Рішення
від 09.09.2020 по справі 420/6258/20
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/6258/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2020 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Писарівської сільської ради (вул.Перемоги,38, с.Писарівка, Кодимський район, Одеська область, 66031) про визнання протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської ради №240-VII від 28.01.2020 року, визнати протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської ради №246-VII від 17.03.2020 року та зобов`язати вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

З позовом до суду звернувся ОСОБА_1 до Писарівської сільської ради Кодимського району Одеської області в якому простить:

визнати протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської ради №240 -VII від 28 січня 2020 року "Про встановлення (визначення) граничного розміру площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області";

визнати протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської рада №246-VII від 17 березня 2020 року Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, межами населеного пункту) гр. ОСОБА_1 ;

зобов`язати Писарівську сільську раду надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, із земель комунальної власності розташованих на території, Писарівській сільській раді, Колимського району, Одеської області, (за межами населених пунктів);

стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Писарівської сільської Кодимського району Одеської області на користь позивача ОСОБА_2 , всі судові витрати по цій справі.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2020 року справа №420/7657/19 визнано протиправною бездіяльність Писарівської сільської ради та зобов`язано повторно розглянути на черговій сесії клопотання від 17.07.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,00 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Писарівської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту), та прийняти за результатами його розгляду розпорядчий індивідуальний правовий акт у формі рішення сільської ради, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні. В результаті вказаного зобов`язання судом Писарівська сільська рада прийняла рішення від 17 березня 2020 року №246-VII Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області (за межами населеного пункту) гр. ОСОБА_1 , позивач зазначає, що земельну ділянку видано в меншому розмірі на ж вона просила, та зазначає, що вказане рішення мотивоване тим, що сільська рада керується рішенням №240-VII Писарівської сільської ради від 28 січня 2020 року "Про встановлення (визначення) граничного розміру площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області" відповідно до якого у зв`язку з невеликою кількістю земель запасу та земель не наданих у власність або користування та великою кількістю жителів села у яких відсутні у власності земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, встановити граничний розмір площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської рада, Кодимського району, Одеської області площею 0,50 га. Позивач не погоджується з такими рішеннями відповідача та звернулася до суду.

Ухвалою суду від 20.07.2020 року відкрито провадження по справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України, суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Згідно зі статтею 258 КАС України суд розглядає справи за правилами спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів із дня відкриття провадження у справі.

Представником відповідача 04.08.2020 року була отримана копія позову, додатків до нього та ухвала суду про відкриття спрощеного позовного провадження, в якій зобов`язувалось його надати відзив на позов протягом 15-денного строку з дня отримання ухвали про відкриття провадження по справі.

Представник відповідача своїм правом щодо надання відзиву на позов не скористався та не подав його до суду навіть до дня ухвалення судом рішення по справі.

Дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши надані учасниками судового процесу докази в їх сукупності, суд зазначає наступне.

29.05.2019р. ОСОБА_1 звернулася до Писарівської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2 га, яка розташована на території Писарівської сільської ради (за межами населеного пункту).

Відповідно до листа до Писарівської сільської ради вих.№ Ш-18 від 27.06.2019р. встановлено, що звернення позивача розглядалось на сесії 26.06.2019, проте рішення не прийнято.

17.07.2019р. ОСОБА_1 повторно звернулася до Писарівської сільської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність із земель сількогосподарського призначення комунальної власності для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2,00 га, яка розташована на території Писарівської сільської ради (за межами населеного пункту).

Питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства на території Писарівської сільської ради (за межами населеного пункту) громадянам України жителям с. Писарівка розглядалося 31.07.2019 року на пленарному засіданні тридцять другої сесії Писарівської сільської ради VII скликання (пункт 12 порядку денного) та згідно протоколу сесії за результатами голосування рішення не прийнято.

Листом від 16.08.2019 року №Ш-42 Писарівська сільська рада повідомила ОСОБА_1 , що за результатами розгляду клопотання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою від 17.07.2019 року в його задоволенні було відмовлено, оскільки необхідно забезпечити правомірний підхід до раціонального використання земель та уникнення надання переваг одному громадянину перед іншим та повідомлено, що відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства, розташованої на території Писарівської сільської ради можливо після завершення інвентаризації земель для здійснення організації землеустрою відповідно до ст.12 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) та ст.ст.25, 35 Закону України Про землеустрій .

Після чого, ОСОБА_1 звернулась до Одеського окружного адміністративного суду з відповідним позовом.

28 січня 2020р. Писарівською сільською радою Кодимського району Одеської області прийнято рішення №240-VII Про встановлення (визначення) граничного розміру площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області відповідно до якого у зв`язку з невеликою кількістю земель запасу та земель не наданих у власність або користування та великою кількістю жителів села у яких відсутні у власності земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства, встановити граничний розмір площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської рада, Кодимського району, Одеської області площею 0,50 га.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20 лютого 2020 року справа №420/7657/19 зокрема визнано протиправною бездіяльність Писарівської сільської ради Кодимського району Одеської області щодо розгляду клопотання ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність та зобов`язано Писарівську сільську раду Кодимського району Одеської області повторно розглянути на черговій сесії клопотання ОСОБА_1 від 17.07.2019 року про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтованою площею 2,00 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності на території Писарівської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту), та прийняти за результатами його розгляду розпорядчий індивідуальний правовий акт у формі рішення сільської ради, з урахуванням висновків суду, викладених у даному рішенні.

На виконання рішення суду Писарівська сільська рада прийняла рішення від 17 березня 2020 року №246-VII Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області (за межами населеного пункту) гр. ОСОБА_1 , яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 0,50 га. на території Писарівської сільської ради, Колимського району, Одеської області (за межами населеного пункту). Рішення прийнято з урахуванням рішення Писарівської сільської ради Кодимського району Одеської області прийнято рішення №240-VII від 28 січня 2020р.

Позивач вважаючи дані рішення протиправними звернулася до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Статтею 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Приписами ч.1 ст.3 Земельного кодексу України від 25.10.2001 № 2768-III визначено, що земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.

Відповідно до ст. 12 Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить:

а) розпорядження землями територіальних громад;

б) передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу;

в) надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

г) вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності відповідно до цього Кодексу;

ґ) викуп земельних ділянок для суспільних потреб відповідних територіальних громад сіл, селищ, міст;

д) організація землеустрою;

е) координація діяльності місцевих органів земельних ресурсів;

є) здійснення контролю за використанням та охороною земель комунальної власності, додержанням земельного та екологічного законодавства;

ж) обмеження, тимчасова заборона (зупинення) використання земель громадянами і юридичними особами у разі порушення ними вимог земельного законодавства;

з) підготовка висновків щодо вилучення (викупу) та надання земельних ділянок відповідно до цього Кодексу;

и) встановлення та зміна меж районів у містах з районним поділом;

і) інформування населення щодо вилучення (викупу), надання земельних ділянок;

ї) внесення пропозицій до районної ради щодо встановлення і зміни меж сіл, селищ, міст;

й) вирішення земельних спорів;

к) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належать:

1) надання відомостей з Державного земельного кадастру відповідно до закону;

2) вирішення інших питань у галузі земельних відносин відповідно до закону.

Суд зазначає, що територіальна громада здійснює місцеве самоврядування в порядку, встановленому законом, безпосередньо або через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи; органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території (частина третя статті 140, частина перша статті 144 Основного Закону України). Акти органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб з мотивів невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку (частина десята статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Відповідно до частини першої статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування вирішують, крім передбачених в Основному Законі України, й інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції.

Отже, положення частини першої статті 143 Конституції України "вирішують інші питання місцевого значення, віднесені законом до їхньої компетенції" стосується вирішення органами місцевого самоврядування як суб`єктами владних повноважень питань, визначених законами, зокрема, у галузі земельних відносин.

Відповідно до пунктів "а", "б", "в", "г" статті 12 Земельного кодексу до повноважень сільських, селищних, міських рад належить розпорядження землями територіальних громад, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, вилучення земельних ділянок із земель комунальної власності. Вказані повноваження охоплюються зазначеним у статті 143 Конституції України поняттям "інші питання місцевого значення", а тому при їх здійсненні сільські, селищні, міські ради виступають як суб`єкти владних повноважень, які реалізують розпорядчі та інші функції.

Відповідно до п.34 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин

Відповідно до ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах, зокрема, для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Статтею 25 Законом України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997р. № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.

Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як, зокрема, вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Таким чином, ЗК України та Законом №280/97-ВР визначено обов`язок виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішувати питання регулювання земельних відносин, в тому числі і питання передачі у користування земельних ділянок.

Відповідно до ч.1 ст.59 Закону №280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос (ч.2 ст. 59 Закону №280/97-ВР).

Так, з огляду на норми чинного законодавства суд вважає, що позивачем правомірно прийнято рішення щодо встановлення граничного розміру площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської рада, Кодимського району, Одеської області площею 0,50 га.

Таким чином, позовна вимога щодо протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської ради №240-VII від 28 січня 2020 року "Про встановлення (визначення) граничного розміру площі землі для ведення особистого селянського господарства, для надання у власність, громадянам України, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності розташованих на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області" задоволенню не підлягає.

Відповідно до ст.81 Земельного кодексу Українигромадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі:

а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами;

б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності;

в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування;

г) прийняття спадщини;

ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).

Так, частиною 2 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до п.4 ст. 116 Земельного кодексу України передача земельних ділянок безоплатно у власність громадян у межах норм, визначених цим Кодексом, провадиться один раз по кожному виду використання.

Згідно ст.118 Земельного кодексу України, зокрема встановлено, що громадянин, зацікавлений у приватизації земельної ділянки, яка перебуває у його користуванні, подає заяву до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності в таких розмірах:

а) для ведення фермерського господарства - в розмірі земельної частки (паю), визначеної для членів сільськогосподарських підприємств, розташованих на території сільської, селищної, міської ради, де знаходиться фермерське господарство. Якщо на території сільської, селищної, міської ради розташовано декілька сільськогосподарських підприємств, розмір земельної частки (паю) визначається як середній по цих підприємствах. У разі відсутності сільськогосподарських підприємств на території відповідної ради розмір земельної частки (паю) визначається як середній по району;

б) для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара;

в) для ведення садівництва - не більше 0,12 гектара;

г) для будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка) у селах - не більше 0,25 гектара, в селищах - не більше 0,15 гектара, в містах - не більше 0,10 гектара;

ґ) для індивідуального дачного будівництва - не більше 0,10 гектара;

д) для будівництва індивідуальних гаражів - не більше 0,01 гектара.

Стаття 118 ЗК України визначає порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами.

На виконання рішення суду Писарівська сільська рада прийняла рішення від 17 березня 2020 року №246-VII Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області (за межами населеного пункту) гр. ОСОБА_1 , яким ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення комунальної власності орієнтовною площею 0,50 га. на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, Одеської області (за межами населеного пункту), відповідно до ст. 118 ЗК України

Суд звертає увагу на те, що ОСОБА_1 в порядку ст. 383 КАС України відповідно до ч.1 якої особа-позивач, на користь якої ухвалено рішення суду, має право подати до суду першої інстанції заяву про визнання протиправними рішень, дій чи бездіяльності, вчинених суб`єктом владних повноважень - відповідачем на виконання такого рішення суду, або порушення прав позивача, підтверджених таким рішенням суду.

Крім того, суд зазначає, даним рішенням Писарівська сільська рада не позбавлено права позивача після оформлення у відповідному порядку земельної ділянки, право на розроблення проекту землеустрою їй надано, повторно звернутися до відповідного органу для надання решти належної їй по закону частки земельної ділянки.

З огляду на викладене позовні вимоги щодо визнання протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської рада №246-VII від 17 березня 2020 року Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність, для ведення особистого селянського господарства на території Писарівської сільської ради, Кодимського району, межами населеного пункту) гр. ОСОБА_1 та зобов`язання Писарівської сільської ради надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно у власність для ведення особистого селянського господарства орієнтовною площею 2 га, із земель комунальної власності розташованих на території, Писарівській сільській раді, Кодимського району, Одеської області, (за межами населених пунктів) задоволенню не підлягають.

Відповідно до ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Частиною 2 статті 9 КАС України визначено, що суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

На підставі викладеного вище, суд приходить до висновку, що вимоги позивача є такими, що не підлягають частковому задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст.ст. 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Писарівської сільської ради (вул.Перемоги,38, с.Писарівка, Кодимський район, Одеська область, 66031, код ЄДРПОУ 05582121) про визнання протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської ради №240-VII від 28.01.2020 року, визнати протиправним та скасувати рішення сесії Писарівської сільської ради №246-VII від 17.03.2020 року та зобов`язати вчинити певні дії - відмовити.

Рішення набирає законної сили згідно ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими ст.ст. 293, 295 та п. 15-5 розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя К.С.Єфіменко

.

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2020
Оприлюднено11.09.2020
Номер документу91415185
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —420/6258/20

Ухвала від 25.08.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Постанова від 11.03.2021

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Бітов А.І.

Рішення від 09.09.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 20.07.2020

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні