Постанова
від 26.11.2020 по справі 160/5342/20
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

26 листопада 2020 року м. Дніпросправа № 160/5342/20

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),

суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,

за участю секретаря судового засідання Волкової К.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Дніпро

апеляційні скарги Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області та Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ"

на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 року

у справі №160/5342/20

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ"

до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України

про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №11257 від 17.03.2020 року, прийняте Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яким встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю АПЕКС ЄВРОСТРОЙ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №12515 від 09.04.2020 року, прийняте Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яким встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю АПЕКС ЄВРОСТРОЙ критеріям ризиковості платника податків;

- визнати протиправними та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийняті Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби в Дніпропетровській області: №1527364/35042662 від 15.04.2020 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 02.03.2020 року; №1527750/35042662 від 16.04.2020 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №2 від 03.03.2020 року; №1527751/35042662 від 16.04.2020 року, яким Товариству з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" відмовлено у реєстрації у Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №4 від 04.03.2020 року;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ": №1 від 02 березня 2020 року днем її подання, 25 березня 2020 року; №2 від 03 березня 2020 року днем її подання, 30 березня 2020 року; №4 від 04 березня 2020 року днем її подання, 26 березня 2020 року.

Позовні вимоги обґрунтовані безпідставністю прийняття спірних рішень як про відмову в реєстрації податкових накладних так і про віднесення платника до переліку ризикових, оскільки реальний характер господарської діяльності позивача, здійснення господарської діяльності виключно в межах чинного правового поля, підтверджується первинною документацією. В той час як відповідачем не доведено наявності підстав для прийняття таких рішень.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 р. у справі № 160/5342/20 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" до Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено частково.

Визнано протиправним та скасовано Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, №1527364/35042662 від 15.04.2020 року.

Визнано протиправним та скасовано Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1527750/35042662 від 16.04.2020 року.

Визнано протиправним та скасовано Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1527751/35042662 від 16.04.2020 року.

Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні: №1 від 02 березня 2020 року, №2 від 03 березня 2020 року та №4 від 04 березня 2020 року, датою її фактичного отримання.

В задоволені інших позовних вимог відмовлено.

Судом встановлено, що за результатами виконання умов угоди підряду, позивачем сформовано та направлено на реєстрацію податкові накладні. В реєстрації накладних відмовлено, через те, що спірними рішеннями, позивача віднесено до переліку ризикових платників податку. Дослідивши обставини по справі, суд дійшов висновку, що надані позивачем документи повністю підтверджують реальне здійснення господарської діяльності та відсутність підстав для відмови у реєстрації податкових накладних. Наведене обумовило задоволення позовних вимог в частині скасування рішень про відмову в реєстрації ПН та зобов`язання здійснити реєстрацію спірних накладних. Відмова в іншій частині даних вимог обумовлена тим, що рішення про віднесення платника до переліку ризикових прийняті відповідачем, за наявності визначених законом підстав, в порядку та у спосіб, визначені законом.

Не погодившись з рішенням суду, Головним управлінням Державної податкової служби у Дніпропетровській області подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 р. у справі № 160/5342/20, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. Вважає, що суд не врахував, що залишаючи в силі рішення про віднесення позивача до переліку ризикових платників суд тим самим підтвердив його правомірність та обґрунтованість, та відповідно як похідну підтвердив обґрунтованість відмови у реєстрації податкових накладних, а отже скасування рішень про відмову в реєстрації податкових накладних є необґрунтованим.

Не погодившись з рішенням суду першої інстанції в частині відмови позовних вимог, до суду з апеляційною скаргою звернувся позивач, який зазначив, що визнаючи обґрунтованим рішення суду про віднесення позивача до переліку ризикових платників податків, суд не надав оцінки обґрунтованості податкової інформації щодо ознак ризикової господарської діяльності з боку позивача, а отже рішення суду в даній частині не можна вважати обґрунтованим.

Представниками сторін надано ґрунтовні пояснення щодо обставин по справі та підтримано позиції, викладені в апеляційних скаргах та запереченнях до них.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційних скарг, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційних скарг, колегія суддів доходить наступних висновків.

Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, 22.10.2018р. між ТОВ Апекс Єврострой (підрядник) та ТОВ АВК Конфекшінері (замовник) укладено договір підряду №7062, за умовами якого замовник доручає, а підрядник приймає на себе зобов`язання з виконання загально-будівельних робіт на об`єкті замовника Виробничо-логістична будівля комплексу Слобожанський .

Згідно договірної ціни Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій, підрядник зобов`язується виконати роботи: Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій. Вартість доучених підряднику робіт у даній ДЦ складає 247520,00 грн, крім того ПДВ 49024 грн. Разом з ПДВ 297024 грн.

Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 березень 2020 року замовником прийняті роботи загальною вартістю 297024,00 грн.

Згідно договірної ціни Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК, підрядник зобов`язується виконати роботи: Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК. Вартість доручених підряднику робіт у даній ДЦ складає 912625,00 грн, крім того ПДВ 182525 грн. Разом з ПДВ 1095150,00 грн.

Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 березень 2020 року замовником прийняті роботи загальною вартістю 1095150,00 грн.

Згідно договірної ціни Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК, підрядник зобов`язується виконати роботи: Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон. Вартість доручених підряднику робіт у даній ДЦ складає 108205,00 грн, крім того ПДВ 21641 грн. Разом з ПДВ 129846,00 грн.

Актом №1 приймання виконаних будівельних робіт за жовтень 2019 березень 2020 року замовником прийняті роботи загальною вартістю 129846,00 грн.

ТОВ Апекс Єврострой виставлені рахунки, а саме:

- №СФ-0000022 від 03.03.2020р. на суму 1095150,00 грн., в т.ч. ПДВ 182525,00 грн., назва - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК;

- №СФ-0000019 від 26.02.2020р. на суму 297024,00 грн., в т.ч. ПДВ 49504,00 грн., назва - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій;

-№СФ-0000023 від 03.03.2020р. на суму 64923,00 грн., в т.ч. ПДВ 10820,00 грн., назва - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон.

Платіжним дорученням №541748721 від 13.03.2020р. ТОВ АВК Конфекшінері сплачено позивачу 1095150,00 грн. Призначення платежу: За фарбування стін та стель АБК згідно рахунку №СФ-22 від 03.03.2020, договір №7062 від 22.10.2018р. ПДВ (20%) 182525,00.

Платіжним дорученням №78415832 від 06.03.2020р. ТОВ АВК Конфекшінері сплачено позивачу 64923,00 грн. Призначення платежу: Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон згідно рахунку №СФ-23 від 03.03.2020, договір №7062 від 22.10.2018_ПДВ (20%) 10820,50.

Платіжним дорученням №541748847 від 17.03.2020р. ТОВ АВК Конфекшінері сплачено позивачу 297024,00 грн. Призначення платежу: Виготовлення та монтаж металевих конструкцій згідно рахунку №СФ-19 від 26.02.2020, договір №7062 від 22.10.2018_ПДВ (20%) 49504,00.

ТОВ Апекс Єврострой за результатами фінансово-господарської діяльності було складені наступні податкові накладні:

- №2 від 03.02.2020р. на суму 1095150,00 грн., в т.ч. ПДВ 182525,00 грн. (Опис номенклатури - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Фарбування стін та стель АБК), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних;

-№4 від 04.03.2020р. на суму 64923,00 грн., в т.ч. ПДВ 10820,50 грн. (Опис номенклатури - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Шпаклювання з армуванням наружних укосів вікон), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних;

-№1 від 02.03.2020р. на суму 297024,00 грн., в т.ч. ПДВ 49504,00 грн. (Опис номенклатури - Нове будівництво Виробничо-логістична будівля комплексу на території Слобожанської сільської ради Дніпровського району Дніпропетровської області. Виготовлення та монтаж металевих конструкцій), яку направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.

За результатами обробки в Єдиному реєстрі вищезазначених податкових накладних, їх реєстрацію зупинено, та зазначено, що "відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПК/РН зупинена. Платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Повідомленням про подання про подання пояснень та копій документів податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 10.04.2020р. надані пояснення щодо договору №7062 від 22.10.2018р. та 39 додатків.

Повідомленням про подання про подання пояснень та копій документів податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №1 від 13.04.2020р. надані пояснення щодо договору №7062 від 22.10.2018р. та 32 додатки.

Повідомленням про подання про подання пояснень та копій документів податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №4 від 10.04.2020р. надані пояснення щодо договору №7062 від 22.10.2018р. та 25 додатків.

Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 15.04.2020 року №1527364/35042662 відмовлено у реєстрації податкової накладної №1 від 02.03.2020р.

Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.04.2020 року №1527750/35042662 відмовлено у реєстрації податкової накладної №2 від 03.03.2020р.

Рішенням про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 16.04.2020 року №1527751/35042662 відмовлено у реєстрації податкової накладної №4 від 04.03.2020р.

Вказані рішення прийняті з підстав надання податником податку копій документів, складених з порушенням законодавства, а саме відсутність первинних документів щодо транспортування та зберігання матеріалів.

Крім того, Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток №4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) №11257 від 17.03.2020р., комісією регіонального рівня відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 11.12.2019р. №1165, встановлена відповідність платника податку - ТОВ Апекс Єврострой критеріям ризиковості платника податку. Підстава п.8 наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції.

Рішенням про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток №4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних) №12515 від 09.04.2020р., комісією регіонального рівня відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою КМ України від 11.12.2019р. №1165, з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 31.03.2020р. №1, прийнято рішення про відповідність платника податку - ТОВ Апекс Єврострой критеріям ризиковості платника податку. Підстава п.8 наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції.

Не погодившись з вказаними рішеннями контролюючого органу позивач звернувся до суду

Дослідивши обстави по справі, колегія суддів доходить наступних висновків.

Щодо рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, колегія суддів вважає за необхідне зазначити наступне.

Відповідно до приписів пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок).

Підпунктом 2 пункту 3 Порядку встановлено, що податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності такій ознаці безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі ознаки безумовної реєстрації): обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку.

Приписами пунктів 5 та 7 Порядку передбачено, що податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Отже, як правильно зазначив суд першої інстанції, обов`язковою умовою зупинення реєстрації податкової накладної є встановлення критерію ризикованості здійснення операцій.

Постановою КМУ від 11 грудня 2019 року №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій (далі Критерії).

Відповідно до пункту 1 Критеріїв одним з критеріїв ризиковості здійснення операцій є відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 01 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 01 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Як зазначено вище, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом визначено п.1 Критеріїв ризиковості та запропонував позивачу надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, визначеної в податкових накладних.

Встановлені обставини справи свідчать про те, що позивачем на адресу контролюючого органу направлялося повідомлення, із наданням пояснень та копій первинних документів по господарській операції, і вказане повідомлення отримано відповідачем.

На час прийняття рішень про відмову у реєстрації податкових накладних діяв Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (зареєстрований в Мінюсті України 13.12.2019р. за №1245/34216).

Відповідно до п.2, 3, 4-7, 11 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу .

У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності ( УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначена Порядком №520 (додаток до вказаного Порядку).

Форма такого рішення передбачає, що в разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано повинні бути конкретно вказані.

Однак, в порушення наведених вимог законодавства, оскаржувані рішення містять лише загальне твердження: Надання платником податку копій документів, первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності первинних типових форм та галузевої специфіки, накладних .

Проте у вказаних рішеннях не зазначено яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, з огляду на подання позивачем контролюючому органу таких документів, як: договори, акти виконаних робіт, бухгалтерських довідок та інші.

Отже наведене свідчить про необґрунтованість оскаржуваних рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН.

З огляду на викладене, враховуючи встановлені обставини справи, які свідчать про необґрунтованість рішень про відмову у реєстрації податкових накладних в ЄРПН, суд апеляційної інстанції погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності рішень Комісії ГУ ДПС у Дніпропетровській області про відмову в реєстрації податкових накладних.

Щодо незареєстрованих накладних, колегія суддів вважає за необхідне зазначити, що за приписами підпункту 201.16.4 пункту 201.16 ст.201 ПК України визначено, що ПН/РК, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: а) прийнято рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН; б) набрало законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної ПН/РК в ЄРПН.

Так, у першому випадку, податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено реєструється у день прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, яке ухвалюється саме Комісією ДФС.

У другому випадку, податкова накладна, реєстрацію якої в ЄРПН зупинено, реєструється у день набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Таким чином, нормами ПК України чітко визначено настання такої події, як набрання законної сили рішення суду про реєстрацію відповідної податкової накладної.

Також слід зазначити, що за приписами ст. 8 Кодексу адміністративного судочинства України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського Суду з прав людини.

Статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та практику Суду як джерело права.

Так, Європейський Суд з прав людини у рішенні від 13.01.2011р. (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" констатував: "50. Суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів ( див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. The United Kingdom), п.п. 28-36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє всіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції - гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені.

З огляду на викладене, колегія суддів приходить висновку, що в даній справі належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків позивача - у ситуації, що розглядається, є зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкові накладні датою їх подання.

В даній частині позовних вимог, колегія суддів повно погоджується з висновками суду першої інстанції щодо протиправності дій відповідача, та вважає за необхідне зазначити, що доводи апеляційної скарги ГУ ДПС в Дніпропетровській області не знайшли свого підтвердження під час апеляційного перегляду справи.

Разом з тим, щодо позовних вимог в частині скасування рішень про віднесення платника податків до переліку ризикових, колегія суддів не може погодитись з висновками суду першої інстанції стосовно того, що дані рішення не порушують права та інтереси платника податків, а отже не підлягають скасуванню з огляду на наступне.

Так, додатками №1 та №3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.

Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, пунктом 8 яких визначено: У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування

Пунктом 6 Порядку №1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додатком № 4 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

За формою та змістом оскаржені рішення відповідача №11257 від 17.03.2020р., №12515 від 09.04.2020р. відповідають вимогам Додатку № 4 до Порядку № 1165.

Так, у рішеннях зазначено про відповідність позивача критеріям ризиковості платника, зокрема, п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку) .

В оскаржених рішеннях вказане поле заповнено та зазначено таке: невідповідність кодів УКТ ЗЕД з даними ЄРПН .

З матеріалів справи вбачається, що оскаржені рішення не містять жодної мотивації підстав та причин віднесення позивача до ризикових платників податків відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку за ознакою - невідповідність кодів УКТ ЗЕД з даними ЄРПН , як і не містить доказів наявності податкової інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником з посиланнями на відповідні документи.

Відповідно до п. 25 Порядку № 1165 Комісія центрального рівня приймає рішення про неврахування таблиці даних платника податку, розглядає скарги на рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з п.44-46 Порядку № 1165 Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи: доповідь секретаря комісії; доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби); внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення; оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання; голосування; оголошення головою комісії результатів голосування; оформлення протоколу.

У протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.

Із долучених до матеріалів справи відповідачем, протоколів вбачається, що у ході розгляду питань порядку денного, у тому числі щодо віднесення позивача до переліку ризикових платників, зазначено, що за результатами розгляду здійсненої інвентаризації відповідно до вимог Постанови КМУ від 11.12.2019 року №1165 Про запровадження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних , листа ДПС України №1201/7/99-00-06-05-01-17 від 23.01.2020 року та з урахуванням доповідної записки оперативного управління ГУ ДФС в області включити до переліку ризикових платників.

Таким чином, колегія суддів доходить висновку, що відповідачем не доведено, що існують підстави для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платників податку з відповідним внесенням до переліку ризикових суб`єктів господарювання за ознакою невідповідність кодів УКТ ЗЕД з даними ЄРПН , у зв`язку з чим рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області №11257 від 17.03.2020р., №12515 від 09.04.2020р. є протиправними та підлягають скасуванню.

За таких обставин, колегія суддів доходить висновку, що судом першої інстанції не надано повної оцінки щодо даних обставин по справі та помилково відмовлено у задоволенні позовних вимог в цій частині, що є підставою для скасування судового рішення в частині відмови у задоволенні позову.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 317, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 р. у справі № 160/5342/20 - залишити без задоволення.

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "АПЕКС ЄВРОСТРОЙ" на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 р. у справі № 160/5342/20 - задовольнити.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 р. у справі № 160/5342/20 - скасувати в частині відмови у задоволенні позовних вимог та прийняти нову постанову про задоволення даної частини позовних вимог.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №11257 від 17.03.2020 року, прийняте Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яким встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю АПЕКС ЄВРОСТРОЙ критеріям ризиковості платника податків;

Визнати протиправним та скасувати Рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №12515 від 09.04.2020 року, прийняте Регіональною комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі податкових Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області, яким встановлено відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю АПЕКС ЄВРОСТРОЙ критеріям ризиковості платника податків.

В решті рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 08 вересня 2020 р. у справі № 160/5342/20 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.ст.328, 329 КАС України.

Головуючий - суддя Н.А. Бишевська

суддя І.Ю. Добродняк

суддя Я.В. Семененко

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.11.2020
Оприлюднено31.12.2020
Номер документу93878113
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5342/20

Ухвала від 09.03.2021

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Шишов О.О.

Постанова від 26.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Постанова від 26.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 09.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Ухвала від 21.10.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Бишевська Н.А.

Рішення від 08.09.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Сидоренко Дмитро Володимирович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні