Рішення
від 03.09.2020 по справі 120/2801/20-а
ВІННИЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

м. Вінниця

03 вересня 2020 р. Справа № 120/2801/20

Вінницький окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді: Жданкіної Наталії Володимирівни,

за участю:

секретаря судового засідання: Волощук А.М.,

представників позивача: Піпко А.М., Шевчук О.П.,

представника відповідача: Годованюка А.О.,

представника третьої особи; Іванова Ю.В.,

свідка: ОСОБА_1 ,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Войнашівської сільської ради Барського району Вінницької області до Вінницької обласної державної адміністрації, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,

в с т а н о в и в :

До Вінницького окружного адміністративного суду звернулась Войнашівська сільська рада Барського району Вінницької області (далі - позивач, Войнашівська с/р) з адміністративним позовом до Вінницької обласної державної адміністрації (далі - відповідач, Вінницька ОДА), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідача: Кабінет Міністрів України (далі - третя особа, КМУ) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії.

Обґрунтовуючи позовні вимоги представник відповідача зазначив, що у 2019, з дотриманням чинної на той час Методики формування спроможних територіальних громад Вінницької області (Постанова КМУ від 08.04.2015 за №214), Войнашівська, Матейківська та Митківська територіальні громади добровільно об`єднались в об`єднану територіальну громаду. На території відповідної ОТГ 22.12.2019 відбулись вибори депутатів сільської ради, а розпорядженням КМУ №91-р від 05.02.2020 "Про визнання спроможними ОТГ" затверджено Перелік спроможних ОТГ до якого, окрім інших, включено Войнашівську ОТГ. Разом з тим Вінницькою ОДА, в порушення вимог Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", під час формування проекту Перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який згодом листом № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 подано на розгляд Кабінету Міністрів України, включено Войнашівську територіальну громаду (с. Войнашівка, с-ще Бар, с. Заможне, с. Канюшицьке, с. Мирне, с. Міжлісся, с. Пляцина). Матейківську територіальну громаду (с. Матейків, с. Мурашка, с. Павлівка, с. Трудолюбівка), Митківську територіальну громаду (с. Митки, с. Киянівка) Барського району Вінницької області до складу Барської міської об`єднаної територіальної громади.

Такі дії відповідача, на переконання представника позивача порушують права та інтереси Войнашівської ОТГ, утвореної внаслідок волевиявлення мешканців територіальних громад, що увійшли в ОТГ, та зумовили звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 30.06.2020 відкрито провадження у справі та вирішено здійснювати її розгляд в порядку загального позовного провадження з проведенням підготовчого судового засідання призначене на 20.07.2020.

Ухвалою від 20.07.2020 до участі у справу в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача залучено Кабінет Міністрів України. Також, з метою належного повідомлення третьої особи про розгляд даної адміністративної справи та надання часу для формування власних письмових пояснень підготовче судове засідання відкладено на 05.08.2020.

Ухвалою від 05.08.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання, за клопотанням представника відповідача, підготовче судове засідання відкладено на 20.08.2020.

В підготовчому судовому засіданні 20.08.2020 оголошено перерву до 27.08.2020.

Ухвалою від 27.08.2020 задоволено заяву представника відповідача про виклик свідка. Вирішено викликати у судове засідання як свідка: директора відокремленого підрозділу "Центр розвитку місцевого самоврядування" Левченко Олега Васильовича.

Також, ухвалою від 27.08.2020, постановленою без виходу до нарадчої кімнати, із занесенням до протоколу судового засідання закрито підготовче засідання та призначено розгляд справи по суті 02.09.2020.

В судовому засіданні представники позивача позовні вимоги в редакції від 05.08.2020 (заява про уточнення позовних вимог від 05.08.2020 за вх. №21408,), підтримали з підстав наведених у позовній заяві, а також усних пояснень наданих під час судового розгляду справи.

Представник відповідача в судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог заперечив, просив в задоволені позову відмовити покликаючись на мотиви наведені у відзиві на позовну заяву від 15.07.2020 за вх. №19060, а також в усних поясненнях наданих по суті заявлених позовних вимог. Зокрема зазначив, що вважає вимоги позивача необґрунтованими, безпідставними та такими, що не підлягають задоволенню, оскільки на його переконання позивачем належним чином не обґрунтовано, якім саме чином прийнятий проект перспективного плану порушує права Войнашівської ОТГ. Вказав, що позивач не зобов`язаний на виконання перспективного плану формування територій громад Вінницької області вчиняти будь які дії чи приймати відповідні рішення. Від так, на переконання представника Вінницької ОДА, відсутні підстави визнавати порушення зазначеним перспективним планом прав позивача.

Крім того, у поданому відзиві представник відповідача зауважив, що визначення участі територіальної громади в формі консультацій вказує на дорадчий характер такої участі. Наслідками зазначених консультацій є визначення потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади. Відповідно, перспективний план формування територій громад є лише планом, а не обов`язковим до виконання рішенням відносно вчинення будь яких юридично значущих дій спрямованих на об`єднання чи приєднання з/до іншими територіальними громадами, оскільки в силу положень закону об`єднання територіальних громад є добровільним і здійснюється на підставі рішення відповідної ради.

З метою врахування інтересів утвореної Войнашівської об`єднаної територіальної громади та інших територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану та відповідно до вимог п. 13 Методики робочою групою з проведення консультацій із громадськістю та органами місцевого самоврядування щодо формування спроможних територіальних громад області 30.01.2020 проведено консультацію з представниками Войнашівської об`єднаної територіальної громади Барського району, на якій розглядались питання створення об`єднаних територіальних громад у Барському районі та фінансової спроможності Войнашівської об`єднаної територіальної громади (протокол додається).

Відповідно до протоколу від 30.01.2020 за №3 робочої групи з проведення консультацій із громадськістю та органами місцевого самоврядування щодо формування спроможних територіальних громад вирішено питання щодо змін у проекті перспективного плану формування територій громад, в частині Барського району внести на розгляд комісії при Міністерстві розвитку громад та територій України стосовно проведення консультативних зустрічей щодо перспективного плану формування територій громад Вінницької області.

Таким чином відповідач вважає, що Вінницькою ОДА дотримано вимог пунктів 13-14 Методики формування спроможних територіальних громад, затвердженої КМУ від 08.04.2015 за №214 (далі - Методика). При цьому, зауважив, що Войнашівська об`єднана територіальна громада не відповідає критеріям встановленим пунктом 6 Методики, оскільки с. Войнашівка перебуває в близькості до районного центру - м. Бар та по факту є його передмістям (відстань між адміністративними центрами вищезазначених об`єднаних територіальних громад становить лише 7,6 км).

Тому, враховуючи вищезазначене, у Перспективному плані, в частині Барського району передбачено укрупнення Барської та Войнашівської об`єднаних територіальних громад в Барську об`єднану територіальну громаду з адміністративним центром у м. Бар.

Одночасно представник відповідача зазначив, що одним з головних принципів об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, згідно зі статтею 2 Закону № 157-VIII, є принцип добровільності, який передбачає утворення добровільного об`єднання територіальних громад в будь якій конфігурації та з дотриманням умов добровільного об`єднання територіальних громад, встановлених статтею 4 вказаного Закону, а відтак перспективний план об`єднання територіальних громад Вінницької області в редакції затвердженої розпорядженням Кабінету Міністрів України від 06.05.2020 № 512-р не є перешкодою для добровільного об`єднання Войнашівської громади у іншому форматі чи взагалі відмовою від такого об`єднання.

Представник третьої особи в судовому засіданні щодо заявлених позовних вимог також заперечив, просив в задоволені позову відмовити покликаючись на мотиви наведені у письмових поясненнях від 27.07.2020 за вх. №20182, які є аналогічними тим, що навів відповідач у відзиві на позовну заяву.

Також, в судовому засіданні 02.09.2020 допитано в якості свідка директора відокремленого підрозділу "Центр розвитку місцевого самоврядування" ОСОБА_1 , який приймав безпосередню участь у формуванні проекту перспективного плану об`єднання територіальних громад Вінницької області та брав участь у консультаціях які проводились між Вінницькою ОДА та представниками територіальних громад.

Показами свідка підтверджено факт проведення консультацій між Войнашівською ОТГ та Вінницькою ОДА. При цьому, свідок не зміг повідомити точну дату проведення відповідних консультацій з позивачем, покликаючись на велику кількість проведених консультацій з представниками й інших територіальних громад.

При цьому, наголошуючи на тому, що це є його особиста думку, вказав, що формування Войнашівської ОТГ у тому вигляді, який мав місце наприкінці 2019 року, з огляду на малу відстань від районного центру (м. Бар), є економічно недоцільним, адже потребує формування в селі Войнашівка потужної інфраструктури. яка вже створена в м. Бар. Також, зазначив, що включення Войнашівської, Матейківської та Митківської територіальних громад до складу Барської ОТГ не порушує прав Войнашівської ОТГ, оскільки остання залишається діючою до проведення планових виборів в територіальні громади.

Суд, заслухавши пояснення та доводи представників сторін, покази свідка, вивчивши матеріали справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності встановив наступні обставини.

Рішеннями 42 сесії Войнашівської сільської ради 7 скликання Про добровільне об`єднання територіальних громад від 09.09.2019, 29 сесії Митківської сільської ради 7 скликання Про добровільне об`єднання територіальних громад від 04.09.2019, 37 сесії Матейківської сільської ради 7 скликання Про добровільне об`єднання територіальних громад від 05.09.2019, вирішено об`єднатись з територіальними громадами: сіл Матейків, Марашка, Трудолюбівка, Павлівка Матейківської сільської ради; сіл Войнашівка, Заможне, Мирне, Пляцина, Затоки, Каноницьке Міжлісся, селище Бар Войнашівської сільської ради в Войнашівську ОТГ (а.с. 28-34).

Розпорядженням Вінницької обласної державної адміністрації № 727 від 20.09.2019 затверджено, такі що додаються висновки щодо відповідності Конституції та законом України проектів вищевказаних рішень (а.с. 37).

В подальшому, за наслідком розгляду подання Вінницької ОДА, з врахуванням висновків постійної комісії обласної Ради з питань місцевого самоврядування та адміністративного устрою, євроінтеграції, міжнародного і міжрегіонального співробітництва, рішенням 39 сесії 7 скликання Вінницької обласної ради № 879 від 26.09.2019 вирішено внести до рішення 37 сесії обласної Ради 7 скликання від 05.03.2019 за № 785 Про схвалення у новій редакції перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині формування об`єднаних територіальних громад Вінницької області зміни, згідно з додатками 1-8, що додаються. В додатку № 8 зазначена Войнашівська сільська об`єднана територіальна громада та додано її паспорт з відповідними показниками, що підтверджують спроможність даної ОТГ (а.с. 38-41).

22.12.2019 відбулись перші вибори депутатів Войнашівської сільської ради, на яких сільським головою обрано ОСОБА_2 .

Розпорядженням Кабінету Міністрів України № 91-р від 05.02.2020 Про визнання спроможними об`єднаних територіальних громад затверджено Перелік спроможних територіальних громад, зокрема Вінницька область, Войнашівська об`єднана територіальна громада, с. Войнашівка, Барський район (а.с. 43).

В подальшому, на виконання пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24 січня 2020 року № 34 Про внесення змін до Методики формування спроможних територіальних громад щодо приведення затверджених перспективних планів формування територіальних громад у відповідність із зазначеною постановою Вінницька ОДА супровідним листом від 14.02.2020 за № 01.01-06/1123 подала на затвердження КМУ проект перспективного плану формування територіальних громад Вінницької області, яким передбачено створення Барської міської об`єднаної територіальної громади до складу якої, окрім інших, включено Войнашівську, Матейківську та Митківську територіальні громади Барського району Вінницької області (а.с. 60-65).

Не погоджуючись із вищезазначеними діями відповідача в частині включення Войнашівської, Матейківської, Митківської територіальних громад Барського району Вінницької області до складу Барської міської ОТГ в проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який листом № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 внесено на розгляд Кабінету Міністрів України, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступного.

У відповідності до вимог пункту 3 частини 1 статті 244 КАС України, визначаючи яку правову норму слід застосувати до спірних правовідносин суд зазначає, що при вирішенні даної справи керується нормами Законів та підзаконних нормативно-правових актів в тій редакції, яка чинна на момент виникнення чи дії конкретної події, обставини і врегулювання відповідних відносин.

Відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад врегульовані Законом України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" від 05 лютого 2015 року №157-VIII (далі - Закон №157-VIII).

Згідно статті 2 Закону №157-VIII добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких принципів: 1) конституційності та законності; 2) добровільності; 3) економічної ефективності; 4) державної підтримки; 5) повсюдності місцевого самоврядування; 6) прозорості та відкритості; 7) відповідальності.

Частиною 1 статті 4 Закону №157-VIII встановлено, що добровільне об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст здійснюється з дотриманням таких умов:

1) у складі об`єднаної територіальної громади не може існувати іншої територіальної громади, яка має свій представницький орган місцевого самоврядування;

2) територія об`єднаної територіальної громади має бути нерозривною, межі об`єднаної територіальної громади визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об`єдналися;

3) об`єднана територіальна громада має бути розташована в межах території Автономної Республіки Крим, однієї області;

4) при прийнятті рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад беруться до уваги історичні, природні, етнічні, культурні та інші чинники, що впливають на соціально-економічний розвиток об`єднаної територіальної громади;

5) якість та доступність публічних послуг, що надаються в об`єднаній територіальній громаді, не можуть бути нижчими, ніж до об`єднання.

Законом України від 05.12.2019 року №348-ІХ "Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей", частину першу статті 4 доповнено пунктом 6, за змістом якого об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області.

Адміністративним центром об`єднаної територіальної громади визначається населений пункт (село, селище, місто), який має розвинуту інфраструктуру і, як правило, розташований найближче до географічного центру території об`єднаної територіальної громади (частина 2 статті 4 Закону №157-VIII).

Відповідно до вимог статті 5 Закону №157-VIII ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).

Як вбачається з матеріалів справи, втілюючи волю мешканців Войнашівської, Матейківської та Митківської територіальних громад, останні наприкінці 2019 року об`єднались в об`єднану територіальну громаду. Відповідне волевиявлення знайшло своє відображення в прийнятому за наслідком проведених перших виборів селищного голови Войнашівської ОТГ рішення про обрання селищним головою ОСОБА_2 .

Разом з тим, на переконання представників позивача, сформований відповідачем проект перспективного плану, прийнятий без врахування вищенаведеного волевиявлення громадян щодо бажання перебувати у складі Войнашівської ОТГ, що свідчить про недотримання принципу добровільності об`єднання територіальних громад.

Надаючи оцінку відповідним твердженням сторони позивача суд враховує, що правовою основою взаємодії Вінницької ОДА з органами місцевого самоврядування, територіальними громадами є Конституція України, Закони України Про місцеве самоврядування в Україні , Про добровільне об`єднання територіальних громад , Методика формування спроможних територіальних громад тощо.

Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їхні посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

В статті 140 Конституції України визначено, що місцеве самоврядування є правом територіальної громади - жителів села чи добровільного об`єднання у сільську громаду жителів кількох сіл, селища та міста - самостійно вирішувати питання місцевого значення в межах Конституції і законів України.

Місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.

Частиною другою статті 6 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальні громади в порядку, встановленому законом, можуть об`єднуватися в одну сільську, селищну, міську територіальну громаду, утворювати єдині органи місцевого самоврядування та обирати відповідно сільського, селищного, міського голову.

Як вже зазначалось вище, 20.12.2019 набрав чинності Закон України від 05.12.2019 за № 348-1X Про внесення змін до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" щодо спрощення процедури затвердження перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, областей , який цей перелік доповнив пунктом такого змісту: 6) об`єднання територіальних громад здійснюється відповідно до перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим, області .

Згідно положень ст. 11 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України.

Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.

Як наслідок, враховуючи, що на даний час закон про адміністративно-територіальний устрій України не прийнятий, Кабінет Міністрів України наділений повноваженнями щодо визначення адміністративних центрів територіальних громад та територій територіальних громад шляхом затвердження перспективних планів територій громад.

Таким чином, затверджений розпорядженням Кабінету Міністрів України за поданням відповідача Перспективний план формування територій громад Вінницької області безпосередньо впливає на права та обов`язки позивача, оскільки встановлює обов`язкову процедуру утворення об`єднаних територіальних громад і змінює правовий статус позивача, передбачає проведення виборів до місцевих рад згідно існуючого Перспективного плану.

З огляду на викладене, суд критично оцінює твердження сторони відповідача щодо відсутності впливу (позитивного або негативного) на права та інтереси діючої Войнашівської ОТГ, утвореної у межах та у спосіб визначений Законом №157-VIII (в редакції чинній на час утворення ОТГ) сформованого Вінницькою ОДА проекту Перспективного плану в редакції від 14.02.2020.

Згідно ч. 1 ст. 11 Закону Про добровільне об`єднання територіальних громад перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області.

Відповідно до п. 4 Методики, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад.

В ст. 8 Закону України Про добровільне об`єднання територіальних громад передбачено, що об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 цього Закону.

Згідно ч. 4 вказаної статті Закону Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.

У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.

У разі встановлення невідповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація повертає його на доопрацювання у порядку, встановленому цим Законом.

У разі прийняття сільськими, селищними, міськими радами рішень про добровільне об`єднання територіальних громад, а також у разі підтримки добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі сільський, селищний, міський голова територіальної громади, в якій ініційовано питання про добровільне об`єднання територіальних громад, звертається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласної державної адміністрації з пропозицією звернутися до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.

Про таке звернення Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація одночасно інформує Верховну Раду України, Верховну Раду Автономної Республіки Крим, відповідні обласні ради, відповідні ради, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад.

Як вбачається з матеріалів даної адміністративної справи рішення Войнашівської, Митківської та Матейківської сільських рад про добровільне об`єднання їх територіальних громад у Войнашівську ОТГ відповідають Конституції та законам України, (відповідна обставина не заперечувалось всіма сторонами справи), Вінницькою ОДА прийнято відповідні висновки, що затверджені її розпорядженням, у Войнашівській ОТГ були призначені та проведені перші вибори, обрано її депутатів, голову, та здійснюється діяльність об`єднаної територіальної громади.

Також суд враховує, що згідно пункту 4 Методики формування спроможних територіальних громад в редакції постанови Кабінету Міністрів України № 34 від 24.01.2020 вказано, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених, відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад", об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць проект перспективного плану.

Таким чином, Методика формування спроможних територіальних громад не передбачає можливості включення в Перспективний план формування територій громад області однієї утвореної об`єднаної територіальної громади до іншої утвореної територіальної громади, проте вказує на обов`язковість формування проекту Перспективного плану з урахуванням вже утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад.

Разом з тим, зміст проекту Перспективного плану, направленого листом від 14.02.2020 за № 01.01-06/1123 на затвердження КМУ, свідчить про те, що Вінницькою ОДА під час його формування не дотримано вимог п. 4 Методики, оскільки замість включення до Перспективного плану вже сформованої ОТГ, відповідач включив Войнашівську, Матейківську та Митківську територіальні громади Барського району Вінницької області до Барської міської об`єднаної територіальної громади.

Встановлені обставини свідчать, що наступне:

- по перше: внаслідок вчинення оскаржуваних дій створюється Барська міська об`єднана територіальна громада з територіальних громад позивача, всупереч волевиявленню мешканців відповідних громад, тобто у недобровільний спосіб;

- по друге: поданий на затвердження КМУ Перспективний план розроблений з порушенням вимог п. 4 Методики, а саме без врахування того, що Войнашівська ОТГ є вже сформованою та діючою об`єднаною територіальною громадою.

Поряд із цим, суд критично оцінює доводи представника відповідача щодо неспроможності позивача, адже згідно розпорядження КМУ №91-р від 02.02.2020, яке не скасоване та залишається чинним, Войнашівську ОТГ визнано спроможною об`єднаною територіальною громадою, в той час як відповідачем під час розгляду справи не надано доказів протилежного.

Також, суд не погоджується з аргументацією сторони відповідача в частині недотримання п. 6 Методики при утворенні Войнашівської ОТГ, адже с. Войнашівка перебуває в близькості до районного центру (м. Бар) та по факту є його передмістям, з огляду на наступне.

Так, в п. 6 Методики передбачено, що потенційні адміністративні центри спроможних територіальних громад визначаються у такій послідовності:

1) міста обласного значення та населені пункти - адміністративні центри районів.

Зони доступності таких потенційних адміністративних центрів визначаються на відстані не більш як 20 кілометрів автомобільними дорогами загального користування. Відстань може бути збільшена до 25 кілометрів у разі, коли чисельність населення спроможної територіальної громади в зоні віддаленості від потенційного адміністративного центру більш як 20 кілометрів становить не більш як 10 відсотків загальної чисельності населення такої громади. Така відстань може бути зменшена у разі відсутності автомобільних доріг загального користування чи з урахуванням особливостей рельєфу, що унеможливлює сполучення (ріки без мостів, гори).

Зони доступності потенційних адміністративних центрів спроможних територіальних громад визначаються з урахуванням доступності публічних послуг у відповідних сферах, зокрема часу прибуття для надання швидкої медичної допомоги у невідкладних випадках та пожежної допомоги, що не повинно перевищувати 20 хвилин;

2) населені пункти (села, селища, міста), які раніше мали статус адміністративних центрів районів та розташовані на відстані більш як 20 кілометрів автомобільними дорогами загального користування від міст обласного значення, населених пунктів - адміністративних центрів районів та зон їх доступності.

Зони доступності таких потенційних адміністративних центрів визначаються відповідно до підпункту 1 цього пункту.

У разі розташування в зоні доступності потенційного адміністративного центру спроможної територіальної громади, визначеного відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, населеного пункту (села, селища, міста), який має відповідні кадрові ресурси, фінансове забезпечення та розвинуту інфраструктуру (зокрема, на території якого є заклад загальної середньої освіти I-III ступеня, медична амбулаторія, проживає не менш як 250 дітей шкільного і 100 дітей дошкільного віку), такий населений пункт може бути визначений потенційним адміністративним центром спроможної територіальної громади;

3) інші населені пункти (села, селища, міста), територія яких не охоплюється зонами доступності потенційних адміністративних центрів, визначених відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, які розташовані на відстані не менш як 20 кілометрів автомобільними дорогами загального користування від таких потенційних адміністративних центрів та частково забезпечені інфраструктурою.

У разі наявності на території, яка не охоплюється зонами доступності потенційних адміністративних центрів, визначених відповідно до підпунктів 1 і 2 цього пункту, більш як одного населеного пункту, який може бути визначений потенційним адміністративним центром, перевага надається тому, що має найбільш розвинуту інфраструктуру.

Аналіз змісту наведеного пункту Методики дає можливість стверджувати, що останній має лише рекомендаційний характер та не містить жодних заборон щодо розташування центрів ОТГ на близькій відстані.

Крім того, суд враховує, що під час формування Войнашівської ОТГ у 2019 році пункт 6 Методики мав аналогічний зміст, однак не був перешкодою для добровільного об`єднання Войнашівської, Матейківської та Митківської територіальних громад в ОТГ, про що свідчить прийняте Вінницькою ОДА розпорядження від 20.09.2019 за № 727 "Про затвердження висновків щодо відповідності Конституції та законом України проектів рішень окремих сільських рад Барського району щодо добровільного об`єднання в ОТГ".

Відповідно до статті 6 Кодексу адміністративного судочинства України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Частиною 1 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюється на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості, а частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, коли судом здійснюється розгляд справ про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, у яких обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

На виконання цих вимог відповідачем, як суб`єктам владних повноважень, не надано суду належних і достатніх доказів, які б спростовували твердження позивача.

З огляду на встановлені фактичні обставини справи суд дійшов до переконання щодо протиправності дій відповідача в частині включення Войнашівської, Матейківської, Митківської територіальних громад Барського району Вінницької області до складу Барської міської ОТГ в проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який листом № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

З метою відновлення порушених прав та інтересів Войнашівської ОТГ суд вважає за необхідне зобов`язати Вінницьку ОДА внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Войнашівської, Матейківської, Митківської територіальних громад Барського району Вінницької області до складу Войнашівської сільської об`єднаної територіальної громади з адміністративним центром у с. Войнашівка Барського району Вінницької області.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог, системного аналізу положень законодавства України та доказів, наявних в матеріалах справи, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог в повному обсязі.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд вказує, що відповідно ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

В даному випадку суд враховує, що звернення Войнашівської сільської ради до суду з даним адміністративним позовом зумовлено не виконанням владних управлінських функцій, а спрямовано на захист, як юридичної особи, порушених прав та інтересів з боку суб`єкта владних повноважень - Вінницької ОДА.

Відтак, враховуючи, приписи ч. 1 ст. 139 КАС України, понесені позивачем у даній справі судові витрати підлягають відшкодуванню в повному розмірі за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької обласної державної адміністрації сплачений.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 75, 76, 77, 90, 94, 139, 241, 245, 246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

в и р і ш и в :

Адміністративний позов задовольнити.

Визнати протиправними дії Вінницької обласної державної адміністрації щодо включення Войнашівської територіальної громади (с. Войнашівка, с-ще Бар, с. Заможне, с. Канюшицьке, с. Мирне, с. Міжлісся, с. Пляцина), Матейківської територіальної громади (с. Матейків, с. Мурашка, с. Павлівка, с. Трудолюбівка), Митківської територіальної громади (с. Митки, с. Киянівка) Барського району Вінницької області до складу Барської міської об`єднаної територіальної громади в проекті перспективного плану формування територій громад Вінницької області, який листом № 01.01-06/1123 від 14.02.2020 внесено на розгляд Кабінету Міністрів України.

Зобов`язати Вінницьку обласну державну адміністрацію внести на розгляд Кабінету Міністрів України проект перспективного плану формування територій громад Вінницької області в частині включення Войнашівської територіальної громади (с. Войнашівка, с-ще Бар, с. Заможне, с. Канюшицьке, с. Мирне, с. Міжлісся, с. Пляцина), Матейківської територіальної громади (с. Матейків, с. Мурашка,с. Павлівка, с. Трудолюбівка), Митківської територіальної громади (с. Митки, с. Киянівка) Барського району Вінницької області до складу Войнашівської сільської об`єднаної територіальної громади з адміністративним центром у с. Войнашівка Барського району Вінницької області.

Стягнути на користь Войнашівської сільської ради Барського району Вінницької області (код ЄДРПОУ 04329263) за рахунок бюджетних асигнувань Вінницької обласної державної адміністрації сплачений при звернені до суду судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячи сто дві гривні 00 коп.).

Рішення суду першої інстанції набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.

Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Войнашівська сільська рада Барського району Вінницької області (вул. Вокзальна, 1, с. Войнашівка, Барський район, Вінницька область, 23031, код ЄДРПОУ 04329263)

Вінницька обласна державна адміністрація (вул. Соборна, 70, м. Вінниця, 21050, код ЄДРПОУ 20089290)

Кабінет Міністрів України (вул. Грушевського, 12/2, м. Київ, 01018, код ЄДРПОУ відсутній)

Повний текст рішення виготовлено та підписано: 11.09.2020

Суддя Жданкіна Наталія Володимирівна

СудВінницький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2020
Оприлюднено14.09.2020
Номер документу91476701
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —120/2801/20-а

Постанова від 28.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Постанова від 28.01.2021

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 19.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 02.11.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 19.10.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Шидловський В.Б.

Ухвала від 05.10.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Рішення від 03.09.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Вінницький окружний адміністративний суд

Жданкіна Наталія Володимирівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні