Рішення
від 17.08.2020 по справі 160/5001/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2020 року Справа № 160/5001/20

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Рищенка А.Ю., розглянувши в порядку письмового провадження у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ :

06.05.2020 Головне управління Державної служби з надзвичайних ситуацій України у Дніпропетровській області (далі - позивач) звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області (далі - відповідач) в якій просить:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 34849462), до повного усунення порушень.

Обґрунтовуючи позовні вимоги позивач зазначає, що у ході проведення уповноваженими особами позивача позапланової перевірки відповідача виявлено факт порушення останнім законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, у зв`язку із чим позивач просить застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) вищевказаних об`єктів до повного усунення порушень.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08.05.2020 позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області було залишено без руху, у зв`язку з невідповідністю останньої вимогам ст. 161 КАС України.

На виконання вимог ухвали суду, 04.06.2020 позивачем були усунуті недоліки позовної заяви.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 09.06.2020 відкрито провадження у справі № 160/5001/20 та призначено розгляд останньої за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, за наявними у справі матеріалами (письмове провадження).

Цією ж ухвалою відповідачу було надано строк для подання письмового відзиву на позовну заяву - протягом 15 днів з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі.

10.07.2020 на адресу суду від представника відповідача надійшов письмовий відзив на позовну заяву, в якому останній проти задоволення позовних вимог заперечував, посилаючись на те, що відповідачем було усунено значну кількість порушень виявлених під час перевірки та продовжують усуватися, що свідчить про добросовісність намірів відповідача, а решта порушень потребує значного фінансування, на усунення яких необхідна значна кількість часу, у зв`язку з чим просив відмовити у задоволенні позовних вимог.

Ухвалою суду від 31.07.2020 у задоволенні клопотання представника відповідача про зупинення провадження у справі № 160/2368/20 відмовлено.

Згідно положень ст. 262 КАС України, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) за наявними у ній матеріалами.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Судом встановлено та матеріалами справи підтверджено, що у період з 06.02.2020 по 07.02.2020 відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» проведено позапланову перевірку Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресами: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15.

Актом перевірки об`єкта Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області щодо додержання (виконання) вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту від 07.02.2020 № 32 (далі - Акт) встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697 (далі - ППБУ), Правила улаштування електроустановок , Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Державних будівельних норм України Системи протипожежного захисту , затверджено наказом Мінрегіону України від 13.11.2014 № 312 (далі - ДБН В.2.5-56:2014), Наказу МНС України від 18.12.2000 № 338 (у редакції наказу МНС України від 16.08.2005), зареєстрований у Мін`юсті України 01.09.2005 за № 970/11250 Положення про паспортизацію потенційно небезпечних об`єктів (далі - Положення про паспортизацію), Наказу МНС України від 23.02.2006 № 98, зареєстрованого у Мін`юсті України 20.03.2006 за № 286/12160 Методика ідентифікації потенційно небезпечних об`єктів (далі - Методика ідентифікації ПНО), а саме:

- будівля та приміщення навчального корпусу № 1 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка вул. Звягінцева, будинок, 3:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1,п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки;

- не забезпечено відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;

- з метою встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення надзвичайної ситуації, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкту господарської діяльності.

- будівля та приміщення навчального корпуса № 2 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с.Жовтоолександрівка вул. Звягінцева, будинок, 3:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1,п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014).

- будівля та приміщення толочної Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка вул. Звягінцева, будинок, 3:

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

- будівля та приміщення навчального корпуса № 1 Пальмирівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка вул. Центральна, будинок, 47:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1, п.5, п.п. 5.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не виконано замір опору ізоляціі і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які повинні проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ;

- не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки;

- не забезпечено відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;

- з метою встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення надзвичайної ситуації, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкту господарської діяльності.

- будівля та приміщення навчального корпусу № 2 Пальмирівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1,п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не виконано замір опору ізоляціі і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які повинні проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

- будівля та приміщення харчоблоку Пальмирівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1,п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не виконано замір опору ізоляціі і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які повинні проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

- будівля та приміщення топочної Пальмирівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47:

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які повинні проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

- будівля навчального корпусу Виноградівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області ради за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1,п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки

- не забезпечено відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту;

- з метою встановлення факту наявності або відсутності джерел небезпеки, які за певних обставин можуть ініціювати виникнення надзвичайної ситуації, а також визначення рівнів можливих надзвичайних ситуацій, не проведено ідентифікацію об`єкту господарської діяльності.

- будівля харчоблоку Виноградівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області ради за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с.Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.1,п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014).

- будівля топочної Виноградівської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області ради за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1:

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.

- не експлуатуюча будівля та приміщення навчального корпусу Чистопільської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15:

- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку відповідно до вимог ДСТУ ЕИ 62305:2012 Блискавкозахист ;

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою пожежної сигналізації (Додаток А, таблиця А.1, п.7.3 ДБН В.2.5-56:2014);

- будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , а саме: не обладнано приміщення системою керування евакуюванням (в частині систем оповіщення про пожежу і показників напряму евакуювання) (Додаток Б, таблиця Б.І.п.5, п.п.5.1 ДБН В.2.5-56:2014);

- не виконано замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які повинні проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

- не експлуатуюча будівля та приміщення толочної Чистопільської філії Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15:

- не виконано з`єднання, відгалудження та окінцювання жил проводів і кабелів, за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів;

- не виконано замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, які повинні проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.

Позивач вважає, що подальша експлуатація об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресами: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3; с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47; с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1; с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15 із зазначеними порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту створюють загрозу життю та /або здоров`ю людей, що і стало підставою для звернення позивача з даним позовом до суду.

За змістом ст. 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 № 877-V (далі - Закон № 877).

Відповідно до ст. 1 Закону № 877 державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища

Згідно із пунктом 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, яке затверджене постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 року № 1052 (далі - Положення), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.

За нормами пункту 3 зазначеного Положення основними завданнями ДСНС України є, зокрема, реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ст. 66 Кодексу цивільного захисту України).

Статтями 5 та 6 Закону № 877 визначено підстави для здійснення планових та позапланових заходів.

Відповідно до ч. 7 ст. 7 Закону № 877 на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

За нормами ч. 5 ст. 4 Закону № 877, виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

У силу п. 12 ч. 1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, 1) забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; 2) забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту; 3) розміщення інформації про заходи безпеки та відповідну поведінку населення у разі виникнення аварії; 4) організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; 8) здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки; 13) здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; 19) розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; 21) забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; 22) утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; 23) здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

За приписами ч. 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України, у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно положень ч. 1 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій.

Відповідно до ч. 2 ст. 70 Кодексу цивільного захисту України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Виходячи з вищевикладеного, орган, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, у разі виявлення факту недотримання вимог пожежної безпеки, на підставі акту, складеного за результатами здійснених заходів (перевірок тощо), має право звернутися до суду із позовом про застосування заходів реагування, що є підставою для застосування заходу реагування у вигляді повного зупинення роботи об`єктів у разі недотримання вимог пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Суд звертає увагу, що законодавство не містить визначення поняття "порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей", а отже, воно є оціночним.

Разом з цим, на переконання суду, зазначені вище порушення протипожежних норм у їх сукупності створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, гарантованого рівня безпеки, оскільки такі порушення впливають на забезпечення безпеки роботи об`єкта у відповідності з вимогами протипожежних норм, техногенної безпеки та цивільного захисту; на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі чи аварії; самій ліквідації пожежі, аварії, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків; евакуації людей та їх захисту від наслідків пожежі, аварії, надзвичайної ситуації тощо.

Слід зазначити, що відповідач, заперечуючи проти задоволення позовних вимог, зазначив про те, що станом на дату розгляду справи ним були частково усунені деякі порушення.

Разом з тим, суд зазначає, що наміри відповідача усунути встановлені порушення не тотожні факту усунення цих порушень.

Верховний Суд у п. 28 постанови від 10.10.2019 у справі № 320/5849/18 зазначив, що порушення вимог протипожежної безпеки не вважається усунутим лише за умови розгляду можливості щодо такого усунення.

Аналогічна правова позиція викладена в пунктах 33-35 постанови Верховного Суду від 17.10.2019 у справі № 826/7292/18.

Крім того, суд звертає увагу на те, що відповідачем не надавалось жодних зауважень або заперечень до проведеного заходу (позапланової перевірки) та складеного за його результатами акту ані до суду, ані до Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області.

Таким чином, відповідачем доказів щодо повного усунення виявлених порушень, які знайшли своє відображення в акті перевірки від 07.02.2020 № 32 до суду надано не було.

Також, відповідачем не було надано суду доказів звернення до позивача із заявою щодо проведення повторної перевірки усунутих порушень, у разі якщо такі порушення дійсно були усунуті.

Відтак, враховуючи те, що на час розгляду справи порушення вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки відповідачем не усунуто, суд вважає обґрунтованим твердження позивача про існування обставин, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Таким чином, враховуючи викладене вище, у зв`язку з виникненням загрози життю та/або здоров`ю людей та з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей та ненаданням доказів щодо усунення виявлених порушень, зазначених в акті перевірки № 32 від 07.02.2020, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо зупинення експлуатації об`єктів Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області до усунення порушень вимог законодавства.

При цьому, суд враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявленого порушення.

Крім того, застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення виконання відповідачем вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та вважає їх такими, що підлягають задоволенню у повному обсязі.

Водночас, суд не знаходить підстав для задоволення клопотання позивача про встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 34849462), до повного усунення порушень, з огляду на таке.

Відповідно до ч. 1 ст. 372 КАС України у разі необхідності спосіб, строки і порядок виконання можуть бути визначені у самому судовому рішенні. Так само на відповідних суб`єктів владних повноважень можуть бути покладені обов`язки щодо забезпечення виконання рішення.

Згідно з ч. 3 ст. 378 КАС України підставою для встановлення або зміни способу або порядку виконання, відстрочення чи розстрочення виконання судового рішення є обставини, що істотно ускладнюють виконання рішення або роблять його неможливим.

Станом на час розгляду справи позивачем не надано доказів існування обставин, що істотно ускладнюють виконання рішення суду, яке ухвалене у цій справі, або роблять його виконання неможливим.

Разом з цим, такий спосіб вжиття заходів реагування, як повне або часткове зупинення роботи (експлуатації) об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг за рішенням суду чітко передбачений приписами ст. 70 Кодексу цивільного захисту України та ст. 4 Закону № 877, водночас законодавець не надає суб`єкту владних повноважень права заявляти такі позовні вимоги, як зобов`язання відповідача зупинити експлуатацію вищезазначеного об`єкту, при цьому вимагаючи від суб`єкта владних повноважень діяти відповідно до ст. 19 Конституції України лише у порядку і спосіб, що передбачені законом.

Таким чином, клопотання позивача щодо встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 34849462), до повного усунення порушень задоволенню не підлягає.

Відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки спір вирішено на користь суб`єкта владних повноважень, а також за відсутності витрат позивача - суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням судових експертиз, судові витрати (судовий збір) стягненню з відповідача не підлягають.

Керуючись ст. ст. 139, 241-246, 250 КАС України, суд,-

ВИРІШИВ :

Позовну заяву Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області про застосування заходів реагування - задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 34849462), до повного усунення порушень, встановлених актом про результати проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки № 32 від 07.02.2020.

У задоволенні клопотання Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області про встановлення у судовому рішенні способу і порядку його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єктів, а саме: будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Жовтоолександрівка, вул. Звягінцева, будинок, 3, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Пальмирівка, вул. Центральна, будинок, 47, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Виноградівка, вул. Шкільна, будинок, 1, будівель та споруд за адресою: Дніпропетровська область, П`ятихатський район, с. Чистопіль, вул. Поштова, будинок, 15 Опорного навчального закладу Жовтоолександрівський заклад загальної середньої освіти П`ятихатської районної ради Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ - 34849462), до повного усунення порушень - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.

Повний текст рішення суду складений 17 серпня 2020 року.

Суддя А. Ю. Рищенко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення17.08.2020
Оприлюднено27.08.2020
Номер документу91141848
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5001/20

Постанова від 25.02.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 29.12.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 27.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Баранник Н.П.

Рішення від 17.08.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 31.07.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

Ухвала від 08.05.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рищенко Андрій Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні