ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
11 вересня 2020 року м. ПолтаваСправа № 440/4993/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Чеснокової А.О.,
за участі:
секретаря судового засідання - Безеги А.А.,
представників відповідача - Святогора О.А., Феліпас В.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
10 вересня 2020 року позивач звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району, в якій просить суд:
визнати протиправною та скасувати постанову Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року;
зобов`язати Новоселівську сільську територіальну виборчу комісію Полтавського району прийняти рішення про утворення багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоселівської сільської ради у відповідності до вимог статей 8, 192, 199 Виборчого кодексу України з мінімально можливими відхиленнями від орієнтовної середньої кількості виборців, що припадає на кожний мандат.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що спірне рішення відповідача порушує його виборчі права та інтереси щодо участі у виборчому процесі, оскільки багатомандатні виборчі округи, утворені Новоселівською сільською територіальною виборчою комісією Полтавського району у спосіб, визначений постановою № 1 від 06 вересня 2020 року, не відповідають принципу рівноправності голосів виборців у багатомандатних виборчих округах.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 10 вересня 2020 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі, у відповідача витребувано докази.
У встановлений судом строк відповідач надав відзив на позов, у якому не заперечував факту наявності диспропорції у кількості виборців в утворених спірним рішенням багатомандатних виборчих округах, однак пояснив, що таке порушення пропорційності зумовлене об`єктивними причинами, пов`язаними з фактичними межами населених пунктів, технічними та матеріальними обставинами.
Позивач у судове засідання не з`явився, надав суду клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Представники відповідача в судовому засіданні проти задоволення позову заперечували з мотивів, викладених у відзиві на позов.
Дослідивши матеріали позовної заяви, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
ОСОБА_1 проживає в с. Терентіївка Полтавського району, що підтверджується відомостями її паспорта про місце реєстрації, а відтак в силу частини другої статті 273 КАС України має статус суб`єкта оскарження постанови Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року.
06 вересня 2020 року відповідач постановою Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року утворив 6 багатомандатних виборчих округів, визначено їх межі та присвоєно порядкові номери, а також встановлено кількість мандатів, що розподіляються на кожному з багатомандатних виборчих округів.
За результатами ознайомлення зі змістом зазначеної постанови позивач разом із іншими виборцями Новоселівської сільської ради висловив свою незгоду з рішенням відповідача в частині визначення меж багатомандатних виборчих округів з мотивів непропорційності розподілу кількості виборців в округах, шляхом направлення на адресу відповідача відповідного звернення.
Незгода із постановою Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року, а також відсутність реакції на звернення виборців Новоселівської сільської ради з боку відповідача стали підставою для звернення позивача до суду з цим позовом.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Гарантії права громадян на участь у виборах, регулювання підготовки та проведення виборів Президента України, народних депутатів України, депутатів Верховної Ради Автономної Республіки Крим, обласних, районних, сільських, селищних, міських, районних у містах рад, сільських, селищних, міських голів визначаються Виборчим кодексом України.
За змістом частин першої, другої, третьої та четвертої статті 7 Виборчого кодексу України вибори в Україні є загальними. Право голосу мають громадяни України, яким на день голосування виповнилося 18 років; не має права голосу громадянин, визнаний судом недієздатним; громадяни України, які мають право голосу, є виборцями; підставою реалізації виборцем свого права голосу на виборах є його включення до списку виборців на виборчій дільниці відповідно до цього Кодексу.
Положеннями частин шостої та восьмої зазначеної норми передбачено, що належність громадянина до відповідної територіальної громади та проживання його на відповідній території визначаються його виборчою адресою (крім випадків, передбачених законом); будь-які прямі чи непрямі привілеї або обмеження виборчих прав громадян України за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, інвалідності та стану здоров`я, за мовними або іншими ознаками забороняються; не допускаються обмеження щодо участі громадян України у виборчому процесі, крім обмежень, передбачених Конституцією України та цим Кодексом.
Відповідно до частини першої статті 192 Виборчого кодексу України вибори депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) про водяться за мажоритарною системою відносної більшості в багатомандатних виборчих округах, на які поділяється територія відповідної територіальної громади. У кожному такому окрузі може бути обрано не менше двох і не більше чотирьох депутатів.
Територіальну організацію виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) врегульовано статтею 199 Виборчого кодексу України.
За правилами частини першої статті 199 Виборчого кодексу України систему територіальної організації виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч) складають: 1) багатомандатні виборчі округи; 2) виборчі дільниці.
Частинами другою та третьою зазначеної норми передбачено, що з метою обрання депутатів сільської, селищної, міської ради (територіальної громади з кількістю виборців до 10 тисяч) територія відповідної громади поділяється на багатомандатні виборчі округи; середня орієнтовна кількість таких багатомандатних округів визначається як ціла частка від ділення кількісного складу відповідної ради на три; при утворенні багатомандатних виборчих округів відхилення від їх середньої орієнтовної кількості не може становити більше ніж один округ; багатомандатні виборчі округи включають приблизно однакову кількість виборців у відношенні до депутатських мандатів, які розподіляються у таких виборчих округах; відхилення кількості виборців у багатомандатному виборчому окрузі, утвореному в межах території відповідної сільської, селищної, міської громади, за можливості, не може перевищувати 15 відсотків орієнтовної середньої кількості виборців в окрузі з розрахунку на один депутатський мандат; орієнтовна середня кількість виборців в окрузі визначається як частка від ділення загальної кількості виборців, встановленої на підставі відомостей Державного реєстру виборців, на кількість багатомандатних виборчих округів.
Згідно вимог частини сьомої статті 199 Виборчого кодексу України територіальна виборча комісія при утворенні багатомандатних виборчих округів встановлює кількість мандатів, що розподіляються на кожному такому окрузі, на засадах рівноправності голосів виборців, що за можливості допускає відхилення від орієнтовної середньої кількості виборців, що припадає на кожний мандат, не більше ніж на 15 відсотків. Орієнтовна середня кількість виборців, що припадає на кожний мандат, визначається як частка від ділення загальної кількості виборців, встановленої на підставі відомостей Державного реєстру виборців, на кількісний склад відповідної місцевої ради.
Частиною дев`ятою статті 199 Виборчого кодексу України врегульовано, що орієнтовна середня кількість виборців у багатомандатних виборчих округах, що утворюються для виборів депутатів сільських, селищних, міських рад (територіальних громад з кількістю виборців до 10 тисяч), визначається територіальною виборчою комісією на підставі відомостей Державного реєстру виборців про кількість виборців, які мають право голосу на відповідних місцевих виборах, що подаються органом ведення Державного реєстру виборців до територіальної виборчої комісії не пізніш як за п`ять днів до дня початку виборчого процесу відповідних місцевих виборів.
Судом встановлено та не заперечувалось відповідачем, що загальна кількість виборців станом на 01 вересня 2020 року становить 4438 осіб.
Таким чином, на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року може бути утворено від 6 до 8 округів, що визначається таким чином: 4438 (загальна кількість виборців) : 3 = 7,33.
Орієнтовна середня кількість виборців, що припадає на кожний мандат Новоселівської сільської ради становить 201 виборець: 4438 (загальна кількість виборців) : 22 (кількісний склад ради).
Орієнтована середня кількість виборців на округ становить 739 осіб: 4438 (загальна кількість виборців) : 6 (кількість округів).
Допустиме відхилення кількості виборців у багатомандатному виборчому окрузі складає від 171 виборця (-15%) до 231 виборця (+15%).
Всупереч наведеним розрахункам та вищевикладеним нормам статті 199 Виборчого кодексу України, спірна постанова Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського райо ну "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року не відповідає вимогам статті 199 Виборчого кодексу України, оскільки допускає істотне відхилення кількості виборців в утворених багатомандатних округах від нормативно визначеної орієнтовної середньої їх кількості.
Так, у Багатомандатному виборчому окрузі № 1 відхилення від середньої кількості виборців складає +47% (орієнтовно 106 голосів на один мандат); а в Багатомандатному виборчому окрузі № 4 відхилення від середньої кількості виборців складає -72% (орієнтовно 346 голосів на один мандат), що суперечить вимогам частини третьої статті 199 Виборчого кодексу України та призводить до порушення засад рівноправності голосів виборців, оскільки голос виборця у багатомандатному виборчому окрузі № 1 не є рівнозначним голосу виборця у багатомандатному виборчому окрузі № 4 (цінність голосу виборця у зазначених округах відрізняється більше, ніж у три рази).
Даний факт не заперечувався представниками відповідача в судовому засіданні.
Доводи відповідача про наявність об`єктивних підстав для порушення пропорційності виборців у багатомандатних виборчих округах зумовлене поважними причинами, пов`язаними з фактичними межами населених пунктів, технічними та матеріальними обставинами, відхиляються судом з огляду на те, що останні не підтверджені жодними доказами.
Так само судом відхиляються висловлені у відзиві на позов посилання представника відповідача на те, що стаття 199 Виборчого кодексу України оперує поняттями "за можливості", "приблизно", "орієнтовно", тобто норми не носять суворо імперативного характеру, що на думку відповідача надає йому право діяти на власний розсуд з огляду на те, що зазначена норма передбачає певну дискрецію у волевиявленні суб`єкта владних повноважень, однак останній має діяти лише в межах встановлених статтею 199 Виборчого кодексу України, які в дослідженому судом випадку грубо порушені Новоселівською сільською територіальною виборчою комісією Полтавського району.
Разом із тим, суд погоджується з позицією відповідача щодо неможливості надання Новоселівською сільською територіальною виборчою комісією Полтавського району відповіді на лист виборців Новоселівської сільської ради з висловленням їх незгоди зі спірним рішенням в частині визначення меж багатомандатних виборчих округів, оскільки зазначений лист не містить контактної інформації жодного з ініціаторів звернення.
Відтак, позовні вимоги про визнання протиправною та скасування постанови Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року є обґрунтованими, а тому підлягають задоволенню.
Відмовляючи у задоволенні решти позовних вимог, суд виходить з такого.
За своєю правовою природою повноваження відповідача щодо прийняти рішення про утворення багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоселівської сільської ради є дискреційним повноваженням та виключною компетенцією уповноваженого органу.
Дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених проектом нормативно-правового акта.
Отже, дискреційне право органу виконавчої влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування обумовлене певною свободою (тобто вільним, або адміністративним розсудом) в оцінюванні та діях, у виборі одного з варіантів рішень та правових наслідків.
Наділивши державні органи та осіб, уповноважених на виконання функцій держави дискреційними повноваженнями, законодавець надав відповідному органу держави та особам уповноважених на виконання функцій держави певну свободу розсуду при прийнятті управлінського рішення.
Згідно Рекомендацій Комітету Міністрів Ради Європи № R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11 березня 1980 року на 316-й нараді, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Аналіз норм Кодексу адміністративного судочинства України свідчить про те, що завдання адміністративного судочинства полягає не у забезпеченні ефективності державного управління, а в гарантуванні дотримання прав та вимог законодавства, інакше було б порушено принцип розподілу влади. Принцип розподілу влади заперечує надання адміністративному суду адміністративно-дискреційних повноважень, оскільки ключовим його завданням є здійснення правосуддя.
Враховуючи викладене, позовні вимоги щодо зобов`язання Новоселівську сільську виборчу комісію Полтавського району прийняти рішення про утворення багатомандатних виборчих округів з виборів депутатів Новоселівської сільської ради у відповідності до вимог статей 8, 192, 199 Виборчого кодексу України з мінімально можливими відхиленнями від орієнтовної середньої кількості виборців, що припадає на кожний мандат, - не підлягають задоволенню, з огляду на втручання в дискреційні повноваження відповідача, що виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
Обираючи належний спосіб захисту прав позивача, судом визнано за необхідне зобов`язати Новоселівську сільську територіальну виборчу комісію Полтавського району з урахуванням висновків суду вирішити питання про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів.
За викладених обставин позов підлягає частковому задоволенню.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Матеріалами справи підтверджено, що під час звернення до суду з позовом ініціатором звернення не було сплачено судовий збір, що в силу вимог частини дев`ятої статті 273 Кодексу адміністративного судочинства України не є перешкодою для прийняття позовної заяви до розгляду.
Зазначеною нормою також передбачено, що у разі несплати судового збору на момент вирішення справи суд одночасно вирішує питання про стягнення судового збору відповідно до правил розподілу судових витрат, встановлених цим Кодексом.
Частиною третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України врегульовано, що при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Зі змісту прохальної частини позовної заяви встановлено, що остання містить позовні вимоги немайнового характеру (основну та похідну від першої), а відтак за звернення до суду з цим позовом фізична особа ОСОБА_1 мала сплатити судовий збір у розмірі 840,80 грн.
З огляду на часткове задоволення позовних вимог, суд вважає за доцільне стягнути з позивача 50% судового збору, що складає 420,40 грн., обов`язок зі сплати іншої частини судового збору покласти на відповідача.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 6, 8, 9, 11, 77, 243-246, 273 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) до Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району (вул. Олени Пчілки, 33, с. Новоселівка, Полтавський район, Полтавська область, 38732, ЄДРПОУ 43789886) про визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Визнати протиправною та скасувати постанову Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району "Про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів" № 1 від 06 вересня 2020 року.
Зобов`язати Новоселівську сільську територіальну виборчу комісію Полтавського району з урахуванням висновків суду вирішити питання про утворення і перелік багатомандатних виборчих округів на виборах депутатів Новоселівської сільської ради 25 жовтня 2020 року, встановлення їх меж та присвоєння їм порядкових номерів.
В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути з ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 ) судовий збір в розмірі 420 (чотириста двадцять) гривень 40 (сорок) копійок за реквізитами: одержувач: УК у м. Полтаві /м. Полтава/22030101; код ЄДРПОУ: 38019510; банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок: UA518999980313141206084016002; призначення платежу: Судовий збір, за позовом ОСОБА_1 , Полтавський окружний адміністративний суд.
Стягнути з Новоселівської сільської територіальної виборчої комісії Полтавського району (вул. Олени Пчілки, 33, с. Новоселівка, Полтавський район, Полтавська область, 38732, ЄДРПОУ 43789886) судовий збір в розмірі 420 (чотириста двадцять) гривень 40 (сорок) копійок за реквізитами: одержувач: УК у м. Полтаві /м. Полтава/22030101; код ЄДРПОУ: 38019510; банк: Казначейство України (ЕАП); рахунок: UA518999980313141206084016002; призначення платежу: Судовий збір, за позовом ОСОБА_1 , Полтавський окружний адміністративний суд.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.
Повне рішення складено 11 вересня 2020 року.
Суддя А.О. Чеснокова
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2020 |
Оприлюднено | 14.09.2020 |
Номер документу | 91478666 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
А.О. Чеснокова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні