Рішення
від 03.09.2020 по справі 520/1893/2020
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

Харків

03 вересня 2020 р. № 520/1893/2020

Харківський окружний адміністративний суд у складі:

Головуючого судді - Кухар М.Д.,

при секретарі судового засідання - Говтві Д.В.,

за участі:

позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача - Вовненка С.І.,

представник відповідача - Лантушенко Г.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 43143704) про скасування податкових повідомлень-рішень,-

В С Т А Н О В И В :

Позивач, ОСОБА_1 звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом, в якому просить суд визнати протиправними та скасувати :

- податкове повідомлення-рішення №15668-5306-2023 від 18.04.2019 року, на той час Головного управління Державної фіскальної служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014,13 грн. за податковий період 2016 року;

- податкове повідомлення-рішення №15669-5306-2023 від 18.04.2019 року, на той час Головного управління Державної фіскальної служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2016 року;

-податкове повідомлення-рішення №15665-5306-2023 від 18.04.2019 року, на той час Головного управління Державної фіскальної служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014.13 грн. за податковий період 2017 року;

- податкове повідомлення-рішення №15667-5306-2023 від 18.04.2019 року, на той час Головного управління Державної фіскальної служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2017 року;

- податкове повідомлення-рішення №15664-5306-2023 від 18.04.2019 року, на той час Головного управління Державної фіскальної служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014.13 грн. за податковий період 2018 року;

- податкове повідомлення-рішення №15666-5306-2023 від 18.04.2019 року, на той час Головного управління Державної фіскальної служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2018 року;

- податкове повідомлення-рішення №128893-5306-2023 від 28.10.2019 року Головного управління Державної податкової служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014,13 грн. за податковий період 2019 року;

- податкове повідомлення-рішення №128894-5306-2023 від 28.10.2019 року Головного управління Державної податкової служби в Харківській області, яким визначені податкові зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2019 року.

- стягнути з Головного управління Державної податкової служби в Харківській області судовий збір у сумі 840 грн. 80 коп.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення прийняті протиправно, відтак підлягають скасуванню у судовому порядку.

Позивач та представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримали повністю, з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позову з підстав, що викладені у позовній заяві.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши пояснення сторін, дослідивши та оцінивши докази, які мають значення для справи, суд встановив наступне.

Судом встановлено, що позивачем отримано в оренду земельні ділянки на території Бірківської сільської ради (за межами населеного пункту) Зміївського району Харківської області відповідно до укладених 23.04.2015 року з Головним управлінням Держземагентства у Харківській області договорів оренди земельних ділянок площею 42.0000 га з кадастровим номером 6321780500:02:000:1404 та площею 11,5377 га з кадастровим номером 6321780500:02:000:1402.

Договори оренди укладені на 49 років кожен.

В подальшому зареєстровано фермерське господарство Мрія- 2016 (код ЄДРПОУ - 39838518). Головою якого призначено ОСОБА_1 .

ОСОБА_1 15 червня 2015 року зазначені земельні ділянки передані ФГ Мрія-2016 для користування за цільовим призначенням.

З метою сплати позивачем орендної плати, контролюючим органом прийняті:

- податкове повідомлення-рішення №15668-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014,13 грн. за податковий період 2016 року;

- податкове повідомлення-рішення №15669-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2016 року;

-податкове повідомлення-рішення №15665-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014.13 грн. за податковий період 2017 року;

- податкове повідомлення-рішення №15667-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2017 року;

- податкове повідомлення-рішення №15664-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014.13 грн. за податковий період 2018 року;

- податкове повідомлення-рішення №15666-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2018 року;

- податкове повідомлення-рішення №128893-5306-2023 від 28.10.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014,13 грн. за податковий період 2019 року;

- податкове повідомлення-рішення №128894-5306-2023 від 28.10.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2019 року.

Не погоджуючись з вказаними рішеннями позивач звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з даним позовом.

Відповідно до ст. 1 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, здійснювати її переробку та реалізацію з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм у власність та/або користування, у тому числі в оренду, для ведення фермерського господарства, товарного сільськогосподарського виробництва, особистого селянського господарства, відповідно до закону.

Фермерське господарство може бути створене одним громадянином України або кількома громадянами України, які є родичами або членами сім`ї, відповідно до закону.

Згідно ст. 5 Закону України Про фермерське господарство право на створення фермерського господарства має кожний дієздатний громадянин України, який досяг 18-річного віку та виявив бажання створити фермерське господарство.

Головою фермерського господарства є його засновник або інша визначена в Статуті особа.

Голова фермерського господарства представляє фермерське господарство перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями та окремими громадянами чи їх об`єднаннями відповідно до закону (ст. 4 Закону).

За змістом ст. 8 Закону України Про фермерське господарство фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.

У відповідності до ст. 12 Закону України Про фермерське господарство землі фермерського господарства можуть складатися із:

а) земельної ділянки, що належить на праві власності фермерському господарству як юридичній особі;

б) земельних ділянок, що належать громадянам - членам фермерського господарства на праві приватної власності;

в) земельної ділянки, що використовується фермерським господарством на умовах оренди.

Права володіння та користування земельними ділянками, які знаходяться у власності членів фермерського господарства, здійснює фермерське господарство.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства, врегульовано Податковим кодексом України ( далі - ПК України).

Вимогами ст. 7 ПК України встановлено, що будь-які питання щодо оподаткування регулюються цим Кодексом і не можуть встановлюватися або змінюватися іншими законами України, крім законів, що містять виключно положення щодо внесення змін до цього Кодексу та/або положення, які встановлюють відповідальність за порушення норм податкового законодавства.

Статтею 23 ПК України визначено, що у випадках, передбачених цим Кодексом, один об`єкт оподаткування може утворювати кілька баз оподаткування для різних податків. У випадках, передбачених цим Кодексом, конкретна вартісна, фізична або інша характеристика певного об`єкта оподаткування може бути базою оподаткування для різних податків.

Податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором.

Виконання податкового обов`язку може здійснюватися платником податків самостійно або за допомогою свого представника чи податкового агента.

Згідно ст. 37 ПК України підстави для виникнення, зміни і припинення податкового обов`язку, порядок і умови його виконання встановлюються цим Кодексом або законами з питань митної справи.

Податковий обов`язок виникає у платника податку з моменту настання обставин, з якими цей Кодекс та закони з питань митної справи пов`язує сплату ним податку.

Виконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

Сплата податку та збору здійснюється платником податку безпосередньо, а у випадках, передбачених податковим законодавством, - податковим агентом, або представником платника податку.

Відповідно до ст. 270 ПК України об`єктами оподаткування земельним податком є, зокрема, земельні ділянки, які перебувають у власності або користуванні.

Платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі.

Землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.

Отже, об`єктом плати за землю є земельна ділянка, надана в користування з метою створення фермерського господарства, а майнові права на вказану земельну ділянку передаються до складеного капіталу фермерського господарства, яке реалізуючи права землекористувача має обов`язок внесення плати за землю. Саме з селянських (фермерських) господарств плата за землю справляється щорічно у вигляді земельного податку або орендної плати. Можливість реалізації громадянином права на створення фермерського господарства безпосередньо пов`язана з наданням (передачею) йому земельних ділянок для ведення фермерського господарства, що є обов`язковою умовою для державної реєстрації фермерського господарства. З комплексного аналізу норм статей ЗУ Про фермерське господарство можна зробити висновок, що після укладення договору користування землею, фермерське господарство реєструється в установленому законом порядку і з дати реєстрації набуває статусу юридичної особи. З цього часу обов`язки землекористувача земельної ділянки здійснює фермерське господарство, а не громадянин, якому вона надавалась.

Аналогічна правова позиція сформульована у постанові Верховного Суду від 04.09.2018 року по справі № 814/1005/16.

Беручи до уваги, що земельну ділянку фактично використовує саме юридична особа - Фермерське господарство МРІЯ-2016 , а фізична особа, яка її отримала з цільовим призначенням "для ведення фермерського господарства" здійснює на ній діяльність не особисто, а через створену ним юридичну особу, відповідно земельний податок підлягає сплаті фактичним землекористувачем - фермерським господарством.

Слід вказати на презумпцію правомірності рішень платника податку в разі, якщо норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або якщо норми різних законів чи різних нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу (пп.. 4.1.4. п. 4.1. ст. 4 ПК України).

Відповідно до п. 56.2 ст. 56 ПК України, у разі коли норма цього Кодексу чи іншого нормативно-правового акту, виданого на підставі цього Кодексу, або коли норми різних законів чи різних нормативно-правових актів, або коли норми одного і того ж нормативно-правового акту суперечать між собою та припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов`язків платників податків або контролюючих органів, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і контролюючого органу, рішення приймається на користь платника податків.

У спірних правовідносинах не відбулось втрат бюджету, оскільки всі сплачені кошти акумулюються на єдиному казначейському рахунку. Відтак, у даному випадку, визначальним є сам факт сплати земельного податку.

З огляду на вищенаведене, суд приходить до висновку, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення підлягають скасуванню.

Відповідно до частини 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Статтею 19 Конституції України передбачено, що правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

За приписами ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Судовий збір підлягає розподілу відповідно до ст. 139 КАС України.

На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 6-9, 139, 242- 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) до Головного управління ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 43143704) про скасування податкових повідомлень-рішень - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №15668-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014,13 грн. за податковий період 2016 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №15669-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2016 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №15665-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014.13 грн. за податковий період 2017 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №15667-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2017 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №15664-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014.13 грн. за податковий період 2018 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №15666-5306-2023 від 18.04.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2018 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №128893-5306-2023 від 28.10.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 56014,13 грн. за податковий період 2019 року.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення №128894-5306-2023 від 28.10.2019 року, яким ОСОБА_1 визначено податкове зобов`язання з орендної плати земельних ділянок з фізичних осіб у розмірі 14913,84 грн. за податковий період 2019 року.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області (61057, м. Харків, вул. Пушкінська, 46, код ЄДРПОУ 43143704) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , код НОМЕР_1 ) сплачену суму судового збору в розмірі 840,80 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Скарга може бути подана у порядку ч.1 ст.297 КАС України безпосередньо до Другого апеляційного адміністративного суду або у порядку п.15.5 Розділу VII КАС України до Другого апеляційного адміністративного суду через Харківський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складено 08 вересня 2020 року.

Суддя Кухар М.Д.

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2020
Оприлюднено09.09.2020
Номер документу91374996
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —520/1893/2020

Ухвала від 30.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 05.03.2021

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 30.11.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Кононенко З.О.

Рішення від 03.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Рішення від 03.09.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 28.05.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 01.04.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

Ухвала від 10.03.2020

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Кухар М.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні