Рішення
від 10.08.2020 по справі 540/1387/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 серпня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1387/20

Херсонський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Бездрабка О.І.,

при секретарі - Альошиній І.В.,

за участю:

представника позивачів - Мороз А.І.,

представника відповідача - Петриченко Ю.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , Громадської організації "Національний Конгрес Батьків України" до виконавчого комітету Херсонської міської ради про визнання протиправним та нечинним рішення,

встановив:

ОСОБА_1 (далі - позивач-1), Громадська організація "Національний Конгрес Батьків України" (далі - позивач-2) звернулися з позовною заявою до виконавчого комітету Херсонської міської ради (далі - відповідач), в якій просять визнати протиправним та нечинним рішення відповідача від 20.08.2019 р. № 303 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста з 01.01.2020 р.".

В обґрунтування позовних вимог зазначають, що згідно листа Державної регуляторної служби України від 02.03.2020 р. № 1436/0/20-20 оскаржуване рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 є регуляторним актом, однак рішення не проходило регуляторної процедури, визначеної Законом України "Про засади державної регуляторної політики в сері господарської діяльності". Крім того, в порушення вимог постанов Кабінету Міністрів України від 02.02.2011 р. № 116 "Про затвердження Порядку надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість", від 22.11.2004 р. № 1591 "Про затвердження норм харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку", наказу Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства освіти і науки України від 01.06.2005 р. № 242/329 "Про затвердження Порядку організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах" виконавчий комітет Херсонської міської ради встановив вартість харчування у вигляді грошової норми без зазначення його одноразового надання у вигляді гарячої страви і закріплення режиму (або обід чи сніданок або підвечірок) та без урахування прав учнів, які відвідують групи продовженого дня. Відсутність дотримання чинного законодавства спеціального спрямування, а також Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності" при встановленні вартості харчування для певних категорій учнів у закладах загальної середньої освіти, створює можливість відступити від норм фізіологічних потреб учнів в основних харчових речовинах і енергії для відповідних вікових груп та організації здорового харчування в загальноосвітніх навчальних закладах міста Херсона, затверджених наказом Міністерства охорони здоров`я України від 03.09.2017 р. № 1073 та зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 02.10.2017 р. за № 1206/31074.

Ухвалою від 03.06.2020 р. у справі відкрито загальне провадження, призначено підготовче засідання на 19.06.2020 р. на 10:00 год.

Протокольною ухвалою від 19.06.2020 р. за клопотанням відповідача відкладено підготовче засідання на 04.08.2020 р. на 10:00 год.

14.07.2020 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 прийнято в межах повноважень, передбачених Законом України "Про місцеве самоврядування", та з дотриманням норм чинного законодавства. Доводи позивачів про те, що оскаржуване рішення від 20.08.2019 р. № 303 є регуляторним актом є безпідставними, оскільки ним врегульовані відносини стосовно визначеного кола осіб. Так, рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.09.2019 р. № 340 затверджено мережу закладів загальної середньої освіти міста на 2019-2020 навчальний рік за типами та кількістю, а в додатках 1 та 2 цього рішення міститься інформація стосовно кількості класів та учнів у закладах середньої освіти міста на 2019-2020 навчальний рік. Оскільки регуляторним актом є нормативно-правовий акт щодо невизначеного кола осіб, то рішення від 20.08.2019 р. № 393 не є регуляторним актом. Окрім цього, відповідно до ст.3 Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності" дія цього Закону не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов`язаної з прийняттям актів органів місцевого самоврядування про здійснення державно-приватного партнерства. Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України "Про державно-приватне партнерство" до ознак державно-приватного партнерства належать: 1) створення та/або будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт та технічне переоснащення) об`єкта державно-приватного партнерства та/або управління (користування, експлуатація, технічне обслуговування) таким об`єктом; 2) довготривалість відносин (від 5 до 50 років); 3) передача приватному партнеру частини ризиків у процесі здійснення державно-приватного партнерства; 4) внесення приватним партнером інвестицій в об`єкт державно-приватного партнерства. Управлінням комунальної власності Херсонської міської ради укладено договори оренди з ТОВ "Сервіс Гран" (надавач послуги з харчування у школах № 53 та № 50) від 02.01.2013 р. № 1627, від 01.10.2015 р. № 18/6, предметом яких є передача в оренду нежитлових приміщень для розміщення харчоблоку та відповідно до п.5.3 яких ТОВ "Сервіс Гранд" зобов`язаний протягом дії договорів здійснювати капітальний та поточний ремонт орендованих основних фондів. Вищевказане ще раз підтверджує, що рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 не потребує реалізації процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності". Лист Державної регуляторної служби України від 02.02.2020 р. № 1436/0/20-20 є неналежним та недостатнім доказом, оскільки Державною регуляторною службою України проігноровано положення ст.1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" стосовно того, що регуляторним актом є документ щодо невизначеного кола осіб, а в даному випадку коло осіб є чітко визначеним. Також зазначає, що оскаржуване рішення не порушує права позивачів.

Ухвалою від 04.08.2020 р. закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 07.08.2020 р. на 13:00 год.

В судовому засіданні представник позивача підтримала позовні вимоги з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача заперечувала проти задоволення позову з вказаних у відзиві підстав.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 20.08.2019 р. виконавчим комітетом Херсонської міської ради прийнято рішення № 303 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста з 01.01.2020", відповідно до якого виконавчий комітет міської ради вирішив:

1. Встановити з 01 січня 2020 року, за рахунок коштів міського бюджету, вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста, без урахування торговельної націнки суб`єктів підприємницької діяльності:

1.1. Для учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти, дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей працівників органів внутрішніх справ, які загинули під час виконання службових обов`язків, дітей з малозабезпечених сімей, дітей громадян України, які прибуватимуть на територію м.Херсона з Автономної Республіки Крим, Донецької та Луганської областей, дітей, батьки яких загинули, постраждали або беруть участь в антитерористичній операції та забезпеченні її проведення, мають статус учасників АТО та ООС, дітей, які опинилися у складних життєвих обставинах та перебувають на обліку в районних службах з питань захисту прав дітей м.Херсона:

1.1.1. Віком від 6 до 10 років - 20,00 грн. на одну дитину на день.

1.1.2. Віком від 10 років і старших - 25,00 грн. на одну дитину на день.

1.2. Для дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальній загальноосвітній школі № 1, спеціальних та інклюзивних класах закладів загальної середньої освіти:

1.2.1. Віком від 6 до 10 років - 65,00 грн. на одну дитину на день.

1.2.2. Віком від 10 до 13 років - 75,00 грн. на одну дитину на день.

1.2.3. Віком від 13 років і старших - 85,00 грн. на одну дитину на день.

1.3. Для учнів допрофільних спортивних класів закладів загальної середньої освіти № 12, 34, 37, 47 - 75,00 грн. на одну дитину на день.

2. Управлінню освіти міської ради ( ОСОБА_2 ):

2.1. Здійснювати фінансування харчування вищезазначених категорій дітей у межах загальних призначень по галузі освіти.

2.2. Забезпечити фінансування харчування дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, протягом усього періоду навчання.

3. Рішення виконавчого комітету від 20.10.2015 № 366 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у загальноосвітніх та спеціальних навчальних закладах міста", від 20.01.2016 № 20 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 20.01.2015 № 366", від 20.06.2017 № 210 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету міської ради від 20.10.2015 № 366" вважати таким, що втратило чинність з 01.01.2020.

Вважаючи дане рішення таким, що прийнято без урахування інтересів батьків учнів та в порушення вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики в сфері господарської діяльності", позивачі звернулися до суду з позовною заявою.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За змістом ст.144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.

В силу ч.9 ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до ч.6 ст.59 Закону № 280/97-ВР виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради в межах своїх повноважень приймає рішення. Рішення виконавчого комітету приймаються на його засіданні більшістю голосів від загального складу виконавчого комітету і підписуються сільським, селищним, міським головою, головою районної у місті ради.

Частиною 3 статті 56 Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 р. № 2145-VIII передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти; осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.

Згідно пп.6 п."а" ст. 32 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить організація харчування у закладах освіти, культури, фізкультури і спорту, оздоровчих закладах, які належать територіальним громадам або передані їм.

Приписами ст.1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" від 11.09.2003 р. № 1160-ІV (далі - Закон № 1160-IV) визначено, що регуляторний акт - це:

прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання;

прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

За наведеним у ст.1 Закону № 1160-IV визначенням, регуляторна діяльність - діяльність, спрямована на підготовку, прийняття, відстеження результативності та перегляд регуляторних актів, яка здійснюється регуляторними органами, фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями, територіальними громадами в межах, у порядку та у спосіб, що встановлені Конституцією України, цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Згідно ст.6 Закону № 1160-IV що громадяни, суб`єкти господарювання, їх об`єднання та наукові установи, а також консультативно-дорадчі органи, що створені при органах державної влади та органах місцевого самоврядування і представляють інтереси громадян та суб`єктів господарювання, мають право: подавати до регуляторних органів пропозиції про необхідність підготовки проектів регуляторних актів, а також про необхідність їх перегляду; у випадках, передбачених законодавством, брати участь у розробці проектів регуляторних актів; подавати зауваження та пропозиції щодо оприлюднених проектів регуляторних актів, брати участь у відкритих обговореннях питань, пов`язаних з регуляторною діяльністю; бути залученими регуляторними органами до підготовки аналізів регуляторного впливу, експертних висновків щодо регуляторного впливу та виконання заходів з відстеження результативності регуляторних актів; самостійно готувати аналіз регуляторного впливу проектів регуляторних актів, розроблених регуляторними органами, відстежувати результативність регуляторних актів, подавати за наслідками цієї діяльності зауваження та пропозиції регуляторним органам або органам, які відповідно до цього Закону на підставі аналізу звітів про відстеження результативності регуляторних актів приймають рішення про необхідність їх перегляду; одержувати від регуляторних органів у відповідь на звернення, подані у встановленому законом порядку, інформацію щодо їх регуляторної діяльності.

Положеннями ст.8 Закону 1160-IV встановлено, що стосовно кожного проекту регуляторного акта його розробником готується аналіз регуляторного впливу. Аналіз регуляторного впливу готується до оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень та пропозицій. Аналіз регуляторного впливу підписується розробником проекту регуляторного акта, а в разі якщо розробником проекту є регуляторний орган, інший орган, установа чи організація - керівником цього органу, установи чи організації.

За змістом ст.9 Закону № 1160-IV кожен проект регуляторного акта оприлюднюється з метою одержання зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

Про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій розробник цього проекту повідомляє у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону.

Проект регуляторного акта разом із відповідним аналізом регуляторного впливу оприлюднюється у спосіб, передбачений статтею 13 цього Закону, не пізніше п`яти робочих днів з дня оприлюднення повідомлення про оприлюднення цього проекту регуляторного акта.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження та пропозиції, встановлюється розробником проекту регуляторного акта і не може бути меншим ніж один місяць та більшим ніж три місяці з дня оприлюднення проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу.

Усі зауваження і пропозиції щодо проекту регуляторного акта та відповідного аналізу регуляторного впливу, одержані протягом встановленого строку, підлягають обов`язковому розгляду розробником цього проекту. За результатами цього розгляду розробник проекту регуляторного акта повністю чи частково враховує одержані зауваження і пропозиції або мотивовано їх відхиляє.

Оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій не може бути перешкодою для проведення громадських слухань та будь-яких інших форм відкритих обговорень цього проекту регуляторного акта.

У відповідності до ст.12 Закону № 1160-IV регуляторні акти, прийняті органами та посадовими особами місцевого самоврядування, офіційно оприлюднюються в друкованих засобах масової інформації відповідних рад, а у разі їх відсутності - у місцевих друкованих засобах масової інформації, визначених цими органами та посадовими особами, не пізніш як у десятиденний строк після їх прийняття та підписання.

Статтею 13 Закону № 1160-IV установлені способи оприлюднення документів, підготовлених у процесі здійснення регуляторної діяльності. Зокрема, план діяльності регуляторного органу з підготовки проектів регуляторних актів та зміни до нього оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації цього регуляторного органу, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених цим регуляторним органом, та/або шляхом розміщення плану та змін до нього на офіційній сторінці відповідного регуляторного органу в мережі Інтернет.

Повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу оприлюднюються шляхом опублікування в друкованих засобах масової інформації розробника цього проекту, а у разі їх відсутності - у друкованих засобах масової інформації, визначених розробником цього проекту, та/або шляхом розміщення на офіційній сторінці розробника проекту регуляторного акта в мережі Інтернет.

В силу ч.1 ст.36 Закону № 1160-IV регуляторний акт не може бути прийнятий або схвалений уповноваженим на це органом чи посадовою особою місцевого самоврядування, якщо наявна хоча б одна з таких обставин: 1) відсутній аналіз регуляторного впливу; 2) проект регуляторного акта не був оприлюднений.

Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що вирішення питань щодо організації харчування в закладах освіти, які належать територіальним громадам або передані їм, є виключною компетенцією виконавчих органів міських рад.

Предметом спору у цій справі є правомірність прийняття виконавчим комітетом Херсонської міської ради рішення від 20.08.2019 р. № 303 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста з 01.01.2020 р.".

З огляду на зміст спірних правовідносин визначальним у вирішенні цього спору, є визначення чи відноситься оскаржуване рішення виконавчого комітету міської ради до категорії регуляторних актів.

Законодавчо закріплено, що регуляторним актом може визнаватись як нормативно-правовий акт, так й інший офіційний письмовий документ, який відповідає сукупності певних ознак, зокрема таких як: 1) прийняття уповноваженим на це регуляторним органом; 2) встановлення, зміна чи скасування норм права; 3) застосування неодноразово та щодо невизначеного кола осіб.

З оскаржуваного рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 вбачається, що воно розраховане на неодноразове застосування і щодо невизначеного кола осіб, з метою встановлення вартості харчування для учнів в залежності від віку, статусу дитини та закладу і класу, в яких дитина навчається.

Тобто, рішення відповідача про встановлення вартості харчування є регуляторним актом.

Дані висновки підтверджуються і листом Державної регуляторної служби України від 02.03.2020 р. вих. № 1436/0/20-20, згідно якого рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста з 01.01.2020" містить норми регуляторного характеру, а його прийняття потребувало реалізації процедур, передбачених Законом України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" (а.с.29).

Твердження відповідача стосовно недопустимості прийняття судом в якості доказу листа Державної регуляторної служби України, суд вважає помилковими з огляду на наступне.

Згідно ст.30 Закону № 1160-IV до повноважень Державної регуляторної служби України належить, зокрема: підготовка та подання пропозицій щодо формування та забезпечення здійснення державної регуляторної політики; проведення аналізу проектів регуляторних актів, що подаються на погодження, та відповідних аналізів регуляторного впливу на відповідність вимогам статей 4, 5, 8 і 9 цього Закону та прийняття рішень про погодження цих проектів або про відмову в їх погодженні; узагальнення практики застосування законодавства про державну регуляторну політику; надання роз`яснень положень законодавства про державну регуляторну політику.

Враховуючи наведене, саме Державна регуляторна служба України вправі реалізовувати державну регуляторну політику та висловлювати позицію щодо віднесення акта чи іншого документа до регуляторного акта.

Суд вважає безпідставними посилання відповідача на рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 17.09.2019 р. № 340 "Про затвердження мережі закладів загальної середньої освіти міста на 2019/2020 навчальний рік", як на підставу того, що оскаржуване рішення виконавчого комітету не є регуляторним актом, у зв`язку з тим, що рішення від 17.09.2019 р. № 340 прийнято після прийняття рішення від 20.08.2019 р. № 303. Також суд не бере до уваги доводи відповідача про те, що дія Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" не поширюється на здійснення регуляторної діяльності, пов`язаної з прийняттям актів органів місцевого самоврядування про здійснення державно-приватного партнерства, оскільки рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 не відноситься до державно-приватного партнерства та не підпадає під дію Закону України "Про державне партнерство".

Системний аналіз вищенаведених правових норм свідчить, що прийняттю регуляторного акта передує відповідна законодавчо визначена процедура, яка включає в себе, з-поміж іншого, оприлюднення плану діяльності регуляторного органу, повідомлення про оприлюднення проекту регуляторного акта з метою одержання зауважень і пропозицій, проект регуляторного акта та відповідний аналіз регуляторного впливу.

В той же час виконавчим комітетом Херсонської міської ради при прийнятті рішення від 20.08.2019 р. № 303 вказаної процедури не дотримано, що не заперечується і самим відповідачем.

Відповідачем не надано доказів того, що оскаржуваний регуляторний акт прийнято з належним аналізом регуляторного впливу, а проект регуляторного акту оприлюднено у відповідних друкованих засобах масової інформації, як це передбачено приписами ст.12 Закону № 1160-IV.

Наведене свідчить про порушення відповідачем одного із основних принципів державної регуляторної політики України, визначених у ст.4 Закону № 1160-IV, а саме принципу прозорості та врахування громадської думки, який полягає у відкритості для фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань дій регуляторних органів на всіх етапах їх регуляторної діяльності, обов`язковому розгляді регуляторними органами ініціатив, зауважень та пропозицій, наданих у встановленому законом порядку фізичними та юридичними особами, їх об`єднаннями, обов`язковості та своєчасності доведення прийнятих регуляторних актів до відома фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань, інформування громадськості про здійснення регуляторної діяльності.

Оскільки відповідачем не дотримано законодавчо визначеної процедури оприлюднення спірного рішення про встановлення вартості харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста з 01.01.2020, який є регуляторним актом, прийняття цього рішення було неможливе з огляду на приписи ст.36 Закону № 1160-IV.

Окрім цього, за змістом ч.3 ст.56 Закону № 2145-VIII органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням: дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти; осіб інших категорій, визначених законодавством та/або рішенням органу місцевого самоврядування.

Частиною 3 статті 22 "Про загальну середню освіту" від 13.05.1999 р. № 651-XIV (який був чинним на час прийняття оскаржуваного рішення) встановлено, що норми та порядок організації харчування учнів (вихованців) у закладах загальної середньої освіти встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 02.02.2011 р. № 116 затверджено Порядок надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах, операції з надання яких звільняються від обкладення податком на додану вартість (далі - Порядок № 116), відповідно до п.3 якого від обкладення податком на додану вартість звільняються операції з надання послуг з харчування дітей у дошкільних, учнів у загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах у межах затверджених норм харчування в грамах, а для тих учнів, для яких не встановлено норми харчування в грамах, - у межах визначеної грошової норми.

Згідно п.4 Порядку № 116 у дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладах харчування окремих категорій дітей, учнів здійснюється згідно з нормами харчування в грамах за бюджетні кошти (у групах продовженого дня загальноосвітніх навчальних закладів та у дошкільних навчальних закладах - частково) відповідно до норм харчування, визначених постановами Кабінету Міністрів України від 21 травня 1992 р. № 258 "Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (ЗП України, 1992 р., № 10, ст.236), від 13 жовтня 1993 р. № 859 "Про організацію діяльності спеціальних навчально-виховних закладів для дітей і підлітків, які потребують особливих умов виховання" (ЗП України, 1994 р., № 3, ст.57), від 27 грудня 2001 р. № 1752 "Про норми харчування для осіб, хворих на туберкульоз та інфікованих мікобактеріями туберкульозу" (Офіційний вісник України, 2001 р., № 52, ст.2366), від 29 березня 2002 р. № 426 "Про норми харчування військовослужбовців Збройних Сил, інших військових формувань та осіб рядового, начальницького складу органів і підрозділів цивільного захисту та Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації" (Офіційний вісник України, 2002 р., № 14, ст.739; 2006 р., № 11, ст.716, № 50, ст.3324), від 22 листопада 2004 р. № 1591 "Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах" (Офіційний вісник України, 2004 р., № 47, ст.3107).

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 р. № 1591 затверджено норми харчування у закладах освіти та дитячих закладах оздоровлення та відпочинку. Зокрема, додатком № 7 затверджено норми харчування у закладах загальної середньої освіти для одноразового харчування учнів віковою групою від 6-10 років та від 10 і старше у вигляді норми на одного учня в грамах кожного найменування продукту, у відповідності до п.2 примітки до якого за нормами для дітей віком від 6 до 10 років забезпечуються безоплатним одноразовим харчуванням учні 1-4 класів та учні, які відвідують групи продовженого дня.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.2004 р. № 1591 наказом Міністерства охорони здоров`я, Міністерства освіти і науки від 01.06.2005 р. № 242/329 затверджено Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах, відповідно до п.3 якого процес організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах складається з: відпрацювання режиму і графіка харчування дітей; визначення постачальників продуктів харчування і продовольчої сировини; приймання продуктів харчування і продовольчої сировини гарантованої якості; складання меню-розкладу; виготовлення страв; проведення реалізації готових страв і буфетної продукції; надання дітям готових страв і буфетної продукції; ведення обліку дітей, які отримують безоплатне гаряче харчування, а також гаряче харчування за кошти батьків; контроль за харчуванням; інформування батьків про організацію харчування дітей у закладі.

З аналізу даних правових норм слідує, що виконавчий комітет відповідної ради, забезпечуючи харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти без врахування торговельної націнки суб`єктів підприємницької діяльності, у відповідному рішенні повинен: 1) визначити вартість операції з надання послуг з харчування учнів у загальноосвітніх навчальних закладах у межах затверджених норм харчування в грамах, якщо такі встановлені Кабінетом Міністрів України для відповідної категорії; 2) встановити, що діти, обумовлених у рішенні категорій, забезпечуються безоплатним одноразовим гарячим харчуванням; 3) до відповідних учнів включаються учні, які відвідують групи продовженого дня.

В той же час, в порушення вищевказаних нормативно-правових актів, виконавчий комітет Херсонської міської ради у рішенні від 20.08.2019 р. № 303 встановив вартість харчування у вигляді грошової норми, без зазначення його одноразового надання у вигляді гарячої страви і закріплення режиму (обід, сніданок чи підвечірок) та без врахування прав учнів, які відвідують групи продовженого дня.

Дана обставина є додатковою підставою, яка свідчить про протиправність рішення виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303.

Стосовно доводів відповідача про те, що оскаржуване рішення не порушує права позивачів, суд зауважує наступне.

Матеріалами справи підтверджено, що ОСОБА_3 є батьком двох дітей (віком 10 та 13 років), які навчаються у Херсонській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 50 імені Романа Набєгова Херсонської міської ради та в Херсонській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів № 53 Херсонської міської ради.

Рішенням виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 встановлена вартість харчування певним категоріям учнів, до якої відносяться діти ОСОБА_3 , а тому оскаржуване рішення безпосередньо стосується прав та інтересів позивача-1.

Відповідно до ч.3 ст.1 Закону України "Про громадські об`єднання" від 22.03.2012 р. № 4572-VI (далі - Закон № 4572-VI) громадська організація - це громадське об`єднання, засновниками та членами (учасниками) якого є фізичні особи.

Згідно ч.5 ст.1 Закону № 4572-VI громадське об`єднання може здійснювати діяльність зі статусом юридичної особи або без такого статусу. Громадське об`єднання зі статусом юридичної особи є непідприємницьким товариством, основною метою якого не є одержання прибутку.

Пунктом 2 частини 1 статті 21 Закону № 4572-VI обумовлено, що для здійснення своєї мети (цілей) громадське об`єднання має право звертатися у порядку, визначеному законом, до органів державної влади, органів влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, їх посадових і службових осіб з пропозиціями (зауваженнями), заявами (клопотаннями), скаргами.

За такого правового врегулювання позивач-2 є частиною громадського суспільства, а отже наділений правом оскаржувати рішення, які зачіпають інтереси невизначеного кола осіб.

Дана правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 06.05.2020 р. у справі № 804/340/18.

Крім того, згідно свідоцтва про реєстрацію громадського об`єднання як громадської організації чи громадської спілки від 26.02.2015 р. № 1430244 Громадська організація "Національний Конгрес Батьків України" створена з метою захисту прав дітей та їх батьків, сприяння розвитку доступної, якісної, конкурентноспроможної освіти, запровадження кращих світових стандартів в освіті та становлення громадянського суспільства в Україні.

Відповідно до п.1.13 Статуту свою роботу Конгрес будує на основі спільних інтересів та взаємоузгоджених принципів громадян України - батьків дітей - вихованців дитячих, дошкільних, загальноосвітніх, позашкільних, професійно-технічних, вищих навчальних закладів, учнів та студентів професійно-технічних, вищих навчальних закладів, інтернатних та спеціалізованих (спортивних, художніх, для дітей з обмеженими можливостями тощо) установ, а також науковців, педагогів, вчителів, ветеранів педагогічної праці, ветеранів спорту і культури, політиків, духовенство, інших громадян України та громадян інших країн для захисту прав дітей, а також реалізації мети та завдань, передбачених цим Статутом.

Конгрес має право від свого імені укладати угоди (правочини), набувати майнових і немайнових прав, нести обов`язки, бути позивачем та відповідачем у суді (п.1.11 Статуту).

З викладеного вбачається, що основною метою діяльності позивача-2 є захист прав дітей та їх батьків, при цьому відповідно до Статуту Конгрес може бути позивачем у суді.

Вищевикладене спростовує доводи відповідача про те, що оскаржуване рішення не порушує прав позивачів, так як відповідач порушив їх право на подання зауважень та пропозицій щодо проекту регуляторного акту.

За таких обставин суд приходить до висновку про порушення виконавчим комітетом Херсонської міської ради процедури підготовки та подальшого оприлюднення регуляторного акту, які, в свою чергу, порушують права та охоронювані законом інтереси позивачів.

Приписами ч.1 ст.90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Відповідач не надав до суду належних та достовірних доказів на підтвердження правомірності оскаржуваного рішення від 20.08.2019 р. № 303, у зв`язку з чим позовні вимоги ОСОБА_1 та Громадської організації "Національний Конгрес Батьків України" підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки за результатами розгляду справи суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог у повному обсязі, то сплачений ОСОБА_1 , Громадською організацією "Національний Конгрес Батьків України" судовий збір у сумі 840,80 грн. (позивачем-1) та 2102 грн. (позивачем-2) підлягає стягненню на їх користь з виконавчого комітету Херсонської міської ради за рахунок його бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 243, 242-246, 250, 255, 264, 265 КАС України, суд -

вирішив :

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ), Громадської організації "Національний Конгрес Батьків України" (73003, м.Херсон, Бульвар Мирний, 4, кв.7, код ЄДРПОУ 39664104) до Виконавчого комітету Херсонської міської ради (73003, м.Херсон, просп.Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 04059958) про визнання протиправним та нечинним рішення задовольнити.

Визнати протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної середньої освіти міста з 01.01.2020" повністю.

Стягнути з Виконавчого комітету Херсонської міської ради (73003, м.Херсон, просп.Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 04059958) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 840 (вісімсот сорок) грн. 80 коп.

Стягнути з Виконавчого комітету Херсонської міської ради (73003, м.Херсон, просп.Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 04059958) за рахунок його бюджетних асигнувань на користь Громадської організації "Національний Конгрес Батьків України" (73003, м.Херсон, Бульвар Мирний, 4, кв.7, код ЄДРПОУ 39664104) судовий збір у сумі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.

Зобов`язати Виконавчий комітет Херсонської міської ради (73003, м.Херсон, просп.Ушакова, 37, код ЄДРПОУ 04059958) невідкладно опублікувати резолютивну частину рішення суду про визнання протиправним та нечинним рішення Виконавчого комітету Херсонської міської ради від 20.08.2019 р. № 303 "Про вартість харчування для окремих категорій учнів у закладах загальної освіти міста з 01.01.2020" у виданні, в якому його було офіційно оприлюднено, після набрання рішенням законної сили.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Повний текст рішення виготовлений та підписаний 19 серпня 2020 р.

Суддя О.І. Бездрабко

кат. 108010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.08.2020
Оприлюднено20.08.2020
Номер документу91044442
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1387/20

Постанова від 18.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Постанова від 18.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Ухвала від 20.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бойко А.В.

Рішення від 10.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 04.08.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 03.06.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні