ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 серпня 2020 року м. Житомир справа № 240/3244/20
категорія 109020000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі
головуючого судді Черноліхова С.В.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Садівничого товариства "Берізка" до Вільської сільської ради Черняхівського району Житомирської області про визнання протиправним та скасування рішення,
встановив:
Садівниче товариство "Берізка" звернулося до суду з позовом, у якому просить визнати протиправним і скасувати рішення Вільської сільської ради Черняхівського району Житомирської області № 531 від 19 вересня 2019 року "Про приєднання частини СТ "Берізка" до села Вишпіль".
В обгрунтування своїх вимог зазначає, що спірним рішенням було виділено земельну ділянку площею 29,2 га з садівничого товариства "Берізка" і віднесено до земель у межах села Вишпіль. Таке віднесення проведено протиправно, оскільки члени садівничого товариства не зверталися до правління і відповідне рішення загальними зборами не приймалося, а також проект земелустрою щодо зміни меж села Вишпіль не розроблявся.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 16 березня 2020 року відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати розгляд справи в порядку загального позовного провадження і призначено підготовче засідання на 31 березня 2020 року.
31 березня та 28 квітня 2020 року підготовче засідання не відбулося через вжиття органами державної влади посилених обмежувальних заходів щодо попередження ситуації з можливим розповсюдженням вірусу Covid-19. Наступне засідання призначено на 14 травня 2020 року.
14 травня 2020 року підготовче засідання не відбулося у зв`язку з відпусткою судді. Наступне засідання призначено на 28 травня 2020 року.
28 травня 2020 року підготовче засідання відкладено на 09 червня 2020 року.
09 червня 2020 року за клопотанням представника позивача в підготовчому засіданні оголошено перерву до 18 червня 2020 року.
18 червня 2020 року закрито підготовче провадження і призначено справу до розгляду на 23 липня 2020 року.
23 липня 2020 року в судовому засіданні оголошено перерву до 11 серпня 2020 року.
11 серпня 2020 року судове засідання не відбулося у зв`язку з відпусткою судді. Наступне засідання призначено на 20 серпня 2020 року.
20 серпня 2020 року судом без виходу до нарадчої кімнати постановлено ухвалу, яка занесена в протокол судового засідання, про продовження подальшого розгляду справи у письмовому провадженні.
14 травня 2020 року відповідач направив до суду відзив на позов, в якому просив у його задоволенні відмовити. Пояснив, що рішенням 14 сесії 6 скликання Черняхівської райради від 05 жовтня 2012 року затверджено проект землеустрою щодо зміни і встановлення меж села Вишпіль з врахуванням земельних ділянок, які перебували у користуванні і власності членів СТ "Берізка". Спірним рішенням фактично продубльовано і повторно виконано рішення 14 сесії 6 скликання Черняхівської райради від 05 жовтня 2012 року.
У відповіді на відзив позивач зазначає, що за період до прийняття відповідачем спірного рішення і після цього до товариства не надходили заяви членів СТ "Берізка", ділянки яких розміщені на земельній ділянці площею 29,2 га. Рішення загальними зборами або правлінням щодо припинення членства у садівничому товаристві не приймалося.
Суд, розглянувши позовну заяву, повно і всебічно з`ясувавши всі обставини справи в їх сукупності, перевіривши їх наявними в матеріалах справи доказами, дійшов наступних висновків.
Встановлено, що 19 вересня 2019 року Вільською сільською радою Черняхівського району Житомирської області прийнято рішення № 531 "Про приєднання частини СТ "Берізка" до села Вишпіль". У пункті 1 вказаного рішення визнано земельну ділянку площею 29,2 га такою, що не перебуває в оренді у СТ "Берізка" у зв`язку з відсутністю договору оренди земельної ділянки.
У пункті 2 зазначено, що земельну ділянку площею 29,2 га віднесено до земель у межах села Вишпіль, що перебувають у власності і користуванні громадян для обслуговування житлових будинків, для ведення особистого селянського господарства та розташовані 11 вулиць: Озерна, Весела, Польова, АДРЕСА_1 і 4 провулки: Садовий, ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , Сливовий.
З вказаним рішенням позивач не погоджується, у зв`язку з чим звернувся з позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частиною 2 статті 174 Земельного кодексу України, рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які входять до складу відповідного району, приймаються районною радою за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Рішення про встановлення і зміну меж сіл, селищ, які не входять до складу відповідного району, або у разі, якщо районна рада не утворена, приймаються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими радами за поданням відповідних сільських, селищних рад.
Відповідно до статті 175 Земельного кодексу України, межі адміністративно-територіальних одиниць встановлюються в порядку та відповідно до закону.
Відповідно до статті 46 Закону України "Про землеустрій", для встановлення або зміни меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж відповідних адміністративно-територіальних одиниць.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальних одиниць розробляються для створення повноцінного життєвого середовища та створення сприятливих умов їх територіального розвитку, забезпечення ефективного використання потенціалу територій із збереженням їх природних ландшафтів та історико-культурної цінності, з урахуванням інтересів власників земельних ділянок, землекористувачів, у тому числі орендарів, і затвердженої містобудівної документації.
Проекти землеустрою щодо встановлення (зміни) меж сіл, селищ, міст розробляються за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради.
Проект землеустрою щодо встановлення (зміни) меж адміністративно-територіальної одиниці підлягає погодженню сільськими, селищними, міськими, районними радами, районними державними адміністраціями, за рахунок території яких планується здійснити розширення її меж. У разі розширення меж населеного пункту за рахунок території, яка не входить до складу відповідного району, або якщо районна рада не утворена, проект погоджується з Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною державною адміністрацією.
Рішення про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць є одночасно рішенням про затвердження проектів землеустрою щодо їх встановлення (зміни).
Відомості про встановлення (зміну) меж адміністративно-територіальних одиниць вносяться до Державного земельного кадастру. Відомості про встановлені (змінені) межі адміністративно-територіальних одиниць зазначаються у витязі з Державного земельного кадастру, який безоплатно видається відповідній сільській, селищній, міській, районній, обласній раді.
Складовою частиною проекту землеустрою щодо встановлення і зміни меж населеного пункту є перелік земельних ділянок державної власності (із зазначенням їх кадастрових номерів, місцезнаходження, площі та цільового призначення), які переходять у комунальну власність відповідної територіальної громади.
Згідно з статтею 35 Земельного кодексу України, громадяни України із земель державної і комунальної власності мають право набувати безоплатно у власність або на умовах оренди земельні ділянки для ведення індивідуального або колективного садівництва. До земель загального користування садівницького товариства належать земельні ділянки, зайняті захисними смугами, дорогами, проїздами, будівлями і спорудами загального користування. Землі загального користування садівницького товариства безоплатно передаються йому у власність за клопотанням вищого органу управління товариства до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування на підставі документації із землеустрою, за якою здійснювалося формування земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості). Приватизація земельної ділянки громадянином - членом садівницького товариства здійснюється без згоди на те інших членів цього товариства. Використання земельних ділянок садівницьких товариств здійснюється відповідно до закону та статутів цих товариств.
Як вбачається з матеріалів справи, СТ "Берізка" здійснює свою діяльність на земельній ділянці розміром 29,2 га, розміщеній у межах населеного пункту с. Вишпіль Черняхівського району, та земельній ділянці розміром 22 га за межами населеного пункту с. Кам`янка Житомирського району (пункт 1.5 Статуту Обслуговуючого кооперативу "СТ "Берізка").
На позачергових загальних зборах обслуговуючого кооперативу "СТ "Берізка", які відбулися 08 червня 2019 року, було прийнято рішення членами товариства, земельні ділянки яких розташовані в межах с. Вишпіль, про виділення із кооперативу та приєднання до населеного пункту с. Вишпіль Черняхівського району.
Із відповідною заявою про розгляд питання виділення із кооперативу та приєднання до с. Вишпіль Черняхівського району до голови Вільської сільської об`єднаної територіальної громади звертався голова комісії по вирішенню питання по приєднанню до населеного пункту Вишпіль.
12 липня 2019 року 31 сесія Вільської сільської ради прийняла рішення про надання згоди на приєднання членів СТ "Берізка" до Вільської сільської ради.
У подальшому, члени СТ "Берізка" направили до виконавчого комітету Вільської сільської об`єднаної територіальної громади заяви з підтвердженням свого рішення про приєднання до села Вишпіль Вільської сільської об`єднаної територіальної громади.
За результатами розгляду вказаних заяв 19 вересня 2019 року Вільська сільська рада прийняла спірне рішення, яким визнано земельну ділянку площею 29,2 га такою, що не перебуває в оренді у СТ "Берізка", у зв`язку з відсутністю договору оренди земельної ділянки та віднесено її до земель у межах села Вишпіль.
Суд вважає за необхідне зазначити, що земельна ділянка площею 29,2 га, на якій здійснювало свою діяльність СТ "Берізка", вже була включена в межі села Вишпіль Зороківської сільської ради Черняхівського району на підставі проекту землеустрою щодо зміни та встановлення меж населеного пункту села Вишпіль, який затверджено рішенням 14 сесії 6 скликання Черняхівської районної ради від 05 жовтня 2012 року. Зазначене рішення на даний момент є чинним, доказів його скасування суду не надано.
У частині першій статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України закріплено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси, і просити про їх захист шляхом:
1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень;
2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень;
3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій;
4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії;
5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень;
6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю.
Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Частиною першою статті 2 КАС України встановлено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Відповідно до частини 2 статті 2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
У пункті 8 частини 1 статті 4 КАС України визначено, що позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.
Відповідач - суб`єкт владних повноважень, а у випадках, визначених законом, й інші особи, до яких звернена вимога позивача (пункт 9 частини 1 статті 4 КАС України).
При цьому слід наголосити, що адміністративне судочинство спрямоване на захист саме порушених прав осіб у сфері публічно-правових відносин, тобто, для задоволення позову адміністративний суд повинен установити, що в зв`язку з прийняттям рішенням чи вчиненням дій (допущення бездіяльності) суб`єктом владних повноважень порушуються права, свободи чи охоронювані законом інтереси позивача.
Підставами для визнання протиправними дій чи скасування рішення суб`єкта владних повноважень є невідповідність його вимогам чинного законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який вчинив ці дії чи прийняв рішення. При цьому обов`язковою умовою оскарження дій, рішень є також наявність факту порушення прав чи охоронюваних законом інтересів позивача у справі.
Відсутність порушеного права чи невідповідність обраного позивачем способу його захисту способам, визначеним законодавством, встановлюється при розгляді справи по суті, і є підставою для прийняття судом рішення про відмову в позові.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що прийняте Вільською сільською радою Черняхівського району Житомирської області рішення № 531 від 19 вересня 2019 року "Про приєднання частини СТ "Берізка" до села Вишпіль" фактично дублює рішення 14 сесії 6 скликання Черняхівської районної ради від 05 жовтня 2012 року і жодним чином не порушує права позивача.
За таких обставин суд не вбачає підстав для задоволення позову.
Керуючись статтями 9, 77, 90, 139, 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
У задоволенні адміністративного позову Садівничого товариства "Берізка" (с. Кам`янка, Житомирський район, Житомирська область, 12410, код ЄДРПОУ 20422281) до Вільської сільської ради Черняхівського району Житомирської області (вул. Житомирська, 37, с. Вільськ, Черняхівський район, Житомирська область, 12334, код ЄДРПОУ 04344200) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя С.В. Черноліхов
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91221871 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Черноліхов Сергій Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні