації як безробітної особи, яка включена до складу сім`ї, з причин, передбачених абзацами сімнадцятим (крім припинення реєстрації у разі працевлаштування самостійно), дев`ятнадцятим - двадцять другим підпункту 1 і підпунктом 2 пункту 37 Порядку реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2013 р. № 198, - з місяця, що настає за місяцем, в якому припинено реєстрацію безробітного за інформацією центрів зайнятості.

У відповідності до п. 28 Порядку, якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи праці та соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку. Контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів.

З довідок Снігурівського районного центру зайнятості від 02.10.2017 року № 1473101734 та № 1043/2-19 від 05.12.2019, вбачається, що чоловік відповідача ОСОБА_2 був зареєстрований як безробітний в Снігурівському РЦЗ з 01.04.2017, знятий з реєстрації 10.04.2017 згідно письмової заяви про відмову від послуг служби зайнятості від 10.04.2017 (а.с. 35, 39).

Згідно з ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно.

Стаття 1215 ЦК України встановлює випадки, коли набуте особою без достатньої правової підстави майно за рахунок іншої особи не підлягає поверненню.

Так, не підлягають поверненню безпідставно набуті: заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача (ч. 1 ст. 1215 ЦК України).

Отже, закон встановлює два виключення із цього правила: по-перше, якщо виплата вказаних платежів є результатом рахункової помилки з боку особи, яка проводила цю виплату; по-друге, у разі недобросовісності з боку набувача.

Правильність виконаних розрахунків, за якими була проведена виплата, а також добросовісність набувача презюмуються, отже, зазначене у ст. 1215 ЦК України майно підлягає поверненню у разі наявності цих фактів.

Така правова позиція викладена в постанові Верховного Суду України від 02 липня 2014 року №6-91цс14, яка може враховуватися іншими судами загальної юрисдикції при застосуванні таких норм права.

Таким чином, судом встановлено, що відповідач ОСОБА_1 11.04.2017 звернулася до УСЗН з заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та подала декларацію про доходи та майновий стан, на підставі наданих документів їй було призначено допомогу з 01.04.2017 року по 30.09.2017, при цьому вона подала недостовірну довідку про реєстрацію як безробітної у Снігурівському РЦЗ, чим не виконала свій обов`язок щодо повідомлення уповноваженого органу про обставини, які впливають на призначення грошової допомоги, що свідчить про недобросовісність відповідача та набуття нею державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям без достатніх на те правових підстав, тому надміру нарахована та виплачена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям у вказаному розмірі підлягає стягненню з відповідача на користь позивача, а позов задоволенню.

Відповідно до ст. 141 ЦПК України, судовий збір в розмірі 2102,00грн. слід стягнути з відповідача на користь позивача.

Керуючись ст. ст. 4, 13, 81, 263-265, 141, 268,280 ЦПК України, суд

постановив:

Позовну заяву першого заступника керівника Баштанської місцевої прокуратури Миколаївської області Корженко С. в інтересах держави в особі управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області до ОСОБА_1 про стягнення надміру виплачених коштів державної соціальної допомоги - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь Управління соціального захисту населення Снігурівської районної державної адміністрації Миколаївської області, ЄДРПОУ 03194571, надмірно нараховану та виплачену суму державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям в розмірі 25 270,20грн. (двадцять п`ять тисяч двісті сімдесят грн. 20коп.)

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на користь прокуратури Миколаївської області 2102,00грн. (дві тисячі сто дві грн. 00коп.) судового збору.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача, поданою протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду або через Снігурівський районний суд.

Датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Суддя

Дата складення повного судового рішення 18.08.2020.

СудСнігурівський районний суд Миколаївської області
Дата ухвалення рішення18.08.2020
Оприлюднено19.08.2020
Номер документу91040378
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —485/570/20

Ухвала від 28.09.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

Ухвала від 28.09.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

Ухвала від 15.09.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

Рішення від 18.08.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

Рішення від 18.08.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

Ухвала від 22.05.2020

Цивільне

Снігурівський районний суд Миколаївської області

Квєтка І. А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні