Рішення
від 21.08.2020 по справі 420/3547/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/3547/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

21 серпня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді - Харченко Ю.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до Одеського окружного адміністративного суду з позовом, у якому просить суд застосувати до Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря" заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря", за адресою: 65009, Одеська область, місто Одеса Французький бульвар, 89, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організації вищевказаних будівель Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданні в акті перевірки №20 від 22.01.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфер техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварі чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №20 від 22.01.2020р. за номерами: 1-21, 23-26, 28-32, 35, 36, 38, 39, 42, 44-48, 52.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що подальша експлуатація приміщень Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря", з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкта, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо. За такого становища люди постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через не виконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної, техногенної безпеки, та цивільного захисту. За такого стану цілковитого не дотримання вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту у Науково-дослідній установі "Український науковий центр екології моря" постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі наслідки шкоди здоров`ю або життю людей.

Відповідач - Науково-дослідна установа "Український науковий центр екології моря" з позовними вимогами не погоджується, та вважає їх необґрунтованими з підстав, викладених у письмовому відзиві на позовну заяву (вхід.№32024/20 від 14.08.2020р.), наголошуючи, зокрема, що Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області не доведено необхідність застосування таких заходів державного нагляду як повне зупинення експлуатації будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря за адресою: 65009, Одеська область, місто Одеса, Французький бульвар, 89, шляхом відключення за допомогою фахівців електропостачальних організацій вищевказаних будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря від джерел електропостачання. Також, з метою усунення вказаних в Акті порушень Науково-дослідною установою Український науковий центр екології моря вжито усіх, залежних від неї заходів, за наслідками яких порушення, вказані в пунктах 8, 9, 12, 14, 16, 17, 18 ,19, 20, 22, 23, 28, 32, 40, 41, 46, 47 Акта перевірки повністю усунуто.

Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 30.06.2020р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у справі №420/3547/20 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Дослідивши наявні у матеріалах справи письмові докази в сукупності та системно проаналізувавши приписи чинного законодавства, суд встановив наступне.

Як встановлено судом, та вбачається з наявних у матеріалах справи документів, у період з 13.01.2020р. по 22.01.2020р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №433 від 19.12.2019року Про проведення планових перевірок , Посвідчення на проведення планової перевірки від 09.01.2020року №21, провідним інспектором відділу нагляду (контролю) П,ТБ та цивільного захисту Одеського міського управління Головного управління ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Возним В.Л., проведено планову перевірку Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря", яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89.

За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 22.01.2020р. складено Акт №20 проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-21, 23-26, 28-32, 35, 36, 38, 39, 42, 44-48, 52 висновку котрого наголошено, що приміщення центру не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією, з виводом сигналів від приймально-контрольних приладів на пульт централізованого спостереження; не обладнано будівлю системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, згідно ДБН В.2.5-56:2014 п.15. Додаток Б. таблиця Б.1; не обладнано будівлю евакуаційним освітленням із світловими покажчиками „Вихід" згідно вимог ДБН В.2.5-23-2003, ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01; в коридорі на 1-му; 2-му та 4-му поверхах встановлено горюче облицювання стін; на першому поверсі центру на вікнах встановлені глухі металеві грати; відсутні пристрої для самозачинення дверей на сходових клітинах; ліфти в центрі не працюють в режимі Пожежна безпека , згідно п. 7.6.6. ДБН В.2.2.9.-2009; в центрі під сходовою клітиною допускається обладнання кладових приміщень та зберігання на сходовій клітині меблів та горючих матеріалів; допускається захаращення ліфтових холів майном, меблями; допускається встановлення турнікету та приміщення охорони у вестибюлі центру на 1-му поверсі на шляху евакуації та евакуаційному виході, що ускладнює евакуацію людей у разі виникнення пожежі; зачинено двері другого евакуаційного виходу з приміщень актового залу; кондиціонери встановлено на горючій основі віконної рами в центрі; не надано відомості (дані) щодо пожежної безпеки проводів і кабелів згідно ДСТУ 4809-2007 Ізольовані проводи та кабелі. Вимоги пожежної безпеки та методи випробовування , ДСТУ Б.В.1.1-11:2005 Електричні кабельні лінії. Метод випробовування на вогнестійкість ; в кабінетах центру лінії електроживлення до кондиціонерів не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту; лампи розжарювання в кабінетах та приміщеннях центру не обладнано захисним склом (плафон); з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в розподільчих коробках в приміщеннях центру не здійснено за допомогою опресування, паяння або гвинтових затискачів а (виконано в скрутку); в кабінетах центру дозволяється використання побутового електронагрівного приладу (чайник) та мікрохвильових печей де їх застосування не передбачено технологічним процесом; в кабінетах центру дозволяється використання саморобних подовжувачів (Порушення триваюче термін виконання закінчився 2016 році); в кабінетах центру використовуються електропроводи електророзетки з пошкодженою ізоляцією та з слідами короткого замикання; допускається прокладання електропроводки в кабінетах та коридорах по горючій основі; розподільчі коробки експлуатуються без негорючих кришок в приміщеннях центру; допускається складування горючих матеріалів в приміщеннях на відстані менше 1м від електроустаткування; в кабінетах центру електричні розетки встановлено на горючій основі; не надано документацію та не виконано перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ; приміщення не забезпечено вогнегасниками згідно норм належності; в підвалі на технічному поверсі центру дозволяється складання горючих матеріалів; не відремонтовано систему внутрішнього протипожежного водогону в центрі, згідно ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація" п.3.14, п.14.1, п. 14.3, п.15.1; насосну станцію розміщено в центрі, не забезпечено справними насосами посилювачами, згідно ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація"; не проводиться щомісячна перевірка пожежних насосів із занесенням відповідного запису до спеціального журналу; на дверях насосної станції де відсутній черговий персонал не зазначено місце зберігання ключів; територію центру не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; не проведено технічне обслуговування пожежних кранів внутрішнього протипожежного водопроводу та перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, не рідше одного разу на шість місяців, ліцензованою організацією, згідно Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" п.2.7 Наказ МНС від 29.09.2011р. №1037; пожежні крани не доукомплектуванні рукавами та стволами однакового з ними діаметру; не відокремлено протипожежні та технічні приміщення (архіву, бібліотеки, електрощитової, складів та лабораторій) в начальних корпусах та гуртожитках протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима з нормованою межею вогнестійкості; в центрі не оновлені плани евакуації, щодо зазначення евакуаційних виходів, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та інструкцій про дії на випадок виникнення пожежі; посадовим особам, відповідальним за пожежну безпеку в навчальних корпусах (та гуртожитках), не пройдено спеціальне навчання за програмою пожежно-технічний мінімум; приміщення центру не забезпечено відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір ; допускається паркування автотранспорту безпосередньо на проїздах й проходах до будівель, споруд, пожежних вододжерел; допускається стоянка транспорту менше 10 метрів від в`їзних воріт на територію; не проводяться практичні тренування всіх задіяних працівників; не забезпечено працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання для евакуації людей у разі виникнення пожежі.

Виявлення вищеокреслених порушень на території, будівлях, та приміщеннях Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, слугувало підставою для звернення Головного управління ДСНС України в Одеській області до Одеського окружного адміністративного суду з даною позовною заявою.

Так, на думку суду, позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області щодо застосування до Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , за адресою: 65009, Одеська область, місто Одеса Французький бульвар, 89, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організації вищевказаних будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданні в акті перевірки №20 від 22.01.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфер техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварі чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №20 від 22.01.2020р. за номерами: 1-21, 23-26, 28-32, 35, 36, 38, 39, 42, 44-48, 52, є обґрунтованими, правомірними, та такими, що підлягають задоволенню, з урахуванням наступного.

Відповідно до п.п.57 п.4 Указу Президента України Про деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій №20/2013 від 16.01.2013року, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних - ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.

Згідно з Положенням про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області, затвердженого Наказом ДСНС України №507 від 21.09.2017року ГУ ДСНС України в Одеській області відповідно до покладених на нього завдань, на відповідній території здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання, а також громадянами України, іноземцями та особами без громадянства.

Відповідно до статті 1 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, прийнятого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Заходами державного нагляду (контролю) - є планові та позапланові заходи, які здійснюються шляхом проведення перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та інших дій.

Спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.

Частиною 1 статті 3 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" передбачено, що державний нагляд (контроль), серед іншого, здійснюється за принципами пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями у сфері господарської діяльності.

Відповідно до частини 4 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з пунктом 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до частини 1 статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду (частина 2 статті 70 Кодексу цивільного захисту України).

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування.

Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.

Згідно з пунктом 2 статті 12 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" у разі застосування санкцій за порушення вимог законодавства, зокрема, якщо законом передбачаються мінімальні та максимальні розміри санкцій, враховується принцип пропорційності порушення і покарання.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу, а у випадках, передбачених законом, також звертається у порядку та строки, встановлені законом, до адміністративного суду з позовом щодо підтвердження обґрунтованості вжиття до суб`єкта господарювання заходів реагування, передбачених відповідним розпорядчим документом.

Із системного аналізу вищенаведених законодавчих приписів вбачається, що орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення недотримання суб`єктом господарювання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд.

Так, як встановлено судом, та зазначено вище, у період з 13.01.2020р. по 22.01.2020р. відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, на підставі Наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №433 від 19.12.2019року Про проведення планових перевірок , Посвідчення на проведення планової перевірки від 09.01.2020року №21, провідним інспектором відділу нагляду (контролю) П,ТБ та цивільного захисту Одеського міського управління Головного управління ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Возним В.Л., проведено планову перевірку Науково-дослідної установи "Український науковий центр екології моря", яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89.

За наслідками вказаної перевірки фахівцем контролюючого органу 22.01.2020р. складено Акт №20 проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, у пунктах 1-21, 23-26, 28-32, 35, 36, 38, 39, 42, 44-48, 52 висновку котрого наголошено, що приміщення центру не обладнано автоматичною пожежною сигналізацією, з виводом сигналів від приймально-контрольних приладів на пульт централізованого спостереження; не обладнано будівлю системою оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей, згідно ДБН В.2.5-56:2014 п.15. Додаток Б. таблиця Б.1; не обладнано будівлю евакуаційним освітленням із світловими покажчиками „Вихід" згідно вимог ДБН В.2.5-23-2003, ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01; в коридорі на 1-му; 2-му та 4-му поверхах встановлено горюче облицювання стін; на першому поверсі центру на вікнах встановлені глухі металеві грати; відсутні пристрої для самозачинення дверей на сходових клітинах; ліфти в центрі не працюють в режимі Пожежна безпека , згідно п. 7.6.6. ДБН В.2.2.9.-2009; в центрі під сходовою клітиною допускається обладнання кладових приміщень та зберігання на сходовій клітині меблів та горючих матеріалів; допускається захаращення ліфтових холів майном, меблями; допускається встановлення турнікету та приміщення охорони у вестибюлі центру на 1-му поверсі на шляху евакуації та евакуаційному виході, що ускладнює евакуацію людей у разі виникнення пожежі; зачинено двері другого евакуаційного виходу з приміщень актового залу; кондиціонери встановлено на горючій основі віконної рами в центрі; не надано відомості (дані) щодо пожежної безпеки проводів і кабелів згідно ДСТУ 4809-2007 Ізольовані проводи та кабелі. Вимоги пожежної безпеки та методи випробовування , ДСТУ Б.В.1.1-11:2005 Електричні кабельні лінії. Метод випробовування на вогнестійкість ; в кабінетах центру лінії електроживлення до кондиціонерів не забезпечено автономним пристроєм електричного захисту; лампи розжарювання в кабінетах та приміщеннях центру не обладнано захисним склом (плафон); з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів в розподільчих коробках в приміщеннях центру не здійснено за допомогою опресування, паяння або гвинтових затискачів а (виконано в скрутку); в кабінетах центру дозволяється використання побутового електронагрівного приладу (чайник) та мікрохвильових печей де їх застосування не передбачено технологічним процесом; в кабінетах центру дозволяється використання саморобних подовжувачів (Порушення триваюче термін виконання закінчився 2016 році); в кабінетах центру використовуються електропроводи електророзетки з пошкодженою ізоляцією та з слідами короткого замикання; допускається прокладання електропроводки в кабінетах та коридорах по горючій основі; розподільчі коробки експлуатуються без негорючих кришок в приміщеннях центру; допускається складування горючих матеріалів в приміщеннях на відстані менше 1м від електроустаткування; в кабінетах центру електричні розетки встановлено на горючій основі; не надано документацію та не виконано перевірку захисту будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ; приміщення не забезпечено вогнегасниками згідно норм належності; в підвалі на технічному поверсі центру дозволяється складання горючих матеріалів; не відремонтовано систему внутрішнього протипожежного водогону в центрі, згідно ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація" п.3.14, п.14.1, п. 14.3, п.15.1; насосну станцію розміщено в центрі, не забезпечено справними насосами посилювачами, згідно ДБН В.2.5-64:2012 "Внутрішній водопровід та каналізація"; не проводиться щомісячна перевірка пожежних насосів із занесенням відповідного запису до спеціального журналу; на дверях насосної станції де відсутній черговий персонал не зазначено місце зберігання ключів; територію центру не забезпечено первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку; не проведено технічне обслуговування пожежних кранів внутрішнього протипожежного водопроводу та перевірка на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, не рідше одного разу на шість місяців, ліцензованою організацією, згідно Закону України "Про ліцензування певних видів господарської діяльності" п.2.7 Наказ МНС від 29.09.2011р. №1037; пожежні крани не доукомплектуванні рукавами та стволами однакового з ними діаметру; не відокремлено протипожежні та технічні приміщення (архіву, бібліотеки, електрощитової, складів та лабораторій) в начальних корпусах та гуртожитках протипожежними перегородками 1-го типу із заповненням прорізів дверима з нормованою межею вогнестійкості; в центрі не оновлені плани евакуації, щодо зазначення евакуаційних виходів, місць розміщення первинних засобів пожежогасіння та інструкцій про дії на випадок виникнення пожежі; посадовим особам, відповідальним за пожежну безпеку в навчальних корпусах (та гуртожитках), не пройдено спеціальне навчання за програмою пожежно-технічний мінімум; приміщення центру не забезпечено відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір ; допускається паркування автотранспорту безпосередньо на проїздах й проходах до будівель, споруд, пожежних вододжерел; допускається стоянка транспорту менше 10 метрів від в`їзних воріт на територію; не проводяться практичні тренування всіх задіяних працівників; не забезпечено працюючий персонал засобами індивідуального захисту органів дихання для евакуації людей у разі виникнення пожежі.

Означений Акт №20 від 22.01.2020р. проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки підписано заступником директора Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря Карпенко А.А., без зауважень.

Як зазначено позивачем - Головним управлінням ДСНС України в Одеській області в адміністративному позові, виявлені фахівцем контролюючого органу під час проведення планової перевірки території, будівель та приміщень Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, порушення впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Судом з`ясовано, що за виявлені порушення відносно винної посадової особи - директора Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря ОСОБА_1 складено Протокол про адміністративне правопорушення відповідно до статті 188-8 КУпАП серії ОД №009545 від 11.02.2020року.

11.02.2020р. провідним інспектором Приморського РВ ОМУ ГУ ДСНС України в Одеській області майором служби цивільного захисту Возним В.Л. винесено Постанову серії ОД №009545 про накладення адміністративного стягнення, якою ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу у розмірі 51грн.

Будь-яких доказів на підтвердження оскарження вказаної Постанови серії ОД №09545 від 11.02.2020р. про накладення адміністративного стягнення, та її скасування, відповідачем суду не надано.

Таким чином, з урахуванням вищевикладеного, судом встановлено, що під час проведення фахівцем ГУ ДСНС України в Одеській області планової перевірки території, будівель та приміщень Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, виявлено порушення, котрі впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю ефективної ліквідації аварії та рятування людей.

Між тим, жодних доказів на підтвердження усунення на території, будівлях та приміщеннях Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, виявлених під час проведення фахівцем ГУ ДСНС України в Одеській області планової перевірки з питань додержання та виконання вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідачем суду не надано.

Водночас, не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає: на забезпечення безпеки експлуатації об`єкту, безпеки людей у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; на евакуацію людей та їх захисту від наслідків пожежі, надзвичайної ситуації, тощо.

За даного становища відвідувачі, та співробітники Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, постійно перебувають в умовах, коли існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання та ігнорування керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Відповідно до ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Згідно зі ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Відповідно до першого речення статті 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Слід зазначити, що це зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.

Також, такий захід реагування як повне або часткове зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту - не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, спрямованим на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій, та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.

При цьому, суд вважає за доцільне наголосити, що у разі усунення, виявлених контролюючим органом під час проведення планової перевірки з питань додержання на території, будівлях та приміщеннях Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , яка розташована за адресою: 65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, котрі створюють загрозу життю та здоров`ю людей, відповідач не позбавлений можливості звернутись до суду з відповідною заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю).

Таким чином, з урахуванням вищеозначеного, суд дійшов висновку щодо правомірності позовних вимог Головного управління ДСНС України в Одеській області про застосування до Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , за адресою: 65009, Одеська область, місто Одеса Французький бульвар, 89, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організації вищевказаних будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданні в акті перевірки №20 від 22.01.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфер техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварі чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №20 від 22.01.2020р. за номерами: 1-21, 23-26, 28-32, 35, 36, 38, 39, 42, 44-48, 52, та відповідно наявності законодавчо передбачених підстав для їх задоволення.

При цьому, судом відхиляються, та не приймаються до уваги, як на підставу для відмови у задоволенні позовних вимог, посилання відповідача на те, що з метою усунення вказаних в Акті порушень Науково-дослідною установою Український науковий центр екології моря вжито усіх, залежних від неї заходів, за наслідками яких порушення, вказані в пунктах 8, 9, 12, 14, 16, 17, 18 ,19, 20, 22, 23, 28, 32, 40, 41, 46, 47 Акта перевірки повністю усунуто, оскільки жодних доказів на підтвердження означеного Науково-дослідною установою Український науковий центр екології моря до матеріалів справи не додано.

Крім того, якщо Науково-дослідна установа Український науковий центр екології моря вважає, що порушення виявлені під час перевірки відсутні, відповідач може звернутися до Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області з відповідною заявою про проведення позапланової перевірки.

Вищевикладене спростовує твердження відповідача, наведені у відзиві на позовну заяву.

Згідно з ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини 1 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 1 статті 72 КАС України передбачено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Статтю 73 КАС України передбачено, що належними є докази, які містять інформацію щодо предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення. Сторони мають право обґрунтовувати належність конкретного доказу для підтвердження їхніх вимог або заперечень.

Відповідно до статей 74-76 КАС України обставини справи, які за законом мають бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достовірними є докази, на підставі яких можна встановити дійсні обставини справи. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування. Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання.

Статтею 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно зі ст.242 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом.

Відтак, беручи до уваги вищевикладене, та оцінюючи наявні в матеріалах справи письмові докази в сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДСНС України в Одеській області є правомірними, та ґрунтовними, а тому підлягають задоволенню, з вище окреслених підстав.

Керуючись ст.ст.72-77, 139, ст.ст.241-246, 250, 255, 262, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області (65091, м.Одеса, вул.Прохорівська,6, код ЄДРПОУ 38643633) до Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря (65009, м.Одеса, Французький бульвар,89, код ЄДРПОУ 02572516) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), задовольнити.

2. Застосувати до Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря , за адресою: 65009, Одеська область, місто Одеса Французький бульвар, 89, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організації вищевказаних будівель Науково-дослідної установи Український науковий центр екології моря від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданні в акті перевірки №20 від 22.01.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфер техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварі чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №20 від 22.01.2020р. за номерами: 1-21, 23-26, 28-32, 35, 36, 38, 39, 42, 44-48, 52.

Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки встановлені ст.ст.293, 295КАС України.

Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст.255 КАС України.

Суддя Харченко Ю.В.

.

Дата ухвалення рішення21.08.2020
Оприлюднено25.08.2020
Номер документу91096645
СудочинствоАдміністративне
Сутьзастосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю

Судовий реєстр по справі —420/3547/20

Ухвала від 16.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 09.06.2021

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Постанова від 24.02.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Ухвала від 04.11.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Косцова І.П.

Рішення від 21.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 30.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 14.05.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Харченко Ю.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні