КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/1817/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Казанчук Г.П, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом фермерського господарства Сербин до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області та Державної податкової служби України про визнання протиправним й скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, -
ВИКЛАД ОБСТАВИН:
ФГ «Сербин» звернулось до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправними та скасувати рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 05.03.2020 року № 1477455 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.02.2020 року №1;
- зобов`язати ГУ ДПС у Кіровоградській області, зареєструвати податкову накладну від 13.02.2020 року № 1 на загальну суму 444999,60 гри., в тому числі ПДВ 74166,60 грн. в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Позов мотивовано тим, що при виконанні договору з реалізації продукції власного виробництва, укладеного позивачем з ТОВ Гермес-Трейдінг , складено податкову накладну № 1 від 13.02.2020 року на загальну суму 444999,60 гри., в тому числі ПДВ 74166,60 грн. і направлено її для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних. Однак реєстрацію податкової накладної було зупинено через те, що ПН/РК відповідає вимогам п.1 «Критеріїв ризиковості здійснення операцій» та запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивач зазначає, що пояснення та усі документи ним були надані, проте податковим органом було прийнято рішення від 05.03.2020 року № 1477455 про відмову у реєстрації цієї податкової накладної. Позивач не погоджується з вказаними рішеннями, стверджує, що господарська операція з продажу продукції власного виробництва, за якими складено податкову накладну, підтверджуються необхідними первинними документами, копії яких надавалися податковому органу.
Ухвалою судді від 09.06.2020 року відкрито спрощене позовне провадження без повідомлення (виклику) сторін, сторонам встановлено порядок та строки для виконання процесуальних дій (а.с.125).
Представник ГУ ДФС у Кіровоградській області подав відзив на позовну заяву (а.с.130-131), у якому позов не визнав. Стверджував про законність спірного рішення, посилаючись на те, що реєстрацію податкової накладної зупинено у зв`язку з тим, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання. Відтак, як вказує представник ГУ ДФС у Кіровоградській області, податкова накладна відповідає вимогам пункту 1 Критеріїв ризиковості платника податку , у зв`язку з цим платнику було запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Однак позивачем після зупинення реєстрації податкової накладної не наданий повний перелік документів, не надано копії первинних документів щодо формування податкового кредиту та податкових зобов`язань, транспортування та зберігання продукції з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, що відображено в Протоколі засідання комісії з питань зупинений реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 28 від 05.03.2020 року. З цих підстав просив суд у задоволенні позову відмовити.
Позивач скористався своїм процесуальним правом та надав суду відповідь на відзив відповідача (а.с.144-145), в якому зазначив, що з доводами, викладеними представником відповідача у відзиві, не погоджується, відзив вважає формальним і таким, що не спростовує жодного обґрунтування вимог позовної заяви. На його думку, відзив містить лише посилання на загальні норми Податкового кодексу України щодо регулювання процедури зупинення та відмови в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних. Водночас відзив не містить жодних доказів наявності підстав для застосування Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість в даному конкретному випадку, а відтак і правомірності оскаржуваного рішення ГУ ДПС у Кіровоградській області від 05.03.2020 року № 1477455 про відмову в реєстрації податкової накладної від 13.02.2020 року № 1. Також позивач стверджує, що посилання ж представника відповідача на не надання ФГ Сербин повного пакету документів щодо формування податкового кредиту та податкових зобов`язань є необґрунтоване, оскільки не підтверджене належними, допустимими, достовірними і достатніми доказами в розумінні статей 73-76 КАС України. Відтак, позовні вимоги підтримав в повному обсязі та просив суд їх задовольнити.
Ухвалою суду від 13.07.2020 року до участі у справі в якості другого відповідача залучено Державну податкову службу України ( 04053, м. Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) (а.с.149-150). Даною ухвалою суд встановив другому відповідачу порядок та строки для виконання процесуальних дій.
Представником Державної податкової служби України подано відзив на позов, який повністю відповідає змісту відзиву на позов, поданого ГУ ДПС у Кіровоградській області (а.с.157-158).
Позивачем подано відповідь на відзив Державної податкової служби України (а.с.163-164), який повністю відповідає змісту відповіді на відзив, поданого ГУ ДПС у Кіровоградській області.
Дослідивши докази і письмові пояснення сторін, викладені у заявах по суті справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд
В С Т А Н О В И В:
ФГ Сербин (код в ЄДРПОУ 33372292) з 26.12.2005 року зареєстроване як юридична особа, номер запису: 14401020000000111, та взяте на облік як платник податків (а.с.10-16).
З 11.01.2006 року позивач є платником ПДВ (індивідуальний податковий номер 333722911279), що підтверджується інформацією з реєстру платників податку на додану вартість (https://cabinet.sfs.gov.ua/registers/pdv).
Згідно відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом діяльності позивача є вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (основний) (код КВЕД: 01.11) (а.с.10-16).
Згідно договору поставки від 13.02.2020 року № ХА-787, укладеного ФГ з Сербин (постачальник) з ТОВ Гермес-Трейдінг (код в ЄДРПОУ 31867274) (покупець), постачальник зобов`язується поставити та передати у власність, а покупець прийняти та оплатити сільськогосподарську продукцію - кукурудзу 3 клас врожаю 2019 року, насипом відповідно до умов цього договору (а.с.107-108).
На виконання вимог вказаного вище договору, позивачем складено видаткову накладну від 13.02.2020 року № РН-0000001 (а.с.109) та податкову накладну від №1 від 13.02.2020 року (а.с.18).
Відповідно до пункту 5 договору поставки від 13.02.2020 року № ХА-787 постачальних зобов`язується передати товар на умова EXW (франко-зерновий склад) - Світловодський РТ Елеватор (склад), що розташований за адресою: 27500, Кіровоградська область, м. Світловодськ, вул. Лісозаводська, 1 А (а.с.107-108).
Суд убачає, що між позивачем та ТОВ Світловодський річковий термінал укладено договір №051 від 01.10.2019 року складського зберігання та надання послуг з приймання, підробки, сушіння, активного вентилювання та відвантаження (а.с.54). Згідно пункту 8 зазначеного договору продукція, передана позивачем на зберігання, зберігається на вказаному складні до 15.05.2020 року. Строк дії договору - повне його виконання (пункт 11 договору).
Факт передачі товару ТОВ Гермес-Трейдінг підтверджено довіреністю на отримання товару (а.с.110-111).
На підтвердження здійснення оплати суду надано копію виписки з про оплату товару на розрахунковий рахунок ФГ Сербин , без врахування суми ПДВ за податковою накладною №1 від 13.02.2020 року (а.с.112).
Позивач в електронній формі засобами телекомунікаційного зв`язку направив податкову накладну №1 від 13.02.2020 року на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних.
За результатами обробки вказаної податкової накладної автоматизованою системою "Єдине вікно подання електронних документів" відповідачем позивачу надіслано квитанцію про зупинення її реєстрації (а.с.19) відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України з причини: "ПН/РК від 13.02.2020 року №1 відповідає вимогам п.1 "Критеріїв ризиковості здійснення операції", запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування Єдиному реєстрі податкових накладних.".
У зв`язку з цим позивач направив до контролюючого органу пояснення та копії документів на підтвердження здійснення господарських операцій за податковою накладною (а.с.20-24, 25).
Комісією Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №1477455/33372292 від 05.03.2020 року про відмову у реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №1 від 13.02.2020 року (надалі спірне рішення, а.с.26).
Суд звертає увагу, що зазначене позивачем в позовних вимогах рішення № 1477455 від 05.03.2020 року є тим же рішенням Комісії Головного управління ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1477455/33372292 від 05.03.2020 року (в якому також вказано код в ЄДРПОУ 33372292 позивача).
ФГ "Сербин" подано скаргу на зазначене вище рішення (а.с.27), однак згідно квитанції №2 документ не прийнято, у зв`язку з порушенням строків звернення зі скаргою (а.с.28).
Не погоджуючись із вказаними рішеннями, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Отже, у даній справі рішення про відмову в реєстрації податкової накладної є предметом спору, який передано на розгляд адміністративного суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.
Порядок адміністрування податку на додану вартість встановлений розділом V Податкового кодексу України (надалі - ПК України).
Згідно з пунктом 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку зокрема з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно з пунктом 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Згідно з пунктом 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статі 201 ПК України).
Згідно з пунктом 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків: для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені; для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України.
Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.
Відсутність факту реєстрації платником податку - продавцем товарів/послуг податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних не дає права покупцю на включення сум податку на додану вартість до податкового кредиту та не звільняє продавця від обов`язку включення суми податку на додану вартість, вказаної в податковій накладній, до суми податкових зобов`язань за відповідний звітний період.
Постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 року затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (надалі - Порядок №1246).
За визначенням, наведеним у пункті 2 Порядку №1246, податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Згідно з пунктом 11 Порядку №1246 після накладення електронного цифрового підпису платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку. Примірник податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі зберігається у платника податку.
Відповідно до пунктів 12, 13, 14 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
За результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до цієї норми Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 11 грудня 2019 р. № 1165, якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Порядок №1165), який визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Вказана постанова Кабінету Міністрів України № 1165 від 11 грудня 2019 року набрала чинності з 01 лютого 2020 року.
Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної стало відсутність коду УКТЗЕД/ДКПП товару 1005 в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищую величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
У пункті 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій Порядку №1165 зазначено, що відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній / розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Саме дані обставини стали підставою для зупинення реєстрації податкової накладної.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (далі -Порядок № 520).
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
У пункті 5 Порядку № 520 визначений орієнтовний перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг» , «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Позивач надав повідомлення про подання пояснень та копій щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 13.02.2020 року №1 до яких долучив наявні у нього копії документів на підтвердження факту наявності у нього кукурудзи власного виробництва (а.с.20-24, 25).
Не зважаючи на наявні копії документі, долучених до пояснень, відповідач прийняв спірне рішення щодо відмови в реєстрації податкової накладної.
Як свідчить протокол засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 05.03.2020 року №28, спірне рішення прийняте з огляду на відсутність копій повного пакету документів, щодо формування податкового кредиту та податкових зобов`язань, транспортування та зберігання продукції з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки тощо (а.с.142-143).
з наданих до суду доказів, суд убачає, що позивач займається вирощуванням зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур вид діяльності за КВЕД 01.11, має у власності та орендує сільськогосподарську техніку в кількості необхідній для обробітку землі, орендовані земельні ділянки та приміщення для зберігання збіжжя (а.с.54-60, 119-122).
Для здійснення посівних робіт які відбувалися на весні 2019 року позивачем було закуплено у ТОВ Квадро Агро насіння кукурудзи МЕЛ-272 Р-І в кількості 0,225 тон, насіння кукурудзи Veritis в кількості 100 мішків на загальну суму 50000,40 грн., насіння кукурудзи Оржиця 237 МВ F 1 в кількості 18 мішків на загальну суму 1980 грн., насіння кукурудзи Агральп 260 в кількості 6 мішків на загальну суму 4800 грн., насіння кукурудзи ТАР-349 МВ F 1 в кількості 1 мішок на загальну суму 350 грн., насіння кукурудзи ТАР-349 МВ F 1 в кількості 10 мішків на загальну суму 3500 грн., насіння кукурудзи Данііл в кількості 0,6 тон на загальну суму 10800,00 грн., насіння кукурудзи Дн Пивиха в кількості 15 мішків на загальну суму 6000,12 грн., насіння кукурудзи МЕЛ-272 F-1 в кількості 0,25 тон на загальну суму 4200,00 грн., насіння кукурудзи Данііл в кількості 0,05 тон на загальну суму 950 грн., насіння кукурудзи ТАР-349 МВ F 1 в кількості 6 мішків на загальну суму 2100 грн., насіння кукурудзи Оржиця 237 МВ F 1 в кількості 15 мішків на загальну суму 1650,06 грн., насіння кукурудзи Фруктіс в кількості 16 мішків на загальну суму 27200 грн. та у ТОВ Торговий дім Агро- Вєнта - кукурудзу НС 2922 в кількості 20 пакунків на загальну суму 17199,99 грн. Крім того, суд убачає, що вирощування кукурудзи у 2019 року проводилось також з власного посівного матеріалу врожаю 2018 року, що підтверджується копіями документів (а.с.29-53).
Відповідно до довідок ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області (відділі у Світловодському районі) в обробітку ФГ "Сербин" знаходиться 194,8538 га та 15,2839 га, ріллі (а.с.113, 114).
Всі вище перераховані документи, як на думку суду, підтверджують факт наявності у позивача власної продукції.
Так, на підставі договору поставки від 13.02.2020 року № ХА-787 за наслідком якого складено податкову накладну, рішення щодо неприйняття якої оскаржено, позивачем відвантажено кукурудзу 3 класу урожаю 2019 року на склад ТОВ Світловодський річковий термінал та, згідно довіреності від13.02.2020 року №006114, здійснено її передачу ТОВ Гермес-Трейдінг (а.с.110-111). Факт оплати товару підтверджено копією виписки з про оплату товару на розрахунковий рахунок ФГ Сербин , без врахування суми ПДВ за податковою накладною №1 від 13.02.2020 року (а.с.112).
З наявних матеріалів справи вбачається, що первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентом, копії яких надані разом із поясненнями для прийняття рішення щодо реєстрації податкової накладної, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт реального виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань.
Так зокрема, урожай 2019 року (кукурудзу 3 класу) позивач зберігав на складі ТОВ Світловодський річковий термінал , щодо транспортування, суд зазначає, що товарно-транспортна накладна призначена для обліку руху товарно-матеріальних цінностей та розрахунків за їх перевезення автомобільним транспортом, тобто товарно-транспортна накладна є доказом, який підтверджує факт надання/отримання транспортних послуг, а не реальність господарської операції у цілому (Постанова Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 11 вересня 2018 року справа № 820/477/18, адміністративне провадження № К/9901/55969/18, від 11 вересня 2018 року справа № 815/6105/17, адміністративне провадження № К/9901/56987/18, від 11 вересня 2018 року справа №821/995/17, адміністративне провадження № К/9901/54216/18, від 11 вересня 2018 року справа № 823/2247/17, адміністративне провадження № К/9901/56440/18 тощо).
При цьому наведені у Квитанції висновки, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, суд вважає такими, що суперечать первинним бухгалтерським документам фінансово-господарських взаємовідносин позивача з ТОВ Гермес-Трейдінг , за наслідками яких була виписана податкова накладна, адже, відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016:2010, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 21.10.2015 року № 1329, реалізована кукурудза, відноситься до розділу Культури зернові (крім рису), бобові культури та насіння олійних культур за кодом УКТ ЗЕД 1005, як і було визначено в податковій накладній.
При цьому, у спірному рішенні відсутні конкретні посилання, якого саме документа на підтвердження господарських операцій, не вистачило податковому органу.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02 липня 2019 року у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
При юридичній оцінці рішень про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав невиконання ним вимог.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі незазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття такий акт не може вважатися правомірним.
Таким чином, з огляду відсутність конкретизації вимог контролюючого органу щодо надання документів (чіткий їх перелік), рішення про відмову в реєстрації податкової накладної не відповідає критерію обґрунтованості.
Правова позиція такого ж змісту щодо застосування вище наведених норм матеріального права вже була висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16 квітня 2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).
В той же час суд враховує той факт, що надані позивачем документи підтверджували фактичне наявності вирощеної продукції урожаю 2019 року та здійснення операції з передачою товару контрагенту, кількісні та вартісні показники цих операцій і були достатніми для реєстрації податкової накладної.
При цьому суд наголошує, що під час вирішення даної категорії спорів не підлягають дослідженню та аналізу обставини здійснення господарської операції, її реальність тощо, адже спір стосується виключно дотримання процедури реєстрації ПН в ЄРПН.
Щодо позову в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №1 від 13.02.2020 року в Єдиному реєстрі податкових накладених днем її прийняття, суд зазначає таке.
Відповідно до пункту 28 Порядку №117, податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідні положення містить і Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246.
Так, відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
За таких обставин та враховуючи той факт, що рішення про відмову в реєстрації податкових накладних від 05 березня 2020 року № 1477455/33372292 визнано судом протиправними та скасовано, з урахуванням положень пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246, а також абзацу 9 пункту 201.10 статті 201 Податкового кодексу України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог щодо зобов`язання Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.02.2020 року № 1 датою її фактичного отримання контролюючим органом - 25.02.2020 року.
Частинами 1 та 2 статті 6 КАС України встановлено, що суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права. Суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.
Статтею 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» передбачено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Так, Європейський суд з прав людини у пункті 50 рішення від 13 січня 2011 року (остаточне) по справі "Чуйкіна проти України" (case of Chuykina v. Ukraine) (Заява № 28924/04) зазначив, що суд нагадує, що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює "право на суд", в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21.02.1975 у справі "Голдер проти Сполученого Королівства" (Golder v. the United Kingdom), пп. 2836, Series A № 18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункті 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати "вирішення" спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для п. 1 ст. 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах "Мултіплекс проти Хорватії" (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10.07.2003, та "Кутіч проти Хорватії" (Kutic v. Croatia), заява № 48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).
В даному випадку, зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначену податкову накладну є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та є належним способом захисту порушеного права.
Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
На думку суду, позивач надав належні та допустимі докази в обґрунтування заявлених ним позовних вимог щодо визнання протиправним та скасування спірного рішення та зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну, в той час як відповідачі, як суб`єкти владних повноважень, покладений на них обов`язок доказування правомірності прийняття оскаржуваних рішень з урахуванням вимог, встановлених частиною 2 статті 19 Конституції України та частиною 2 статті 2 КАС України, не виконали, а тому, беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані сторонами докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.
Відповідно до пункту 5 частини 1 статті 244 КАС України, під час ухвалення рішення суд вирішує як розподілити між сторонами судові витрати.
Частинами 1 статті 139 КАС України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до частини 1 статті 132 КАС України судові витрати складаються із судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи.
Позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір в сумі 4204 грн., що підтверджується платіжним дорученням №248 від 28.05.2020 року (а.с.9), а відтам зазначена сума підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Кіровоградській області.
Керуючись статтями 9, 139, 242-246, 250, 251, 255, 268, 269, 287 КАС України, суд,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов фермерського господарства Сербин (с. Павлівка, Світловодський район, Кіровоградська область, 27519; код в ЄДРПОУ 33372292) до Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (вул. Велика Перспективна, 55, м. Кропивницький, 25006; код в ЄДРПОУ 43142606) та Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053; код в ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним й скасування рішення, зобов`язання вчинити дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Кіровоградській області в особі Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1477455/33372292 від 05 березня 2020 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, складену фермерським господарством Сербин №1 від 13 лютого 2020 року днем її прийняття, а саме 25 лютого 2020 року.
Стягнути на користь фермерського господарства Сербин (код в ЄДРПОУ 33372292) судові витрати по сплаті судового збору в сумі 4204 гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області (код в ЄДРПОУ 43142606).
Копію рішення суду надіслати учасникам справи.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 08.09.2020 |
Оприлюднено | 11.09.2020 |
Номер документу | 91438126 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.П. Казанчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні