Рішення
від 08.09.2020 по справі 160/5342/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

08 вересня 2020 року Справа № 160/5342/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сидоренка Д.В., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії, -

Обставини справи : ТОВ Апекс Єврострой звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовною заявою до відповідачів - Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області та Державної податкової служби України, в якій позивач просить:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №11257 від 17.03.2020 року, прийняте Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яким встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю АПЕКС ЄВРОСТРОЙ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №12515 від 09.04.2020 року, прийняте Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яким встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю АПЕКС ЄВРОСТРОЙ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області: №1527364/35042662 від 15.04.2020 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 02.03.2020 року; №1527750/35042662 від 16.04.2020 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 03.03.2020 року; №1527751/35042662 від 16.04.2020 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 04.03.2020 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ": №1 від 02 березня 2020 року днем її подання, 25 березня 2020 року; №2 від 03 березня 2020 року днем її подання, 30 березня 2020 року; №4 від 04 березня 2020 року днем її подання, 26 березня 2020 року.

В обґрунтування позову зазначено, що формулювання п.8 Положення, затвердженого постановою КМУ №1165 від 11.12.2109р., який визначає критерії ризиковості платника не є чітким; у рішенні взагалі відсутнє посилання на наявність конкретної податкової інформації, отриманої контролюючим органом у процесі поточної діяльності; внесення товариства до переліку ризикових платників перешкоджає провадженню господарської діяльності. Разом з тим, позивач наголошує, що оскаржувані рішення значно погіршують правове становище товариства, покладаючи на підприємство тягар у наданні пояснень і документів у виправдання правомірності реєстрації податкових накладних, а у подальшому створюючи для платника стан абсолютної правової невизначеності до прийняття остаточного рішення щодо реєстрації податкових накладних.

Ухвалою суду від 21.05.2020р. відкрито провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами. Копію ухвали про відкриття провадження у справі надіслано учасникам справи, відповідачам запропоновано у п`ятнадцятиденний строк з дня одержання цієї ухвали подати суду відзиви на позовну заяву.

19.06.2020р. від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позов, в якому зазначено, що на підставі Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України 11.12.2019р. №1165 та наказу ДПС України №66 від 03.02.2020р. в ГУ ДПС у Дніпропетровській області створена Комісія Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. На виконання п.8 Критеріїв ризиковості платника податку Порядку №1165 ТОВ Апекс Єврострой включено до переліку ризикових платників податку. Підставою включення слугувала узагальнена податкова інформація. Дії контролюючого органу щодо внесення до переліку ризикових ТОВ Апекс Єврострой є лише службовою діяльністю працівників ДПС з виконання своїх професійних обов`язків зі збирання доказової інформації щодо наявності чи відсутності документального підтвердження відповідних операцій, які самі по собі не створюють для платника податків жодних правових наслідків у вигляді зміни або припинення його прав та не породжують для нього обов`язкових юридичних наслідків.

Щодо відмови у реєстрації податкових накладних відповідач зазначає, що підставою для відмови стало ненадання товариством первинних документів щодо транспортування ИМЦ від постачальників матеріалів ПП Богема_2002 та ТОВ Мейнстрім компані та зберігання ТМЦ, а також транспортування ТМЦ на об`єкт замовника ТОВ АВК Конфекшінері .

30.06.2020 року ТОВ "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" подано заяву про збільшення позовних вимог, яка ухвалою суду від 02.07.2020р. повернута заявнику без розгляду.

09.07.2020р. до суду надійшла відповідь на відзив, в якій позивачем викладені свої міркування щодо наведених відповідачем заперечень.

21.07.2020 року ТОВ "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" подано заяву про зміну предмету адміністративного позову.

26.08.2020р. від відповідачів надійшли відзиви на уточнений адміністративний позов та 27.08.2008р. від відповідача відповідь на відзив на уточнений адміністративний позов.

Ухвалою суду від 01.09.2020р. заява про зміну предмету адміністративного позову повернута заявнику без розгляду.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини справи, на яких ґрунтується адміністративний позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, -

ВСТАНОВИВ:

Згідно Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб та громадських формувань ТОВ Апекс Єврострой зареєстроване 11.04.2007р. про що було внесено запис №1 224 102 0000 036008.

Згідно ліцензії №33-л від 09.08.2017р. ТОВ Апекс Єврострой може здійснювати діяльність з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми та значними наслідками (за переліком видів роботи згідно з додатком).

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток №4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) №11257 від 17.03.2020р., комісією регіонального рівня відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 11.12.2019р. №1165, встановлена відповідність платника податку - ТОВ Апекс Єврострой критеріям ризиковості платника податку. Підстава - п.8 наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції.

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток №4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) №12515 від 09.04.2020р., комісією регіонального рівня відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 11.12.2019р. №1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 31.03.2020р. №1, прийнято рішення про відповідність платника податку - ТОВ Апекс Єврострой критеріям ризиковості платника податку. Підстава - п.8 наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції (зазначено в додатках).

22.10.2018р. між ТОВ Апекс Єврострой (підрядник) та ТОВ АВК Конфекшінері (замовник) укладено договір підряду №7062, за умовами якого замовник доручає, а підрядник приймає на себе зобов`язання з виконання загально-будівельних робіт на об`єкті замовника Виробничо-логістична будівля комплексу Слобожанський .

Згідно договірної ціни Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій, підрядник зобов`язується виконати роботи: Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій. Вартість доучених підряднику робіт у даній ДЦ складає 247520,00 грн, крім того ПДВ 49024 грн. Разом з ПДВ 297024 грн.

Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 - березень 2020 року замовником прийняті роботи загальною вартістю 297024,00 грн.

Згідно договірної ціни Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК, підрядник зобов`язується виконати роботи: Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК. Вартість доручених підряднику робіт у даній ДЦ складає 912625,00 грн, крім того ПДВ 182525 грн. Разом з ПДВ 1095150,00 грн.

Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 - березень 2020 року замовником прийняті роботи загальною вартістю 1095150,00 грн.

Згідно договірної ціни Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК, підрядник зобов`язується виконати роботи: Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон. Вартість доручених підряднику робіт у даній ДЦ складає 108205,00 грн, крім того ПДВ 21641 грн. Разом з ПДВ 129846,00 грн.

Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 - березень 2020 року замовником прийняті роботи загальною вартістю 129846,00 грн.

ТОВ Апекс Єврострой виставлені рахунки, а саме:

- №СФ-0000022 від 03.03.2020р. на суму 1095150,00 грн., в т.ч. ПДВ 182525,00 грн., назва - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК;

- №СФ-0000019 від 26.02.2020р. на суму 297024,00 грн., в т.ч. ПДВ 49504,00 грн., назва - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій;

- №СФ-0000023 від 03.03.2020р. на суму 64923,00 грн., в т.ч. ПДВ 10820,00 грн., назва - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон.

Платіжним дорученням №541748721 від 13.03.2020р. ТОВ АВК Конфекшінері сплачено позивачу 1095150,00 грн. Призначення платежу: За фарбування стін та стель АБК згідно рахунку №СФ-22 від 03.03.2020, договір №7062 від 22.10.2018р._ПДВ (20%) 182525,00.

Платіжним дорученням №78415832 від 06.03.2020р. ТОВ АВК Конфекшінері сплачено позивачу 64923,00 грн. Призначення платежу: Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон згідно рахунку №СФ-23 від 03.03.2020, договір №7062 від 22.10.2018_ПДВ (20%) 10820,50.

Платіжним дорученням №541748847 від 17.03.2020р. ТОВ АВК Конфекшінері сплачено позивачу 297024,00 грн. Призначення платежу: Виготовлення та монтаж металевих конструкцій згідно рахунку №СФ-19 від 26.02.2020, договір №7062 від 22.10.2018_ПДВ (20%) 49504,00.

ТОВ Апекс Єврострой за результатами фінансово-господарської діяльності було складені наступні податкові накладні:

- №2 від 03.02.2020р. на суму 1095150,00 грн., в т.ч. ПДВ 182525,00 грн. (Опис номенклатури - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних;

- №4 від 04.03.2020р. на суму 64923,00 грн., в т.ч. ПДВ 10820,50 грн. (Опис номенклатури - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних;

- №1 від 02.03.2020р. на суму 297024,00 грн., в т.ч. ПДВ 49504,00 грн. (Опис номенклатури - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

За результатами обробки в Єдиному реєстрі вищезазначених податкових накладних, їх реєстрацію було зупинено, та зазначено, що "відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПК/РН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Повідомленням про подання про подання пояснень та копій документів податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 10.04.2020р. надані пояснення щодо договору №7062 від 22.10.2018р. та 39 додатків.

Повідомленням про подання про подання пояснень та копій документів податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 13.04.2020р. надані пояснення щодо договору №7062 від 22.10.2018р. та 32 додатки.

Повідомленням про подання про подання пояснень та копій документів податкових накладних / розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 10.04.2020р. надані пояснення щодо договору №7062 від 22.10.2018р. та 25 додатків.

Рішенням про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.04.2020 року №1527364/35042662 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02.03.2020р.

Рішенням про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.04.2020 року №1527750/35042662 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 03.03.2020р.

Рішенням про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.04.2020 року №1527751/35042662 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 04.03.2020р.

Вказані рішення прийняті з підстав надання податником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а саме відсутність первинних документів щодо транспортування та зберігання матеріалів, офіс.

Не погодившись із вищезазначеними рішенням товариство звернулось до суду з даним позовом.

Дослідивши спірні правовідносини та надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд дійшов наступних висновків.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Пунктом 19 частини першої статті 4 КАС України визначено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Згідно з ч.1 ст.5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI (далі - ПК України).

Відповідно до п.п 20.1.45. п. 20.1 ст. 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.

Пунктом 61.1. статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Згідно з п.п.62.1.2 п.62.1 ст.62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.

Відповідно до п.71.1 ст.71 ПК України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.

Згідно з п.74.1., 74.3 ст.74 податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.

Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.

Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з пунктом 201.16 статті 201 реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07 грудня 2017 року № 2245-VIII (далі - Закон № 2245-VIII), яким змінена редакція пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України.

Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону № 2245-VIII Кабінету Міністрів України доручено до 1 березня 2018 року визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.

Постановою Кабінету Міністрів України №1165 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 11 грудня 2019 року, якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №1165).

Цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Відповідно до п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.

Згідно з п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п. 7 Порядку № 1165).

Додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком № 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

За формою та змістом оскаржувані рішення контролюючого органу №11257 від 17.03.2020 року та №12515 від 09.04.2020 року відповідають вимогам Додатку №4 до Порядку №1165.

Так, вказані у рішеннях про відповідність / невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку зазначено про відповідність платника податку ТОВ Апекс Єврострой критеріям ризиковості платника , зокрема, п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Бланки рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку) .

В оскаржуваних рішеннях вказані поля заповнені та зазначено таке наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської діяльності .

З Інформаційної довідки щодо включення до переліку ймовірно ризикових ТОВ Дівайн Індастрі вбачається наступне:

Згідно баз даних Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) за період з 01.01.2020р. по 16.03.2020р. платник ТОВ Апекс Єврострой здійснює реалізацію нового будівництва виробничо-логістичної будівлі.

При цьому, податковий кредит ТОВ Апекс Єврострой за вказаний період сформовано за рахунок придбання товарів та послуг у підприємств:

ТОВ Алмербуд , нового будівництва виробничо-логістичної будівлі. Походження реалізованих товарів/послуг втрачається через ланцюг придбання - придбано у товар: піну, силікований герметик, фарбу, герметик, молоток, пістолет для силікону, в свою чергу ТОВ Буд-Стром вказаний товар не придбавав. У грудні 2019 року імпортовано товар: іграшки з полімерних матеріалів. Сума ризикового ПДВ 122,2 тис.грн.

ТОВ Будівельна група Укр-Буд , устрій систем водопостачання, влаштування та демонтаж тимчасових дверей та перегородок санвузлів. Походження реалізованих товарів / послуг втрачається через ланцюг - придбано у ТОВ Редінг Ретейл технологічного обладнання, будівельно-монтажні роботи, ремонтно-будівельні роботи, лист в свою чергу ТОВ Редінг Ретейл придбає замки висячі, харчові продукти, каву, капусту. Сума ризикового ПДВ 66,1 тис.грн.

Таким чином, ТОВ Апекс Єврострой сформовано сумнівний податковий кредит у розмірі 188,3 тис.грн., що становить 54,4% всього податкового кредиту.

Платник відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість Постанови КМУ від 11.12.2019р. №1165 .

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, принцип прийняття рішення на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України що є одночасно і орієнтиром при реалізації повноважень владного суб`єкта, який вимагає від останнього діяти на виконання закону, за умов та обставин, визначених ним, з дотриманням встановленої законом процедури.

Враховуючи встановлені обставини наявності у контролюючого органу податкової інформації, що визначає ризиковість здійснення господарських операції, суд приходить до висновку про дотримання відповідачем вищезазначеного принципу діяльності владного суб`єкта, та як наслідок про необхідність відмови в задоволенні позову в частині визнати протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відповідність ТОВ Апекс Єврострой критеріям ризиковості платника податку.

Щодо решти позовних вимог про оскарження рішень відносно відмови у реєстрації податкових накладних, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.26 Порядку №1165 комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.

Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.

Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, передбачено Порядком прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим наказом Міністерства фінансів України №520 від 12.12.2019р. (далі - Порядок №520).

Положеннями пунктів 2-13 Порядку №520 передбачено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

ДПС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному вебпорталі відомості щодо засобів електронного зв`язку, за допомогою яких можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.

Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Як зазначалася вище оскаржувані рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті, у зв`язку з:

- надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства (відсутність первинних документів щодо транспортування та зберігання матеріалів, офіс).

Разом з тим, обставини відсутності первинних документів, не можуть розглядатися як обставини надання платником податку копій документів, складених із порушенням законодавства, оскільки є окремою підставою для прийняття рішень про відмову в реєстрації податкових накладних.

Суд наголошує, що будь-яке рішення чи дії суб`єкта владних повноважень мають бути законними та обґрунтованими, прийнятими чи вчиненими в межах наданих повноважень, повинні містити конкретні об`єктивні факти, на підставі яких його ухвалено або вчинено.

Враховуючи вищевикладене суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог щодо визнання протиправними та скасування рішення про відмову в реєстрації податкових накладних.

Щодо позовних вимог про зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ": №1 від 02 березня 2020 року днем її подання, 25 березня 2020 року; №2 від 03 березня 2020 року днем її подання, 30 березня 2020 року; №4 від 04 березня 2020 року днем її подання, 26 березня 2020 року, суд зазначає наступне.

Згідно з пунктами 2, 4, 10 частини 2 статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Згідно пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246,податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);

неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

Аналізуючи наведені положення, суд дійшов висновку, що податковий орган реєструє податкову накладну, в тому числі, на підставі рішення суду датою набрання ним законної сили або іншою датою, вказаною у рішенні.

При фактичних обставинах даної справи суд вважає, що ефективним та реальним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №1 від 02 березня 2020 року, №2 від 03 березня 2020 року та №4 від 04 березня 2020 року, датою її фактичного отримання

Суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі (частина 1 статті 143 КАС України).

Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Приймаючи до уваги часткове задоволення позову до ГУ ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України, характер спірних правовідносин та обставини встановлені під час судового розгляду справи, суд приходить до висновку про наявність підстав для присудження здійснених позивачем судових витрат пропорційно та порівну за рахунок бюджетних асигнувань ДПС України та Головного управління ДПС у Дніпропетровській області.

Відповідно до ч.5 ст.250 КАС України, датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 9, 73-78, 90, 139, 241 - 246, 250, Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, №1527364/35042662 від 15.04.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1527750/35042662 від 16.04.2020 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1527751/35042662 від 16.04.2020 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України (код ЄДРПОУ 43005393; 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №1 від 02 березня 2020 року, №2 від 03 березня 2020 року та №4 від 04 березня 2020 року, датою її фактичного отримання.

В задоволені інших позовних вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Апекс Єврострой (код ЄДРПОУ 350423662; 49000, м.Дніпро, вул.Перекопська, б.15, оф.1/1) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3153,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393; 04053, м.Київ, Львівська площа, буд.8).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Апекс Єврострой (код ЄДРПОУ 350423662; 49000, м.Дніпро, вул.Перекопська, б.15, оф.1/1) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 3153,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (код ЄДРПОУ 43145015; 49005, м.Дніпро, вул.Сімферопольська, буд.17-А).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Д.В. Сидоренко

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2020
Оприлюднено09.09.2020
Номер документу91371371
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5342/20

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 26.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 26.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 08.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні