Справа № 170/272/18
Провадження № 2/163/5/20
ЛЮБОМЛЬСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ВОЛИНСЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
26 серпня 2020 року Любомльський районний суд Волинської області
в складі головуючого судді Чишія С.С.
з участю секретаря Костюк Р.М.,
розглянувши в порядку загального позовного провадження у відкритому судовому засіданні в приміщенні суду в місті Любомль Волинської області цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Шацької селищної ради Волинської області, Шацького районного споживчого товариства про визнання протиправними і скасування рішень органу місцевого самоврядування, визнання недійсним договору оренди землі, скасування державної реєстрації договору оренди землі,
в с т а н о в и в :
У позовній заяві позивач просить визнати протиправними і скасувати рішення Шацької селищної ради Волинської області від 15.06.2004 року №15/24 та від 17.04.2008 року №17/17.1 в частині затвердження проекту землеустрою та передачі в оренду Шацькому районному споживчому товариству земельної ділянки площею 2701 м 2 по АДРЕСА_1 ; визнати недійсним договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 0725755100:03:016:0179, укладений 27.03.2009 року між Шацькою селищною радою та Шацьким районним споживчим товариством; скасувати державну реєстрацію вказаного договору, вчинену Шацьким районним відділом Волинської регіональної філії ДП "Центр державного земельного кадастру" 10.09.2009 року за № 040909300028.
Заявлені вимоги обґрунтував тим, що Шацька селищна рада вищевказаними оскаржуваними рішеннями незаконно передала Шацькому районному споживчому товариству (далі - Шацьке РСТ) в довгострокову оренду строком на 49 років земельну ділянку загальною площею 2701 м 2 , оскільки до її складу входить земельна ділянка площею 50 м 2 , яка знаходиться у його тимчасовому користуванні і на ній розміщений належний йому торговий павільйон.
Ця земельна ділянка була передана йому у тимчасове користування рішенням Шацької селищної ради від 17.06.1998 року № 2/10. На виконання цього рішення виготовлено будівельний паспорт від 16.06.1998 року, складено акт винесення в натуру меж земельної ділянки для будівництва від 15.07.1998 року, архітектурно-планувальне завдання на тимчасовий торговий павільйон та акт вибору і обстеження ділянки під будівництво, технічні умови та експертизи. Будівельний паспорт та архітектурно-планувальне завдання були затвердженні розпорядженням голови Шацької райдержадміністрації від 16.07.1998 року за № 204. Тим самим дотримав передбачений на той час порядок встановлення тимчасових споруд, а усі оформлені ним документи та отримані дозволи для встановлення тимчасової споруди - торгового павільйону, повністю відповідали по формі та змісту вимогам, визначеним у Типовому положенні про розробку та видачу архітектурно-планувальних завдань і технічних умов на проектування об`єктів: нового будівництва, розширення, реконструкції, капітального ремонту та комплексного благоустрою території, затвердженому наказом Державного комітету України у справах містобудування і архітектури від 04.04.1997 року № 54, та іншим нормативним актам.
В подальшому уклав договір на право тимчасового користування від 24.06.1999 року, за яким Шацька селищна рада надала йому цю земельну ділянку у тимчасове користування строком на 25 років.
У зв`язку із цим, починаючи з 1998 року є належним користувачем земельної ділянки площею 50 м 2 по АДРЕСА_1 та розташованого на ній торговим павільйоном. Його право користування земельною ділянкою не припинялось ні рішенням органу місцевого самоврядування, ні судовим рішенням, а у встановленому законом порядку земельна ділянка не вилучалась.
Прийняття Шацькою селищною радою оскаржуваних рішень за наявності чинного по сьогоднішній день рішення цієї ж селищної ради від 17.06.1998 року порушує його право користування земельною ділянкою.
Договір оренди між Шацькою селищною радою та Шацьким РСТ від 27.03.2009 року був укладений на підставі незаконно прийнятих селищною радою рішень, тому підлягає визнанню недійсним в порядку ч.1 ст.215 ЦК України.
При цьому про існування оскаржуваних рішень і договору оренди дізнався лише в листопаді 2017 року з рішення Шацького районного суду, ухваленого у справі за позовом Шацького РСТ про усунення перешкод в користуванні земельною ділянкою, до участі у якій його було залучено в статусі відповідача.
Шацьке районне споживче товариство подало відзив на позовну заяву. У ньому його голова вказав, що Шацьке РСТ є правонаступником Шацького об`єднання підприємств громадського харчування районного споживчого товариства та згідно передавального акту отримало у власність усе майно, права та обов`язки, у тому числі приміщення ресторану та право користування земельною ділянкою. Ще з 1965 року за рестораном "ІНФОРМАЦІЯ_3" була закріплена земельна ділянка площею 0,30 га, яка виділялась ресторану для його будівництва і обслуговування на підставі рішення виконкому Шацької селищної ради депутатів трудящих від 24.03.1965 року № 26, а уже в 2004 році площа земельної ділянки зменшилась до 0,27 га відповідно до рішення селищної ради від 15.06.2004 року № 15/24. При цьому жодного рішення про вилучення земельної ділянки органом місцевого самоврядування не приймалося, відповідно до цього часу за рестораном була закріплена земельна ділянка площею 0,30 га. Як попередники, так і Шацьке РСТ як правонаступник відкрито упродовж більше 50 років користується цією земельною ділянкою і жодних претензій щодо права користування до 15.05.2018 року не було. Оскільки позивач розміщує на орендованій Шацьким РСТ земельній ділянці торговий павільйон без документів на право користування земельною ділянкою, Шацьке РСТ вимушене було захищати свої права в судовому порядку, за результатами чого позивача зобов`язано демонтувати встановлений металевий контейнер. Документи, на які позивач посилається у позові, містять у собі ряд суперечностей та не є правовстановлюючими, тому не підтверджують правомірності його користування земельною ділянкою. Договір на право тимчасового користування землею не зареєстрований у встановленому порядку та доказів внесення орендної плати позивач не надав. Крім цього, з огляду на зміст звернення представника позивача від 08.02.2016 року, а також відкритість та доступність відомостей про земельні ділянки у публічній кадастровій карті вважає, що позивач міг довідатись про нібито порушення його права ще з 2003 року, але не пізніше 2013 року. Просив застосувати строк позовної давності, у задоволенні позову відмовити.
Представник відповідача Шацької селищної ради у поданому відзиві визнав наведені у позові обставини передачі позивачу у тимчасове користування земельної ділянки площею 50 м 2 на підставі рішення селищної ради від 17.06.1998 року. Вказав, що це рішення ніким не оскаржене, є чинним, а право користування позивачем цією земельною ділянкою не припинялось і не обмежувалось, термін користування за умовами договору на право користування земельною ділянкою не закінчився. Тим самим при прийняті селищною радою оскаржуваного рішення від 15.06.2004 року № 15/24 було допущено порушення земельного законодавства, оскільки Шацькому РСТ передано в користування земельну ділянку, яка на той час перебувала в користуванні позивача і була забудована тимчасовим торговим павільйоном.
Представник позивача подав відповідь на відзив Шацького РСТ , у якому вказав, що усі документи, які підтверджують право користування позивача земельною ділянкою, в судовому порядку не скасовувались та є чинними. Шацьке РСТ, стверджуючи своє право користування в порядку правонаступництва за рішенням Шацької селищної ради від 24.03.1965 року № 26, не надало акту винесення меж в натурі за цим рішенням, що унеможливлює ідентифікацію її місця знаходження. Відмінність розмірів земельних ділянок за рішенням селищної ради за 1965 рік - 0,3 га та за 2004 рік - 0,27 га вказує, що це зовсім інші земельні ділянки. Крім цього, в силу п.3 ч.ч.1, 6 ст.27 Земельного кодексу України в редакції 1990 року Шацьке РСТ втратило право користування земельною ділянкою в момент припинення Шацького об`єднання підприємств громадського харчування районного споживчого товариства.
В судовому засіданні 25.11.2019 року представник позивача ОСОБА_3 позовні вимоги підтримав, просив їх задовольнити. Вказав, що позивачу земельна ділянка була передана в користування у відповідності до чинних на той час нормативно-правових документів, тому на час прийняття у 2014 році Шацькою селищною радою оскаржуваного рішення ця земельна ділянка була уже зайнятою. У зв`язку із цим між наданими в користування позивачу та Шацькому РСТ земельними ділянками виникла накладка.
Представник відповідача Шацької селищної ради у цьому ж засіданні погодився з позицією позивача. Окрім викладених у відзиві доводів вказав, що у 1965 році земельна ділянка площею 0,30 га дійсно була виділена під будівництво ресторану, однак її межі (конфігурація) встановлені не були. У діючому з 1998 року Генеральному плані селища Шацьк площа ресторану не відображалась, значились лише землі громадської забудови. Частина розміщеної землі за рестораном була передано під кафе " ІНФОРМАЦІЯ_1 ", а 50 м 2 - в користування позивача. Шацьке об`єднання підприємств громадського харчування було створено у 1993 році внаслідок реорганізації Шацького комбінату підприємств громадського харчування, яке входило до складу Любомльської райспоживспілки, тому за приписами чинного на той час Земельного кодексу право користування земельною ділянкою підлягало оформленню по новому. Сам факт прийняття селищною радою у 2003 році рішення про надання дозволу Шацькому об`єднанню підприємств громадського харчування на складання проекту відведення свідчить про несформованість до цього часу земельної ділянки. Вважає, що розробник проекту землеустрою території ресторану "ІНФОРМАЦІЯ_3" допустився помилки, включивши належний позивачу об`єкт під назвою " ІНФОРМАЦІЯ_4" в територію для обслуговування ресторану , не з`ясувавши цього питання ні у власника земельної ділянки - Шацької селищної ради, ні у фактичного власника цього об`єкта - позивача ОСОБА_1 . При погодженні договору оренди Шацький селищний голова, довірившись розробнику проекту та не розібравшись у графічних матеріалах, не звернув увагу, що на цій земельній ділянці знаходиться торгівельний павільйон позивача.
У судове засідання 26.08.2020 року сторони не з`явились.
Позивач про причини неявки не сповістив, хоча про час і місце розгляду справи був належним чином повідомлений, що підтверджується інформацією з інтернет-сайту Укрпошти щодо відстеження рекомендованого поштового відправлення за трек-номером.
Представник позивача ОСОБА_3 в канцелярію суду подав заяву про проведення судового засідання без його участі.
Представники відповідачів Шацької селищної ради Волинської області та Шацького РСТ двічі у призначені судові засідання не з`явились, про причини неявки не сповістили, жодних клопотань чи заяв не подали, хоча про час і місце розгляду справи були належним чином повідомлені, що підтверджується інформацією з інтернет-сайту Укрпошти щодо відстеження рекомендованого поштового відправлення за трек-номером.
За таких обставин суд у відповідності до ст.223 ЦПК України завершив розгляд справи по суті за відсутності сторін на підставі наявних у ній доказів.
Аналізом доказів по справі суд встановив такі фактичні обставини.
Згідно з рішенням Шацької селищної ради Шацького району Волинської області від 17.06.1998 року № 2/10, прийнятим за результатами розгляду заяви підприємця ОСОБА_1 , селищною радою вирішено надати громадянину ОСОБА_1 для тимчасового користування земельну ділянку розміром 50 м 2 , розташовану в центрі селища біля земельної АДРЕСА_3 . Зобов`язано ОСОБА_1 отримати будівельний паспорт, виготовити проект торгового павільйону, погодити їх в установленому порядку. За розміщення торгового павільйону визначено сплатити в касу селищної ради 150 гривень.
На виконання цього рішення було виготовлено будівельний паспорт (замовлення № 57) від 16.06.1998 року на ім`я забудовника - підприємця ОСОБА_1 , який складається із таких документів:
- висновку № 30 від 01.07.1998 року про відведення земельної ділянки під будівництво за підписом головного Любомльського санітарного лікаря;
- архітектурно-планувального завдання на тимчасовий торговий павільйон по АДРЕСА_3 за підписом головного архітектора Шацького району;
- розпорядження Шацької райдержадміністрації від 16.07.1998 року № 204, яким затверджено матеріали вибору земельної ділянки під тимчасове розміщення торгового кіоску підприємця ОСОБА_4 в АДРЕСА_3 .
- затвердженого головним архітектором Шацького району акту про винесення в натурі меж земельної ділянки від 15.07.1998 року, за яким межові знаки земельної ділянки були передані позивачу ОСОБА_1 . Відповідно до доданої до акту схеми виділена земельна ділянка межує із рестораном "ІНФОРМАЦІЯ_3", житловим будинком ОСОБА_5 , проїжджою частиною АДРЕСА_1;
- затвердженого головою Шацької районної державної адміністрації акту вибору та обстеження ділянки під будівництво;
- експертного висновку 99 В № 05.7100.0076 про відповідність проектної документації нормативним актам з питань охорони праці.
24.06.1999 року на підставі рішення № 2/10 між Шацькою селищною радою та ОСОБА_1 був укладений договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди). За умовами цього договору Шацька селищна рада надає, а ОСОБА_1 приймає в тимчасове користування земельну ділянку загальною площею 50 м2 строком на 25 років. Землекористувач вправі приступити до використання земельної ділянки після підписання акта на встановлення меж. Відповідно до плану тимчасового землекористування ця земельна ділянка межує із землями, що перебувають у користування гр. ОСОБА_5 . Договір зареєстрований Шацькою селищною радою в книзі записів договорів на право тимчасового користування землі 29.06.1999 року.
У 2017 році позивач через свого представника ОСОБА_6 звернувся до Шацької селищної ради із заявою про надання дозволу на розробку технічної документації із землеустрою щодо відновлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) в АДРЕСА_1 .
За результатами розгляду цієї заяви Шацька селищна рада прийняла рішення від 02.11.2017 року № 23/11.6, яким ОСОБА_1 надала дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для надання земельної ділянки в оренду орієнтовною площею 0,0050 га для розташування та обслуговування торгового павільйону за вищевказаною адресою.
За відомостями з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ОСОБА_1 07.08.2007 року внесено рішення про припинення підприємницької діяльності та 22.11.2007 року проведено державну реєстрацію про припинення його підприємницької діяльності (роздрібна торгівля з лотків та на ринку).
Рішенням Шацької селищної ради від 15.05.2003 року № 9/24.3 надано дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки Шацькому об`єднанню підприємств громадського харчування на умовах довгострокової оренди для обслуговування об`єктів харчування, адміністративних приміщень та господарських будівель за рахунок земель комунальної власності не наданих у власність і користування.
09.12.2003 року проведено державну реєстрацію юридичної особи Шацького РСТ.
01.04.2004 року правління Шацького РСТ прийняло постанову № 14 про проведення реорганізації Шацького об`єднання підприємств громадського харчування шляхом приєднання до Шацького РСТ з 01.05.2004 року; переведення працівників Шацького ОПГХ в Шацьке РСТ; передачу статті балансу Шацького ОПГХ на баланс Шацького РСТ і вважати правонаступником ОПГХ - Щацьке РСТ.
Рішенням Шацької селищної ради від 15.06.2004 року № 15/24 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок Шацькому РСТ в довгострокову оренду на 49 років для обслуговування об`єктів громадського харчування загальною площею 6481 м 2 забудованих земель, які не передані у власність і не надані в користування.
До переданих Шацькому СРТ цим рішенням земельних ділянок входить земельна ділянка під ресторан "ІНФОРМАЦІЯ_3" по АДРЕСА_1 37 площею 2701 м 2 .
На виконання цього рішення 25.07.2004 року за участю інженера-землевпорядника ПНВФ "Моніторинг", представників відділу земельних ресурсів, селищної ради, Шацького РСТ був складений акт про встановлення границь ділянки в натурі та передачу на збереження межових знаків. У ньому зазначено, що відведена Шацькому РСТ земельна ділянка може бути використана тільки по прямому призначенню і до її використання можна приступити після видачі документів, що посвідчують право укладення договору оренду та його державної реєстрації.
17.04.2008 року Шацька селищна рада прийняла рішення № 17/17.1, яким встановила Шацькому РСТ розмір орендної плати за користування земельними ділянками на рівні 5% від нормативної грошової оцінки земель комерційного використання та зобов`язала Шацьке РСТ оформити право користування земельною ділянкою.
На підставі цього рішення Шацької селищної ради та рішення від 15.06.2004 року №15/24 між Шацькою селищною радою як орендодавцем та Шацьким РСТ як орендарем 27.03.2009 року укладено договір оренди землі, за умовам якого орендодавець надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі житлової та громадської забудови загальною площею 2701 м 2 , у тому числі під проїздами, проходами і площадками - 1477 м 2 , земельними насадженнями - 250 м 2 , під будівлями та спорудами - 974 м 2 . На земельній ділянці знаходяться об`єкти нерухомого майна: двоповерхова капітальна. Строк дії договору - 49 років, орендна плата - 7 349,42 гривень за один рік. Цільове призначення земельної ділянки - для обслуговування ресторану "ІНФОРМАЦІЯ_3".
Пунктами 3, 4 цього договору передбачено, що земельна ділянка, яка передається в оренду вільна від будь-якої іншої забудови, окрім двоповерхової капітальної споруди.
У п.25 договору зазначено, що на орендовану земельну ділянку не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб, а п.26 передбачено, що передача в оренду земельної ділянки не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.
Договір зареєстрований у Шацькому районному відділі Волинської регіональної філії ДП "Центр ДЗК", про що у державному реєстрі земель вчинено запис від 10.09.2009 року № 040909300028.
Сторонами договору також підписано акт приймання-передачі об`єкта оренди.
Отже, оспорюючи прийняті Шацькою селищною радою рішення від 15.06.2004 року №15/24 та від 17.04.2008 року №17/17.1, а також укладений на їх підставі договір оренди земельної ділянки, позивач вважає порушеним його право на користування земельною ділянкою, яка охоплюється оскаржуваними рішеннями і договором, оскільки вона була надана йому у передбачений законом на той час спосіб та порядок.
Частиною 2 статті 152 ЗК України (в редакції 2001 року) передбачено, що власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою, і відшкодування завданих збитків.
Згідно із п.п. "в", "г" ч.3 ст.152 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється шляхом: визнання угоди недійсною; визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування.
Наведені норми свідчать, що передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності або права користування земельною ділянкою у судовому порядку, зокрема у визначений спосіб, є наявність підтвердженого належними доказами права особи (власності або користування) щодо земельної ділянки.
Позивач на підтвердження свого права користування земельною ділянкою площею 50 м 2 по АДРЕСА_1 посилається на рішенням Шацької селищної ради Шацького району Волинської області від 17.06.1998 року № 2/10 та договір на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 24.06.1999 року.
За своїм змістом ці два документи в розумінні ст.ст.7, 8 ЗК України (в редакції 1990 року тут і надалі) мають свою окрему правову природу.
Згідно із ч.ч.1, 3 ст.7 ЗК України користування землею може бути постійним або тимчасовим. Тимчасове користування землею може бути короткостроковим - до трьох років і довгостроковим - від трьох до двадцяти п`яти років.
Частинами 1, 2, 9 статті 8 ЗК України визначено, що у тимчасове користування на умовах оренди земля надається громадянам України, підприємствам, установам і організаціям, громадським об`єднанням і релігійним організаціям, спільним підприємствам, міжнародним об`єднанням і організаціям з участю українських, іноземних юридичних осіб і громадян, підприємствам, що повністю належать іноземним інвесторам, а також іноземним державам, міжнародним організаціям, іноземним юридичним особам та фізичним особам без громадянства. Відносини щодо оренди землі регулюються цим Кодексом та іншими актами законодавства України. Орендодавцями землі є сільські, селищні, міські, районні Ради народних депутатів і власники землі.
Згідно із п.1 ч.1 ст.9 ЗК України до відання сільських, селищних і міських районного підпорядкування Рад народних депутатів у галузі регулювання земельних відносин на їх території належить передача земельних ділянок у власність, надання їх у користування, в тому числі на умовах оренди, у порядку, встановленому статтями 17 і 19 цього Кодексу.
Стаття 17 ЗК України визначає порядок передання земельних ділянок у власність, а стаття 19 ЗК України - у користування.
Отже, порядок надання селищною радою земельних ділянок як у постійне, так і тимчасове користування, а також на умовах оренди, є однаковим і визначається положеннями ст.19 ЗК України.
Частинах 1, 7, 8, 9, 10, 12, 13, 14, 15, 16, 18 ст.19 ЗК України передбачено, що сільські, селищні Ради народних депутатів надають земельні ділянки у користування для всіх потреб із земель сіл, селищ, а також за їх межами для будівництва шкіл, лікарень, підприємств торгівлі та інших об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням населення (сфера послуг), сільськогосподарського використання, ведення селянського (фермерського) господарства, особистого підсобного господарства, індивідуального житлового, дачного і гаражного будівництва, індивідуального і колективного садівництва, городництва, сінокосіння і випасання худоби, традиційних народних промислів. Надання земельних ділянок здійснюється за проектами відведення цих ділянок. Підприємство, установа, організація та громадяни, заінтересовані в одержанні земельних ділянок, звертаються з відповідним клопотанням (громадянин з заявою) до місцевої Ради народних депутатів, яка має право надавати земельні ділянки. До клопотання додаються: копія генерального плану будівництва або інші графічні матеріали, що обґрунтовують розмір намічуваної для відведення площі, титульний список або довідка про фінансування будівництва, проект рекультивації земель, інші матеріали. Проект відведення земельної ділянки погоджується з власником землі або землекористувачем та подається до сільської, селищної, міської Ради народних депутатів, яка розглядає його у місячний строк і в межах своєї компетенції приймає рішення про надання земель. Районна (міська) Рада народних депутатів приймає у місячний строк рішення про надання земельної ділянки, а по проекту, за яким надання ділянки провадиться обласною Радою народних депутатів або Верховною Радою України, подає свій висновок до обласної Ради народних депутатів. У заяві громадянина про надання земельної ділянки вказуються бажані її розмір і місце розташування, мета використання. Відповідна місцева Рада народних депутатів розглядає клопотання (заяву) у строк не більше місяця, дає дозвіл на складання проекту відведення земельної ділянки і одночасно повідомляє про це Раду народних депутатів, на території якої розташована намічувана для відведення земельна ділянка.
Із рішення Шацької селищної ради Шацького району Волинської області від 17.06.1998 року № 2/10 вбачається, що ОСОБА_1 надано у тимчасове користування земельну ділянку розміром 50 м 2 , розташовану в центрі селища біля земельної АДРЕСА_3 , та одночасно зобов`язано отримати будівельний паспорт, виготовити проект торгового павільйону та погодити їх у встановленому порядку.
Затверджене наказом Держкоммістобудування від 04.04.1997 року № 54 Типове положення про розробку та видачу архітектурно-планувальних завдань і технічних умов на проектування об`єктів: нового будівництва, розширення, реконструкції, капітального ремонту та комплексного благоустрою територій (далі - Типове положення), на яке вказує позивач, визначає склад та порядок отримання замовником (забудовником) у місцевих органах містобудування і архітектури, а також в інженерно-експлуатаційних службах АПЗ та ТУ.
Відповідно до розділу 2 Типового положення АПЗ - це комплекс містобудівних, архітектурно-планувальних та інженерно-технічних вимог щодо призначення, розміщення, основних параметрів об`єкта проектування на конкретній земельній ділянці з урахуванням державних норм і правил, екологічних, санітарно-гігієнічних та інших умов проектування і будівництва. АПЗ видається на проектування об`єктів нового будівництва, … комплексного благоустрою територій з розташуванням архітектурних малих форм (п.2.1, п.2.2).
АПЗ повинно містити, зокрема, розпорядження відповідної місцевої державної адміністрації або органу місцевого самоврядування про попереднє погодження місця розташування об`єкта чи дозвіл на виконання проектно-вишукувальних робіт (п.2.3).
ТУ - це комплекс умов та вимог щодо підключення об`єкта проектування до інженерних мереж, комунікацій і споруд, який відображає завдання щодо його водо-, тепло-, енергопостачання, каналізування тощо (п.2.4).
АПЗ та ТУ з додатком вихідних даних на проектування є складовими частинами будівельного паспорту об`єкта, який остаточно комплектується замовником або госпрозрахунковим підрозділом при місцевому органі містобудування і архітектури (п.2.7).
Відповідно до розділу 3 Типового положення підставою для розробки і видачі замовнику АПЗ та ТУ є розпорядження (рішення) відповідної державної адміністрації або органу місцевого самоврядування про попереднє погодження місця розташування об`єкта чи дозвіл на виконання проектно-вишукувальних робіт (п.3.1).
Згідно із розділом 4 Типового положення для надання земельної ділянки, одержання дозволу на її забудову замовник (забудовник) звертається із заявою-клопотанням та необхідними обґрунтуваннями щодо намірів будівництва до місцевої державної адміністрації або виконавчого органу місцевого самоврядування(п.4.1).
Місцева державна адміністрація або виконавчий орган місцевого самоврядування своїм розпорядженням (рішенням) про попереднє погодження місця розташування об`єкта чи дозволу на проведення проектно-вишукувальних робіт доручає відповідним організаціям та службам (органу містобудування і архітектури, відповідним інженерно-експлуатаційним службам, управлінню економіки та іншим) розробити та видати АПЗ, необхідні ТУ, а також висновки щодо умов проектування і будівництва об`єкта (п.4.2).
У додатку до Типового положення визначено, що АПЗ не дає права на початок будівельних робіт та освоєння земельної ділянки.
Отже, за змістом наведених положень вбачаються підстави вважати, що рішення Шацької селищної ради Шацького району Волинської області від 17.06.1998 року № 2/10 є лише попереднім погодженням місця розташування торгового павільйону.
До такого ж висновку приводить й те, що у самому рішенні селищної ради від 17.06.1998 року № 2/10 вказано про розташування земельної ділянки в центрі біля земельної ділянки ОСОБА_7, а по документах будівельного паспорта ця земельна ділянка межує із житловим будинком ОСОБА_5 . Також у рішенні не вказано конкретного строку надання земельної ділянки у тимчасове користування, адже у відповідності до ч.3 ст.7 ЗК України воно може бути як короткостроковим, так і довгостроковим, тобто і до 3, і до 25 років.
Акт винесення в натуру меж земельної ділянки від 15.07.1998 року, який затверджений головним архітектором Шацького району, а також акт вибору та обстеження ділянки під будівництво, затверджений головою Шацької районної державної адміністрації, не спроможні підтверджувати виконання вимог ч.ч.7, 8 ЗК України, оскільки складені не землевпорядними організаціями.
Як вбачається із акту вибору та обстеження ділянки під будівництво, представник землевпорядної організації при обстеженні ділянки взагалі не був присутній і цей документ не підписував.
Підписання ж цього акту головою Шацької селищної ради є лише висловленим погодженням власника землі із наведеними у акті характеристиками земельної ділянки, а саме надання земельної ділянки у користування завершається прийняттям селищною радою відповідного рішення в межах компетенції, як це передбачено п.16 ч.1 ст.19 ЗК України.
Такого рішення селищна рада не приймала.
Стаття 22 ЗК України визначає, що право власності на землю або право користування наданою земельною ділянкою виникає після встановлення землевпорядними організаціями меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує це право. Приступати до використання земельної ділянки, в тому числі на умовах оренди, до встановлення меж цієї ділянки в натурі (на місцевості) і одержання документа, що посвідчує право власності або право користування землею, забороняється.
Таким чином, з огляду на зазначене суд не вбачає підстав вважати, що позивач набув у встановленому порядку права тимчасового користування на земельну ділянку на підставі рішенням Шацької селищної ради від 17.06.1998 року № 2/10.
Зі змісту укладеного між Шацькою селищною радою та позивачем договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 24.06.1999 року вбачається, що він укладений у відповідності до ст.8 ЗК України і за формою відповідає затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 17.03.1993 року № 197 зразку, тому до нього застосовується положення Закону України "Про оренду землі" (в редакції 06.10.1998 року тут і надалі).
Про укладення цього договору саме на умовах оренди свідчить також рішення Шацької селищної ради від 02.11.2017 року № 23/11.6, яким за заявою представника позивача надано дозвіл на розробку технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для надання земельної ділянки в оренду.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.7 Закону України "Про оренду землі" орендарі набувають права на оренду земельної ділянки на підставах і в порядку, передбачених Земельним кодексом України, цим та іншими законами України та договором оренди землі. Підставою для укладення договору оренди і набуття права на оренду земельної ділянки, що перебуває у комунальній або державній власності, є рішення орендодавця.
Відповідно до ч.ч.2, 3 ст.15 Закону України "Про оренду землі" особа, яка бажає одержати земельну ділянку в оренду із земель державної або комунальної власності, подає до відповідного органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування заяву (клопотання). Розгляд заяви (клопотання) і надання земельної ділянки в оренду проводяться у порядку, передбаченому Земельним кодексом України.
Як зазначалось вище надання земельної ділянки в оренду здійснюється у передбаченому ст.19 ЗК України порядку.
За змістом ч.ч.4, 5 ст.15 Закону України "Про оренду землі" у разі згоди орендодавця надати земельну ділянку в оренду сторони укладають договір, в якому обумовлюють істотні та інші умови оренди землі. Надання земельної ділянки в оренду без зміни її цільового призначення, межі якої визначені в натурі, здійснюється без розроблення проекту її відведення.
Згідно із ст.18 ЗК України укладений договір оренди земельної ділянки підлягає державній реєстрації. Факт державної реєстрації засвідчується печаткою реєструючого органу з підписом уповноваженої на це особи та зазначенням дати реєстрації на всіх примірниках договору. Один зареєстрований примірник договору зберігається в органі, який здійснив його реєстрацію. Порядок та органи, що здійснюють державну реєстрацію, визначаються Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до ст.24 ЗК України право тимчасового користування землею, в тому числі на умовах оренди, оформляється договором. Форма договору і порядок його реєстрації встановлюються Кабінетом Міністрів України.
На час укладення 24.06.1999 року договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) був чинний Порядок державної реєстрації договорів оренди землі, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.1998 № 2073. (далі - Порядок № 2073).
Відповідно до п.п.3, 4 Порядку № 2073 державна реєстрація договорів оренди проводиться виконавчим комітетом сільської, селищної та міської ради, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями за місцем розташування земельної ділянки. Забезпечення реєстрації договорів оренди покладається на відповідні державні органи земельних ресурсів, зокрема, районні відділи земельних ресурсів.
Відповідно до п.5. Порядку № 2073 для державної реєстрації договорів оренди юридична або фізична особа (заявник), серед інших документів, подає особисто або надсилає поштою до відповідного державного органу земельних ресурсів рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування про надання в оренду земельної ділянки, що перебуває у державній або комунальній власності.
Зі змісту договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 24.06.1999 року вбачається, що він укладений на підставі рішення № 2/10.
Проте зі змісту самого цього рішення встановлено, що ОСОБА_1 звертався у селищну раду із заявою про надання земельної ділянки під розташування торгового павільйону. Селищна рада вирішила надати йому земельну ділянку для тимчасового користування без вказівки про її надання на умовах оренди.
Відтак відсутні підстави вважати, що з земельна ділянка надавалась позивачу в порядку ст.8 ЗК України, а саме рішення №2/10 стосується укладеного договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди).
Недотичність рішення селищної ради стосовно договору випливає також із місця розташування земельною ділянкою, оскільки за цим рішенням місцем розташування земельної ділянки є центр селища біля земельної АДРЕСА_3 , а відповідно до наведеного у договорі плану тимчасового землекористування земельна ділянка межує із землями, що перебуває в користуванні громадянки ОСОБА_5 .
Отже, наявні підстави вважати, що рішення про передачу позивачу земельної ділянки у тимчасове користування саме на умовах оренди селищною радою у відповідності до вимог ст.8, п.1 ч.1 ст.9, ст.19 ЗК України та п.5. Порядку № 2073 не приймалось.
Сама ж чинність рішення селищної ради від 17.06.1998 року № 2/10 та договору на право тимчасового користування землею (у тому числі на умовах оренди) від 24.06.1999 року, на що вказують позивач і представник селищної ради, не доводять дотримання вище наведених норм, відповідно, належного надання позивачу земельної ділянки у тимчасове користування.
На підставі наведеного суд дійшов висновку, що досліджені по справі докази не підтверджують належного права позивача на користування земельною ділянкою, яка охоплюється оскаржуваними рішеннями Шацької селищної ради Волинської області від 15.06.2004 року №15/24 та від 17.04.2008 року №17/17.1.
До того ж ухваленими у справі № 170/361/17 рішенням апеляційного суду Волинської області від 05.03.2018 року та постановою Верховного Суду від 17.10.2018 року з огляду на положення ст.152 ЗК України (в редакції 2001 року) доведено ту обставину, що Шацьке РСТ є належним землекористувачем в силу оскаржуваних у цій справі рішень та договору оренди земельної ділянки.
Зокрема, за цими судовими рішеннями позивача зобов`язано усунути перешкоди у користуванні земельною ділянкою кадастровий номер 0725755100:03:016:0179, яка розташована в АДРЕСА_1 , на якій знаходиться металевий контейнер, орієнтовною площею 40 м 2 , шляхом демонтажу тимчасової споруди - металевого контейнеру.
Тому вказані судові рішення суд приймає до уваги у відповідності до ч.2 ст.82 ЦПК України.
Таким чином, через недоведеність позивачем свого права на земельну ділянку, а відтак відсутність правових підстав для оскарження рішень органу місцевого самоврядування та укладеного на їх підставі договору оренди земельної ділянки, суд дійшов висновку про наявність підстав для відмови у задоволенні позову в повному обсязі за його безпідставністю.
Відповідно до статуту в редакції станом на 16.01.2014 року Шацьке РСТ є правонаступником реорганізованих шляхом приєднання до нього таких організацій: Шацьке об`єднання підприємств громадського харчування, Шацька райспоживспілка, Шацьке споживче товариство.
Проте із наданих сторонами доказів через їх недостатність не прослідковується правонаступництво Шацького об`єднання підприємств громадського харчування районного споживчого товариства прав та обов`язків, матеріальних активів Шацького сільського споживчого товариства, якому рішенням виконкому Шацької селищної ради від 24.03.1965 року № 26 було виділено земельну ділянку під будівництво ресторану площею 0,30 га.
Однак з огляду на зроблені по справі висновки, питання правонаступництва не впливає на вирішення спору по суті заявлених вимог.
Оскільки суд дійшов висновку про безпідставність заявлених позовних вимог по їх суті, питання про застосування строку позовної давності за заявою відповідача Шацького РСТ не розглядається.
У зв`язку з відмовою в позові понесені позивачем витрати відшкодуванню не підлягають.
Керуючись ст.ст.259, 264, 265 ЦПК України, суд
у х в а л и в :
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Шацької селищної ради Волинської області, Шацького районного споживчого товариства про визнання протиправними і скасування рішень Шацької селищної ради Волинської області від 15.06.2004 року №15/24 та від 17.04.2008 року №17/17.1, визнання недійсним укладеного між Шацькою селищною радою та Шацьким районним споживчим товариством договору оренди земельної ділянки з кадастровим номером 0725755100:03:016:0179 від 27.03.2009 року, скасування державної реєстрації вказаного договору за №040909300028 від 10.09.2009 року - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення протягом 30 днів з дня складання повного судового рішення може бути подано апеляційну скаргу до Волинського апеляційного суду через Любомльський районний суд.
Ім`я позивача - ОСОБА_1 ; місце проживання : АДРЕСА_5 ; РНОКПП - НОМЕР_2 .
Найменування відповідачів:
- Шацька селищна рада Волинської області; місце знаходження: вулиця Природна 33, селище Шацьк Волинської області; код ЄДРПОУ -04334235;
- Шацьке районне споживче товариство; місце знаходження: вулиця Перемоги 93, селище Шацьк Волинської області; код ЄДРПОУ - 32729400.
Дата складання повного судового рішення - 04.09.2020 року.
Головуючий : суддя С.С.Чишій
Суд | Любомльський районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 26.08.2020 |
Оприлюднено | 14.09.2020 |
Номер документу | 91406203 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Любомльський районний суд Волинської області
Чишій С. С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні