ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/4805/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 серпня 2020 року
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Брильовського Р.М.
секретар судового засідання Сільник Н.Є.
розглянувши у відкритому судовому засіданні у залі суду у м. Львові справу за позовом ОСОБА_1 до Домажирської сільської виборчої комісії про визнання протиправними та скасування постанов,-
Встановив:
ОСОБА_1 звернулася з позовною заявою до Домажирської сільської виборчої комісії, у якій просить суд: визнати протиправною та скасувати постанову Домажирської сільської виборчої комісії № 5 від 03.04.2020 про скасування постанови №2 про відкликання депутата Домажирської сільської ради ОСОБА_12.; визнати протиправною та скасувати постанову Домажирської сільської виборчої комісії № 6 від 03.04.2020 про скасування постанови №3 про відкликання депутата Домажирської сільської ради ОСОБА_5.; визнати протиправною та скасувати постанову Домажирської сільської виборчої комісії № 7 від 03.04.2020 про скасування постанови №4 про відкликання депутата Домажирської сільської ради ОСОБА_2 .
В обґрунтування позовних вимог зазначає, що голова ОСОБА_3 , заступник Голови ОСОБА_11 не скликали засідання 03.04.2020. Письмової вимоги до голови чи заступника від членів комісії також не надходило. Рішення комісії вищого рівня про скликання засідання Домажирської СВК теж не виносилось. Голову, заступника, та членів комісії не повідомили про проведення засідання 03.04.2020 та його порядок денний. Членам виборчої комісії не було надано проекти рішень. Голова, і заступник не затверджували проектів рішень на 03.04.2020. На засіданні 03.04.2020 так звані нові члени Домажирської сільської виборчої комісії прийняли постанови № 5,6,7 про скасування постанов № 2, 3, 4 від 15.01.2020 Домажирської сільської виборчої комісії, якими було відкликано депутатів Домажирської сільської ради ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 за народною ініціативою. Метою зміни складу комісії та проведення засідання 03.04.2020 стало скасування постанов про відкликання вищевказаних депутатів та повернення їм повноважень депутата Домажирської сільської ради. В постанові № 5,6,7 від 03.04.2020 вказано що 01.04.2020 до Домажирської сільської виборчої комісії надходили звернення ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 . Ця інформація не відповідає дійсності, що підтверджується відповіддю заступника голови Домажирської сільської виборчої комісії, в якій сказано, що на адресу Домажирської сільської виборчої комісії не надходили вищезазначені звернення. Отже такі звернення не могли розглядатися на засіданнях Домажирської виборчої комісії. Особи які провели засідання 03.04.2020 та винесли Постанови № 5,6,7 діяли не у спосіб визначений Конституцією України, Виборчим Кодексом та законами України. Також заступник голови Домажирської сільської виборчої комісії не скріплював печаткою Домажирської сільської виборчої комісії оскаржувані постанови та не уповноважував на це інших осіб.
Відповідач подав до суду відзив на позов, в якому вказав, що позов підлягає до задоволення. Зазначає, що на підставі постанови Яворівської РВК №2 від 29.03.2020 особи ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , 03.04.2020 провели засідання Домажирської сільської виборчої комісії. На якому були присутні лише: ОСОБА_10 , ОСОБА_8 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_9 . Жодного члена комісії не зі складу новопризначених, голови і заступника голови комісії не було, так як їх жодним чином ніхто не повідомляв про проведення засідання. Порушення норм виборчого кодексу полягає в тому що, Голова ОСОБА_3 та заступник голови ОСОБА_11 не скликали засідання 03.04.2020. Письмової вимоги до голови чи заступника від членів комісії також не надходило. Рішення комісії вищого рівня про скликання засідання Домажирської СВК теж не виносилось, і не надходило до Домажирської СВК. Голову, заступника та членів комісії не повідомили про проведення засідання 03.04.2020 та його порядок денний. Членам виборчої комісії не було надано проекти рішень. Голова і заступник не затверджували проектів рішень на 03.04.2020 в подальшому на протоколі та на постановах від 03.04.2020 не ставились печатки Домажирської СВК. На засіданні 03.04.2020 окремі члени Домажирської сільської виборчої комісії прийняли постанови №5,6,7 про скасування постанов № 2,3,4, від 15.01.2020 Домажирської сільської виборчої комісії, якими було відкликано депутатів Домажирської сільської ради ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_2 за народною ініціативою. В постанові № 5,6,7 від 03.04.2020 вказано що 01.04.2020 до Домажирської сільської виборчої комісії надходили звернення ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 . Ця інформація не відповідає дійсності, так як на адресу Домажирської сільської виборчої комісії не надходили вищезазначені звернення. Стверджує, що особи які провели засідання 03.04.2020 та винесли Постанови № 5,6,7 діяли не у спосіб визначений Конституцією України, Виборчим Кодексом та законами України. Також голова або заступник голови Домажирської СВК не скріплював печаткою Домажирської сільської виборчої комісії оскаржувані постанови та не уповноважував на це інших осіб. Визнає обставини викладені в позовній заяві та позов в повному обсязі. Не заперечує проти визнання протиправними та скасування спірних постанов Домажирської сільської виборчої комісії.
Ухвалою Львівського окружного адміністративного суду (головуючий суддя Брильовський Р.М.) від 30.06.2020 прийнято до розгляду позовну заяву та призначено підготовче засідання на 11.08.2020.
Протокольною ухвалою Львівського окружного адміністративного суду від 11.08.2020 закрито підготовче провадження в адміністративній справі та призначено справу до судового розгляду по суті.
З`ясувавши обставини, на які позивач та відповідач посилаються як на підставу своїх вимог та визнання позову, дослідивши докази, якими вони обґрунтовуються, суд вважає, що позов підлягає до задоволення, мотивуючи наступним.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено обов`язок органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до статті 70 Конституції України, право голосу на виборах і референдумах мають громадяни України, які досягли на день їх проведення вісімнадцяти років.
Згідно з частиною 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5)добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Нормами статті 3 Закону України Про місцеві вибори встановлено, що право голосу на виборах депутатів сільської, селищної, міської ради, виборах сільського, селищного, міського голови мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до відповідної територіальної громади та проживають в межах відповідного виборчого округу. Право голосу на додаткових виборах депутатів сільської, селищної ради мають громадяни України, які мають право голосу відповідно до статті 70 Конституції України, належать до територіальної громади, що приєдналася до об`єднаної територіальної громади в порядку, визначеному Законом України Про добровільне об`єднання територіальних громад та проживають у межах відповідного виборчого округу.
Пунктом 1 частини першої статті 5 Закону України Про статус депутата місцевих рад передбачено, що повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку.
Статтею 37 Закону України Про статус депутата місцевих рад встановлено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції і законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
Як встановлено судами попередніх інстанцій, відповідною територіальною виборчою комісією є Домажирська сільська виборча комісія, про що у сторін немає спору.
Відповідно до ст.27 Закону України Про місцеві вибори територіальні та дільничні виборчі комісії організовують свою роботу відповідно до вимог цього Закону у формі відкритих засідань. Виборча комісія є колегіальним органом. Проведення голосування виборців не є засіданням дільничної виборчої комісії. Основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою виборчої комісії, у разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу не менш як третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний стикати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня.
Згідно з статтею 32 Виборчого кодексу України в Україні утворюються і діють передбачені цим Кодексом виборчі комісії як незалежні органи адміністрування виборчих процесів, які відповідно до своїх повноважень забезпечують здійснення визначених Конституцією України та цим Кодексом основних принципів виборчого права, засад виборчого процесу, реалізацію виборчих прав громадян України, підготовку та проведення виборів. Виборчі комісії діють на підставі, в межах повноважень та у спосіб, встановлені Конституцією України, цим Кодексом та законами України.
Відповідно до статті 36 Виборчого кодексу України основною формою роботи виборчої комісії є засідання, яке скликається головою комісії, в разі його відсутності - заступником голови, а в разі відсутності голови та його заступника - секретарем комісії. На письмову вимогу третини складу виборчої комісії голова виборчої комісії або його заступник зобов`язаний скликати засідання комісії не пізніше наступного дня після отримання такої вимоги. У разі необхідності засідання виборчої комісії може бути скликане за рішенням виборчої комісії вищого рівня. Перше засідання виборчої комісії скликається не пізніш як на другий день після дня її утворення, а наступні засідання - за необхідності. Засідання виборчої комісії є повноважним за умови присутності на ньому більше половини її складу. Засідання виборчої комісії скликається з обов`язковим повідомленням усіх членів комісії про час, місце проведення засідання та його порядок денний. Членам виборчої комісії надаються проекти рішень комісії та необхідні матеріали, як правило, не пізніш як за день до дня проведення засідання комісії, але не пізніш як до початку засідання. Засідання виборчої комісії веде голова комісії або його заступник. У разі невиконання ними цієї функції комісія визначає із свого складу головуючого на засіданні.
Судом встановлено та не заперечується сторонами, що з лютого 2020 обов`язки Голови Домажирської СВК виконував заступник ОСОБА_11 за посадою. Це було пов`язано з тим що ОСОБА_3 знаходилась за межами України.
Позивач та відповідач ствердили, що Голова ОСОБА_3 та заступник Голови ОСОБА_11 не скликали засідання 03.04.2020. Письмової вимоги до голови чи заступника від членів комісії також не надходило. Рішення комісії вищого рівня про скликання засідання Домажирської СВК теж не виносилось. Голову, заступника, та членів комісії не повідомили про проведення засідання 03.04.2020 та його порядок денний. Членам виборчої комісії не було надано проекти рішень. Голова, і заступник не затверджували проектів рішень на 03.04.2020.
Позивач та відповідач стверджують, що в постанові № 5,6,7 від 03.04.2020 вказано що 01.04.2020 до Домажирської сільської виборчої комісії надходили звернення ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , ОСОБА_5 , однак ця інформація не відповідає дійсності. Що підтверджується відповіддю заступника голови Домажирської сільської виборчої комісії, в якій сказано, що на адресу Домажирської сільської виборчої комісії не надходили вищезазначені звернення.
Представники сторін у позові та відзиві стверджують, що заступник голови Домажирської сільської виборчої комісії не скріплював печаткою Домажирської сільської виборчої комісії оскаржувані постанови та не уповноважував на це інших осіб.
У постанові від 26.06.2019 у справі № 1640/3394/18 Верховний Суд указав, що виходячи із міркувань розумності та доцільності, деякі вимоги до процедури прийняття акта необхідно розуміти не як вимоги до самого акта, а як вимоги до суб`єктів владних поноважень, уповноважених на їх прийняття. Дефектні процедури прийняття адміністративного акта, як правило тягнуть настання дефектних наслідків.
Надаючи оцінку оскаржуваним рішенням у відповідності до критеріїв, визначених у частині другій статті 2 КАС України, суд зазначає, що такі прийняті не підставі та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; необґрунтовано.
Правова процедура є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади.
У постанові Верховного Суду від 25.07.2019 у справі № 826/13000/18 зазначено, що правова процедура (fair procedure - справедлива процедура) є складовою принципу законності та принципу верховенства права і передбачає правові вимоги до належного прийняття актів органами публічної влади. Правова процедура встановлює чітку послідовність дій проведення такої перевірки із зазначенням способів та методів її здійснення, підстав, порядку, форми та строків такої діяльності.
Правова процедура встановлює межі вчинення повноважень органом публічної влади і, в разі її неналежного дотримання, дає підстави для оскарження таких дій особою, чиї інтереси вона зачіпає, до суду.
Верховний Суд у цій постанові також вказав, що встановлена правова процедура як складова принципу законності та принципу верховенства права є важливою гарантією недопущення зловживання з боку органів публічної влади під час прийняття рішень та вчинення дій, які повинні забезпечувати справедливе ставлення до особи.
Ця правова процедура спрямована на забезпечення загального принципу юридичної визначеності, складовою якої є принцип легітимних очікувань як один з елементів принципу верховенства права.
Принцип легітимних очікувань виражає ідею, що органи публічної влади повинні додержуватися не лише приписів актів права, а й своїх обіцянок та пробуджених очікувань. Згідно з доктриною легітимних очікувань, йдеться в пункті 61 коментаря до документа Венеційської комісії Мірило правовладдя , ті, хто чинить добросовісно на підставі права, яким воно є, не повинні відчувати краху надій щодо своїх легітимних очікувань.
Сутність правової процедури, яка наповнює зміст діяльності суб`єктів владних повноважень, визначає принципи та правила здійснення ними дискреційних повноважень, встановлює обмеження щодо них і запобігає їхньому свавільному застосуванню, пояснює необхідність їх застосування та дотримання в сенсі справедливого ставлення до особи.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. Частиною 2 статті 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
За результатами розгляду адміністративної справи встановлено, що під час прийняття спірних постанов відповідач діяв необґрунтовано та не у межах наданих повноважень, у зв`язку з чим наявні підстави для скасування спірних постанов.
Відповідно до ст. 139 КАС України судовий збір підлягає стягненню з відповідача.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Домажирської сільської виборчої комісії № 5 від 03.04.2020 про скасування постанови №2 про відкликання депутата Домажирської сільської ради Колодія Петра Костянтиновича.
Визнати протиправною та скасувати постанову Домажирської сільської виборчої комісії № 6 від 03.04.2020 про скасування постанови №3 про відкликання депутата Домажирської сільської ради Бігуна Романа Григоровича.
Визнати протиправною та скасувати постанову Домажирської сільської виборчої комісії № 7 від 03.04.2020 про скасування постанови №4 про відкликання депутата Домажирської сільської ради ОСОБА_2 .
Стягнути з Домажирської сільської виборчої комісії (81083, Львівська область, Яворівський район, с. Домажир, вул. Широка, 3, код ЄДРПОУ 34106908) за рахунок її бюджетних асигнувань 2522 (дві тисячі п`ятсот двадцять дві) грн 40 коп судового збору на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 31 . 08.2020.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.08.2020 |
Оприлюднено | 02.09.2020 |
Номер документу | 91222631 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні