ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД РІВНЕНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
33013 , м. Рівне, вул. Набережна, 26А
УХВАЛА
"02" вересня 2020 р. м. Рівне Справа № 918/54/20
Господарський суд Рівненської області у складі головуючої судді Бережнюк В.В., розглянувши матеріали справи
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Західметал"
до відповідача Сарненської міської ради
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне підприємство - фірма "Поліссяпроект-сервіс"
про стягнення 437 482,00 грн. збитків
Секретар судового засідання Лиманський А.Ю.
Представники:
від позивача: Пузирко О.О.
від відповідача: Товкач Т.П.
від третьої особи: не з`явився
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Західметал" звернулося до господарського суду Рівненської області із позовною заявою до відповідача Сарненської міської ради про стягнення 437 482,00 грн. збитків. Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач виконав будівельні роботи на об`єкті "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м.Сарни Рівненської області", які не були передбачені проектно-кошторисною документацією, внаслідок недоліків у проектуванні, та виконані на прохання Сарненської міської ради. Вказане слугувало підставою для понесення витрат позивача у зв`язку із виконанням додаткового об`єму робіт на загальну суму 437 482,00 грн.
Ухвалою від 20.01.2020 р. відкрито провадження у справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 11.02.2020 р. У подальшому розгляд справи відкладено на 04.03.2020 р.
Ухвалою від 04.03.2020 р. відкладено підготовче засідання на 01.04.2020 р. Залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Приватне підприємство - фірму "Поліссяпроект-сервіс". У подальшому підготовче засідання відкладено на 28.04.2020 р.
Ухвалою від 28 квітня 2020 року розгляд справи відкладено до закінчення карантинних заходів.
Відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, учасником якої є Україна, стосовно права кожного на розгляд його справи судом упродовж розумного строку. Критерії оцінювання розумності строку справи є спільними для всіх категорій справ (цивільних, господарських, адміністративних чи кримінальних). Це складність справи, поведінка заявника та поведінка органів державної влади (справа Кучерук проти України) (заява 2570/04).
Згідно п. 31 Рішення Європейського суду з прав людини від 01.02.2007р. у справі "Макаренко проти України" суд нагадує, що "розумний" строк проваджень має визначатись відповідно до обставин справи та наступних критеріїв: складність справи, поведінка заявника і компетентних органів та інтерес, який мав заявник у цьому спорі.
Згідно прецедентної практики Європейського суду з прав людини однією із складових справедливого судового розгляду в розумінні пункту 1 статті 6 є право на змагальне провадження; кожна сторона має знати про всі докази чи подання, які представленні або зроблені в цілях впливу на думку суду і коментувати їх (п. п. 23,31 та 33 рішення у справі "Лобо Мачадо проти Португалії" від 20.02.1996, п. 24 рішення у справі "Нідерост-Губер проти Швейцарії" від 18.02.1997, п. 42 рішення у справі "Кєроярві проти Фінляндії").
Відповідно до ст. 7 ГПК України правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин.
За приписами ст. 13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Беручи до уваги викладене, суд приходить до висновку, що розумним для розгляду даної справи є строк, що має забезпечити реалізацію процесуальних прав сторін у справі, повний, всебічний, об`єктивний розгляд справи та правильне вирішення господарського спору, з урахуванням ст.ст. 7, 13 ГПК України.
Також судом було враховано, що Постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19", прийнятої відповідно до ст. 29 Закону України "Про захист населення від інфекційних хвороб", установлено на усій території України карантин з 12 березня до 3 квітня 2020 року, заборонивши:
відвідування закладів освіти її здобувачами;
проведення всіх масових заходів, у яких бере участь понад 200 осіб, крім заходів, необхідних для забезпечення роботи органів державної влади та органів місцевого самоврядування. Спортивні заходи дозволяється проводити без участі глядачів (уболівальників).
Загальнонаціональний карантин неодноразово продовжувався.
Рада суддів України листом від 16.03.2020 № 9рс-186/20 рекомендувала на період карантину встановити особливий режим роботи судів України, зокрема: роз`яснити громадянам можливість відкладення розгляду справи у зв`язку із карантинними заходами; учасникам судових засідань подавати до суду заяви про розгляд справ у їхній відсутності за наявними в справі матеріалами; утриматися від відвідування приміщення суду, а всі необхідні документи надавати суду в електронному вигляді на електронну адресу суду, через особистий кабінет в системі Електронний суд, факсом або дистанційними засобами зв`язку.
Поряд із тим, за приписами ст.7 ГПК України господарський суд зобов`язаний забезпечити процесуальну рівність сторін. При цьому суд повинен не допускати процесуальних переваг однієї сторони перед іншою, однаково вимагати від сторін виконання їхніх процесуальних обов`язків, однаковим чином застосовувати до сторін заходи процесуальної відповідальності.
У свою чергу учасники процесу повинні добросовісно користуватися своїми процесуальним правами та обов`язками, та не допускати зловживання ними.
Судом було дотримано заходів щодо запобігання поширенню коронавірусної хвороби та збереження здоров`я учасників процесу та працівників суду.
Ухвалою від 06.08.2020 р. призначено судове засідання на 02 вересня 2020 року на 11:20 год.
У судове засідання 02.09.2020 р. з`явилися представники позивача та відповідача. Представник третьої особи до суду не прибув. Про дату, час та місце слухання справи повідомлявся належним чином.
Судове засідання проводилося у відповідності до ст.ст. 182, 183 ГПК України.
У підготовчому провадженні позивачем до суду було подано клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи, яке представник позивача підтримав у засіданні 02.09.2020 р. та просив його задоволити. Останнє мотивоване тим, що позивач виконав будівельні роботи на об`єкті "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м.Сарни Рівненської області", які не були передбачені проектно-кошторисною документацією, внаслідок недоліків у проектуванні, та виконані на прохання Сарненської міської ради. Вказане слугувало підставою для понесення витрат позивача у зв`язку із виконанням додаткового об`єму робіт на загальну суму 437482,00 грн. Необхідність виконання таких робіт була обумовлена вимогами ДБН. Проте замовник відмовився прийняти та оплатити такі роботи. Відповідач позов не визнає повністю. Разом із тим, існує необхідність підтвердити або спростувати питання, що стосуються фактичного виконання робіт відображених у формі № КБ-2 на суму 437 482,00 грн., та з`ясувати яка дійсна вартість цих робіт, який фактично об`єм робіт був виконаний на об`єкті, що відображені в акті форми № КБ-2 заявленому позивачем на суму 437 482,00 грн., чи передбачала проектно-кошторисна документація по об`єкту "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м. Сарни Рівненської області", виконання робіт з врахуванням схеми організації дорожнього руху на суму 437 482,00 грн. згідно акту форми № КБ-2. тощо.
Тому позивач просить призначити відповідну експертизу для з`ясування наведених питань, які мають значення для правильного вирішення господарського спору по суті.
Представник відповідача надав пояснення, за якими заперечив проти задоволення клопотання про призначення експертизи.
Розглянувши клопотання про призначення судової будівельно-технічної експертизи, заслухавши представників позивача та відповідача, суд зазначає наступне.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позивач виконав будівельні роботи на об`єкті "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м.Сарни Рівненської області", які не були передбачені проектно-кошторисною документацією, внаслідок недоліків у проектуванні, та виконані на прохання Сарненської міської ради. Вказане слугувало підставою для понесення витрат позивача у зв`язку із виконанням додаткового об`єму робіт на загальну суму 437 482,00 грн.
У свою чергу відповідач не визнає позов. Стверджує серед іншого, що додаткові роботи, на які посилається позивач, та за виконання яких просить стягнути кошти, не були виявлені на об`єкті будівництва "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м.Сарни Рівненської області". Вказує, що підрядник не повідомляв Сарненську міську раду про те, що будуть виконуватися роботи не передбачені проектно-кошторисною документацією.
Відтак, для того щоб визначити чи були підстави у позивача звертатися із даним позовом до господарського суду, та чи є законними та обгрунтованими вимоги про стягнення коштів 437482,00 грн., які як вказує позивач вважає своїми збитками у зв`язку з виконанням робіт, що не були передбачені проектно-кошторисною документацією, внаслідок недоліків у проектуванні, - суду необхідно підтвердити або спростувати питання, що стосуються фактичного виконання робіт відображених у формі № КБ-2 на суму 437 482,00 грн., та з`ясувати яка дійсна вартість цих робіт, який фактично об`єм робіт був виконаний на об`єкті, що відображені в акті форми № КБ-2 заявленому позивачем на суму 437 482,00 грн., чи передбачала проектно-кошторисна документація по об`єкту "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м. Сарни Рівненської області", виконання робіт з врахуванням схеми організації дорожнього руху на суму 437 482,00 грн. згідно акту форми № КБ-2. тощо.
Для вирішення даних питань необхідна наявність спеціальних знань.
Відповідно до ст.99 ГПК України суд за клопотанням учасника справи або з власної ініціативи призначає експертизу у справі за сукупності таких умов, зокрема, для з`ясування обставин, що мають значення для справи, необхідні спеціальні знання у сфері іншій, ніж право, без яких встановити відповідні обставини неможливо. При призначенні експертизи судом експерт або експертна установа обирається сторонами за взаємною згодою, а якщо такої згоди не досягнуто у встановлений судом строк, експерта чи експертну установу визначає суд. З урахуванням обставин справи суд має право визначити експерта чи експертну установу самостійно. Питання, з яких має бути проведена експертиза, що призначається судом, визначаються судом. Учасники справи мають право запропонувати суду питання, роз`яснення яких, на їхню думку, потребує висновку експерта. У разі відхилення або зміни питань, запропонованих учасниками справи, суд зобов`язаний мотивувати таке відхилення або зміну. Питання, які ставляться експерту, і його висновок з них не можуть виходити за межі спеціальних знань експерта. Призначений судом експерт невідкладно повинен повідомити суд про неможливість проведення ним експертизи через відсутність у нього необхідних знань або без залучення інших експертів.
Відтак, враховуючи усе викладене у сукупності суд вважає за необхідне призначити судову експертизу у справі №918/54/20 для з`ясування обставин, що мають значення для вирішення спору по суті. Тому клопотання позивача підлягає задоволенню.
Про призначення експертизи суд постановляє ухвалу, в якій зазначає підстави проведення експертизи, питання, з яких експерт має надати суду висновок, особу (осіб), якій доручено проведення експертизи, перелік матеріалів, що надаються для дослідження, та інші дані, які мають значення для проведення експертизи. Ухвала про призначення експертизи направляється особам, яким доручено проведення експертизи, та учасникам справи. Об`єкти та матеріали, що підлягають дослідженню, направляються особі, якій доручено проведення експертизи (провідному експерту або експертній установі) (ст. 100 ГПК України).
Позивач у клопотанні про призначення експертизи запропонував суду для вирішення експерту поставити три питання, роз`яснення яких, на його думку, потребує висновку експерта.
Також у судовому засіданні усно представник відповідача запропонував поставити експерту два питання.
Щодо питань учасників, викладених для вирішення експерту, суд погоджується із доводами представників позивача та відповідач, тому ставить питання на вирішення екперта у редакції, запропонованій сторонами. А саме:
- Чи передбачають проектні рішення, викладені в томі 2 "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м. Сарни Рівненської області" з врахуванням схеми організації руху, виконання робіт згідно форми № КБ-2 на суму 437 482,00 грн.? Чи відповідають проектні рішення по схемі організації дорожнього руху ДБН?
- Чи підтверджується фактичне виконання робіт відображених у формі № КБ-2 на суму 437482,00 грн., яка дійсна їх вартість? Який фактично об`єм виконано на об`єкті робіт, відображених в акті форми № КБ-2 заявленому позивачем на суму 437 482,00 грн.?
- Чи передбачала проектно-кошторисна документація по об`єкту "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м. Сарни Рівненської області", передана від замовника підряднику на виконання договору про закупівлю № 171 від 07.07.2017 року згідно акту передачі від 26.09.2017 року, виконання робіт з врахуванням схеми організації дорожнього руху на суму 437 482,00 грн. згідно акту форми № КБ-2?
- Чи відповідають виконані будівельні роботи згідно акту форми № КБ-2 заявленого позивачем на суму 437 482,00 грн. державним будівельним нормам України щодо якості робіт?
Суд погоджується із учасниками спору, що роз`яснення таких питань потребує висновку експерта.
Згідно статтей 228, 229 ГПК України суд може за заявою учасника справи, а також з власної ініціативи зупинити провадження у справі у випадку, зокрема, призначення судом експертизи на час її проведення.
Отже, провадження у справі №918/54/20 необхідно зупинити та матеріали останньої направити до Київського науково-дослідного інституту судових експертиз (вул. Смоленська, 6, м. Київ, 03057) для проведення експертизи.
Керуючись статтями ст.ст. 99, 100, 228, 229, 233, 234 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
УХВАЛИВ:
1. Призначити по справі №918/54/20 судову будівельно-технічну експертизу.
2. На вирішення експерта поставити наступні питання:
- Чи передбачають проектні рішення, викладені в томі 2 "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м. Сарни Рівненської області" з врахуванням схеми організації руху, виконання робіт згідно форми № КБ-2 на суму 437 482,00 грн.? Чи відповідають проектні рішення по схемі організації дорожнього руху ДБН?
- Чи підтверджується фактичне виконання робіт відображених у формі № КБ-2 на суму 437482,00 грн., яка дійсна їх вартість? Який фактично об`єм виконано на об`єкті робіт, відображених в акті форми № КБ-2 заявленому позивачем на суму 437 482,00 грн.?
- Чи передбачала проектно-кошторисна документація по об`єкту "Капітальний ремонт дороги по вул. Грушевського в м. Сарни Рівненської області", передана від замовника підряднику на виконання договору про закупівлю № 171 від 07.07.2017 року згідно акту передачі від 26.09.2017 року, виконання робіт з врахуванням схеми організації дорожнього руху на суму 437 482,00 грн. згідно акту форми № КБ-2?
- Чи відповідають виконані будівельні роботи згідно акту форми № КБ-2 заявленого позивачем на суму 437 482,00 грн. державним будівельним нормам України щодо якості робіт?
3. Доручити проведення експертизи Київському науково-дослідному інституту судових експертиз (вул. Смоленська, 6, м. Київ, 03057).
4. Зобов`язати позивача, відповідача та третіх осіб надавати на вимогу експертів Київського науково-дослідного інституту судових експертиз матеріали, необхідні для проведення експертизи.
5. Витрати за проведення експертизи покласти на позивача - Товариство з обмеженою відповідальністю "Західметал" (34500, Рівненська область, м.Сарни, вул.Грушевського, 4).
6. Попередити експерта про кримінальну відповідальність, передбачену ст.ст. 384, 385 КК України, за дачу завідомо неправдивого висновку, або за відмову без поважних причин від виконання покладених на нього обов`язків.
7. Висновок експерта в письмовому вигляді подати господарському суду Рівненської області.
8. Провадження у справі №918/54/20 зупинити на час проведення експертизи Київським науково-дослідним інститутом судових експертиз.
9. Справу №918/54/20 направити Київському науково-дослідному інституту судових експертиз (вул. Смоленська, 6, м. Київ, 03057) для проведення судової будівельно-технічної експертизи.
Згідно з приписами ст. 235 ГПК України ухвала набирає законної сили негайно після її оголошення - 02.09.2020 р.
Ухвали, постановлені судом поза межами судового засідання або в судовому засіданні у разі неявки всіх учасників справи, розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, набирають законної сили з моменту їх підписання суддею (суддями).
Відповідно до п.п. 11, 12 ч. 1 ст. 255 ГПК України ухвала про призначення експртизи та про зупинення провадження у справі підлягає оскарженню окремо від рішення суду.
За умовами ч.1 ст.256 ГПК України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів, а на ухвалу суду - протягом десяти днів з дня його (її) проголошення безпосередньо до Північно-західного апеляційного господарського суду.
Суддя Бережнюк В.В.
Суд | Господарський суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 02.09.2020 |
Оприлюднено | 07.09.2020 |
Номер документу | 91319589 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Рівненської області
Бережнюк В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні