Справа № 560/2728/20
РІШЕННЯ
іменем України
28 серпня 2020 рокум. Хмельницький
Хмельницький окружний адміністративний суд в особі головуючого-судді Гнап Д.Д. розглянув адміністративну справу за позовом Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області до сектору культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області про стягнення капіталізованих платежів.
І. СТИСЛИЙ ВИКЛАД ПОЗИЦІЙ СТОРІН
Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області звернулося в суд з позовом до сектора культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області, в якому просить стягнути з сектора культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області капіталізовані платежі в сумі 453223,52 грн.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сектор культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області з 20.04.2020 перебуває в стані припинення.
На обліку в Управлінні виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області перебуває одна особа, якій призначено страхові виплати згідно чинного законодавства. Для продовження страхових виплат потерпілій протягом її життя, повинна бути проведена капіталізація платежів. Загальна сума платежів, що підлягає капіталізації для розрахунку з потерпілим становить 453223,52 грн.
Відповідач подав до суду відзив, в якому просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Вказав, що сектор культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області не є роботодавцем та страхувальником постраждалої, а тому підстав для стягнення капіталізованих платежів немає.
До суду надійшла відповідь на відзив, в якій зазначено, що на обслуговуванні в Городоцькому відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області перебуває потерпіла ОСОБА_1 , яка на час настання нещасного випадку працювала на посаді директора Іванковецького будинку культури, який підпорядковується Городоцькому відділу культури і туризму. А тому, наявні підстави для задоволення позову та стягнення з сектора культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області капіталізованих платежів.
ІІ. ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ
Ухвалою Хмельницького окружного адміністративного суду від 01.06.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження.
ІІІ. ОБСТАВИНИ, ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ
Відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань сектор культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області з 20.04.2020 року перебуває в стані припинення, ліквідатором призначено Бабина Віктора Петровича .
На обслуговувані в Городоцькому відділенні управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області перебуває одна особа: потерпіла ОСОБА_1 , яка отримала травму внаслідок нещасного випадку на виробництві, що стався 28.04.2009 року, підтвердженням цьому є акт про нещасний випадок пов`язаний з виробництвом форми Н-1 від 20.05.2009 року, акт форми Н-5 від 20.05.2009 року (право отримання страхових виплат підтверджується довідкою МСЕК серія АБ №0013573 від 05.11.2013 року (копії додаються). Потерпілій призначено страхові виплати за рахунок коштів управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області.
30.03.2020 року управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області на адресу відповідача направлено заяву про визнання грошових вимог, що складаються зі сплати капіталізованих платежів в сумі 453223,52 грн.
На адресу управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Хмельницькій області 04.05.2020 року від ліквідатора надійшла відповідь, згідно якої, рішення щодо визнання чи відхилення заявлених грошових вимог буде прийнято після проведеної правоохоронними органами відповідної перевірки. Відповідно до відповіді ліквідаційною комісією було встановлено наявність ознак, які вказують на можливе вчинення групою осіб кримінального правопорушення. Внаслідок чого головою ліквідаційної комісії на адресу Прокуратури Хмельницької області надіслано заяву щодо реагування в порядку визначеному Кримінальним процесуальним законодавством.
Оскільки відповідач грошові вимоги Фонду по капіталізації не сплатив, позивач звернуся до суду з даним позовом.
IV. ОЦІНКА СУДУ
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом. Це право гарантується загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням за рахунок страхових внесків громадян, підприємств, установ і організацій, а також бюджетних та інших джерел соціального забезпечення; створенням мережі державних, комунальних, приватних закладів для догляду за непрацездатними.
Спірні правовідносини регулюються положеннями Цивільного кодексу України, Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" та Порядку капіталізації платежів для задоволення вимог, що виникли із зобов`язань підприємства-банкрута перед громадянами внаслідок заподіяння шкоди їх життю і здоров`ю, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 06.05.2000 за №765 (далі - Порядок №765).
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначає Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Згідно з статтею 3 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" соціальне страхування здійснюється за принципами: 1) законодавчого визначення умов і порядку здійснення соціального страхування; 2) обов`язковості страхування осіб відповідно до видів соціального страхування та можливості добровільності страхування у випадках, передбачених законом; 3) державних гарантій реалізації застрахованими особами своїх прав; 4) обов`язковості фінансування Фондом витрат, пов`язаних із наданням матеріального забезпечення, страхових виплат та соціальних послуг, в обсягах, передбачених цим Законом; 5) формування та використання страхових коштів на засадах солідарності та субсидування; 6) диференціації розміру виплати допомоги залежно від страхового стажу; 7) диференціювання страхового тарифу з урахуванням умов і стану безпеки праці, виробничого травматизму та професійної захворюваності на кожному підприємстві; 8) економічної заінтересованості суб`єктів страхування в поліпшенні умов і безпеки праці; 9) цільового використання коштів соціального страхування; 10) відповідальності роботодавців та Фонду за реалізацію права застрахованої особи на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за цим Законом.
Положеннями статті 4 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" визначено, що страхування від нещасного випадку здійснюється Фондом соціального страхування України, який є некомерційною самоврядною організацією.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" джерелами формування коштів Фонду, крім іншого, є капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до абзацу другого пункту 1 Порядку №765 капіталізація платежів здійснюється щодо кожної особи з урахуванням заборгованості за попередні роки та необхідності виплати майбутніх платежів. Під час розрахунку сум цих платежів повинні враховуватися заробітна плата потерпілого, відсоток втрати професійної працездатності, витрати по догляду за потерпілим, на реабілітацію, протезування, придбання транспортних засобів та види соціальної допомоги відповідно до медичного висновку, необхідність сплати одноразової допомоги у зв`язку з травмою або професійним захворюванням, які можуть призвести до смерті потерпілого, а також інших виплат, передбачених законодавством.
Встановлений Кабінетом Міністрів України порядок надходження до Фонду капіталізованих платежів у випадках ліквідації страхувальників (суб`єктів підприємницької діяльності) означає, що у разі припинення страхувальник, який у процесі своєї діяльності заподіяв шкоду життю чи здоров`ю працівників зобов`язаний внести до Фонду належну таким працівникам грошову суму з урахуванням заборгованості за попередні роки та потреби у майбутніх виплатах. Визначення механізму надходження таких платежів дає змогу Фонду забезпечити створення резерву коштів для покриття витрат на страхові виплати та надання медико-соціальних послуг потерпілим, які отримали виробничі травми чи професійні захворювання на підприємствах, які ліквідовані без правонаступника.
Таким чином, наведеними нормами передбачено обов`язок страхувальника проводити капіталізацію платежів для продовження страхових виплат непрацездатним особам, які були на утриманні потерпілого від нещасного випадку на виробництві та мали право на одержання від нього утримання, а також дітям потерпілого, народженим після його смерті.
За змістом пункту 3 Порядку №765 капіталізація платежів розраховується на період, що визначається як різниця між середньою тривалістю життя для чоловіків і жінок у країні та їх віком на момент здійснення капіталізації.
Згідно наявному у матеріалах справи розрахунку, загальна потреба в капіталізації коштів для розрахунку з потерпілими складає 453223,52 грн.
Оскільки капіталізовані платежі сплачені не були, тому вони підлягають стягненню з відповідача в судовому порядку.
Як вже наголошувалось судом, джерелами формування коштів Фонду (крім інших) є страхові внески страхувальників та застрахованих осіб, капіталізовані платежі, що надійшли у випадках ліквідації страхувальників у порядку.
Відповідно до статті 112 Цивільного кодексу України у разі ліквідації платоспроможної юридичної особи вимоги її кредиторів задовольняються у першу чергу - щодо відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, та вимоги кредиторів, забезпечені заставою чи іншим способом.
Згідно з частиною 3 статті 110 Цивільного кодексу України якщо вартість майна юридичної особи є недостатньою для задоволення вимог кредиторів, юридична особа здійснює всі необхідні дії, встановлені законом про відновлення платоспроможності або визнання банкрутом.
Частиною 2 статті 1205 Цивільного кодексу України передбачено, що у разі ліквідації юридичної особи платежі, належні потерпілому або особам, визначеним у статті 1200 цього Кодексу мають бути капіталізовані для виплати їх потерпілому або цим особам у порядку, встановленому законом або іншим нормативно-правовим актом.
Аналіз наведених норм дає підстави вважати, що капіталізація платежів здійснюється у всіх випадках ліквідації юридичної особи, а не лише у випадку ліквідації підприємства-банкрута.
Виходячи з наведеного, суд дійшов висновку, що до спірних правовідносин слід застосовувати приписи пункту 5 частини 1 статті 11 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".
Заявлена позивачем сума платежів, яка підлягає капіталізації підтверджується розрахунками потреби в капіталізації коштів та іншими матеріалами справи.
Суд відхиляє посилання позивача на те, що сектор культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області не є роботодавцем та страхувальником постраждалої, оскільки відповідно до довідки, виданої Іванковецькою сільською радою №623 від 10.07.2009 ОСОБА_1 на час настання нещасного випадку працювала на посаді директора Іванковецького будинку культури, який підпорядковується Городоцькому відділу культури і туризму (на теперішній час - сектор культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області)
На момент розгляду справи в суді акти про нещасний випадок пов`язаний з виробництвом, затверджені начальником відділу культури і туризму Городоцької РДА, не скасовані і потерпіла продовжує отримувати виплати, а сума капіталізованих платежів у розмірі 453223,52 грн відповідачем не сплачена,
Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Позивачем доведено обґрунтованість та правомірність заявлених позовних вимог, а тому позов слід задовольнити.
Судові витрати, сплачені позивачем при поданні позовної заяви, відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України з відповідача стягненню не підлягають.
Керуючись статтями 6, 72-77, 139, 244, 246, 250, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
позов Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області задовольнити.
Стягнути з сектора культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області на користь управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області капіталізовані платежі в сумі 453223 (чотириста п`ятдесят три тисячі двісті двадцять три) гривні 52 грн.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складене 28 серпня 2020 року
Позивач:Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Хмельницькій області (вул. Проскурівська, 18,Хмельницький,Хмельницька область,29013 , код ЄДРПОУ - 41316723) Відповідач:Сектор культури, національностей, релігій та туризму Городоцької РДА Хмельницької області (вул. Грушевського, 51,Городок,Городоцький район, Хмельницька область,32000 , код ЄДРПОУ - 02231123)
Головуючий суддя Д.Д. Гнап
Суд | Хмельницький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2020 |
Оприлюднено | 31.08.2020 |
Номер документу | 91205164 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Хмельницький окружний адміністративний суд
Гнап Д.Д.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні