Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
31 серпня 2020 р. Справа№200/3005/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Дмитрієва В.С., при секретарі судового засідання Запарі С.В.,
за участю:
позивача - особисто,
представника відповідача - 1 - Головко О.П.,
представника відповідача - 2 - Чалої Л.В.,
представника відповідача - 3 - Боєвої Л.І.,
представника відповідача - 4 - Серняк О.В.,
представника третьої особи - Листопада С.О.,
розглянувши у судовому засіданні справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації, Фонду соціального страхування України, Комісії із соціального страхування Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Комунальне некомерційне підприємство Слов`янської міської ради «Міська клінічна лікарня м. Слов`янськ» , Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди,
ВСТАНОВИВ:
17 березня 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 до Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації (далі - відповідач 1), Фонду соціального страхування України (далі - відповідач 2) про визнання протиправним та скасування рішення комісії із соціального страхування Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації, а саме: протокол №13 від 23 грудня 2019 року та протокол № 4 від 17 січня 2020 року про відмову в оплаті лікарняних листків (АДК №873185, АДК №826162) за період непрацездатності з 11 грудня 2019 року по 30 грудня 2019 року; зобов`язання нарахувати та виплатити допомогу з тимчасової втрати працездатності за період з 11 грудня 2019 року по 15 грудня 2019 року (приблизно в розмірі 5000 грн.) за рахунок коштів підприємства; зобов`язання нарахувати та виплатити допомогу з тимчасової втрати працездатності за період з 16 грудня 2019 року по 30 грудня 2019 року (приблизно в розмірі 15000 грн.) за рахунок внесків до Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності; стягнення моральної шкоди в розмірі 100000 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивачці протиправно відмовлено в оплаті лікарняних листків лише на підставі наявності на листку непрацездатності позначки лікаря Гостра інтоксикація, пов`язана із вживанням алкоголю , оскільки відповідно до положень статті 23 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування лікарняний лист не оплачується лише в тому випадку, якщо алкогольне сп`яніння стало причиною отриманої травми. Позивачка вказала, що на момент прийняття рішення комісією із соціального страхування департаменту про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій втраті працездатності не був доведений причинний зв`язок травми з вживанням алкоголю та не було вжито заходів для отримання інформації стосовно події, також не було оформлено належним чином рішення та не запропоновано надати пояснення. Позивачка наголосила, що припис на лікарняному про алкогольне сп`яніння зроблено до отримання результатів лабораторних досліджень, тому не може бути підставою для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності. До того ж ОСОБА_1 вказала, що вона зазнала моральні страждання у зв`язку із упередженим відношення до неї з боку керівництва, розповсюдженням інформації про наявність у неї стану алкогольного сп`яніння під час ДТП серед співробітників департаменту та інших структур підрозділів обласної держаної адміністрації, що суттєво вплинуло на її імідж та ділову репутацію та призвело до вимушених змін у життєвих і виробничих стосунках, тому просить стягнути з відповідача моральну шкоду.
07 травня 2020 року до суду надійшли уточнення до позовної заяви в яких позивачка вказала, що директором департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин ОСОБА_2 неодноразово запитувалася, без її відома та згоди, у міській лікарні м. Слов`янська інформація щодо стану її здоров`я, чим порушено положення Закону України Про інформацію . Також ОСОБА_1 вказала, що в протоколі медичного огляду для встановлення факту вживання психотропних речовин та стан оп`яніння від 11 грудня 2019 року працівниками лікарні були зазначені відомості, які не відповідають дійсності зроблених аналізів крові, де було виявлено лише 0,002 проміле, оскільки концентрація нижче 0,3 проміле ніякого клінічного значення не мають. Таким чином проведений працівником лікарні первинний огляд, як потерпілої ДТП є недостовірним, а зроблені висновки сумнівними.
Відповідач - 1 позов не визнав, 08 травня 2020 року надав відзив за змістом якого просив відмовити у задоволенні позовних вимог, пославшись на правомірність оскаржуваного рішення та вказав, що 17 грудня 2019 року від позивачки надійшла заява разом з листком непрацездатності який містить напис, зроблений лікарем - Гостра інтоксикація, пов`язана із вживанням алкоголю , ОСОБА_1 було запропоновано надати пояснення щодо обставин і причин отриманої побутової (невиробничої) травми, які надані не були. 23 грудня 2019 року, ураховуючи всі конкретні обставини і причини побутової (невиробничої) травми, а також лист ГУ ДСНС України від 23 грудня 2019 року, комісією було прийнято рішення про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності, яке направлено ОСОБА_1 засобами поштового та телекомунікаційного зв`язку. Відповідач зазначив, що за період з 17 грудня 2019 року по 07 січня 2020 року пояснень позивачкою щодо отримання нею невиробничої травми надані не були, та жодним чином не оспорювалася позначка у листку непрацездатності про гостру інтоксикацію. 08 січня 2020 року ОСОБА_1 надала листок непрацездатності, який є продовженням листка непрацездатності наданого раніше, а також лист із застереженням щодо не прийняття комісією упередженого та завчасного рішення щодо призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, оскільки примітки на листі непрацездатності та інші листи довільної форми не можуть бути підставами, що доводять факт стану алкогольного сп`яніння, а також попередила про надання, згодом, висновку експертизи. 09 січня 2020 року позивачка надала копію результату аналізу крові щодо відсутність стану алкогольного сп`яніння, проте наданий результат аналізу крові не відповідає ані формі, ані змісту висновку щодо результатів медичного огляду виявлення стану алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння, затвердженого наказом МВС України від 09 листопада 2015 року №1452/735 та засвідчений лише підписом ОСОБА_1 . Ураховуючи розбіжності в наявних у Комісії документах, відповідач - 1 звернувся до міської лікарні з проханням підтвердити або спростувати інформацію про тимчасову непрацездатність ОСОБА_1 , зокрема щодо позначки гостра інтоксикація, пов`язана із вживанням алкоголю зазначеному у первинному листку непрацездатності. На підставі відповіді лікарні щодо правильності записів у лікарняному який виданий позивачці,роз`яснень фонду соціального страхування, що були надані за запитом департаменту, ураховуючи обмежені строки розгляду документів, призначення та виплати документів матеріального забезпечення за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, які не повинні перевищувати десять днів з дня їх надходження, Комісією прийнято рішення про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності щодо оплати листка непрацездатності, який є продовженням первинного листка. Повідомлення про таку відмову було вручено позивачці 21 січня 2020 року. Відповідач вказав, що рішення Комісії про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності (Протокол № 13 від 23 грудня 2019 року та Протокол № 4 від 17 січня 2020 року) є законними та обґрунтованими. Стосовно моральної шкоди вказав, що спірні рішення про відмову в призначенні допомоги не перебувають у причинно-наслідковому зв`язку з будь-яким моральним станом позивачки і не спричиняють їй шкоди, при цьому директорка Департаменту не розповсюджувала будь-яку інформацію стосовно ДТП, оскільки ДТП за участю водія ОСОБА_1 , яка призвела до загибелі одного з колег та отримання середньої тяжкості тілесних ушкоджень іншим з колег, не могли не стати предметом обговорення працівників Департаменту, ураховуючи, що ця подія мала резонанс в засобах масової інформації.
12 травня 2020 року до суду надійшов відзив Фонду соціального страхування України в якому відповідач - 2 вказав, що підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності є виданий в установленому порядку листок непрацездатності, при цьому відповідно до п. 4.2. Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року N 532/274/136-ОС/1406, у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з ним, робиться позначка про таке сп`яніння. Оскільки листок непрацездатності серія АДК №873185 містить відомості про гостру інтоксикацію ОСОБА_1 пов`язану із вживанням алкоголю, та до цього часу у визначений законодавством спосіб будь - яких виправлень до вказаного вище листка непрацездатності внесено не було, то вирішення питання про призначення матеріального забезпечення неможливе. Зазначене свідчить, що комісією із соціального страхування прийнято правомірні рішення, викладені у протоколах №13 від 23 грудня 2019 року та протокол № 4 від 17 січня 2020 року. Фонд соціального страхування України звернув увагу, що ані Висновок експерта № 258 Донецького облбюро судово-медичної експертизи, ані Результат аналізу № 1/1 на вміст алкоголю в крові від 11 грудня 2019 року, виданий КМПУ МИД м. Краматорськ , ані будь - який інший документ, крім листка непрацездатності, не є підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності.
10 червня 2020 року від позивачки, засобами поштового зв`язку, надійшла відповідь на відзив відповідача - 1 в якій наголошено, що пропозиція щодо надання пояснень про обставини та причини отриманої невиробничої травми від відповідача не надходила, факт направлення повідомлення про відмову у призначенні допомоги не свідчить про факт отримання такого повідомлення, пояснення були надані після отримання документального підтвердження про відсутність вмісту алкоголю в крові. До того ж позивачка вказала, що форма протоколу № 50 на момент її огляду 11 грудня 2019 року була недійсна, та чинними нормативно-правовими актами не передбачено використання та заповнення такої форми на момент медичного огляду.
02 липня 2020 року Відповідач -2 надав відзив на уточнення до позовної заяви в яких вказав, що відповідно до пункту 3 спільного наказу Міністерства внутрішніх справ України та Міністерства охорони здоров`я України від 09 листопада 2015 року №1452/735 Про затвердження Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу та швидкість реакції ознаками алкогольного сп`яніння є не тільки результати аналізів крові на алкоголь, а і: запах алкоголю з порожнини рота; порушення координації рухів; порушення мови; виражене тремтіння пальців рук; різка зміна забарвлення шкірного покриву обличчя; неадекватна поведінка. З копії протоколу медичного огляду для встановлення факту вживання психоактивних речовин та стану сп`яніння від 11 грудня 2019 року вбачається, що позивачка мала ознаки алкогольного сп`яніння, які описані у протоколі медичного огляду: поведінка була загальмована, мовна здатність порушена, був запах алкоголю з порожнини рота тощо. При цьому, відповідно до частини 1 статті 31 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування єдиною підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а не акти, висновки, результати аналізів тощо. Вважає, що рішення Комісії прийнято з урахуванням вимог законодавства.
03 липня 2020 року до суду надійшов відзив Відповідача - 1 на уточнення до позовної заяви в яких вказав, що позивачка посилається на неможливість надати пояснення у зв`язку із поганим самопочуттям та знаходженням на лікарняному, проте в той же час, перебуваючи на амбулаторному лікуванні, ОСОБА_1 17 грудня 2019 року власноруч написала заяву щодо надання листка непрацездатності, 18 грудня 2019 року уклала договір про надання послуг з хімічної чистки шуби, 23 грудня 2019 року отримати надані послуги хімічної чистки, що підтверджується особистим підписом позивачки. При цьому, 18 грудня 2019 року бухгалтером департаменту, членом комісії із соціального страхування, в телефонному режимі було запропоновано надати пояснення. 19 грудня 2020 року, враховуючи кінець бюджетного року, засобом телекомунікаційного зв`язку - месенджер Viber , додатково надіслано повідомлення з проханням надати пояснення, проте ОСОБА_3 пояснення не надала, зміст заяв, з якими зверталася позивачка не містять жодного пояснення щодо обставин отриманої невиробничої травми. До того ж відповідач - 1 звернув увагу, що Висновок експерта №341 від 26 травня 2020 року КЗ Дніпропетровське обласне бюро судово-медичної експертизи щодо молекулярно-генетичної експертизи зразків крові ОСОБА_1 свідчить про те, що зразки крові, на підставі яких виконано аналізи крові на вміст алкоголю на час ДТП (висновки містяться в матеріалах справи), не належать ОСОБА_1 . Відповідач - 1 вказав, що взяттю зразків крові для проведення лабораторного дослідження передує огляд. З метою встановлення чи відсутності стану сп`яніння в обстежуваної особи, що підтверджується Протоколом огляду №50, висновок якого - гостра алкогольна інтоксикація. Відповідач вважає рішення Комісії про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій втраті працездатності законним та обґрунтованим.
07 липня 2020 року до суду надійшло клопотання Комунального некомерційного підприємства Слов`янської міської ради Міська клінічна лікарня м. Слов`янська про розгляд справи за відсутності його представника в якому повідомлено, що огляд ОСОБА_1 на стан сп`яніння проводився з додержанням вимог діючого законодавства, а саме відповідно до Інструкції про порядок виявлення у водіїв транспортних засобів ознак алкогольного, наркотичного чи іншого сп`яніння або перебування під впливом лікарських препаратів, що знижують увагу і швидкість реакції, затвердженої наказом МВС України, Міністерства Охорони здоров`я України 09 листопада 2015 року № 1452/735.
21 липня 2020 року надійшли пояснення від Краматорського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області в яких вказано, що повноваження щодо прийняття рішення про нарахування та виплату матеріального забезпечення або рішення про відмові в його призначенні покладено на комісію із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на теперішній час Департамент інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації з метою отримання фінансування на матеріальне забезпечення у зв`язку із тимчасовою втратою працездатності по застрахованій особі ОСОБА_1 по листкам непрацездатності АДК №873185, АДК № 826162 не звертався.
24 липня 2020 року до суду надійшов відзив Комісії із соціального страхування департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації аналогічний відзиву відповідача - 1, за змістом якого відповідач - 3 просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Також позивачкою надано відповідь на відзив та на уточнення до позовної заяви Фонду соціального страхування України, в якій вказала, що запис у лікарняному листі про алкогольне сп`яніння не завжди означає, що комісія із соціального страхування обов`язково прийме рішення про відмову в оплаті такого лікарняного, комісія повинна вжити необхідних заходів для з`ясування причин та обставин, за якими особа отримала травму.
28 липня 2020 року позивачка надала відповідь на відзив на уточнення до позовної заяви відповідача - 1 в яких вказала, що акт про нещасний випадок невиробничого характеру №2 від 10 квітня 2020 року складений відповідачем з порушеннями та є недійсним, оскільки розслідування, які сталися внаслідок, зокрема дорожньо-транспортної пригоди, проводиться органом досудового розслідування. ОСОБА_1 вважає, що десятиденний строк розгляду документів для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності повинен відраховуватися не з дня надання листка не працездатності, а з дня наявності усіх необхідних документів для розгляду такого питання. Стосовно висновку експерта щодо неналежності ОСОБА_1 зразків крові, позивачка вказала, що оскаржуване рішення прийнято задовго до цього висновку, до того ж цей документ є неналежним доказом, оскільки здобутий відповідачем - 1 незаконним шляхом.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 23 березня 2020 року позовну заяву залишено без руху, у зв`язку із поданням позову без дотримання вимог, встановлених статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою суду від 8 квітня 2020 року відкрито провадження в адміністративній справі, призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 12 травня 2020 року вирішено перейти до розгляду справи №200/3005/20-а за правилами загального позовного провадження та призначити підготовче засіданні о 10 год. 00 хв. 9 червня 2020 року.
Ухвалою суду від 9 червня 2020 року вирішено залучити до участі у справі як третю особу, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору - Комунальне некомерційне підприємство Слов`янської міської ради «Міська клінічна лікарня м. Слов`янськ» , відкласти підготовче засідання та призначити підготовче засідання на 7 липня 2020 року.
Ухвалою суду від 7 липня 2020 року вирішено залучити співвідповідачем у справі - Комісію із соціального страхування Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації (далі - Відповідач 3), залучити третьою особою, яка не заявляє самостійні вимоги щодо предмета спору на стороні відповідача: Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області, продовжити строк проведення підготовчого провадження у справі на тридцять днів та призначити підготовче засідання у справі о 14 год. 30 хв. 30 липня 2020 року.
Ухвалою суду від 30 липня 2020 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 31 серпня 2020 року.
Протокольною ухвалою суду від 30 серпня 2020 року відмовлено у задоволенні клопотанні представників Відповідача - 1 про відкладення розгляду справи, оскільки у судове засідання з`явився представник Відповідача 1 - Головко О.П.
У судовому засіданні позивачка підтримала заявлений позов та надала пояснення аналогічні тим, що викладені у позовній заяві.
Представники відповідачів заперечували проти позову та надали пояснення аналогічні тим, що викладені у відзивах на позовну заяву.
Представник третьої особи, Краматорського міського відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, вказав, що підстави для зобов`язання відповідача нарахувати та виплати допомогу про тимчасовій втраті працездатності відсутні.
Розглянувши матеріали справи, заслухавши представників сторін, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
ОСОБА_1 працює в Департаменті інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації на посаді начальника відділу супроводження проектів управління інвестиційної політики.
11 грудня 2019 року сталася дорожньо-транспортна пригода за участі державних службовців Донецької обласної державної адміністрації, які перебували у відрядження у м. Святогірську.
12 грудня 2019 року до Департаменту надійшов лист слідчого управління ГУНП в Донецькій області щодо початку проведення досудового розслідування у кримінальному провадженні № 1201950000000677 від 11 грудня 2019 року, за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого частиною 2 статті 286 КК України, за фактом дорожньо-транспортної пригоди за участю водія ОСОБА_1 , внаслідок якої смертельно травмовано ОСОБА_4
17 грудня 2020 року до Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації надійшла заява ОСОБА_1 щодо підтвердження її відсутності на робочому місці з 11 грудня 2019 року по 16 грудня 2019 року, додатком до якої надано листок непрацездатності серія АДК №873185 причина непрацездатності: невиробничі травми - 5 з позначкою Гостра інтоксикація, пов`язана із вживанням алкоголю .
20 грудня 2019 року Відповідач-1 звернувся до Державної служби з надзвичайних
ситуацій України в Донецькій області з проханням надати наявну інформацію
щодо подій, які сталися 11грудня 2019року поблизу м. Святогірськ внаслідок дорожньо-транспортної пригоди за участю співробітників Департаменту, а саме позивачки ОСОБА_1 - начальника відділу супроводження проектів управління інвестиційної політики та ОСОБА_5 - головного спеціаліста відділу
супроводження проектів управління інвестиційної політики.
23 грудня 2019 року листом № 12/19/7815ГУ ДСНС України у Донецькій області було надано інформацію щодо дорожньо-транспортної пригоди, яка сталася 11 грудня 2019 року на автошляху між м. Святогірськ та с. Богородичне.
Рішенням засідання комісії з соціального страхування Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації від 23 грудня 2019 року, яке оформлене протоколом №13, відмовлено в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності на підставі пункту 5 частини 1 статті 23 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування у зв`язку із травмою, що сталася внаслідок алкогольного сп`яніння або дій пов`язаних з таким сп`янінням.
Згідно вказаного вище протоколу комісією розглянуто лист слідчого управління ГУНП в Донецькій області щодо проведення досудового розслідування за актом дорожньо-транспортної пригоди за участю ОСОБА_1 , внаслідок якої смертельно травмовано ОСОБА_4 , що підтверджує причинний зв`язок отримання травми з алкогольним сп`янінням. Також вказано, що пояснення ОСОБА_1 щодо тримання нею невиробничої травми надані не були, при цьому комісією розглянуто лист ГУ ДСНС України в Донецькій області Про надання інформації щодо дорожньо-транспортної пригоди від 23 грудня 2019 року (том 1 а.с. 17-18).
Повідомлення про відмову у призначенні допомоги 24 грудня 2019 року було надіслано ОСОБА_1 засобами поштового зв`язку, а також додатково надіслано засобом телекомунікаційного зв`язку - месенджер Vіbег , що підтверджується накладною №8430109086499, описом вкладення до листа, фіскальним чеком та протоколом №1 про доведення інформації або документів до відома державного службовця від 26 грудня 2020 року (том 1 а.с. 149 -153).
08 січня 2020 року до Відповідача - 1 від ОСОБА_1 надійшов лист, додатками до якого є листок непрацездатності серія АДК № 826162 (продовження листка № АДК 873185) щодо підтвердження її відсутності на робочому місці з 17 грудня 2019 року по 30 грудня 2019 року, в якому зазначено щодо не прийняття комісією упередженого та завчасного рішення щодо призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності та повідомлено про не перебування 11 грудня 2019 року в стані алкогольного або будь-якого іншого сп`яніння та повідомлено про надання доказів після їх отримання від спеціалізованих медичних установ (а.с. 8-9).
09 січня 2020 року позивачка надала відповідачу - 1 заяву щодо врахування при розгляді питання про призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності висновок щодо результату аналізу крові №1/1 від 11 грудня 2019 року КЛПУ Міський наркологічний диспансер м. Краматорська , який підтверджує відсутність у неї стану алкогольного сп`яніння 11 грудня 2019 року та вказано, що оригінал знаходиться в КНП Міська клінічна лікарня м. Слов`янська в історії хвороби. 10 січня 2020 року позивачкою додатково було подано заяву з копією результату аналізу крові до сектору бухгалтерського обліку та звітності відповідача - 1 (том 1 а.с. 10, 11).
09 січня 2020 року Відповідачем - 1 надіслано лист до Комунального некомерційного підприємства Слов`янської міської ради Міська клінічна лікарня м. Слов`янська про надання інформації щодо підтвердження чи спростування інформації про тимчасову непрацездатність у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням, що підтверджується позначкою гостра інтоксикація, пов`язана із вживанням алкоголю у первинному листку непрацездатності серія АДК №873185 та додати копії документів щодо запитуваної інформації (том 1 а.с. 157-158).
Листом медичної установи від 13 січня 2020 року №01/10-44 підтверджено знаходження позивачки у період з 11 грудня 2019 року по 16 грудня 2019 року на стаціонарному лікуванні та вказано, що записи, що були внесені до листка непрацездатності АДК №873185 правильні (том 1 а.с. 159).
16 січня 2020 року відповідач - 1 звернувся до Краматорського міського відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області з проханням розслідувати спір щодо розбіжностей у листку непрацездатності, відповіддю лікарні(яка видала листок непрацездатності) та копією результату аналізу крові щодо відсутності алкогольного сп`яніння, який засвідчено лише ОСОБА_1 (а.с. 164-166).
Листом від 19 лютого 2020 року Відповідач - 3 надав роз`яснення щодо застосування правових норм при розгляді спірного питання.
Рішенням засідання комісіїіз соціального страхування Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації від 17 січня 2020 року, яке оформлене протоколом №4, відмовлено в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності ОСОБА_1 на підставі пункту 5 частини 1 статті 23 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування , з урахуванням протоколу комісії №13 від 24 грудня 2019 року, оскільки листок непрацездатності АДК №826162 є продовженням листка АДК № 873185 в одному страховому випадку (том 1 а.с. 19-20).
Повідомлення про відмову в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності було отримано позивачкою 21 січня 2020 року про що свідчить лист від 23 січня 2020 року та не є спірним між сторонами (том 1 а.с. 135).
Позивачка, не погоджуючись з відмовою в призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності, звернулася з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я визначаються Законом України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування № 1105-XIV від 23 вересня 1999 року (далі - Закон № 1105-XIV) .
Відповідно до частини 1 статті 19 Закону №1105 право на матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності мають застраховані особи - громадяни України, іноземці, особи без громадянства та члени їх сімей, які проживають в Україні, якщо інше не передбачено міжнародним договором України, згода на обов`язковість якого надана Верховною Радою України.
Статтею 22 Закону № 1105-XIV передбачено, що допомога по тимчасовій непрацездатності надається застрахованій особі у формі матеріального забезпечення, яке повністю або частково компенсує втрату заробітної плати (доходу) у разі настання в неї одного з таких страхових випадків, зокрема тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві.
Допомога по тимчасовій непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві та професійним захворюванням, виплачується Фондом застрахованим особам починаючи з шостого дня непрацездатності за весь період до відновлення працездатності або до встановлення медико-соціальною експертною комісією (далі - МСЕК) інвалідності (встановлення іншої групи, підтвердження раніше встановленої групи інвалідності) незалежно від звільнення, припинення підприємницької або іншої діяльності застрахованої особи в період втрати працездатності, у порядку та розмірах, встановлених законодавством.
Оплата перших п`яти днів тимчасової непрацездатності внаслідок захворювання або травми, не пов`язаної з нещасним випадком на виробництві, здійснюється за рахунок коштів роботодавця у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Приписами статті 30 Закону № 1105-XIV встановлено, що матеріальне забезпечення та соціальні послуги за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності застрахованим особам, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору та на інших підставах, передбачених законом, призначаються та надаються за основним місцем роботи (діяльності).
Добровільно застрахованим особам призначення та виплата матеріального забезпечення, а також надання соціальних послуг за страхуванням у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності здійснюються робочим органом Фонду за місцем здійснення їх обліку як страхувальників.
Рішення про призначення матеріального забезпечення та надання соціальних послуг приймається комісією (уповноваженим) із соціального страхування, що створюється (обирається) на підприємстві, в установі, організації, до складу якої входять представники адміністрації підприємства, установи, організації та застрахованих осіб (виборних органів первинної профспілкової організації (профспілкового представника) або інших органів, які представляють інтереси застрахованих осіб), або фізичною особою - підприємцем, особою, яка провадить незалежну професійну діяльність.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування здійснює контроль за правильним нарахуванням і своєчасною виплатою матеріального забезпечення, приймає рішення про відмову в його призначенні, про припинення виплати матеріального забезпечення (повністю або частково), розглядає підставу і правильність видачі листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення та соціальних послуг.
Комісія (уповноважений) із соціального страхування виконує свої функції відповідно до положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, яке затверджується правлінням Фонду.
Так, постановою Фонду соціального страхування України від 19 липня 2018 року № 13 затверджено Положення про комісію (уповноваженого) із страхування у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності (далі - Положення №13).
Пунктом 2.2. Положення №13 передбачено, що Комісія (уповноважений) із соціального страхування підприємства зобов`язана: приймати рішення про призначення матеріального забезпечення; приймати рішення про відмову в призначенні матеріального забезпечення, про припинення його виплати (повністю або частково), розглядати підставу і правильність видачі та заповнення листків непрацездатності та інших документів, які є підставою для надання матеріального забезпечення.
При цьому, відповідно до статті 31 Закону № 1105-XIV, підставою для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності, по вагітності та пологах є виданий у встановленому порядку листок непрацездатності, а в разі роботи за сумісництвом - копія листка непрацездатності, засвідчена підписом керівника і печаткою за основним місцем роботи. Для застрахованих осіб, які одночасно здійснюють підприємницьку та іншу діяльність і не працюють на умовах трудового договору (контракту), копію листка непрацездатності засвідчує установа охорони здоров`я, яка його видає. Порядок і умови видачі, продовження та обліку листків непрацездатності, здійснення контролю за правильністю їх видачі встановлюються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, за погодженням з Фондом.
Тобто, для призначення допомоги по тимчасовій непрацездатності єдиною і необхідною умовою, що підтверджує юридичний факт наявності права на її отримання, є належним чином виданий та оформлений листок непрацездатності.
Підстави для відмови в наданні допомоги по тимчасовій непрацездатності визначені у статті 23 Закону № 1105-XIV.
Так, положеннями статті 23 Закону № 1105-XIV встановлено, що допомога по тимчасовій непрацездатності не надається, зокрема у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з таким сп`янінням.
Згідно з листком непрацездатності серія АДК №873185, що виданий КНП Слов`янської міської ради Міська клінічна лікарня , ОСОБА_1 перебувала у стаціонарі з 11 грудня 2019 року по 16 грудня 2019 року. Зазначений листок непрацездатності містить відомості про гостру інтоксикацію, пов`язану із вживанням алкоголю.
Порядок оформлення і видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, регламентується наказом Міністерства охорони здоров`я України від 09 квітня 2008 року № 189 "Про затвердження Положення про експертизу тимчасової непрацездатності" (далі - Положення № 189).
Згідно з пунктом 3.2 Положення № 189, організація експертизи тимчасової непрацездатності здійснюється відповідно до вимог чинного законодавства, у тому числі Інструкції про порядок видачі документів, що засвідчують тимчасову непрацездатність громадян, затвердженої наказом Міністерства охорони здоров`я України від 13 листопада 2011 року № 455 (далі - Інструкція №455) та Інструкції про порядок заповнення листка непрацездатності, затвердженої спільним наказом затвердженої Міністерства охорони здоров`я України, Міністерства праці та соціальної політики України, Фонду соціального страхування з тимчасової втрати працездатності, Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань України від 03 листопада 2004 року № 532/274/136-ос/1406 (далі - Інструкція №532).
Так, відповідно до п. 2.10. Інструкції 455 у разі тимчасової непрацездатності, зумовленої захворюванням або травмою, внаслідок алкогольного, токсичного сп`яніння чи дії наркотиків, що визначається ЛКК у порядку, встановленому спільним наказом МВС України, МОЗ України та Міністерства юстиції України від 24.02.95 N 114/38/15-36-18 "Про затвердження Інструкції про порядок направлення громадян для огляду на стан сп`яніння в заклади охорони здоров`я та проведення огляду з використанням технічних засобів" зареєстрованим Міністерством юстиції України 07.03.95 за N 55/591, видається листок непрацездатності з обов`язковою позначкою про це в ньому та в медичній карті амбулаторного чи стаціонарного хворого.
Також, пунктом 4.2. Інструкції №532 передбачено, що у разі тимчасової непрацездатності у зв`язку із захворюванням або травмою, що сталися внаслідок алкогольного, наркотичного, токсичного сп`яніння або дій, пов`язаних з ним, робиться позначка про таке сп`яніння.
При цьому, в рамках даної справи не розглядається питання щодо правомірності внесення запису у первинний листок непрацездатності ОСОБА_1 про алкогольне сп`яніння, оскільки такий спір не відноситься до юрисдикції адміністративних судів.
Аналізуючи наведене вище, суд дійшов висновку, що оскільки у листку непрацездатності серія АДК №873185 міститься запис лікаря про гостру інтоксикацію, пов`язану із вживанням алкоголю ОСОБА_6 , при цьому листок непрацездатності не містить виправлень внесених медичною установою, відповідачем правомірно прийнято рішення про відмову у призначенні допомоги по тимчасовій непрацездатності 23 грудня 2019 року.
При цьому, оскільки листок непрацездатності серія АДК № 826162 є продовження листка №АДК №873185 (який містить позначку про сп`яніння) відповідачем правомірно січня прийнято рішення про відмову в призначенні допомоги від 17 січня 2020 року.
Стосовно тверджень позивачки щодо ненадання їй можливості надати пояснення, суд зазначає, що отримавши у лікарні листок непрацездатності позивачка була обізнана про наявність позначки про алкогольне сп`яніння, разом з тим, надаючи такий листок за місцем роботи будь-яких пояснень не надала.
При цьому, суд вважає, що належним чином внесений лікарем запис у листок непрацездатності про алкогольне сп`яніння має переважне значення перед поясненнями застрахованої особи при вирішенні Комісією питання про надання допомоги по тимчасовій втраті працездатності, тому навіть у разі подання пояснень, рішення про надання допомоги приймається на підставі листка непрацездатності.
Суд погоджується з твердженнями відповідача - 1 про те, що копія аналізу крові, що засвідчена лише ОСОБА_1 , не є належним доказом та не може слугувати підставою для прийняття рішення, без урахування позначки лікаря у листку непрацездатності про алкогольне сп`яніння.
Також в ході розгляду справи не знайшли свого підтвердження посилання позивачки на те, що прийняття рішення про відмову у призначенні допомоги є наслідком неприязних стосунків, які склалися між нею та безпосереднім керівником.
З урахуванням викладеного, суд дійшов висновку про відмову в задоволенні позовних вимог.
Оскільки у задоволенні позову відмовлено, підстави для задоволення позовної вимоги про стягнення моральної шкоди відсутні.
Відповідно до вимог ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат не здійснюється.
Керуючись положеннями Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову ОСОБА_1 до Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації, Фонду соціального страхування України, Комісії із соціального страхування Департаменту інвестиційно-інноваційного розвитку і зовнішніх відносин Донецької обласної державної адміністрації, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору: Комунальне некомерційне підприємство Слов`янської міської ради «Міська клінічна лікарня м. Слов`янськ» , Краматорське міське відділення управління виконавчої дирекції фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, стягнення моральної шкоди.
Вступна та резолютивна частина рішення проголошені у судовому засіданні 31 серпня 2020 року, у повному обсязі рішення виготовлено 9 вересня 2020 року.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Донецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Відповідно до пункту 3 розділу VІ Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя В.С. Дмитрієв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 31.08.2020 |
Оприлюднено | 11.09.2020 |
Номер документу | 91437355 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дмитрієв В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні