Рішення
від 19.08.2020 по справі 140/7927/20
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 серпня 2020 року ЛуцькСправа № 140/7927/20

Волинський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого-судді Ксензюка А.Я.,

при секретарі судового засідання Сметані Т.В.,

за участю представника позивача Степанюка С.Є.,

представника відповідача Федорчук І.Ю.,

розглянувши в судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Державного підприємства Прибузьке лісове господарство до Головного управління ДПС у Волинській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

Державне підприємство Прибузьке лісове господарство (далі - ДП Прибузьке ЛГ , позивач) звернулось з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (далі - ГУ ДПС у Волинській області, відповідач) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 14 лютого 2020 року № 0002090506 на суму 1 грн 00 коп., № 0002110501 на суму 2 039 550 грн 00 коп., № 0002080501 на суму 296 631 грн 25 коп., № 0002120501 на суму 735 285 грн 00 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ГУ ДПС у Волинській області проведено документальну планову виїзну перевірку ДП Прибузьке ЛГ з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2017 року по 30 червня 2019 року, за результатами якої складено акт №6308/05-01/37626753 від 02 грудня 2019 року. 02 грудня 2019 року ДП Прибузьке ЛГ подано заперечення на акт перевірки №6308/05- 01/37626753. Результатом розгляду заперечень було проведення документальної позапланової виїзної перевірки ДП Прибузьке ЛГ . За результатами позапланової перевірки складено акт №1934/05-01/37626753 від 03 лютого 2020 року. На підставі вказаного акту відповідачем прийняті оскаржувані податкові повідомлення-рішення.

Позивач вважає, що висновки, викладені в акті перевірки не відповідають дійсності і є помилковими. Відповідно, прийняті податкові повідомлення-рішення є незаконними та підлягають скасуванню з наступних підстав.

ДП Прибузьке ЛГ у своїй господарській діяльності залучає до виконання лісозаготівельних та інших робіт, пов`язаних з лісогосподарською діяльністю послуги сторонніх осіб. На підприємстві відсутні робітники для виконання лісозаготівельних робіт, що підтверджено штатним розписом підприємства. Також, це стосується вивезення лісопродукції. Наявна техніка для вивезення не забезпечує в достатній кількості потреб лісгоспу, що підтверджується реєстром автотранспорту та штатним розписом.

У зв`язку з зазначеним, роботи по лісозаготівлі та вивезенні, частково, виконувались ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 .

З висновком відповідача про те, що господарські операції між ДП Прибузьке ЛГ та ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 не підтверджуються стосовно врахування реального часу здійснення операцій, які економічно необхідні для здійснення такої діяльності, що свідчить про відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської та економічної діяльності позивач не погоджується. Вказує, що дані обставини не можуть свідчити про неможливість здійснення діяльності оскільки не виключають можливість залучення трудових ресурсів.

Також, з посиланням на позицію Верховного Суду, наголошує, що платник не може нести відповідальності за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань. Можливі порушення з боку контрагента-постачальника, за відсутності доказів протиправної змови учасників операцій з метою отримання позивачем (покупцем) необґрунтованої податкової вигоди, не є безумовною підставою для висновку про порушення саме покупцем вимог податкового законодавства та позбавлення його права на формування податкових вигод за фактично вчиненою операцією.

Твердження податкового органу про відсутність у контрагентів позивача необхідної для ведення господарської діяльності кількості працівників, технічних, транспортних, інших виробничих ресурсів, відсутність за юридичною адресою на момент звірки не свідчить про безтоварність угод поставки з позивачем.

Посилання контролюючого органу на податкову інформацію, що наявна в інформаційно-аналітичних базах відносно контрагента платника, як критерій оцінки реальності господарських операцій, є безпідставним оскільки така інформація не ґрунтується на безпосередньому аналізі первинних документів, та не є належним доказом в розумінні процесуального Закону.

Крім того, не погоджується з висновком податкового органу про завищення витрат по лісовідтворенню та лісорозведенню (посадка та посів лісу, догляд за лісовими культурами, доповнення лісових культур, сприяння природному поновленню лісу на землях державного лісового Фонду, підготовка та обробіток ґрунту під лісокультури. інші витрати пов`язані з відтворенням лісу на землях державного лісового фонду) оскільки вважає, що у відповідності до Методичних рекомендацій з формування собівартості продукції (робіт, послуг) на підприємствах, що належить до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України, затвердженою наказом Держлісагентства від 14 травня 2013р. №124, віднесення витрат на лісовідновлення не може відноситьсь до витрат наступних періодів.

Наголошує, на специфіку діяльності підприємства, та зазначає, що проведення обліку результатів лісовідтворення, як біологічного активу, з наступною амортизацією в період росту на протязі 50-70 років є не можливим, адже такий склад облікованих витрат у вказаному порядку призведе до штучного утворення доходу, чим буде завдаватись збитків підприємству та за наслідками призведе до збитковості. При цьому, такий облік призведе до порушення як норм Податкового кодексу, так і Правил бухгалтерського обліку.

Позивач також наголошує, що ні норми Податкового кодексу, ні будь-які інші законодавці акти не передбачають прямої заборони щодо обліку понесених витрат на лісовідтворення у порядку, що застосовано підприємством у період, що підлягав перевірці.

Позивач не погоджується з висновком контролюючого органу про встановлення заниження різниць на які збільшується фінансовий результат внаслідок не відображення у рядку 3.1.9 Додатку РІ за 2018 рік відрахувань на користь неприбуткових організацій, що перевищує 4% оподаткованого прибутку попереднього звітного року, оскільки відповідно до підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 ПК України не поширюється на операції з перерахування профспілковій організації роботодавцем членських внесків робітників - членів профспілки відповідно до їх заяв у разі, якщо такі внески не враховуються у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування такого роботодавця.

Вказує, що членські внески працівників - членів профспілки є виключно витратами працівників платника податку, які за дорученням таких працівників автоматично перераховуються платником податку до профспілки. Тобто платник податку в даному випадку виступає посередником між робітником - членом профспілки та самою профспілкою.

Також зазначає , що акт перевірки №1934/05-01/37626753 від 03 лютого 2020 року, складений за наслідками перевірки, як службовий документ за відсутності підпису головного державного ревізора-інспектора відділу фактичних перевірок, контролю за готівковими операціями управління податкових перевірок, трансферного ціноутворення та міжнародного оподаткування Головного управління ДПС у Волинській області, не має жодної юридичної сили, відтак прийняті на його підставі оскаржувані податкові повідомлення-рішення від 14 лютого 2020 року №0002090506, №0002110501, №0002080501, №0002120501 є протиправними.

З наведених підстав просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою суду від 09 червня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в даній адміністративній справі та ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами загального позовного провадження, призначено у даній справі підготовче засідання.

У відзиві на позовну заяву від 01 липня 2020 року відповідач позовних вимог не визнав, посилаючись на правомірність висновків контролюючого органу, зроблених при проведенні документальної планової перевірки.

Так, перевіркою встановлено фінансово-господарські взаємовідносини з контрагентами, в яких відсутні трудові та матеріальні ресурси, зокрема, з ФОП ОСОБА_1 та ОСОБА_2

ДП Прибузьке ЛГ надано завірені копії ТТН, договорів, посвідчення волдія ОСОБА_3 серія ІВА №076953, свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу - КАМАЗ реєстраційний номер НОМЕР_1 та довіреність на експлуатацію вказаного транспортного засобу №б/н від 30 жовтня 2017 року виписану на ОСОБА_1 , довіреність на користування та розпорядження транспортним засобом марки КАМАЗ, свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 №б/н від 31 серпня 2018 року, довіреність на виконання повноважень фізичної особи-підприємця від імені ОСОБА_1 №б/н від 30 жовтня 2018 року, виписана на ОСОБА_3 . Завірені копії актів приймання-передачі робіт, реєстри договорів та платіжних документів.

За період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року ФОП ОСОБА_1 відповідно до бухгалтерського обліку, надавав послуги підвезення лісосировини на відстань до 5 км. З навантаженням та розвантаженням лісопродукції, послуги заготівлі деревини з трелювання на загальну суму 1 420 593 грн 49 коп., в тому числі ПДВ 236 765 грн 58 коп. на підставі договорів.

До перевірки за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року були надані завірені копії ТТН-ліс. Проте, в частині наданих ТТН показники по кількості (м.З) не співпадають з актами надання послуг/виконаних робіт. Крім того, частина ТТН не містить всіх обов`язкових реквізитів (ПІБ водія, державний номер автомобіля, відсутні місце розвантаження). Також, у наданих ТТН вказано ПІБ водіїв, які не перебували в зазначених періодах в трудових відносинах з ФОП ОСОБА_1 .

В акті перевірки зазначено, що згідно з ЄРПН ФОП ОСОБА_1 в періоді з 01.09.2018 по 30.06.2019, крім ДП Прибузьке ЛГ , надавав послуги, пов`язані з лісівництвом іншим суб`єктам господарювання.

Оскільки в запереченні ДП Прибузьке ЛГ на акт планової перевірки зазначалося, що роботи могли проводитися із залученням працівників за договорами цивільно- правового характеру, аутсорсингу, аутстафінгу (оренди персоналу), а транспортні засоби могли перебувати в постачальника на праві оренди або лізингу, то в запиті №1 від 13 січня 2020 року було висловлено прохання їх надати.

Інформацію та документальне підтвердження залучення працівників та техніки по вказаних операціях надано не було.

Також, ДП Прибузьке ЛГ не було надано інформації про проходження інструктажів перед початком лісосічних робіт, відрядження працівників (адже місце проживання яких - Івано-Франківська обл.), їх проживання (документи які підтверджують перебування працівників ФОП ОСОБА_1 у місцях виконання робіт (надання послуг): накази про відрядження, авансові звіти, документи про проїзд працівників до місця виконання робіт, документи щодо проживання працівників, по місцю виконання робіт).

Встановлені також окремі порушення вчинення господарських операцій (неповні бригади, вчинення лісосік в темну пору року, недостатній час для вчинення вказаних робіт та ін.).

ДП Прибузьке ЛГ надано завірені копії ТТН, договорів, посвідчення водія ОСОБА_2 серія НОМЕР_4 , свідоцтво про реєстрації транспортного засобу - УРАЛ реєстраційний номер № НОМЕР_5 та довіреність на користування/розпорядження вказаним транспортним засобом № б/н від 19 січня 2016 року.

Завірені копії актів приймання-передачі робіт, реєстри договорів та платіжних документів.

За період з 01 згідно січня 2016 року по 30 червня 2019 року ФОП ОСОБА_2 згідно з бухгалтерським обліком були надані послуги підвезення лісосировини на відстань до 5 км. з навантаженням та розвантаженням лісопродукції, послуги комплексної заготівлі деревини з трелюванням на загальну суму 952889,74 грн. на підставі договорів.

В підтвердження наданих послуг ФОП ОСОБА_2 за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року були надані завірені копії актів приймання-передачі робіт/надання послуг, копії ТТН-ліс. Проте, в частині наданих ТТН показники по кількості (м.3) не співпадають з актами надання послуг/виконаних робіт. Крім того, частина ТТН не містить всіх обов`язкових реквізитів (відсутні місце розвантаження).

Також, ДП Прибузьке ЛГ не надано інформацію та документальне підтвердження залучення працівників та техніки по зазначених актах. Не надано інформацію про проходження інструктажів перед початком лісосічних робіт, відрядження працівників (місце проживання яких - Івано-Франківська обл.), їх проживання (документи які підтверджують перебування працівників ФОП ОСОБА_2 у місцях виконання робіт (надання послуг): накази про відрядження, авансові звіти, документи про проїзд працівників до місця виконання робіт, документи щодо проживання працівників, по місцю виконання робіт).

Враховуючи відсутність у ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 трудових ресурсів (найманих працівників) відповідної кваліфікації в достатній кількості, відповідної техніки в достатній кількості (трактори, волоки, маніпулятори, тощо). Перевіркою встановлено, що господарські операції між з ДП Прибузьке ЛГ та ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 не підтверджуються стосовно врахування реального часу здійснення операцій, які необхідні для здійснення такої діяльності, що свідчить про відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської та економічної діяльності.

Придбання транспортних послуг комплексної заготівлі деревини ДП Прибузьке ЛГ по операціях із ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 на суму 2136717 грн 67 коп відповідають визначенню безоплатно отриманих (підпункт 14.1.13 пункту 14.1 статті ПК України).

Крім того, перевіркою встановлено, що протягом 2016-2019 років ДП Прибузьке ЛГ віднесено до складу витрати по лісовідтворенню та лісорозведенню (посадка та посів лісу, догляд за лісовими культурами, доповнення лісових культур, сприяння природному поновленню лісу на землях державного лісового фонду, підготовка та обробіток ґрунту під лісокультури, інші витрати пов`язані з відтворенням лісу) на суму 1 738 319 грн 67 коп. відповідно до нарядів-актів на виконання лісогосподарських робіт (ф.ЛГ-1), журналів виконаних лісогосподарських робіт (ф. ЛГ-2), первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року.

На порушення підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 Податкового кодексу України (далі - ПК України) ДП Прибузьке ЛГ не відображено у рядку 3.1.9 Додатку РІ за 2018 рік відрахування на користь неприбуткових організацій (профспілок), що перевищує 4% оподаткованого прибутку попереднього звітного року в сумі 442 306 грн.

Крім того, при перевірці дотримання ДП Прибузьке ЛГ вимог Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг встановлено: проведення розрахункових операцій при продажу товарів, наданні послуги без застосування реєстратора розрахункових операцій та без видачі відповідного розрахункового документа на суму 34 847 грн 14 коп.; проведення розрахункових операцій при продажу бланків ліцензій на полювання без застосування книги обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок та без видачі відповідного розрахункового документа на суму 4 200 грн 00 коп.

З наведених підстав просить в задоволені позову відмовити повністю.

Інші заяви по суті справи до суду не надходили.

Ухвалою суду від 17 серпня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав повністю та просив їх задовольнити.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала з підстав, викладених у відзиві та запереченнях проти позову, просила у його задоволенні відмовити повністю.

Дослідивши письмові докази, письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив такі обставини та дійшов наступних висновків.

ДП Прибузьке ЛГ (код ЄДРПОУ - 37626753), зареєстроване органами державної реєстрації, як юридична особа та знаходиться на обліку в ГУ ДПС у Волинській області.

Судом встановлено, що позивач за своїм правовим статусом є постійним лісокористувачем, якому для ведення лісового господарства державою надано у постійне користування лісові угіддя.

При цьому, згідно класифікації видів економічної діяльності ДП Прибузьке ЛГ здійснює такі види економічної діяльності, зокрема: 02.10 лісівництво та інша діяльність у лісовому господарстві (основний); 02.20 лісозаготівлі; 02.40 надання допоміжних послуг у лісовому господарстві.

ГУ ДПС у Волинській області проведено документальну планову виїзну перевірку ДП Прибузьке ЛГ з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 01 січня 2017 року по 30 червня 2019 року, за результатами якої складено акт №6308/05-01/37626753 від 02 грудня 2019 року.

02 грудня 2019 року ДП Прибузьке ЛГ подано заперечення на акт перевірки №6308/05-01/37626753. Результатом розгляду заперечень було проведення документальної позапланової виїзної перевірки ДП Прибузьке ЛГ .

На підставі наказу від 13 січня 2020 року №88 Про проведення документальної позапланової перевірки ДП Прибузьке ЛГ , направлень від 13 січня 2020 року №№141, 142, 143 (а.с. 119-122) ГУ ДПС у Волинській області проведена документальна позапланова виїзна перевірка ДП Прибузьке ЛГ за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року з питань, що стали предметом заперечення, за результатами якої складено акт перевірки від 03 лютого 2020 року №1934/05-01/37626753 (а.с.14-71).

Перевіркою встановлено порушення ДП Прибузьке ЛГ , зокрема:

- підпункту 14.1.13 пункту 14.1 статті 14, підпункту 134.1.1, пункту 134.1, статті 134, підпункту 140.5.9 пункту 140.5 статті 140 ПК України, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 15 Дохід , затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 29 листопада 1999 року N 290 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 14 грудня 1999 року за №860/4153, Положення (стандарту) бухгалтерського обліку № 16 Витрати затвердженого Наказом Міністерства фінансів України від 31.12.199 року за №318 та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 19 січня 2000 року за №27/4248 , пункту 1 статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні та Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24 травня 1995 року №88 та зареєстрованого в Міністрерстві юстиції України від 05 червня 1995 року за №168/704 в результаті чого занижено податок на прибуток у загальній сум 592 547 грн 35 коп., в тому числі за 2018 рік в сумі 360 463 грн 67 коп., за 1 півріччя 2019 року в сумі 232 083 грн 67 коп.;

- пункту 1 Порядку відрахування до державного бюджету частини чистого прибутку (доходу) державними унітарними підприємствами та їх об`єднаннями, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23 лютого 2011 року №138, статті 11-1 Закону України 21 вересня 2006 року №185-V Про управління об`єктами державної власності із змінами та доповненнями, в результаті чого занижено відрахування частини чистого прибутку на загальну суму 2 039 550 грн 00 коп., в тому числі за 2016 рік 298 129 грн 00 коп., за 2017 рік 126 571 грн 00 коп., за 2018 рік 944 807 грн., за 1 півріччя 2019 в сумі 670 043 грн 00 коп.;

- підпунктів 14.1.36, 14.1.181 пункту 14.1 статті 14, пункту 201.10 статті 201, підпунктів 198.1, 198.2, 198.3, 198.6 статті 198 ПК України в результаті чого занижено податок на додану вартість (далі-ПДВ) на загальну суму 237 303 грн 49 коп., в тому числі за жовтень 2018 року в сумі - 8 668 грн 02 коп., листопада 2018 року - 23 703 грн 56 коп., грудень 2019 року - 16 650 грн 90 коп., січень 2019 року - 29 034 грн 92 коп., лютий 2019 року - 48 575 грн 01 коп., березень 2019 року - 35 676 грн 86 коп., квітень 2019 року - 28 009 грн 11 коп., травень 2019 року - 23 065 грн 66 коп., червень 2019 року - 23 919 грн 45 коп.;

- пунктів 1, 2 статті 3, статті 10 Закону України від 06 липня 1995 року №265/95-ВР Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг - проведення розрахункових операцій при продажу товарів, наданні послуг без застосування реєстратора розрахункових операцій/книги обліку розрахункових операцій і розрахункових книжок та без видачі відповідного розрахункового документа;

На підставі акту перевірки 03 лютого 2020 року №1934/05-01/37626753 ГУ ДПС у Волинській області були прийняті спірні податкові повідомлення-рішення від 14 лютого 2020 року: № 0002090506, яким до позивача застосовано штраф за порушення пункту 1 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 1 грн 00 коп. (а.с.75), № 0002110501 яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання по сплаті частини чистого прибутку (доходу) господарських операцій державних унітарних підприємств на суму 2 039 550 грн 00 коп. (а.с.77), № 0002080501 , яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на суму 296 631 грн 25 коп. в тому числі за податковими зобов`язаннями - 237 305 грн 00 коп., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 59 326 грн 250 коп., (а.с.74), № 0002120501, яким позивачу збільшено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток державних підприємств на суму 735 285 грн 00 коп., в тому числі за податковими зобов`язаннями - 588 228 грн 00 коп., за штрафними (фінансовими) санкціями (штрафами) - 147 057 грн 00 коп.

Позивач оскаржив вказані податкове повідомлення-рішення в адміністративному порядку, шляхом подання скарги від 24 лютого 2020 року (а.с.79-87). Рішенням Державної податкової служби України від 24 квітня 2020 року № 14435/6/99-00-08-05-01-06 про результати розгляду скарги залишено податкові повідомлення рішення ГУ ДПС у Волинській області від 14 лютого 2020 року № 0002090506, № 0002110501, № 0002080501 № 0002120501, а скаргу - без задоволення (а.с.88-95).

Не погоджуючись із вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, позивач звернувся в суд з даним позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначення вичерпного переліку податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України).

Відповідно до пункту 134.1 статті 134 ПК України об`єктом оподаткування прибуток із джерелом походження з України та за її межами, який визначається шляхом коригування (збільшення або зменшення) фінансового результату до оподаткування (прибутку або збитку), визначеного у фінансовій звітності підприємства відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, на різниці, які виникають відповідно до положень цього Кодексу.

Базою оподаткування є грошове вираження об`єкту оподаткування, визначеного згідно із статтею 134 цього Кодексу з урахуванням положень цього Кодексу (статті 135 ПК України).

Відповідно до пункту 198.1 статті 198 ПК України до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з: а) придбання або виготовлення товарів та послуг; б) придбання (будівництво, спорудження, створення) необоротних активів (у тому числі у зв`язку з придбанням та/або ввезенням таких активів як внесок до статутного фонду та/або при передачі таких активів на баланс платника податку, уповноваженого вести облік результатів спільної діяльності); в) отримання послуг, наданих нерезидентом на митній території України, та в разі отримання послуг, місцем постачання яких є митна територія України; г) ввезення необоротних активів на митну територію України за договорами оперативного або фінансового лізингу; ґ) ввезення товарів та/або необоротних активів на митну територію України.

Пунктом 198.2 статті 198 ПК України визначено, що датою віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг.

Згідно із пунктом 198.3 статті 198 ПК України нарахування податкового кредиту здійснюється незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах провадження господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду.

За приписами пункту 198.6 статті 198 ПК України не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені зареєстрованими в Єдиному реєстрі податкових накладних податковими накладними / розрахунками коригування до таких податкових накладних чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу.

У разі коли на момент перевірки платника податку контролюючим органом суми податку, попередньо включені до складу податкового кредиту, залишаються не підтвердженими зазначеними у абзаці першому цього пункту документами, платник податку несе відповідальність відповідно до цього Кодексу.

Як передбачено пунктом 44.1 статті 44 ПК України, для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.

Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.

Відповідно до статті 1 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні від 16 липня 1999 року №996-XIV (із змінами та доповненнями) для цілей цього Закону терміни вживаються у такому значенні: господарська операція - дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства; первинний документ - документ, який містить відомості про господарську операцію; активи - ресурси, контрольовані підприємством у результаті минулих подій, використання яких, як очікується, приведе до отримання економічних вигод у майбутньому; доходи - збільшення економічних вигод у вигляді збільшення активів або зменшення зобов`язань, яке призводить до зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків власників)

Статтею 4 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні визначено, що бухгалтерський облік та фінансову звітність ґрунтується, зокрема на таких принципах:

повне висвітлення - фінансова звітність повинна містити всю інформацію про фактичні та потенційні наслідки господарської операції та подій, здатних вплинути на рішення, що приймаються на її основі (абзац другий); превалювання сутності над формою - операції обліковується відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми (абзац сьомий);

Відповідно до пункту 3розділу III Положення (Стандарту) бухгалтерського обліку №1 фінансова звітність повинна бути достовірною (правдивою).

Положенням (Стандартом) бухгалтерського обліку №15 Дохід , затвердженим наказом Міністерства фінансів України № 290 від 29 листопада 1999 року (далі - П(С)БО 15 Дохід ) передбачено, що дохід визнається під час збільшення активу або зменшення зобов`язання, що зумовлює зростання власного капіталу (за винятком зростання капіталу за рахунок внесків учасників підприємства), за умови, що оцінка доходу може бути достовірно визначена.

Відповідно до пункту 7 П(С)БО 15 Дохід доходи класифікуються в бухгалтерському обліку за такими групами: дохід (виручка ) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг); Б) інші операційні доходи; фінансові доходи; Г) інші доходи.

Згідно із частинами першою, другою статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.

Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.

Системний аналіз вказаних нормативно-правових актів дає підстави дійти таких висновків.

Правові наслідки у вигляді виникнення права платника податку на формування витрат та податкового кредиту наступають лише у разі реального (фактичного) вчинення господарських операцій з придбання товарів (робіт, послуг) з метою їх використання в своїй господарській діяльності, що пов`язані з рухом активів, зміною зобов`язань чи власного капіталу платника, та відповідають економічному змісту, відображеному в укладених платником податку договорах, що має підтверджуватись належним чином оформленими первинними документами. Якщо господарська операція фактично не відбулася, то первинні документи, складені платником податку та його контрагентом на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності, та свідчать про відсутність у сторін волевиявлення щодо реального здійснення господарської операції. Наслідки для податкового обліку створює лише фактичний рух активів, що є обов`язковою умовою для формування об`єкту оподаткування податком на прибуток та витрат.

Аналіз реальності господарської діяльності повинен здійснюватися на підставі даних податкового, бухгалтерського обліку платника податків та відповідності їх дійсному економічному змісту. При цьому в первинних документах, які є підставою для бухгалтерського обліку, фіксуються дані лише про фактично здійснені господарські операції. Про відсутність реального характеру відповідних операцій можуть свідчити, зокрема, наявність таких обставин: неможливість здійснення платником податку зазначених операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна або обсягу матеріальних ресурсів, економічно необхідних для виробництва товарів, виконання робіт або послуг, нездійснення особою, яка значиться виробником товару, підприємницької діяльності, відсутність у платника податку необхідних умов для досягнення результатів відповідної підприємницької, економічної діяльності в силу відсутності управлінського або технічного персоналу, основних коштів, виробничих активів, складських приміщень, транспортних засобів, здійснення операцій з товарно-матеріальними цінностями, які не вироблялися або не могли бути вироблені в обсязі, зазначеному платником податку в документах обліку. При цьому, кожна з вказаних вище обставин не може бути самостійним беззаперечним свідченням (доказом) відсутності реального характеру господарських операцій, проте наявність таких обставин в сукупності, що має бути встановлено судом, може свідчити на користь висновку про неможливість фактичного проведення (вчинення) господарських операцій.

При вирішенні спорів щодо правомірності формування платниками податків своїх даних податкового обліку, зокрема якщо предметом спору є достовірність первинних документів та підтвердження інших обставин реальності відображених у податковому обліку господарських операцій, необхідно враховувати, що обов`язок доведення відповідних обставин у спорах між особою та суб`єктом владних повноважень покладається на суб`єкта владних повноважень, якщо він заперечує проти позову. У разі надання контролюючим органом доказів, які в сукупності з іншими доказами у справі свідчать, що документи, на підставі яких платник податків задекларував податковий кредит та сформував витрати, містять інформацію, що не відповідає дійсності, платник податків має спростовувати ці доводи.

Таким чином, на підтвердження фактичного здійснення господарських операцій, враховуючи специфіку таких операцій та договорів, що їх регламентують, платник повинен мати відповідні первинні документи, які мають бути належно оформленими, та, які в сукупності з встановленими обставинами справи, зокрема і щодо можливостей здійснення господарюючими суб`єктами відповідних операцій з урахуванням часу, місця знаходження майна, обсягу матеріальних та трудових ресурсів, економічно необхідних для виконання умов, обумовлених договорами, мають свідчити про беззаперечний факт реального вчинення господарських операцій, що і є підставою для формування платником податкового обліку.

Вказані правові висновки викладені, зокрема, у постановах Верховного Суду у складі колегій суддів Касаційного адміністративного суду від 11 вересня 2018 року (справи №826/15653, №805/2316/16-а), від 19 вересня 2018 року (справа №2а-2104/12/1370) та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховуються при вирішенні цієї справи.

Як вбачається із акту документальної позапланової перевірки 03 лютого 2020 року №1934/05-01/37626753, до зазначених вище висновків про порушення позивачем вимог податкового законодавства відповідач дійшов, зокрема, за результатами дослідження фінансово-господарських операцій ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 .

Так, перевіркою встановлено фінансово-господарські взаємовідносини з контрагентами, в яких відсутні трудові та матеріальні ресурси, зокрема, з ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2

ДП Прибузьке ЛГ надано завірені копії ТТН, договорів, посвідчення водія ОСОБА_3 серія НОМЕР_6 , свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу - КАМАЗ реєстраційний номер НОМЕР_1 та довіреність на експлуатацію вказаного транспортного засобу №б/н від 30 жовтня 2017 року виписану на ОСОБА_1 , довіреність на користування та розпорядження транспортним засобом марки КАМАЗ, свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_2 , реєстраційний номер НОМЕР_3 №б/н від 31 серпня 2018 року, довіреність на виконання повноважень фізичної особи-підприємця від імені ОСОБА_1 №б/н від 30 жовтня 2018 року, виписана на ОСОБА_3 . Завірені копії актів приймання-передачі робіт, реєстри договорів та платіжних документів.

За період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року ФОП ОСОБА_1 відповідно до бухгалтерського обліку, надавав послуги підвезення лісосировини на відстань до 5 км. З навантаженням та розвантаженням лісопродукції, послуги заготівлі деревини з трелювання на загальну суму 1 420 593 грн 49 коп., в тому числі ПДВ 236 765 грн 58 коп. на підставі договорів.

До перевірки за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року були надані завірені копії ТТН-ліс. Проте, в частині наданих ТТН показники по кількості (м.3) не співпадають з актами надання послуг/виконаних робіт. Крім того, частина ТТН не містить всіх обов`язкових реквізитів (ПІБ водія, державний номер автомобіля, відсутні місце розвантаження). Також, у наданих ТТН вказано ПІБ водіїв, які не перебували в зазначених періодах в трудових відносинах з ФОП ОСОБА_1 .

В акті перевірки зазначено, що згідно з ЄРПН ФОП ОСОБА_1 в періоді з 01.09.2018 по 30.06.2019, крім ДП Прибузьке ЛГ , надавав послуги, пов`язані з лісівництвом іншим суб`єктам господарювання.

Оскільки в запереченні ДП Прибузьке ЛГ на акт планової перевірки зазначалося, що роботи могли проводитися із залученням працівників за договорами цивільно- правового характеру, аутсорсингу, аутстафінгу (оренди персоналу), а транспортні засоби могли перебувати в постачальника на праві оренди або лізингу, то в запиті №1 від 13 січня 2020 року було висловлено прохання їх надати.

Інформацію та документальне підтвердження залучення працівників та техніки по вказаних операціях надано не було.

Також, ДП Прибузьке ЛГ не було надано інформації про проходження інструктажів перед початком лісосічних робіт, відрядження працівників (адже місце проживання яких - Івано-Франківська обл.), їх проживання (документи які підтверджують перебування працівників ФОП ОСОБА_1 у місцях виконання робіт (надання послуг): накази про відрядження, авансові звіти, документи про проїзд працівників до місця виконання робіт, документи щодо проживання працівників, по місцю виконання робіт).

Встановлені також окремі порушення вчинення господарських операцій (неповні бригади, вчинення лісосік в темну пору року, недостатній час для вчинення вказаних робіт та ін.).

ДП Прибузьке ЛГ надано завірені копії ТТН, договорів, посвідчення водія ОСОБА_2 серія НОМЕР_4 , свідоцтво про реєстрації транспортного засобу - УРАЛ реєстраційний номер № НОМЕР_5 та довіреність на користування/розпорядження вказаним транспортним засобом № б/н від 19 січня 2016 року.

Завірені копії актів приймання-передачі робіт, реєстри договорів та платіжних документів.

За період з 01 згідно січня 2016 року по 30 червня 2019 року ФОП ОСОБА_2 згідно з бухгалтерським обліком були надані послуги підвезення лісосировини на відстань до 5 км. з навантаженням та розвантаженням лісопродукції, послуги комплексної заготівлі деревини з трелюванням на загальну суму 952889,74 грн. на підставі договорів.

В підтвердження наданих послуг ФОП ОСОБА_2 за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року були надані завірені копії актів приймання-передачі робіт/надання послуг, копії ТТН-ліс. Проте, в частині наданих ТТН показники по кількості (м.3) не співпадають з актами надання послуг/виконаних робіт. Крім того, частина ТТН не містить всіх обов`язкових реквізитів (відсутні місце розвантаження).

Також, ДП Прибузьке ЛГ не надано інформацію та документальне підтвердження залучення працівників та техніки по зазначених актах. Не надано інформацію про проходження інструктажів перед початком лісосічних робіт, відрядження працівників (місце проживання яких - Івано-Франківська обл.), їх проживання (документи які підтверджують перебування працівників ФОП ОСОБА_2 у місцях виконання робіт (надання послуг): накази про відрядження, авансові звіти, документи про проїзд працівників до місця виконання робіт, документи щодо проживання працівників, по місцю виконання робіт).

Враховуючи відсутність у ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 трудових ресурсів (найманих працівників) відповідної кваліфікації в достатній кількості, відповідної техніки в достатній кількості (трактори, волоки, маніпулятори, тощо), перевіркою встановлено, що господарські операції між з ДП Прибузьке ЛГ та ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 не підтверджуються стосовно врахування реального часу здійснення операцій, які необхідні для здійснення такої діяльності, що свідчить про відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської та економічної діяльності.

Придбання транспортних послуг комплексної заготівлі деревини ДП Прибузьке ЛГ по операціях із ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 на суму 2136717 грн 67 коп. на думку відповідача відповідають визначенню безоплатно отриманих (підпункт 14.1.13 пункту 14.1 статті ПК України).

Однак суд не погоджується з такою позицією відповідача з огляду на те, що твердження податкового органу про відсутність у контрагентів позивача ФОП ОСОБА_1 , ФОП ОСОБА_2 трудових ресурсів (найманих працівників) відповідної кваліфікації в достатній кількості, відповідної техніки в достатній кількості (трактори, волоки, маніпулятори, тощо) не свідчить про відсутність надання відповідних послуг.

Вказаний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, викладеною у постанові від 16 січня 2018 року у справі № 826/1398/14.

Суд зауважує, що позивачем надано під час перевірки усі необхідні первинні документи на підтвердження фінансово-господарських взаємовідносини з контрагентами ФОП ОСОБА_1 та ФОП ОСОБА_2 .

При цьому, зауваження відповідача щодо того, що частина ТТН не містить всіх обов`язкових реквізитів, не є підставою для висновку про відсутність вказаних господарських операції та відмови у формуванні податкового кредиту, якщо з інших даних вбачаються зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі платника у зв`язку з його господарською діяльністю.

Крім того, норми податкового законодавства, не ставлять у залежність право платника податків на врахування витрат при визначенні оподатковуваного прибутку та на податковий кредит від дотримання податкової дисципліни його контрагентом, якщо цей платник мав реальні витрати у зв`язку з фактичним придбанням товарів (робіт, послуг), призначених для використання у його господарській діяльності. Одне тільки порушення постачальником товару (робіт, послуг) вимог податкового законодавства не може бути підставою для висновку про порушення іншим платником податків - покупцем товару (робіт, послуг) вимог закону щодо формування податкового кредиту та обліку витрат за умови, якщо судом не встановлено фактів, які свідчать про його обізнаність щодо протиправної податкової поведінки контрагента та про злагодженість дій між ними.

Платник не може нести відповідальності за невиконання його контрагентами своїх зобов`язань. Адже поняття добросовісний платник , яке вживається у сфері податкових правовідносин, не передбачає виникнення в нього додаткового обов`язку щодо контролю за дотриманням його постачальниками правил оподаткування та трудового законодавства. Таким чином, можливі порушення з боку контрагента-постачальника, за відсутності доказів протиправної змови учасників операцій з метою отримання позивачем (покупцем) необгрунтованої податкової вигоди, не є безумовною підставою для висновку про порушення саме покупцем вимог податкового законодавства та позбавлення його права на формування податкових вигод за фактично вчиненою операцією.

Аналогічна правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 12 червня 2018 року у справах № 826/11879/13-а, № 825/3419/14, від 17 січня 2018 року.

Таким чином, суд приходить до висновку, що відповідачем не підтверджено належними та допустимими доказами свої доводи про неможливість реального здійснення платником податків зазначених операцій, які необхідні для здійснення такої діяльності, та відсутність необхідних умов для результатів відповідної господарської та економічної діяльності.

Крім того, як слідує з акту перевірки 03 лютого 2020 року №1934/05-01/37626753 проведеною перевіркою встановлено, що протягом періоду 2016-2019 років ДП Прибузьке ЛГ здійснено визнання витрат (віднесено до складу витрат) по лісовідтворенню та лісорозведенню (посадка та посів лісу, догляд за лісовими культурами, доповнення лісових культур, сприяння природному поновленню лісу на землях державного лісового фонду, підготовка та обробіток ґрунту під лісокультури, інші витрати пов`язані з відтворенням лісу) на суму 1 738 319 грн 67 коп., відповідно до нарядів-актів на виконання лісогосподарських робіт (ф.ЛГ-1). журналів виконаних лісогосподарських робіт (ф.ЛГ-2). первинних документів та регістрів бухгалтерського обліку за період з 01 січня 2016 року по 30 червня 2019 року.

ДП Прибузьке ЛГ у відповідності до порядку формування собівартості продукції було віднесено дані витрати до собівартості реалізованої продукції.

Згідно з висновками акта перевірки, в порушення підпункту 134.1.1. п.134.1. ст.134 ПК України та пункту 7 П(С)БО 16 Витрати занижено фінансовий результат до оподаткування (прибуток або збиток), визначений у фінансовій звітності відповідно до національних положень (стандартів) бухгалтерського обліку або міжнародних стандартів фінансової звітності, внаслідок списання на собівартість реалізованої продукції (Дт. 901 рах) витрати основного виробництва (лісогосподарське виробництво) тобто витрат, які не мають визнання витрат певного періоду у зв`язку з відсутністю визнання доходу для якого вони здійснені (лісозаготівлі), а саме витрати по лісовідтворенню та лісорозведенню лісорозведенню (посадка та посів лісу, догляд за лісовими культурами, доповнення лісових культур, сприяння природному поновленню лісу на землях державного лісового фонду, підготовка та обробіток ґрунту під лісокультури, інші витрати пов`язані з відтворенням лісу) на суму 1 738 319 грн 67 коп.

З таким висновком відповідача суд не погоджується на завчає наступне.

Відповідно до статті 63 Лісового кодексу України, ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів.

Статтею 64 цього Кодексу передбачено, що підприємства, установи, організації і громадяни здійснюють ведення лісового господарства з урахуванням господарського призначення лісів, природних умов і зобов`язані, в тому числі: - забезпечувати посилення водоохоронних, захисних, кліматорегулюючих, санітарно-гігієнічних, оздоровчих та інших корисних властивостей лісів з метою поліпшення навколишнього природного середовища та охорони здоров`я людей; - забезпечувати безперервне, невиснажливе і раціональне використання лісових ресурсів для задоволення потреб виробництва і населення в деревині та іншій лісовій продукції; - здійснювати відтворення лісів.

Як встановлено судом, ДП Прибузьке ЛГ як спеціалізоване державне лісогосподарське підприємство користується лісами на землях державної власності без встановлення строку, тобто, - являється постійним лісокористувачем.

Водночас, відповідно до пункту 1 частини першої статті 19 Лісового кодексу України підприємство зобов`язане нести витрати з забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вжиття інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку.

Відповідно до статті 98 Лісового кодексу України видатки на підвищення продуктивності, поліпшення якісного складу лісів, їх відтворення і охорони здійснюються за рахунок державного бюджету та власних коштів підприємств, установ і організацій лісового господарства - щодо лісів державної власності. Видатки за рахунок державного чи місцевого бюджету фінансуються шляхом цільового виділення коштів державного та місцевих бюджетів для реалізації загальнодержавних, державних і регіональних (місцевих) програм ведення лісового господарства.

Із акту перевірки вбачається, що контролюючим органом до порушень, що вплинули на визначення податку на прибуток та відрахування частини чистого прибутку визначено те, що поточні витрати здійснені підприємством на лісовідтворення та лісорозведенню віднесено до складу витрат поточного періоду та списано на собівартість реалізованої продукції, а не віднесено до витрат наступних періодів, як облік біологічного активу.

З огляду на що слід зазначити, що дерева в лісі - не є сільськогосподарською продукцією, оскільки вони не одержані в результаті відокремлення від біологічного активу, як це передбачено визначенням сільськогосподарської продукції, що міститься в пункті 4 П(С)БО 30.

Так, згідно з пункту 5 П(С)БО 30 біологічний актив та/або сільськогосподарська продукція визнаються активом, якщо існує імовірність отримання підприємством у майбутньому економічних вигод, пов`язаних з їх використанням, та їх вартість може бути достовірно визначена.

Пунктом 11 П(С)БО 30 визначено, що довгострокові біологічні активи, справедливу вартість яких на дату балансу достовірно визначити неможливо або якщо підприємство є платником податку на прибуток, можуть визнаватися та відображатися за первісною вартістю з урахуванням суми їх зносу і втрат від зменшення корисності.

Таким чином, пункт 5 та пункт 11 П(С)БО 30 передбачають обов`язковість взяття біологічних активів на баланс підприємства.

Поряд з цим, суд зазначає, що відповідно до статті 7 Лісового кодексу ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу.

Відтак, посаджені лісові культури на землях державного лісового фонду - не перебувають на балансі позивача, і, безумовно, позивач на має законодавчих підстав для зарахування лісу у свій баланс, оскільки дерева в лісі - не перебувають на балансі підприємства і не являються його власністю.

Водночас, суд звертає увагу на те, що діяльність лісгоспу по вирощуванню лісових культур - не може вважатися створенням біологічних активів, позаяк вказані лісові культури (як ті, що створюються підприємством при лісовідновленні, так і ті, що надані йому в користування в первісному вигляді) не беруться на облік як основні засоби чи інші необоротні матеріальні активи (не зараховуються на баланс), а, отже, не підлягають амортизації.

Таким чином, суд зазначає, що оскільки позивач є лісогосподарським підприємством, то Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 30 Біологічні активи не може поширюватися на ДП Прибузьке ЛГ .

Разом з цим, враховуючи вищенаведені правові норми та обставини справи, суд приходить до висновку, що роботи по лісовідтворенню та лісорозведенню (посадка та посів лісу, догляд за лісовими культурами, доповнення лісових культур, сприяння природному поновленню лісу на землях державного лісового фонду, підготовка та обробіток ґрунту під лісокультури, інші витрати пов`язані з відтворенням лісу) - є обов`язковими заходами у процесі діяльності позивача щодо ведення лісового господарства, тому такі витрати правомірно віднесені до витрат звітних періодів.

Також, суд не може залишити поза увагою доводи позивача про те, що Держлісгосп при відображенні таких витрат керується виключно вимогами, що закладені в Методичних рекомендаціях формування собівартості продукції (робіт, послуг) на підприємствах, що належать до сфери управління Державного агентства лісових ресурсів України, затверджених наказом Державного агентства лісових ресурсів від 14 травня 2013 року №124 (далі - Методичні рекомендації №124) відповідно до пункту 6 статті 6 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні .

Зокрема, пункт 2.2 вказаних Методичних рекомендацій №124 визначено, що до основного виробництва підприємств галузі, зокрема, відносяться роботи з штучного та природного лісовідновлення, а також з лісорозведення.

За своєю природою такого роду роботи є лісокультурними та відповідно до визначення, наданому в пункту 1.2 Правил охорони праці для працівників лісового господарства та лісової промисловості, що затвердженні наказом Державного комітету з нагляду за охороною праці від 13 липня 2005 року №119, включають: збирання та оброблення лісового насіння; обробіток ґрунту в лісорозсадниках в місцях вирощування стиглого лісу; висівання обробленого насіння в оброблений ґрунт або пересаджування в нього молодих рослин; догляд за ними шляхом механічного оброблення ґрунту або іншими способами, що протидіють розвитку небажаної рослинності в місцях штучного вирощування дерев.

Відповідно до пункту 5.1, пункту 5.43 Методичних рекомендацій №124 витрати на лісокультурні роботи є частиною витрат на лісогосподарські роботи і послуги, виконаних за рахунок доходу (виручки) від реалізації продукції (товарів, робіт, послуг) та включаються до однойменної статті калькуляції виробничої собівартості продукції (товарів, робіт, послуг).

Згаданими вище Рекомендаціями №124, зокрема пунктом 14.2, передбачено також окремі вимоги до статей калькуляції при формуванні цін на лісопродукцію, серед яких і вимога щодо включення у ціну продукції по статті 10 калькуляція Витрати на лісогосподарські роботи і послуги, виконані за власні кошти вартості лісокультурних робіт в лісовому фонді.

Таким чином, витрати з лісорозведення та лісовідтворення в загальній сумі 1 738 319 грн 67 коп. позивач не тільки мав право, але й зобов`язаний був включити їх до складу витрат звітного періоду, а в частині реалізованої продукції і до складу собівартості реалізованої продукції, як того і вимагають норми Методичні рекомендації №124 та Лісовий кодекс України.

Відповідно до пункту 7.3. статті 7 Податкового кодексу України, визначено, що будь-які питання, щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норма податкового законодавства.

Отож, відповідно до вищевикладених норм чинного законодавства, ДП Прибузьке ЛГ цілком правомірно віднесло витрати по лісовідтворенню та лісорозведенню до витрат звітних періодів.

Суд також звертає увагу, що витрати на лісовідновлення навпаки прямо пов`язанні із діловою спрямованістю, оскільки специфікою ведення лісового господарства є те, що витрати на вирощування посадкового матеріалу, посадку лісу, догляд за культурами тощо принесуть дохід у майбутньому - після досягнення лісом віку стиглості (при рубках головного користування) або в процесі рубок формування, при яких також отримується деревина, та в процесі отримання інших корисних властивостей лісів незалежно від їх віку стиглості.

Отримання доходу від цих рубок законодавчо закріплено виключно за лісовим господарством, оскільки згідно з пунктами 2, 3 частини першої статті 19 Лісового кодексу України позивачу належить виключне право на заготівлю деревини та право власності на заготовлену ним продукцію та доходи від її реалізації.

Пунктом 1 частини другої цієї ж статті Лісового кодексу України встановлено не тільки право, а й обов`язок постійного лісокористувача (лісгоспу) нести витрати із забезпечення охорони, захисту, відтворення, підвищення продуктивності лісових насаджень, посилення їх корисних властивостей, підвищення родючості ґрунтів, вжиття інших заходів відповідно до законодавства на основі принципів сталого розвитку.

З акту передвіки також слідує, що перевіркою задекларованих платником податків та встановлених у ході проведення перевірки показників рядка 03 Декларацій Різниці, які виникають відповідно до ГІК України встановлено заниження різниць, на які збільшується фінансовий результат за 2018 рік 442306 грн в наслідок не відображення у рядку 3.1.9 Додатку Р1 за 2018 рік відрахувань на користь неприбуткових організацій, що перевищує 4% оподаткованого прибутку попереднього звітного року.

ДП Прибузьке ЛГ здійснювало відрахування на культурно-масову роботу до Профкому ДП Прибузьке ЛГ всього на суму 466 305 грн 65 коп.

Таким чином, підприємство може враховувати у складі витрат суму відрахувань на коритсь профспілкової організації у розмірі, що не перевищує 4 % оподаткованого прибутку попереднього звітного року, а саме 24 000 грн 00 коп.

Оподаткований прибуток попереднього звітного року (2017) ДП Прибузьке ЛГ складав 600 000 грн 00 коп.

Відповідно до підпункту 140.5.9 підпункту 140.5 статті 140 Податкового кодексу України фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується, зокрема, на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг (крім неприбуткової організації, яка є об`єднанням страховиків, якщо участь страховика у такому об`єднанні є умовою проведення діяльності такого страховика відповідно до закону, та неприбуткових організацій, до яких застосовуються положення підпункту 140.5.13 цього пункту), у розмірі, що перевищує 4 відсотки оподатковуваного прибутку попереднього звітного року.

Особливості правового регулювання, засади створення, права та гарантії діяльності професійних спілок визначено Законом України від 15 вересня 1999 року № 1045-XIV Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності . Професійні спілки створюються з метою здійснення представництва та захисту трудових, соціально-економічних прав та інтересів членів профспілки та ведуть свою діяльність на підставі статуту.

Абзацом третім статті 42 Закону України Про професійні спілки, їх права та гарантії діяльності встановлено, що за наявності письмових заяв працівників, які є членами профспілки, роботодавець щомісячно і безоплатно утримує із заробітної плати та перераховує на рахунок профспілки членські профспілкові внески працівників відповідно до укладеного колективного договору чи окремої угоди в терміни, визначені цим договором. Роботодавець не має права затримувати перерахування зазначених коштів.

Відповідно до Інструкції зі статистики заробітної плати, затвердженої наказом Державного комітету статистики України від 13 січня 2004 року № 5, членські профспілкові внески працівників не включаються до фонду оплати праці.

Таким чином, членські внески працівників - членів профспілки є виключно витратами працівників платника податку, які за дорученням таких працівників автоматично перераховуються платником податку до профспілки. Тобто платник податку в даному випадку виступає посередником між робітником - членом профспілки та самою профспілкою.

Виходячи з викладеного вище, положення підпункту 140.5.9 підпункту 140.5 статті 140 Податкового кодексу України не поширюється на операції з перерахування профспілковій організації роботодавцем членських внесків робітників - членів профспілки відповідно до їх заяв у разі, якщо такі внески не враховуються у складі витрат при визначенні фінансового результату до оподаткування такого роботодавця.

Разом з тим, відповідачем на надано доказів, що 442 306 грн 00 коп. не вираховувались із заробітної плати членів профспілки.

Відтак, суд вважає, що відповідачем не доведено правомірність висновку про заниження позивачем декларування різниць, які виникають відповідно до Податкового кодексу України, на суму відрахувань на користь неприбуткових організацій

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Таким чином, усі рішення та дії суб`єкта владних повноважень мають підзаконний характер, тобто повинні бути прийняті (вчинені) на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що визначені законом.

Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі Компанія Вестберґа таксі Актіеболаґ та Вуліч проти Швеції Суд визначив, що …адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління..

З огляду на припис наведеної норми процесуального права, при розгляді судом спору щодо правомірності рішень контролюючого органу, яким платнику податків донараховані податкові зобов`язання чи відмовлено у наданні податкових вигод, презумується добросовісність платника податків, якщо зазначеним органом не доведено інше.

Всупереч наведеним вимогам відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтуються його заперечення, і не довів правомірності винесення оскаржуваних рішень від 14 лютого 2020 року № 0002110501, № 0002080501, № 0002120501.

Таким чином, позовні вимоги в частині визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень ГУ ДПС у Волинській області 14 лютого 2020 року № 0002110501, № 0002080501, № 0002120501 підлягають до задоволення.

Разом з тим, не підлягає до задоволення позовна вимога про визнання протиправним та скасування податкового-рішення ГУ ДПС у Волинській області 14 лютого 2020 року № 0002090506, яким до позивача застосовано штраф за порушення пункту 1 статті 3 Закону України Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг у сумі 1 грн 00 коп., оскільки обґрунтувань та доказів на підтвердження відсутності вказаного порушення позивачем не надано.

Також, доводи позивача про відсутність підпису у акті перевірки 03 лютого 2020 року №1934/05-01/37626753 однієї з посадових осіб контролюючого органу як на підставу визнання недійсними рішень Головного управління ДПС у Волинській спростовуються висновками Верховного суду викладеними у постанові від 19 червня 2020 року у справі №140/388/19. Верховний суд дійшов висновку, що відсутність у акті перевірки підпису однієї з посадових осіб контролюючого органу, яка її проводила, стосується оформлення результатів перевірки та не може бути самостійною підставою для визнання недійсними рішень контролюючого органу, прийнятих на підставі такого акту, при відсутності порушень правил проведення перевірки.

Відтак, позов слід задовольнити частково.

Згідно із частинами першою, третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Таким чином за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача необхідно стягнути судовий збір пропорційно до задоволених вимог у сумі 21 020 грн 00 коп.

Керуючись статтями 9, 243-246, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Податкового кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення рішення Головного управління ДПС у Волинській області 14 лютого 2020 року № 0002110501, № 0002080501, № 0002120501.

В задоволені решти позовних вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області (43010, Волинська область, місто Луцьк, Київський майдан, будинок 4, ідентифікаційний код 43143484) на користь Державного підприємства Прибузьке лісове господарство (44313, Волинська область, Любомльський район, село Згорани, вулиця Шевченка, будинок 58, код ЄДРПОУ 37626753) судовий збір в розмірі 21 020 (двадцять одна тисяча двадцять) гривні.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя А.Я. Ксензюк

Рішення в повному обсязі складено 31 серпня 2020 року.

Дата ухвалення рішення19.08.2020
Оприлюднено07.09.2020
Номер документу91332841
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —140/7927/20

Ухвала від 01.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Постанова від 19.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 04.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 23.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Ухвала від 28.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Ніколін Володимир Володимирович

Рішення від 19.08.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Рішення від 19.08.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 17.08.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

Ухвала від 09.06.2020

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Ксензюк Андрій Ярославович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні