Рішення
від 04.08.2020 по справі 160/5155/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 серпня 2020 року Справа № 160/5155/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Кучми К.С. при секретарі судового засідання - Чорній М.В. за участю: представника позивача - Мотуз О.В. представника відповідача - Волошиної В.В. розглянувши у відкритому судовому засіданні у м.Дніпрі адміністративну справу за правилами загального позовного провадження за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Фарм Трейд" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, -

ВСТАНОВИВ:

У травні 2020 року позивач звернувся до адміністративного суду з вищевказаною позовною заявою, в якій просив визнати протиправними та скасувати видані Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області:

- податкове повідомлення-рішення № 0006890518 від 07.04.2020 року, яким ТОВ Агро Фарм Трейд збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 155 226 грн. та нараховані штрафні (фінансові санкції) на суму 38 806,50 грн.;

- податкове повідомлення-рішення № 0006900518 від 07.04.2020 року, яким ТОВ Агро Фарм Трейд збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на суму 165 371 грн. та нараховані штрафні (фінансові санкції) на суму 41 342,75 грн.;

- податкове повідомлення-рішення № 0006920518 від 07.04.2020 року, яким встановлено відсутність з боку ТОВ Агро Фарм Трейд складання та/або реєстрації протягом граничного строку, передбаченого ст.201 Податкового кодексу України, податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ 161 054,67 грн. та застосовано штраф у розмірі 80 527,34 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що висновки акту перевірки, на підставі яких були винесені оскаржувані повідомлення-рішення, не ґрунтуються на законі та на фактичних обставинах, а є суб`єктивним твердженням осіб, що склали акт. Так, податкове повідомлення-рішення № 0006890518 від 07.04.2020 року, винесено на підставі висновку відповідача про те, що ТОВ Агро Фарм Трейд занижено податок на прибуток. В укладених позивачем договорах про надання поворотної безвідсоткової фінансової допомоги передбачено, що допомога надається на безоплатній (безпроцентній) основі. Тобто, відсутня одна з умов відображення довгострокових зобов`язань в балансі за їх теперішньою вартістю - нарахування відсотків на такі зобов`язання. Отже, підстави для відображення заборгованості позичальника перед позикодавцем за теперішньою вартістю з моменту отримання позик за правилами П(С)БО 11 відсутні. Укладений позивачем договір поворотної безпроцентної фінансової допомоги не підпадає під визначення фінансового інструменту в розумінні П(С)БО 13 Фінансові інструменти , а тому останній не підлягає до застосування при обліку відповідних фінансових зобов`язань. Ототожнення відповідачем при визначенні в цілях оподаткування фінансового результату позивача отриманої безпроцентної поворотної фінансової допомоги із фінансовою інвестицією та застосування відповідно положень стандарту П(С)БО 12 Фінансові інвестиції , який передбачає їх дисконтування, що, відповідно, впливає на фінансовий результат, носить необґрунтований характер. Що стосується зобов`язань позивача перед ОСОБА_1 щодо сплати орендної плати за договором оренди в сумі 5 500 грн., то відповідач дійшов помилкового висновку про те, що вказана сума є доходом позивача. Відповідно до п.15 ПСБО 15 Дохід , доходом визнається сума зобов`язання, яке не підлягає погашенню. Натомість зобов`язання позивача по сплаті 5 500 грн. на користь ОСОБА_1 підлягає погашенню, а доказів іншого відповідач не має. Відповідач у акті перевірки надає довільне суб`єктивне тлумачення тих правовідносин, що склались між позивачем та його контрагентами за договорами про надання послуг, зокрема з ФОП ОСОБА_2 та з ФОП ОСОБА_3 , вказуючи на відсутність реального характеру господарських операцій та такі висновки відповідача є помилковими. Перебування ОСОБА_2 у трудових правовідносинах з позивачем не виключає можливості укладення між вказаними особами господарських договорів. Те, що ОСОБА_2 мав би перебувати на роботі в той час, коли він виконував господарський договір, не вказує на порушення законодавства з боку позивача. Крім того, надані ФОП ОСОБА_2 та ФОП ОСОБА_3 послуги позивачу відповідають тим видам господарської діяльності вказаних суб`єктів господарювання, які містяться в ЄДРПОУ.

Що стосується податкового повідомлення-рішення № 0006900518 від 07.04.2020 року, винесеного на підставі висновку відповідача про те, що позивачем занижено розмір податку на додану вартість, останній вказав, що оскільки списання зіпсованої продукції - овочів не є господарською операцією з постачання товарів в розумінні вимог п.185.1 ст.185 ПК України, у ТОВ Агро Фарм Трейд не виникає обов`язок щодо нарахування та сплати податку на додану вартість. Відповідач в акті перевірки зазначає, що позивач порушив вимоги п.189.1 ст.189, п.198.5 ст.198, п.201.10 ст.201 ПК України, а саме податкові зобов`язання з ПДВ за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. на загальну суму 18 730 грн. по операціях, що не є господарською діяльністю позивача, не нараховано, податкові накладні не складено. При цьому відповідач вважає операціями, що не є господарською діяльністю позивача, укладення договору позивачем з третьою особою на виготовлення картонних коробок з написом Вільний Посад . При цьому якщо торгова марка Вільний Посад не зареєстрована на позивача, то останній за переконанням відповідача не може в своїй господарській діяльності використовувати коробки з написом Вільний Посад . В даному випадку виключно позивач визначає порядок і способи здійснення ним господарської діяльності, так сам як і виключно позивач має право визначати перелік необхідних йому товарів для здійснення господарської діяльності. Ключовим є цільове призначення замовленої картонної продукції - це коробки для зберігання овочів. Оптова торгівля овочами зазначена як вид господарської діяльності позивача у ЄДРПОУ, що підтверджується відповідними відомостями.

Податкове повідомлення-рішення № 0006920518 від 07.04.2020 року, яким встановлено відсутність складання та/або реєстрації протягом граничного строку, передбаченого ст.201 Податкового кодексу України, податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ 161 054,67 грн. та застосовано штраф у розмірі 80 527,34 грн., винесене відповідачем на тій підставі, що за його переконанням не були складені податкові накладні на загальну суму 161 055 грн. в установлені терміни та не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних. При цьому в акті перевірки відповідачем не зазначено, про які саме господарські операції вказує податковий орган, їх зміст, дати та кількість. Однак при цьому вказаним податковим повідомленням-рішенням позивача притягнуто до відповідальності на суму 80 527,34 грн. Таке податкове повідомлення-рішення та відповідні положення акту перевірки не можна вважати обґрунтованими, оскільки вони не розкривають суті інкримінованого позивачу правопорушення та позбавляють ТОВ Агро Фарм Трейд можливості надати змістовні заперечення.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 18.05.2020 року було відкрито провадження по даній справі, та призначено справу до розгляду за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання.

В судовому засіданні представник позивача заявлені позовні вимоги підтримав, просив суд позов задовольнити повністю, з викладених у ньому підстав та з урахуванням відповіді на відзив.

Відповідач у відзиві на позов, а його представник під час судового засідання зазначили, що ТОВ Агро Фарм Трейд не визначило та не відобразило фінансовий дохід від дисконтування кредиторської заборгованості в момент виникнення заборгованості в загальному розмірі 176 112 грн. (в одиницях податкової звітності). В ході перевірки встановлено використання в господарській діяльності ТОВ Агро Фарм Трейд офісного приміщення за адресою: Дніпропетровська область, 50027, м.Кривий Ріг, вул.Героїв АТО, буд.62, прим.41, загальною площею 56 кв.м., орендованою площею 15 кв.м. Зазначене офісне приміщення використовується підприємством на підставі укладеного договору №1 від 01.11.2018 року з ФОП ОСОБА_1 . Оплата здійснюється щомісячно до 15 числа у розмірі 500 грн. (без ПДВ) на поточний рахунок наймодавця. Разом з тим, зазначена операція не відображена в бухгалтерському обліку підприємства, тобто послуги не нараховувались, оплата за оренду не здійснювалась. Також в ході перевірки встановлено, що фінансово-господарські взаємовідносини з ФОП ОСОБА_2 , які здійснювались на підставі договору перевезення від 13.02.2018 року за №13-02-18/1. Згідно з укладеним договором, ТОВ Агро Фарм Трейд (замовник) замовляє, а ФОП ОСОБА_2 (перевізник) надає послуги по організації та виконанню перевезень вантажів автомобільним транспортом в міжміських сполученнях. Так, ФОП ОСОБА_2 , особисто (в якості водія) були здійсненні перевезення за період з дати укладення договору по 30.09.2019 року на загальну суму 360 354 грн. Але, ОСОБА_2 є директором ТОВ Агро Фарм Трейд . Отже, згідно з наданими до перевірки документів, ОСОБА_2 одночасно здійснював перевезення та знаходився на робочому місці (що підтверджено табелями робочого часу), використовув службовий автомобіль (що підтверджено дорожніми листами легкового автомобіля).

Представник відповідача також зазначила, що проведеною перевіркою було встановлено заниження фінансового результату за період з 12.10.2017 року по 30.09.2019 року на загальну суму 57 261 грн. та утворилося в результаті виявленого перевіркою порушення. Заниження фінансового результату за період з 12.10.2017 року по 30.09.2019 року на загальну суму 93 649 грн. що утворилося в результаті виявленого перевіркою порушення пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, по операціях, що не є господарською діяльністю платника податку. В ході проведення перевірки встановлено фінансово-господарські взаємовідносини ТОВ Агро Фарм Трейд з ФОП ОСОБА_3 . Разом з тим, відповідно до первинних документів, наданими до перевірки не можливо встановити обсяги виконаних послуг, їх направлення та мету їх отримання. Так до перевірки не надано звіти щодо виконаних послуг, тематику консультацій, та як наслідок можливість підтвердження зазначених витрат, як таких, що пов`язані з господарською діяльністю підприємства. Також встановлено, заниження фінансового результату за період з 12.10.2017 року по 30.09.2019 року на загальну суму 54 489 грн., в тому числі за 3 квартал 2019 рік - 54489 грн., та утворилося в результаті виявленого перевіркою порушення пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, внаслідок безпідставного завищення фінансового результату на загальну суму 54 489 грн. За таких обставин, оскаржувані податкові повідомлення-рішення №0006890518, № 0006900518, № 0006920518 від 07.04.2020 року є цілком законними та вірними, а тому представник відповідача просила суд у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Заслухавши пояснення представників сторін, розглянувши подані документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає позовні вимоги такими, що не підлягають задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Судом встановлено, що посадовими особами відповідача у період з 21.01.2020 р. по 10.02.2019 р. була проведена документальна планова виїзна перевірка ТОВ Агро Фарм Трейд (код за ЄДРПОУ 41659617) з питань податкового законодавства за період з 12.10.2017 по 30.09.2019, валютного - за період з 12.10.2017 по 10.09.2019, єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за період з 12.10.2017 по 30.09.2019.

Порушення виявлені під час перевірки знайшли своє відображення в акті перевірки від 17.02.2020 року №7551/04-36-05-18/41659617, а саме порушено:

- п.44.1, п.44.2 ст.44, пп.134.1.1 п.134 ст.134 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VІ (із змінами та доповненнями) ТОВ Агро Фарм Трейд , в результаті чого занижено податок на прибуток на загальну суму 155 226 грн.. в т.ч.: 2018 рік на суму 99855 грн.; 1 квартал 2019 року в сумі 694 грн.; півріччя 2019 року в сумі 4 105 грн.; 9 місяців 2019 року в сумі 55 371 грн.;

- п.185.1 ст.185, п.187.1 ст.187, п.189.1 ст.189, п.198.5 ст.198 Податкового Кодексу України від 02.12.2010 р. №2755-VІ (із змінами та доповненнями), в результаті чого занижено податок на додану вартість за період з 12.10.2017 по 30.09.2019 на суму ПДВ 165371 грн. в т.ч.: квітень 2018 року - 7 860 грн., травень 2018 року - 1 933 грн., червень 2019 року - 52 860 грн., липень 2019 року - 16 736 грн., серпень 2019 року - 34 996 грн., вересень 2019 року - 50 986 грн.;

- п.198.5 ст.198, п.201.1, п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями) не складені податкові накладні на занижені податкові зобов`язання та не зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних на суму ПДВ 161 054,67 грн. в т.ч. по періодам: квітень 2018 року на суму - 181 38,63 грн., за червень 2018 року - 666,67 грн., серпень 2018 року - 542,51 грн., вересень 2018 року - 719,68 грн., жовтень 2018 року - 1 477,96 грн., грудень 2018 року - 1 723,93 грн., червень 2019 року - 128 295,24 грн., липень 2019 року - 9490,05 грн.

На підставі висновків зазначеного акту, відповідачем було прийнято спірні податкові повідомлення-рішення від 07.04.2020 р., а саме:

- № 0006890518, яким ТОВ Агро Фарм Трейд збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на прибуток приватних підприємств на суму 155 226 грн. та нараховані штрафні (фінансові санкції) на суму 38 806,50 грн.;

- № 0006900518, яким ТОВ Агро Фарм Трейд збільшено суму грошового зобов`язання за платежем податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на суму 165 371 грн. та нараховані штрафні (фінансові санкції) на суму 41 342,75 грн.;

- № 0006920518, яким встановлено відсутність з боку ТОВ Агро Фарм Трейд складання та/або реєстрації протягом граничного строку, передбаченого ст.201 ПК України податкових накладних/розрахунків коригування на суму ПДВ 161 054,67 грн. та застосовано штраф у розмірі 80 527,34 грн.

Правомірність та обґрунтованість податкових повідомлень-рішень №0006890518, №0006900518, № 0006920518 від 07.04.2020 року є предметом позову, який передано на розгляд суду.

Аналізуючи виниклі між сторонами правовідносини, суд приходить до наступного.

Відповідно до п.189.1 ст.189 ПК України у разі здійснення операцій відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу база оподаткування за необоротними активами визначається виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), а за товарами/послугами - виходячи з вартості їх придбання.

Згідно з п.198.5. ст.198 ПК України платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:

г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадків, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).

Пунктом 201.10 ПК України визначено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

В силу пп.14.1.36 п.14.1 ст.14 ПК України господарська діяльність - діяльність особи, що пов`язана з виробництвом виготовленням) та/або реалізацією товарів, виконанням робіт, наданням послуг, спрямована на отримання доходу і проводиться такою особою самостійно та/або через свої відокремлені підрозділи, а також через будь-яку іншу особу, що діє на користь першої особи, зокрема за договорами комісії, доручення та агентськими договорами.

Так, за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. ТОВ Агро Фарм Трейд задекларовано податкових зобов`язань з податку на додану вартість у сумі 13 029 597 грн.

Перевіркою повноти визначення податкових зобов`язань за період з 12.10.2017 р. р. по 30.09.2019 встановлено їх заниження на суму 161 055 грн., в тому числі по періодах: квітень 2018 р. - 18 138 грн., червень 2018 р. - 667 грн., серпень 2018 р. - 543 грн., вересень 2018 р. - 720 грн., жовтень 2018 р. - 1 478 грн., грудень 2018 р. - 1 724 грн., червень 2019 р. - 128 295 грн., липень 2019 р. - 9 490 грн.

В ході перевірки встановлено, що в квітні 2018 року позивач реалізував на адресу ТОВ "ЛЕГІОН 2015" (код ЄДРПОУ 39775097) апельсини в кількості 75,27 кг по ціні 14,2 грн. за 1 кг, а всього на суму 1 282,6 грн. в т.ч. ПДВ 213,77 грн. (податкова накладна №75 від 24.04.2018 р.). Собівартість реалізованого товару складає 1 574,4 грн. Таким чином, відповідачем встановлено реалізацію товару нижче ціни його придбання на загальну суму 376,35 грн., у тому числі ПДВ 75,27 грн.

ТОВ Агро Фарм Трейд не декларувало показників у рядку 4 колонки Б Декларацій Нараховано податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Кодексу за операціями, що оподатковуються за: основною ставкою за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р.

Так, проведеною перевіркою за період з 12.01.2017 р. по 30.09.2019 р. на підставі документів: декларації з податку на додану вартість, головні книги, журнали - ордери та відомості по бухгалтерським рахункам 361 "Розрахунки з вітчизняними покупцями та замовниками". 643 "Податкові зобовязання", податкові накладні, виписки банку та інші первинні бухгалтерські документи, встановлено заниження суб`єктом господарювання показників у рядку 4 колонки Б Декларацій Нараховано податкових зобов`язань відповідно до пункту 198.5 статті 198 та пункту 199.1 статті 199 Кодексу за операціями, що оподатковуються за основною ставкою на суму 160 980 грн.

В ході проведення перевірки встановлено, що ТОВ Агро Фарм Трейд в 2018 році (січень, квітень, листопад) здійснювало придбання овочів (гарбуза, капусти, апельсинів, моркви, часнику та буряку) у ТОВ ТД АРТІС та ТОВ ВІЛЬНИЙ ПОСАД . Придбані овочі ТОВ Агро Фарм Трейд в подальшому реалізовані в 2018 році лише частково та перебувають у вигляді нереалізованих запасів підприємства станом на 30.09.2019 р.

Згідно з п.31 Наказу Міністерства зовнішніх економічних зв`язків і торгівлі України Про затвердження Правил роздрібної торгівлі картоплею та плодоовочевою продукцією , зареєстрованого Міністерстві юстиції України 28.08.1997 р. за № 353/2157 встановлено, що свіжа плодоовочева продукція зберігається у затареному вигляді у спеціально відведених і обладнаних, добре вентильованих приміщеннях без природного освітлення.

Картоплю, овочі, плоди, що потребують різної температури та вологості повітря, розташовують окремо.

Крім того, відповідно до даного Наказу за № 353/2157 встановлено умови та терміни зберігання плодово-овочевої продукції, а саме: апельсини зберігаються при температурі від +2 до +6 град. С і відносній вологості повітря 85 - 90%. Плоди зелені та з прозеленню зберігаються при температурі +6 град. С. Строк зберігання апельсинів від 2 до 6 місяців.

Термін та умови зберігання овочів повинні також відповідати умовам, визначеним відповідно до Державних стандартів України. Для умов та терміну зберігання гарбуза, капусти, моркви, часнику, буряку.

Станом на 30.09.2019 р., овочева продукція у вигляді нереалізованих запасів гарбуза, капусти, апельсинів, моркви, часнику та буряку, яка перебувала на складі ТОВ Агро Фарм Трейд вважається зіпсованою (згнила) і втрата такої продукції вважається понаднормовою.

Також, згідно з Класифікатором відходів ДК 005-96, затвердженим наказом Держстандарту від 29.02.1996 р. № 89, зіпсованою продукцією вважається продукція:

а) яка втратила свої функціональні та інші властивості, встановлені нормативними вимогами, до закінчення строку служби (придатності);

б) подальше застосування якої за її прямим призначенням може спричинити непередбачені наслідки.

Якщо втрата таких товарів вважається наднормовою, в зв`язку з чим вони не можуть бути використані в межах господарської діяльності платника ПДВ, то не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду, в якому відбувається їх списання, платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до п.189. ст.189 ПК України. Та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в ЄРПН в терміни, встановлені ПК України для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами придбаними/виготовленими з ПДВ (для товарів/послуг, необоротних активів, придбаних або виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі, якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися, зокрема, в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку.

У ході проведення перевірки встановлено, що між ТОВ Агро Фарм Трейд та ТОВ ТД АРТІС укладено договір поставки від 16.01.2018 р. № 1601-18-1, відповідно до якого ТОВ ТД АРТІС безперервно на підставі заявок позивача поставляє товари. Найменування, кількість, асортимент і вартість товарів визначається у накладних на кожну партію товарів.

Одними з таких поставлених ТОВ ТД АРТІС на адресу ТОВ Агро Фарм Трейд товарів є картопля та цибуля ріпчаста. Відповідно до наданих до перевірки первинних та бухгалтерських документів встановлено, що картопля, яка була придбана ТОВ Агро Фарм Трейд у ТОВ ТД АРТІС протягом січня - серпня 2018 року у кількості 218 000 кг, була реалізована оптовим покупцям ТОВ Агро Фарм Трейд в серпні - вересні 2018 року та в червні 2019 року лише частково. Затишок нереалізованої картоплі у вигляді запасів станом на 30.06.2019 року становив 180 712,81 кг на загальну суму 627 676,16 грн. Крім того, ТОВ Агро Фарм Трейд в липні - вересні 2019 року придбано картоплю вже нового врожаю 2019 року.

Відповідно до наданих до перевірки первинних та бухгалтерських документів встановлено, що цибуля, яка була придбана ТОВ Агро Фарм Трейд у ТОВ ТД АРТІС у січні 2018 року у кількості 3500 кг, була реалізована оптовим покупцям ТОВ Агро Фарм Трейд в лютому - травні 2018 року лише частково. Залишок нереалізованої цибулі у вигляді запасів станом на 31.01.2019 року становив 2 893,4 кг на загальну суму 8 619,64 грн.

Крім того, позивачем у лютому 2019 року здійснено придбання цибулі ріпчастої згідно з імпортним контрактом у постачальника-нерезидента ООО "Ferghana Agro Valley" (республіка Узбекистан) у кількості 166 640 кг, яка в подальшому реалізувалась оптовим покупцям протягом 2019 року.

Станом на 31.12.2018 р. та 30.06.2019 р. овочева продукція у вигляді нереалізованих запасів цибулі та картоплі, яка перебувала на складі ТОВ Агро Фарм Трейд , вважається зіпсованою (згнила) і втрата такої продукції вважається понаднормовою.

Враховуючи викладене, в порушення п.189.1 ст.189. п.198.5 ст.198. п.201.10 ст.201 ПК України ТОВ Агро Фарм Трейд податкові зобов`язання з ПДВ за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. на загальну суму 142 250 грн., по операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, не нараховано, податкові накладні не складено та не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Так, в ході проведення перевірки встановлено, що ТОВ Агро Фарм Трейд укладено договір на постачання картонної продукції від ТОВ Житомирський картонний комбінат (код ЄДРПОУ 33644098).

Відповідно ЄРПН ТОВ Житомирський картонний комбінат на адресу ТОВ АГРО ФАРМ виписано та зареєстровано наступну податкову накладну №570 від 25.04.2018 року, яка була зареєстрована 14.05.2018 року на загальну суму 108 380,20 грн., в тому числі 90 316,80 грн. за основним платежем та 18063,36 грн. сума ПДВ. Вказана накладна була виписана на контейнери Е3310 н 090 ТОВ ТМ Вільний посад , 1 категорія у кількості 25,2 шт. ціна постачання одиниці товару без ПДВ 1792 грн. та контейнери Е3310 н 090 відбірні у кількості 25,2 шт. ціна постачання одиниці товару без ПДВ 1 792 грн.

ТОВ Агро Фарм Трейд податок на додану вартість в сумі 18 063 грн. по придбаним ТМЦ включено до складу податкового кредиту в повному обсязі, в т.ч.: квітень 2018 р. - 18063 грн.

Станом на 01.01.2018 р. згідно з карткою рахунком по бухгалтерському рахунку 631 Розрахунки з постачальниками дебіторська/кредиторська заборгованість по ТОВ Житомирський картонний комбінат відсутня.

В бухгалтерському обліку позивача операції з отримання контейнеру для яєць відображено наступним чином

Дт 20 Малоцінні та швидкозношувальні предмети Кт 631 Розрахунки з постачальниками - 90 316,80 грн.

Дт 64 Розрахунки за податками й платежами податковий кредит Кт 631 Розрахунки з постачальниками - 18 063,36 грн.

В бухгалтерському обліку ТОВ Агро Фарм Трейд зазначена операція відображена наступним чином:

Дт 631 Розрахунки з постачальниками Кт 311 Поточні рахунки в національній валюті - 108 360,16 грн.

Станом на 30.09.2019 згідно з карткою рахунком по бухгалтерському рахунку 631 Розрахунки з постачальниками обліковується кредиторська заборгованість по ТОВ Житомирський картонний комбінат в сумі 37 975,44 грн.

В ході проведення перевірки встановлено, що торговельна марка Вільний посад зареєстрована в липні 2019 року, а отже з цього періоду виникають майнові права інтелектуальної власності, зокрема право на її використання. Водночас ТОВ Агро Фарм Трейд здійснює придбання картонної продукції з нанесенням позначень торговельної марки Вільний посад в квітні 2018 року, чим порушено ст.494 ЦК України та п.3 ст.5, ст.13, п.4 ст.16 Закону України Про охорону прав на знаки для товарів і послуг від 15.12.1993 р. №3689-ХІІ (зі змінами та доповненнями). Отже встановлено, що придбання контейнерів для яєць з позначенням торгової марки Вільний посад ТОВ Агро Фарм Трейд не пов`язано з господарською діяльністю підприємства, тобто є не господарською.

Крім того, транспортування вищезазначеної картонної продукції від ТОВ Житомирський картонний комбінат на адресу ТОВ Агро Фарм Трейд здійснювало ТОВ НОРВЕКС на підставі товаротранспортної накладної від 04.05.2018 р. № ЖКК007474. Відповідно ЄРПН ТОВ НОРВЕКС на адресу ТОВ Агро Фарм Трейд виписано та зареєстровано наступу податкову накладну №3 від 04.05.2018 року, зареєстрована 31.05.2018 року на виконання транспортно-експедиційних послуг по маршруту м.Житомир - м.Вишневе Київська область, авто ДАФ НОМЕР_4 н/п НОМЕР_1 на загальну суму 4 000 грн., в тому числі ПДВ на суму 666,67 грн.

В бухгалтерському обліку позивача операції з отримання послуг з перевезення картонної продукції (контейнерів для яєць) відображено наступним чином:

Дт 93 витрати на збут Кт 631 Розрахунки з постачальниками - 3 333,33 грн.

Дт 64 Розрахунки за податками й платежами податковий кредит Кт 631 Розрахунки з постачальниками - 666,67 грн.

В бухгалтерському обліку ТОВ Агро Фарм Трейд зазначена операція відображена наступним чином:

Дт 631 Розрахунки з постачальниками Кт 311 Поточні рахунки в національній валюті - 4 000 грн.

Станом на 30.09.2019 р. згідно з карткою рахунком по бухгалтерському рахунку 631 Розрахунки з постачальниками дебіторська/кредиторська заборгованість по ТОВ НОРВЕКС відсутня.

У ході проведення перевірки було встановлено, що придбання послуг ТОВ Агро Фарм Трейд у ТОВ НОРВЕКС по перевезенню картонної продукції з нанесенням позначень торговельної марки Вільний посад в травні 2018 року, здійснювалось до моменту реєстрації торговельної марки.

Таким чином, в порушення п.189.1 ст.189, п.198.5 ст.198, п.201.10 ст.201 ПК України ТОВ Агро Фарм Трейд податкові зобов`язання з ПДВ за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. на загальну суму 18 730 грн. по операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, не нараховано, податкові накладні не складено та не зареєстровано в Єдиному реєстрі податкових накладних.

За період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. ТОВ Агро Фарм Трейд задекларовано в рядку 01 декларації(й) Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку показники на загальну суму 64 790 129 грн., в т.ч., за 2017 рік - 0 грн., за 2018 рік - 29 004 580 грн., за 9 місяців 2019 року - 35785549 грн. (з них: перший квартал 2019 року - 14 004 859 грн., другий квартал 2019 року - 9 850 787 грн., третій квартал 2019 року - 11 929 903 грн.).

Перевіркою повноти визначення доходів, що враховуються при визначенні об`єкта оподаткування за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. встановлено, що на формування цих показників мало вплив здійснення операцій із реалізації яєць курячих, овочів та борошна.

Перевіркою повноти визначення задекларованих ТОВ Агро Фарм Трейд показників у рядку 01 Декларацій Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. встановлено їх заниження на загальну суму загальну суму 181 612 грн. в тому числі: 2018 р. - 177 112 грн., 1 квартал 2019 року - 1 500 грн., півріччя 2019 року - 3 000 грн., 9 міс 2019 р. - 4 500 грн. (в т.ч.: 1 квартал 2019 р. - 1 500 грн., 2 квартал 2019 р. 1 500 грн., 3 квартали 2019 р. - 1 500грн.) за рахунок наступного:

Згідно з п.4 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 11 Зобов`язання , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.01.2000 р. №20, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 11.02.2000 за №85/4306, зі змінами, в редакції, що діяла в момент вчинення правопорушення (Далі - П(С)БО 11) зазначено:

Поточні зобов`язання - зобов`язання, які будуть погашені протягом операційного циклу підприємства або повинні бути погашені протягом дванадцяти місяців, починаючи з дати балансу.

Довгострокові зобов`язання - всі зобов`язання, які не є поточними зобов`язаннями. .

Тобто, зобов`язання строк виконання яких настає протягом 12 календарних місяців, є короткостроковими, а всі решта зобов`язань, які не є поточними, є довгостроковими зобов`язаннями.

Інструкцією про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 р. №291, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України 21.12.1999 р. за №893/4186, передбачено, що:

На рахунку 50 Довгострокові позики ведеться облік розрахунків за довгостроковими позиками банків та іншими залученими позиковими коштами у інших осіб, які не є поточним зобов`язанням. На субрахунках 505, 506 відображаються суми довгострокової заборгованості щодо зобов`язання із залучення позикових коштів (крім кредитів банків), відповідно в національній та іноземній валюті.

Рахунок 55 Інші довгострокові зобов`язання призначено для узагальнення інформації про розрахунки з іншими кредиторами та за іншими операціями, заборгованість за якими не є поточним зобов`язанням та облік яких не відображається на решті рахунках класу 5 Довгострокові зобов`язання .

Зокрема, на цьому рахунку відображається відстрочена відповідно до законодавства заборгованість з податків, зборів (обов`язкових платежів), фінансова допомога на зворотній основі тощо. .

Згідно з п.10 П(С)БО 11 довгострокові зобов`язання, на які нараховуються відсотки, відображаються в балансі за їх теперішньою вартістю.

Відповідно до п.4 П(С)БО 11 теперішня вартість - дисконтована сума майбутніх платежів (за вирахуванням суми очікуваного відшкодування), яка, як очікується, буде потрібна для погашення зобов`язання в процесі звичайної діяльності підприємства.

Статтею 4 Закону Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 р. №996-ХІV зі змінами та доповненнями (Далі - Закон №996) визначено, що бухгалтерський облік та фінансова звітність ґрунтуються на таких основних принципах: превалювання сутності над формою.

В силу п.5 П(С)БО 11 зобов`язання визнається, якщо його оцінка може бути достовірно визначена та існує ймовірність зменшення економічних вигод у майбутньому внаслідок його погашення. Якщо на дату балансу раніше визнане зобов`язання не підлягає погашенню, то його сума включається до складу доходу звітного періоду.

Згідно з п.4 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 13 Фінансові інструменти , затвердженого наказом Міністерства фінансів України №559 від 30.11.2001 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.12.2001 р. за №1050/6241, зі змінами (Далі - П(С)БО 13):

Фінансовий інструмент - контракт, який одночасно приводить до виникнення (збільшення) фінансового активу в одного підприємства і фінансового зобов`язання або інструмента власного капіталу в іншого.

Фінансовий актив - це:

а) грошові кошти та їх еквіваленти;

б) контракт, що надає право отримати грошові кошти або інший фінансовий актив від іншого підприємства;

в) контракт, що надає право обмінятися фінансовими інструментами з іншим підприємством на потенційно вигідних умовах;

г) інструмент власного капіталу іншого підприємства.

Фінансове зобов`язання - контрактне зобов`язання:

а) передати грошові кошти або інший фінансовий актив іншому підприємству;

б) обмінятися фінансовими інструментами з іншим підприємством на потенційно невигідних умовах.

Інструмент власного капіталу - контракт, який підтверджує право на частину в активах підприємства, що залишається після вирахування сум за всіма його зобов`язаннями. .

Розділом 2 Класифікація фінансових інструментів П(С)БО 13 передбачено:

п.5. Фінансові інструменти в бухгалтерському обліку поділяються на фінансові активи, фінансові зобов`язання, інструменти власного капіталу і похідні фінансові інструменти.

п.6. Фінансові активи включають: грошові кошти, не обмежені для використання, та їх еквіваленти; дебіторську заборгованість, не призначену для перепродажу; фінансові інвестиції, що утримуються до погашення; фінансові активи, призначені для перепродажу; інші фінансові активи.

п.7. Фінансові зобов`язання включають фінансові зобов`язання, призначені для перепродажу, та інші фінансові зобов`язання.

п.8. До інструментів власного капіталу належать прості акції, частки та інші види власного капіталу.

п.9. Похідні фінансові інструменти включають ф`ючерсні контракти, форвардні контракти та інші похідні фінансові інструменти.

Відповідно до п.29 П(С)БО 13 фінансові інструменти первісно оцінюють та відображають за їх фактичною собівартістю, яка складається із справедливої вартості активів, зобов`язань або інструментів власного капіталу, наданих або отриманих в обмін на відповідний фінансовий інструмент, і витрат, які безпосередньо пов`язані з придбанням або вибуттям фінансового інструмента (комісійні, обов`язкові збори та платежі при передачі цінних паперів тощо).

Згідно з п.30 П(С)БО 13 на кожну наступну після визнання дату балансу фінансові активи оцінюються за їх справедливою вартістю, крім:

дебіторської заборгованості, що не призначена для перепродажу;

фінансових інвестицій, що утримуються підприємством до їх погашення;

фінансових активів, справедливу вартість яких неможливо достовірно визначити;

фінансових інвестицій та інших фінансових активів, щодо яких не застосовується оцінка за справедливою вартістю.

В силу п.31 П(С)БО 13 на кожну наступну після визнання дату балансу фінансові зобов`язання оцінюються за амортизованою собівартістю, крім фінансових зобов`язань, призначених для перепродажу, і зобов`язань за похідними фінансовими інструментами.

Відповідно до п.33 П(С)БО 13 балансова вартість фінансових активів, щодо яких не застосовується оцінка за справедливою вартістю, переглядається щодо можливого зменшення корисності на кожну дату балансу на основі аналізу очікуваних грошових потоків.

Сума втрат від зменшення корисності фінансового активу визначається як різниця між його балансовою вартістю та теперішньою вартістю очікуваних грошових потоків, дисконтованих за поточною ринковою ставкою відсотка на подібний фінансовий актив, з визнанням цієї різниці іншими витратами звітного періоду.

Відповідно до П(С)БО 12 Фінансові інвестиції , затвердженого наказом Міністерства фінансів України №91 від 26.04.2000 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 17.05.2000 р. за №284/4505, зі змінами:

п.3. Терміни, що наведені в положеннях (стандартах) бухгалтерського обліку, мають таке значення:

Амортизована собівартість фінансової інвестиції - собівартість фінансової інвестиції з урахуванням часткового її списання внаслідок зменшення корисності, яка збільшена (зменшена) на суму накопиченої амортизації дисконту (премії).

Ефективна ставка відсотка - ставка відсотка, що визначається діленням суми річного відсотка та дисконту (або різниці річного відсотка та премії) на середню величину собівартості інвестиції (або зобов`язання) та вартості її погашення.

Метод ефективної ставки відсотка - метод нарахування амортизації дисконту або премії, за яким сума амортизації визначається як різниця між доходом за фіксованою ставкою відсотка і добутком ефективної ставки та амортизованої вартості на початок періоду, за який нараховується відсоток.

п.4. Фінансові інвестиції первісно оцінюються та відображаються у бухгалтерському обліку за собівартістю. Собівартість фінансової інвестиції складається з ціни її придбання, комісійних винагород, мита, податків, зборів, обов`язкових платежів та інших витрат, безпосередньо пов`язаних з придбанням фінансової інвестиції.

п.8. Фінансові інвестиції (крім інвестицій, що утримуються підприємством до їх погашення або обліковуються за методом участі в капіталі) на дату балансу відображаються за справедливою вартістю.

Сума збільшення або зменшення балансової вартості фінансових інвестицій на дату балансу (крім інвестицій, що обліковуються за методом участі в капіталі) відображається у складі інших доходів або інших витрат відповідно.

п.10. Фінансові інвестиції, що утримуються підприємством до їх погашення, відображаються на дату балансу за амортизованою собівартістю фінансових інвестицій.

Різниця між собівартістю та вартістю погашення фінансових інвестицій (дисконт або премія при придбанні) амортизується інвестором протягом періоду з дати придбання до дати їх погашення за методом ефективної ставки відсотка.

Сума амортизації дисконту або премії нараховується одночасно з нарахуванням відсотка (доходу від фінансових інвестицій), що підлягає отриманню, та відображається у складі інших фінансових доходів або інших фінансових витрат з одночасним збільшенням або зменшенням балансової вартості фінансових інвестицій відповідно.

Згідно з п.11 ПСБО 28 Зменшення корисності активів , затвердженого наказом Міністерства фінансів України №817 від 24.12.2004 р., зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.01.2005 р. за №35/10315, зі змінами (Далі - ПСБО 28) теперішня вартість майбутніх чистих грошових надходжень від активу визначається застосуванням відповідної ставки дисконту до майбутніх грошових потоків від безперервного використання активу та його продажу (списання) наприкінці строку корисного використання (експлуатації). Майбутні грошові потоки від активу визначаються, виходячи з фінансових планів підприємства на період не більше п`яти років. Якщо в підприємства є досвід визначення суми очікуваного відшкодування активу і наявні розрахунки, що свідчать про достовірність оцінки майбутніх грошових потоків, то така оцінка може визначатися на підставі фінансових планів підприємства, які охоплюють період більше п`яти років.

Відповідно до п.14 ПСБО 28 ставка дисконту базується на ринковій ставці відсотка (до вирахування податку), що використовується в операціях з аналогічними активами. За відсутності ринкової ставки відсотка ставка дисконту базується на ставці відсотка на можливі позики підприємства або розраховується за методом середньозваженої вартості капіталу підприємства.

При визначенні ставки дисконту враховуються ризики, крім ризиків, що були враховані при визначенні майбутніх грошових потоків.

Отже, на дату виникнення кредиторської заборгованості боржник має визначити теперішню (справедливу) вартість свого зобов`язання. Сума дисконту (різниця між майбутньою та теперішньою вартістю зобов`язання) включається до доходу в момент отримання позики і до витрат - в процесі амортизації такого дисконту протягом строку користування позикою.

Сума амортизації дисконту або премії нараховується одночасно з нарахуванням відсотка (доходу від фінансових інвестицій), що підлягає отриманню, та відображається у складі інших фінансових доходів або інших фінансових витрат з одночасним збільшенням або зменшенням балансової вартості фінансових інвестицій відповідно.

Операція дисконтування зводиться до формули:

PV = FV/(1 + і)п, де

FV - майбутня вартість;

PV - теперішня вартість;

і - ставка дисконтування (середня річна облікова ставка рефінансування НБУ);

n - строк (число періодів).

Відповідно до пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України в редакції, що діяла в момент вчинення правопорушення) об`єктом оподаткування є прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього розділу.

Проведеною перевіркою було встановлено наступне.

Відповідно до облікової політики, позивач для здійснення господарської діяльності використовує Національні положення (стандарти) бухгалтерського обліку.

Зокрема, в пункті 2.1 розділу 2 Методологічні аспекти облікової політики наказу №1 від 20.03.2015 р. Про облікову політику , зазначено:

Ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності здійснювати відповідно до норм національних П(С)БО. .

Станом на кінець перевіряємого періоду (30.09.2019 р.) по бухгалтерському рахунку 6851 Розрахунки з іншими кредиторами рахувалась кредиторська заборгованість в сумі 450 000 грн., яка утворилася на підставі наступних договорів про отримання поворотної фінансової допомоги, укладених між ТОВ Торговий дім АРТІС з ТОВ Агро Фарм Трейд :

- Договір безпроцентної позики №070818/1 від 07.08.2018 р. За даними бухгалтерського обліку ТОВ Агро Фарм Трейд взаємовідносини по зазначеному договору відображено наступним чином: Згідно з договором №070818/1 від 07.08.2018 р. ТОВ Агро Фарм Трейд у періоді з 07.08.2018 р. отримало грошові кошти у сумі 55 тис.грн., повернуло грошові кошти у сумі 0,00 грн. Кредитове сальдо станом на 30.09.2019 р. по бух.рахунку 6851 Розрахунки з іншими кредиторами по вищевказаному договору складає 55 тис.грн.;

- Договір безпроцентної позики №100818/1 від 10.08.2018 р. Згідно з договором №100818/1 від 10.08.2018 ТОВ Агро Фарм Трейд у періоді з 10.08.2018 отримало грошові кошти у сумі 55 тис.грн., повернуло грошові кошти у сумі 0,00 грн. Кредитове сальдо станом на 30.09.2019 р. по бух.рахунку 6851 Розрахунки з іншими кредиторами по вищевказаному договору складає 55 тис.грн.

- Договір безпроцентної позики №24/09/2018 від 24.08.2018 р. Згідно з договором №24/09/2018 від 24.09.2018 р. ТОВ Агро Фарм Трейд у періоді з 24.09.2018 р. отримало грошові кошти у сумі 100 тис.грн., повернуло грошові кошти у сумі 0,00 грн. Кредитове сальдо станом на 30.09.2019 р. по бух.рахунку 6851 Розрахунки з іншими кредиторами по вищевказаному договору складає 100 тис.грн.

- Договір безпроцентної позики №11/10/18 від 11.10.2018 р. Згідно з договором №1 1/10/18 від 11.10.2018 р. ТОВ Агро Фарм Трейд у періоді з 11.10.2018 р. отримало грошові кошти у сумі 240 тис.грн., повернуло грошові кошти у сумі 0,00 грн. Кредитове сальдо станом на 30.09.2019 р. по бух.рахунку 6851 Розрахунки з іншими кредиторами по вищевказаному договору складає 240 тис.грн.

Поворотна фінансова допомога, отримана по вищезазначеним договорам, є довгостроковою (на термін більше 12 місяців).

Довгострокова кредиторська заборгованість мала обліковуватись на:

рахунку 55 Інші довгострокові зобов`язання , де за приписами Інструкції про застосування Плану рахунків від 30.11.1999 р. № 291 відображають, зокрема, фінансову допомогу на зворотній основі;

субрахунку 505 Інші довгострокові позики в національній валюті , де показують зобов`язанні із залучення позикових коштів (крім кредитів банків).

ТОВ Агро Фарм Трейд не визначило та не відобразило фінансовий дохід від дисконтування кредиторської заборгованості в момент виникнення заборгованості в загальному розмірі 176 112 грн. (в одиницях податкової звітності), в т.ч.: 2018 рік - 176 112 грн. та не здійснювало амортизацію дисконту протягом строку користування на кожну наступну дату балансу на загальну суму 62 183 грн. (в одиницях податкової звітності), в т.ч.: 2018 р. - 18 155 грн., І квартал 2019 р. - 14 676 грн., півріччя 2019 р. - 29 352 грн., 9 місяців 2019 р. - 44 028 грн.

Перевіркою задекларованих платником податків та встановлених у ході проведення перевірки показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма №2) встановлено, що:

- до складу інших фінансових доходів Звіту про фінансові результати не віднесено суму фінансового доходу від дисконтування кредиторської заборгованості у розмірі 176 112 грн. (в одиницях податкової звітності), в т.ч.: 2018 рік - 176 112 грн.

- до складу витрат Звіту про фінансові результати, не включено фінансові витрати (амортизація дисконту) на загальну суму 62 183 грн.

В ході перевірки встановлено використання в господарській діяльності ТОВ Агро Фарм Трейд офісного приміщення за адресою: Дніпропетровська область, 50027, м.Кривий Ріг, вул.Героїв АТО, будинок 62, приміщення 41, загальною площею 56 кв.м., орендованою площею 15 кв.м. Зазначене офісне приміщення використовується підприємством на підставі укладеного договору №1 від 01.11.2018 року з Фізичною особою ОСОБА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_2 . Оплата здійснюється щомісячно до 15 числа у розмірі 500 (п`ятсот) гривень 00 копійок (без ПДВ) на поточний рахунок Наймодавця. Орендна плата за цим Договором встановлюється динамічною. Зміна орендної плати оформляється у вигляді Додаткової угоди до даного Договору.

Разом з тим, зазначена операція не відображена в бухгалтерському обліку підприємства, тобто послуги не нараховувались, оплата за оренду не здійснювалась.

Відповідно до п.5 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 Дохід , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29.11.1999 р. № 290 (Далі - Положення Дохід ), дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Згідно з п.7 Положення Дохід визнані доходи класифікуються в бухгалтерському обліку за такими групами:

дохід (виручка) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - загальний дохід (виручка) від реалізації продукції, товарів, робіт або послуг без вирахування наданих знижок, повернення раніше проданих товарів та непрямих податків і зборів (податку на додану вартість, акцизного збору тощо):

чистий дохід від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) - визначається шляхом вирахування з доходу від реалізації продукції, товарів, робіт, послуг наданих знижок, вартості повернутих раніше проданих товарів, доходів, що за договорами належать комітентам (принципалам тощо), та податків і зборів;

інші операційні доходи - суми інших доходів від операційної діяльності підприємства, крім чистого доходу від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг), зокрема, дохід від операційної оренди активів; дохід від операційних курсових різниць; відшкодування раніше списаних активів; дохід від роялті, відсотків, отриманих на залишки коштів на поточних рахунках в банках, дохід від реалізації оборотних активів (крім фінансових інвестицій), необоротних активів, утримуваних для продажу, та групи вибуття тощо;

фінансові доходи - дивіденди, відсотки та інші доходи, отримані від фінансових інвестицій (крім доходів, які обліковуються за методом участі в капіталі);

інші доходи - включають, зокрема, дохід від реалізації фінансових інвестицій; дохід від неопераційних курсових різниць та інші доходи, які виникають у процесі господарської діяльності, але не пов`язані з операційною діяльністю підприємства.

Відповідно до п.15 ПСБО 15 Дохід , доходом визнається сума зобов`язання, яке не підлягає погашенню.

Таким чином, на п.44.1, п.44.2 ст.44, п.п.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, ПСБО 15 Дохід , статтей 1, 4, 9 Закону України Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16.07.1999 року №996-XIV, ТОВ Агро Фарм Трейд не відображено у складі доходів операції з безоплатного отримання послуг з оренди приміщення, що призвело до заниження доходу на загальну суму 5 500 грн., а саме: 2018 рік - 1 000 грн., І квартал 2019 року - 1 500 грн., півріччя 2019 року - 3 000 грн., 9 місяців 2019 року - 4 500 грн.

Також, за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. ТОВ Агро Фарм Трейд задекларовано у рядку 02 Декларацій Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності показники у загальній сумі 2 472 406 грн., в т.ч.: за 2017 рік - 0 грн., за 2018 рік - 1 431 800 грн., за 9 місяців 2019 року - 1 040 606 грн. (з них: перший квартал 2019 року - 213 846 грн., другий кварталі 2019 року - 219 043 грн., третій квартал 2019 року - 607 717 грн.).

Перевіркою повноти декларування позивачем показників рядка 02 Декларацій Фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. встановлено його заниження на загальну суму 680 753 грн., в т.ч.: 2018 рік в сумі 377 636 грн., І квартал 2019 року в сумі 2 352 грн., півріччя 2019 року в сумі 19 808 грн., 9 місяців 2019 року в сумі 303 117 грн.

Також в ході проведення перевірки встановлено:

1. фінансово-господарські взаємовідносини з ФОП ОСОБА_2 (інн НОМЕР_3 ), які

здійснювались на підставі договору перевезення від 13 лютого 2018 року за №13-02-18/1.

Згідно з укладеним договором, ТОВ Агро Фарм Трейд (замовник) замовляє, а ФОП ОСОБА_2 (перевізник) надає послуги по організації та виконанню перевезень вантажів автомобільним транспортом в міжміських сполученнях.

До перевірки надано акти виконаних робіт, реєстри товарно-транспортних накладних, товарно-транспортні накладні. Згідно з зазначеними первинними документами, встановлено що ФОП ОСОБА_2 , особисто (в якості водія) були здійсненні перевезення за період з дати укладення договору по 30.09.2019 року на загальну суму 360 354 грн.

Так, ОСОБА_2 (іпн. НОМЕР_3 ) є директором ТОВ Агро Фарм Трейд . Отже, згідно з наданими до перевірки документів, ОСОБА_2 одночасно здійснював перевезення та знаходився на робочому місці (що підтверджено табелями робочого часу), використовув службовий автомобіль (що підтверджено дорожніми листами легкового автомобіля).

Визначальною ознакою господарської операції є те, що вона повинна спричиняти реальні зміни майнового стану платника податків. Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення податкового обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

Тобто, необхідною умовою для віднесення сплачених у ціні товарів (робіт, послуг) витрат є факт придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в господарській діяльності. Витрати для цілей визначення об`єкта оподаткування податком на прибуток для цілей визначення об`єкта оподаткування мають бути фактично здійснені і підтверджені належним чином складеними первинними документами, що відображають реальність господарської операції, яка є підставою для формування податкового обліку платника податків.

Відсутність факту придбання товарів (робіт, послуг) або в разі якщо придбані товари (роботи, послуги) не призначені для використання у господарській діяльності платника податку відповідні суми не можуть включатися до складу витрат для цілей оподаткування податком на прибуток або податкового кредиту з податку на додану вартість навіть за наявності формально складених, але недостовірних документів або сплати грошових коштів.

Відповідно до п.44.2 ст.44 ПК України для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Зокрема, п.44.1 ст.44 ПК України визначено, що для цілей оподаткування платники податку зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням та сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Необхідність підтвердження господарських операцій первинними документами визначена п.1.2 ст.1, п.2.1 ст.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 р. №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 05.06.1995 р. за №168/704, первинні документи - це письмові свідоцтва, що фіксують та підтверджують господарські операції, включаючи розпорядження та дозволи адміністрації на їх проведення.

Статтею 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 р. №996-ХІV (із змінами та доповненнями) встановлено вимоги до первинних документів, які є підставою для бухгалтерського та податкового обліку. Згідно з даною нормою, підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення.

Первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення (ст.1 Закону №996).

Такі первинні документи повинні мати обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату і місце складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Отже, будь-які документи мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.

Якщо ж фактичного здійснення господарської операції не було, відповідні документи не можуть вважатися первинними документами для цілей ведення бухгалтерського обліку навіть за наявності всіх формальних реквізитів таких документів, що передбачені чинним законодавством.

В даному випадку, надані до перевірки паперові носії видаткових накладних, які оформлені не належним чином, не несуть юридичну силу та не містять доказовість первинного документу, тобто такі документи не можуть бути підставою для бухгалтерського та податкового обліку.

Отже, відповідно до п.44.2 ст.44 ПК України для обрахунку об`єкта оподаткування платник податку на прибуток використовує дані бухгалтерського обліку та фінансової звітності щодо доходів, витрат та фінансового результату до оподаткування.

Сам факт перерахування платником податків коштів контрагенту за відсутністю реального постачання останнім товарів не може зменшувати фінансовий результат до оподаткування, виходячи із такого.

Відповідно до п.6 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку №16 Витрати (Далі - Стандарт Витрати ), затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 року №318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 року за №27/4248, (із змінами і доповненнями) витратами звітного періоду визнаються або зменшення активів, або збільшення зобов`язань, що призводить до зменшення власного капіталу підприємства (за винятком зменшення капіталу внаслідок його вилучення або розподілу власниками), за умови, що ці витрати можуть бути достовірно оцінені.

При цьому активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, призведе до отримання економічних вигод у майбутньому (п.3 П(С)БО 1 Загальні вимоги до фінансової звітності ).

За змістом п.5 П(С)БО 10 Дебіторська заборгованість дебіторська заборгованість визнається активом, якщо існує ймовірність отримання підприємством майбутніх економічних вигод та може бути достовірно визначена її сума.

Відповідно, перерахування платником податків коштів за господарськими операціями, які фактично не здійснювалися, не зменшує активів платника податків (зменшення власного капіталу підприємства), що виключає можливість їх кваліфікації як витрати.

З урахуванням викладеного відображення ТОВ Агро Фарм Трейд в даних бухгалтерського обліку первинних документів, складених за відсутністю в дійсності господарської операції (яка не опосередковувалася будь-яким рухом активів (ані від задекларованих постачальників ані від інших, у т.ч. невстановлених осіб, є порушенням: п.6 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 Витрати , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 р. № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 р. за №27/4248 та не підлягає відображенню по кореспонденції рахунків Дт.631 Розрахунки з вітчизняними постачальниками Кт.311 Поточні рахунки в національній валюті .

Перераховані грошові кошти на загальну суму 1 555 282 грн., повинні відображатися в бухгалтерському обліку позивача на рахунку 377 Розрахунки з іншими дебіторами в кореспонденції з рахунком 311 Поточні рахунки в національній валюті як дебіторська заборгованість.

Так, укладений між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ Агро Фарм Трейд договір на надання послуг частково не опосередковувався реальним виконанням операцій, які становили їх предмет. Фактично між ФОП ОСОБА_2 та ТОВ Агро Фарм Трейд здійснено безпідставне документальне оформлення господарських операцій з надання послуг, які фактично не здійснювалися.

При перенесенні ТОВ Агро Фарм Трейд інформації з неправомірно складених первинних документів до облікових регістрів (рахунку 901 Собівартість реалізованої готової продукції ) порушено норми частини п`ятої ст.9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні , п.1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, абзацу другого розділу І Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.1999 р. № 291, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 21.12.1999 р. за № 893/4186.

Також ТОВ Агро Фарм Трейд при відображенні операції у складі витрат порушено норми п.6 Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 Витрати , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 31.12.1999 р. № 318, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19.01.2000 р. за № 27/4248.

Вищезазначені документи не можуть за змістом п.44.1 ст.44 ПК України вважатися документами для підтвердження даних податкового обліку і звітності.

Заниження фінансового результату за період з 12.10.2017 року по 30.09.2019 року на загальну суму 57 261 грн. та утворилося в результаті виявленого перевіркою порушення:

пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, встановлено заниження показника у рядку 01 Декларацій Дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків), визначений за правилами бухгалтерського обліку за перевіряємий період всього у сумі - 2018 рік - 176 112 грн.

Перевіркою задекларованих платником податків та встановлених у ході проведення перевірки показників Звіту про фінансові результати (Звіту про сукупний дохід) (форма №2) встановлено, що:

- до складу інших фінансових доходів Звіту про фінансові результати не віднесено суму фінансового доходу від дисконтування кредиторської заборгованості у розмірі 176 112 грн. (в одиницях податкової звітності), в т.ч.: 2018 рік - 176 112 грн.

- до складу витрат Звіту про фінансові результати, не включено фінансові витрати (амортизація дисконту) на загальну суму 62 183 грн. (в одиницях податкової звітності), в т.ч.: 2018 р. - 18 155 грн., 1 квартал 2019 р. - 14 676 грн., півріччя 2019 р. - 29 352 грн., три квартали 2019 р. - 44 028 грн.

Заниження фінансового результату за період з 12.10.2017 року по 30.09.2019 року на загальну суму 93 649 грн. що утворилося в результаті виявленого перевіркою порушення пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, по операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, а саме: 2018 рік - 93 649 грн.

В ході проведення перевірки встановлено фінансово-господарські взаємовідносини ТОВ Агро Фарм Трейд з ФОП ОСОБА_3 . Зазначені взаємовідносини здійснювались на підставі договору №7 від 28.06.2019 р.

В бухгалтерському обліку ТОВ Агро Фарм Трейд зазначені операції зазначені наступним чином: Д 631 К 92 на суму 250 000 грн. Станом на 30.09.2019 року рахується заборгованість ТОВ Агро Фарм Трейд на суму 250 000 грн.

Разом з тим, згідно з первинними документами, наданими до перевірки не можливо встановити обсяги виконаних послуг, їх направлення та мету їх отримання. Так до перевірки не надано звіти щодо виконаних послуг, тематику консультацій, та як наслідок можливість підтвердження зазначених витрат, як таких, що пов`язані з господарською діяльністю підприємства.

Таким чином, в порушення п.44.1, п.44.2 ст.44, пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, п.1 ст.9, п.1 ст.11 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 р. №996-ХІV (із змінами та доповненнями) ТОВ Агро Фарм Трейд занижено фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. на загальну суму 250 тис.грн.. в т.ч.: три квартали 2019 року - 250 тис.грн.

Заниження фінансового результату за період з 12.10.2017 року по 30.09.2019 року на загальну суму 54 489 грн.. в тому числі за 3 квартал 2019 рік - 54 489 грн., та утворилося в результаті виявленою перевіркою порушення пп.134.1.1 п.134.1 ст.134 ПК України, внаслідок безпідставного завищення фінансового результату на загальну суму 54 489 грн.

Разом з тим, згідно з поданими деклараціями з податку на прибуток фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності за період з 12.10.2017 р. по 30.09.2019 р. складає 2 472 406 грн. (2 472,41 тис.грн.), в т.ч.: 2018 рік - 1 431 800 грн. (1 431,80 тис.грн.), три квартали 2019 року - 1 040 606 грн. (1 040,6 тис.грн.). Отже, згідно даних бухгалтерського обліку встановлено: завищення фінансового результату за 3 квартали 2019 року на загальну суму 15556 грн.

Отже, з урахуванням завищення фінансового результату на суму 15 556 грн., встановлено його заниження на загальну суму 38 933 грн., в тому числі три квартали 2019 року - 38 933 грн.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 ст.9 КАС України передбачено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Суд зазначає, що відповідач як суб`єкт владних повноважень довів правомірність своїх дій. Натомість, позивачем не доведено та не підтверджено належними доказами обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги.

Відповідно до ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

За таких обставин, суд вважає за можливе у задоволенні позовної заяви відмовити повністю, з викладених вище підстав.

Відповідно до ст.139 КАС України, суд не вирішує питання щодо розподілу судових витрат між сторонами, враховуючи, що у задоволенні позову позивачу відмовлено, тому понесені ним судові витрати не відшкодовуються.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241 - 246, 250 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю "Агро Фарм Трейд" (50027, м.Кривий Ріг, вул.Героїв АТО, 62/41, код ЄДРПОУ 41659617) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, 17-а, код ЄДРПОУ 43145015) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень КАС України.

Повний текст рішення складено 14.08.2020 року.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.08.2020
Оприлюднено27.08.2020
Номер документу91141857
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5155/20

Постанова від 02.03.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 05.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Ухвала від 21.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Коршун А.О.

Рішення від 04.08.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 18.05.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні