Рішення
від 08.09.2020 по справі 380/837/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/837/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 вересня 2020 року

Львівський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Кузана Р.І. розглянувши у письмовому провадженні в м. Львові в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Державного професійно-технічного навчального закладу Сокальський професійний ліцей про зупинення роботи будівель, -

в с т а н о в и в :

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (місцезнаходження:79008, м. Львів, вул. Підвальна, 6, код ЄДРПОУ 38627339) (далі - позивач, ГУ ДСНС України у Львівській області) звернулося до суду з позовом до Державного професійно-технічного навчального закладу Сокальський професійний ліцей (місцезнаходження: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1, код ЄДРПОУ 02545726) (далі - відповідач, ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей ), в якому просить зупинити роботу трьох будівель Державного професійно-технічного навчального закладу Сокальський професійний ліцей за адресою: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, вказує на те, що під час проведення позапланового заходу на об`єктах ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлено ряд порушень, які викладені в акті перевірки від 16.12.2019 №446. Зазначає, що продовження роботи будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей . Таким чином, вважає, що наявні підстави для зупинення роботи трьох будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей до усунення виявлених порушень. Просив позов задовольнити повністю.

Ухвалою від 03.02.2020 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.

Відповідач заяви про визнання позову чи відзив на позовну заяву суду не надав.

Позивач в судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце судового засідання. Клопотань про розгляд справи без участі його представника до суду не надходило.

Розгляд справи неодноразово відкладався, в тому числі за клопотаннями відповідача, у зв`язку з запровадженням в Україні карантину, пов`язаного з пандемією коронавірусу СОVID-19.

В судове засідання 26.08.2020 представник відповідача не прибув. Подав чергове клопотання про відкладення розгляду справи у зв`язку з продовженням Кабінетом Міністрів України дії карантину по всій території України.

В той же час суд звертає увагу на те, що за положеннями статті 129 Конституції України, статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України одним із завдань судочинства є своєчасний розгляд справи, що відповідає положенням статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, згідно з якою кожен має право на справедливий розгляд його справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом.

Суд наголошує, що відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною передумовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін учасників справи, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Враховуючи неодноразові відкладення судових засідань та з метою дотримання розумних строків розгляду справи, суд дійшов висновку, що у задоволенні клопотання представника відповідача про відкладення розгляду справи необхідно відмовити.

26.08.2020 суд перейшов до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

Відповідач - ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей зареєстроване як юридична особа код ЄДРПОУ 02545726 Місцезнаходження: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1.

Згідно з наказом №337 від 11.12.2019 Про проведення позапланової перевірки у грудні 2019 року відповідача включено до графіку проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) ГУ ДСНС України у Львівській області у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, торгівельно-розважальних закладів, віднесених до СС-2 та СС-3 класів наслідків (відповідальності) будівель або споруд. Термін перевірки з 11.12.2019-16.12.2019.

11.12.2019 посадовим особам позивача видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №461 на проведення позапланової перевірки ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей розташованого за адресою: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1, яке 11.12.2019 вручено виконуючому обов`язків директора ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей Ковальчук Г.М.

Посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області у період з 11.12.2019 по 16.12.2019 проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання Державного професійно-технічного навчального закладу Сокальський професійний ліцей вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1. Перевірка проводилася у присутності в.о. директора Державного професійно-технічного навчального закладу Сокальський професійний ліцей ОСОБА_1 .

За результатами перевірки складено акт від 16.12.2019 №446.

Як слідує з акта перевірки, плановою перевіркою встановлено ряд порушень, зокрема:

- посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому ПКМУ від 26.06.2013 № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;

- керівник об`єкта, не забезпечив утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та не забезпечив їх технічне обслуговування;

- допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (люк у перекритті в будівлі гуртожитку);

- приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами відповідно до вимог;

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) навчального корпусу, навчальної лабораторії, їдальні не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- сходові клітки, внутрішні відкриті коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- допускається замикання на навісні замки та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах з будівлі гуртожитку;

- всі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів не виконано за допомогою зварювання, паяння, опресування або затискачів;

- електророзетки встановлено на горючі основи (конструкції) без підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;

- не проведено замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

- не здійснено перевірку захисту споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б B.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавко захисту будівель і споруд ;

- не здійснено контроль працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу на тиск та витрату води з оформленням акта;

- для цілей пожежогасіння пожежний гідрант не забезпечено під`їздом з твердим покриттям розміром не менше ніж 12x12м. для встановлення пожежних автомобілів та забору води в будь яку пору року;

- приміщення гуртожитку, навчального корпусу, навчальної лабораторії не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5- 56:2014- Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень, автоматичною системою пожежогасіння, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей);

- підтримання експлуатаційної придатності СПЗ в приміщенні котельні не проводитися відповідно до вимог ДСТУ-Н СЕN/ТS 54-14:2009 Системи пожежної сигналізації та оповіщення ;

- в навчальному корпусі та будівлі гуртожитку не проведено технічне обслуговування та перевірку пожежних кранів на працездатність, шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку ТО і в подальшому один раз на шість місяців;

- пожежні кран-комплекти системи внутрішнього протипожежного водопроводу не доукомплектовані пожежним рукавом однакового з ним діаметра, а також важелем для полегшеного відкривання вентиля;

- приміщення, технологічні установки не до забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку;

- технічне обслуговування вогнегасників не здійснюється у відповідності до Правил експлуатації вогнегасників, а також ДСТУ 4297-2004.

13.12.2019 щодо в.о. директора ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей Ковальчук Г.М. складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП серія ЛВ №012608. В.о. директора ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей Ковальчук Г.М. примірник протоколу отримала 13.12.2019, що підтверджується її власноручним підписом на такому.

13.12.2019 винесена постанова серія ЛВ №012608 про накладення на в.о. директора ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей ОСОБА_1 адміністративного стягнення у сумі 51,00 грн.

Порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені у трьох будівлях відповідача, які перевірялися Головним управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області.

Судом під час розгляду справи встановлено, що відповідач, усунувши вказані в акті порушення, 18.02.2020 звернувся до позивача із заявою №70 про проведення позапланової перевірки ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей .

На підставі вказаної заяви, посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області у період з 02.03.2020 по 06.03.2020 проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1.

За результатами перевірки встановлено, що ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей частково усунуто порушення, які встановлені плановою перевіркою та відображені в акті від 16.12.2019 №2446. Однак, окремі порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки залишились не усунутими.

Виявлені позивачем порушення за результатами позапланової перевірки ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей викладені в акті від 06.03.2020 №108, в якому встановлено:

- керівник об`єкта, не забезпечив утримання засобів протипожежного захисту у працездатному стані та не забезпечив їх технічне обслуговування;

- допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах (люк у перекритті в будівлі гуртожитку);

- приміщення електрощитової не відділено протипожежними перешкодами відповідно до вимог;

- дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) навчального корпусу, навчальної лабораторії, їдальні не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

- сходові клітки, внутрішні відкриті коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням;

- допускається замикання на навісні замки та інші запори, що важко відчиняються зсередини, двері на шляхах евакуації та евакуаційних виходах з будівлі гуртожитку;

- всі з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів та кабелів не виконано за допомогою зварювання, паяння, опресування або затискачів;

- для цілей пожежогасіння пожежний гідрант не забезпечено під`їздом з твердим покриттям розміром не менше ніж 12x12м. для встановлення пожежних автомобілів та забору води в будь яку пору року;

- приміщення гуртожитку, навчального корпусу, навчальної лабораторії не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5- 56:2014- Системи протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації, системою передавання тривожних сповіщень, автоматичною системою пожежогасіння, системою оповіщування про пожежу та управління евакуюванням людей);

- в навчальному корпусі та будівлі гуртожитку не проведено технічне обслуговування та перевірку пожежних кранів на працездатність, шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку ТО і в подальшому один раз на шість місяців;

- пожежні кран-комплекти системи внутрішнього протипожежного водопроводу не доукомплектовані пожежним рукавом однакового з ним діаметра, а також важелем для полегшеного відкривання вентиля;

- приміщення, технологічні установки не до забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.

Оскільки, порушення вимог пожежної та техногенної безпеки не усунуті відповідачем в повній мірі, позивач просить зупинити роботу будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.

При вирішенні спору суд керувався таким.

Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно з ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Указом Президента №20/2013 від 16.01.2013 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі - Положення).

Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).

ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.

ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива (підпункт 57 пункту 4).

Згідно з підп. 48 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до підп. 27 п. 4 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - Головне управління), затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 (в редакції, що діяла на час проведення перевірки) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до ст.1 Закону №877-V визначення, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.

Згідно з підп. 12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (далі -КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч.1 ст.68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

Згідно з ч.2 ст.68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Відповідно до ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:

1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;

3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;

4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;

6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;

7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;

8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;

9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;

10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;

11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Згідно з ч.5 ст.4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до ч.7 ст.7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Аналізуючи наведені норми законодавства та фактичні обставини справи, суд зазначає таке.

Наявність порушень у ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, Кодексу цивільного захисту України, Правил техногенної безпеки які створюють загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатимуть її гасінню і евакуації людей з будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей , підтверджуються актом перевірки від 16.12.2019 №446 та актом позапланової перевірки від 06.03.2020 №108. Вказані в них порушення становлять загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, що можуть там перебувати . Відповідачем не подано доказів повного усунення цих порушень.

Таким чином, суд приходить до висновку, що без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, продовження експлуатації будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей становить загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, що можуть там перебувати.

При цьому, слід звернути увагу, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Таким чином, судом встановлено, що недотримання відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і цивільного захисту та небезпечність зазначених в акті перевірки порушень, свідчать про високий ризик виникнення надзвичайних ситуацій у трьох будівлях ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей та створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Щодо здійснення заходів реагування шляхом опломбування (опечатування та відімкнення від джерел живлення) суд зазначає, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.

Суд також враховує, що у частині третій статті 3 Конвенції ООН про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 №789-XII, визначено, що держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я.

Як вже зазначалося судом, статтею 3 Конституції України регламентовано, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Статтею 4 Закону України Про охорону дитинства встановлено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.

В контексті наведених норм, суд зазначає, що об`єктом перевірки є навчальний заклад, в якому, у відповідності до його цільового призначення, перебувають діти, що, виходячи з наведених норм Конвенції ООН, а також національного законодавства, зумовлює більш прискіпливе ставлення до дотримання вимог безпеки приміщень, в яких вони перебувають.

При цьому, суд наголошує на тому, що на Україну, як державу-учасницю вказаної Конвенції ООН, покладається безумовний обов`язок забезпечити відповідність навчальних закладів нормативним вимогам у галузі безпеки й охорони здоров`я.

Аналогічна правова позиція в аналогічних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 04.06.2019 у справі № 809/443/16.

З огляду наведене суд вважає, що в даному випадку необхідно зупинити роботу трьох будівель ДПТНЗ Сокальський професійний ліцей за адресою: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов ГУ ДСНС України у Львівській області необхідно задовольнити повністю.

Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 241-246, 250 підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Зупинити роботу трьох будівель Державного професійно-технічного навчального закладу Сокальський професійний ліцей за адресою: 80000, Львівська область, Сокальський район, м. Сокаль, вул. І. Підкови, 1, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя Р.І. Кузан

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення08.09.2020
Оприлюднено10.09.2020
Номер документу91405746
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/837/20

Постанова від 21.01.2021

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 12.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кухтей Руслан Віталійович

Рішення від 08.09.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

Ухвала від 03.02.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кузан Ростислав Ігорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні