ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 серпня 2020 року м. Полт аваСправа № 440/2753/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С., розглянув у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Приватного підприємства "АГРОТЕПЛО" про стягнення адміністративно-господарських санкцій.
Позовні вимоги:
стягнути адміністративно-господарські санкції у розмірі 22 312 грн 50 коп. та пеню у розмірі 294 грн 36 коп.
Під час розгляду справи суд
В С Т А Н О В И В:
01 червня 2020 року Полтавське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - позивач) звернулось до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Приватного підприємства "АГРОТЕПЛО" (далі - ПП "Агротепло", відповідач) про стягнення адміністративно-господарських санкцій у розмірі 22 312 грн 50 коп. та пені у розмірі 294 грн 36 коп.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 09 червня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено здійснювати за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін /а.с. 12/.
Аргументи учасників справи
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначив, що ПП "Агротепло" протягом звітного 2019 року не виконано норматив робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю. Зокрема, позивач стверджує, що за одне робоче місце, призначене для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайняте такою особою, відповідач, відповідно до вимог Закону України "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні", повинен був сплатити адміністративно господарські санкції у розмірі 22 312 грн 50 коп та пеню у розмірі 294 грн 36 коп. Враховуючи те, що вищевказані суми відповідачем не сплачені, за ПП "Агротепло" утворилась заборгованість, внаслідок чого позивач звернувся до суду /а.с. 1-2/.
Відповідач проти позову заперечував. У наданому до суду відзиві наголосив на тому, що у період з 01.01.2019 по 23.08.2019 рік середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу становила до 8 осіб, з 23.08.2019 року ПП "Агротепло" збільшило штат працівників, прийнявши на роботу ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), яка є особою з інвалідністю ІІІ групи, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу ПП "Агротепло" почала становити 8 осіб. Проте, наказом підприємства №7-К від 11.03.2020 року зі штату працівників звільнено ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ), який починаючи з 17.06.2019 року був відсторонений від роботи на час кримінального провадження №12019170220000444. Вироком Київського районного суду м.Полтави від 18.09.2019 у справі №536/1184/19, який залишений без змін ухвалою Полтавського апеляційного суду від 11.02.2020 року, ОСОБА_2 визнано винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 115 КК України та призначено покарання у вигляді позбавлення волів на 8 років, про цей факт відповідач дізнався лише 11.03.2020 року. З урахуванням викладеного, ПП "Агротепло" направило уточнюючий "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік" №1 від 03.06.2020 року, яким змінило середньооблікову кількість штатних працівників за 2019 рік на 7 осіб. Отже, на думку відповідача, ПП "Агротепло" не порушено вимог Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , а тому позовні вимоги не підлягають задоволенню /а.с. 16-20/.
30 липня 2020 року до суду надійшла відповідь на відзив, у якій позивач зазначив, що норми щодо працевлаштування осіб з інвалідністю будуть вважатися виконаними, якщо інвалід працював на підприємстві 6 місяців звітного року, а дані табельного обліку використання робочого часу працівників відповідають цим шести місяцям звітного року з частиною другою пункту 3.2 Інструкції зі статистики кількості працівників, затвердженої наказом Держкомстату №286 від 28.09.2005 /а.с. 59-62/.
Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Обставини справи, встановлені судом
Судом встановлено та підтверджується матеріалами справи, що 18.02.2020 року ПП "Агротепло" подано Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік до Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів /а.с. 4/.
Відповідачем самостійно визначено середньооблікову кількість штатних працівників облікового складу у кількості 8 чоловік, з них середньооблікову кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 1 особа. Кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні , - 1 особа /а.с. 4/.
Відповідно до наявного у матеріалах справи наказу ПП "Агротепло" №17-К від 22.08.2019 року з 22.08.2019 року до штату працівників підприємства прийнято ОСОБА_1 , яка є особою з інвалідністю ІІІ групи /а.с. 5, 43/.
Наказом ПП "Агротепло" № 7-К від 11.03.2020 року з 14 червня 2019 року звільнено ОСОБА_2 , який починаючи з 17.06.2019 року був відсторонений від роботи на час кримінального провадження №12019170220000444 /а.с. 29-30, 42/.
18.09.2019 року вироком Київського районного суду м. Полтави від 18.09.2019 у справі №536/1184/19, який залишений без змін ухвалою Полтавського апеляційного суду від 11.02.2020 року, ОСОБА_2 визнано винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 115 КК України та призначено покарання у вигляді позбавлення волів на 8 років /а.с. 38-41/.
29.05.2020 року Полтавським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів надіслано на адресу ПП "Агротепло" Розрахунок адміністративно-господарських санкцій за 2019 звітний рік, у якому зазначено, що норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю становить 4 % від середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб у кількості 1 робочого місця: норматив - 1; середньооблікова кількість штатних працівників за звітній рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність 0; кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю, визначається різницею між нормативом і середньообліковою кількістю штатних працівників за звітний рік, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (кількість робочих місць, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю 1); середньорічна заробітна плата штатного працівника розраховується за формулою фонду оплати праці штатних працівників помноженою на 1000 та розділену на середньооблікову чисельність штатних працівників (середньорічна заробітна плата 357 000: 8 = 44 625 грн); сума адміністративно-господарських санкцій визначається як добуток середньорічної заробітної плати на кількість робочих місць, не зайнятих особами з інвалідністю, а якщо працює від 8 до 15 осіб - у розмірі половини середньорічної заробітної плати (сума адміністративно-господарських санкцій 44 625 :2 - 0 = 22 312 грн 5 коп.). Сума пені становить 294 грн 36 коп /а.с. 6/.
ПП "Агротепло" направило уточнюючий "Звіт про зайнятість і працевлаштування інвалідів за 2019 рік" №1 від 03.06.2020 року, середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу якого становить 7 осіб /а.с. 23/.
Не погоджуючись з уточнюючим звітом, а також з огляду на несплату відповідачем у визначеної заборгованості у Розрахунку адміністративно-господарських санкцій за 2019 звітний рік у загальному розмірі 22 606 грн 86 коп, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним відносинам та відповідним доводам сторін, суд дійшов таких висновків.
Норми права, які підлягають застосуванню
Спірні відносини урегульовані Законом України від 21.03.1991 №875-XII "Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні" (надалі - Закон №875-XII).
Згідно з частиною першою статті 17 Закону №875-XII (у редакції, чинній на момент виникнення та реалізації спірних відносин) з метою реалізації творчих і виробничих здібностей осіб з інвалідністю та з урахуванням індивідуальних програм реабілітації їм забезпечується право працювати на підприємствах, в установах, організаціях, а також займатися підприємницькою та іншою трудовою діяльністю, яка не заборонена законом.
Відповідно до частини першої статті 18 Закону №875-XII, забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.
Разом з цим, як визначено частиною третьою вказаної статті, підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Крім того, відповідно до частини першої статті 19 Закону №875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.
Згідно з пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України від 5.07.2012 №5067-VI "Про зайнятість населення" (надалі - Закон №5067-VI) роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії).
На виконання пункту 4 частини третьої статті 50 Закону №5067 наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 №316 (у редакції наказу Міністерства соціальної політики України від 5.12.2016 №1476), що зареєстрований в Міністерстві юстиції України 17.06.2013 за №988/23520, затверджено форму звітності №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)".
Пунктом 5 розділу І Порядку подання форми звітності №3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)" визначено, що форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.
Висновки щодо правозастосування
Як встановлено судом, відповідно до розрахунку середньооблікової кількості штатних працівників за 2019 рік, до 23.08.2019 року середньооблікова кількість штатних працівників підприємства відповідача становила до восьми осіб, а тому у ПП "Агротепло" не було обов`язку створення на підприємстві одного робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю /а.с. 57/.
22.08.2019 року на роботу працевлаштована ОСОБА_1 , що підтверджується наявним у матеріалах справи наказом ПП "Агротепло" №17-К від 22.08.2019 року, внаслідок чого відповідач був зобов`язаний створити на підприємстві одне робоче місце для працевлаштування особи з інвалідністю, працевлаштувати таку особу або повідомити державну службу зайнятості про наявність вакантного місця для її працевлаштування, а також, відзвітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю на підприємстві /а.с. 57/.
Проте у ПП "Агротепло" не виникло обов`язку для звернення до служби зайнятості із відповідними заявами про попит на спеціальну робочу силу, оскільки ОСОБА_1 є особою з ІІІ групою інвалідності, що підтверджується списком працюючих осіб з інвалідністю на підприємстві за 2019 рік /а.с. 24/.
Отже, працевлаштування особи з інвалідністю здійснено підприємством самостійно, з моменту виникнення такої необхідності.
03 червня 2020 року ПП "Агротепло" подало до позивача лист, в якому повідомило, що наказом ПП "Агротепло" № 7-К від 11.03.2020 року зі штату працівників з 14.06.2020 року було звільнено ОСОБА_2 , який починаючи з 17.06.2019 року був відсторонений від роботи на час кримінального провадження №12019170220000444, а 18.09.2019 року, вироком Київського районного суду м. Полтави від 18.09.2019 у справі №536/1184/19, який залишений без змін ухвалою Полтавського апеляційного суду від 11.02.2020 року, ОСОБА_2 визнано винуватим у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 115 КК України та призначено покарання у вигляді позбавлення волів на 8 років, про останні відповідач дізнався лише 11.03.2020 року /а.с. 22/.
До листа відповідачем було додано уточнюючий звіт Звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік та додаткові документи /а.с. 23/.
Відповідно до наданого уточнюючого звіту за 2019 рік, середньооблікова кількість штатних працівників на ПП "Агротепло" становить 7 осіб.
На підтвердження виконання нормативу робочих місць для осіб з інвалідністю у 2019 році, відповідачем було надано до позивача разом з уточнюючим звітом, а також до матеріалів справи в ході розгляду справи наступні документи: список працюючих осіб з інвалідністю за 2019 рік, копії наказів про прийняття на роботу, відсторонення від роботи та припинення трудових відносин, копія вироку Київського районного суду м. Полтави від 18.09.2019 року та копія ухвали Полтавського апеляційного суду від 11.02.2020 року /а.с. 22/.
Суд зазначає, що можливість подачі уточненого звіту прямо не заборонена та навпаки є допустимою дією у разі самостійно виявлених помилок у статичній та бухгалтерській звітності підприємства.
Таким чином, як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, у штаті підприємства відповідача у 2019 році працювала одна особа зі встановленою інвалідністю, що дорівнює встановленому нормативу робочих місць.
Судом не беруться до уваги доводи позивача про те, що норми щодо працевлаштування осіб з інвалідністю будуть вважатися виконаними, якщо інвалід працював на підприємстві 6 місяців звітного року, з огляду на те, що до 23.08.2019 у ПП "Агротепло" фактично не було обов`язку створення на підприємстві одного робочого місця для працевлаштування особи з інвалідністю, працевлаштування особи з інвалідністю здійснено підприємством самостійно, з моменту виникнення такої необхідності, тобто з 23.08.2019 року.
Враховуючи вищевикладене, судом встановлено, що застосування до ПП "Агротепло" адміністративного-господарських санкцій та пені за невиконання нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю у 2019 році є необґрунтованим та безпідставним.
Відтак, з урахуванням наведеного, суд дійшов висновку щодо відсутності підстав для застосування щодо ПП "Агротепло" адміністративно-господарських санкцій.
Розподіл судових витрат
Згідно з частиною першою статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Відповідачем доказів понесення судових витрат не надано.
А оскільки у задоволенні позовних вимог суб`єкту владних повноважень відмовлено, за відсутності доказів понесення судових витрат відповідачем, підстав для їх розподілу немає.
Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позовних вимог Полтавського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (вул.Зигіна 1 м.Полтава ЄДРПОУ 37965850) до Приватного підприємства "АГРОТЕПЛО" (вул.Ігоря Сердюка 33 м.Кременчук Полтавської області ЄДРПОУ 40640275) про стягнення адміністративно-господарських санкцій - відмовити.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його винесення.
Головуючий суддя І.С. Шевяков
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.08.2020 |
Оприлюднено | 26.08.2020 |
Номер документу | 91120171 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
І.С. Шевяков
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні