Рішення
від 04.09.2020 по справі 420/4955/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/4955/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 вересня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Танцюри К.О., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області звернулось до суду з адміністративним позовом до Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування у вигляді зобов`язання повного зупинення експлуатації будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області, за адресою: 66413, Одеська область, Ананьївський район, с.Точилове, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №11 від 06.03.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №11 від 06.03.2020р. за номерами: 1-4,6-18,20,21 будівлі школи та 1-7 будівлі ДНЗ.

Ухвалою суду від 01.07.2020р. відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження з без виклику сторін.

В обґрунтування позовних вимог позивач, у позовній заяві зазначив, що у період з 02.03.2020р. по 06.03.2020р. було здійснено позапланову перевірку Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено акт №11 від 06.03.2020р. Позивач зазначав, що під час перевірки було встановлено ряд порушень приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014р., та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки та порушення за номерами 1-4, 6-18, 20, 21 будівлі школи та 1-7 будівлі ДНЗ є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, і також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Позивач, посилаючись на те, що будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на акт №11 не надходило, а подальша експлуатація Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області з виявленими порушеннями створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей, просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Сторони повідомлялись про день та час слухання справи, однак у судове засідання їх представника не з`явились. 31.08.2020р. до суду від представника відповідача надійшло клопотання про розгляд справи без участі представника. 03.04.2020р. до суду від представника позивача надійшла заява про розгляд справи без участі представника. Керуючись положеннями ч.9 ст.205 КАС України судом продовжено розгляд справи у письмовому провадженні.

Розгляд справи по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України, з урахуванням п. 3 Розділу VI КАС України.

Дослідивши письмові докази по справі, судом встановлено наступне.

У період з 02.03.2020р. по 06.03.2020р. Ананьївським міським сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області, на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №420 від 11.12.2019р. (а.с.8), посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №5 від 02.03.2020р. (а.с.9) проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області, за результатами якої складено акт №11 від 06.03.2020р. (а.с.10-16).

Під час перевірки встановлено, зокрема, порушення Точилівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30 грудня 2014 року №1417, а саме щодо будівлі школи :

1) приміщення закладу не обладнано системою автоматної пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу управління евакуюванням людей;

2) дерев`яні конструкції закладу не оброблено вогнезахисним розчином;

3) заклад не забезпечений необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння;

4) заклад не забезпечений адресними вказівниками (назва вулиць, номер будинку), встановленим на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлювальними у темний час доби;

5) відсутній журнал обліку вогнегасників;

6) в приміщеннях закладу незазначені місця знаходження первинних засобів пожежогасіння, не встановлені вказівні знаки згідно з ДСТУ ІSО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Знаки розмістити на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби);

7) посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";

8) не відкориговані плани (схеми) евакуації людей і матеріальних цінностей на випадок пожежі.

9) не вивішені таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів в навчальних класах;

10) двері горищ не утримуються зачиненими

11)будівля закладу не забезпечено блискавкозахистом у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд".

12) пожежний щит (стенд) не доукомплектований засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., на пожежному щиті (стенді) не вказаний номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів.

13) не забезпечено працівників закладу засобами колективного та індивідуального захисту;

14) з`єднувальні коробки освітлювальної електромережі в приміщенні котельні, кухні не закриті негорючою кришкою.

15) в приміщеннях закладу допускається експлуатація тимчасової електромережі.

16) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів зовнішньої електромережі в приміщенні котельні та кухні здійснено за допомогою скрутки.

17) електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати встановлення на горючій основі (конструкції) без підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

18) не проведенні заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

19) електрощити, групові електрощітки не оснащенні схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захтсьу(плавкої ставки);

20)топлення печей у закладі не проводяться призначеними особами, які пройшли протипожежний інструктаж.;

21) відсутній журнал очищення димоходу та печі в приміщенні кухні від сажі перед початком, а також протягом усього опалювального сезону

Також, встановлено порушення щодо ДНЗ :

1)не укладений договір з ліцензованою організацією щодо технічного обслуговування наявної системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння);

2) сигнал від автоматичної пожежної сигналізації не виведений на пульт центрального цілодобового спостереження;

3) в приміщенні відсутні таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів;

4) в приміщені ДНЗ незазначені місця знаходження первинних засобів пожежогасіння, не встановлені вказівні знаки згідно з ДСТУ ІБО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Знаки розмістити на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби).

5) в приміщенні ДНЗ килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття жорстко не прикріплені до підлоги;

6) в приміщенні ДНЗ допускається експлуатація тимчасової електромережі;

7) захаращений шлях евакуації по коридору шафами.

Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1-3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України визначено, що забезпечення пожежної безпеки на території України, регулювання відносин у цій сфері органів державної влади, органів місцевого самоврядування та суб`єктів господарювання і громадян здійснюються відповідно до цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів. Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств, установ та організацій. Зазначена вимога відображається у трудових договорах (контрактах), статутах та положеннях. Забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Частиною 1 ст.66 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Пунктом 12 ч.1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить: звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Частиною 1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України визначено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: 1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; 2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; 3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; 4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; 5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; 6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; 7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами; 8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; 9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; 10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання; 11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Відповідно до ч.2 ст.70 Кодексу цивільного захисту України повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Аналізуючи вказані правові норми, суд дійшов висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Як вбачається з матеріалів справи, позивачем за результатами проведеної позапланової перевірки щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки відповідача виявлено численні порушення вимог законодавства у сфері пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Поряд з цим, як встановлено судом під час з`ясування офіційних обставин справи, у період з 29.07.2020р. по 30.07.2020р. Ананьївським міськрайонним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області, було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу", за результатами якої складено акт №16 від 30.07.2020р.

Зазначена перевірка проведена на підставі наказу про проведення позапланої перевірки №203 від 23.07.2020р., у зв`язку з поданням відповідачем письмової заяви про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за власним бажанням та посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) від 29.07.2020р. №12.

Під час перевірки встановлено, зокрема, порушення Точилівським навчально-виховним комплексом "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30 грудня 2014 року №1417, а саме щодо будівлі школи :

1) приміщення закладу не обладнано системою автоматної пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу управління евакуюванням людей;

2) дерев`яні конструкції закладу не оброблено вогнезахисним розчином;

3) посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";

4) будівля закладу не забезпечено блискавкозахистом у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд".

5) не забезпечено працівників закладу засобами колективного та індивідуального захисту.

Також, встановлено порушення щодо ДНЗ

1) не укладений договір з ліцензованою організацією щодо технічного обслуговування наявної системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння);

2) сигнал від автоматичної пожежної сигналізації не виведений на пульт центрального цілодобового спостереження.

З характеру порушень, встановлених перевіркою та викладених в акті перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №11 від 06.03.2020р., з у рахуванням акту №16 від 30.07.2020р., вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищення або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Суд зазначає, що при такому становищі існує реальна загроза втрати життя, отримання травм, шкоди своєму здоров`ю через невиконання керівництвом та посадовими особами відповідача вимог законодавства з питань пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту.

Суд враховує, що частина порушень усунено відповідачем самостійно.

Однак, порушення, які є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищення або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі, не усунуті відповідачем.

При цьому, наданий відповідачем до суду бюджетний запит від 23.07.2020р., підготовлений головним розпорядником бюджетних коштів, що містить пропозиції з відповідним обґрунтуванням щодо обсягу бюджетних коштів, необхідних для виконання покладених на нього функцій на середньостроковий період, не свідчить про усунення відповідачем вищезазначених порушень.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Враховуючи викладене, суд вважає, що адміністративний позов Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області підлягає задоволенню.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295,382 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області - задовольнити.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 24778158, Одеська область, Ананьївський район, с.Точилове) у вигляді зобов`язання повного зупинення експлуатації будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області, за адресою: 66413, Одеська область, Ананьївський район, с.Точилове, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №11 від 06.03.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №11 від 06.03.2020р.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.О. Танцюра

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.09.2020
Оприлюднено08.09.2020
Номер документу91348706
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/4955/20

Постанова від 24.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 04.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні