Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
07 вересня 2020 року справа № 580/451/20
м. Черкаси
Черкаський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Гаврилюка В.О.,
розглянувши за правилами загального позовного провадження у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДПС у Черкаській області про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень,
встановив:
ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 , позивач) подала позов до Головного управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, далі - Головне управління, відповідач), в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17.01.2020 № 500/2-5433-2313 про визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб в сумі 11178,55 грн за податковий період 2019 рік;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 17.01.2020 № 500/1-5433-2313 про визначення позивачу податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб в сумі 7906,91 грн за податковий період 2018 року;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.07.2020 № 9727224-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 2547,68 грн.
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.07.2020 № 9727227-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 3023,26 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.07.2020 № 9727228-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 3023,43 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.07.2020 № 9727229-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 3023,43 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.07.2020 № 9727225-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 2591,41 грн;
- визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 02.07.2020 № 9727226-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 2588,22 грн, а всього на суму 16797,43 грн за податковий період 2019 року.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними, оскільки фактичним землекористувачем земельних ділянок, які перебувають у власності позивача як члена господарства, є фермерське господарство "Циганник Г.В.", тому Головним управлінням безпідставно визначено ОСОБА_1 суму податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб за 2018-2019 роки, адже за використання земель сільськогосподарського призначення були сплачені платежі землекористувачем ФГ "Циганник Г.В." у вигляді єдиного податку 4 групи (виходячи із загальної площі земель, що перебувають користуванні ФГ). В той же час, як зазначає позивач, подвійне оподаткування одного й того самого об`єкту (земель сільськогосподарського призначення) чинним податковим законодавством не допускається.
Ухвалою судді Черкаського окружного адміністративного суду від 11.02.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у адміністративній справі, вирішено розгляд адміністративної справи здійснювати за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання у справі на 02 березня 2020 року.
02 березня 2020 року представник позивача подав до суду клопотання про відкладення судового розгляду адміністративної справи
02 березня 2020 року до суду надійшов письмовий відзив на адміністративний позов, в якому відповідач просив в задоволенні позову відмовити повністю, зазначивши при цьому, що на дату прийняття спірних податкових повідомлень-рішень у відповідача було відсутнє повідомлення позивача та документальне підтвердження передачі фізичною особою ОСОБА_1 земельних ділянок до складеного капіталу ФГ " Циганник Г.В .
Усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 02.03.2020, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання у справі до 12.03.2020.
Усною ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 12.03.2019, занесеною до протоколу судового засідання, відкладено підготовче засідання у справі до 19.03.2020.
17 березня 2020 року представники сторін подали клопотання про відкладення судового розгляду адміністративної справи.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 19.03.2020 підготовче засідання відкладено та призначено підготовче засідання на 06.04.2020.
02 квітня 2020 року представник відповідача подав до суду клопотання про перенесення судового засідання на іншу дату.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 06.04.2020 підготовче засідання відкладено та зазначено, що про дату та час проведення підготовчого засідання буде повідомлено сторін додатково судовими повістками, після скасування заходів запобігання розповсюдження коронавірусу в України.
31 липня 2020 року ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду призначено підготовче засідання у справі на 10.08.2020.
10 серпня 2020 року представник відповідача подав до суду клопотання про перенесення підготовчого засідання на іншу дату.
Ухвалою Черкаського окружного адміністративного суду від 10.08.2020 підготовче засідання відкладено та призначено підготовче засідання на 20.08.2020.
20 серпня 2020 року представник позивача подав до суду клопотання про розгляд адміністративної справи без участі позивача та її представника, а також заяву про уточнення позовних вимог.
Усними ухвалами Черкаського окружного адміністративного суду від 20.08.2020, занесеними до протоколу судового засідання, вирішено закрити підготовче провадження та розглянути справу у порядку письмового провадження на підставі частини 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України.
07 вересня 2020 року представник відповідача подав до суду клопотання про надання часу для самостійного перегляду ППР від 02.07.2020 № 9727229-5433-2313, від 02.07.2020 за № 9727224-5433-2313 та проведення перерахунку земельного податку за 2020 рік.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, повно, всебічно, об`єктивно дослідивши надані у справі докази, надавши їм юридичну оцінку, суд дійшов до такого висновку.
Суд встановив, що 17.01.2020 та 02.07.2020 Головним управлінням ДПС у Черкаській області, згідно з підпунктом 54.3.3 пункту 54.3 статті 54 та у відповідності до пункту 286.5 статті 286 Податкового кодексу України, визначено суму податкового зобов`язання за платежем: земельний податок з фізичних осіб за податковий період 2018-2020 роки та прийнято оскаржувані податкові повідомлення-рішення.
Позивач вважає оскаржувані податкові повідомлення-рішення протиправними, прийнятим без законних підстав та такими, що підлягають скасуванню.
Під час вирішення спору по суті, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України від 2 грудня 2010 року № 2755-VI (у редакції з 04.10.2018).
Відповідно до підпункту 16.1.4 пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Згідно із підпунктом 14.1.72 пункту 14.1 статті 14 ПК України земельний податок - обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів (далі - податок для цілей розділу XII цього Кодексу).
Статтею 269 ПК України визначено, що платниками податку є власники земельних ділянок, земельних часток (паїв); землекористувачі.
Від сплати податку звільняються на період дії єдиного податку четвертої групи власники земельних ділянок, земельних часток (паїв) та землекористувачі за умови передачі земельних ділянок та земельних часток (паїв) в оренду платнику єдиного податку четвертої групи.
Пунктом 287.1 статті 287 ПК України, визначено, що власники землі та землекористувачі сплачують плату за землю з дня виникнення права власності або права користування земельною ділянкою.
Згідно статті 288 ПК України підставою для нарахування орендної плати за земельну ділянку є договір оренди такої земельної ділянки. Платником орендної плати є орендар земельної ділянки. Об`єктом оподаткування є земельна ділянка, надана в оренду. Розмір та умови внесення орендної плати встановлюються у договорі оренди між орендодавцем (власником) і орендарем.
Відповідно до статті 1 Закону України "Про фермерське господарство" від 19.06.2003 № 973-IV (далі - Закон № 973-IV) фермерське господарство є формою підприємницької діяльності громадян із створенням юридичної особи, які виявили бажання виробляти товарну сільськогосподарську продукцію, займатися її переробкою та реалізацією з метою отримання прибутку на земельних ділянках, наданих їм для ведення фермерського господарства, відповідно до закону.
Статтею 4 Закону № 973-IV визначено, що головою фермерського господарства є його засновник або інша визначена в статуті особа. Голова фермерського господарства представляє фермерське господарство перед органами державної влади, підприємствами, установами, організаціями а окремими громадянами чи їх об`єднаннями відповідно до закону. Голова фермерського господарства укладає від імені господарства угоди та вчиняє інші юридично значимі дії відповідно до законодавства України.
Відповідно до статті 7 Закону № 973-IV надання земельних ділянок державної та комунальної власності у власність або користування для ведення фермерського господарства здійснюється в порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Статтею 8 Закону № 973-IV встановлено, що фермерське господарство підлягає державній реєстрації у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців, за умови набуття громадянином України або кількома громадянами України, які виявили бажання створити фермерське господарство, права власності або користування земельною ділянкою.
Згідно із статтею 19 вказаного Закону до складу майна фермерського господарства (складеного капіталу) можуть входити: будівлі, споруди, облаштування, матеріальні цінності, цінні папери, продукція, вироблена господарством в результаті господарської діяльності, одержані доходи, інше майно, набуте на підставах, що не заборонені законом, право користування землею, водою та іншими природними ресурсами, будівлями, спорудами, обладнанням, а також інші майнові права (в тому числі на інтелектуальну власність), грошові кошти, які передаються членами фермерського господарства до його складеного капіталу.
Як свідчать матеріали справи, ОСОБА_1 є власником земельних ділянок з кадастровими номерами № 7121587800:10:019:0049, № 7121587800:10:019:0048; № 7121587800:05:001:012; № 7121587800:05:001:0011, загальною площею 6,6732 га в адміністративних межах Новодмитрівської сільської ради Золотоніського району Черкаської області.
Вказані земельні ділянки позивач передала у користування ФГ "Циганник Г.В.", що підтверджується актом приймання-передачі в користування земельних ділянок для ведення фермерського господарства від 06.03.2018.
Таким чином, землекористувачем у спірних правовідносинах є ФГ "Циганник Г.В.", а тому обов`язок щодо сплати земельного податку виникає саме у ФГ "Циганник Г.В.", а отже оскаржувані податкові повідомлення-рішення є протиправними та підлягають скасуванню.
Відповідно до частин 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд при вирішенні спору враховує приписи статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, відповідно до якої у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
За вказаних обставин, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що викладені в позовній заяві доводи позивача є обґрунтованими, а вимоги такими, що належить задовольнити.
Під час вирішення питання про розподіл судових витрат, суд враховує таке.
Згідно статті 132 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом. До витрат, пов`язаних з розглядом справи, належать витрати: на професійну правничу допомогу; сторін та їхніх представників, що пов`язані із прибуттям до суду; пов`язані із залученням свідків, спеціалістів, перекладачів, експертів та проведенням експертиз; пов`язані з витребуванням доказів, проведенням огляду доказів за їх місцезнаходженням, забезпеченням доказів; пов`язані із вчиненням інших процесуальних дій або підготовкою до розгляду справи.
Відповідно до частини 1 статті 139 вказаного Кодексу при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Зважаючи на те, що позовні вимоги ОСОБА_1 підлягають задоволенню, то всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 9, 14, 73-77, 139, 242 - 246, 255, 295, підпунктом 15.5 пункту 15 частини 1 розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд,
вирішив:
Адміністративний позов задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Черкаській області:
- від 17.01.2020 № 500/2-5433-2313 про визначення ОСОБА_1 податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб в сумі 11178,55 грн за податковий період 2019 рік;
- від 17.01.2020 № 500/1-5433-2313 про визначення позивачу податкового зобов`язання із земельного податку з фізичних осіб в сумі 7906,91 грн за податковий період 2018 року;
- від 02.07.2020 № 9727224-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 2547,68 грн за податковий період 2020 року.
- від 02.07.2020 № 9727227-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 3023,26 грн за податковий період 2020 року;
- від 02.07.2020 № 9727228-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 3023,43 грн за податковий період 2020 року;
- від 02.07.2020 № 9727229-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 3023,43 грн за податковий період 2020 року;
- від 02.07.2020 № 9727225-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 2591,41 грн за податковий період 2020 року;
- від 02.07.2020 № 9727226-5433-2313 із земельного податку з фізичних осіб в сумі 2588,22 грн за податковий період 2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Черкаській області на користь ОСОБА_1 судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840 (вісімсот сорок) грн 80 коп.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга може бути подана до Шостого апеляційного адміністративного суду через Черкаський окружний адміністративний суд у строк, встановлений статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України з урахуванням вимог пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Учасники справи:
1) позивач - ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ;
2) відповідач - Головне управління ДПС у Черкаській області (18002, м. Черкаси, вул. Хрещатик, 235, код ЄДРПОУ 43142920).
Рішення складене у повному обсязі та підписане 07.09.2020.
Суддя В.О. Гаврилюк
Суд | Черкаський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2020 |
Оприлюднено | 09.09.2020 |
Номер документу | 91375575 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Беспалов Олександр Олександрович
Адміністративне
Черкаський окружний адміністративний суд
В.О. Гаврилюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні