Рішення
від 18.08.2020 по справі 922/1220/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Держпром, 8-й під`їзд, майдан Свободи, 5, м. Харків, 61022,

тел. приймальня (057) 705-14-14, тел. канцелярія 705-14-41, факс 705-14-41


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"18" серпня 2020 р.м. ХарківСправа № 922/1220/20

Господарський суд Харківської області у складі:

судді Рильової В.В.

при секретарі судового засідання Сіліній М.Г.

розглянувши в порядку загального позовного провадження справу

за позовом Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях, місто Полтава до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод", місто Харків про стягнення 203 037,93 грн. за участю представників:

позивача - Шафоростова О.М. довіреність № 5 від 13.01.2020;

відповідача - не з`явився;

ВСТАНОВИВ:

Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях (позивач) звернулося до Господарського суду Харківської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" (відповідача) про стягнення 225 256,22 грн., з яких: 196 208,54 грн. - сума основного боргу з орендної плати за Договором оренди державного майна № 278 від 03 липня 2003 року, 29 047,68 грн. - пеня. Також позивач просить суд покласти на відповідача судові витрати зі сплати судового збору.

Ухвалою Господарського суду Харківської області від 19.05.2020 позовну заяву Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі № 922/1220/20 та постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 15 червня 2020 року.

В підготовчому засіданні 15.06.2020 судом постановлено продовжити підготовче провадження у справі № 922/1220/20 на 30 днів - по 16 серпня 2020 року; відкладено розгляд справи на 06 липня 2020 року, на підставі пункту 3 частини другої статті 183 ГПК України. Відповідну ухвалу занесено до протоколу підготовчого засідання від 15 червня 2020 року.

У зв`язку із виникненням технічних проблем, що унеможливлювали участь представника Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях в підготовчому засіданні в режимі відеоконференції, 06 липня 2020 року судом постановлено ухвалу про відкладення підготовчого засідання у справі № 922/1220/20 на 13 липня 2020 року, на підставі пункту 1 частини другої статті 183 та пункту 3 частини другої статті 202 ГПК України.

Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях та Товариство з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" повідомлено про дату, час та місце розгляду справи № 922/1220/20 ухвалою суду від 07.07.2020 (в порядку частини другої статті 120 ГПК України).

В підготовчому засіданні 13.07.2020 судом оголошено, що до загального відділу діловодства Господарського суду Харківської області надійшли додаткові пояснення Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях щодо окремих питань у справі № 922/1220/20 (за вх. № 15946), а також заява про зменшення позовних вимог (вх. № 15947), згідно якої позивач зробив перерахунок розміру основного боргу за Договором оренди державного майна № 278 від 03 липня 2003 року та пені, що підлягають стягненню з ТОВ "Ямпільський молокозавод". Згідно уточненого розрахунку заборгованість з орендної плати складає 171 741,61 грн., пеня - 31 296,32 грн. Ціна позову - 203 037,93 грн.

Приймаючи до уваги те, що право позивача на зменшення розміру позовних вимог є абсолютним і не залежить від волі інших сторін у справі, а також враховуючи, що заява позивача про зменшення розміру позовних вимог відповідає вимогам, встановленим частиною п`ятою статті 46 ГПК України, суд прийняв відповідне зменшення та продовжив розгляд справи з урахуванням нової ціни позову.

За результатами підготовчого засідання 13.07.2020 у справі № 922/1220/20 судом, на підставі частини другої статті 185, частини першої статті 195 ГПК України, постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті на 18 серпня 2020 року.

Представник позивача, який брав участь в судовому засіданні 18.08.2020, позовні вимоги підтримував в повному обсязі та просив суд їх задовольнити з підстав, викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в підготовче засідання також не з`явився, про причини неявки суд не повідомив. Відзив Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" до суду не надходив.

З матеріалів справи вбачається, що всі поштові відправлення Господарського суду Харківської області у справі № 922/1220/20 (ухвали в паперовій формі) надіслано рекомендованими листами з повідомленням про вручення за адресою ТОВ "Ямпільський молокозавод", вказаною у позовній заяві, яка також співпадає з юридичною адресою згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (61058, місто Харків, вулиця Культури, будинок 9). Однак, зазначені відправлення не вручено адресатові та повернуто до суду із позначкою "адресат відсутній за вказаною адресою" (згідно довідки відділення поштового зв`язку Укрпошти). Жодних відомостей щодо інших засобів зв`язку із ТОВ "Ямпільський молокозавод" матеріали справи не містять.

Отже, суд належним чином виконав вимоги Господарського процесуального кодексу України щодо направлення процесуальних документів учасникам справи з метою належного їх повідомлення про дату, час та місце проведення судового засідання; відповідач мав достатньо часу підготувати заперечення на позовну заяву і визнається таким, що був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи (згідно пункту 5 частини шостої статті 242 ГПК України).

Враховуючи те, що неявка учасників справи в судове засідання, відповідно до приписів частини першої статті 202 Господарського процесуального кодексу України, не перешкоджає розгляду справи по суті, а також приймаючи до уваги обмежені строки розгляду справи по суті, визначені частиною другою статті 195 Господарського процесуального кодексу України, суд вважає за можливе розглянути справу № 922/1220/20 за відсутності представника ТОВ "Ямпільський молокозавод".

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Сумській області, правонаступником якого є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" 03.07.2003 було укладено Договір оренди державного майна № 278, відповідно до якого позивач виступав Орендодавцем, а відповідач - Орендарем. Згідно предмету даного Договору Орендодавець передав, а Орендар прийняв в строкове платне користування цілісний майновий комплекс Ямпільського орендного молокозаводу. Вартість майна, що передано в оренду, становила 325 448,00 грн., у тому числі основні фонди за залишковою вартістю 315 750,00 грн.

Орендодавець свої зобов`язання по Договору в частині передачі майна, визначеного пунктом 1.1. Договору, виконав належним чином і в строк, а саме передав в оренду майно, що підтверджується Актом прийому-передачі цілісного майнового комплексу, що належить до державної власності, від 03.07.2003, який є невід`ємною частиною Договору.

У зв`язку з наявною у Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" заборгованістю по орендній платі рішенням Господарського суду Сумської області від 06 листопада 2019 року у справі № 920/602/19 Договір оренди державного майна від 03.07.2003 № 278, укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод", розірвано; стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" на користь Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях заборгованість з орендної плати в розмірі 85 675,84 грн. та пеню в розмірі 10 622,97 грн. Рішення Господарського суду Сумської області від 06.11.2019 по справі № 920/602/19 не оскаржено і набрало законної сили 03.12.2019.

З матеріалів справи також вбачається, що 13 грудня 2019 року між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" укладено Угоду про порядок повернення цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу за договором оренди від 03.07.2003 № 278. Відповідно до вищезазначеної Угоди сторони домовились повернути цілісний майновий комплекс Ямпільського орендного молокозаводу у зв`язку із розірванням Договору оренди від 03.07.2003 № 278 за рішенням Господарського суду Сумської області від 06.11.2019 по справі № 920/602/19.

Сторони домовились провести процедуру повернення Об`єкта оренди відповідно до порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997 № 847.

Згідно пункту 12 Угоди нарахування орендної плати здійснюється до моменту підписання сторонами акту приймання- передавання майна.

Пунктом 15 Угоди сторони погодили, що у випадку непогашення заборгованості з орендної плати та всіх належних платежів і відрахувань, визначених договором оренди від 03.07.2003 № 278. Орендодавець залишає за собою право вирішувати спірні питання у судовому порядку відповідно до вимог чинного законодавства.

Також згідно пояснень позивача, Наказом Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях від 17.12.2019 № 1085 створено спільні комісії по інвентаризації, розмежуванню та оцінки вартості майна.

Листом від 14.01.2020 за № 3 ТОВ "Ямпільський молокозавод" звернувся до Регіонального відділення щодо продовження терміну проведення інвентаризації цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу на 14 днів у зв`язку з великим обсягом роботи.

Наказом регіонального відділення від 15.01.2020 № 58 внесено зміни до пункту 3 наказу № 1085 щодо продовження терміну проведення інвентаризації майна, що знаходиться на балансі ТОВ "Ямпільський молокозавод" на 14 днів.

На електронну пошту Регіонального відділення надійшов лист від ТОВ "Ямпільський молокозавод", зареєстрований 20.01.2020 за № 18/003451, в якому зазначено, що відповідно до протоколу № 1/19 загальних зборів засновників (учасників) ТОВ "Ямпільський молокозавод" звільнено ОСОБА_1 з посади директора ТОВ "Ямпільський молокозавод" з 17 грудня 2019 року за згодою сторін згідно п. 1 ст. 36 КЗпП України (наказ від 17.12.2019 № 77-К), ОСОБА_2 з посади головного бухгалтера ТОВ "Ямпільський молокозавод" 17 грудня 2019 року за згодою сторін згідно п. 1 ст. 36 КЗпП України (наказ від17.12.2019 № 76-К), які входили до складу комісій згідно наказу Регіонального відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях від 17.12.2019 № 1085 "По створенню спільних комісій по інвентаризації, розмежуванню та оцінки вартості майна".

Відповідно до протоколу № 1/19 загальних зборів засновників (учасників) ТОВ "Ямпільський молокозавод" призначено ОСОБА_3 на посаду директора ТОВ "Ямпільський молокозавод". Також в протоколі зазначено, що змінено юридичну адресу ТОВ "Ямпільський молокозавод" з "41200, Сумська область, смт. Ямпіль, Ямпільський район, вул. Кірова, 16" на "61058, м. Харків, Шевченківський район, вул. Культури, б. 9".

Листом від 28.01.2020 № 11-202-00674 регіональне відділення звернулося до директора ТОВ "Ямпільський молокозавод" Кобозевої Н.П. щодо виконання Угоди про порядок повернення цілісного майнового комплексу, укладеної між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях та ТОВ "Ямпільський молокозавод" 13.12.2019, з проханням надати кандидатури до складу для проведення повної інвентаризації та спільної комісії по розмежуванню і оцінці майна орендного товариства. Однак, відповідь на вищезазначений лист до Регіонального відділення не надходила, тобто кандидатури до складу комісій відповідачем не надані.

В подальшому Регіональне відділення звернулося листом від 21.02.2020 № 11-202- 01576 до ТОВ "Ямпільський молокозавод" щодо ставки за оренду державного майна при розрахунку орендної плати, в якому зазначено, що пунктом 12 Угоди про порядок повернення цілісного майнового комплексу Ямлільського орендного молокозаводу від 13.12.2019 за договором оренди державного майна від 03.07.2003 № 278, укладеного між Регіональними відділенням Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" визначено, що нарахування орендної плати Орендарю здійснюється до моменту підписання сторонами акту приймання-передавання орендованого майна та повідомлено про заборгованість зі сплати орендної плати та заборгованість зі сплати штрафних санкцій.

Згідно з розпорядженням Кабінету Міністрів України від 27.12.2019 № 1406-р "Про віднесення цілісних майнових комплексів державних підприємств (структурних підрозділів державних підприємств) до сфери управління Фонду державною майна", цілісні майнові комплекси державних підприємств, що передані в оренду і перебували у сфері управління Міністерства аграрної політики та продовольства України, зокрема цілісний майновий комплекс Ямлільського орендного молокозаводу, віднесені до сфери управління Фонду державного майна України.

Листами від 06.02.2020 за № 01-202-01143 та від 26.02.2020 за № 01-202-01694 Регіональне відділення звернулося до Фонду державного майна України щодо повернення цілісного майнового комплексу до державної власності, в яких зазначено, що регіональне відділення розпочинає роботу з повернення цілісного майнового комплексу до сфери управління - Фонду державного майна України відповідно до Порядку повернення орендованих цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997 № 847 (далі - Порядок).

Пунктом 11 Порядку зазначено, що уповноважений орган управління, у тому числі визначений Кабінетом Міністрів України, визначає державне підприємство, у повне господарське відання якого буде передано цілісний майновий комплекс, що повертається з оренди. Таким чином, регіональне відділення звернулося до Фонду державного майна України з проханням визначити державне підприємство, у повне господарське відання якого буде передано цілісний майновий комплекс, що повертається з оренди.

24 лютого 2020 року регіональним відділенням видано наказ під № 252 "Про повернення цілісного майнового комплексу Ямлільського орендного молокозаводу".

Регіональне відділення звернулося листом від 12.03.2020 за № 01-202-02073 до Фонду державного майна України про те, що орендодавець та уповноважений орган управління приймають рішення про передачу орендованого цілісного майнового комплексу зазначеному органу управління шляхом видання спільного наказу, якщо інше не визначено Кабінетом Міністрів України.

Листом від 05.06.2020 № 01-202-04100 Регіональне відділення повторно звернулося до Фонду державного майна України з проханням визначити державне підприємство, у повне господарське відання якого буде передано цілісний майновий комплекс, що повертається з оренди.

Відповідно до листа від 25.06.2020 № 10-57-12653 Фонд державного майна України, у зв`язку з відсутністю у чинному законодавстві порядку віднесення об`єктів права державної власності до сфери управління органів, уповноважених управляти державним майном, Фонд повідомив про відсутність повноважень необхідних для забезпечення функцій з управління об`єктами включеними до переліку, що додасться до Розпорядження, зокрема, щодо цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу.

Відповідно до Протоколу наради з опрацювання питань щодо визначення оптимального механізму приватизації цілісних майнових комплексів державних підприємств, які перебувають в оренді, в тому числі включення таких цілісних майнових комплексів до переліку об`єктів, що підлягають приватизації, а також порядку визначення їх вартості від 02.06.2020 у Фонді прийнято рішення погодитися з доцільністю опрацювання питання здійснення приватизації цілісних майнових комплексів, зокрема Ямпільського орендного молокозаводу без їх передачі на баланси державних підприємств, тобто при збереженні їх обліку за попередніми орендарями.

Звертаючись до суду із даним позовом Регіональне відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях посилається на те, що в добровільному порядку цілісний майновий комплекс Орендарем повернуто не було, на сьогоднішній день триває процедура передачі цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу уповноваженому органу управління - Фонду державного майна України відповідно до вимог Порядку повернення цілісних майнових комплексів державних підприємств після припинення або розірвання договору оренди, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 07.08.1997 № 847.

Згідно пункту 3.1 Договору оренди державного майна від 03.07.2003 № 278, орендна плата визначається на підставі Методики розрахунку і порядку використання плати за державне майно та пропорції її розподілу, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 04.10.1995 № 786 із змінами і доповненнями.

Пунктом 3.2 Договору визначено, що орендна плата за кожен наступний місяць визначається шляхом коригування орендної плати за попередній місяць па індекс інфляції за наступний місяць,

Відповідно до пункту 3.3 Договору, орендна плата перераховується орендарем до Державного бюджету щомісяця не пізніше 12 числа місяця, наступного за звітним.

Пунктом 5.2 Договору також визначено, що орендар зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату до державного бюджету.

За розрахунком позивача станом на 09.07.2020 за ТОВ "Ямпільський молокозавод" обліковується загальна сума заборгованості з орендної плати, що становить 257 417,45 грн., яка підтверджується станом надходження орендної плати по договору оренди від 03.07.2003 № 278, з яких 85 675,84 грн. є сумою стягнутої орендної плати за період з листопада 2018 року по липень 2019 року, відповідно до рішення Господарського суду Сумської області від 06.11.2019 по справі № 920/602/19. Отже, за період з серпня 2019 року по травень 2020 року сума заборгованості з орендної плати становить 171 741,61 грн.

Крім того, посилаючись на пункт 3.5 Договору оренди державного майна від 03.07.2003 № 278, згідно якого орендна плата, перерахована несвоєчасно або не в повному обсязі, підлягає індексації і стягується до бюджету відповідно до чинного законодавства з урахуванням пені в розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України на дату нарахування пені від суми заборгованості, з урахуванням індексації за кожний день прострочення (включаючи день оплати), позивач також нарахував та заявив до стягнення з ТОВ "Ямпільський молокозавод" пеню в розмірі 31 296,32 грн. (за період з 02.09.2019 по 09.07.2020).

Вирішуючи питання про правомірність та обґрунтованість заявлених в межах даної справи позовних вимог, суд виходить із наступного.

Згідно укладеного між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Сумській області, правонаступником якого є Регіональне відділення Фонду державного майна України по Полтавській та Сумській областях та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" Договору оренди державного майна № 278 від 03 липня 2003 року, у даному випадку між сторонами виникли правовідносини, які підпадають під правове регулювання Глави 58 Цивільного кодексу України, Глави 30 Господарського кодексу України, а також Закону України "Про оренду державного та комунального майна".

Відповідно до статті 759 Цивільного кодексу України (далі - ЦК України) та частини першої 283 Господарського кодексу України (далі - ГК України) за договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк.

Статтею 284 ГК України та статтею 10 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (чинна на момент виникнення правовідносин редакція) визначено, що істотними умовами договору оренди є: об`єкт оренди (склад і вартість майна з урахуванням її індексації); термін, на який укладається договір оренди; орендна плата з урахуванням її індексації, порядок використання амортизаційних відрахувань, якщо їх нарахування передбачено законодавством; відновлення орендованого майна та умови його повернення; виконання зобов`язань; забезпечення виконання зобов`язань - неустойка (штраф, пеня), порука, завдаток, гарантія тощо; порядок здійснення орендодавцем контролю за станом об`єкта оренди; відповідальність сторін; страхування орендарем взятого ним в оренду майна; обов`язки сторін щодо забезпечення пожежної безпеки орендованого майна.

За користування майном з наймача справляється плата, розмір якої встановлюється договором найму (частина перша статті 762 ЦК України).

Згідно з приписами частини п`ятої статті 762 ЦК України, частини третьої статті 285 ГК України плата за користування майном вноситься щомісячно, якщо інше не встановлено договором, а орендар зобов`язаний вносити орендні платежі своєчасно і в повному обсязі.

Статтею 12 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (чинна на момент виникнення правовідносин редакція) встановлено, що договір оренди вважається укладеним з моменту досягнення домовленості з усіх істотних умов і підписання сторонами тексту договору.

Відповідно до статті 291 ГК України та статті 26 Закону України "Про оренду державного та комунального майна" (чинна на момент виникнення правовідносин редакція) одностороння відмова від договору оренди не допускається. Договір оренди припиняється в разі: закінчення строку, на який його було укладено; приватизації об`єкта оренди орендарем (за участю орендаря); укладення концесійного договору з орендарем державного майна відповідно до Закону України "Про концесію"; банкрутства орендаря; загибелі об`єкта оренди; ліквідації юридичної особи, яка була орендарем або орендодавцем.

Договір оренди може бути розірвано за погодженням сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірвано за рішенням суду у разі невиконання сторонами своїх зобов`язань та з інших підстав, передбачених законодавчими актами України.

За загальними положеннями цивільного законодавства, у разі розірвання договору зобов`язання сторін припиняються. Якщо договір змінюється або розривається у судовому порядку, зобов`язання змінюється або припиняється з моменту набрання рішенням суду про зміну або розірвання договору законної сили (стаття 653 ЦК України).

Враховуючи те, що рішенням Господарського суду Сумської області від 06 листопада 2019 року у справі № 920/602/19 Договір оренди державного майна № 278 від 03.07.2003, укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод", розірвано, відповідний Договір припинив свою дію з 03 грудня 2019 року.

Водночас частиною другою статті 795 ЦК України визначено, що повернення наймачем предмета договору найму оформляється відповідним документом (актом), який підписується сторонами договору.

У відповідності до пункту 2.4. Договору оренди державного майна № 278 від 03.07.2003, Орендар повертає підприємство Орендодавцю у порядку, визначеному чинним законодавством України та цим Договором. Підприємство вважається поверненим з моменту підписання сторонами акта приймання - передачі.

Також згідно умов пункту 12 Угоди про порядок повернення цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу за договором оренди від 03.07.2003 № 278, укладеної сторонами 13.12.2019, нарахування орендної плати здійснюється до моменту підписання сторонами акту приймання- передавання майна.

Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства України та Угоди про порядок повернення цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу за договором оренди від 03.07.2003 № 278 основне зобов`язання відповідача - сплачувати орендну плату за весь час фактичного користування майном, яке виникло з договору оренди, не припиняється після розірвання Договору, оскільки таке припинення пов`язано не із закінченням строку, на який було укладено договір, а з моментом підписання сторонами відповідного акта про повернення орендарем предмета договору оренди.

Згідно загальних умов статті 193 ГК України та статті 526 ЦК України, яка містить аналогічні положення, зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до закону, інших актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Враховуючи те, що цілісний майновий комплекс Ямпільського орендного молокозаводу відповідачем не повернуто, Регіональне відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях має усі правові підстави для нарахування орендної плати за користування відповідачем об`єктом оренди у визначений позивачем період.

Зважаючи на встановлені факти та вимоги вищезазначених норм, а також враховуючи те, що відповідач в установленому Господарським процесуальним кодексом України порядку обставини, які повідомлені позивачем, не спростував, суд, перевіривши відповідний розрахунок, дійшов висновку, що позовні вимоги Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях в частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" заборгованості з орендної прати в розмірі 171 741,61 грн. обґрунтовані, підтверджуються наявними у матеріалах справи доказами та підлягають задоволенню.

Разом з тим, розглянувши позовні вимоги в частині стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" пені в розмірі 31 296,32 грн., суд дійшов висновку щодо відмови у їх задоволенні з огляду на наступне.

Відповідно до статті 611 Цивільного кодексу України одним з наслідків порушення зобов`язань є сплата неустойки, розмір якої встановлюється договором або актом цивільного законодавства.

Згідно статті 549 Цивільного кодексу України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.

Регіональним відділенням Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях розраховано неустойку із посиланням на пункт 3.5 Договору оренди державного майна № 278 від 03.07.2003, яким передбачено нарахування пені в розмірі подвійної ставки НБУ на дату нарахування пені від суми заборгованості, за кожен день прострочення.

Однак, у даному випадку, заявлена позивачем до стягнення неустойка нарахована поза межами Договору, оскільки як вже було встановлено раніше судом, рішенням Господарського суду Сумської області від 06 листопада 2019 року у справі № 920/602/19 Договір оренди державного майна № 278 від 03.07.2003, укладений між Регіональним відділенням Фонду державного майна України по Сумській області та Товариством з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" розірвано, а відтак, відповідний Договір припинив свою дію з 03 грудня 2019 року.

Умовами Угоди про порядок повернення цілісного майнового комплексу Ямпільського орендного молокозаводу за договором оренди № 278 від 03.07.2003 також визначено тільки нарахування орендної плати до моменту підписання сторонами акту приймання- передавання майна. Нарахування пені за таких обставин, є неможливим, оскільки між сторонами відсутні договірні правовідносини щодо нарахування штрафних санкцій.

Вирішуючи питання розподілу судового збору, суд керується частиною першою статті 129 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підставі, покладається на сторони пропорційно розміру задоволених вимог. Таким чином, судовий збір покладається на Товариство з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" пропорційно до суми задоволених позовних вимог та підлягає стягненню на користь позивача у розмірі 2 576,12 грн.

Керуючись статтями 1, 2, 13, 15, 16, 73-80, 86, 123, 129, 233, 236-238, 239, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях задовольнити частково.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ямпільський молокозавод" (місцезнаходження: 61058, місто Харків, вулиця Культури, будинок 9; код ЄДРПОУ 32535080) на користь Регіонального відділення Фонду Державного майна України по Полтавській та Сумській областях (місцезнаходження: 36014, місто Полтава, вулиця Небесної Сотні, будинок 1/23; код ЄДРПОУ 42769539) заборгованість з орендної плати в розмірі 171 741,61 грн. та витрати зі сплати судового збору в розмірі 2 576,12 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

В задоволенні позову в частині стягнення пені в розмірі 31 296,32 грн. - відмовити.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня складення повного судового рішення в порядку, передбаченому статтею 256 ГПК України, з урахуванням пункту 17.5 Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України, а також пункту 4 розділу X Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено "27" серпня 2020 р.

Суддя В.В. Рильова

справа № 922/1220/20

Дата ухвалення рішення18.08.2020
Оприлюднено28.08.2020
Номер документу91175825
СудочинствоГосподарське
Сутьстягнення 203 037,93 грн

Судовий реєстр по справі —922/1220/20

Рішення від 18.08.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 27.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 13.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 07.07.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 26.06.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 15.06.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 19.05.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

Ухвала від 27.04.2020

Господарське

Господарський суд Харківської області

Рильова В.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні