Постанова
від 24.12.2020 по справі 420/4955/20
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 грудня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/4955/20 Головуючий в 1 інстанції: Танцюра К.О.

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

доповідача - судді Стас Л.В.

суддів - Турецької І.О., Шеметенко Л.П.

розглянувши у письмовому провадженні апеляційну скаргу Точилівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І -ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Ананьївської районної ради Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2020 року по справі за позово Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Точилівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І -ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Ананьївської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області ( далі - Позивач) звернулось до суду з позовом до Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області ( далі - Відповідач) про застосування заходів реагування у вигляді зобов`язання повного зупинення експлуатації будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області, за адресою: 66413, Одеська область, Ананьївський район, с.Точилове, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №11 від 06.03.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №11 від 06.03.2020р. за номерами: 1-4,6-18,20,21 будівлі школи та 1-7 будівлі ДНЗ.

В обгрунтування позову позивач зазначив, що під час перевірки було встановлено ряд порушень приписів Кодексу цивільного захисту України, чинних нормативно-правових актів, стандартів, норм і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. Порушення за номерами 1-4, 6-18, 20, 21 будівлі школи та 1-7 будівлі ДНЗ є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, і також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Позивач, посилаючись на те, що подальша експлуатація Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області з виявленими порушеннями створює реальну загрозу життю та здоров`ю людей, просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2020 року - позов задоволено.

Застосовано заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 24778158, Одеська область, Ананьївський район, с.Точилове) у вигляді зобов`язання повного зупинення експлуатації будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області, за адресою: 66413, Одеська область, Ананьївський район, с. Точилове, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №11 від 06.03.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №11 від 06.03.2020р.

В апеляційній скарзі, відповідач, посилаючись на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду від 04 вересня 2020 року - скасувати, прийняти нове - про відмову в задоволенні позову. Доводи апеляційної скарги обґрунтовані тим, що даний позов, з урахуванням дати його оформлення, зазначеної в ньому 09.06.2020 року, подано з пропуском передбаченого КАС України 3-х місячного строку звернення до суду суб`єкту владних повноважень. Крім того, апелянт вказав, що в період часу з 29.07.2020 року по 30.07.2020 року позивачем здійснено повторну перевірку, за результатами якої складено акт № 16. Цей акт судом також досліджено та виявлено порушення у сфері техногенної та пожежної безпеки по 7 пунктах. Але представником контролюючого органу, окрім акту, складено також припис № 16 від 30.07.2020 року, яким надано строк для усунення недоліків - 10.10.2020 року, при цьому, в акті № 16 від 30.07.2020 року, який був в полі зору суду, такий строк не визначено та судом питання щодо такового не з`ясовувалось. Суд врахував лише те, що частина порушень усунена відповідачем самостійно. З огляду на зазначені обставини, оскільки рішення ухвалено судом до спливу строку для усунення недоліків, згідно другого припису, а саме: до 10.10.2020 року, підстав для задоволення позову не було. В теперішній час відповідач робить все можливе для того, щоб виконати вимоги контролюючого органу в строк, тому немає ніяких підстав для застосування такого заходу реагування, як повне зупинення експлуатації НВК. Судом не враховано те, що відповідач є установою, яка повністю фінансується районним відділом освіти за рахунок коштів районного бюджету, тобто власними коштами не володіє, в той же час будь-які дії з метою усунення вказаних в позові недоліків потребують витрачення значних коштів.

Позивач не реалізував своє процесуальне право подання відзиву на апеляційну скаргу.

Колегія суддів, заслухавши доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких мотивів.

Судом встановлено, що у період з 02.03.2020р. по 06.03.2020р. Ананьївським міським сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області, на підставі наказу Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області №420 від 11.12.2019р. (а.с.8), посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №5 від 02.03.2020р. (а.с.9) проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Точилівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу» Ананьївської районної ради Одеської області, за результатами якої складено акт №11 від 06.03.2020р. (а.с.10-16).

Під час перевірки встановлено, зокрема, порушення Точилівським навчально-виховним комплексом «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу» Ананьївської районної ради Одеської області приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30 грудня 2014 року №1417, а саме щодо будівлі школи :

1) приміщення закладу не обладнано системою автоматної пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу управління евакуюванням людей;

2) дерев`яні конструкції закладу не оброблено вогнезахисним розчином;

3) заклад не забезпечений необхідною кількістю води для здійснення цілей пожежогасіння;

4) заклад не забезпечений адресними вказівниками (назва вулиць, номер будинку), встановленим на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлювальними у темний час доби;

5) відсутній журнал обліку вогнегасників;

6) в приміщеннях закладу незазначені місця знаходження первинних засобів пожежогасіння, не встановлені вказівні знаки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Знаки розмістити на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби);

7) посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";

8) не відкориговані плани (схеми) евакуації людей і матеріальних цінностей на випадок пожежі.

9) не вивішені таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно- рятувальних підрозділів в навчальних класах;

10) двері горищ не утримуються зачиненими;

11) будівля закладу не забезпечено блискавкозахистом у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд".

12) пожежний щит (стенд) не доукомплектований засобами пожежогасіння, а саме:

вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт., на пожежному щиті (стенді) не вказаний номер телефону для виклику пожежно-рятувальних підрозділів.

13) не забезпечено працівників закладу засобами колективного та індивідуального захисту;

4) з`єднувальні коробки освітлювальної електромережі в приміщенні котельні, кухні не закриті негорючою кришкою.

15) в приміщеннях закладу допускається експлуатація тимчасової електромережі.

16) з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів зовнішньої електромережі в приміщенні котельні та кухні здійснено за допомогою скрутки.

17) електророзетки, вимикачі, перемикачі та інші подібні апарати встановлення на горючій основі (конструкції) без підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра.

18) не проведенні заміри опору ізоляції і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання.

19) електрощити, групові електрощітки не оснащенні схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої ставки);

20) топлення печей у закладі не проводяться призначеними особами, які пройшли протипожежний інструктаж.;

21) відсутній журнал очищення димоходу та печі в приміщенні кухні від сажі перед початком, а також протягом усього опалювального сезону.

Також, встановлено порушення щодо ДНЗ :

1) не укладений договір з ліцензованою організацією щодо технічного обслуговування наявної системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння);

2) сигнал від автоматичної пожежної сигналізації не виведений на пульт центрального цілодобового спостереження;

3) в приміщенні відсутні таблички із зазначенням номера телефону для виклику пожежно - рятувальних підрозділів;

4) в приміщені ДНЗ незазначені місця знаходження первинних засобів пожежогасіння не встановлені вказівні знаки згідно з ДСТУ ІБО 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности". Знаки розмістити на видимих місцях на висоті 2 - 2,5 м від рівня підлоги як усередині, так і поза приміщеннями (за потреби).

5) в приміщенні ДНЗ килими, паласи, килимові доріжки та інші покриття жорстко не прикріплені до підлоги;

6) в приміщенні ДНЗ допускається експлуатація тимчасової електромережі;

7) захаращений шлях евакуації по коридору шафами.

Крім того, з матеріалів справи вбачається, що у період з 29.07.2020р. по 30.07.2020р. Ананьївським міськрайонним сектором Головного управління ДСНС України в Одеській області, повторно було проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Точилівського навчально-виховного комплексу «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу» , за результатами якої складено акт №16 від 30.07.2020р.

Зазначена перевірка проведена на підставі наказу про проведення позапланової перевірки №203 від 23.07.2020р., у зв`язку з поданням відповідачем письмової заяви про здійснення заходу державного нагляду (контролю) за власним бажанням, та посвідчення про проведення заходу державного нагляду (контролю) від 29.07.2020р. №12.

Під час перевірки встановлено, зокрема, порушення Точилівським навчально-виховним комплексом «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу» Ананьївської районної ради Одеської області приписів Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України 30 грудня 2014 року №1417 , а саме : щодо будівлі школи :

1) приміщення закладу не обладнано системою автоматної пожежної сигналізації та системою оповіщення про пожежу управління евакуюванням людей;

2) дерев`яні конструкції закладу не оброблено вогнезахисним розчином;

3) посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року N 444 "Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях";

4) будівля закладу не забезпечено блискавкозахистом у відповідності до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 "Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд".

5) не забезпечено працівників закладу засобами колективного та індивідуального захисту.

Також, встановлено порушення щодо ДНЗ :

1) не укладений договір з ліцензованою організацією щодо технічного обслуговування наявної системами протипожежного захисту (автоматичні системи пожежної сигналізації та пожежогасіння);

2) сигнал від автоматичної пожежної сигналізації не виведений на пульт центрального цілодобового спостереження.

З характеру порушень, встановлених перевіркою та викладених в акті перевірки щодо додержання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки №11 від 06.03.2020р., з у рахуванням акту №16 від 30.07.2020р., на думку позивача, вбачається, що вони є суттєвими, адже можуть призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищення або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі.

Суд першої інстанції, задовольняючи позов, виходив з того, що, виявлені під час позапланового заходу порушення, зазначені у пунктах 1-4,6-18,20,21 будівлі школи та 1-7 будівлі ДНЗ Акту № 11 від 06.03.2020р., створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а відповідачем їх наявність не спростована, не надано доказів усунення виявлених порушень у повному обсязі. При цьому метою адміністративного позову є превентивна міра, усунення умов, які несуть ризик спричинення шкоди людям.

Перевіривши повноту встановлення окружним адміністративним судом фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, колегія суддів дійшла такого висновку.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України № 877-V від 05.04.2007 р . Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до ст. 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом , щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно абзацу 1 ч. 5 ст.4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Частиною 7 ст. 7 Закону № 877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом , з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює та визначає Кодекс цивільного захисту України .

Відповідно до ст. 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

За приписами ст. 66 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.

Статтею 67 Кодексу цивільного захисту України передбачено, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу ; складання актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до Указу Президента України №20/2013 від 16 січня 2013 року Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій , Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

Основними завданнями ДСНС України є: реалізація державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

ДСНС здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Враховуючи зазначене, Головне управління ДСНС України в Одеській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Згідно ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Пожежна безпека це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (п. 33 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України ).

Відповідно до п.43 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Згідно з п. 26 ч.1 ст. 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.

Таким чином, в контексті вищенаведених норм настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.

Згідно ч.ч.1-3 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Відповідно до ст. 70 Кодексу цивільного захисту України підставами для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення; випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; порушення правил поводження з небезпечними речовинами; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Виходячи з системного аналізу вищенаведених норм, суд першої інстанції дійшов правильного висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів можливо в тому випадку, якщо суб`єктом господарювання не дотримано вимоги пожежної безпеки, визначених Кодексом цивільного захисту України , іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, за обов`язкової умови, що таке порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Судом також встановлено, що на час розгляду справи залишаються не усунутими відповідачем порушення нормативно-правових актів у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, окрім іншого тих, які створюють реальну загрозу життю та здоров`ю, а саме : порушення зазначені в пунктах 1-5, 1-2 (щодо ДНЗ), зазначені в Акті №16 від 30.07.2020р.

Недотримання правил у сфері техногенної та пожежної безпеки може призвести до тяжких наслідків, що є неприпустимим, оскільки порушуватиме конституційно закріплені права дітей, які навчаються та виховуються у даному закладі освіти, та права людей, які в ньому працюють.

З урахування наведеного, беручи до уваги наявність загрози життю та/або здоров`ю людей, а також з метою недопущення спричинення шкоди життю чи здоров`ю людей, суд обгрунтовано застосував заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів -дошкільного навчального закладу" Ананьївської районної ради Одеської області (код ЄДРПОУ 24778158, Одеська область, Ананьївський район, с.Точилове) у вигляді зобов`язання повного зупинення експлуатації будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області, за адресою: 66413, Одеська область, Ананьївський район, с. Точилове, шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Точилівського навчально-виховного комплексу "Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад" Ананьївської районної ради Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків наданих в акті перевірки №11 від 06.03.2020р., до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №11 від 06.03.2020р.

При цьому, колегія суддів зазначає, що згідно з абз. 2 ч. 5 ст. 4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Доводи апелянта щодо не дослідження судом першої інстанції припису № 16 від 30.07.2020 року внаслідок другої перевірки, яким надано строк для усунення недоліків - 10.10.2020 року, та передчасним пред`явленням позову до спливу цієї дати, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки вказаний припис не був заявлений позивачем в якості підстав обгрунтування позову, та не використаний судом як мотив задоволення позову.

Щодо доводів апелянта про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, а саме: розгляд справи по суті, в той час, коли позивачем пропущено 3- місячний строк звернення до адміністративного суду, встановлений ч. 2 ст. 2 ст. 122 КАС України, колегія суддів зазначає, про таке.

Згідно із частиною 2 статті 122 КАС України для звернення до адміністративного суду суб`єкта власних повноважень встановлюється тримісячний строк, який, якщо не встановлено інше, обчислюється з дня виконання підстав, що дають суб`єкту владних повноважень право на пред`явлення визначених законом вимог.

Статтею 123 КАС України передбачено, що у разі подання особою позову після закінчених строків, установлених законом, без заяви про поновлення пропущеного строку звернення до адміністративного суду, або якщо підстави, вказані нею у заяві, визнані судом неповажними, позов залишається без руху. При цьому протягом десяти днів з дня вручення ухвали особа має право звернутися до суду або вказати інші підстави для поновлення строку ( ч. 1 ст. 123).

Якщо заяву не буде подано особою в зазначений строк або вказані нею підстави для поновлення строку звернення до адміністративного суду будуть визнані неповажними, суд повертає позовну заяву( ч.2 ст. 123).

Як було зазначено вище, вказані правопорушення у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, виявлені позивачем внаслідок перевірки 06.03.2020 року, про що зазначено в акті перевірки №11 від 06.03.2020р.

Таким чином, строк звернення до суду у позивача спливає 07.06.2020 року. Однак, оскільки 07.06.2020 року - це день тижня субота ( вихідний день), а позов подано 09.06.2020 року - в понеділок, то на думку колегії суддів, перебіг строку звернення до суду позивачем не пропущено.

Згідно зі ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За змістом частини першої статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

При цьому апеляційна скарга не містять посилання на обставини, передбачені статтями 317-319 Кодексу адміністративного судочинства України , за яких рішення суду підлягає скасуванню.

Керуючись 308, 316, 321,322, 325, 328, 329, 331 Кодексу адміністративного судочинства України , суд -

ПОСТАНОВИВ :

Апеляційну скаргу Точилівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І -ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Ананьївської районної ради Одеської області - залишити без задоволення.

Рішення Одеського окружного адміністративного суду від 04 вересня 2020 року по справі за позово Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Точилівського навчально - виховного комплексу Загальноосвітня школа І -ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад Ананьївської районної ради Одеської області про застосування заходів реагування - залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття, та оскарженню в касаційному порядку не підлягає.

Дата складення повного судового рішення 24.12.2020р.

Головуючий суддя Стас Л.В. Судді Турецька І.О. Шеметенко Л.П.

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.12.2020
Оприлюднено28.12.2020
Номер документу93789764
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/4955/20

Постанова від 24.12.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 29.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Стас Л.В.

Рішення від 04.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 01.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Танцюра К.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні