Справа № 420/3947/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Стефанова С.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385, -
В С Т А Н О В И В:
До Одеського окружного адміністративного суду 08 травня 2020 року надійшов адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС до Державної служби України з безпеки на транспорті, в якому позивач просить визнати протиправними та скасувати постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385.
Позиція позивача обґрунтовується наступним
У позові зазначено, що товариством з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС отримано постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №№ 196383, 196384, 196385 разом із супровідним листом № 33933/32/24-20 від 23.04.2020 року.
За змістом постанов №№ 196383, 196384 від 21.04.2020 р. вказано на порушення позивачем ч. 1, абз. 15 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт , підставою визначено Акти №№ 212618, 212636 від 26.02.2020 р. відповідно, сума штрафу - 17 000 грн. за кожною постановою
Відповідно до постанови № 196385 від 21.04.2020 р. вказано на порушення ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС ч. 1, абз. 3 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт , підстава: Акт № 217684 від 28.02.2020р., сума штрафу - 1 700 грн.
Позивач зазначив, що довідки №№ 0007267, 0007186 від 26.02.2020р. про результати здійснення габаритно-вагового контролю не можуть бути належним та допустимим доказом по справі, так як не містять належного фіксування результатів вагового контролю (навантаження на осі взагалі відсутні), відсутній час здійснення зважування та підпис оператора вагового комплексу. Тобто, фактичне зважування транспортного засобу у визначеному законодавством порядку не було здійснено.
Позивач стверджує, що вказані у акті про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №032876 від 28.02.2020 фактичні показники повної маси та осьових навантажень не підтверджені у встановленому законодавством порядку, оскільки відсутня довідка щодо підтвердження здійснення габаритно-вагового контролю від 28.02.2020р. на стаціонарному або пересувному пункті транспортного засобу MAN, державний номер НОМЕР_1 , причіп марки KOGEL, державний номер НОМЕР_2 .
Позивач зауважує, що акти проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №№ 212618, 212636 від 26.02.2020р. взагалі не містять інформації щодо порушених норм законодавства, а в Акті №212618 від 26.02.2020р. вказано на наступне порушення : ТТН № 235839 від 26.02.2020р. , перевезення вантажів згідно ТТН з перевищенням вагових норм... .
Щодо акту проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №217684 від 28.02.2020 позивач додатково зауважує, що відсутнє направлення на рейдову перевірку №001340 від 24.02.2020.
Позивач також зазначає, що ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС не отримувало повідомлення про розгляд справ щодо застосування штрафів разом із документами щодо фіксування таких порушень для участі у засіданні розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, а докази такого надіслання відсутні, зокрема, опис вкладення та поштове повідомлення про вручення.
Відзив на адміністративний позов обґрунтовано наступним
Відповідач зазначає, що за результатами рейдової перевірки посадовими особами складено Рейдові Акти додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, якими зафіксовано порушення вимог ст. 48 Закону України "Про автомобільний транспорт", а саме: відсутність дозволу або плати за проїзд, що дає право на рух автомобільними дорогами загального користування з перевищенням вагових обмежень.
Так, з посиланням на фактичні обставини справи та норми Закону України Про дорожній рух , Положення про Державну службу України з безпеки на транспортні, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103, постанови Кабінету Міністрів України №592 від 26.06.2015 Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби безпеки на транспорті , Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006, Порядку здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879, позивач зазначає, що ним здійснено 26.02.2020 та 28.02.2020 перевірку транспортних засобів відповідача.
Під час здійсненої перевірки, посадовими особами виявлені порушення позивачем вимог діючого законодавства та складено відповідні акти про проведення перевірки та довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю.
З метою належного повідомлення позивача про дату та час розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, відповідачем надіслано позивачу відповідне запрошення із зазначенням про дату та час розгляду справи.
Як вказує відповідач, у зв`язку з неявкою уповноваженої особи позивача, посадовими особами відповідача розглянуто справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт за відсутності уповноваженої особи позивача та 21.04.2020 прийнято постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу №196383, №196384, №196385.
Процесуальні дії у справі та клопотання учасників справи
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 13.05.2020 адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС до
до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385 залишено без руху та позивачу надано 5-ти денний строк для усунення недоліків позовної заяви з дня отримання ухвали (з урахуванням строку дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)).
У зв`язку з усуненням недоліків позовної заяви, ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 21 травня 2020 року прийнято позовну заяву товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385 до розгляду (з урахуванням уточненої позовної заяви вхід. №19216/20) та відкрито провадження у справі. Справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами в порядку ст.262 КАС України.
24.07.2020 до суду надійшло клопотання представника відповідача про продовження строку для подачі відзиву та проведення розгляду справи за правилами загального позовного провадження (вхід. №ЕП/11342/20).
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 задоволено клопотання представника Державної служби України з безпеки на транспорті про продовження відповідачу строку для подання відзиву та продовжено Державній службі України з безпеки на транспорті строк для подання відзиву на позов до 21 серпня 2020 року.
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 27.07.2020 заяву представника Державної служби України з безпеки на транспорті про розгляд справи в загальному позовному провадженні задоволено частково та вирішено проводити розгляд адміністративної справи №420/3947/20 в порядку спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Перше судове засідання призначено на 27 серпня 2020 року.
06.08.2020 від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву із додатками, згідно з переліком (вхід. №30747/20).
20.08.2020 від представника позивача надійшла відповідь на відзив (вхід. №32904/20).
27.08.2020 та додатково 01.09.2020 від представника відповідача надійшло клопотання про роз`єднання позовних вимог (вхід. №ЕП/13150/20 та вхід. №ЕП/13353/20).
Ухвалою Одеського окружного адміністративного суду від 01.09.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника Управління Укртрансбезпеки в Одеській області щодо роз`єднання у самостійні провадження позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385.
02.09.2020 від представника відповідача засобами електронної пошти (вхід. ЕП/13531/2) та додатково у судовому засіданні надано розрахунок проценту перевищення вагових параметрів
Протокольною ухвалою суду від 02.09.2020 вирішено здійснювати подальший розгляд справи у порядку письмового провадження.
Станом на 08 вересня 2020 року будь-яких інших заяв по суті справи від позивача та відповідача не надходило.
Вирішуючи дану справу судом враховано, що особливості її розгляду визначені статтею 262 КАС України. Однак розгляд даної справи припав на період дії на території України карантину, запровадженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 року №211 "Про запобігання поширенню на території України коронавірусу COVID-19" (із наступними змінами).
У зв`язку з цим пунктом 9 Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 року №540-IX (далі - Закон України №540-IX від 30.03.2020 року), який набрав чинності 02 квітня 2020 року, розділ VI "Прикінцеві положення" КАС України доповнено пунктом 3, яким передбачено автоматичне продовження визначених статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу процесуальних строків, в тому числі і строків розгляду справи, подання інших заяв по суті справи, тощо на період дії карантину.
В подальшому, Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо перебігу процесуальних строків під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 18 червня 2020 року №731-IX (далі - Закон України №731-ІХ від 18.06.2020 року) , пункт 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України викладено в новій редакції, згідно якої встановлені цим Кодексом процесуальні строки поновляються судом лише за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом).
Пунктом 2 Розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України №731-ІХ від 18.06.2020 року також було визначено, що процесуальні строки, які були продовжені відповідно до пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" №540-IX від 30 березня 2020 року, закінчуються через 20 днів після набрання чинності цим Законом. Протягом цього 20-денного строку учасники справи та особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цими кодексами), мають право на продовження процесуальних строків з підстав, встановлених цим Законом.
Оскільки жодних заяв від учасників справи щодо можливості продовження процесуальних строків по справі до визначеного терміну подано не було, суд вважає, що жодних перешкод для вирішення даної справи та ухвалення судового рішення не має.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини, якими обґрунтовувалися позовні вимоги та відзив на позовну заяву, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Обставини справи встановлені судом
Згідно з відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, товариство з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС (код ЄДРПОУ 37454939) є юридичною особою, основним видом діяльності якого є вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41).
20.02.2020 начальником Управління Укртрансбезпеки у Харківській області затверджено щотижневий графік проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Харківській області у період з 24.02.2020 по 01.03.2020 (т.1 а.с.82).
24.02.2020 посадовим особам відділу державного контролю та нагляду за безпекою на транспорті Управління Укртрансбезпеки у Харківській області видано направлення №018957 на здійснення рейдової перевірки, в тому числі на автошляху М03 Київ-Харків-Довжанський 429 км - 516 км -620 км. (т.1 а.с.83).
26.02.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №212618 (далі - Акт перевірки №212618 (т.1 а.с.85). У вказаному акті перевірки №212618 зазначено, що на автошляху М03 Київ-Харків-Довжанський 516 км, на підставі направлення на перевірку від 24.02.2020 №018957, проведено перевірку транспортного засобу MAN, номерний знак НОМЕР_3 , який належить ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС , під керуванням водія ОСОБА_1 . Під час проведення перевірки виявлено порушення ТТН №235839 від 26.02.2020, а саме: перевезення вантажів згідно ТТН з перевищенням вагових норм на 15,09% без відповідного дозвільного документа, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданого компетентними уповноваженими органами, чим порушено п.22.5 ПДР, затвердженими ПКМУ 1306 від 10.10.2001, відповідальність за що передбачена абз. 15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт .
У графі акта перевірки №212618 Пояснення водія про причини порушень міститься напис: водію було роз`яснено суть порушення, від підпису, пояснень відмовився .
На підтвердження виявленого порушення, 26.02.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0007186, у якій зазначено, що на автошляху М03 Київ-Харків-Довжанський 516 км транспортний засіб MAN TGA 26.480 (контейнеровоз), реєстраційний номер НОМЕР_3 , причіп марка KOGEL AWE18, реєстраційний номер НОМЕР_4 мали повну масу 50640 кг (т.1 а.с.86).
До акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових/габаритних параметрів №0023144 від 26.02.2020, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено розрахунок плати за проїзд великовагових та(або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, відповідно до якого позивачу нараховано плату за проїзд на 6640 кг за перевищення нормативно встановлених параметрів вантажу на 19,09 відсотків (т.1 а.с.88).
Судом також встановлено, що 26.02.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №212636(далі - Акт перевірки №212636 (т.1 а.с.90). У вказаному акті перевірки №212636 зазначено, що на автошляху М03 Київ-Харків-Довжанський 516 км, на підставі направлення на перевірку від 24.02.2020 №018957, проведено перевірку транспортного засобу MAN, номерний знак НОМЕР_5 , який належить ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС , під керуванням водія ОСОБА_2 . Під час проведення перевірки виявлено порушення, а саме: перевезення вантажів згідно ТТН з перевищенням вагових норм на 12% без відповідного дозволу, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданого компетентними уповноваженими органами, чим порушено п.22.5 ПДР, затвердженими ПКМУ 1306 від 10.10.2001, відповідальність за що передбачена абз. 15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт .
У графі акта перевірки №212636 Пояснення водія про причини порушень міститься напис: водію було роз`яснено суть порушення, від підпису та пояснень відмовився .
До вказаного акта перевірки №212636 відповідачем додано копію товарно-транспортної накладної №235840 від 26.02.2020, у якій зазначена маса брутто 49340 кг (т.1 а.с.94).
На підтвердження виявленого порушення, 26.02.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0007267, у якій зазначено, що на автошляху М03 Київ-Харків-Довжанський 516 км транспортний засіб MAN TGA 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_6 , причіп марка KRONE AZW18, реєстраційний номер НОМЕР_7 мали повну масу 49,34 т (т.1 а.с.92).
26.02.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №0023230, в якому зазначено, що нормативно допустима маса транспортного засобу MAN TGA 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_6 , причіп марка KRONE AZW18, реєстраційний номер НОМЕР_7 , складає 44 т, а фактична - 49,34 т. (т.1 а.с.91).
До акту про перевищення транспортним засобом нормативних вагових/габаритних параметрів №0023230 від 26.02.2020, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено розрахунок плати за проїзд великовагових та(або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, відповідно до якого позивачу нараховано плату за проїзд на 5,34 т за перевищення нормативно встановлених параметрів вантажу на 12 відсотків (т.1 а.с.93).
Посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області 28.02.2020 складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №217684 (далі - Акт перевірки №217684) (т.1 а.с.99). У вказаному акті перевірки №217684 зазначено, що на автошляху М14 Одеса-Мелітополь-Новоазовськ (203 км + 500м), на підставі направлення на перевірку від 24.02.2020 №001340, проведено перевірку транспортного засобу MAN, номерний знак НОМЕР_1 , та причепу KOGEL, номерний знак НОМЕР_2 , які належать ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС , під керуванням водія ОСОБА_3 . Під час проведення перевірки виявлено порушення, а саме: п.22.5 ПДР України - надання послуг з перевезення вантажів з перевищенням допустимих навантажень загальної аси т/з при дозволених 44,0 т фактична 45,55 т, відповідальність за яке передбачена абз. 3 ч.1 ст. 60 Закону України Про автомобільний транспорт - надання послуг з перевезення вантажів без оформлення документів, визначених ст.48 цього Закону, а саме: неоформлений дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентним уповноваженим органом, або документа про внесення плати за проїзд великовагових т/з (т.1 а.с.99).
Також, 28.02.2020 посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів №032876, в якому зазначено, що нормативно допустима маса транспортного засобу MAN TGA 26.430, реєстраційний номер НОМЕР_1 , причіп марка KOGEL AWE18, реєстраційний номер НОМЕР_2 , складає 44 т, а фактична - 45,55 т. (т.1 а.с.100). Даний акт підписано водієм ОСОБА_3 , про що свідчить його підпис у відповідній графі акта №032876 від 28.02.2020.
Відповідно до супровідних листів №6801/19/18-20 від 03.03.2020 (т.1 а.с.101) та №10806/37/18-20 від 11.03.2020 (т.1 а.с.97), акти проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом, зокрема, №212618 від 26.02.2020, №212636 від 26.02.2020 та №217684 від 28.02.2020, направлені за належністю для розгляду та подальшого прийняття рішення до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області у відповідності до вимог п.25 постанови Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті загального користування .
03.04.2020 Управління Укртрансбезпеки в Одеській області на адресу позивача складено запрошення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення №30078/32/24-20, в якому повідомляється про дату, місце та час розгляду справ по актам №212363 від 26.02.2020, №212618 від 26.02.2020 та №217684 від 28.02.2020 (т.1 а.с.102).
На підтвердження направлення вказаного запрошення на адресу позивача, відповідачем надано копію списку №171 згрупованих відправлень листів рекомендованих та копії фіскальних чеків від 07.04.2020 ПАТ УКРПОШТА із штриховим кодом ідентифікатором 6501408197202 (т.1 а.с.84).
21 квітня 2020 року Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області прийнято постанови про застосування адміністративно-господарських штрафів до позивача, а саме:
- №196383 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн на підставі абз. 15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт (т.1 а.с.89);
- №196384 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 17000,00 грн на підставі абз. 15 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт (т.1 а.с.98);
- №196385 про застосування адміністративно-господарського штрафу у розмірі 1700,00 грн на підставі абз. 3 ч.1 ст.60 Закону України Про автомобільний транспорт (т.1 а.с.103).
Позивач, не погоджуючись з постановами про застосування адміністративно-господарських штрафів від 21.04.2020 №196383, №196384 та №196385, вважаючи їх протиправними та такими, що підлягають скасуванню, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
Джерела права та висновки суду
Спеціальним законом, що регулює спірні правовідносини, є Закон України Про автомобільний транспорт №2344-III від 05.04.2001 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, далі - Закон №2344-III), відповідно до статті 1 якого автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами.
За приписами частини 3 статті 6 Закону №2344-III, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері автомобільного транспорту, забезпечує: формування та реалізацію державної політики у сфері автомобільного транспорту; нормативно-правове регулювання; визначення пріоритетних напрямів розвитку автомобільного транспорту.
Пунктом 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №103 (далі - Положення №103), визначено, що Державна служба України з безпеки на транспорті є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті (крім сфери безпеки мореплавства суден флоту рибного господарства).
Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законодавства на автомобільному, міському електричному, залізничному, морському та річковому транспорті, підготовку пропозицій щодо їх удосконалення, а також законодавства про судноплавство на суднах, у морських і річкових портах, територіальних та внутрішніх водах, на внутрішніх водних шляхах України, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування.
Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи та Держспецтрансслужбу (пункт 8 Положення №103).
Згідно зі статтею 2 Закону №2344-III, законодавство про автомобільний транспорт складається із цього Закону, законів України Про транспорт , Про дорожній рух , чинних міжнародних договорів та інших нормативно-правових актів у сфері автомобільних перевезень.
Відповідно до частини 2 статті 48 Закону №2344-III, документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів, для автомобільного перевізника, є: документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія: посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Приписами частини 4 статті 48 Закону №2344-III визначено, що у разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше семи відсотків.
Як передбачено частиною 2 статті 29 Закону України Про дорожній рух , з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
Статтею 33 Закону України Про автомобільні дороги встановлено, що рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктом 3 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні, затвердженого 25 лютого 2009 року постановою Кабінету Міністрів України №207 (далі - Перелік документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні ), крім документів, зазначених у пунктах 1 і 2 цього переліку, є необхідними у разі перевезення: вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень - дозвіл на рух автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, виданий Державтоінспекцією.
Як зазначено у пункті 1 Переліку документів, необхідних для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні , для водія юридичної особи або фізичної особи-підприємця, що здійснює вантажні перевезення на договірних умовах, необхідними документами для здійснення перевезення вантажу автомобільним транспортом у внутрішньому сполученні є: фотокопія ліцензії, засвідчена автомобільним перевізником, або ліцензійна картка; товарно-транспортна накладна; посвідчення на право керування транспортним засобом відповідної категорії; реєстраційний документ на транспортний засіб або інший засвідчений в установленому порядку документ, що підтверджує право керування, користування чи розпорядження транспортним засобом; талон про проходження державного технічного огляду; поліс (сертифікат) обов`язкового страхування цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних засобів. Для водія юридичної особи необхідним є також дорожній лист з відмітками про проведення передрейсових медичного огляду водія та огляду технічного стану транспортного засобу.
Відповідно до пунктів 11.1-11.6 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні , затверджених наказом Міністерства транспорту України від 14.10.1997 №363, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 20 лютого 1998 року за №128/2568 (надалі - Правила перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні ), основним документом на перевезення вантажів є товарно-транспортна накладна, форму якої наведено в додатку 7 до цих Правил. Залежно від виду вантажу та його специфічних властивостей до основних документів додаються інші (ветеринарні, санітарні та якісні - сертифікати, свідоцтва, довідки, паспорти тощо), що визначається правилами перевезень зазначених вантажів. Оформлення перевезень вантажів товарно-транспортними накладними здійснюється незалежно від умов оплати за роботу автомобіля. Товарно-транспортну накладну на перевезення вантажів автомобільним транспортом Замовник (вантажовідправник) повинен виписувати в кількості не менше чотирьох екземплярів. Замовник (вантажовідправник) засвідчує всі екземпляри товарно-транспортної накладної підписом і при необхідності печаткою (штампом). Після прийняття вантажу згідно з товарно-транспортною накладною водій (експедитор) підписує всі її екземпляри. Перший екземпляр товарно-транспортної накладної залишається у Замовника (вантажовідправника), другий - передається водієм (експедитором) вантажоодержувачу, третій і четвертий екземпляри, засвідчені підписом вантажоодержувача (у разі потреби й печаткою або штампом), передається Перевізнику.
Автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення (частина 1 статті 48 Закону №2344-III).
За приписами пункту 31 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами , видача дозволу та подання документів, необхідних для його отримання, переоформлення, видачі дубліката та анулювання, здійснюються через дозвільний центр. Для отримання дозволу перевізник або уповноважена ним особа подає дозвільному центру: заяву, в якій зазначаються заплановані строки проїзду транспортного засобу, маршрут руху, геометричні (висота, ширина, довжина) і вагові (загальна вага, осьові навантаження) параметри транспортного засобу, інформація про вантаж, найменування, адреса, телефон перевізника та прізвище відповідальної за перевезення особи; копії погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку щодо проїзду автотранспорту; документ, що підтверджує внесення плати за оформлення дозволу.
Рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України (стаття 33 Закону України Про автомобільні дороги від 08.09.2005 №2862-IV).
Як зазначено у пункті 6.3 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні , при перевезенні вантажів у критих автомобілях і причепах, окремих секціях автомобілів, контейнерах і цистернах, опломбованих Замовником, визначення маси вантажу виконується Замовником.
Згідно з пунктом 6.5 Правил перевезень вантажів автомобільним транспортом в Україні визначати масу чи кількість вантажу у вантажовідправника і вантажоодержувача потрібно однаковим способом. При прийманні вантажу для перевезення за масою треба зважити весь вантаж. Визначення загальної маси вантажу зважуванням окремих місць забороняється.
Порядок здійснення державного контролю на автомобільному транспорті затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 08.11.2006 №1567 (далі - Порядок №1567) ( у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до п.4 Порядку №1567, державний контроль на автомобільному транспорті (далі - державний контроль) здійснюється посадовими особами органу державного контролю (далі - посадові особи) у форменому одязі, які мають відповідне службове посвідчення, направлення на перевірку, сигнальний диск (жезл) та індивідуальну печатку, шляхом проведення рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
За приписами пункту 12 Порядку №1567, рейдова перевірка додержання суб`єктом господарювання вимог, визначених пунктом 15 цього Порядку, здійснюється на підставі щотижневого графіка.
Пунктом 13 Порядку №1567 передбачено, що графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується керівником Укртрансбезпеки або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Згідно з п.14 Порядку №1567, рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
У пункті 15 Порядку №1567 передбачено, що під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом;
Відповідно до п.19 Порядку №1567, рейдова перевірка проводиться у строк, зазначений у направленні на перевірку.
За приписами пунктів 20, 21 Порядку №1567, виявлені під час перевірки порушення вимог законодавства та норм і стандартів щодо організації перевезень автомобільним транспортом зазначаються в акті з посиланням на порушену норму. У разі виявлення в ході перевірки транспортного засобу порушення законодавства про автомобільний транспорт посадовими особами, що провели перевірку, складається акт за формою згідно з додатком 3.
Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні, затверджено постановою Кабінету Міністрів України
від 27 червня 2007 р. № 879 (далі - Порядок №879).
У підпункті 4 пункту 2 Порядку №879 зазначено, що габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно з підпунктом 5-1 пункту 2 Порядку №879, документальний габаритно-ваговий контроль - визначення загальної маси транспортного засобу шляхом додавання власної маси транспортного засобу та маси вантажу.
Пунктом 3 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Пунктом 16 Порядку №879 передбачено, що габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Згідно з п.18 Порядку №879, за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Відповідно до п.20 Порядку №879, за результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
У розумінні Порядку №879 великовагові та великогабаритні транспортні засоби - транспортні засоби, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні навантаження на вісь (осі) та загальна маса або габарити яких перевищують один з параметрів, що зазначені у пункті 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10 жовтня 2001 №1306. При цьому, транспортний засіб не може вважатися великоваговим та/або великогабаритним, якщо його параметри не перевищують нормативи більш як на 2 відсотки (підпункт 3 пункту 2 Порядку № 879).
Постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 року №30 затверджено Правила проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами (надалі - Правила №30), які встановлюють єдині вимоги до проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів з вантажем або без нього автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами.
Пунктом 3 Правил №30 визначено, що транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у пункті 22.5 Правил дорожнього руху.
Відповідно до пункту 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 року №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Національною поліцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Рух транспортних засобів та їх составів з навантаженням на одиночну вісь понад 11 т, здвоєні осі - понад 16 т, строєні осі - понад 22 т або фактичною масою понад 40 т (для контейнеровозів - навантаження на одиночну вісь - понад 11 т, здвоєні осі - понад 18 т, строєні осі - понад 24 т або фактичною масою понад 44 т, а на встановлених Укравтодором і Національною поліцією для них маршрутах - понад 46 т) у разі перевезення подільних вантажів автомобільними дорогами забороняється.
Забороняється рух транспортних засобів з навантаженням на вісь понад 7 т або фактичною масою понад 24 т автомобільними дорогами загального користування місцевого значення.
Згідно з пунктом 4 Правил №30, рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові уповноваженим підрозділом Національної поліції, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Видача (відмова у видачі, переоформлення, видача дубліката, анулювання) дозволу здійснюється відповідно до Закону України Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності через центри надання адміністративних послуг.
Дозвіл оформлюється уповноваженим підрозділом Національної поліції на підставі погоджувальних документів з власниками вулично-дорожньої мережі, залізничних переїздів, мостового господарства, служб міського електротранспорту, електромереж, електрифікації, електрозв`язку, в яких визначаються умови і режим проїзду зазначених транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у пункті 22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Пунктом 7 Порядку №30 передбачено, що дозвіл видається на одноразовий проїзд великогабаритного та великовагового транспортного засобу. У разі здійснення постійних проїздів по одному маршруту тим самим транспортним засобом дозвіл може видаватися на кілька проїздів, але не більше ніж на три місяці.
Відповідно до пункту 28 Порядку №30 плата за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу вноситься перевізником за затвердженими ставками виходячи з вагових та/або габаритних параметрів транспортного засобу, протяжності маршруту, кількості перевезень.
Перевізник має право на відшкодування вантажовідправником чи замовником коштів, внесених у рахунок плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу.
Погодження маршруту видається після внесення в установленому розмірі плати за проїзд. У разі прийняття рішення про відмову перевізника від проїзду за погодженим маршрутом внесена плата за проїзд не повертається.
Вирішуючи позовні вимоги про визнання протиправними та скасувати постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383 та №196384, суд зазначає наступне.
Так, як вже встановлено судом, 26.02.2020 за результатами проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, здійсненого під час рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку від 24.02.2020 №018957 та згідно з графіком проведення рейдових перевірок Управління Укртрансбезпеки у Харківській області у період з 24.02.2020 по 01.03.2020, затвердженим начальником Управління Укртрансбезпеки у Харківській області, посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області виявлено здійснення перевезення позивачем як перевізником вантажу з порушенням нормативних вагових параметрів, а саме:
- перевезення вантажу на транспортному засобі MAN TGA 26.480 (контейнеровоз), реєстраційний номер НОМЕР_3 , причіп марка KOGEL AWE18, реєстраційний номер НОМЕР_4 , які мали повну масу 50640 кг, замість дозволеної п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. № 1306 - 44 т (44000 кг), що у відсотковому відношенні становить 15,09 відсотків;
- перевезення вантажу на транспортному засобі MAN TGA 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_6 , причіп марка KRONE AZW18, реєстраційний номер НОМЕР_7 , які мали повну масу 49,34 т, замість дозволеної п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. № 1306 - 44 т, що у відсотковому відношенні становить 12 відсотків.
Таким чином, зазначені перевищення відповідають показникам перевищення зазначеним п.22.5 ПДР, та перевищують нормативно допустимі вагові обмеження більш ніж на 2% (величина похибки).
При цьому, суд зазначає, що 22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 р. № 1306, маса составу транспортних засобів (автомобіль з причепом) враховується як єдина маса транспортного засобу.
На підтвердження встановленого порушення, відповідачем складено відповідні довідки про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0007267 та № 0007186 від 26.02.2020.
Зважаючи на те, що параметри цього великовагового транспортного составу (контейнеровозу) перевищили нормативно допустимі вагові параметри, то відповідно до ч. 4 ст. 48 Закону України Про автомобільний транспорт , ст. 33 Закону України Про автомобільні дороги , п.4 Правил №30, обов`язковим документом для руху вказаних транспортних составів автомобільними дорогами мав бути відповідний дозвіл, виданий уповноваженим підрозділом Національної поліції перевізнику після внесення ним плати за проїзд у розмірі, визначеному за ставками, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України №879 від 27.06.2007 року "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування".
Доказів наявності у позивача як у автомобільного перевізника такого дозволу при перевезенні вантажу автомобілями позивача, суду не надано.
Позивач у ході судового розгляду справи не спростував факт перевищення вагових параметрів, зафіксованих у довідках про результати здійснення габаритно-вагового контролю №0007267 та № 0007186 від 26.02.2020.
Отже, у ході розгляду справи доведено факт вчинення позивачем як автомобільним перевізником господарського правопорушення, передбаченого абзацом 15 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт - перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу.
Суд також зазначає, що статтею 48 Закону України Про автомобільний транспорт передбачено обов`язок отримання дозволу компетентного органу, який дає право на рух автомобільними дорогами України. При цьому, Законом України Про автомобільний транспорт отримання такого дозволу не залежить від самого вантажу: подільний чи неподільний.
Доводи позивача про те, що посадовими особами відповідача не здійснювалось фактичне зважування транспортному засобу, а, відтак, встановлення вказаних порушень здійснено не у відповідності до діючого законодавства, суд відхиляє, оскільки відповідно до матеріалів справи, перевірка перевезення вантажу на транспортних засобах позивача MAN TGA 26.480 (контейнеровоз), реєстраційний номер НОМЕР_3 , причіп марка KOGEL AWE18, реєстраційний номер НОМЕР_4 , та MAN TGA 26.440, реєстраційний номер НОМЕР_6 , причіп марка KRONE AZW18, реєстраційний номер НОМЕР_7 , здійснювалась в порядку проведення саме документального габаритно-вагового контролю, при проведенні якого зважування транспортного засобу не проводиться.
Щодо доводів позивача про відсутність належного повідомлення про дату, час та місце слухання справи про накладення штрафу є самостійною підставою для визнання протиправними спірних постанов про накладення штрафу та їх скасування, суд зазначає наступне.
Так, за приписами пунктів 25-27 Порядку №1567, Справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення.
Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням.
У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі.
За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів, яка оформляється згідно з додатком 5.
Як вже встановлено судом, акти проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів та вантажів автомобільним транспортом №212618 та №212636 від 26.02.2020 направлені за належністю для розгляду та подальшого прийняття рішення до Управління Укртрансбезпеки в Одеській області у відповідності до вимог п.25 постанови Кабінету Міністрів України №1567 від 08.11.2006 Про затвердження Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті загального користування .
При цьому, 03.04.2020 Управління Укртрансбезпеки в Одеській області на адресу позивача складено запрошення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення №30078/32/24-20, в якому повідомлялось про дату, місце та час розгляду справ по актам №212363 та №212618 від 26.02.2020.
На підтвердження направлення вказаного запрошення на адресу позивача, відповідачем надано копію списку №171 згрупованих відправлень листів рекомендованих та копії фіскальних чеків від 07.04.2020 ПАТ УКРПОШТА із штриховим кодом ідентифікатором 6501408197202
Судом встановлено, що згідно із інформацією про відстеження пересилання поштових відправлень на Офіційному сайті Укрпошта , поштове відправлення із штриховим кодом ідентифікатором 6501408197202 надійшло до відділення зв`язку за адресою позивача 10.04.2020, а вручено позивачу - 19.04.2020.
Разом з цим, суд зазначає, що, відповідно до ч.1 ст.77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Водночас, позивачем не доведено того факту, що 19.04.2020 ним отримано інша кореспонденція від відповідача, ніж запрошення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт та/або порушення Кодексу України про адміністративні правопорушення №30078/32/24-20.
Відтак, суд приходить до висновку, що відповідач належним чином повідомив позивача про час і місце розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт, а у зв`язку із неявкою уповноваженої особи суб`єкта господарювання, правомірно розглянув справу без її участі.
Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383 та №196384 винесені у відповідності до чинного законодавства та фактичних обставин.
Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправними та скасувати постанов Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383 та №196384 задоволенню не підлягають.
Вирішуючи позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196385, суд зазначає наступне.
Як вже зазначено судом, у відповідності до вимог Порядку №1567, рейдова перевірка транспортних засобів проводиться на підставі графіку проведення рейдових перевірок та відповідного направлення.
Судом встановлено, що посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Харківській області 28.02.2020 складено Акт проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом №217684, в якому в якості підстави для проведення рейдової перевірки зазначено направлення на проведення рейдової перевірки №001340 від 24.02.2020.
При цьому, відповідачем до суду не надано направлення на проведення рейдової перевірки №001340 від 24.02.2020 та відповідного графіку проведення рейдових перевірок, у зв`язку з чим суд позбавлений можливості встановити наявність передбачених законодавством підстав для проведення такої перевірки.
Суд зазначає, що відповідно до ч.2 ст.77 КАС України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Таким чином, відповідачем не доведено суду правомірність здійснення рейдової перевірки на підставі зазначеного в акті перевірки №217684 від 28.02.2020 направлення №001340.
Окрім того, як вже зазначено судом, відповідно до п.18 Порядку № 879, за результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
Також, за змістом п.п.4,5 п.4 Порядку взаємодії Державної інспекції України з безпеки на наземному транспорті, Міністерства внутрішніх справ України, Державного агентства автомобільних доріг України під час організації та проведення робіт із зважування та здійснення габаритно-вагового контролю транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів на автомобільних дорогах загального користування, затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України, Міністерства внутрішніх справ України від 10.12.2013 № 1007/1207 (далі - Порядок № 1007/1207), посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю; складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30-31-1 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю.
Тобто, з приписів Порядку № 879 та Порядку № 1007/1207 слідує, що саме довідка про здійснення габаритно-вагового контролю є підтверджуючим документом щодо результатів здійснення габаритно-вагового контролю.
З урахуванням зазначеного, суд дійшов висновку про недоведеність здійснення відповідачем рейдової перевірки у Порядку №1567, за результатами якої складено акт №217684 від 28.02.2020, а також здійснення габаритно-вагового контролю у Порядку №879.
Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст.2 КАС України, які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.
Відповідач не надав до суду достатніх та беззаперечних доказів та не навів доводів, що підтверджують наявність з боку позивача порушень, на підставі яких Управлінням Укртрансбезпеки в Одеській області прийнята оскаржувана постанова про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196385, якою на позивача накладено адміністративно-господарську санкцію у розмірі 1700,00 грн.
Таким чином, позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196385 підлягають задоволенню.
Згідно ст.17 Закону України "Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.
Так, у п.29 Рішення Європейського суду з прав людини від 09.12.1994 року Справа "Руїз Торіха проти Іспанії" (серія А, №303А) Суд повторює, що згідно з його установленою практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтованості рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.
Частиною 1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч.1 ст.72 Кодексу адміністративного судочинства України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Таким чином, на підставі ст.8 КАС України, згідно якої, усі учасники адміністративного процесу є рівними та ст.9 КАС України, згідно якої розгляд і вирішення справ у адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, з`ясувавши обставини у справі, перевіривши всі доводи і заперечення сторін та надавши правову оцінку наданим доказам, суд дійшов висновку, що позовні вимоги товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС до Державної служби України з безпеки на транспорті про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385 підлягають частковому задоволенню.
Розподіл судових витрат
Відповідно до ч.1 ст.143 КАС України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.
Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Згідно з ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Матеріалами справи підтверджено, що позивачем сплачено судовий збір за подачу позовної заяви у розмірі 2102 грн. (дві тисячі сто дві гривні) згідно платіжного доручення №55 від 06.05.2020 (т.1 а.с.4).
Судом встановлено, що ціна позовну у даній справі, оскільки позов містить усі вимоги майнового характеру, складає 35700 грн. (загальна сума, яка визначена в оскаржуваних постановах про накладення адміністративно-господарських штрафів).
При цьому, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправною та скасування постанови Управління Укртрансбезпеки в Одеській області про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196385, якою на позивача накладено адміністративно-господарський штраф у розмірі 1700,00 грн.
Тобто, у відсотковому співвідношенні судом задоволено 4,76% (з округленням) розміру позовних вимог ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС (1700,00 грн.) (сума задоволених вимог) х 100% : 35700,00 грн. (загальна ціна (сума) позову).
З урахуванням часткового задоволення позовної заяви майнового характеру ТОВ ЕЛІТ АГРОТРАНС у розмірі, що становить 4,76% від суми заявлених позовних вимог, суд дійшов висновку, що розмір судового збору, сплаченого згідно платіжного доручення №55 від 06.05.2020, що підлягає стягненню на користь позивача з Державної служби України з безпеки на транспорті за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, становить 100,10 грн. (з округленням) (2102 грн. (загальна сума судового збору) х 4,76%), пропорційно до розміру задоволених вимог.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8, 9, 12, 14, 44, 90, 139, 242-246 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС (вул. Шевченка, буд.7А, офіс 38, м. Чорноморськ, Одеська область, 68000, код ЄДРПОУ 37454939) до Державної служби України з безпеки на транспорті (пр.Перемоги, буд.14, м. Київ, 03135, код ЄДРПОУ 39816845) про визнання протиправними та скасування постанов про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196383, №196384, №196385 задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу від 21.04.2020 року №196385.
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних Державної служби України з безпеки на транспорті (код ЄДРПОУ 39816845) на користь товариства з обмеженою відповідальністю ЕЛІТ АГРОТРАНС (код ЄДРПОУ 37454939) судовий збір у розмірі 100,10 грн. (сто гривень 10 копійок) пропорційно до задоволених вимог.
Рішення суду набирає законної сили, згідно ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено, згідно ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
При цьому, відповідно до п.п. 15.5 п. 15 розділу VІІ "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.
Суддя С.О. Cтефанов
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2020 |
Оприлюднено | 11.09.2020 |
Номер документу | 91405885 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Стефанов С.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні